7.1
Lag om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning
7.1.1
1 kap. Allmänna bestämmelser
I 1 kap. föreslås bestämmelser om servicecentrets organisation, styrning och ledning. I kapitlet föreskrivs om verksamhetsområdet för och styrningen av servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning, centrets uppgifter, direktör och personal, rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning, utvecklingsplanen för servicecentrets verksamhet samt samarbetet med Utbildningsstyrelsen och regionala aktörer inom arbets- och näringsförvaltningen.
1 §.Verksamhetsområde och styrning. I 1 mom. föreskrivs om verksamhetsområdet för servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning främja kompetensutvecklingen hos befolkningen i arbetsför ålder och tillgången på kompetent arbetskraft. I momentet ingår också en definitionsbestämmelse enligt vilken servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning i fortsättningen ska benämnas servicecentret i lagen.
I 2 mom. föreskrivs om styrningen av servicecentret. Enligt den föreslagna bestämmelsen svarar undervisnings- och kulturministeriet och arbets- och näringsministeriet gemensamt för den styrning som anknyter till servicecentrets verksamhetsområde. Enligt 11 § i förordningen om statsbudgeten (1243/1992) ska ministeriet fastställa de viktigaste målen för resultaten av verksamheten vid dess viktigaste ämbetsverk och inrättningar. Enligt den föreslagna lagen ska servicecentret vara en fristående enhet vid Utbildningsstyrelsen, men bestämmelser om dess uppgifter ska utfärdas separat. Därför avtalas det enligt förslaget inte om servicecentrets mål i resultatavtalet mellan Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska inte heller det resultatavtalsförfarande som avses i budgetförordningen införas mellan servicecentret och de ministerier som ansvarar för styrningen. I stället för ett resultatavtal föreslås styrningen av servicecentret ske via servicecentrets verksamhetsplan enligt 6 § i den föreslagna lagen om servicecentret. Beslut om godkännande av planen fattas enligt förslaget gemensamt av undervisnings- och kulturministeriet och arbets- och näringsministeriet. Därtill föreslås undervisnings- och kulturministeriets och arbets- och näringsministeriets gemensamma styrning ske genom det delade ordförandeskapet i rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning enligt 4 § 2 mom. samt genom den gemensamma beredningen av servicecentrets driftskostnadsmoment.
Den allmänna administrativa styrningen av servicecentret ankommer enligt förslaget på undervisnings- och kulturministeriet. Med allmän administrativ styrning avses styrning som hänför sig till centrets organisatoriska placering som en fristående enhet vid Utbildningsstyrelsen och handlar inte om någon styrning i anslutning till de uppgifter som avses i 2 §. Den allmänna administrativa styrningen innebär enligt förslaget att servicecentret är en del av Utbildningsstyrelsens bokföringsenhet och att de administrativa och övriga stödtjänster som centrets verksamhet förutsätter sköts centraliserat vid Utbildningsstyrelsen samt att Utbildningsstyrelsens generaldirektör har det övergripande ansvaret för att servicecentret sköter sina uppgifter i enlighet med lagstiftningen inom ramen för de anslag som anvisats centret i statsbudgeten.
I 3 mom. föreskrivs om servicecentrets organisatoriska ställning. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska servicecentret vara en sådan fristående enhet som avses i 6 a § i lagen om Utbildningsstyrelsen. Med fristående enhet avses en funktionellt och organisatoriskt självständig administrativ enhet vars uppgifter och behörighet har fastställts i den lag som gäller den fristående enheten.
Bestämmelser om Utbildningsstyrelsens fristående enheter finns i 6 a § i lagen om Utbildningsstyrelsen. Den fristående enhetens ställning ska enligt förslaget beaktas i Utbildningsstyrelsens arbetsordning. I Utbildningsstyrelsens arbetsordning föreskrivs dock inte om beslutanderätten eller beredningen av uppgifterna vid servicecentret, med undantag för de administrativa stödtjänster och andra stödtjänster som Utbildningsstyrelsen sköter i egenskap av förvaltande ämbetsverk. Utbildningsstyrelsens generaldirektör eller direktion har enligt förslaget inte behörighet i fråga om de uppgifter som föreskrivs för servicecentret.
2 §. Uppgifter. I paragrafens 1 mom. föreskrivs det om servicecentrets uppgifter. Enligt 6 a § i lagen om Utbildningsstyrelsen utfärdas särskilt bestämmelser om uppgifterna för en fristående enhet. Innehållet i servicecentrets uppgifter beskrivs även mer ingående i avsnitt 4.1 Propositionens viktigaste förslag.
Enligt den föreslagna 1 punkten ska servicecentret utveckla och samordna informations-, rådgivnings- och vägledningstjänsterna inom sitt verksamhetsområde. Servicecentret föreslås samla information om informations-, rådgivnings- och vägledningstjänsterna och goda modeller för genomförandet av dem samt stödja aktörerna inom branschen utifrån den information som centralen samlat in. Servicecentret ska enligt förslaget utveckla informations-, rådgivnings- och vägledningstjänster till exempel när det gäller att motivera stöd under utbildningstiden och ansökan till utbildning.
Enligt den föreslagna 2 punkten ska servicecentret ha till uppgift att analysera prognostiseringsuppgifter om kompetens- och arbetskraftsbehov inom sitt verksamhetsområde. För närvarande finns bestämmelser om prognostisering av kompetensbehov i flera lagar som gäller olika aktörer. Enligt 2 § i lagen om Utbildningsstyrelsen ska Utbildningsstyrelsen prognostisera kompetens- och utbildningsbehov. Enligt 125 § i lagen om yrkesutbildning ska utbildningsanordnaren prognostisera kompetensbehoven inom sitt verksamhetsområde med beaktande av behovet av arbetskraft och befolkningsutvecklingen inom det området. Enligt 17 § i lagen om utveckling och förvaltning av strukturfondsverksamheten (7/2014) svarar landskapsförbundet för samordningen av den regionala prognostiseringen av utbildningsbehoven på lång och medellång sikt och för beredningen av de regionala utbildningsmålen som ett led i utvecklingsplaneringen för utbildning och forskning. Dessutom producerar utvecklings- och förvaltningscentret och närings-, trafik- och miljöcentralerna i anslutning till sina grundläggande uppgifter framför allt uppföljning och prognostisering på kort sikt om förändringar i efterfrågan och utbudet på arbete och arbetskraft samt gällande behoven av arbetskrafts- och kompetenstjänster i anslutning till dessa.
I den föreslagna lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning föreskrivs enligt förslaget inte närmare om förhållandet mellan den prognostisering av kompetens- och arbetskraftsbehovet som servicecentret genomför och andra aktörers lagstadgade prognostiseringsuppgifter. Prognostiseringsverksamheten är till sin karaktär föränderlig i förhållande till läget på arbetsmarknaden och den riksomfattande och regionala befolkningsutvecklingen. Dessutom förändras prognostiseringsmetoderna och tillvägagångssätten kontinuerligt. En alltför exakt formulering av bestämmelsen skulle kunna försvåra en ändamålsenlig organisering av verksamheten vid servicecentret och samarbetet med andra aktörer.
Servicecentrets huvudsakliga arbetsform i fråga om prognostisering är att analysera information och dra slutsatser med tanke på behoven hos befolkningen i arbetsför ålder. I nära anknytning till prognostiseringsuppgiften föreslås offentliggörande av information med användarvänliga digitala verktyg.
Enligt den föreslagna 3 punkten ska servicecentret finansiera utbildning och andra kompetenstjänster som riktar sig särskilt till dem som har sysselsättning och dem som står utanför arbetskraften och som kompletterar det övriga offentligt understödda utbildningsutbudet.
Enligt den informativa bestämmelse som föreslås i 2 mom. ska bestämmelser om finansiering av utbildning och andra kompetenstjänster finnas i 2 kap. I det föreslagna 2 kap. föreskrivs om beviljande av statsunderstöd och anskaffningsverksamhet som finansieringsformer för utbildning och kompetenstjänster.
Enligt förslaget ska servicecentret inte självt ordna utbildning, utan endast finansiera sådan verksamhet. Servicecentret föreslås utifrån ett observerat utbildnings- och kompetensbehovet utlysa en ansökan om statsunderstöd eller ett upphandlingsförfarande för genomförande av den utbildning eller kompetenstjänst som behövs. Enligt förslaget ska statsunderstödstagarna eller de aktörer som är parter i upphandlingskontraktet ansvara för ordnandet av utbildningen.
Enligt formuleringen i den föreslagna bestämmelsen ska utbildning och andra kompetenstjänster som finansieras av servicecentret en särskild målgrupp för dem som har sysselsättning arbetar och dem som står utanför arbetskraften. Den föreslagna bestämmelsen gör det dock möjligt att finansiera utbildning och andra kompetenstjänster också för andra målgrupper inom ramen för servicecentrets verksamhetsområde. Servicecentrets verksamhetsområde är i enlighet med det föreslagna 1 § 1 mom. att främja kompetensutvecklingen hos befolkningen i arbetsför ålder och tillgången på kompetent arbetskraft. En närmare målgrupp för varje utbildning eller kompetenstjänst som finansieras fastställs enligt förslaget i statsunderstödsbeslutet eller upphandlingskontraktet.
I formuleringen av den föreslagna bestämmelsen konstateras också att servicecentret ska finansiera annan utbildning som kompletterar det offentligt understödda utbildningsutbudet. Den föreslagna bestämmelsen innebär att servicecentrets uppgift är att finansiera sådan utbildning som kompletterar det grundläggande utbudet av utbildning som ordnas med statsandelsfinansiering och basfinansiering av högskolor samt närings-, trafik- och miljöcentralernas anskaffning av arbetskraftsutbildning. Servicecenter finansierar sådan utbildning som fyller luckorna i det nuvarande utbildningsutbudet och som riktar sig till underrepresenterade grupper och vars särskilda målgrupp är personer som har sysselsättning och personer som står utanför arbetslivet.
Enligt den föreslagna 4 punkten ska servicecentret ha till uppgift att stödja och främja verkningsfullheten hos regionala och andra samarbetsnätverk inom sitt verksamhetsområde. Servicecentret stöder de regionala samarbetsnätverken och främjar deras verkningsfullhet när det gäller att utveckla medborgarnas kompetens. Servicecentret ska dessutom stödja företagens konkurrenskraft samt utvecklingen av regionernas näringar och regionernas särdrag. Servicecentrets uppgift är att genom informationsproduktion och andra stödåtgärder för nätverk främja resultaten och verkningsfullheten av de tjänster för kompetens och sysselsättning som finns i regionen.
Servicecentret ska enligt förslaget se till att alla relevanta aktörer som behövs för att svara på förändringarna på arbetsmarknaden är företrädda i dessa nätverk. Servicecentret ska i regel inte inrätta nya nätverk, utan samarbetet ska bygga på befintliga nätverk. Enligt bestämmelsen kan servicecentret också stödja de riksomfattande nätverkens verksamhet när det är ändamålsenligt med tanke på verksamhetens art och mål.
I 3 mom. föreslås en bestämmelse enligt vilken servicecentret också kan ha andra uppgifter som det föreskrivs särskilt om. Det är fråga om en informativ bestämmelse som lyfter fram möjligheten att senare föreskriva för servicecentret även andra uppgifter än de som föreskrivs i paragrafen i fråga. Enligt förslaget föreskrivs om servicecentrets uppgifter i anslutning till antagningen av studerande i 13 §.
3 §. Direktör och personal. Enligt förslaget i 1 mom. ska servicecentret ha en direktör som leder servicecentrets verksamhet. Statsrådet föreslås utnämna direktören för fem års tid, om det inte av särskilda skäl finns grund för att utnämna direktören för en kortare tid än detta. Enligt 9 a § 1 mom. i statstjänstemannalagen (750/1994) sker utnämning till de tjänster som avses i 26 § 3 och 4 punkten för en tid av fem år, om det inte av särskilda skäl finns grund för att utnämna för kortare tid. I 26 § 4 punkten i statstjänstemannalagen nämns cheferna för de ämbetsverk som anges genom förordning av statsrådet. Ämbetsverkschefer enligt 28 § 2 mom. i statstjänstemannaförordningen (971/1994) är cheferna för de ämbetsverk som är direkt underställda ministerierna och verkställande direktörerna för de statliga affärsverken med undantag av de tjänster som särskilt föreskrivs i statstjänstemannaförordningen. Formuleringen i 28 § 2 mom. i statstjänstemannaförordningen omfattar inte direkt servicecentret, eftersom det inte är ett ämbetsverk som lyder under ett ministerium. Avsikten är dock att också servicecentrets direktör i princip ska utnämnas för en tid av fem år, vilket innebär att det i den föreslagna bestämmelsen föreskrivs om en utnämning på fem år. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska statstjänstemannalagen i övrigt iakttas vid utnämningen av direktören.
Cheferna för Utbildningsstyrelsens övriga fristående enheter, dvs. direktören för Nationella centret för utbildningsutvärdering och generalsekreteraren för studentexamensnämndens kansli, utnämns för en mandatperiod som fortsätter tills vidare. Dessa fristående enheter har fram till utgången av 2017 varit fristående ämbetsverk, och de har omnämnts som sådana ämbetsverk enligt statstjänstemannaförordningen för vars del på utnämningen av chefen för ämbetsverket den tid på fem år som avses i 9 a § 1 mom. i statstjänstemannalagen inte tillämpas. I den organisationsändring som gjordes 2018, där utvärderingscentret och studentexamensnämndens kansli knöts till Utbildningsstyrelsen som fristående enheter, gjordes inga ändringar i bestämmelserna om mandatperioderna för cheferna för enheterna. Det anses dock inte motiverat att utnämna en direktör för servicecentret för en mandatperiod som fortsätter tills vidare, eftersom det är fråga om en ny typ av aktör som grundar sig på ministeriernas gemensamma styrning och vars exaktare operativa verksamhetsmodell och profilering inom det övriga verksamhetsfältet och vars verksamhet först håller på att utformas under inledningsskedet.
I 2 mom. föreslås en bestämmelse om direktörens beslutanderätt. Enligt den föreslagna bestämmelsen avgör direktören de ärenden som ska avgöras vid servicecentret, om det inte föreskrivs något annat någon annanstans eller bestäms i arbetsfördelningen för en fristående enhet. Det föreslås att det till 6 a § i lagen om Utbildningsstyrelsen fogas en bestämmelse enligt vilken direktören fastställer arbetsfördelningen i fråga om den fristående enhetens uppgifter. Direktören ska leda centralens verksamhet inom centralens uppgiftsområden och svara för att centralens verksamhet är resultatrik, besluta om understöd och upphandling samt inleda utvecklingsprojekt inom ramen för den plan för de årliga prioriteringarna i verksamheten och allokeringen av resurser som avses i 5 § (verksamhetsplan) och de anslag som anvisats för verksamheten i statsbudgeten samt utarbeta ett förslag till budgetproposition för servicecentret.
I 3 mom. föreslås en informativ bestämmelse enligt vilken bestämmelser om utnämning och anställning av personal samt behörighetsvillkor finns i lagen om Utbildningsstyrelsen. Enligt gällande 6 a § 3 mom. i lagen om Utbildningsstyrelsen utnämns eller anställs den fristående enhetens personal av enhetens chef. Enligt 7 § i den lagen utfärdas bestämmelser om behörighetsvillkoren för personalen genom förordning av statsrådet. På behörighetsvillkoren för direktören och personalen tillämpas alltså 3 § 1 mom. i statsrådets förordning om Utbildningsstyrelsen (1070/2016). Enligt den bestämmelsen är behörighetsvillkor för chefen för en fristående enhet högre högskoleexamen, förtrogenhet med tjänstens uppgiftsområde samt i praktiken visad ledarförmåga. Behörighetsvillkor för undervisningsråd, skolråd, examenssekreterare och sådana tjänstemän vid ämbetsverket som till tjänsteställningen motsvarar dessa är högre högskoleexamen och förtrogenhet med tjänstens uppgiftsområde. Vid rekryteringen av servicecentrets personal ska man också beakta tillräckliga färdigheter och förtrogenhet med den svenskspråkiga befolkningens utbildnings- och kompetensbehov bl.a. så att minst en person har utmärkta kunskaper i svenska.
4 §. Utnämning av rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning samt dess sammansättning och beslutanderätt. Enligt 1 mom. finns det i anslutning till servicecentret ett råd för kontinuerligt lärande och sysselsättning. Statsrådet föreslås utnämna rådet för högst fem år i sänder. Enligt 6 § 3 punkten i reglementet för statsrådet (262/2003) behandlar och avgör statsrådets allmänna sammanträde ärenden som enligt lag eller förordning ska avgöras av statsrådet och som gäller förordnande av medlemmar och sakkunniga till nämnder, råd och andra jämförbara organ som har andra än beredningsuppgifter.
Sådan myndighetsverksamhet kan enligt förslaget bedrivas av både servicecentret och rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning. I den juridiska litteraturen har det ansetts att en myndighet är en enhet eller ett organ som utövar beslutanderätt eller annan behörighet som föreskrivs i lag eller grundar sig på lag. Beroende på ärendet kan ett ämbetsverk, en del av ett ämbetsverk eller en enskild tjänsteman som är anställd vid ett ämbetsverk agera som myndighet. Också en nämnd, en arbetsgrupp, en kommitté eller något annat organ kan agera som myndighet.
I 2 mom. föreslås bestämmelser om rådets sammansättning. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska rådet ha en ordförande, en vice ordförande och högst 12 andra medlemmar. Enligt förslaget är ordförande respektive vice ordförande för rådet en företrädare för undervisnings- och kulturministeriet och en företrädare för arbets- och näringsministeriet, så att de turas om att vartannat år vara ordförande respektive vice ordförande för rådet. Beslut om fördelningen av ordförandeskapsperioderna fattas samtidigt som statsrådet utnämner rådet till en ny mandatperiod. Vice ordföranden ska delta i rådets möten om han eller hon inte är ordförande för mötet i fråga.
Enligt den föreslagna bestämmelsen ska en företrädare för social- och hälsovårdsministeriet och en företrädare för finansministeriet vara medlemmar i rådet. De övriga medlemmarna ska vara företrädare för arbetslivet. För att säkerställa att arbetslivet ges en heltäckande representation föreslås att det ska ingå lika många företrädare för arbetsgivarna och för arbetstagarna i rådet. Genom den föreslagna sammansättningen beaktas arbetslivets mål, och rådet uppnår undervisnings- och kulturministeriets och arbets- och näringsministeriets gemensamma mål i sitt arbete.
Ärenden som gäller rådets beslutsfattande eller annan behandling ska enligt förslaget beredas vid servicecentret. Det är inte nödvändigt att föreskriva särskilt om rätten för servicecentrets direktör och personal att närvara och yttra sig vid rådets möten. Enligt förslaget kan servicecentrets direktör och enligt arbetsfördelningen även annan personal vid servicecentret fungera som föredragande vid rådets möten i ärenden som hör till rådets beslutanderätt. Enligt förslaget föreskrivs inte särskilt om rådets sekreterare, utan personalen vid servicecentret ska fungera som rådets sekreterare. Rådet kan enligt förslaget vid behov även bjuda in andra experter till sina möten för att höras.
I 3 mom. föreslås bestämmelser om rådets beslutförhet. Enligt den föreslagna bestämmelsen är rådet beslutfört när ordföranden och minst hälften av medlemmarna är närvarande. När rådets beslutförhet bestäms föreslås den vice ordförande som är närvarande vid sammanträdet räknas som en annan medlem.
5 §. Uppgifter som ankommer på rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning. I 1 mom. föreslås bestämmelser om verksamhetsområdet för servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning.
Enligt den föreslagna 1 punkten ska rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning ha till uppgift att sköta den strategiska planeringen av servicecentrets verksamhet. Ett centralt verktyg för strategisk planering är enligt den föreslagna 3 punkten utarbetandet av en framställning till en utvecklingsplan för servicecentrets verksamhet samt ändringsförslag till den.
Enligt den föreslagna 2 punkten ska rådet besluta om vittsyftande eller betydande yttranden och initiativ. Exempel på sådana är utlåtanden om redogörelser och regeringspropositioner som gäller servicecentrets verksamhetsområde och som lämnas till riksdagen samt initiativ som gäller utvecklingen av verksamhetsområdet.
Enligt den föreslagna 3 punkten ska rådet utarbeta en framställning till utvecklingsplan för servicecentrets verksamhet enligt 6 § samt ändringsförslag som gäller utvecklingsplanen. Utvecklingsplanen för servicecentrets verksamhet föreslås innehålla målen för det prognostiseringsarbete, de informations-, rådgivnings- och vägledningstjänster samt det regionala samarbetet som hör till centrets verksamhetsområde, de viktigaste åtgärderna inklusive tidtabeller samt preliminära planer för inriktning av de kompetenstjänster som centret finansierar. Utvecklingsplanen för servicecentrets verksamhet utarbetas enligt förslaget utifrån de riksomfattande målen för kontinuerligt lärande och med beaktande av planen för de offentliga finanserna. Rådet föreslås utarbeta en framställning till utvecklingsplan samt till ändringsförslag gällande den enligt föredragning av servicecentrets direktör.
Enligt den föreslagna 4 punkten ska rådet besluta om prioriteringarna i servicecentrets årliga verksamhetsplan. En årlig prioritering kan t.ex. vara att rikta kompetenstjänsterna till vissa branscher eller målgrupper eller till vissa kompetensbehov. Prioriteringarna styr fastställandet av de årliga prioriteringarna i servicecentrets verksamhet och riktandet av resurserna inom ramen för de anslag som anvisats för verksamheten i statsbudgeten.
I 2 mom. föreslås bestämmelser om möjligheten att tillsätta sektioner som stöder rådets verksamhet. Enligt den föreslagna bestämmelsen kan rådet till stöd för sin verksamhet och för att få större sakkunskap tillsätta sektioner som även omfattar externa medlemmar. Rådet föreslås dock inte kunna delegera beslutanderätt till sektionerna. För att säkerställa att utbildnings- och arbetsmarknaden i svenskspråkiga regioner samt sakkunskapen i frågor som särskilt gäller den svenskspråkiga befolkningen är det enligt förslaget nödvändigt att tillsätta en svensk utbildningssektion.
6 §. Utvecklingsplan för servicecentrets verksamhet. I paragrafen föreslås bestämmelser om en utvecklingsplan för servicecentrets verksamhet. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska utvecklingsplanen innehålla målen för verksamheten och de viktigaste åtgärderna. Utvecklingsplanen utarbetas enligt förslaget för högst fem år i sänder och den kan ses över under giltighetstiden. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska undervisnings- och kulturministeriet och arbets- och näringsministeriet godkänna utvecklingsplanen och ändringarna i den. Enligt den bestämmelse som föreslås i 5 § är det rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning som har till uppgift att utarbeta en framställning till utvecklingsplan för servicecentrets verksamhet samt ändringsförslag som gäller utvecklingsplanen.
7 §. Samarbete med Utbildningsstyrelsen och med arbets- och näringsförvaltningens regionala aktörer. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska servicecentret samarbeta med Utbildningsstyrelsen och NTM-centralerna. Utbildningsstyrelsen är ett ämbetsverk för utveckling av utbildningen som bl.a. har till uppgift att prognostisera utbildningsbehov och utveckla examina. Servicecentrets verksamhet föreslås komplettera befintliga kompetenstjänster. För att uppgifterna ska kunna skötas med framgång föreslås att servicecentret ska föra en kontinuerlig dialog med det ämbetsverk som svarar för utveckling av utbildningen och vara medvetet om de projekt och den strategiska utveckling som Utbildningsstyrelsen genomför.
När det gäller närings-, trafik- och miljöcentralerna är samarbetsskyldigheten viktig t.ex. för att samordna statsunderstöd och anskaffningar med de anskaffningar av arbetskraftsutbildning som genomförs av närings-, trafik- och miljöcentralerna. Den föreslagna samarbetsskyldigheten omfattar också samarbetet med utvecklings- och förvaltningscentret till den del som utvecklings- och förvaltningscentret sköter de uppgifter vid närings-, trafik- och miljöcentralerna som omfattas av samarbetsskyldigheten. I fråga om den svenskspråkiga verksamheten ska servicecentret enligt förslaget samarbeta med en specialenhet förlagd till Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, dvs. med svenska enheten för bildningsväsendet.
Den föreslagna bestämmelsen betonar servicecentrets skyldighet att samarbeta med de aktörer som nämns där. Servicecentret ska dock också utan någon uttrycklig bestämmelse inom sitt verksamhetsområde och sina uppgifter samarbeta med andra relevanta aktörer. Också i förvaltningslagen föreskrivs det om allmän samarbetsskyldighet mellan myndigheterna.
7.1.2
2 kap. Finansiering av utbildnings- och kompetenstjänster
Bestämmelser om servicecentrets uppgifter föreslås i 2 §. Enligt 1 mom. 3 punkten ska servicecentret ha till uppgift att inom sitt verksamhetsområde finansiera utbildning och andra kompetenstjänster som riktar sig särskilt till dem som har sysselsättning eller står utanför arbetskraften. I 2 kap. föreslås närmare bestämmelser om finansieringen av utbudet på utbildnings- och kompetenstjänster. De föreslagna finansieringsformerna är beviljande av statsunderstöd och anskaffningsverksamhet.
8 §. Beviljande av statsunderstöd. På beviljandet av statsunderstöd som hör till servicecentrets uppgifter tillämpas enligt förslaget statsunderstödslagen, om inte något annat föreskrivs i lagen om servicecentret. Servicecentret föreslås vara en sådan statsbidragsmyndighet som avses i statsunderstödslagen. Enligt 5 § i statsunderstödslagen kan statsunderstöd beviljas som allmänt understöd eller specialunderstöd. Allmänt understöd kan beviljas för mottagarens verksamhet i allmänhet eller för en viss del av mottagarens verksamhet. Specialunderstöd kan beviljas bl.a. för projekt med begränsat syfte. De statsunderstöd som servicecentret enligt förslaget ska bevilja är till sin karaktär sådana specialunderstöd som avses i 5 § 2 mom. i statsunderstödslagen. Understöd beviljas enligt förslaget inte för ekonomisk verksamhet som prissätts på företagsekonomiska grunder.
I 1 mom. föreslås bestämmelser om vilka utbildningar och andra funktioner servicecentret kan bevilja statsunderstöd för. Enligt den föreslagna 1 punkten kan servicecentret bevilja statsunderstöd för anordnande av sådana examina och examensdelar som avses i 5 § i lagen om yrkesutbildning. Enligt 5 § i lagen om yrkesutbildning är de yrkesinriktade examina yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen och specialyrkesexamen. En yrkesinriktad examen byggs upp av yrkesinriktade examensdelar. Enligt det föreslagna 2 mom. kan statsunderstöd endast av särskilda skäl beviljas för ordnande av en hel examen.
I 63 § i lagen om yrkesutbildning föreskrivs om studier som stöder studiefärdigheterna. Enligt 63 § kan det utöver det som anges i examensgrunderna, som en del av examensutbildningen ordnas studier som stöder studiefärdigheterna. Syftet med dessa studier är att den studerande ska förvärva sådant kunnande som baserar sig på de individuella behoven och som ger honom eller henne förutsättningar att delta i examensutbildning och visa sitt kunnande genom yrkesprov eller på något annat sätt. Utbildningsanordnaren beslutar om ordnandet av studier som stöder studiefärdigheterna och om studiernas innehåll. Studier som stöder studiefärdigheterna ordnas som en del av examensutbildningen och kan också ordnas i samband med examensutbildning som finansieras med statsunderstöd.
Enligt 23 § 1 mom. i lagen om yrkesutbildning anges i anordnartillståndet de examina som utbildningsanordnaren har rätt att bevilja och för vilka utbildningsanordnaren kan ordna examensutbildning. I 27 § 1 mom. föreskrivs om en så kallad utvidgad utbildningsuppgift inom läroavtalsutbildningen, enligt vilken det i anordnartillståndet kan bestämmas om rätten att genom anskaffning av utbildning enligt 30 § i lagen i form av läroavtalsutbildning ordna alla examina som ingår i examensstrukturen inom yrkesutbildningen. Statsunderstöd kan också beviljas för ordnande av examensutbildning och examina enligt den utvidgade utbildningsuppgiften i läroavtal.
I lagen om yrkesutbildning föreskrivs också om utbildning som handleder för yrkesutbildning (VALMA), utbildning som handleder för arbete och ett självständigt liv (TELMA) samt om annan yrkesutbildning. Lagen om yrkesutbildning har ändrats så att bestämmelserna om utbildning som handleder för yrkesutbildning upphävs fr.o.m. 1.8.2022 (lag 1218/2020). Den utbildning som handleder för yrkesutbildning slås samman med den nya utbildning som handleder för examensutbildning, om vilken det föreskrivs i lagen om handledande utbildning för examensutbildning (1215/2020). Som yrkesutbildning kan utöver den i 8 § i lagen om yrkesutbildning avsedda examensutbildning som förbereder för examina som hör till examensstrukturen och de i den lagens 7 § avsedda handledande utbildningar ordnas sådan utbildning som fördjupar eller kompletterar yrkesutbildningen och som inte syftar till avläggande av en examen eller en del av en examen samt sådan utbildning som förbereder för yrkesuppgifter och som förbereder för yrkesuppgifter som yrkes- eller trafikflygare, som flygledare eller som förare i spårbunden stadstrafik. Enligt förslaget kan statsunderstöd inte beviljas för dessa ovan nämnda utbildningar. Statsunderstöd kan enligt förslaget inte heller beviljas för utbildning som ordnas i form av personalutbildning eller arbetskraftsutbildning.
Enligt den föreslagna 2 punkten kan servicecentret enligt förslaget däremot bevilja statsunderstöd för utbildning som ordnas av huvudmannen för en läroanstalt som avses i lagen om fritt bildningsarbete. Enligt 2 § i lagen om fritt bildningsarbete består läroanstalterna för fritt bildningsarbete av medborgarinstitut, folkhögskolor, sommaruniversitet, idrottsutbildningscenter och studiecentraler. Enligt 4 § i den lagen kan undervisnings- och kulturministeriet bevilja kommuner, samkommuner, registrerade sammanslutningar eller stiftelser tillstånd att driva läroanstalter.
Enligt den föreslagna 3 punkten kan servicecentret bevilja statsunderstöd för ordnande av i 7 § i universitetslagen avsedda examina, specialiseringsutbildning och utbildning som innehåller examensdelar. Enligt 7 § i universitetslagen kan lägre och högre högskoleexamina samt vetenskapliga, konstnärliga och yrkesinriktade påbyggnadsexamina avläggas vid universiteten. Universiteten kan också ordna specialiseringsutbildning, utbildning som innehåller examensdelar i form av fortbildning, öppen universitetsundervisning eller i övrigt som fristående studier samt annan fortbildning. Enligt förslaget kan statsunderstöd inte beviljas för fortbildning, dvs. försäljning av utbildning till företagsekonomiskt pris.
Enligt den föreslagna 4 punkten kan servicecentret bevilja statsunderstöd för anordnande av i 10 § i yrkeshögskolelagen avsedda examina, yrkespedagogisk lärarutbildning, specialiseringsutbildning och utbildning som innehåller delar av examina samt utbildning som är avsedd för invandrare. I 10 § i yrkeshögskolelagen anges det att en yrkeshögskola inom ramen för sitt tillstånd ger undervisning som leder till högskoleexamen och yrkespedagogisk lärarutbildning. Dessutom får yrkeshögskolan ordna specialiseringsutbildning, utbildning som innehåller delar av examina i form av kompletterande utbildning, öppen yrkeshögskoleundervisning eller i övrigt som fristående studier samt övrig kompletterande utbildning. Enligt förslaget kan statsunderstöd inte beviljas för fortbildning, dvs. försäljning av utbildning till företagsekonomiskt pris. En yrkeshögskola får därutöver ordna sådan avgiftsfri utbildning för invandrare som syftar till att ge de studerande språkliga och andra färdigheter som behövs för yrkeshögskolestudier.
Enligt den föreslagna 5 punkten kan servicecentret bevilja statsunderstöd för verksamhet som stöder ansökan till utbildning och deltagande i utbildning. Med denna verksamhet avses åtgärder som uppmuntrar och motiverar olika befolkningsgrupper att delta i utbildning och stöder dem i genomförandet av utbildningen. Statsunderstöd kan enligt förslaget beviljas t.ex. för utveckling av rekryteringen av studerande och för uppsökande verksamhet i detta syfte, för stödjande av verksamhet som höjer studiemotivationen innan studierna inleds samt för att förbättra träffsäkerheten vid valet av utbildningsområde. Med uppsökande verksamhet avses åtgärder som motiverar människor att delta i utbildning och att gemensamt dryfta vilket slags kompetensutveckling som bäst lämpar sig för ifrågavarande personen mål och som är mest ändamålsenlig med tanke på den tid som återstår i arbetslivet.
Servicecentret föreslås med statsunderstöd även kunna stödja projekt som genomförs i samarbete mellan olika utbildningsformer. Sådana projekt skulle t.ex. kunna vara samprojekt som genomförs som ett samarbete mellan anordnare av yrkesutbildning och fritt bildningsarbete eller anordnare av yrkesutbildning och högskolor. I ett samprojekt ska det alltid finnas en sökande med huvudansvar som ansvarar för att projektet genomförs på ett resultatrikt sätt. Den ansvariga sökanden svarar också för de uppgifter som i denna lag åläggs utbildningsanordnaren, såsom genomförandet av antagningen av studerande.
Enligt den föreslagna 6 punkten kan servicecentret bevilja statsunderstöd för utvecklande av och försök med verksamhet som hör till verksamhetsområdet. Sådana skulle kunna vara t.ex. ett tidsbegränsat utvecklingsprojekt som förbättrar äldres kompetens och sysselsättning eller ett pilotprojekt med kompetenskartläggningar.
Enligt 2 mom. kan statsunderstöd beviljas för ordnande av utbildning som leder till avläggande av en hel yrkesinriktad examen eller högskoleexamen endast av särskilda skäl. Servicecentret ska enligt förslaget i huvudsak finansiera kortvarig fortbildning som består av avläggande av examensdelar. För avläggande av en hel examen kan statsunderstöd enligt den föreslagna bestämmelsen beviljas endast av särskilda skäl. Det kan vara motiverat att avlägga en hel examen som finansieras av servicecentret till exempel när det är ändamålsenligt på grund av att personen i så fall stannar kvar i arbetet, byter arbetsplats eller av någon annan orsak som hänför sig till produktiviteten. För högskolornas del ska studier som krävs för avläggande av hela examen med understöden dok inte stödjas, utan stöd kan enligt förslaget beviljas till exempel för avläggande av studier som kompletterar en examen, omskolningsstudier eller avläggande av parallell examen som syftar till byte av bransch genom relativt kortvariga studier.
Enligt det föreslagna 3 mom. ska man vid beviljande av statsunderstöd för ordnande av sådan utbildning som avses i lagen om yrkesutbildning beakta att de målinriktade studerandeår som avses i 32 c § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) räcker till för ordnandet av utbildningen under finansåret. I 32 c § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet föreskrivs om det antal målinriktade studerandeår som bestäms genom prestationsbeslut om finansiering av yrkesutbildning. Enligt 32 c § i finansieringslagen beslutar undervisnings- och kulturministeriet årligen inom ramen för statsbudgeten och för finansåret om det målinriktade antalet studerandeår för utbildningsanordnare samt om det där innefattade målinriktade antalet studerandeår inom arbetskraftsutbildningen. Enligt 2 mom. i nämnda bestämmelse kan ministeriet under finansåret öka det målinriktade antalet studerandeår för utbildningsanordnare eller det målinriktade antalet studerandeår för utbildning som ordnas i form av arbetskraftsutbildning.
Den basfinansiering som beviljas anordnaren av yrkesutbildning under finansåret grundar sig på det målinriktade antal studerandeår som fastställts genom prestationsbeslutet och ett eventuellt beslut om tilläggsprestationer. Finansieringen för finansåret justeras inte så att den motsvarar det faktiska antalet studerandeår under finansåret, utan eventuella avvikelser från det målinriktade antalet studerandeår beaktas vid fastställandet av det målinriktade antalet studerandeår i prestationsbeslutet för de följande åren. För att undvika överlappande finansiering bör man vid beviljandet av statsunderstöd beakta om det målinriktade antalet studerandeår enligt prestationsbeslutet räcker till för att ordna utbildningen. Utbildningsanordnarens faktiska antal studerandeår kan följas i realtid i undervisningsförvaltningens statistiktjänst Vipunen. Det är i regel inte motiverat att bevilja statsunderstöd, om det är sannolikt att utbildningsanordnaren kan ordna utbildningen också inom ramen för de målinriktade studerandeåren enligt prestationsbeslutet. Bedömningen av detta ska enligt förslaget göras utifrån de uppgifter som finns vid tidpunkten för behandlingen av ansökan.
I paragrafens 4 mom. föreslås bestämmelser om beloppet av det stöd som beviljas. Dessutom föreslås momentet innehålla en informativ bestämmelse enligt vilken bestämmelser om statsunderstöd finns i statsunderstödslagen. Enligt 1 § i statsunderstödslagen föreskrivs i den lagen om de grunder och förfaranden som ska iakttas vid beviljande av statsunderstöd. Statsunderstödslagen tillämpas på statsunderstöd som beviljas av anslag som tagits in i statsbudgeten. I 3 § 1 mom. i statsunderstödslagen föreskrivs att om det i någon annan lag finns bestämmelser som avviker från denna lag, skall de iakttas i stället för statsunderstödslagen.
Enligt den föreslagna bestämmelsen ska statsunderstödet täcka de totala kostnaderna för ordnandet av sådan utbildning som avses i 1 mom. 1—4 punkten. Den föreslagna bestämmelsen i 4 mom. utgör ett undantag från bestämmelsen i 6 § 1 mom. i statsunderstödslagen, enligt vilken annat statsunderstöd än det som avses i 5 § 3 mom. 3 punkten i statsunderstödslagen (stipendium eller understöd för sökandens personliga bruk eller projekt) och som beviljas ur statsbudgeten eller ur en statlig fond utanför statsbudgeten inte får täcka det fulla beloppet av de totalkostnader som orsakas av den verksamhet eller det projekt som är föremål för statsunderstödet, om inte något annat följer av skäl som är motiverade och nödvändiga för att målen med beviljandet av statsunderstödet ska nås. Enligt förslaget ska de statsunderstöd som servicecentret beviljar för reglerad utbildningsverksamhet täcka de totala kostnaderna för utbildningsverksamheten, för att den utbildning som ordnas med servicecentrets finansiering inte ska minska resurserna för utbildning med motsvarande innehåll som ordnas i form av statsandelsfinansiering eller basfinansiering för högskolor.
I vissa situationer föreslås dock den studerandes betalningsandel inkluderas i den utbildning som servicecentret finansierar. En bestämmelse om de avgifter som tas ut av de studerande ska ingå i 12 §. Om den utbildning som finansieras med statsunderstöd innefattar den studerandes betalningsandel, ska detta enligt förslaget beaktas i beloppet av det statsunderstöd som beviljas.
9 §.Anskaffning av utbildnings- och kompetenstjänster. Enligt det föreslagna 1 mom. kan servicecentret anskaffa utbildning och andra kompetenstjänster.
I paragrafen ska det inte anges eller annars föreskrivas närmare om vilken utbildning eller vilka kompetenstjänster servicecentret får anskaffa, utan utgångspunkten är att servicecentret ska kunna anskaffa utbildning och kompetenstjänster inom det verksamhetsområde som anges i 1 § 1 mom. i lagförslaget. I praktiken begränsas upphandlingsverksamheten dock av de förutsättningar för utbildningsaktörernas möjligheter att tillhandahålla utbildningstjänster som anges i annan lagstiftning som en del av sin företagsekonomiska verksamhet. Den utbildning som servicecentret föreslås anskaffa är i regel kortvarig utbildning. Upphandlingen kan också gälla sådana samlade kompetenser som inte hör till ramen för den reglerade utbildningen, utan till gränsytorna mellan olika utbildningsstadier och utbildningsområden. De samlade kompetenser som är föremål för upphandlingen kan skräddarsys enligt det aktuella behovet.
Reglerad utbildning upphandlas enligt förslaget genom konkurrensutsättning när den som säljer utbildningen har rätt att tillhandahålla utbildningstjänsterna i fråga och rätt att delta i anbudsförfarandet som en del av sin företagsekonomiska verksamhet. Enligt 31 § i lagen om yrkesutbildning kan en utbildningsanordnare ordna examina och examensdelar som aves i den lagen, examensutbildning som förbereder för dem, om det är fråga om anskaffning av utbildning i enlighet med 30 §. Enligt 30 § i lagen om yrkesutbildning kan en utbildningsanordnare skaffa examensdelar som anges i anordnartillståndet samt examensutbildning som förbereder för dem, övrig utbildning i enlighet med anordnartillståndet samt i 27 § 1 mom. avsedd läroavtalsutbildning bl.a. av en annan anordnare av yrkesutbildning. I andra fall får examina eller examensdelar inte säljas. Servicecentret föreslås finansiera de examina och examensdelar som avses i 5 § i lagen om yrkesutbildning endast genom statsunderstöd. Annan yrkesutbildning kan däremot anskaffas med stöd av den föreslagna bestämmelsen.
Enligt 7 § i universitetslagen och 10 § i yrkeshögskolelagen kan högskolorna sälja utbildning som innehåller delar av examina som fortbildning samt annan fortbildning på företagsekonomiska grunder. För ordnande av utbildning som omfattar examensdelar kan således i enlighet med 8 § i den föreslagna lagen om servicecentret beviljas statsunderstöd och dessutom kan utbildning som innehåller examensdelar också anskaffas med stöd av det föreslagna 9 § 1 mom. Annan fortbildning än sådan som omfattar examensdelar kan enligt förslaget endast anskaffas. Fortbildning kan ordnas både av högskolorna eller av bolag och dotterbolag som ägs av dem.
I 9 § i universitetslagen och 13 § i yrkeshögskolelagen finns bestämmelser om uppdragsutbildning. Enligt universitetslagens och yrkeshögskolelagens bestämmelser om uppdragsutbildning kan en högskola ordna undervisning som leder till högskoleexamen för en grupp av studerande så att utbildningen beställs och finansieras av finska staten, en annan stat, en internationell organisation, ett finskt eller utländskt offentligt samfund eller en finsk eller utländsk stiftelse eller privat sammanslutning. I uppdragsutbildning anskaffas utbildning för en viss studerandegrupp, som väljs ut och fastställs av den som beställer utbildningen. Bestämmelsen om uppdragsutbildning tillämpas endast på examensutbildning, dvs. ordnandet av hela examina. Den anskaffning av utbildning som servicecentret föreslås genomföra uppfyller inte kännetecknen för uppdragsutbildning enligt högskolelagarna, eftersom utbildningsanordnaren enligt den föreslagna lagen ansvarar för genomförandet av antagningen av studerande och antagning som studerande i utbildning som leder till examen. I fråga om anskaffning föreslås därför en bestämmelse om att på anskaffning av en högskoleexamen som avses i 8 § 2 mom. tillämpas vad som i 9 § i universitetslagen och 13 § i yrkeshögskolelagen föreskrivs om uppdragsutbildning. Servicecentret föreslås alltså även kunna anskaffa högskolornas examensutbildning, men då iakttas bestämmelserna om högskolornas uppdragsutbildning.
Servicecentret föreslås också kunna anskaffa sådan utbildning som inte leder till examen och som inte kan finansieras som statsandel enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, som statsandel enligt lagen om fritt bildningsarbete eller som basfinansiering för verksamheten enligt universitetslagen eller yrkeshögskolelagen. Privata anordnare av yrkesutbildning, privata huvudmän för läroanstalter för fritt bildningsarbete, kommunala utbildningsaktörers dotterbolag, högskolor, högskolans dotterbolag och andra tjänsteproducenter kan enligt förslaget delta i anbudsförfaranden för upphandling vid servicecentret.
Utbildningen föreslås också kunna ordnas som ett samarbete mellan flera aktörer. I ett samprojekt ska det alltid finnas en sökande med huvudansvar som ansvarar för att projektet genomförs på ett resultatrikt sätt. Den ansvariga avtalsparten svarar enligt förslaget också för de uppgifter som i denna lag åläggs utbildningsanordnaren. Servicecentret föreslås också kunna anskaffa sådan verksamhet som avses i 8 § 1 mom. 5 punkten och som stöder ansökan till utbildning och deltagande i utbildning. Verksamheten i fråga kan enligt förslaget alltså finansieras både genom statsunderstöd och genom anskaffning av utbildnings- och kompetenstjänster.
I 2 mom. föreslås bestämmelser om de omständigheter som ska beaktas i kvalitetskraven för anskaffningar. Enligt 68 § 1 punkten i upphandlingslagen ska anbudsförfrågan, upphandlingsannonsen, inbjudan till anbudssökandena eller bilagorna till dem innehålla en beskrivning av föremålet för upphandlingen eller en projektbeskrivning samt andra krav som är kopplade till upphandlingsföremålets typ. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska i de kvalitetskrav som hänför sig till föremålet för upphandlingen särskilt beaktas utbildnings- eller kompetenstjänstens kvalitet, resurser och uppföljning av genomslagskraften. Kvalitetskraven för föremålet för upphandlingen definieras enligt förslaget närmare i anbudsförfrågan, men genom bestämmelsen styrs vilka faktorer som särskilt ska beaktas vid uppställandet av kvalitetskraven. Kvalitetskraven i anbudsförfrågan kan enligt förslaget gälla t.ex. lärarnas eller annan personals yrkesskicklighet, kvalitetssystem eller krav på lokaler, anordningar eller arbetslivskontakter.
7.1.3
3 kap. Bestämmelser om ordnande av utbildning som finansieras av servicecentret
I det föreslagna kapitlet föreskrivs det om förutsättningarna för antagning av studerande, de avgifter som tas ut av den studerande samt om information om utbildningsutbudet och kompetenstjänsterna. I kapitlet föreslås dessutom bestämmelser i fråga om annan än reglerad utbildning om genomförande av antagningen av studerande, antagning av studerande, erhållande av uppgifter samt sökande av ändring i beslut om antagning av studerande och rätt att delta.
10 §.Reglerad utbildning. När utbildning som avses i 8 § 1 mom. 1—4 punkten eller utbildning som innehåller examensdelar som avses i universitetslagen eller yrkeshögskolelagen ordnas med stöd av 9 §, tillämpas på ordnandet av utbildningen, på antagningen av studerande och på antagningen som studerande samt på den studerandes rättigheter och skyldigheter vad som föreskrivs i lagen om ifrågavarande utbildning, om inte något annat föreskrivs i denna lag. I 8 § 1 mom. 1—4 punkten föreskrivs om utbildningar som servicecentret kan finansiera med statsunderstöd. Dessutom kan utbildning som omfattar examensdelar enligt universitetslagen eller yrkeshögskolelagen anskaffas med stöd av 9 §. Dessa utbildningar är så kallade reglerade utbildningar, där rätten att ordna utbildning annars grundar sig på lag eller är tillståndspliktig och vars mål regleras i lagstiftningen eller i examensgrunderna. I fråga om dessa utbildningar är det motiverat att tillämpa samma bestämmelser på ordnandet av utbildning samt på de studerandes rättigheter och skyldigheter som tillämpas också på motsvarande utbildning som ordnas med statsandelsfinansiering eller basfinansiering för högskolor.
Enligt den föreslagna bestämmelsen ska bestämmelserna i de lagar som gäller utbildning tillämpas, om inte något annat föreskrivs i lagen om servicecentret. I 11 § i den föreslagna lagen om servicecentret föreskrivs om förutsättningarna för antagning av studerande och i 12 § om avgifter som tas ut av studerande. Dessa bestämmelser avviker delvis från bestämmelserna i lagarna om utbildning.
11 §.Förutsättningar för antagning som studerande. Enligt 38 § i lagen om yrkesutbildning kan som studerande antas en sökande som har slutfört den grundläggande utbildningens lärokurs eller en motsvarande tidigare lärokurs eller som utbildningsanordnaren i övrigt anser ha tillräckliga förutsättningar att förvärva det kunnande eller avlägga den examen som eftersträvas. Bestämmelsen i fråga tillämpas på all utbildning som avses i lagen om yrkesutbildning. Bestämmelser om behörighet för studier som leder till högskoleexamen och specialiseringsutbildning finns i 37 § i universitetslagen och bestämmelser om behörighet för yrkeshögskolestudier i 25 § i yrkeshögskolelagen. De nämnda bestämmelserna om behörighet tillämpas endast på utbildning som leder till examen och på annan utbildning som definieras i dessa bestämmelser.
Enligt 39 § i lagen om yrkesutbildning ska lika antagningsgrunder tillämpas vid antagning av studerande. Bestämmelsen i fråga tillämpas på all utbildning som avses i lagen om yrkesutbildning. Enligt 36 § 3 mom. i universitetslagen och 28 § 3 mom. i yrkeshögskolelagen kan sökande på basis av olika utbildningsbakgrund indelas i separata grupper vid antagningen. Likvärdiga antagningsgrunder ska tillämpas på alla sökande i samma grupp. Enligt den nämnda bestämmelsen i universitetslagen kan man dessutom i begränsad utsträckning avvika från de enhetliga antagningsgrunderna för att trygga utbildningsbehovet för någon språkgrupp.
I lagen om fritt bildningsarbete finns inga närmare bestämmelser om förutsättningarna för antagning av studerande eller grunderna för antagningen av studerande.
Den utbildning som servicecentret finansierar riktas i regel till en viss målgrupp, som definieras närmare i statsunderstödsbeslutet eller upphandlingskontraktet. Utbildningsanordnaren ska beakta en viss målgrupp vid genomförandet av antagningen av studerande. Med tanke på sökandenas rättsskydd är det dock motiverat att föreskriva om den avgränsning av målgruppen som ligger till grund för antagningen av studerande också på lagnivå. En motsvarande bestämmelse om avgränsning av målgruppen finns också i lagen om offentlig arbetskrafts - och företagsservice. Som studerande kan antas personer som är lämpade för utbildningen och för det yrke eller den uppgift som utbildningen siktar på, om de har ett av arbets- och näringsbyrån konstaterat utbildningsbehov. Syftet med bestämmelsen är att rikta arbetskraftsutbildningen till personer som behöver den.
Som studerande kan antas en person som har ett behov av kompetens och tillräckliga förutsättningar för att förvärva det kunnande som utbildningen i fråga syftar till. Bestämmelsen preciserar förutsättningarna för antagning av studerande enligt lagstiftningen om utbildning. Dessutom tillämpas vad som i lagen om ifrågavarande utbildning eller med stöd av den lagen föreskrivs om förutsättningarna för antagning som studerande eller om behörighet för studier. Vid antagningen av studerande till utbildning som finansieras av servicecentret ska således beaktas både de allmänna förutsättningarna för antagning som studerande för utbildningsformen i fråga och i enlighet med den föreslagna bestämmelsen den studerandes behov av att förvärva det kunnande som utbildningen i fråga medför. Dessutom bör det beaktas att den studerande har tillräckliga förutsättningar att delta i utbildningen i fråga, t.ex. tillräckliga tidigare kunskaper och färdigheter.
Målgruppen för varje utbildning ska definieras närmare i samband med beviljande av statsunderstöd eller upphandling, och målgruppen ska beaktas vid antagningen av studerande. Utgångspunkten är att lika antagningsgrunder ska iakttas vid antagningen av studerande, men den utbildning som servicecentret ordnar ska riktas till sådana personer som hör till en målgrupp som närmare definieras i understödsbeslutet eller upphandlingskontraktet.
Den huvudsakliga målgruppen för den utbildning som finansieras av servicecentret är personer som arbetar och personer som står utanför arbetskraften. I paragrafen föreskrivs dock inte att någon målgrupp ska uteslutas på grund av sin ställning på arbetsmarknaden. Till exempel arbetslösa kan söka sig till utbildning som finansieras av servicecentret som frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån.
12 §.Avgifter som tas ut av den studerande. Utgångspunkten är att den verksamhet som servicecentret finansierar i regel ska vara avgiftsfri för den studerande. I vissa situationer kan det dock för jämlikhetens skull vara motiverat att även den studerandes egen betalningsandel ingår i utbildningen. En sådan situation kan uppstå t.ex. när specialyrkesexamensutbildning ordnas, där det vanligen tas ut studerandeavgifter.
Av en studerande kan tas ut avgifter enligt den lag som gäller ifrågavarande utbildning, om så av välgrundad anledning bestäms i statsunderstödsbeslutet eller avtalas om i upphandlingskontraktet. I andra situationer föreslås kunna avgifter inte tas ut. Enligt den bestämmelse som föreslås i 8 § 4 mom. ska den studerandes eventuella betalningsandel beaktas i beloppet av det statsunderstöd som beviljas.
Enligt 105 § 2 mom. i lagen om yrkesutbildning kan utbildningsanordnaren i fråga om yrkesexamensutbildning och specialyrkesexamensutbildning samt i fråga om annan yrkesutbildning som avses i 8 § i den lagen ta ut en skälig studieavgift av den studerande som delvis täcker kostnaderna för ordnandet av utbildningen. Bestämmelser om grunderna för avgifterna utfärdas genom förordning av undervisnings - och kulturministeriet. Enligt 4 § i undervisningsministeriets förordning om grunderna för vissa avgifter som tas ut av elever och studerande (1323/2001) kan den avgift som tas ut hos en studerande inom utbildning för yrkesexamen och specialyrkesexamen uppgå till högst 25 procent av de genomsnittliga kostnader för ordnande av utbildning som utbildningsanordnaren bedömer.
Enligt 24 § i lagen om fritt bildningsarbete kan skäliga avgifter för undervisningen tas ut av de studerande. Enligt den bestämmelsen kan avgifter dock inte tas ut för integrationsutbildning eller utbildning som är avsedd för läropliktiga.
Enligt 8 § i universitetslagen och 12 § i yrkeshögskolelagen är den undervisning som leder till högskoleexamen och urvalsproven i anslutning till antagningen av studerande i regel avgiftsfria för den studerande. Ett undantag från avgiftsfriheten för examina är de studieavgifter för studerande från länder utanför EU/EES-området som anges i de nämnda lagarna samt högskolornas uppdragsutbildning. För övrig verksamhet får högskolorna ta ut avgifter om vilka närmare bestämmelser utfärdas genom förordning av statsrådet. Enligt statsrådets förordning om avgifter som tas ut i universitetens verksamhet (1082/2009) och förordningen om avgifter för yrkeshögskolornas verksamhet (1440/2014) får högskolan när den beviljar en studerande begränsad rätt att genomföra studier som hör till dess examina som öppna universitetsstudier, öppna yrkeshögskolestudier eller andra fristående studier utan rätt att avlägga examen ta ut högst 15 euro av den studerande för dessa studier av en studiepoäng som hör till studierätten. I specialiseringsutbildningen vid högskolorna får av den studerande tas ut högst 120 euro per studiepoäng som hör till studierätten. När högskolorna ordnar fortbildning tar de ut en företagsekonomiskt prissatt avgift av den studerande eller utbildningsbeställaren.
13 §.Genomförande av antagningen av studerande och beslut om antagning som studerande i annan än reglerad utbildning. Som upphandling kan ordnas s.k. oreglerad utbildning på vilken lagstiftningen om utbildningen i fråga inte tillämpas, såsom bestämmelserna om antagning av studerande. I utbildning som ordnas som anskaffning kan utbildningsanordnaren också vara en sådan aktör som inte betraktas som myndighet, dvs. en anordnare av yrkesutbildning under offentlig tillsyn, en sådan huvudman för en läroanstalt som avses i lagen om fritt bildningsarbete eller en högskola. Det föreslås att det i lagen om servicecentret tas in en bestämmelse om genomförandet av antagningen av studerande och antagningen av studerande i sådana situationer där det inte är möjligt att tillämpa de lagar som gäller utbildningen på antagningen av studerande. Enligt den föreslagna regleringen svarar utbildningsanordnaren för det praktiska genomförandet av antagningen av studerande och utarbetar en framställning om vilka studerande som ska väljas. Utövning av offentlig makt ska dock inte föreskrivas för utbildningsanordnaren, dvs. den privata aktören, utan enligt den föreslagna bestämmelsen ska förvaltningsbeslut om antagning av studerande fattas av ett servicecenter i myndighetsställning.
I 1 mom. föreslås en bestämmelse om genomförandet av antagningen av studerande. Bestämmelsen ska enligt bestämmelsens rubrik tillämpas endast på annan reglerad utbildning än sådan som avses i 10 §. Enligt den föreslagna bestämmelsen beslutar utbildningsanordnaren om de förfaranden som gäller ansökan till utbildning och antagning av studerande. Därtill föreslås att utbildningsanordnaren ska genomföra antagningen av studerande. Utbildningsanordnaren ska således enligt förslaget besluta på vilket sätt den i praktiken utför de åtgärder som hänför sig till ansöknings- och urvalsförfarandet. Ansökan kan enligt förslaget genomföras t.ex. via tjänsten Studieinfo eller genom att ansökningarna lämnas in direkt till läroanstalten. Vid antagningen av studerande föreslås de förutsättningar för antagning av studerande som anges i 11 § beaktas.
Enligt det föreslagna 2 mom. ska servicecentret fatta beslut om antagning som studerande i annan än i 10 § avsedd reglerad utbildning på basis av aktörens förslag gällande antagningen som studerande.
Enligt den föreslagna bestämmelsen ska servicecentret besluta om antagningen som studerande i annan utbildning oberoende av om utbildningsanordnaren är en utbildningsanordnare som står under offentlig tillsyn, ett dotterbolag till en utbildningsaktör som står under offentlig tillsyn eller någon annan serviceproducent.
Enligt den föreslagna bestämmelsen i 2 mom. ska utbildningsanordnaren utarbeta ett förslag till antagning som studerande på basis av vilket servicecentret beslutar om antagningen som studerande. I 15 § 2 mom. föreslås en bestämmelse om utbildningsanordnarens skyldighet att lämna servicecentret de uppgifter som är nödvändiga för att ett beslut om antagning som studerande ska kunna fattas. I ett beslut av servicecentret om antagning som studerande ska enligt förslaget ändring kunna sökas på det sätt som föreskrivs i 17 § i lagen.
Utbildningsverksamhet som finansieras av servicecentret kan enligt förslaget också ordnas i form av ett samarbete mellan flera utbildningsanordnare. I statsunderstödsbeslutet eller upphandlingskontraktet fastställs enligt förslaget den aktör med huvudansvar som ansvarar för anordnandet av utbildningen. Den aktör som har det huvudsakliga ansvaret ska också svara för de uppgifter i anslutning till genomförandet av antagningen av studerande som föreskrivs i denna paragraf.
14 §.Den studerandes rättigheter och skyldigheter i annan än reglerad utbildning. I paragrafen föreslås bestämmelser om den studerandes rättigheter och skyldigheter vid annan än i 10 § avsedd reglerad utbildning. Den föreslagna bestämmelsen behövs eftersom de lagar som gäller utbildningen inte ska tillämpas på de studerandes rättigheter och skyldigheter gällande annan än reglerad utbildning.
I det föreslagna 1 mom. föreskrivs om den studerandes rätt att delta i utbildning och om upphörande av rätten att delta. Enligt den föreslagna bestämmelsen har en studerande i annan utbildning än sådan som avses i 10 § rätt att få undervisning enligt utbildningsplanen och rätt att genomföra studierna under den tid de pågår. Enligt den föreslagna bestämmelsen upphör rätten att delta om den studerande utan godtagbart skäl väsentligen försummar studierna enligt utbildningsplanen.
Rätten att delta kan enligt förslaget inte begränsas på grund av disciplinära åtgärder. Det har inte ansetts motiverat att utsträcka disciplinära åtgärder till oreglerad utbildning, eftersom det är fråga om kortvariga fortbildningar. I disciplinära åtgärder ingår också delvis betydande utövning av offentlig makt. Enligt 124 § i grundlagen kan uppgifter som inbegriper utövning av offentlig makt inte anförtros andra än myndigheter. Om en studerande uppför sig störande eller våldsamt i undervisningen, kan man vid behov ingripa genom att kontakta polisen.
Servicecentret meddelar enligt förslaget beslut om att rätten att delta upphör på basis av utbildningsanordnarens framställning. Servicecentret föreslås alltså meddela ett beslut om att rätten att delta upphör i en motsvarande situation som den där centret i enlighet med det föreslagna 13 § 2 mom. beslutar om antagning som studerande. I 15 § 2 mom. föreslås en bestämmelse om utbildningsanordnarens skyldighet att lämna servicecentret de uppgifter som är nödvändiga för att ett beslut om upphörande av rätten att delta ska kunna fattas. I ett beslut som gäller upphörande av rätten att delta ingår enligt förslaget rätt att söka ändring i enlighet med 17 § i denna lag.
I det föreslagna 2 mom. föreskrivs om den studerandes rätt att få betyg och om dess innehåll. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska utbildningsanordnaren ge den studerande ett betyg över att utbildningen har slutförts. Av betyget ska utbildningens omfattning och centrala innehåll framgå. Bestämmelsen ska enligt förslaget tillämpas endast på annan utbildning än reglerad utbildning, eftersom bestämmelserna om betyg i de lagar som gäller utbildning ska tillämpas på den studerandes rätt att få betyg.
15 §. Erhållande av information i annan än reglerad utbildning. I 1 mom. föreskrivs enligt förslaget att utbildningsanordnaren på servicecentrets begäran ska lämna servicecentret sådana andra uppgifter än personuppgifter som är nödvändiga för utvärdering, utveckling, statistikföring och uppföljning av den utbildningsverksamhet som centret finansierar. Det är viktigt att servicecentret får information om genomförd utbildning för att det ska kunna bedöma verksamhetens resultat och genomslag. Bestämmelsen föreslås inte ge rätt att lämna ut sekretessbelagda uppgifter.
Den föreslagna bestämmelsen gäller annan utbildning än reglerad utbildning. Som sådana myndigheter som omfattas av tillämpningsområde för som avses i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), nedan offentlighetslagen, betraktas även sammanslutningar, inrättningar, stiftelser och enskilda personer som med stöd av lag eller förordning eller en bestämmelse eller föreskrift som utfärdats med stöd av lag eller förordning sköter offentliga uppdrag när de utövar offentlig makt. Aktörer som ordnar reglerad utbildning är i offentlighetslagen avsedda myndigheter på vilka informationsskyldigheter enligt offentlighetslagen tillämpas. I fråga om den reglerade utbildningen får servicecentret direkt med stöd av offentlighetslagen de uppgifter som krävs för uppföljningen av verksamhetens resultat och genomslag. I 14 § i statsunderstödslagen föreskrivs dessutom om statsunderstödstagarens informationsskyldighet, enligt vilken statsunderstödstagaren ska lämna statsbidragsmyndigheten riktiga och tillräckliga uppgifter för tillsynen över att villkoren i statsunderstödsbeslutet iakttas. I fråga om andra utbildningsanordnare än de som omfattas av offentlighetslagen behövs dock en särskild bestämmelse om skyldigheten att lämna ut uppgifter.
Servicecentret samlar enligt förslaget inte in personuppgifter för uppföljning av effekterna av de utbildningar som centret finansierar, utan ska utnyttja redan befintliga datainsamlingar och register för bedömningen av genomslaget. Statistikcentralens uppgifter om de studerande inom examensutbildningen är personuppgifter på basis av vilka Statistikcentralen kan samordna studerandeuppgifterna till andra register som den upprätthåller. Detta gör det möjligt att bedöma effekterna på lång sikt t.ex. med tanke på sysselsättning och kompetensnivåer. I fråga om övrig utbildning föreslås ingen är datainsamlingen på individuell nivå. Statistiken över de utbildningar som finansieras av servicecentret föreslås följa denna allmänna princip för insamling av uppgifter. Detta innebär att man i bedömningen av genomslaget för servicecentrets verksamhet ska utnyttja Statistikcentralens datainsamling i fråga om examina eller examensdelar och i fråga om annan utbildning än examensutbildning göra en konsekvensbedömning genom separata utredningar.
I 2 mom. föreskrivs enligt förslaget om servicecentrets rätt att få information i situationer där servicecentret enligt lag fattar beslut om antagning som studerande eller upphörande av rätten att delta på basis av utbildningsanordnarens förslag till antagning. Servicecentret föreslås då trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för att fatta besluten i fråga. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska utbildningsanordnaren trots sekretessbestämmelserna lämna servicecentret de uppgifter som är nödvändiga för beslut om antagning som studerande enligt 13 § 2 mom. och beslut om upphörande av rätten att delta enligt 14 § 1 mom.
De nödvändiga uppgifter som behövs för att fatta beslut är personuppgifter, eftersom dessa åtminstone ska innehålla personens namn, behövliga kontaktuppgifter samt andra uppgifter som gäller personen och hans eller hennes verksamhet. En förutsättning för antagning som studerande till en utbildning som finansieras av servicecentret är enligt förslaget ett kompetensbehov, så i samband med antagningen som studerande skulle man ofta behöva utreda sökandens tidigare kompetensbakgrund, såsom språkkunskaper, tidigare studier och arbetserfarenhet. Utbildningen kan enligt förslaget också riktas till personer som behöver utbildningsinriktade stödåtgärder, varvid det vid bedömningen av kompetensbehovet kan vara nödvändigt att behandla även sådana uppgifter om personens hälsotillstånd och funktionsförmåga som är sådana särskilda personuppgifter som avses i artikel 9 i den allmänna dataskyddsförordningen. På anordnandet av oreglerad utbildning tillämpas inte sekretessbestämmelserna enligt offentlighetslagen, men enligt artikel 5 i den allmänna dataskyddsförordningen ska bland annat principerna om lagenlighet och ändamålsbundenhet tillämpas vid behandlingen av personuppgifter. De uppgifter om hälsotillståndet som servicecentret har i sin besittning är sekretessbelagda uppgifter enligt offentlighetslagen. Propositionens konsekvenser för dataskyddet har bedömts i avsnitt 4.2.3.10.
16 §.Sökande av ändring inom annan än reglerad utbildning. I paragrafen föreskrivs enligt förslaget om sökande av ändring i beslut om antagning av studerande och upphörande av rätten att delta i annan utbildning än sådan som avses i 10 §. I fråga om utbildning som avses i 10 § tillämpas på dessa beslut bestämmelserna om ändringssökande i de lagar som gäller utbildningen. I fråga om andra beslut som servicecentret fattat föreslås en bestämmelse om rätt att söka ändring med stöd av annan lagstiftning, såsom statsunderstödslagen eller upphandlingslagen.
På sökande av ändring i ett beslut om antagning av studerande som avses i 13 § 2 mom. tillämpas vad som i lagen om yrkesutbildning föreskrivs om omprövning av ett beslut om antagning av studerande. På sökande av ändring i ett beslut om upphörande av den rätt att delta i utbildning som avses i 14 § 1 mom. tillämpas enligt förslaget vad som i lagen om yrkesutbildning föreskrivs om omprövning av ett beslut i situationer då en studerande ska anses ha avgått.
Enligt 111 § i lagen om yrkesutbildning får omprövning av ett beslut begäras hos regionförvaltningsverket bl.a. om beslutet gäller antagning som studerande eller då en studerande ska anses ha avgått. Enligt 112 § i lagen om yrkesutbildning får ändring i ett beslut som meddelats med anledning av en begäran om omprövning sökas genom besvär hos förvaltningsdomstolen. Vid sökande av ändring i förvaltningsdomstol tillämpas lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019), om inte något annat föreskrivs i lagen om yrkesutbildning. Enligt 114 § i den lagen ska av ett beslut och anförande besvär hos förvaltningsdomstolen över ett beslut som meddelats med anledning av begäran om omprövning anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. I 116 § föreskrivs om besvärsförbud, enligt vilket förvaltningsdomstolens beslut genom vilket besvär som gäller ett ärende som avses i 111 § har avgjorts inte får överklagas genom besvär.
I 17 § i den föreslagna lagen om servicecentret föreskrivs dessutom om behörigt regionförvaltningsverk. Den föreslagna bestämmelsen behövs för att förtydliga behörigheten, eftersom förvaltningslagen (434/2003), som inte innehåller någon allmän forumbestämmelse om behörig instans som behandlar begäran om omprövning, tillämpas på behandlingen av begäran om omprövning. Enligt den föreslagna bestämmelsen är det regionförvaltningsverk behörigt regionalt inom vars verksamhetsområde utbildningsanordnaren har sitt huvudsakliga verksamhetsställe enligt 5 § 1 mom. i lagen om regionförvaltningsverken. Bestämmelser om regionförvaltningsverkens verksamhetsområden utfärdas genom förordning av statsrådet (906/2009). Bestämmelser om regionförvaltningsverkens verksamhetsställen finns i 1 § i den förordningen. Enligt 6 § i förordningen om regionförvaltningsverken har regionförvaltningsverken dessutom en svenskspråkig serviceenhet för undervisningsväsendet som har hela landet som sitt verksamhetsområde. Till serviceenhetens uppgifter hör enligt förslaget att sköta de uppgifter inom det svenskspråkiga utbildningsväsendet och den svenskspråkiga småbarnspedagogiken som hör till regionförvaltningsverkens ansvarsområde, med undantag för uppgifter som gäller anläggnings- och investeringsprojekt. I enlighet med sitt verksamhetsområde och sin uppgift behandlar den svenskspråkiga serviceenheten också alla begäranden om omprövning som riktas till regionförvaltningsverket och som gäller den svenskspråkiga utbildningen. Bestämmelser om behörig förvaltningsdomstol finns i 10 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
17 §.Information om utbildningsutbudet och kompetenstjänsterna. I paragrafen föreskrivs enligt förslaget att servicecentret och utbildningsanordnaren ska informera om det utbildningsutbud och andra kompetenstjänster som servicecentret finansierar. Enligt 20 § 2 mom. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) ska en myndighet informera om sin verksamhet och sina tjänster samt om de rättigheter och skyldigheter som enskilda människor och sammanslutningar har i ärenden som anknyter till dess verksamhetsområde. Den föreslagna bestämmelsen kompletterar den ovan nämnda allmänna bestämmelsen i offentlighetslagen, eftersom den förpliktar servicecentret att informera också om sådan utbildning som det inte självt ordnar och som alltså inte direkt med stöd av offentlighetslagen kan betraktas som centrets verksamhet eller service. Det vore viktigt att målgruppen för utbildningen och andra kompetenstjänster ges möjlighet att på ett täckande och enkelt sätt få information om den utbildning som erbjuds på ett och samma ställe. Servicecentret ska enligt förslaget informera om den utbildning och andra kompetenstjänster som det finansierar, till exempel på sin webbplats. Utbildningsanordnarna ansvarar enligt förslaget för anordnandet av utbildningen och genomförandet av antagningen av studerande, vilket innebär att närmare uppgifter om utbildningen och andra tjänster skulle finnas t.ex. i tjänsten Studieinfo eller på utbildningsanordnarens webbplats eller på webbplatsen för den som ordnar kompetenstjänsten.
7.1.4
4 kap. Ikraftträdande
I 4 kap. föreslås en ikraftträdandebestämmelse.
18 §.Ikraftträdande. I paragrafen föreslås bestämmelser om lagens ikraftträdande.