2.1
Nuläge
2.1.1
Skattebasen för överlåtelsebeskattningen
Enligt lagen om överlåtelseskatt (931/1996) ska överlåtelseskatt betalas till staten på överlåtelse av fastigheter och värdepapper. Förvärvaren är skattskyldig.
Överlåtelseskatten omfattar överlåtelser mot vederlag. Med stöd av 4 § och 15 § i lagen betalas skatt inte på gåva, arv, testamente eller upplösning av samägandeförhållande eller med vissa undantag på överlåtelse som grundar sig på avvittring. Skatt ska inte heller betalas då en fysisk persons egendom överförs till ett aktiebolag enligt en sådan ändring av verksamhetsformen som avses i inkomstskattelagen, vid överföring av egendom på det sätt som avses i lagrummet till ett samfund som fortsätter den överförda verksamheten om överlåtelsen sker på grund av ändring av samfundsform eller på fusion eller på fission i enlighet med lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet, vid vissa överföringar av egendom mellan kreditinstitut och inte heller vid vissa strukturarrangemang i kommuner.
Med stöd av 2 och 10 § i lagen är bl.a. staten och dess inrättningar, med undantag för statens affärsverk, samt i fråga om fastigheter kommuner och samkommuner befriade från att betala skatten.
I lagen ingår flera bestämmelser om skattefrihet som genomförts på olika grunder. De viktigaste av dessa gäller överlåtelse av värdepapper som är föremål för handel på en reglerad marknad och på en multilateral handelsplattform i enlighet med 15 a § och förvärv av en första bostad som beskrivs i avsnitt 2.1.3 nedan. I 13 och 14 § finns bestämmelser om vissa skattefriheter som främst gäller överlåtelse av jord- och skogsbruksfastigheter och i 43 § bestämmelser om skattefrihet vid överlåtelse av fastigheter eller värdepapper i samband med verksamhetsöverlåtelse.
Det som lagen bestämmer om fastigheter gäller också kvotdelar eller outbrutna områden av fastigheter, flera fastigheters samfällda områden eller outbrutna områden av sådana samt andelar av samfällda områden, arrende- eller nyttjanderätter vars innehavare enligt jordabalken är skyldig att ansöka om inskrivning av sin rätt samt en byggnad eller konstruktion som på ett bestående sätt betjänar användningen av en fastighet.
Med värdepapper avses enligt 17 § aktier och interimsbevis för aktier, andelsbevis i ekonomiska sammanslutningar, grundfondsbevis i sparbanker och placeringsandelsbevis i andelsbanker samt interimsbevis för dessa, sådana av samfund utfärdade skuldebrev eller andra fordringsbevis för vilka räntan bestäms enligt resultatet eller dividendens storlek eller vilka berättigar till del i årsvinsten eller överskottet, samt bevis över teckningsrätt till ovan nämnda värdepapper och överlåtelsehandlingar som gäller en sådan rätt. Såsom värdepapper anses också värdeandelar som motsvarar värdepapper.
Skatten beräknas på köpeskillingen eller värdet av annat vederlag. Bland annat vid överlåtelser som sker i form av kapitalinvestering eller utdelning av medel beräknas skatten utifrån den överlåtna egendomens gängse värde vid överlåtelsetidpunkten.
Från början av 2013 togs det in bestämmelser i lagen genom vilka skatteunderlaget utvidgades vid överlåtelse av värdepapper i fråga om skattepliktigt vederlag. Sedan 2013 betraktas enligt 20 § i lagen som vederlag också förvärvarens betalningar till någon annan än överlåtaren, vilka utgör villkor i överlåtelseavtalet, samt betalningsåtaganden som förvärvaren i enlighet med villkoren i överlåtelseavtalet ansvarar för gentemot överlåtaren eller någon annan, om betalningen eller betalningsåtagandet kommer överlåtaren till godo.
Efter nämnda ändring betraktas som vederlag därtill enligt 20 § 4 och 5 mom. ett bolagslån som belastar aktierna, om överlåtelsen gäller ett värdepapper enligt 20 § 3 mom. Dessa är aktier i ett bostadsaktiebolag eller ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag eller andelar i ett bostadsandelslag eller fastighetsandelslag, aktier i ett annat aktiebolag, om bolagets huvudsakliga verksamhet de facto är att äga eller besitta fastigheter samt aktier i ett aktiebolag vars huvudsakliga verksamhet de facto är att äga eller besitta aktier eller andelar som avses ovan eller att direkt eller indirekt äga eller besitta sådana eller fastigheter som är belägna i Finland. Detsamma gäller i 18 § 2 mom. avsedda värdepapper som emitterats av ett utländskt samfund vars huvudsakliga verksamhet de facto är att direkt eller indirekt äga eller besitta fastigheter och vars sammanlagda tillgångar till mer än 50 procent består av fast egendom i Finland som samfundet äger direkt eller indirekt.
2.1.2
Skattesatser
Enligt 6 § i lagen är överlåtelseskattesatsen vid överlåtelse av en fastighet 4 procent. Enligt 20 § i lagen är skattesatsen vid överlåtelse av värdepapper 1,6 procent eller, om överlåtelsen gäller värdepapper som avses i 20 § 3 mom., 2,0 procent.
Tidigare ändringar av skattesatserna
Lagen om överlåtelseskatt ersatte bestämmelserna i lagen angående stämpelskatt (662/1943) om så kallad lagfartsstämpelskatt vid överlåtelse av äganderätt till fastighet, stämpelskatt vid överlåtelse av arrenderätt och stämpelskatt vid överlåtelse av värdepapper. Det var fråga om en strukturell totalreform av stämpelbeskattningen som gällde överföringar av medel.
I reformen av överlåtelseskatten föreskrevs det i fråga om värdepapper att skattesatsen är 1,6 procent, vilket då motsvarade stämpelskatten vid överlåtelse av värdepapper.
Som skattesats vid överlåtelse av fastighet föreskrevs 4 procent, som fortfarande gäller. Enligt de upphävda bestämmelserna i lagen angående stämpelskatt var lagfartsstämpelskatten för fastigheter graderad så att skatten var 4 procent när egendomens värde var högst 70 000 mark, 5 procent när egendomens värde var 70 000–200 000 mark och 6 procent, om värdet var högre.
Sänkningen av skattesatsen grundade sig på neutralitetsaspekter, den stora skillnaden i skattesatsen för direkt och indirekt ägd fastighetsegendom. Enligt motiveringen till lagen om överlåtelseskatt (RP 121/1996 rd) hade skillnaderna i skattesatserna lett till att inköp av fastigheter allt oftare sker för ett under bildning varande bolags räkning, också när det inte finns andra grunder att använda sig av företagsformen. Det konstaterades att onödig bolagisering medför såväl kostnader som administrativt besvär och juridisk oklarhet. Det ansågs att de oproportionellt stora skillnaderna på lång sikt också kan leda till lägre skatteintäkter.
Under giltighetstiden för 1943 års lag angående stämpelskatt och den lag med samma namn som föregick den hade stämpelskattesatserna för fastigheter och värdepapper varierat och smalnat. Enligt 1943 års lag angående stämpelskatt var stämpelskatten för fastigheter ursprungligen graderad till 3, 4 eller 5 mark för varje fullt belopp av 100 mark, dvs. 3, 4 eller 5 procent, beroende på egendomens värde. Stämpelskatten för värdepapper var vid överlåtelse utan förmedling av en fondbörs 1,2 mark för varje fullt belopp av 100 mark, dvs. 1,2 procent, men dock vid förmedling genom en fondbörs på motsvarande sätt 1,0 mark. I lagen, som stiftades under krigstida förhållanden, gavs statsrådet rätt att höja stämpelskatten för värdepapper till 12 mark och 10 mark, dock vid överlåtelse av aktier i bostadsaktiebolag till högst 5 mark.
Vid ingången av 2013 höjdes överlåtelseskattesatsen för ovan nämnda fastighetsvärdepapper som avses i 20 § 3 mom. från 1,6 procent till 2 procent. Ändringen var en del av åtgärderna för att stärka statsfinanserna. Utöver de fiskala målen ville man med ändringen minska den brist på neutralitet som orsakades av skillnaden i överlåtelsebeskattningen av fastigheter som ägs direkt och indirekt via ett företag genom att fastställa skattesatsen för fastighetsvärdepapper närmare skattesatsen för fastigheter, som förblev 4 procent. Bristen på neutralitet i överlåtelsebeskattningen av direkt och indirekt ägd fast egendom var, utöver de fiskala målen, en orsak till de samtidigt genomförda ändringarna som utvidgade skattebasen och som gällde bolagslån och andra skulder som hänförs till det skattepliktiga vederlaget.
2.1.3
Skattefrihet för första bostad.
Bestämmelser om befrielse från överlåtelseskatt för första bostad finns i fråga om bostadsfastigheter i 11 § i lagen om överlåtelseskatt och i fråga om aktier eller andelar som medför rätt till besittning av en bostadslägenhet i 25 § i den lagen.
Skattefriheten förutsätter att den skattskyldige har förvärvat minst hälften av de aktier eller andelar som ger rätt till besittning av lägenheten, eller har förvärvat en fastighet och minst hälften av ett bostadshus som finns eller uppförs på fastigheten och använder eller börjar använda lägenheten eller huset som sin stadigvarande bostad. En ytterligare förutsättning är att förvärvaren inte tidigare har ägt minst hälften av ett bostadshus eller av aktier som ger rätt till besittning av en bostadslägenhet och att förvärvaren innan överlåtelsehandlingen undertecknades har fyllt 18 men inte 40 år.
Överlåtelsen är skattefri till den del lägenheten eller fastigheten och bostadshuset på den används som egen stadigvarande bostad. Om det är fråga om en tomt som skaffats för byggande, kan skatten sökas tillbaka när bostadsbyggnaden har färdigställts och den har börjat användas som stadigvarande bostad.
Till ett bostadshus hänförs även andra lokaliteter som ansluter sig till boendet. Med byggnad jämställs en byggnadsplats till den del dess areal är högst 10 000 kvadratmeter eller, inom ett planlagt område, av högst den storlek som gäller för en tomt eller byggnadsplats enligt planen.
Bestämmelserna om befrielse från överlåtelseskatt för första bostad togs in i lagen om överlåtelseskatt med motsvarande sakinnehåll och tillämpningsförutsättningar som de tidigare bestämmelserna som ingick i lagen angående stämpelskatt, i fråga om fastigheter i 30 § 1 mom. 8 punkten och 5 mom. samt i fråga om aktier och andelar i bostadslägenheter i 57 b §.
Bestämmelserna om befrielse från stämpelskatt trädde i kraft vid ingången av 1991. Skattefriheten motiverades med att stämpelskatten på grund av prisstegringen på bostäder hade blivit en betydande utgiftspost, som i kombination med höjningen av låneräntorna hade orsakat en svår ekonomisk situation i synnerhet för unga som skaffat sin första egna bostad. Som motivering nämndes också en ny bedömning av beskattningens bostadspolitiska konsekvenser och mål, som hade ett samband med minskningen av det skattestöd för boende som beviljades i inkomstbeskattningen genom avdraget för räntekostnader och med bostadsavdraget från statsskatten för personer under 40 år som togs i bruk som en ny form av skattestöd från år 1990. Samma åldersgräns fastställdes för befrielse från stämpelskatt, vilket inte motiverades separat i det sammanhanget.
Grunden för åldersgränsen måste anses vara, i likhet med motsvarande åldersgräns för det tidigare bostadsavdraget, att rikta det skattestöd som skattefriheten utgör till dem som har det största behovet av det. Eftersom behovet av stöd bedöms vara som störst i ung ålder och i familjebildningsskedet, då även inkomstnivån på grund av arbetskarriärens begränsade längd i typiska fall är lägre än inkomstnivån under senare arbetsår, kopplades skattestödet till en viss ålder.
Som sådan är en schablonmässig åldersgräns inte alldeles problemfri med tanke på en ändamålsenlig fördelning av stödet och att ha åldern som grund för skattemässig särbehandling kan också visa sig vara problematiskt med tanke på jämlikhetsprincipen i grundlagen.
2.1.4
Statistiska uppgifter
År 2022 uppgick intäkterna från överlåtelseskatten till 936 miljoner euro, vilket motsvarar 1,8 procent av statens alla skatteintäkter.
Åren 2011–2022 har skatteintäkterna utvecklats enligt följande:
År | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Intäkter milj. € | 544 | 579 | 586 | 702 | 795 | 858 | 775 | 845 | 844 | 833 | 993 | 936 |
Årlig förändring, % | | 6,4 | 1,3 | 19,8 | 13,2 | 7,9 | -9,6 | 9,0 | -0,1 | -1,3 | 19,3 | -5,8 |
År 2023 beräknas det inflyta 646 miljoner euro i överlåtelseskatt utan de nu föreslagna ändringarna. Den årliga variationen beror till stor del på utvecklingen av fastighets- och bostadshandelns volym och prisnivå samt på tidpunkten för överlåtelser av enskilda affärsaktier som har ett betydande värde.
År 2022 fördelades inflödet enligt objekt på följande sätt:
Objekt | Antal | Vederlag milj. € | Skattesats | Skatt milj. € | Andel av skatten |
Fastighet* | 91 841 | 9 744 | 4,0 % | 389,9 | 42,6 % |
Byggnad utan mark | 1 060 | 225 | 4,0 % | 9,0 | 1,0 % |
Bostadsaktie | 91 156 | 12 523 | 2,0 % | 250,5 | 27,4 % |
Aktie som ger besittningsrätt för bilplats, lager, kontor eller annan lokal | 22 886 | 1 103 | 2,0 % | 22,1 | 2,4 % |
Veckoandels- och tidsandelsaktie | 17 389 | 87 | 2,0 % | 1,7 | 0,2 % |
Aktie i annat fastighetsaktiebolag | 1 524 | 1 626 | 2,0 % | 32,5 | 3,6 % |
Affärsaktie | 30 795 | 12 635 | 1,6 % | 206,4 | 22,5 % |
Annan aktie, andel och värdepapper | 5 263 | 216 | 1,6 % | 3,5 | 0,4 % |
Sammanlagt | 261 914 | 38 158 | | 916 | 100 % |
Fastighet* en fastighet omfattar också fastighetens kvotdel, outbrutna område och en arrenderätt som ska registreras.
När det gäller fastigheter finns det inte uppgifter om hur de fördelar sig på bostadsfastigheter och andra fastigheter i Skatteförvaltningens beskattningsuppgifter. Enligt Lantmäteriverkets köpeskillingsstatistik var av fastighetsaffärernas köpeskillingar på 9 905 miljoner euro alla bostadshusplatsers andel 52 procent och fritidshusplatsernas andel 9 procent år 2022. Uppgifterna omfattar både byggda och obyggda objekt.
Köpeskillingsstatistiken har specificerade uppgifter om småhusfastigheter, men uppgifterna omfattar endast hela fastigheter eller outbrutna områden som tolkats som representativa i statistikföringen. Affärer mellan släktingar och affärer som inte uppfyller gränsvärdena som gäller bland annat köpeskillingen eller arealen eller kraven som ställts på planbeteckningen har avgränsats som icke-representativa eller av andra orsaker. På basis av köpeskillingsstatistiken är det således inte möjligt att dra några tillförlitliga slutsatser om småhusens andel av skattebasen. De på nämnda sätt avgränsade byggda småhusfastigheternas andel av alla fastighetsaffärers köpeskillingar var 2 491 miljoner euro, dvs. 25,1 procent, och de obyggda småhusfastigheternas andel var 270 miljoner euro, dvs. 2,7 procent.
År 2022 tillämpades skattefriheten för första bostad på ca 23 000 affärer med bostadsaktier och andelar och på 13 000 affärer med bostadsfastigheter. Den uteblivna skatten uppgick till 126,6 miljoner euro, varav bostadslägenheternas andel var 65,7 miljoner euro och bostadsfastigheternas andel 57,9 miljoner euro. Av alla affärer med bostadsaktier omfattades ca 20 procent av skattefriheten för första bostad år 2022. Motsvarande uppskattningar i fråga om bostadsfastigheter finns inte att tillgå.
2.1.5
Allmänt om det aktuella läget på bostadsmarknaden och inom byggbranschen
Nybyggandet av bostäder har minskat betydligt i år och beräknas förbli litet även nästa år. År 2022 påbörjades cirka 37 000 nya bostadsbyggen. Det beräknas att 18 000–21 600 bostäder inleds i år, och 2024 beräknas bostadsproduktionen stiga till 19 500–26 000 nya bostäder. Mellan 2017 och 2021 var bostadsbyggandet mycket högt uppskattat i antal, mellan 40 000 och 47 000 bostäder. Teknologiska forskningscentralen VTT Ab har uppskattat att behovet av nya bostäder är cirka 30 000–35 000 bostäder per år. Således överskred bostadsproduktionen 2017–2021 det kalkylerade behovet, och ur ett konjunkturperspektiv kan byggandet bedömas ha varit överhettat. Det övriga byggandet har förblivit stabilare, men även sin helhet minskar produktionen betydligt i år. Andelen nybyggande av bostäder av allt byggande var 21 procent år 2022.
Bostadshandeln har minskat kraftigt och det finns ett stort utbud av nya bostäder som varken har sålts eller hyrts ut. Bakgrunden till den försvagade efterfrågan är räntestegringen och den svaga utvecklingen i fråga om hushållens köpkraft.
Inledandet av nya projekt dämpas av de stigande byggkostnaderna, samtidigt som särskilt priserna på nya bostäder har sjunkit i och med att efterfrågan har minskat. Under de senaste åren har nyproduktionen varit större än tidigare och överskridit det bostadsbehov som man kan sluta sig till utifrån befolkningsutvecklingen. Antalet sysselsatta inom byggbranschen, sju procent av alla sysselsatta, har minskat och sysselsättningsutsikterna inom branschen är svaga. Även om utvecklingen syns i sysselsättningsläget inom hela ekonomin, antas sysselsättningsläget inom hela ekonomin ändå inte försvagas mycket. Tills vidare har sysselsättningsläget inom hela ekonomin stannat på en bra nivå.
Den nuvarande situationen har väckt oro över att problemen på bostadsmarknaden kan sprida sig också i större utsträckning till ekonomin, såsom till det finansiella systemets funktion. Problemen inom bostadsbyggandet och i fråga om den ekonomiska verksamheten i anslutning till fastigheter bedöms dock inte leda till en mycket betydande försämring av den allmänna ekonomiska utvecklingen.
Situationen i fråga om bostadsbyggandet beskrivs i detalj i den arbetsgruppspromemoria som nämns i avsnitt 1.
2.2
Bedömning av nuläget
Överlåtelseskatten och motsvarande transaktionsskatter bidrar till att minska omsättningen av objekt som hör till skattebasen. När det gäller bostadsaffärer har denna effekt konstaterats i flera empiriska undersökningar i utlandet och i Finland. På grund av överlåtelseskatten bor hushållen i allt större utsträckning i bostäder som inte är lämpliga till exempel i fråga om storlek eller läge. Bostadsbeståndet används mindre effektivt än utan skatten, vilket leder till det som inom nationalekonomin kallas för dödviktsförlust.
I Statens ekonomiska forskningscentrals undersökningar har man som naturligt forskningsupplägg använt 2013 års reform, där överlåtelseskattesatsen höjdes och skattebasen utvidgades i fråga om fastighetsvärdepapper. Hos dem som bor i en aktielägenhet har den skärpta beskattningen uppskattats minska beredskapen att flytta med över sju procent Den senaste publikationen som bygger på denna forskningsfråga är Asuntokauppojen varainsiirtoveron vaikutus muuttoliikkeeseen, Eerola, Essi; Lyytikäinen, Teemu Kansantaloudellinen aikakauskirja 4/2021.. Skärpningen minskade också antalet flyttar som riktade sig längre bort än 50 km, och därför ansågs det möjligt att skatten också påverkade arbetsmarknadens funktion. Kvantitativa uppskattningar av sysselsättningseffekterna kunde dock inte presenteras.
Överlåtelseskattens begränsande inverkan på beredskapen att flytta är en delfaktor som påverkar det nuvarande svaga läget inom bostadsbyggandet och bostadshandeln. Flera av de sakkunniga som hördes av den arbetsgrupp som nämns i fotnot 1 lyfte fram ändringar i överlåtelsebeskattningen i syfte att lindra konjunkturläget.
Det viktigaste målet för regeringens bostadspolitik är enligt regeringsprogrammet att främja en fungerande bostadsmarknad. Enligt programmet ger en välfungerande bostadsmarknad finländarna möjlighet att bo så bra och så förmånligt som möjligt i ett hem som motsvarar deras önskemål. Dessa mål kan främjas genom att minska överlåtelseskattens skadliga inverkan på flyttandet.
Den betydande skillnaden mellan skattebördan vid överlåtelse av fastighetsförmögenhet som ägs direkt och sådan som ägs indirekt genom ett bolag minskades när man övergick från stämpelskatt till överlåtelseskatt och senare genom 2013 års reform, men trots dessa förändringar är skillnaden fortfarande problematisk med tanke på målet med neutralitet i beskattningen. Det finns inte heller starka grunder för att olika boendeformer behandlas skattemässigt på olika sätt.