4.1
De viktigaste förslagen
I propositionen föreslås det att kommunallagen ändras så att det till lagen fogas bestämmelser om temporär tillämpning av vissa bestämmelser i förvaltningsstadgan samt om hållande av elektroniska sammanträden genom en lämplig videokonferensförbindelse eller en motsvarande teknisk metod för dataöverföring. Enligt propositionen kan kommunstyrelsen temporärt införa sådana sätt för beslutsfattande som avses i 98 § i kommunallagen oberoende av vad som bestäms om ibruktagandet av dem i kommunens förvaltningsstadga. Kommunstyrelsen kan också besluta att elektroniska sammanträden kan hållas på de villkor som anges i den nya 99 a §. Dessutom kan kommunstyrelsen med avvikelse från bestämmelserna i förvaltningsstadgan besluta att kallelserna till organens sammanträden kan sändas elektroniskt och att den allmänna offentligheten för ett organs offentliga sammanträde kan genomföras så att sammanträdet kan följas endast elektroniskt.
Kommunstyrelsens möjlighet att besluta om tillämpningen av bestämmelserna i förvaltningsstadgan ska gälla kommunens alla organ. Kommunstyrelsen kan besluta om tillämpningen av bestämmelserna separat för varje organ och om huruvida de för varje enskilt organ tillämpas t.ex. under hela lagens giltighetstid eller separat för varje sammanträde.
90 a §.Temporär tillämpning i vissa ärenden som det bestäms om i förvaltningsstadgan. Enligt 1 mom. 1 punkten kan kommunstyrelsen trots bestämmelserna i förvaltningsstadgan besluta att införa de sätt för beslutsfattande som avses i 98 § och den föreslagna nya 99 a §. Syftet med den föreslagna bestämmelsen är att möjliggöra ibruktagandet av elektroniska sammanträden och ett elektroniskt beslutsförfarande enligt kommunstyrelsens prövning för kommunens samtliga organs del. Bestämmelsen gäller situationer där kommunens förvaltningsstadga för närvarande inte möjliggör elektroniska förfaranden, där endast en del av de elektroniska förfarandena i förvaltningsstadgan tagits i bruk eller där elektroniska förfaranden har tagits i bruk på olika sätt för olika organ. I kommunstyrelsens beslut ska alla behövliga synpunkter som elektroniska sammanträden och elektroniskt beslutsförfarande förutsätter beaktas, såsom säkerställande av behövliga tekniska förutsättningar samt upprättande och justering av protokoll. Bestämmelser om elektroniska kallelser till sammanträden föreslås ingå i 3 punkten.
Enligt 1 mom. 2 punkten kan kommunstyrelsen trots bestämmelserna i kommunens förvaltningsstadga besluta att ett elektroniskt sammanträde kan hållas på det sätt som avses i den föreslagna nya 99 a §. Bestämmelsen gäller situationer där elektroniska sätt för beslutsfattande har tagits i bruk i kommunens förvaltningsstadga. I sådana fall beslutar kommunstyrelsen i praktiken att ett elektroniskt sammanträde kan hållas på det sätt som avses i 99 a § och att de bestämmelser i förvaltningsstadgan som gäller elektroniska sammanträden i övrigt tillämpas på ett sådant elektroniskt sammanträde.
Enligt 1 mom. 3 punkten kan kommunstyrelsen besluta att en kallelse till ett organs sammanträde ska sändas elektroniskt oberoende av vad som i förvaltningsstadgan bestäms om sändande av kallelse. Den föreslagna bestämmelsen hänför sig i synnerhet till situationer där postgången kan försvåras som en följd av att coronavirusepidemin breder ut sig. Med kallelse till sammanträde avses i bestämmelsen allt material som behandlas vid sammanträdet, såsom kallelsen till sammanträdet, föredragningslistan, bilagor och annat tilläggsmaterial.
I 1 mom. 4 punkten föreskrivs om kommunstyrelsens möjlighet att avvika från de bestämmelser i förvaltningsstadgan som gäller möjligheten att följa ett organs offentliga sammanträde. I 101 § i kommunallagen föreskrivs det om sammanträdenas offentlighet, och bestämmelsen förutsätter inte att allmänheten utan undantag ska ha möjlighet att följa ett offentligt sammanträde på sammanträdesplatsen eller i något annat utrymme som kommunen anvisar. I kommunernas förvaltningsstadga finns det dock särskilt i anslutning till elektroniska sammanträden ofta bestämmelser om att ett sammanträde kan följas bl.a. i ett utrymme som kommunen anvisar. Enligt propositionen kan kommunstyrelsen oberoende av bestämmelserna i förvaltningsstadgan besluta att det är möjligt att följa ett offentligt sammanträde endast elektroniskt. I sådana fall ska kommunen inte behöva ordna något utrymme för att allmänheten ska kunna följa sammanträdet, även om största delen av sammanträdesdeltagarna är närvarande på sammanträdesplatsen.
Den föreslagna 4 punkten ändrar inte bestämmelsen i 101 § i kommunallagen, enligt vilken allmänheten ska kunna följa organens offentliga sammanträden. I enlighet med gällande 101 § ska kommunen se till att allmänheten kan följa organens offentliga sammanträden också till den del någon deltar i ett sammanträde på elektronisk väg. Den föreslagna ändringen kan dock i viss mån anses begränsa kommunmedlemmarnas möjligheter att delta och påverka, om det i kommunens förvaltningsstadga på ovan beskrivet sätt finns bestämmelser om ett utrymme som kommunen anvisar. Syftet med propositionen är att minska de sociala kontakterna i anslutning till möjligheten att följa fullmäktiges sammanträden och på så sätt bromsa coronavirusepidemin.
Enligt 2 mom. ska bestämmelserna i paragrafen tillämpas förutom på kommuner också på samkommuner. Momentet är till sin natur informativt, eftersom det enligt 64 § i kommunallagen är klart att 12 kap. tillämpas i samkommuner.
99 a §.Elektroniskt sammanträde genom en teknisk metod för dataöverföring. I den nya 99 a § föreskrivs det om elektroniska sammanträden som hålls genom en lämplig teknisk metod för dataöverföring. Ett elektroniskt sammanträde kan hållas genom en sådan videokonferensförbindelse eller någon annan lämplig teknisk metod för dataöverföring där sammanträdets ordförande och sekreterare tillförlitligt kan verifiera vem som deltar i sammanträdet. Dessutom förutsätts det att sammanträdets ordförande kan leda behandlingen av ärendena på det sätt som avses i 102 §. Ordföranden ska därmed också vid behov ha möjlighet att sörja för ordningen vid organens sammanträden samt försäkra sig om att deltagarna deltar i sammanträdet från en lämplig plats. En förutsättning för ett sammanträde som avses i paragrafen är också att den som deltar i sammanträdet kan följa sammanträdet och delta i behandlingen av ärendena.
Syftet med förslaget är att göra det möjligt att hålla elektroniska sammanträden också på något annat sätt än genom att de som konstateras vara närvarande står i bild- och ljudförbindelse med varandra på lika villkor enligt 99 §. Om kommunen inte har tillämpat ett sådant förfarande redan tidigare, har kommunens dåliga faktiska möjligheter att under undantagsförhållanden skapa en sådan teknisk verksamhetsmiljö där alla som deltar i ett elektroniskt sammanträde står i kontinuerlig bild- och ljudförbindelse med varandra på lika villkor. Syftet med förslaget är att göra det möjligt att använda elektroniska sammanträden också i kommuner som inte använt sådana före undantagsförhållandena. Det kan vara ändamålsenligt att också andra kommuner temporärt håller elektroniska sammanträden i enlighet med 99 a §.
Den tekniska plattformen för ett elektroniskt sammanträde enligt förslaget kan vara t.ex. ett allmänt tillgängligt videokonferensprogram eller motsvarande program. För att de förutsättningar som avses i paragrafen i praktiken ska uppfyllas, ska det utöver ljudförbindelse också finnas en bildförbindelse. Bildförbindelsen behöver dock inte nödvändigtvis finnas tillgänglig utan avbrott.
Liksom vid andra elektroniska sammanträden är det också möjligt att genomföra den föreslagna nya sammanträdesformen så att en del av de personer som deltar i sammanträdet är närvarande på sammanträdesplatsen och en del deltar i sammanträdet på elektronisk väg med hjälp av en videokonferensförbindelse eller motsvarande. Organets ordförande utfärdar i enlighet med bestämmelserna i förvaltningsstadgan en kallelse till sammanträdet, av vilken det bl.a. ska framgå om det ovan beskrivna förfarandet är möjligt eller om sammanträdet hålls enbart på elektronisk väg.
Det elektroniska sammanträde som avses i den föreslagna nya 99 a § skiljer sig från det elektroniska sammanträde som avses i 99 § i kommunallagen närmast i fråga om det villkor som gäller bild- och ljudförbindelse på lika villkor. Vid ett elektroniskt sammanträde ska i övrigt beaktas de villkor som lagstiftningen och kommunens förvaltningsstadga ställer på organs sammanträden och elektroniska sammanträden. Om det i kommunens förvaltningsstadga inte finns några bestämmelser om hållande av elektroniska sammanträden, ska också de föreskrifter om hållande av elektroniska sammanträden som kommunstyrelsen meddelat med stöd av den nya 90 a § beaktas. Vid elektroniska sammanträden ska i synnerhet bestämmelserna om informationssäkerhet och hanteringen av sekretessbelagda uppgifter i 98 § 2 mom. i kommunallagen alltjämt beaktas. Om konfidentiella eller sekretessbelagda ärenden behandlas vid ett elektroniskt sammanträde som hålls genom en videokonferensförbindelse, ska sammanträdet i enlighet med den gällande lagen hållas med hjälp av en skyddad datakommunikationsförbindelse.
Allmänt använda videokonferensprogram eller motsvarande program möjliggör i allmänhet inte som sådana att val vid ett elektroniskt sammanträde förrättas med slutna sedlar så att valhemligheten tryggas i enlighet med 105 § 5 mom. i kommunallagen. Vid sidan av ett elektroniskt sammanträde är det dock möjligt att använda någon annan teknisk lösning genom vilken val kan förrättas med slutna sedlar på det sätt som avses i 105 § 5 mom.