Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
I den politiska diskussionen om tågtrafik handlar mycket om restidens längd. Det finns olika upp-fattningar om till exempel det planerade så kallade "entimmeståget" mellan Helsingfors och Åbo som inte klarar sträckan i fråga på 60 minuter men gör restiden lite kortare, till ett pris på flera mil-jarder euro. Mindre fokus i diskussionen handlar tyvärr om hur tiden på tågen kan användas, speciellt för pendlare.
"Uppkopplingen strular igen, suck…" är en kommentar som flera yttrat eller hört på fjärrtågen i Fin-land, landet där tillgången till snabb uppkoppling är god på ett allmänt plan, men en stor osäkerhets-faktor på tågen. Det här innebär att tiden som spenderas på tåg inte kan användas effektivt för de som önskar kunna sköta en del arbetsuppgifter på tågen.
Det är många finländare som pendlar till arbetet med tåg, vilket är en god sak ur miljö- och klimat-perspektiv i jämförelse med att pendla med bil. Snabb, fungerande och stabil uppkoppling på tåg skulle göra kollektivtrafiken till ett mer lockande alternativ. Restiden på tågen kan effektivt användas till arbete om nätförbindelsen är stark nog.
Förbättringsarbeten och utveckling pågår, men de betydande framstegen uteblir på grund av oklar ansvarsfördelning mellan VR och mobiloperatörerna. VR förnyar tågens wlan-teknologi nu, vilket är fint, men inte tillräckligt för att göra uppkopplingen pålitlig. I Helsingin Sanomat 6.7.2023 står att läsa att VR behöver mobiloperatörernas hjälp för följande steg, men att problemet är oklarheter kring vem som skall betala övriga nödvändiga investeringar.
Då regeringen Orpo har ett investeringsprogram på 4 miljarder euro som till största del går till trafik-projekt, inklusive en stor satsning på det icke lönsamma så kallade "entimmes tåget", vore en satsning på fungerande uppkoppling på tågen värd en prioritering. I stället för att förkorta restiden mellan Helsingfors och Åbo på ett väldigt dyrt sätt kunde en mindre investering i snabbare uppkoppling på tågen göra restiden effektivare.
Med hänvisning till 27 § i riksdagens arbetsordning ställer jag följande spörsmål till den minister som saken gäller: