Utvecklingen för folkpensionsindex är bunden till utvecklingen av konsumentpriserna, vilken är svår att förutspå. Om inflationen tilltar, ökar inverkan av frysningen av indexjusteringarna och om inflationen avtar, minskar inverkan av frysningen av indexjusteringarna. När utvecklingen för ekonomin och kostnadsnivån uppskattas används finansministeriets prognos, enligt vilken folkpensionsindex stiger med 5,3 procent år 2024 och en uppgång på 10,2 procent uppnås år 2026, varvid en partiell indexhöjning på 0,4 procent görs i början av år 2027. Höjningen motsvarar den uppskattade indexutveckling som överskrider maximibeloppet av 10,2 procent. Också när konsekvenserna för hushållens ekonomiska ställning bedöms och när konsekvenserna beskrivs med exempelfamiljer, har maximibeloppet av 10,2 procent använts och det har förmodats att maximibeloppet uppnås år 2027. Poängtalet för folkpensionsindex år 2024 blir känt i oktober 2023.
4.2.1.2
Konsekvenser för hushållens ekonomiska ställning
Konsekvenserna av de uteblivna indexjusteringarna gäller de personer och hushåll som får de förmåner som är bundna vid folkpensionsindex eller levnadskostnadsindex, vilka enligt förslaget föremål för frysningen. Den reella nivån på de förmåner som dessa personer och hushåll får sjunker.
I propositionen har vissa förmåner avgränsats utanför frysningen av indexjusteringarna. Propositionen gäller inte folkpension, garantipension, barnförhöjning av pension enligt folkpensionslagen, familjepersoner, fronttillägg, handikappstöd för personer under 16 år, handikappstöd för personer över 16 år, vårdbidrag för personer som får pension och underhållsstöd. Det belopp som betalas för dessa förmåner och de penningbelopp som påverkar fastställandet av en förmån enligt förmånslagarna justeras enligt förslaget årligen enligt folkpensionsindex i enlighet med den gällande lagstiftningen.
Förslaget gäller inte heller för det utkomstskydd som beviljas i sista hand, det vill säga utkomststödet. Den grunddel av utkomststödet som avses i lagen om utkomststöd täcker de sedvanliga och nödvändiga utgifterna som anknyter till försörjningen och som nämns i 7 a § i lagen. I 9 § i lagen om utkomststöd regleras det månatliga beloppet av grunddelen för en ensamboende vuxen och ensamförsörjare. Grunddelarna för andra personer och minderåriga barn som hör till hushållet har fastställts i procent av grunddelen för en vuxen person. Grunddelen höjs enligt ändringen av folkpensionsindex också i fortsättningen.
Förslaget gäller inte heller för grundunderstödet för militärunderstöd, vilket beviljas till en värnpliktigs anhörig och vars belopp är bundet till beloppet av en full folkpension. Grundunderstödet är avsett att täcka nödvändiga utgifter som hör till försörjningen i vardagen. Följaktligen höjs grundunderstödet för militärunderstöd på samma sätt som folkpensionen.
Mottagare av arbetslöshetsförmåner
Utkomstskyddet för arbetslösa är indelat i grundskyddet för arbetslösa och förtjänstskyddet. De arbetslösa som inte hör till en arbetslöshetskassa och vars arbetsvillkor inte uppfylls eller vars maximitid för inkomstrelaterad dagpenning uppnåtts, omfattas av grundskyddet för arbetslösa och de kan få grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd. Arbetslösa som hör till en arbetslöshetskassa och uppfyller arbetsvillkoret är berättigade till förtjänstskyddet för arbetslösa. Beloppet av grunddagpenningen påverkar också beloppet av den inkomstrelaterade dagpenningen.
År 2022 uppgick antalet mottagare av inkomstrelaterad dagpenning i utkomstskyddet till 257 500 personer, antalet mottagare av grunddagpenning till omkring 75 500 personer och antalet mottagare av arbetsmarknadsstöd till omkring 259 000 personer.
År 2023 är den genomsnittliga grunddagpenningen och arbetsmarknadsstödet 800,02 euro per månad (37,21 €/dag). På grund av den föreslagna frysningen av indexjusteringarna hålls beloppen åren 2024–2027 på samma nivå som år 2023.
Tabellen nedan visar beloppet av grunddagpenningen och arbetsmarknadsstödet, om den årliga justeringen av folkpensionsindex görs normalt, och den månatliga inverkan av frysningen av indexjusteringen (med en förmodan om att takregeln på 10,2 % tillämpas år 2027).
Grunddagpenning och arbetsmarknadsstöd €/mån. |
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Höjd med FPL-index | 800,02 | 844,74 | 861,51 | 876,13 | 893,76 |
Inverkan av indexfrysningen | | -44,72 | -61,49 | -76,11 | -90,52 |
Inverkan av frysningen är följaktligen högst omkring 91 euro per månad. Uteblivna indexjusteringar påverkar proportionellt sett mer de personer som får förmånen i fråga under en lång tid.
Frysningen av indexhöjningarna gäller också för barnförhöjningarna för arbetslöshetsförmånen, i vilka inverkan av frysningen från och med början av år 2024 uppgår till några cent per månad. I regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och vissa andra lagar, vilken överlämnades på hösten 2023 till riksdagen, föreslås det att barnförhöjningarna slopas från och med den 1 april 2024.
Uteblivna indexhöjningar återkastas också på mottagarna av alterneringsersättning, eftersom alterneringsersättningen uppgår till 70 procent av arbetslöshetsförmånen. Likaså påverkar den föreslagna ändringen mottagarna av rörlighetsunderstöd enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa, eftersom rörlighetsunderstödet uppgår till grunddagpenningen och därtill tillämpas bestämmelserna om barnförhöjning och förhöjningsdelen för grunddagpenningen på den.
Mottagare av dagpenningsförmåner enligt sjukförsäkringslagen och rehabiliteringspenning enligt rehabiliteringslagen
Dagpenningsförmånerna enligt sjukförsäkringslagen utgörs av sjukdagpenning, partiell sjukdagpenning, föräldradagpenningar (särskild graviditets-, graviditets- och föräldrapenning), specialvårdspenning och avträdelsedagpenning Också dagpenning vid smittsam sjukdom är en dagpenningsförmån enligt sjukförsäkringslagen, men den fastställs på annat sätt och betalas inte som ett minimibelopp.. Dagpenningsförmånens minimibelopp betalas då en person under granskningsperioden under året före det år då förmånen beviljas inte har inkomster som ska beaktas då dagpenningen fastställs eller har låga inkomster.
År 2022 betalades sjukdagpenningens minimibelopp (inklusive partiell sjukdagpenning) till sammanlagt omkring 37 000 personer, föräldradagpenningens minimibelopp till omkring 17 700 personer och specialvårdspenningens minimibelopp till omkring 280 personer.
Rehabiliteringspenningens minimibelopp betalades år 2022 till omkring 1 800 personer och minimibeloppet av rehabiliteringspenningen för unga till omkring 15 100 personer och rehabiliteringspenning för yrkesinriktad rehabilitering till omkring 14 500 personer.
År 2023 uppgår dagpenningsförmånens minimibelopp till 31,99 euro per vardag, det vill säga i genomsnitt 799,80 euro per månad. Rehabiliteringspenning enligt rehabiliteringslagen fastställs på motsvarande sätt som en sjukdagpenning enligt sjukförsäkringslagen. Rehabiliteringspenningens minimibelopp år 2023 är följaktligen 31,99 euro per vardag, det vill säga i genomsnitt 799,80 euro per månad. Minimibeloppet av rehabiliteringspenningen för unga enligt rehabiliteringslagen och den rehabiliteringspenning som betalas för tiden för yrkesinriktad rehabilitering betalas förhöjd (36,91 €/dag, det vill säga i genomsnitt 922,75 euro per månad år 2023).
På grund av den föreslagna frysningen av indexjusteringarna hålls ovan nämnda dagpenningförmåners minimibelopp, rehabiliteringspenningen för unga och rehabiliteringspenningen för yrkesinriktad rehabilitering åren 2024–2027 på samma nivå som år 2023 I regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner, vilken överlämnades till riksdagen på hösten 2023, föreslås det att minimibeloppet av rehabiliteringspenningen för tiden för yrkesinriktad rehabilitering och rehabiliteringspenningen för unga sänks till samma nivå som andra rehabiliteringspenningars minimibelopp från och med den 1 januari 2024. På grund av övergångsbestämmelserna tillämpas de nuvarande beloppet dock på rehabilitering som börjat innan laget trätt i kraft..
Tabellen nedan visar beloppet av dagpenningsförmånens minimibelopp och rehabiliteringspenningens minimibelopp, om den årliga justeringen av folkpensionsindex görs normalt och den månatliga inverkan av frysningen av indexjusteringen (med en förmodan om att takregeln på 10,2 % tillämpas år 2027).
Sjukdagpenningens, föräldradagpenningens och rehabiliteringspenningens minimibelopp, €/mån. |
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Höjd med FPL-index | 799,75 | 844,50 | 861,25 | 876,00 | 893,75 |
Inverkan av indexfrysningen | | -44,75 | -61,50 | -76,25 | -90,75 |
Inverkan av frysningen är på månadsnivå högst omkring 91 euro. Beroende på förmånens art och personens situation varierar längden på de perioder då förmånen betalas ut. Uteblivna indexjusteringar påverkar proportionellt sett mer de personer som får förmånen i fråga under en lång tid. I så fall kumuleras konsekvenserna av frysningen av justeringarna. Rehabiliterings- och rehabiliteringspenningperioderna är i allmänhet långa, till exempel kan rehabiliteringspenning för yrkesinriktad rehabilitering och rehabiliteringspenning för unga beviljas för några år. Betalningsperioderna för dagpenningsförmåner enligt sjukförsäkringslagen varierar. I genomsnitt är perioderna med föräldradagpenning för män några veckor, för kvinnor omkring tio månader. Betalningsperioderna för sjukdagpenning varierar beroende på längden av arbetsoförmågan – år 2022 fick omkring 2 900 av mottagarna av sjukdagpenningens minimibelopp sjukdagpenning under maximitiden.
Mottagare av stöd för barnvård
Förmånerna enligt lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn utgörs av stöd för hemvård, stöd för privat vård, flexibel dagpenning och partiell dagpenning, vilka alla justeras årligen enligt folkpensionsindex.
Rätt till stöd för hemvård av barn föreligger då ett barn under tre år inte har en kommunal plats inom småbarnspedagogiken – då sköts barnet oftast hemma av en av föräldrarna. Under år 2022 utbetalades stöd för hemvård av barn till omkring 79 900 personer för sammanlagt omkring 97 700 barn. Stöd för privat vård betalas då ett barn under tre år sköts av en producent av privat småbarnspedagogik eller en avlönad skötare. År 2022 uppgick antalet mottagare av stöd för privat vård till omkring 11 600 och stöd betalades för omkring 14 000 barn.
Partiell och flexibel vårdpenning betalas till en förälder vars arbetstid är kortare än full arbetstid på grund av vården av barnet. Partiell vårdpenning är avsedd för föräldrar till små skolelever och flexibel vårdpenning för föräldrar till barn under tre år. År 2022 uppgick antalet mottagare av partiell vårdpenning till omkring 15 500. Stöd betalades för omkring 8 600 skolelever i slutet av året. Flexibel vårdpenning betalades till omkring 19 800 föräldrar under året. I slutet av året betalades flexibel vårdpenning för omkring 9 700 barn.
År 2023 uppgår vårdpenningen för stödet för hemvård av barn för ett barn under tre år till 377,68 euro per månad, för varje annat barn under tre år i familjen till 113,07 euro per månad och för varje barn över tre år men under skolåldern till 72,66 euro per månad. Det vårdtillägg som fastställs enligt familjens storlek och inkomster är högst 202,12 euro per månad.
Beloppet av vårdpenningen för stöd för privat vård år 2023 uppgår till 192,28 euro per månad för varje barn som är berättigat till stödet och det vårdtillägg som fastställs utifrån familjens storlek och inkomster är högst 265,85 euro per månad Vårdtillägget till stöd för privat vård höjdes med 100 euro från och med den 1 mars 2023.. Beloppet av flexibel vårdpenning är år 2023 beroende på förälderns arbetstid 269,24 euro per månad eller 179,49 euro per månad och beloppet av partiell vårdpenning är 108,15 euro per månad.
På grund av den föreslagna frysningen av indexjusteringarna görs inga justeringar av stöden för barnvård åren 2024–2027. Tabellen nedan visar beloppet av vårdpenningen för stöd för hemvård av barn som betalas för ett barn under tre år, om den årliga justeringen enligt folkpensionsindex görs normalt och inverkan av frysningen av indexjusteringen (med en förmodan om att takregeln på 10,2 % tillämpas år 2027).
Vårdpenning för stöd för hemvård av barn som betalas för ett barn under tre år, €/mån. |
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Höjd med FPL-index | 377,68 | 398,81 | 406,76 | 413,67 | 422,04 |
Inverkan av indexfrysningen | | -21,13 | -29,08 | -35,99 | -42,86 |
För stöden för vård av barn är inverkan i euro störst för den vårdpenning för stöd för hemvård av barn vilken betalas för ett barn under tre år (högst knappt 43 euro per månad). Inverkan av frysningen av det inkomstrelaterade vårdtillägget till stöd för hemvård av barn är högst omkring 23 euro per månad. I en låginkomsttagarfamilj som får fullt vårdtillägg kan inverkan följaktligen vara omkring 66 euro per månad eller mer – beroende på antalet barn som är berättigade till vårdpenning i familjen och längden på förmånsperioden. Å andra sidan riktar sig höjningen av barnbidraget (26 €/mån.) för ett barn under tre år till mottagarna av stöd för hemvård av barn, vilket ska beaktas i samverkan av förmånsändringarna.
Stöd för hemvård av barn betalas i typfallet då en förälder sköter ett barn själv och på samma gång är på vårdledighet enligt arbetsavtalslagen (55/2001) (stöd kan också fås i en situation där barnet sköts av en annan person än barnets egen förälder). Med tanke på konsekvenserna av frysningarna är längden på perioden av stöd för hemvård av barn av betydelse. Största delen av familjerna får stöd för hemvård åtminstone i en tid efter en period av föräldradagpenning. Ungefär hälften av föräldrarna (mödrarna) sköter ett barn med stöd för hemvård av barn i knappt ett år, hälften längre än så Johanna Närvi, Anu Kinnunen, Johanna Lammi-Taskula, Anneli Miettinen & Miia Saarikallio-Torp.Äitien kotihoidon tuen käytössä näkyvät niin työtilanne kuin hoivaihanteet - Perhevapaakyselyn 2022 tuloksia. Tutkimuksesta tiiviisti 7/2023..
Inverkan av frysningen av justeringarna på beloppet av den flexibla vårdpenningen är högst omkring 20 till 30 euro per månad (beroende på förmånens nivå) och omkring 12 euro per månad för partiell vårdpenning. Mottagarna av flexibel vårdpenning och partiell vårdpenning är föräldrar i arbetslivet. Syftet med förmånen är att ersätta det lönebortfall som beror på en kortare arbetstid än heltidsarbete, vilken överenskommits med anledning av vården av barnet. På grund av frysningen av indexjusteringarna kompenserar förmånen inte med nuvarande belopp lönebortfallet och den kan i viss mån påverka föräldrarnas möjlighet och vilja att göra kortare arbetstid. Övergången till arbetsmarknaden för föräldrar som sköter barn hemma kan i viss mån påverkas i en situation där de har behov av kortare arbetstid i stället för heltid på grund av vårdarrangemanget för barnet. Pekkarinen, T. & Tuomala J. Statsrådets publikationsserie för utrednings- och forskningsverksamhet 2019:46 Enligt undersökningen uppmuntrade den flexibla vårdpenningen lågutbildade mödrar och ensamförsörjare till deltidsarbete. Dessa grupper har ansetts befinna sig i särskild risk för att bli utestängda från arbetsmarknaden som en följd av hemvården av barn.Joustavan hoitorahan työllisyysvaikutusten arviointi.
Stöd för privat vård betalas direkt till tjänsteproducenten (ett privat daghem, en privat familjedagvårdare eller en skötare med ett arbetsförhållande). Inverkan av frysningen av justeringarna på beloppet av stöd för privat vård är högst omkring 52 euro per månad per barn som sköts (vårdpenning och fullt vårdtillägg). Även om förmånen betalas till tjänsteproducenten, torde inverkan av frysningen de facto rikta sig mot familjerna, eftersom den avgift som tas ut för privat småbarnspedagogik eller den andel av lönen som föräldrarna själva betalar till en skötare med ett arbetsförhållande sannolikt höjs. I praktiken innebär detta också att skillnaden mellan klientavgifterna i privat och offentlig småbarnspedagogik ökar ytterligare. Det är också möjligt att kommunen med ett eget beslut höjer det kommuntillägg som kommunen betalar för stöd för privat vård och på så sätt kompenserar inverkan av frysningen av indexjusteringarna.
De uteblivna indexjusteringarna för såväl stöd för hemvård som för stöd för privat vård kan ha konsekvenser för efterfrågan på offentlig småbarnspedagogik. Familjerna kan i stället för en privat tjänst välja en kommunal tjänst för småbarnspedagogik. Det är också möjligt att barnets hemvårdstid förkortas i vissa familjer på grund av att den reella nivån på stödet för hemvård sjunker och att barnet flyttar till småbarnspedagogiken tidigare.
Mottagare av allmänt bostadsbidrag och bostadsbidrag för pensionstagare
Folkpensionsindex påverkar också grunderna för bestämmande av bostadsbidrag enligt lagen om allmänt bostadsbidrag och lagen om bostadsbidraget för pensionstagare. I fråga om allmänt bostadsbidrag påverkar folkpensionsindex beräkningsformeln för grundsjälvrisken och de godtagbara vatten- och uppvärmningskostnaderna. De maximiboendeutgifter som beaktas i bostadsbidraget justeras å sin tur enligt kalenderår på ett sätt som motsvarar levnadskostnadsindex. Beloppet av det allmänna bostadsbidraget är 80 procent av skillnaden mellan de godtagbara boendeutgifterna och grundsjälvrisken. Grundsjälvrisken är 42 procent av de inkomster som beaktas i bostadsbidraget, med avdrag för den inkomst som berättigar till bidrag till fullt belopp. Den inkomstgräns som berättigar till stöd till fullt belopp har jämkats med nivån på arbetsmarknadsstödet på så sätt att det inte finns någon grundsjälvrisk som är beroende av nivåerna på arbetsmarknadsstödet för ensamboende eller personer med en lägre inkomst än så. Uteblivna indexjusteringar höjer den inkomstgräns som berättigar till bidrag till fullt belopp och minskar beloppet av de boendeutgifter som beaktas, det vill säga att de följaktligen höjer självriskandelen för boendeutgifterna för mottagarna av bostadsbidrag jämfört med en situation där indexjustering enligt den permanenta lagstiftningen görs. Eftersom indexjusteringar inte görs i beräkningsformeln för grundsjälvriskandelen för det allmänna bostadsbidraget, stiger inte de avdrag som görs från inkomsterna, utan de stannar kvar på samma nivå. Med andra ord stiger inte det belopp som berättigar till bidrag till fullt belopp, utan det förblir oförändrat, om indexjusteringarna fryses. Följaktligen påverkar en större andel av inkomsterna för hushållet beloppet av det allmänna bostadsbidraget, det vill säga att den höjer hushållets grundsjälvrisk och minskar på så sätt beloppet av det allmänna bostadsbidraget. Folkpensionsindex påverkar också de godtagbara skötselutgifterna för hushåll som bor i en annan ägarbostad än en aktiebostad och också gränsen för de ränte- och dividendinkomster som beaktas. Räknat i euro är frysningen av indexjusteringarna för bostadsbidraget fallspecifika. Därtill har ändringar i det allmänna bostadsbidraget föreslagits på hösten 2023 i regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om allmänt bostadsbidrag. I konsekvensbedömningen i denna proposition har inte de ändringar som föreslagits i ovan nämnda proposition beaktats.
I juni 2023 utbetalades allmänt bostadsbidrag till omkring 383 400 hushåll. Största delen, 73 procent, av de hushåll som fick bidrag utgjordes av ensamboende. Den näst vanligaste hushållstypen var ensamförsörjare, som utgjorde omkring 15 procent av de hushåll som fick bidrag Statistik från slutet av år 2022. Källa: Kelasto..
I fråga om bostadsbidrag för pensionstagare är självriskandelen och inkomstgränserna för tilläggssjälvrisken för mottagare av bostadsbidrag bundna vid folkpensionsindex. Beloppet av bostadsbidraget för pensionstagare är 85 procent av de boendeutgifter som beaktas, med avdrag för grundsjälvrisken och den tilläggssjälvrisk som bestäms utifrån inkomsterna. Tilläggssjälvrisken är 41,3 procent av den andel av familjens inkomster vilken överskrider den inkomstgräns som bestäms enligt familjeförhållandena. Beloppet av grundsjälvrisken uppgår år 2023 till 681,39 euro per år, det vill säga omkring 56,78 euro månad. Uteblivna indexjusteringar av bostadsbidraget för pensionstagare innebär att beloppet av grundsjälvrisken och inkomstgränserna för tilläggssjälvrisken förblir oförändrade, det vill säga att självriskandelen av boendeutgifterna höjs jämfört med en indexjustering enligt den permanenta lagstiftningen. Därtill är den gräns för egendom som ska beaktas i bostadsbidraget, gränsen för ändring av inkomster som orsakar en justering av bostadsbidraget och beloppet av det lägsta bidrag som kan betalas ut bundna vid folkpensionsindex. Inverkan av frysningen av indexjusteringarna i euro på bostadsbidraget är fallspecifika.
År 2022 uppgick antalet personer som fick bostadsbidrag för pensionstagare till 207 000 personer. I fråga om mottagare av bostadsbidrag för pensionstagare ska det observeras att frysningen av indexjusteringarna inte gäller för pensioner eller vårdbidraget för pensionstagare, varför den sammanlagda inverkan i regel är lägre för dessa personer än för mottagare av allmänt bostadsbidrag.
Mottagare av studiestöd
Under läsåret 2022/2023 uppgick antalet mottagare av studiestöd till omkring 218 500, av vilka största delen var myndiga studeranden som bodde annanstans än hos sina föräldrar (omkring 162 600). Antalet personer under 18 år som bodde annanstans än hos sina föräldrar uppgick till omkring 5 400. Mottagarna av studiestöd som bodde hos sina föräldrar uppgick till omkring 31 800.
Beloppet av studiepenningen enligt lagen om studiestöd varierar. Beloppet av studiepenningen påverkas av studerandens ålder, läroanstalt, huruvida studeranden bor själv eller hos sina föräldrar och av huruvida studeranden är gift och om hen har barn. Den högsta studiepenningen, 279,38 euro per månad år 2023 Från och med 1.8.2023, fås av en studerande som fyllt 18 år och som bor för sig själv. För en 17 år gammal studerande som bor för sig själv och studerar i en annan läroanstalt än en högskola kan studiepenningen tillsammans med förhöjningen för mindre bemedlade för tillfället vara 227,14 euro per månad. För studeranden som fyllt 20 år och bor hos sina föräldrar kan studiepenningen för tillfället vara högst 204,42 euro per månad. För en studerande som försörjer ett barn betalas en försörjarförhöjning för studiepenningen på 122,05 euro per månad år 2023. Läromaterialstillägget till studiepenningen är 52,24 euro per månad.
På grund av den föreslagna frysningen av indexjusteringarna görs inte justeringar av beloppet av studiestödet åren 2024–2027. Tabellen nedan visar beloppet av studiepenningen för en studerande som fyllt 18 år och som bor för sig själv, om den årliga justeringen enligt folkpensionsindex görs normalt och inverkan av frysningen av indexjusteringen månatligen (med en förmodan om att takregeln på 10,2 % tillämpas år 2027).
Studiepenning för en person som bor för sig själv från och med den 1 augusti, en person som fyllt 18 år, €/mån. |
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Höjd med FPL-index | 279,38 | 295,01 | 300,89 | 306,00 | 312,19 |
Inverkan av indexfrysningen | | -15,63 | -21,51 | -26,62 | -31,70 |
Inverkan i euro av frysningen är störst för en studerande som fyllt 18 år och som bor för sig själv (högst omkring 32 euro per månad). På motsvarande sätt är inverkan för en studerande som är 17 år gammal och som bor för sig själv och studerar vid en annan läroanstalt än en högskola högst knappt 26 euro per månad och inverkan för studeranden som fyllt 20 år och bor hos sina föräldrar är högst 23 euro per månad.
Studiepenningen för en studerande som försörjer ett minderårigt barn uppgår från och med den 1 augusti 2023 till 401,43 euro per månad och andelen för försörjarförhöjningen av detta belopp är 122,05 euro. Från och med den 1 januari 2024 uppgår beloppet av försörjarförhöjningen till 111,63 euro per månad, då den tidsbestämda förhöjningen (10 euro/mån.) som baserar sig på lagen om studiestöd (1229/2022) avlägsnats. Regeringen har i sitt program reserverat ett anslag för att utveckla försörjarförhöjningen. Detta möjliggör en höjning av nivån på försörjarförhöjningen, vilken bidrar till att kompensera inverkan av frysningen av indexjusteringarna. Avsikten är att i den planerade regeringspropositionen om ändring av lagen om studiestöd föreslå en höjning av nivån på försörjarförhöjningen i samband med den kompletterande budgetförslaget för att stärka förutsättningarna för studier på heltid I regeringens proposition om ändring av lagen om studiestöd bedöms samverkningarna av ändringarna..
Mottagare av mottagnings- och brukspenning
Den mottagningspenning som betalas utifrån lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel delas in i en grunddel och en kompletterande mottagningspenning. Mottagningspenningens grunddel är avsedd till exempel för kläder, ringa hälsovårdskostnader, biljetter för lokaltrafiken och telefoniavgifter och matkostnader, då flyktingförläggningen inte erbjuder måltider. Beloppet av mottagningspenningen påverkas av alla inkomster och tillgångar. Grunddelen för mottagningspenningen för en ensamboende och ensamförsörjare är 348,50 euro (102,15 euro i en flyktingförläggning som erbjuder måltidstjänster) år 2023. För övriga personer som fyllt 18 år är mottagningspenningen 294,42 euro (84,12 euro i en flyktingförläggning som erbjuder måltidstjänster). Mottagningspenningen för ett barn som bor med sin familj är 222,32 euro per barn (66,10 euro i en flyktingförläggning som erbjuder måltidstjänster). Beloppet av brukspenningen för minderårig utan vårdnadshavare är 30,04 euro (under 16 år) och 54,08 euro (16–17 år gammal person).
Kompletterande mottagningspenning beviljas för ett särskilt behov som uppkommer på grund av en individuell situation för en person. Med den kompletterande mottagningspenningen är det inte möjligt att ersätta de kostnader som anses höra till grunddelen. Utöver mottagningspenningen har en person rätt att få inkvartering som beviljas som en mottagningstjänst, nödvändiga social- och hälsovårdstjänster och arbets- och studieverksamhet som anordnas av flyktingförläggningen. En person kan också anordna inkvartering på egen hand i privat inkvartering. Flyktingförläggningen ersätter inte kostnader som uppkommer av privat inkvartering.
I mottagningssystemet finns det för tillfället omkring 45 000 inskrivna klienter, av vilka omkring 39 000 är personer i behov av tillfälligt skydd och omkring 6 000 är personer som ansökt om internationellt skydd. Av alla klienter är omkring 11 000 minderåriga. En person som beviljats tillfälligt skydd har rätt att göra en ansökan om anteckning av hemkommun och övergå från mottagningstjänsterna till kommunens och välfärdsområdets tjänster och den boendebaserade sociala tryggheten i Finland då personen vistats i Finland i minst ett år. För till fället finns det i mottagningssystemet sammanlagt omkring 22 000 personer som beviljats tillfälligt skydd med rätt att ansöka om en hemkommun.
Antalet personer som ansöker om internationellt skydd varierar årligen. År 2022 inlämnades 5 827 ansökningar om internationellt skydd (exklusive ansökningarna om tillfälligt skydd av personer som flytt kriget från Ukraina), år 2021 inlämnades 2 545 ansökningar och år 2020 sammanlagt 3 209 ansökningar.
På grund av den föreslagna frysningen av indexjusteringarna görs inga justeringar av beloppen på mottagningspenningen och brukspenningen åren 2024–2027. Tabellen nedan visar beloppet av mottagningspenningen för en ensamboende och en ensamförsörjare (inga erbjudna måltider), om den årliga justeringen enligt folkpensionsindex görs normalt och inverkan av frysningen av indexjusteringarna månatligen (med en förmodan om att takregeln på 10,2 % tillämpas år 2027). Regeringsprogrammet innehåller utöver inskrivningen om frysning av indexjusteringar en inskrivning om minskning av den mottagningspenning och brukspenning som beviljas som en mottagningstjänst. Regeringsprogrammet omfattar ett mål om att minska mottagnings- och brukspenningen till det minimi som grundlagen och mottagningsdirektivet tillåter.
Mottagningspenning, ensamboende och ensamförsörjare, inga måltider €/mån. |
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Höjd med FPL-index | 348,50 | 368,00 | 375,34 | 381,71 | 389,43 |
Inverkan av indexfrysningen | | -19,50 | -26,84 | 33,21 | -39,54 |
Räknat i euro är inverkan av uteblivna indexjusteringar störst för beloppet av mottagningspenningen för ensamboende och ensamförsörjare (inga erbjudna måltider), högst omkring 40 euro per månad (för en person som bor i en enhet som erbjuder måltidstjänster är inverkan högst omkring 12 euro per månad). För övriga myndiga mottagare av mottagningspenning (inga erbjudna måltider) är inverkan högst omkring 33 euro per månad. Inverkan för brukspenningen för minderåriga utan vårdnadshavare är några euro per månad. Enligt förslaget gäller frysningen inte den kompletterande mottagningspenning som beviljas enligt behov.
Mottagningspenningen är en förmån som beviljas i sista hand till personer som ansöker om internationellt skydd, får tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel och inte har någon hemkommun. Dessa personer har inte rätt att få andra socialförmåner som beviljas av FPA eller utkomststöd. Frysningen av indexjusteringarna försvagar beloppet av mottagningspenningen i förhållande till utkomststödet. Det ekonomiska stöd som betalas till personer som söker internationellt skydd eller som beviljats tillfälligt skydd differentierades från det allmänna utkomststödet år 2011 i samband med den nuvarande mottagningslagen (746/2011). Vid den tidpunkten fastställdes storleken på mottagningspenningen till 70 procent av grunddelen för utkomststöd. Vid den tidpunkten motiverades den lägre nivån med att mottagarna av mottagningspenning får en del av mottagningstjänsterna i form av nyttigheter.
Mottagare av barnbidrag
Höjningen av nivån på ensamförsörjartillägget till barnbidrag, syskonförhöjningarna för det fjärde och de därpå följande barnen och förhöjningsdelen för barn under tre år enligt förslaget påverkar barnbidragen enligt följande:
Barnbidrag år 2023 och 2024, barn som är 3 år gamla och äldre, €/mån.
| 2023 | 2024 | Förändrings |
För det första barnet | 94,88 | 94,88 | 0 |
För det andra barnet | 104,84 | 104,84 | 0 |
För det tredje barnet | 133,79 | 133,79 | 0 |
För det fjärde barnet | 163,24 | 173,24 | 10 |
För det femte barnet och varje barn efter det | 182,69 | 192,69 | 10 |
Ensamförsörjartillägg/barn | 68,30 | 73,30 | 5 |
Barnbidrag år 2023 och 2024, barn under 3 år, €/mån.
| 2023 | 2024 | Förändrings |
För det första barnet | 94,88 | 120,88 | 26 |
För det andra barnet | 104,84 | 130,84 | 26 |
För det tredje barnet | 133,79 | 159,79 | 26 |
För det fjärde barnet | 163,24 | 199,24 | 36 |
För det femte barnet och varje barn efter det | 182,69 | 218,69 | 36 |
Ensamförsörjartillägg/barn | 68,30 | 73,30 | 5 |
Höjningen av nivån på barnbidraget riktar sig inte mot alla mottagare; till exempel en familj med två vuxna och två barn över tre år får inte höjt barnbidrag. Förhöjningen påverkar inte de tillgängliga inkomsterna för familjer som får utkomststöd, eftersom barnbidrag beaktas som inkomst i beräkningen av utkomststöd.
De föreslagna ändringarnas konsekvenser för exempelhushåll
I samband med frysningen av indexhöjningarna ska man beakta i synnerhet de kumulerande konsekvenserna av avgörandena. När frysningarna av indexjusteringarna upprepas årligen kumuleras konsekvenserna tidsmässigt. Följaktligen berör ändringen – en nedgång i den reella nivån på förmånen – i högre grad de som får förmånen under en lång tid. Om en person eller ett hushåll får flera förmåner som omfattas av frysningen, upprepas därtill konsekvensen. FPA har bedömt att av de hushåll som omfattas av den föreslagna ändringen får omkring 63 procent enbart en förmån som omfattas av frysningen, medan omkring 31 procent får två sådana förmåner. För mottagare av två eller flera förmåner upprepas konsekvensen av att indexjusteringar inte görs redan under ett år, eftersom ändringen samtidigt riktar sig mot flera förmåner. Å andra sidan påverkar uteblivna indexjusteringar inte nödvändigtvis de tillgängliga inkomsterna för en person eller ett hushåll, eftersom utkomststödets andel av inkomsterna ökar på grund av frysningen av indexjusteringarna.
Det är möjligt att bedöma propositionens övergripande konsekvenser med exempelfamiljer eller -hushåll. Familjernas inkomstbildning har jämförts med en situation där förmånerna och penningbeloppen är föremål för normala årliga indexhöjningar jämfört med en situation där de förmåner och penningbelopp som är bundna vid folkpensionsindex och levnadskostnadsindex fryses (högst 10,2 procent) och höjningar enligt förslaget görs för barnbidragen. Beloppen i euro är i 2027 års nivå. Som exempelfamiljer används de följande:
en studerande som bor ensam, med studiepenning och studielån som huvudsakliga inkomster, bor i Vanda (kommungrupp 2), hyra och vattenavgift på 736 euro per månad
en ensamboende arbetslös med arbetsmarknadsstöd som huvudsaklig inkomst, bor i Joensuu (kommungrupp 3), hyra och vattenavgift på 612 euro per månad
en familj med en förälder och två barn (ett barn under 3 år och en 3–6-åring), den huvudsakliga inkomsten är inkomstrelaterad dagpenning, familjen bor i Vanda (kommungrupp 2), hyra och vattenavgift på 1 145 euro per månad I den nuvarande situationen har beloppet av ensamförsörjartillägget till barnbidraget beaktats enligt den permanenta lagstiftningen (inte enligt det tillfälliga höjda beloppet som gäller fram till den 31 december 2023).
en familj med en förälder och två barn (bägge är 7–9-åringar), inkomstrelaterad dagpenning som huvudsaklig inkomst, familjen bor i Vanda (kommungrupp 2), hyra och vattenavgift på 1 145 euro per månad I den nuvarande situationen har beloppet av ensamförsörjartillägget till barnbidraget beaktats enligt den permanenta lagstiftningen (inte enligt det tillfälliga höjda beloppet som gäller fram till den 31 december 2023).
en familj med två föräldrar och två barn (ett barn under 3 år och en 3–6-åring), föräldradagpenningens minimibelopp som inkomst för den ena föräldern och grunddagpenning för den andra, familjen bor i Vanda (kommungrupp 2), hyra och vattenavgift på 1 265 euro per månad
en ensamboende mottagare av sjukdagpenning, sjukdagpenningens minimibelopp som inkomst, bor i Vanda (kommungrupp 2), hyra och vattenavgift på 736 euro per månad
en ensamboende pensionär, folk- och garantipension som inkomst, bor i Vanda (kommungrupp 2), hyra och vattenavgift på 736 euro per månad
Figur 1: Studerande (inkomsterna sjunker 82,93 euro/mån.)
Figur 2: Arbetslös som får arbetsmarknadsstöd (inkomsterna ändras inte)
Figur 3: En förälder med inkomstrelaterad dagpenning och ett barn under 3 år och ett barn i åldern 3–6 år (inkomsterna sjunker med 122,36 euro/mån.)
Figur 4: En förälder med inkomstrelaterad dagpenning och barn i åldern 79 år (inkomsterna sjunker med 148,36 euro/mån.)
Figur 5: En barnfamilj och ett barn under 3 år och ett 3–6 år gammalt barn (inkomsterna ändras inte)
Figur 6: En person med sjukdagpenning (inkomsterna ändras inte)
Figur 7: Ensamboende pensionär (inkomsterna sjunker med 28,69 euro/mån.)
Konsekvenserna för inkomstfördelningen av de föreslagna ändringarna
Konsekvenserna av ändringarna riktar sig mest mot de lägsta inkomstdecilerna. Konsekvenserna för den näst lägst inkomstdecilen är en aning större än den lägsta.
Tabell 1: Bedömning av konsekvenserna för låginkomstgraden Källa: FPA/SISU-mikrosimuleringsmodellen
INDIKATOR FÖRÄNDRING | FÖRÄNDRING | FÖRÄNDRING, % |
Ginikoefficient | 0,19 | |
Antal låginkomsttagare, 60 % | 41 603 | 5,2 % |
Antal låginkomsttagare, 50 % | 18 161 | 5,1 % |
Antal låginkomsttagare, 40 % | 6 910 | 5,5 % |
Antal låginkomsttagare under 18 år, 60 % | 3 942 | 2,8 % |
Antal låginkomsttagare under 18 år, 50 % | 1 060 | 1,9 % |
Antal låginkomsttagare under 18 år, 40 % | 374 | 1,9 % |
Tabell 1 visar en bedömning av konsekvenserna för inkomstfördelningen av denna proposition med olika mätare. Låga inkomster är ett relativt begrepp och dess gräns är i enlighet med Eurostats definition 60 % av medianinkomsten, vilket innebär cirka 1 350 euro per månad för ett hushåll med en person år 2021. Det uppskattas att antalet låginkomsttagare ökar med omkring 41 600 personer med anledning av denna proposition.
I hushållen med låga inkomster fanns det 121 800 barn år 2021, vilket var 11,9 % av alla personer under 18 år. Det uppskattas att detta antal barn ökar med omkring 3 900. Förslaget ökar med andra ord hushållen med låga inkomster, såväl i barnfamiljerna som i hela befolkningen. Konsekvensen för barnfamiljer är dock proportionellt sett mindre än för den övriga befolkningen.