Allmänt
I propositionen föreslås det att det som villkor för beviljande av uppehållstillstånd för arbetstagare införs en separat lönegräns, vars nivå fastställs genom förordning av statsrådet. Det föreslås dessutom en precisering av bestämmelserna om den nedre gränsen för försörjningsförutsättningen vid deltidsarbete.
Syftet med propositionen är att se till att arbetskraftsinvandringen stärker de offentliga finanserna utan att införandet av en lönegräns begränsar tillgången på arbetskraft alltför mycket. Syftet är också att garantera att de arbetstagare som kommer till Finland har faktiska möjligheter att försörja sig på sin lön och att öka andelen heltidsarbete i landet.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet ställer sig bakom propositionens syften. Utskottet yttrar sig om propositionen till den del den gäller det egna ansvarsområdet.
Separat lönegräns
Det viktigaste förslaget i propositionen är att föreskriva om en separat lönegräns för uppehållstillstånd för arbetstagare. Avsikten är att utlänningslagen kompletteras med ett bemyndigande att utfärda förordning och att statsrådet med stöd av det ska fastställa lönegränsbeloppet. Enligt propositionen ska lönegränsen motsvara miniminivån i kollektivavtalet för respektive bransch, dock minst 1 600 euro i månaden. Vid bedömningen av om lönegränsen uppnås beaktas inte eventuella lönetillägg eller semesterersättningar. Lönen ska överstiga lönegränsen utan tillägg.
Lönen ska överstiga lönegränsen under hela den tid som personen arbetar i Finland med stöd av uppehållstillståndet. Lönegränsen ska överskridas kalkylmässigt varje månad som uppehållstillståndet för arbetstagare gäller och detta ska kontrolleras när frågan om fortsatt tillstånd prövas. Bedömningen som gäller ett fortsatt tillstånd kan göras med beaktande av totallönen, inklusive semesterpenning, tillägg och andra lönedelar. Om det finns godtagbara skäl till att ingen lön intjänats under en viss månad, såsom att personen inte har rest in i landet så snart tillstånd har beviljats, kan detta beaktas vid prövningen av frågan om fortsatt tillstånd.
Den uppställda lönegränsen gäller endast för uppehållstillstånd för arbetstagare (72 § i utlänningslagen) och inte alla uppehållstillstånd som beviljas på grund av arbete. Propositionen har således inga konsekvenser exempelvis för säsongsarbetare (lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för säsongsanställning) eller specialsakkunniga (73 § i utlänningslagen). Lönegränsen gäller inte heller tredjelandsmedborgare som vistas i landet på andra grunder för uppehållstillstånd (t.ex. studerande eller familjemedlemmar).
Enligt propositionen kan lönegränsen uppfyllas med ett eller flera deltidsjobb. Vid tillståndsprövningen ska det säkerställas att det är möjligt att kombinera anställningsförhållandena på det sätt som sökanden uppger. Det ska gå att tillgodoräkna naturaförmåner för att nå upp till lönegränsen, men vid tillståndsprövningen måste man tänka på att värdet på förmånerna högst får motsvara Skatteförvaltningens årliga beslut och att de inte får överstiga den kontanta lönen. Syftet är att på så sätt se till att arbetstagaren har en tillräcklig kontantlön. Enligt propositionen minskar en tillräcklig kontantlön beroendet av arbetsgivaren och gör det lättare för arbetstagare att komma ifrån arbetsgivare som exploaterar dem.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet påpekar att den nya lönegränsen ger utländska arbetstagare som arbetar med uppehållstillstånd för arbetstagare bättre förutsättningar att försörja sig jämfört med den nuvarande lönen enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa som uppfyller arbetsvillkoret (1 399 euro/månad 2024). Den nya lönegränsen ligger också i linje med minimilönerna för heltidsarbete enligt kollektivavtalen för de branscher som är i behov av invandrad arbetskraft. Utskottet betonar att lönegränsen kommer att ligga på en nivå som redan nu överskrids inom nästan allt heltidsarbete. Således påverkar lönegränsen i stor utsträckning branscher där det utförs mycket deltidsarbete. Lönegränsen uppskattas minska antalet första uppehållstillstånd för arbetstagare med cirka 120–250 stycken år 2025. På längre sikt beror konsekvenserna för tillgången på arbetskraft och för sysselsättningen på hur lönegränsen höjs.
Fastställande av lönegränsen genom förordning av statsrådet
Enligt propositionen ska utlänningslagen innehålla ett bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket nivån på lönegränsen fastställs. Lönegränsen ska anges i euro och vara på en sådan nivå att arbetskraftsinvandringen stärker de offentliga finanserna och att tillgången på arbetskraft inte äventyras i onödan. Dessutom ska också minimilönerna för heltidsarbete enligt kollektivavtalen beaktas. För att fastställa lönenivån kan man göra motsvarande beräkningar som i den utredning som gjorts till stöd för den aktuella propositionen om hur en inkomstgräns påverkar tillgången på arbetskraft och de offentliga finanserna. Avsikten är enligt propositionen att bedöma lönegränsens konsekvenser för de offentliga finanserna med hjälp av livscykelberäkningar och konsekvenserna för tillgången på arbetskraft enligt yrke, bransch och region, med beaktande av bristen på arbetskraft. Dessa uppskattningar ställer upp de ramar för statsrådet inom vilka lönegränsen ska fastställas. Uppskattningarna ska beakta den allmänna utvecklingen av inkomstnivån.
Utskottet ser det som viktigt att man regelbundet följer upp om lönenivån är tillräcklig och också granskar den i förhållande till andra länder, till exempel Sverige och Estland. Avsikten är att genom regelbunden granskning förebygga en situation där lönegränsen släpar efter den allmänna inkomstutvecklingen eller utvecklingen av köpkraften och inte längre uppfyller lagens syfte att trygga den faktiska försörjningen i Finland. En alltför låg lönenivå kan öka beroendet av sociala förmåner och samtidigt också riskerna för exploatering och svart ekonomi. Utskottet betonar att utgångspunkten för arbetskraftsinvandring inte bör vara import av så billig arbetskraft som möjligt och att utländska arbetstagare som arbetar med uppehållstillstånd för arbetstagare oberoende av kompetensnivå betalas en lön som motsvarar den lägsta lönegruppen (t.ex. praktikantlön).
Förhindrande av arbetskraftsexploatering
I propositionen bedöms det att höjningen av lönenivån inverkar förebyggande på arbetskraftsexploatering. Utskottet inskärper att införandet av en lönegräns i sig inte garanterar en lön som överskrider lönegränsen, utan därtill krävs det tillräckliga resurser för omfattande förhands- och efterhandstillsyn samt smidigt myndighetssamarbete. Arbetskraft med utländsk bakgrund och i synnerhet sådana utländska arbetstagare som har svaga kunskaper i de inhemska språken och dålig kännedom om arbetsmarknaden har ofta en svag ställning på arbetsmarknaden, särskilt till en början.
Likabehandling av arbetstagare
Vid utskottets sakkunnigutfrågning uttrycktes oro över propositionens konsekvenser för jämlikheten med tanke på att arbetsgivare till följd av den inkomstgräns som införs kan anställa utländsk arbetskraft till lågavlönade branscher endast på heltid, medan finländska arbetstagare kan få anställning på deltid. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att arbetsavtalslagen förpliktar arbetsgivaren att i första hand erbjuda mertidsarbete till sådana anställda som redan arbetar deltid innan ny arbetskraft kan anställas på heltid. I Finland finns det särskilt inom vissa branscher anställda som utför deltidsarbete mot sin vilja, och därför är det viktigt att finna metoder för att ge dem som redan har ett anställningsförhållande på deltid mertidsarbete innan arbetskraft rekryteras från utlandet.