2.1
Förslaget till direktiv om transparens och registrering vid intresserepresentation för tredjeländers räkning
Allmänna bestämmelser (kapitel 1)
Enligt
artikel 1
i förslaget fastställs i direktivet för tredjeländers räkning harmoniserade transparenskrav för intresserepresentation som stärker den inre marknadens funktion. I artikeln betonas särskilt att målet inte är att förhindra tredjeländers intresserepresentation, utan att förbättra transparensen i verksamheten.
I
artikel 2
definieras intresserepresentationsverksamhet, intresserepresentationstjänst, leverantör av intresserepresentationstjänster, tredjelandsenhet, anknuten verksamhet i samband med intresserepresentationsverksamhet, underleverantörer som anlitas för intresserepresentationsverksamhet, årligt belopp som används för intresserepresentationsverksamhet, registrerade enheter, nationell registeransvarig myndighet, tillsynsmyndighet samt de aktörer inom den offentliga förvaltningen på EU-nivå och nationell nivå som är föremål för intresserepresentationsverksamhet.
Det viktigaste begreppet i det föreslagna direktivet (
artikel 2.1
) är intresserepresentationsverksamhet, som definieras brett som verksamhet som har till syfte att påverka politik eller lagstiftning eller andra offentliga beslutsprocesser i unionen och dess medlemsstater. Enligt definitionen omfattar intresserepresentationsverksamhet många olika verksamhetsformer: definitionen kan uppfyllas genom att man organiserar eller deltar i olika evenemang, deltar i samråd (inkl. utskottshöranden), organiserar kommunikations- eller reklamkampanjer, administrerar nätverk, organiserar gräsrotsinitiativ, utarbetar policy- eller andra bakgrundsdokument, föreslår lagstiftningsändringar, organiserar opinionsundersökningar eller andra enkäter, publicerar öppna brev eller bedriver intresserepresentationsverksamhet i samband med forskning eller utbildning.
Enligt
artikel 2.2
i förslaget avses med intresserepresentationstjänster intresserepresentationsverksamhet som normalt bedrivs mot sådan ersättning som avses i artikel 57 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF).
Enligt
artikel 2.3
i förslaget avses med en leverantör av intresserepresentationstjänster alla fysiska eller juridiska personer som tillhandahåller intresserepresentationstjänster.
Enligt
artiklarna 2.4 a och 2.4 b
betraktas som tredjelandsenhet (a) statlig myndighetsnivå och offentliga myndigheter på alla andra nivåer i ett tredjeland, med undantag för medlemmar i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet samt (b) en offentlig eller privat enhet vars agerande kan tillskrivas en sådan enhet som avses i a, med beaktande av alla relevanta omständigheter. Enligt ingressen kan en sådan koppling vara till exempel ekonomisk eller rättslig. Utifrån ingressen kan de enheter som avses i
artikel 2.4 b
vara såväl juridiska personer som fysiska personer.
Anknuten verksamhet enligt
artikel 2.5
är verksamhet som stöder tillhandahållandet av en intresserepresentationsverksamhet men som inte har något direkt inflytande på dess innehåll. Det kan till exempel handla om catering, tillhandahållande av lokaler, tryckning av broschyrer eller policydokument eller tillhandahållande av förmedlingstjänster online i den mening som avses i förordning (EU) 2022/2065, såsom onlineplattformstjänster.
Enligt
artikel 2.7
avses med underleverantör en leverantör av intresserepresentationstjänster med vilken en enhet som bedriver intresserepresentationsverksamhet för ett tredjelands räkning (”huvudsaklig uppdragstagare”), eller någon av dennes underleverantörer, ingår ett avtal enligt vilket underleverantören ska utföra vissa eller alla delar av den intresserepresentationsverksamhet som den huvudsakliga uppdragstagaren har åtagit sig att bedriva för tredjelandets räkning.
Till det årliga belopp som används för intresserepresentationsverksamhet räknas enligt
artikel 2.6
den totala årliga ersättning som mottas från en tredjelandsenhet för tillhandahållandet av en intresserepresentationstjänst och som, om ersättningen inte är ekonomisk, ska utgöras av dess uppskattade värde, eller om ingen ersättning mottas, en uppskattning av årliga kostnader för den intresserepresentationsverksamhet som bedrivs. Även kostnader för underleverantörer och anknuten verksamhet räknas med.
Enligt
artikel 2.8
i förslaget avses med registrerade enheter de enheter som i enlighet med artikel 10 har registrerats i ett sådant nationellt register som avses i artikel 9.
Enligt
artikel 2.9
avses med nationell registeransvarig myndighet den myndighet eller det organ som ansvarar för att upprätthålla ett sådant nationellt register som avses i artikel 9 och för att handlägga registreringar som görs i enlighet med det föreslagna direktivet.
Enligt
artikel 2.10
avses med tillsynsmyndighet den oberoende offentliga myndighet som ansvarar för utöva tillsyn och säkerställa efterlevnad av de skyldigheter som fastställs i direktivet.
Enligt
artikel 2.11
avses med offentliga tjänstemän alla unionstjänstemän och tjänstemän i medlemsstaterna samt personer som har tilldelats och utövar en offentlig tjänstefunktion i en medlemsstat.
Enligt
artikel 2.12
avses med unionstjänsteman en person som är a) en tjänsteman eller annan anställd i den mening som avses i de tjänsteföreskrifter för tjänstemän och anställningsvillkor för övriga anställda i Europeiska unionen som fastställs i rådets förordning (EEG, Euratom, EKSG) nr 259/68 eller b) en person som ställts till unionens förfogande av en medlemsstat eller av ett offentligt eller privat organ och som utför uppgifter som motsvarar dem som unionens tjänstemän eller övriga anställda utför.
Enligt
artikel 2.13
avses med tjänsteman i en medlemsstat varje person som innehar ett verkställande, administrativt eller rättsligt ämbete på nationell, regional eller lokal nivå.
Enligt
artikel 3
i förslaget gäller direktivet alla intresserepresentationstjänster som tillhandahålls en tredjelandsenhet samt intresserepresentationsverksamhet som bedrivs av en sådan tredjelandsenhet som avses i artikel 2.4 b som har anknytning till, eller ersätter, verksamhet av ekonomisk art och som därmed är jämförbar med sådana intresserepresentationstjänster. (artikel 3.1 a och 3.1 b) I ingressen betonas ytterligare att allmän finansiering från ett tredjeland (till exempel donationer eller allmänna bidrag till en organisation) inte omfattas av tillämpningsområdet om den inte förutsätter intresserepresentation för det landets räkning. Direktivet ska inte heller tillämpas på officiella företrädare för tredjeländer eller mellanstatliga organisationer, såsom diplomater (artikel 3.2 a) Tillämpningsområdet avgränsas också så att det inte omfattar juridisk rådgivning (artikel 3.2 b) som inte handlar om intresserepresentation och inte heller olika typer av anknuten verksamhet (artikel 3.2 c) såsom catering, tillhandahållande av lokaler, tryckning av broschyrer eller policydokument eller tillhandahållande av förmedlingstjänster online i den mening som avses i förordning (EU) 2022/2065, såsom onlineplattformstjänster. I ingressen betonas också att regleringen inte ska tillämpas på tillhandahållande av medietjänster.
I
artikel 4
finns bestämmelser om harmonisering. Enligt artikeln ska medlemsstaterna inte behålla eller införa avvikande bestämmelser om verksamhet som omfattas av direktivets tillämpningsområde, vilket innefattar bestämmelser om en annan grad av transparens kring sådan verksamhet. Enligt motiveringen till förslaget till direktiv gäller harmoniseringen dock inte transparensskyldigheter vid kontakt med offentliga aktörer, eftersom dessa fortsättningsvis ska fastställas nationellt. Uppgifter om sådana kontakter kan dock enligt punkt 1.2 h i bilagan inkluderas som en del av registret enligt det föreslagna direktivet.
Transparens- och registreringsskyldigheter (kapitel 2)
Enligt
artikel 5
i förslaget ska medlemsstaterna säkerställa att leverantörer av intresserepresentationstjänster har möjlighet att kräva att den enhet för vars räkning tjänsten tillhandahålls lämnar en försäkran om huruvida den är en tredjelandsenhet.
Om intresserepresentationstjänsterna är förknippade med underleverantörer ska det enligt
artikel 6
framgå av underleverantörsavtalen att verksamheten omfattas av direktivet, och i avtalen ska ingå en skyldighet för underleverantören att förmedla den information som krävs för att uppfylla kraven till den huvudsakliga uppdragstagaren eller till en eventuell mellanleverantör, som ska vidarebefordra informationen. Med detta tillvägagångssätt medför direktivet inga andra skyldigheter för underleverantörer, utan skyldigheterna att bevara dokumentation och registrera information gäller den huvudsakliga uppdragstagaren.
Enligt
artikel 7
i förslaget ska medlemsstaterna säkerställa att de enheter som bedriver intresserepresentationsverksamhet för tredjeländers räkning för varje verksamhet som omfattas av tillämpningsområdet dokumenterar följande uppgifter: identifierande uppgifter om tredjelandsenheten (inbegripet vilket land det handlar om), en beskrivning av syftet med intresserepresentationsverksamheten för det landet, avtal (inbegripet uppgifter om eventuella ersättningar) och viktig korrespondens med tredjelandsenheten samt information om innehållet i intresserepresentationsverksamheten eller det material som använts i verksamheten. Dokumentationen ska bevaras i fyra år efter det att intresserepresentationsverksamheten har upphört. Dessutom ska de enheter som bedriver intresserepresentationsverksamhet årligen upprätta en förteckning över alla tredjelandsenheter för vilkas räkning de har bedrivit intresserepresentationsverksamhet samt en förteckning över det sammanlagda årliga belopp som mottagits för intresserepresentationsverksamhet under det föregående räkenskapsåret. Även denna dokumentation ska bevaras i fyra år.
Enligt
artikel 8
ska enheter som bedriver intresserepresentationsverksamhet för tredjeländers räkning och som inte är etablerade i unionen utse en rättslig företrädare i en av de medlemsstater där de bedriver intresserepresentationsverksamhet. Den rättsliga företrädaren ska säkerställa att enheten fullgör sina skyldigheter enligt direktivet och vara adressat för kommunikation från myndigheterna. Medlemsstaterna ska säkerställa att också den rättsliga företrädaren kan påföras påföljder.
Enligt
artikel 9
ska varje medlemsstat upprätta ett eller flera nationella register för registrering av intresserepresentationsverksamhet för tredjeländers räkning. Medlemsstaterna får använda befintliga nationella register om de uppfyller kraven i direktivet. Informationen i registren ska presenteras så neutralt och objektivt som möjligt. Medlemsstaterna ska ange ansvariga myndigheter för de nationella registren. Dessa myndigheter ska upprätthålla registren och vara personuppgiftsansvariga i den mening som avses i artikel 4.7 i EU:s dataskyddsförordning (2016/679). De myndigheter som ansvarar för de nationella registren ska spara loggar över behandling av personuppgifter. Sådana loggar ska raderas efter ett år och får endast användas för att övervaka att åtkomsten till personuppgifter är lagenlig och för att säkerställa sådana uppgifters integritet och skydd.
Enligt
artikel 10 (punkterna 1–6)
ska medlemsstaternas registeransvariga myndigheter säkerställa att enheter som bedriver intresserepresentationsverksamhet för tredjeländers räkning och som är etablerade inom medlemsstatens territorium registrerar sig senast när intresserepresentationsverksamheten inleds. Om en enhet är etablerad i mer än en medlemsstat ska den registrera sig i den medlemsstat där den har sitt huvudsakliga verksamhetsställe. Om en enhet inte är etablerad i någon medlemsstat ska den registrera sig i den medlemsstat där dess utsedda rättsliga företrädare är etablerad eller bosatt. Vid registrering ska enheten lämna den information som anges i bilaga I (Annex I) till förslaget. Dit hör allmänna identifierings- och bakgrundsuppgifter (inbegripet information om den för vars räkning verksamheten bedrivs) och närmare uppgifter om verksamheten (bland annat innehållet, de ekonomiska resurser som använts samt i vilken medlemsstat verksamheten bedrivs). Enligt punkt 2 h i bilaga I till förslaget (Annex I) kan medlemsstaterna genom nationell lagstiftning i det föreslagna registret inkludera uppgifter om de registrerade enheternas kontakter med den offentliga förvaltningen. Exempelvis i Finland skulle detta innebära öppenhetsregistrets uppgifter om riksdagens och ministeriernas kontakter. Identifierings- och bakgrundsuppgifterna uppdateras efter behov, men uppgifterna om verksamheten ska enligt förslaget uppdateras minst en gång om året. Innan enheterna lämnar information ska de underrättas om vilken information som kommer att offentliggöras och att de i vissa specifika fall kan begära att deras information hemlighålls.
Enligt
artikel 10.7
ska medlemsstaterna säkerställa att registrerade enheter kan begära att den registeransvariga myndigheten avför dem från registret om deras verksamhet inte längre omfattas av direktivets tillämpningsområde eller om de är skyldiga att registrera sig i ett annat nationellt register. Myndigheten ska behandla begäran inom fem arbetsdagar och avföra enheten från registret om den anser att villkoren för avförandet uppfylls. Beslutet ska omfattas av ändringssökande. Omprövning ska kunna begäras i beslutet och det ska kunna överklagas hos domstol.
Enligt
artikel 10.8
ska alla anmälningar och begäranden i samband med registreringen kunna göras elektroniskt och utan kostnad.
Enligt
artikel 10.9
ska kommissionen kunna anta delegerade akter för att ändra förteckningen över information i bilaga I, om det krävs för att säkerställa att regleringens syften uppnås till exempel på grund av förändringar i intresserepresentationsverksamheten.
I
punkterna 1–3 i artikel 11
finns närmare bestämmelser om registreringsförfarandet. Den registeransvariga myndigheten ska inom fem arbetsdagar från att ha mottagit en anmälan om registrering kontrollera anmälan och utifrån kontrollen antingen föra in enheten i registret eller informera enheten om fel eller brister i anmälan. Den registeransvariga myndigheten ska behandla ärenden som gäller komplettering av bristfälliga anmälningar inom fem arbetsdagar från mottagandet av anmälan. I samband med registreringen ska enheten tilldelas ett unikt europeiskt intresserepresentationsnummer (EIRN-nummer) samt få en digital kopia av informationen i det nationella registret. Närmare bestämmelser om EIRN-numrets format finns i bilaga II till förslaget.
I
punkterna 4–6 i artikel 11
finns närmare bestämmelser om registreringsförfarandet för gränsöverskridande enheter. Enligt förslaget ska den registeransvariga myndigheten inom fem arbetsdagar efter en ny registrering informera alla de nationella myndigheterna i medlemsstater där enheten har uppgett att den bedriver intresserepresentationsverksamhet. De nationella myndigheterna ska också informeras om en registrerad enhet uppger att den börjar bedriva intresserepresentationsverksamhet i nya medlemsstater. Underrättelsen ska innehålla namnet på den enhet som bedriver intresserepresentationsverksamhet, dess EIRN-nummer och en länk till de nationella registeruppgifterna. De registeransvariga myndigheterna i de medlemsstater som underrättats ska föra in enheten i registret inom fem arbetsdagar från underrättelsen utan att enheten underställs några ytterligare registreringskrav.
Enligt
artikel 11.7
ska medlemsstaterna säkerställa att åtgärder i enlighet med punkterna 1–5 i artikel 11 som gäller registreringsförfarandet, inbegripet en vägran att föra in en uppgift i registret eller att utfärda ett EIRN-nummer, ska kunna bli föremål för administrativ och rättslig prövning.
I
punkterna 8–9 i artikel 11
finns bestämmelser om tillsynen över underlåtenhet att fullgöra registreringsskyldigheterna. Om en myndighet som ansvarar för tillsynen över registret misstänker att en enhet som bedriver intresserepresentationsverksamhet har underlåtit att registrera sig får den uppmana den misstänkta enheten att lämna den information som är nödvändig för att fastställa om enheten är skyldig att registrera sig. Vid misstankar om att skyldigheter har åsidosatts vid registreringen får tillsynsmyndigheten för att utreda misstanken begära att enheten lämnar den behövliga information som enheter som bedriver intresserepresentationsverksamhet enligt artikel 7 ska dokumentera. Tillsynsmyndighetens begäran ska innehålla en redogörelse för skälen till utredningen, vilken information som begärs samt information om sökande av ändring. Den enhet som misstänks ha åsidosatt sina skyldigheter ska inom tio arbetsdagar lämna den information som begärs. Begäran ska kunna bli föremål för rättslig och administrativ prövning i den begärande tillsynsmyndighetens medlemsstat.
Enligt
punkterna1–2 i artikel 12
ska den information som registreras offentliggöras öppet för allmänheten med undantag för närmare kontaktuppgifter till den registrerade enheten samt personuppgifter om en fysisk person som denna utsett till sin rättsliga företrädare. Också EIRN-numret, registreringsdagen och tidpunkten för den senaste uppdateringen av de offentliga registerinformationen ska framgå av det offentliga registret. De ekonomiska uppgifter som enheten har uppgett offentliggörs enligt tabellen i bilaga III. Den offentliga informationen ska presenteras i ett format som är lättillgängligt, maskinläsbart, väl synligt och användarvänligt, inbegripet genom användning av ett okomplicerat språk. Informationen ska göras tillgänglig på minst ett officiellt språk i registreringsmedlemsstaten och på ett officiellt unionsspråk som största möjliga antal unionsmedborgare har allmänna färdigheter i.
Enligt
punkterna 3–6 i artikel 12
kan de registrerade enheterna begära att den information som ska registreras inte offentliggörs. Myndigheten ska helt eller delvis begränsa offentligheten i fall där offentliggörandet skulle utsätta en enskild person för en kränkning av dennes grundläggande rättigheter, i synnerhet de rättigheter som skyddas enligt artiklarna 1, 2, 3, 4 eller 6 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna. Beslutet att begränsa offentligheten ska kunna överklagas till domstol. Dessutom ska medlemsstaterna säkerställa tillräckliga övriga rättsmedel, inbegripet en rimlig behandlingstid. Medlemsstaterna ska också säkerställa att informationen inte blir offentlig förrän ärendet har avgjorts slutgiltigt. När ärendet avgjorts slutgiltigt ska det framgå av den offentliga informationen om offentligheten för de aktuella registreringsuppgifterna helt eller delvis har begränsats.
Enligt
artikel 13
i förslaget ska medlemsstaterna offentliggöra och till kommissionen översända en rapport som innehåller ett sammandrag av den information som lämnats av enheter som är registrerade i de nationella registren. På grundval av dessa uppgifter ska kommissionen varje år offentliggöra en sammanfattning som gäller hela unionen och en förteckning över alla de tredjeländer för vilkas räkning intresserepresentationsverksamhet har bedrivits under året till ett värde av mer än 8,5 miljoner euro. Kommissionen ges befogenhet att anta delegerade akter för att ändra förteckningen över information som medlemsstaterna ska rapportera, om det behövs för att sammanfattningen ska kunna upprättas.
Enligt
artikel 14
i förslaget ska medlemsstaterna säkerställa att registrerade enheter lämnar sitt EIRN-nummer till offentliga tjänstemän och beslutsfattare som de har kontakt med i sin intresserepresentationsverksamhet. Underleverantörer ska lämna den huvudsakliga uppdragstagarens EIRN-nummer.
Tillsyn och säkerställande av efterlevnad (kapitel 3)
Enligt
punkterna 1–7 i artikel 15
ska medlemsstaterna utse registeransvariga myndigheter och tillsynsmyndigheter för de nationella registren, fastställa uppgiftsfördelningen och samarbetet mellan dem och säkerställa att de har tillräckliga resurser för att sköta de föreslagna uppgifterna. Tillsynsmyndigheternas befogenheter ska begränsas till att endast gälla de enheter som är skyldiga att registrera sig i de register som de övervakar. Medlemsstaterna ska också säkerställa att tillsynsmyndigheten är oberoende när den utövar sin funktion som registerövervakare.
Enligt
punkterna 8–9 i artikel 15
ska de myndigheter som utses av medlemsstaterna också säkerställa att inga negativa konsekvenser i form av exempelvis stigmatisering uppstår för de registrerade enheterna till följd av registreringen eller myndigheternas verksamhet. Myndigheterna ska också offentliggöra information och förklaringar om tillämpningen av direktivet samt det material som publicerats av den rådgivande gruppen enligt artikel 19.
Enligt
artikel 15.10
i förslaget ska medlemsstaterna senast ett år efter ikraftträdandet underrätta kommissionen och övriga medlemsstater om de behöriga nationella myndigheter som utsetts. Kommissionen ska offentliggöra en förteckning över behöriga nationella myndigheter.
Enligt
artikel 16
ska medlemsstaterna föreskriva detaljerat om de nationella myndigheternas begäranden om information från registrerade enheter och om de relaterade rättigheterna att få information. Med undantag av utredningar av underlåtenhet och åsidosättanden enligt artikel 11.8 och 11.9 ska rätten att få information begränsas till uppgifter enligt artikel 7 och endast när beloppet som använts för intresserepresentationsverksamhet överstiger de gränsvärden i euro som anges i förslaget. Begäran får endast göras av den myndighet som ansvarar för tillsynen över registret i fråga, men den myndigheten får lämna ut uppgifterna till andra tillsynsmyndigheter. Begäran ska innehålla grunderna för begäran om information, information om vilken dokumentation som begärs samt information om sökande av ändring. Den registrerade enheten ska lämna den begärda informationen inom tio arbetsdagar. Den registrerade enheten ska dock kunna överklaga begäran till en domstol. Kommissionen ges befogenhet att anta delegerade akter för att ändra de finansiella gränsvärden som begränsar rätten att få information, om det behövs för att säkerställa att regleringens syften uppnås.
Enligt
artikel 17
och
artikel 18
ska medlemsstaterna säkerställa att tillsynsmyndigheternas gränsöverskridande samarbete fungerar. Tillsynsmyndigheterna är skyldiga att underrätta om överträdelsemisstankar som gäller enheter som omfattas av en annan tillsynsmyndighets behörighet i en annan medlemsstat. I sådana fall ska den tillsynsmyndighet som mottagit underrättelsen om en överträdelse inom en månad svara den tillsynsmyndighet från vilken underrättelsen mottogs och informera om vidtagna åtgärder eller vid behov be om ytterligare information. De får endast begära information som lämnats av en registrerad enhet i enlighet med artikel 10.4 samt analyser som en tillsynsmyndighet i en annan medlemsstat har utfört på grundval av denna information. Tillsynsmyndigheterna ska också på begäran ge kommissionen aggregerade uppgifter på grundval av den information som lämnats av registrerade enheter i enlighet med artikel 10.4. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1024/2012 om administrativt samarbete genom informationssystemet för den inre marknaden och om upphävande av kommissionens beslut 2008/49/EG (IMI-förordningen) tillämpas på det administrativa samarbetet och utbytet av information mellan de behöriga myndigheterna och kommissionen. Vid behandling av personuppgifter ska medlemsstaternas tillsynsmyndigheter vara personuppgiftsansvariga i den mening som avses i artikel 4.7 i förordning (EU) 2016/679. Kommissionen ska vara personuppgiftsansvarig i den mening som avses i artikel 3.8 i förordning (EU) 2018/1725 med avseende på sin egen uppgiftsbehandling.
Enligt
artikel 19
i förslaget ska kommissionen inrätta en rådgivande grupp med företrädare för medlemsstaternas tillsynsmyndigheter. Kommissionen ska vara ordförande och ansvara för sekretariatet. Företrädare för Europaparlamentet eller för staterna i Europeiska frihandelssammanslutningen (EFTA) får inbjudas att delta i den rådgivande gruppens möten som observatörer. Den rådgivande gruppen ska bland annat underlätta utbyte och delning av information och bästa praxis, särskilt granska behoven hos mikroföretag samt små och medelstora företag, ge råd om rekommenderade format för offentliggörandet av aggregerade uppgifter i enlighet med artikel 13, rapportera eventuella skillnader i tillämpningen av direktivet till kommissionen samt ge råd i tekniska frågor om registren.
Enligt artikel
20 och artikel 21
i förslaget ska medlemsstaterna säkerställa att det är förbjudet att medvetet och avsiktligt delta i verksamhet vars syfte eller verkan är att kringgå de skyldigheter som fastställs i direktivet. Medlemsstaterna ska också säkerställa att visselblåsardirektivet (EU) 2019/1937 tillämpas på rapportering av misstänkta överträdelser och skydd för personer som rapporterar dem.
Enligt
artikel 22
ska medlemsstaterna fastställa regler om sanktioner som ska åläggas för underlåtenhet att fullgöra skyldigheterna enligt förslaget, och om lämpliga rättsmedel i anslutning till dem. Sanktionerna ska vara begränsade till administrativa straffavgifter. I förslaget anges som övre gräns för ekonomiska sanktioner för företag en (1) procent av det föregående räkenskapsårets globala årliga omsättning, för andra juridiska personer en (1) procent av den juridiska personens årsbudget enligt det senaste avslutade räkenskapsåret och för fysiska personer 1 000 euro. Innan den ålägger sanktioner ska tillsynsmyndigheten utfärda en varning eller en reprimand till den berörda enheten, med undantag för situationer där en enhet medvetet försöker kringgå regleringen och därmed bryter mot skyldigheten enligt artikel 20.
Slutbestämmelser (kapitel 4)
Enligt
artikel 23
ges kommissionen befogenhet att anta delegerade akter som avses i artiklarna 10.9, 13.3 och 16.9 tills vidare från och med den dag som direktivet träder i kraft.
I
artikel 24
föreslås tillägg till artikel 2 i visselblåsardirektivet (EU) 2019/1937 och bilagan till det direktivet, för att de system som införts genom visselblåsardirektivet ska kunna användas för rapportering av misstänkta överträdelser och för att skydda rapporterande personer. Ändringen utvidgar det materiella tillämpningsområdet för visselblåsardirektivet så att det börjar gälla även regler för den inre marknaden som rör transparens och god förvaltning. Den föreslagna bestämmelsen är den första som utvidgar visselblåsardirektivets materiella tillämpningsområde.
Artikel 25
innehåller rapporterings- och översynsskyldigheter för kommissionen. Medlemsstaterna måste lämna kommissionen de uppgifter den begär för att den ska kunna uppfylla dessa skyldigheter.
Enligt
artikel 26
ska medlemsstaterna senast 18 månader efter ikraftträdandet sätta i kraft de lagar och andra författningar som är nödvändiga för att följa direktivet. Kommissionen ska genast underrättas om åtgärderna.