7.1
Lagen om ämbetsverket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen
1 §.Ämbetsverkets organisation. Paragrafen innehåller bestämmelser om ämbetsverkets namn, struktur och placering inom justitieministeriets förvaltningsområde.
Med ordet specialmyndigheterna i ämbetsverkets namn avses de myndigheter vid ämbetsverket som var och en har sin egen lagstadgade uppgift.
I 1 mom. konstateras att ämbetsverket finns inom justitieministeriets förvaltningsområde och räknas upp de myndigheter som är verksamma där. De ska fortfarande vara självständiga och i sin verksamhet till exempel oberoende av det ämbetsverk som nu ska inrättas, vilket betonas i bestämmelsens ordalydelse.
Verksamheten vid ämbetsverket innebär i praktiken för specialmyndigheterna att ämbetsverket sköter de bokföringsenhetsuppgifter och administrativa uppgifter som hittills har skötts av justitieministeriet för de flesta av dem. Det nya ämbetsverkets uppgiftsområde ska i praktiken vara myndigheternas uppgiftsområde, men eftersom uppgifterna hör till de oberoende myndigheternas uppgifter ska det fortfarande föreskrivas om dem i de substanslagar som gäller myndigheterna och inte i den organisationslag som nu föreslås.
Alla myndigheter som hör till ämbetsverket har redan tidigare funnits inom justitieministeriets förvaltningsområde.
I 2 mom. föreskrivs det om en enhet för administrativa tjänster vid ämbetsverket. Inrättandet av en sådan skulle i praktiken vara den mest betydande ändring som den nya organisationsmodellen medför för myndigheterna.
Bestämmelser om ämbetsverkets struktur behöver föreskrivas på lagnivå, eftersom ämbetsverket administrativt sammanför oberoende myndigheter och myndigheter som bevarar sitt oberoende i dess tidigare omfattning.
2 §.Specialmyndigheternas ställning. I paragrafen föreskrivs om specialmyndigheternas självständiga ställning vid det nya ämbetsverk som ska inrättas.
I paragrafens 1 mom. hänvisas det till de lagar som gäller specialmyndigheterna. I fråga om specialmyndigheternas uppgifter, befogenheter och delvis tjänster gäller lagarna om var och en av dem. De förblir oförändrade med undantag för att det inte längre föreskrivs att myndigheterna ska finnas i anslutning till justitieministeriet eller någon annan myndighet eller något annat ämbetsverk. Bestämmelser om till exempel ombudsmännens självständighet och oberoende ska även i fortsättningen finnas i de lagar som gäller dem. Den föreslagna lagen gäller således en administrativ koncentrering av myndigheterna under ett enda ämbetsverk.
De viktigaste bestämmelserna om konkursombudsmannen finns i lagen om övervakning av förvaltningen av konkursbon, bestämmelser om konsumenttvistenämnden i lagen om konsumenttvistenämnden, bestämmelser om barnombudsmannen i lagen om barnombudsmannen och bestämmelser om rättegångsbiträdesnämnden i lagen om rättegångsbiträden med tillstånd.
De viktigaste bestämmelserna om Olycksutredningscentralen finns i lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser, om jämställdhetsombudsmannen i lagen om jämställdhetsombudsmannen, om underrättelseombudsmannen i lagen om övervakning av underrättelseverksamheten och bestämmelser om dataombudsmannen som kompletterar dataskyddsförordningen i dataskyddslagen. Bestämmelser om äldreombudsmannen finns i lagen om äldreombudsmannen.
De viktigaste bestämmelserna om diskrimineringsombudsmannen finns i lagen om diskrimineringsombudsmannen och de viktigaste bestämmelserna om Europeiska kriminalpolitiska institutet, verksamt i anslutning till Förenta nationerna, i lagen om godkännande av vissa bestämmelser i överenskommelsen med Förenta Nationerna om grundande av Helsingfors kriminalpolitiska institut, verksamt i anslutning till Förenta Nationerna, samt om tillämpning av överenskommelsen.
Med tanke på myndigheternas oberoende föreskrivs det på lagnivå i det föreslagna 2 § 2 mom. om specialmyndigheternas beslutanderätt i ärenden som gäller deras personal, anslag och övriga verksamhet, om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag. Myndigheternas allmänna beslutanderätt i egna ärenden ingår nu i de speciallagar som gäller dem och med stöd av dem i myndigheternas ställning som självständiga och oberoende aktörer, även om det inte har föreskrivits så exakt om saken. Den bestämmelse som nu föreslås behövs för att göra en åtskillnad mellan behörigheten för det verk som ska inrättas och för specialmyndigheterna. Ämbetsverket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen ska inte som ämbetsverk avgöra ärenden som gäller en enskild myndighets personal, anslag eller verksamhet. Inte heller direktören för enheten för administrativa tjänster har bestämmande inflytande i dessa frågor och därmed inte heller i fråga om myndigheternas personal.
Det att en myndighet enligt lagen även i fortsättningen ska avgöra ärenden som gäller den egna personalen innebär bland annat att sådana tjänstemannarättsliga åtgärder som det föreskrivs om i statstjänstemannalagen och statstjänstemannaförordningen och som ämbetsverket enligt de nämnda författningarna beslutar om, ska vid Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen avgöras av den myndighet där tjänstemannen är anställd. Sådana åtgärder är till exempel mottagande av anmälan om bisyssla och beviljande av bisysslotillstånd samt beslut om tjänstledighet, varning, permittering och ombildning av ett tjänsteförhållande till ett tjänsteförhållande på deltid.
De ovannämnda åtgärderna hör i vid bemärkelse ihop med myndighetens rekryteringsbehörighet, och rekryteringsbehörigheten är en del av det centrala innehållet i myndigheternas oberoende.
Till myndigheternas beslutanderätt i fråga om anslag hör i praktiken också att varje myndighet fortfarande för egna resultatförhandlingar med justitieministeriet.
I 3 mom. föreskrivs att tjänsterna vid ämbetsverket inrättas vid specialmyndigheterna eller enheten för administrativa tjänster. En bestämmelse på lagnivå behövs med tanke på myndigheternas oberoende och deras egen rekryteringsbehörighet i anslutning till det. Tjänsterna kommer inte att vara gemensamma för ämbetsverket, utan tjänster vid respektive myndighet eller enheten för administrativa tjänster, och kan endast med stöd av den behörighet som föreskrivs i lag överföras från en enhet till en annan.
Om överföring av en tjänst inom ämbetsverket till en annan enhet än den som tjänsten har inrättats vid föreskrivs i statstjänstemannalagen och i statstjänstemannaförordningen som utfärdats med stöd av den.
Enligt 3 § 2 mom. 1 punkten i statstjänstemannaförordningen fattar justitieministeriet beslut om överföring av en tjänst till en annan enhet inom samma ämbetsverk än den som tjänsten har inrättats vid, i fråga om tjänsterna vid Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna, dataombudsmannens byrå, underrättelsetillsynsombudsmannafunktionen, konkursombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, jämställdhetsombudsmannens byrå, barnombudsmannens byrå, Olycksutredningscentralen, konsumenttvistenämnden och rättegångsbiträdesnämnden. Justitieministeriet har således beslutanderätt i fråga om eventuell omplacering av tjänster inom ämbetsverket.
3 §.Uppgifter för enheten för administrativa tjänster. I paragrafen föreslås bestämmelser om uppgifter för ämbetsverkets enhet för administrativa tjänster. En bestämmelse om enhetens uppgifter ska finnas i lag och inte till exempel i myndighetens arbetsordning, eftersom myndigheternas självständighet i förhållande till ämbetsverket och till varandra och i anslutning därtill uppgifterna för enheten för administrativa tjänster behöver säkerställas på lagnivå. Beslutanderätten för cheferna för de självständiga myndigheterna och beslutanderätten för direktören för enheten för administrativa tjänster ska fastställas så entydigt som möjligt. En specialmyndighet avgör ärenden som gäller den egna verksamheten och direktören för enheten för administrativa tjänster avgör i princip enhetens ärenden och administrativa ärenden som gäller bokföringsenheten.
Bestämmelsen är den enda bestämmelsen om ämbetsverkets enskilda uppgifter i den föreslagna lagen, eftersom specialmyndigheternas uppgifter bestäms i andra lagar.
Paragrafens 1 mom. innehåller en allmän bestämmelse om den huvudsakliga uppgiften för enheten för administrativa tjänster. Enheten ska sörja för ordnandet av stödtjänster för specialmyndigheterna vid ämbetsverket. Den allmänna bestämmelsen gör det möjligt att till enheten för administrativa tjänster centralisera även andra stödtjänster än de som nämns särskilt i paragrafen. Sådana uppgifter kan till exempel vara översättnings- och tolkningstjänster, uppgifter som gäller kommunikation och informationstjänst samt andra än i paragrafen särskilt uppräknade uppgifter inom personaladministration och ekonomiförvaltning. De uppgifter som föreskrivs för enheten för administrativa tjänster medför inga ändringar i specialmyndigheternas rätt att besluta om sin egen verksamhet.
I 2 mom. ingår en förteckning över uppgifterna för enheten för administrativa tjänster. Förteckningen är inte uttömmande, utan där nämns enhetens centrala uppgifter. Enheten för administrativa tjänster kan således sköta ordnandet av de stödtjänster som nämns i 1 mom. också utanför förteckningen i 2 mom. Användningen av sådana stödtjänster ska vara valfri för myndigheterna.
Enheten för administrativa tjänster ska sköta en del av de uppgifter som förtecknas i 2 mom. för alla specialmyndigheter, medan den i en del av dem ska tillhandahålla sina tjänster och myndigheten har beslutanderätt i fråga om användningen av tjänsterna. De uppgifter som ska skötas för alla myndigheter ska i första hand vara uppgifter som överförs från justitieministeriet till ämbetsverket och som inte inbegriper utövning av beslutanderätt. De är operativa förvaltningsuppgifter som även tidigare har skötts externt.
Enheten för administrativa tjänster ska dessutom sköta samordnande uppgifter som är gemensamma för alla myndigheter. Denna samordning, som också innefattar beslutanderätt i särskilt angivna punkter, ska överföras från justitieministeriet till enheten för administrativa tjänster. Detta gäller i synnerhet vissa avtal. Bestämmelserna innebär således inte att beslutanderätten överförs från myndigheterna jämfört med nuläget.
En del av de ärenden som räknas upp i 2 mom. är myndighetsspecifika tjänster, och i fråga om dem är det myndigheten som beslutar om användningen av stödtjänsten. Beslutanderätten i dessa ärendegrupper kvarstår hos myndigheten på samma sätt som hos myndigheten när tjänster anskaffas hos en utomstående tjänsteleverantör.
Enligt momentets 1 punkt ska enheten för administrativa tjänster sköta bokföringsenhetens uppgifter och tjänster för ekonomiförvaltningen.
Det är motiverat att Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen ska vara en egen bokföringsenhet. Ämbetsverkets enhet för administrativa tjänster ska sköta de uppgifter som i budgetlagstiftningen hör till bokföringsenheten, bland annat ansvar för betalningsrörelsen, bokföringen och bokslutet samt utfärda ekonomistadgan och bokföringsenhetens föreskrifter och anvisningar samt utbildning. Enheten för administrativa tjänster ska sammanställa och göra upp andra delar av bokslutet än myndigheternas verksamhetsberättelser. Bokföringsenheten ska också svara för ordnandet av den interna revisionen.
Enheten för administrativa tjänster ska dessutom sköta den operativa ekonomiförvaltningens tjänster för myndigheterna och erbjuda dem stöd vid beredningen av ekonomiska planerings- och uppföljningsdokument. Enheten kan också tillhandahålla andra tjänster för ekonomiförvaltningen. De uppgifter som räknas upp i punkten har också tidigare skötts externt, till största delen vid justitieministeriet. De är stöduppgifter som gäller ordnandet av bokföringsenheten och stöduppgifter inom förvaltningen som inte hänför sig till myndighetens självständighet, till exempel att besluta om användningen av sina egna anslag.
Enligt 2 punkten ska enheten sköta tjänster för ämbetsverkets personaladministration och stödet för personalutveckling. Avsikten är att operativa uppgifter inom personaladministrationen, till exempel anställningsuppgifter och uppgifter inom arbetstidshantering, ska överföras från justitieministeriet och vissa andra ämbetsverk till enheten. Arbetstidshanteringen hänför sig till användningen av statens ekonomi- och personalförvaltningssystem och avse till exempel registrering i anslutning till avtal om deltidsanställningar och fördelning av övertidsarbete.
Enheten kan producera de ovannämnda tjänsterna själv eller köpa dem av Servicecentret. Dessutom ska enheten stödja myndigheternas personalutveckling till exempel genom att kartlägga utbildningsbehov och skaffa gemensam utbildning. Enheten kan också producera andra tjänster inom personaladministrationen, såsom beredning och stöd i fråga om personalpolitik, personalplanering och rekrytering, rapportering inom personaladministrationen samt stöd för välbefinnande i arbetet, företagshälsovård och arbetarskydd. Det kan till exempel inrättas en gemensam arbetarskyddskommission för ämbetsverket.
De operativa uppgifter inom personaladministrationen som räknas upp i punkten har också tidigare skötts externt, till största delen vid justitieministeriet. De är stöduppgifter inom förvaltningen som inte hänför sig till myndighetens självständighet, till exempel att besluta om den egna personalen. Att sörja för stödet för personalutveckling innebär att myndigheten vid behov kan anlita enheten för administrativa tjänster i ärenden som gäller personalutveckling.
Enligt 3 punkten stöder enheten myndigheterna vid beredningen av arbetsgivaruppgifter. Myndigheterna har fortfarande en arbetsgivarroll i förhållande till sin personal. De rekryterar sina tjänstemän och fattar beslut om till exempel eventuella tjänstemannarättsliga åtgärder såsom varning och uppsägning. De är i egenskap av arbetsgivare också skyldiga att utarbeta olika planer och program. Enheten för administrativa tjänster stöder myndigheterna i dessa uppgifter. Myndigheten kan besluta om den anlitar enhetens stöd.
Enligt 4 punkten ska enheten sköta serviceavtal inom informationsförvaltningen samt hanteringen och utvecklingen av gemensamma informationsförvaltningstjänster. Avtal ska i praktiken ingås åtminstone med Rättsregistercentralen. Nu har justitieministeriet förhandlat fram ett avtal på myndigheternas vägnar, i fortsättningen är alltså ämbetsverkets enhet för administrativa tjänster avtalspart på myndigheternas vägnar.
Enheten för administrativa tjänster ska samordna upprättandet av det serviceavtal om informationssystem som ingås med Rättsregistercentralen genom att förhandla med varje specialmyndighet om dess behov. Målet är ett avtal där alla myndigheters datatekniska behov har beaktats. Motsvarande förfarande tillämpas inom justitieministeriets övriga verksamhetssektorer, till exempel Domstolsverket samlar in information om domstolarnas behov och ingår ett serviceavtal för domstolarnas räkning efter att ha hört dem.
Rättsregistercentralen ingår ett serviceavtal med Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori centraliserat om tillhandahållandet av grundläggande informationsteknik för hela förvaltningsområdet. De tjänster som Statens informations- och kommunikationstekniska center tillhandahåller är i stort sett desamma för alla, men även i denna avtalsprocess hörs ämbetsverksspecifika behov.
Justitieministeriets informationsenhet ska fortfarande svara för styrningen och samordningen av informationsförvaltningen och digitaliseringen inom hela förvaltningsområdet.
Enligt 5 punkten ska enheten stödja ordnandet av myndigheternas upphandling och sköta genomförandet av gemensam upphandling. Myndigheterna ska fortfarande själva ingå sina egna upphandlingskontrakt, men enheten för administrativa tjänster kan stödja dem till exempel vid uppgörande av upphandlingsplaner och konkurrensutsättning. Dessutom kan den sammanställa behoven av gemensamma upphandlingar och genomföra dem. Myndigheterna beslutar om de deltar i gemensam upphandling.
Enligt 6 punkten ska enheten stödja myndigheterna vid ordnandet av intern kontroll, riskhantering, säkerhet och beredskap. I praktiken kan enhetens anknytande uppgifter omfatta en bokföringsenhets interna kontrollförfaranden enligt lagen och förordningen om statsbudgeten, styrning och samordning av säkerställandet av informationssäkerheten samt produktion av riskhanteringsmetoder och utbildning. Enheten för administrativa tjänster ska tillhandahålla centraliserat stöd i dessa ärenden, även om varje myndighets ledning ansvarar för ordnandet av de ärenden som nämns i bestämmelsen i myndighetens egen verksamhet.
Enligt 7 punkten ska enheten för administrativa tjänster stödja myndigheterna vid ordnandet av informationssäkerhet och tillhandahålla myndigheterna dataskyddsombudets tjänster. Myndigheten kan utse en dataskyddsexpert vid enheten för administrativa tjänster till sitt dataskyddsombud, men det är inte nödvändigt.
Enligt 8 punkten sköter enheten för administrativa tjänster ärenden som gäller ämbetsverkets lokaler och ordnandet av lokalbundna tjänster till den del saken inte faller under justitieministeriets behörighet,
Förfarandet inom justitieministeriets förvaltningsområde har varit att justitieministeriet beslutar om alla lokalprojekt och undertecknar hyresavtalen för de ämbetsverk och myndigheter som inte har något centralt ämbetsverk. Ministeriet har förhandlat fram avtalen i samarbete med myndigheterna. I fråga om projekt på minst 400 000 euro och årliga hyresavtal är justitieministeriet behörigt även inom de sektorer som har sin egen centralförvaltning.
Enheten för administrativa tjänster ska i lokalfrågor samarbeta med myndigheterna, justitieministeriet och Senatfastigheter. Den kan till exempel göra upp en plan för lokaler, samordna myndigheternas behov av lokaler och ansvara för samarbetet med Senatfastigheter. Justitieministeriet utarbetar sektorspecifika planer för lokaler med tanke på ramberedningen, och enheten för administrativa tjänster och myndigheterna deltar i denna planering.
Enligt 9 punkten ska enheten för administrativa tjänster ordna tjänster för utveckling av verksamheten. Med detta avses både planering av funktionerna och tjänsterna vid enheten för administrativa tjänster och stöd för utveckling av myndigheternas kundprocesser. Enheten kan också erbjuda gemensamma nätverk.
Enligt 3 mom. deltar enheten för administrativa tjänster i samarbetet inom sitt ansvarsområde och sköter beredningen och samordningen av sådana ärenden som gäller ämbetsverket och som inte hör till ansvarsområdet för en specialmyndighet. Enheten för administrativa tjänster sköter också kommunikationen inom sitt ansvarsområde. Myndigheterna sköter själva sin kommunikation, men enheten för administrativa tjänster kan med stöd av 1 mom. till exempel stödja utvecklandet av kommunikationsverktyg. Bestämmelser om uppgifter som enheten för administrativa tjänster har enligt 3 § 3 mom. behövs på lagnivå för att enhetens behörighet vid ett verk som består av fristående specialmyndigheter ska vara klar.
4 §.Informationshantering och arkivbildning. Paragrafen innehåller bestämmelser om ansvarsfördelningen i ärenden som gäller informationshantering, arkivbildning och personuppgiftsansvar.
Enheten för administrativa tjänster är i praktiken sin egen informationshanteringsenhet (4 § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen, 906/2019) och specialmyndigheterna var för sig. Detta är motiverat med tanke på specialmyndigheternas självständiga verksamhet. Inom myndighetsverksamheten har informationshanteringen en nära koppling till verksamheternas kärninnehåll.
Specialmyndigheterna ska också vara sådana personuppgiftsansvariga som avses i EU:s allmänna dataskyddsförordning och sådana arkivbildare som avses i arkivlagen (831/1994). De bildar en självständig arkivhelhet som är oberoende av andra, och det är därför inte motiverat att det ämbetsverk som ska inrättas ska vara en enhetlig arkivbildare.
Enheten för administrativa tjänster ska sköta informationshanteringen i sina egna administrativa ärenden samt de uppgifter som hör till arkivbildaren och den personuppgiftsansvarige. Specialmyndigheterna ska var och en sköta sin egen informationshantering och de uppgifter som hör till arkivbildaren och den personuppgiftsansvarige i den egna verksamheten, men om de så önskar får de sakkunnigstöd för skötseln av uppgifterna av enheten för administrativa tjänster, som enligt 3 mom. ska sköta organiseringen av ämbetsverkets allmänna uppgifter som hänför sig till informationshantering och arkivbildning, i praktiken stödja myndigheterna i deras uppgifter, och behövligt samarbete med specialmyndigheterna.
5 §.Serviceplan. Paragrafen innehåller bestämmelser om en serviceplan för de tjänster som enheten för administrativa tjänster tillhandahåller.
I serviceplanen definieras i praktiken de stöd- och utvecklingstjänster som enheten tillhandahåller myndigheterna inom ramen för enhetens lagstadgade uppgifter och ansvar. I planen ska dessutom fastställas vilka produkter och tjänster som ska tillhandahållas genom ämbetsverkets gemensamma upphandling. Av den bör det också framgå hur kvalitetsuppföljningen av tjänsterna ordnas. Utgångspunkten är att serviceenhetens tjänster ska vara avgiftsfria för specialmyndigheterna.
I planen ska också anges allmänna principer för andra tjänster som enheten producerar och finansieringen av dem, om vilka det avtalas separat med specialmyndigheterna. Där ska det till exempel beskrivas vilka andra tjänster enheten för administrativa tjänster kan producera, hur det avtalas om tjänsterna och vilka de eventuella grunderna för prissättning och kostnadsfördelning är.
Serviceplanen ska enligt paragrafens 3 mom. utarbetas för samma fyraårsperiod som resultatmålen, och den kan preciseras eller uppdateras årligen.
Enheten för administrativa tjänster ska enligt 1 mom. utreda specialmyndigheternas servicebehov och tillsammans med myndigheterna bereda serviceplanen eller den årliga preciseringen av den. Planen ska behandlas i ämbetsverkets styrgrupp, och justitieministeriet ska godkänna den som en del av resultatstyrningen vid enheten för administrativa tjänster.
6 §.Ledningen av enheten för administrativa tjänster. Chef för enheten för administrativa tjänster vid Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen är enligt paragrafens 1 mom. en direktör. Enheten är liten, men benämningen direktör motiveras av tjänsteinnehavarens roll i ledningen för bokföringsenheten och formellt för ämbetsverket, om än utan behörighet i ärenden som gäller specialmyndigheterna.
Ämbetsverket har ingen chef som svarar för hela ämbetsverkets verksamhet eller kan överta avgörandet av specialmyndigheternas ärenden, eftersom specialmyndigheterna svarar för sin egen verksamhet. Direktören för enheten för administrativa tjänster ska svara för utvecklingen av verksamheten vid enheten och för uppnåendet av enhetens resultatmål samt för ordnandet av samarbetet med de specialmyndigheter som använder enhetens tjänster. Han eller hon har varken arbetslednings- eller övervakningsbehörighet gentemot myndigheternas chefer eller personal.
Dessutom har enheten ett behövligt antal andra anställda. Tjänsterna för enhetens övriga personal eller deras antal behöver inte anges närmare i bestämmelserna.
Enligt paragrafens 2 mom. utnämns direktören för enheten för administrativa tjänster av statsrådet. Statsrådet utnämner också cheferna för myndigheterna. Även om direktören för enheten för administrativa tjänster inte har samma substansbehörighet som myndighetscheferna eller samma slags allmänna behörighet som chefer för ämbetsverk, är det motiverat att utnämningsbehörigheten anvisas statsrådet. Ämbetsverket har inget högsta beslutande organ, till exempel en direktion, som kan fatta utnämningsbeslut.
Tjänsten som direktör för enheten för administrativa tjänster ska tillsättas för viss tid. Direktören utnämns för fem år i sänder. Mandatperioden ska kunna förnyas. Utnämning för viss tid stöder tjänsterotation och tryggar en fortlöpande utveckling av enhetens och ämbetsverkets verksamhet och en yrkeskunnig ledning.
Direktören för enheten för administrativa tjänster utnämner den övriga personalen vid enheten.
Befogenheten att utnämna myndigheternas personal har med undantag för Europeiska institutet för kriminalpolitik myndigheterna själva, och bestämmelser om detta finns i de lagar som gäller dem. Den ordinarie personalen vid Europeiska institutet för kriminalpolitik utnämns av justitieministeriet.
Enligt 3 mom. utfärdas bestämmelser om behörighetsvillkoren för direktören för enheten för administrativa tjänster genom förordning av statsrådet.
7 §.Styrgrupp. I paragrafen föreskrivs om en styrgrupp för ämbetsverket. Styrgruppen är ämbetsverkets enda lagstadgade organ som förenar de fristående aktörerna vid ämbetsverket, men det har inte föreskrivits någon självständig beslutanderätt för gruppen.
I 1 mom. föreskrivs om styrgruppens sammansättning. Till gruppen hör cheferna för alla specialmyndigheter, eller i stället för chefen en tjänsteman som han eller hon utsett från samma myndighet. Till styrgruppen hör dessutom direktören för enheten för administrativa tjänster. Han eller hon är ordförande för styrgruppen.
Styrgruppen ska enligt 2 mom. behandla organiseringen av uppgifterna för enheten för administrativa tjänster och uppföljningen av deras kvalitet, ämbetsverkets viktigaste administrativa ärenden och anknytande utvecklingsriktlinjer. I styrgruppen kan också andra gemensamma frågor behandlas.
Paragrafens 3 mom. innehåller en avgränsning av styrgruppens behörighet: styrgruppen ska inte behandla ärenden som hör till specialmyndigheternas lagstadgade uppgifter. Den ska inte heller ha självständig beslutanderätt.
8 §. Beslutanderätt för direktören för enheten för administrativa tjänster. Paragrafen innehåller bestämmelser om beslutanderätten för direktören för enheten för administrativa tjänster. Det är motiverat att ta in bestämmelsen i lagen på grund av att de myndigheter som hör till ämbetsverket är självständiga och oberoende, och för att gränserna för behörigheten för enheten för administrativa tjänster och dess direktör ska vara så tydliga som möjligt i en situation där en arbetsordning inte ska göras upp för hela ämbetsverket.
Direktörens beslutanderätt ska gälla ärenden som rör enhetens verksamhet. Dessutom ska han eller hon ha beslutanderätt vid organiseringen och ledningen av bokföringsenhetens verksamhet samt vid ämbetsverkets gemensamma upphandling och avtal.
Enligt paragrafens 1 mom. 1 punkt avgör direktören för enheten för administrativa tjänster ärenden som gäller ekonomistadgan samt organiseringen och fullgörandet av bokföringsenhetens uppgifter. Dessa uppgifter överförs till enheten för administrativa tjänster från justitieministeriet och har således inte heller tidigare varit myndighetsuppgifter. Enligt paragrafens 2 mom. ska ekonomistadgan behandlas i ämbetsverkets styrgrupp innan den godkänns.
Enligt paragrafens 1 mom. 2 punkt avgör direktören ärenden som gäller genomförande av de tjänster som enheten för administrativa tjänster tillhandahåller, gemensam upphandling och avtal om dessa. Gemensam upphandling anges i serviceplanen för enheten för administrativa tjänster, om vilken det föreskrivs i 5 §.
Enligt 3 punkten avgör direktören för enheten för administrativa tjänster ärenden som gäller användningen av det anslag som beviljats enheten för administrativa tjänster samt planerings- och uppföljningsärenden och resultatmål som gäller dess ekonomi. Behörigheten motsvarar den behörighet som cheferna för myndigheterna har i motsvarande ärenden som gäller myndigheterna.
Enligt 4 punkten avgör direktören för enheten för administrativa tjänster ärenden som gäller avtal om lokaler i andra ärenden än sådana som hör till justitieministeriets behörighet. Beslutanderätten motsvarar den uppgift som enheten för administrativa tjänster har enligt 3 § 2 mom. 8 punkten att sköta ärenden som gäller ämbetsverkets lokaler och ordnandet av lokalbundna tjänster.
Enligt 5 punkten avgör direktören för enheten för administrativa tjänster ärenden som gäller det allmänna ordnandet av företagshälsovården vid ämbetsverket. Inom justitieministeriets förvaltningsområde finns nu en gemensam ramplan för företagshälsovården, som godkänns av styrgruppen för företagshälsovården inom förvaltningsområdet.
I styrgruppen finns en representant för varje ämbetsverkssektor. Chefen för enheten för administrativa tjänster beslutar med stöd av bestämmelsen i den nuvarande modellen till exempel om eventuella ärenden som gäller ramplanen.
Direktören är också behörig att besluta om andra frågor som gäller det allmänna ordnandet av företagshälsovården vid ämbetsverket.
Enligt 6 punkten avgör direktören för enheten för administrativa tjänster ärenden som gäller informationshantering, arkivbildning och den personuppgiftsansvariges uppgifter i verksamhet som enheten för administrativa tjänster ansvarar för. Bestämmelsen motsvarar bestämmelsen i 4 § om ansvaret för enheten för administrativa tjänster i ärenden som gäller enhetens informationshantering och arkivbildning och ger enhetens direktör beslutanderätt i dessa ärenden.
Enligt 7 punkten avgör enhetsdirektören ärenden som gäller samarbete i ärenden som hör till ansvarsområdet för enheten för administrativa tjänster. Ansvarsområdet för enheten för administrativa tjänster definieras i 3 §.
Enligt 8 punkten avgör enhetsdirektören ärenden som gäller beredning och samordning av sådana ärenden som gäller ämbetsverket och som inte hör till ansvarsområdet för en specialmyndighet. Bestämmelsen behövs för att direktören för enheten för administrativa tjänster ska ha behörighet i sådana gemensamma ärenden vid ämbetsverket som inte nämns särskilt i bestämmelserna.
Enligt 9 punkten avgör enhetsdirektören ärenden som gäller interna ärenden vid enheten för administrativa tjänster, om det inte i arbetsordningen bestäms att de ska avgöras av någon annan tjänsteman.
Enligt paragrafens 3 mom. kan cheferna för specialmyndigheterna och direktören för enheten för administrativa tjänster tillsammans utfärda anvisningar, lagstadgade planer eller andra motsvarande handlingar som gäller hela ämbetsverket utom bokföringsenhetens verksamhet, eller ingå samarbetsavtal. Anvisningar om bokföringsenhetens verksamhet utfärdas av enheten för administrativa tjänster.
9 §.Beredningsansvarets fördelning. Paragrafen innehåller bestämmelser om beredningsansvar i ärenden som hör till ansvarsområdet för enheten för administrativa tjänster.
I paragrafens 1 och 2 mom. ingår ett bemyndigande att utfärda förordning.
Enligt 1 mom. får närmare bestämmelser om fördelningen av beredningsansvaret mellan en specialmyndighet och enheten för administrativa tjänster i ärenden som gäller planering och rapportering av verksamheten och ekonomin utfärdas genom förordning av statsrådet. Bokföringsenhetens uppgifter hör i sin helhet till enheten för administrativa tjänster, men varje myndighet beslutar om sina egna anslag och sin egen verksamhet. Bestämmelser om fördelningen av beredningsansvaret skulle precisera denna helhet, och bestämmelsen har således ingen självständig betydelse vad gäller myndigheternas oberoende.
I övrigt är utgångspunkten den att en tjänsteman vid en specialmyndighet bereder ärenden som ska avgöras av specialmyndigheten och en tjänsteman vid enheten för administrativa tjänster ärenden som hör till behörigheten för direktören för enheten för administrativa tjänster.
Enligt paragrafens 2 mom. kan det genom förordning av statsrådet föreskrivas att vissa frågor också kan föredras för myndigheten från enheten för administrativa tjänster. Bemyndigandet att utfärda förordning ska gälla föredragning av sådana ärenden som hör till enhetens ansvarsområde enligt 3 §, men som på grund av ärendenas natur ska avgöras av en myndighet. Sådana kan till exempel vara tjänstemannarättsliga åtgärder.
Initiativ i ärenden som en tjänsteman vid enheten för administrativa tjänster lägger fram för chefen för en specialmyndighet ska alltid tas av myndighetschefen. Chefen ska ha behörighet att besluta om ett ärende ska föredras från en myndighet eller enheten för administrativa tjänster. Fördelen med föredragning från enheten för administrativa tjänster är att tjänstemännen vid enheten för administrativa tjänster är förtrogna med administrativa frågor.
Enligt 3 mom. kan bestämmelser om organiseringen av verksamheten vid enheten för administrativa tjänster och om beslutanderätten i enhetens interna ärenden tas in i arbetsordningen för enheten för administrativa tjänster, som ges av direktören. I arbetsordningen kan det utfärdas bestämmelser om hur verksamheten vid enheten för administrativa tjänster ska ordnas i praktiken, bland annat om fördelningen av uppgifter, ordnandet av vikariat och personalens övriga uppgifter. Arbetsordningen ska inte gälla ämbetsverkets övriga delar. Särskilda bestämmelser om specialmyndigheternas arbetsordningar finns i lagarna om respektive specialmyndighet.
10 §.Vissa tjänstemannarättsliga åtgärder. Paragrafen innehåller bestämmelser om vissa åtgärder enligt statstjänstemannalagen som enligt statstjänstemannaförordningen hör till chefen för ett ämbetsverk. Syftet med paragrafen är att överföra den tjänstemannarättsliga behörigheten för myndighetschefer till justitieministeriet i dessa ärenden. Detta betonar att myndighetscheferna är oberoende av ämbetsverkets enhet för administrativa tjänster och därmed också av varandra, vilket är viktigt för att säkerställa den oberoende tillsyn som tillsynsmyndigheterna utövar över varandra och ämbetsverket.
Enligt 18 § 3 punkten i statstjänstemannaförordningen beviljas bisysslotillstånd, om inte något annat föreskrivs någon annanstans, till andra tjänstemän än ministerietjänstemän samt till chefer för ämbetsverk som lyder direkt under ett ministerium av det ämbetsverk vid vilket de är anställda eller under vilket de lyder. Tills vidare har myndighetschefer beviljats bisysslotillstånd av justitieministeriet. I fortsättningen kan det tolkas att bisysslotillstånd beviljas av direktören för enheten för administrativa tjänster, om inte något annat föreskrivs. Enligt 19 § i tjänstemannaförordningen ska en bisyssla anmälas till samma instans.
Enligt 20 § 1 mom. i statstjänstemannaförordningen fattas beslut om utnämning till tjänsteman i tjänsteförhållande för viss tid om högst ett år med stöd av 9 § 1 mom. i statstjänstemannalagen av respektive ämbetsverk – alltså också i fråga om de tjänster och tjänsteförhållanden där den utnämnande myndigheten annars är statsrådet. Myndighetschefernas föreskrifter meddelas då av ämbetsverket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen.
Enligt 39 § 1 mom. i statstjänstemannaförordningen fattas beslut om varning som ges en tjänsteman, om permittering av en tjänsteman och om ändring av ett tjänsteförhållande till tjänsteförhållande på deltid av respektive ämbetsverk, om inte något annat föreskrivs i lag eller förordning. Beslut om de åtgärder enligt denna bestämmelse som gäller myndighetschefer fattas således av ämbetsverket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen, om inte något annat föreskrivs.
Enligt 1 mom. beviljas chefen för en specialmyndighet bisysslotillstånd och anmälan om bisyssla tas emot av justitieministeriet. Justitieministeriet ska också besluta om varning till chefen för en specialmyndighet, permittering av en sådan chef och ombildning av hans eller hennes tjänsteförhållande till ett tjänsteförhållande på deltid. Att till exempel föreskriva att en varning ska ges av någon annan än ledningen för ämbetsverket och i praktiken ledningen för enheten för administrativa tjänster skulle betona att direktören för enheten för administrativa tjänster inte har arbetsledningsrätt i fråga om myndighetschefernas uppgifter.
Enligt 2 mom. ska beslut om utnämning av en chef för en specialmyndighet med stöd av 9 § 1 mom. i statstjänstemannaförordningen till ett tjänsteförhållande för viss tid om högst ett år fattas av justitieministeriet. Så är det också nu, eftersom myndigheterna är förvaltning som är direkt underställd justitieministeriet eller i anslutning till det. Utnämningsbehörighet för tjänsteförhållanden för viss tid som varar över ett år har enligt 20 § 2 momentet i statstjänstemannaförordningen den myndighet som skulle utnämna till motsvarande tjänst. Cheferna för en specialmyndighet utnämns således även i fortsättningen av statsrådet till ett tjänsteförhållande för viss tid som varar över ett år.
11 §.Ikraftträdande. Paragrafen innehåller en sedvanlig ikraftträdandebestämmelse. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.
12 §.Övergångsbestämmelser. I paragrafen föreskrivs om övergångsarrangemang som gäller personalen och tjänster.
I 1 mom. finns en hänvisning till bestämmelserna om organisationsförändring i statstjänstemannalagen. Tjänsterna vid barnombudsmannens byrå, dataombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna, jämställdhetsombudsmannens byrå, konkursombudsmannens byrå, konsumenttvistenämnden, Olycksutredningscentralen, rättegångsbiträdesnämnden, underrättelsetillsynsombudsmannafunktionen, äldreombudsmannen och de tjänstemän som utnämnts till tjänsterna överförs till verket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen. Detsamma gäller gällande tjänsteförhållanden för viss tid.
Tjänsterna och tjänsteförhållandena för viss tid samt innehavarna överförs till tjänster och anställda vid den specialmyndighet där de varit vid tidpunkten för överföringen, det vill säga precis innan lagen träder i kraft. Tjänsterna blir således inte ämbetsverkets gemensamma tjänster. Detta motsvarar bestämmelsen i 2 § 3 mom. i den föreslagna lagen, enligt vilken de nya tjänsterna inrättas antingen vid specialmyndigheten eller vid enheten för administrativa tjänster.
Enligt 2 mom. kan justitieministeriet innan lagen träder i kraft inrätta en tjänst som direktör för enheten för administrativa tjänster. Statsrådet har behörighet att utnämna direktören, och därmed kan åtgärder för att utnämna direktören vidtas genast när lagen har blivit stadfäst och tjänsten har inrättats. För att enheten för administrativa tjänster ska ha de tjänster som behövs mest genast när den inleder sin verksamhet, får justitieministeriet enligt bestämmelsen innan lagen träder i kraft inrätta och tillsätta också andra tjänster som är nödvändiga för att ämbetsverket ska kunna inleda sin verksamhet. Om möjligt kan justitieministeriet vid tillsättandet av nya tjänster höra den blivande direktören, om denne redan har utsetts.