Propositionens innehåll
I regeringens proposition RP 179/2024 rd om ändring av utlänningslagen och lagar som har samband med den föreslås det att den som arbetar i Finland med ett uppehållstillstånd för arbetstagare i fortsättningen ska söka nytt arbete inom tre månader (huvudregeln) eller sex månader (särskilda grupper) om arbetet som utgör grunden för uppehållstillståndet upphör i förtid. Enligt förslaget har arbetsgivaren också skyldighet att meddela myndigheten när arbete som är grund för ett uppehållstillstånd har upphört i förtid. Skyldigheten är förenad med hot om sanktioner. Dessutom utvidgas rätten att arbeta med stöd av uppehållstillstånd för arbetstagare till att gälla branscher där det har konstaterats råda brist på arbetskraft i hela Finland.
Tidsgränsen på tre eller sex månader
De föreslagna tidsgränserna för att hitta nytt arbete är för strama. Flera av remissinstanserna var eniga om detta. Lagförslaget kommer att försvaga Finlands konkurrenskraft och göra landet mindre attraktivt för utländska experter samt förvärra bristen på kompetent arbetskraft. Redan nu råder det konkurrens mellan olika länder om utländska experter och regeringens proposition försvagar Finlands ställning i denna konkurrens.
Propositionen berör personer som redan befinner sig i landet och som kan ha haft arbetstillstånd i Finland en längre tid. De befinner sig redan i landet och har lärt känna det finländska arbetslivet och den finländska kulturen. De har redan integrerats i Finland och har också möjlighet att få arbete lättare än de som precis kommit hit för att arbeta. En del har också kommit hit med sin familj.
Dessa personer kan till exempel på grund av det dåliga konjunkturläget ställas inför en situation där anställningsförhållandet upphör av orsaker som inte beror på dem. I en sådan situation kan det till exempel i glesbygdsområden vara svårt att hitta nytt arbete. Dessutom är det överallt i Finland mycket svårt att realisera egendom på så kort tid, till exempel sälja en ägarbostad.
Lagändringen skapar osäkerhet också för hela familjen, eftersom de övriga familjemedlemmarnas uppehållstillstånd ofta är beroende av anknytningspersonens uppehållstillstånd på grund av arbete. Ovissheten om framtiden gör det svårare för familjen att integreras i det nya landet och det är svårt att göra upp framtidsplaner. Dessutom höjs tröskeln för att ta med familjen och för att integreras.
Möjligheterna att få arbete inom tre eller sex månader är beroende av bland annat ansökningsprocessernas längd och det allmänna sysselsättningsläget. För arbetssökande med ett främmande språk som modersmål är arbetssöknings- och rekryteringsprocesserna långa, atypiska anställningsförhållanden vanliga och sysselsättningsförutsättningarna överlag mer känsliga för konjunkturvariationer. Det svaga konjunkturläget kan leda till att det dröjer länge att få nytt arbete eftersom det finns ett överutbud av arbetskraft och färre lediga arbetsplatser.
Undersökningar visar att omkring 55 procent av arbetslöshetsperioderna bland personer med uppehållstillstånd på grund av arbete varade längre än tre månader. Omkring 40 procent av arbetslöshetsperioderna varade längre än ett halvår. Också för infödda finländare är det svårt att hitta nytt arbete inom tre månader. Exempelvis hade 55,3 procent av alla som fick inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning år 2022 varit arbetslösa i mer än tre månader. Det tar alltså ungefär lika lång tid för infödda finländare och arbetskraftsinvandrare att få arbete under en arbetslöshetsperiod.
Därför skulle det vara förnuftigt att uppehållstillståndet är lika långt för alla, dock längre än tre månader. Det skulle också vara tydligt för invandrarna, arbetsgivarna och dem som beviljar uppehållstillstånd. I Danmark och Norge kan du till exempel få visum för att söka jobb i sex månader efter att du anmält dig som arbetslös. Nästan alla remissinstanser har förordat en längre skyddstid.
Den föreslagna skyddstiden på tre månader ansågs vara för kort enligt Centralhandelskammaren, Business Finland, diskrimineringsombudsmannen, NTM-centralen i Nyland, utvecklings- och förvaltningscentret, Suomen startup-yhteisö ry, Finlands Näringsliv, STTK rf, FFC rf, Företagarna i Finland rf, Työn ja talouden tutkimus LABORE, Akava rf, Ingenjörsförbundet rf, Fackförbundet Pro rf, Industriförbundet rf, Valmet Automotive Oyj Uusikaupunki, Servicefacket PAM rf och Teknikens Akademiker TEK.
Förtydligande av lagstiftningen
Med tanke på de berörda parterna och myndighetstolkningen är det bra att bestämmelserna om återkallande av uppehållstillstånd på grund av arbete förtydligas. Hittills har arbetsgivarna i varierande mån meddelat att anställningsförhållanden har upphört, och ofta har myndigheten inte fått någon information alls. Situationen har försatt arbetstagarna i en ojämlik ställning.
Inkomstregistret och anmälan till det bör utvecklas så att det blir lättare för myndigheterna att verifiera arbete som utförts i Finland. Det förutsätter också den minimiinkomstgräns på 1 600 euro som fastställts i regeringens proposition RP 68/2024 rd.
Arbetsrelaterat utnyttjande
Flera remissinstanser lyfte fram att utvisningsregeln kan leda till ökat arbetsrelaterat utnyttjande. Risken för utnyttjande kan öka om personen för att förlänga uppehållstillståndet måste ta emot vilket arbete som helst på vilka anställningsvillkor som helst. Dessutom kan arbetsgivarens skyldighet att informera att arbete som baserar sig på arbetsrelaterat uppehållstillstånd upphör göra arbetstagarens mera beroende av arbetsgivaren. När uppehållstillståndet för arbetstagare är starkare kopplat till ett anställningsförhållande, får arbetsgivaren betydande makt i förhållande till arbetstagaren.
Arbetsrelaterat utnyttjande är ett växande fenomen på den finländska arbetsmarknaden. De fall som har uppdagats inom flera branscher har visat att det inte handlar om enskilda fall utan om ett större problem. Därför kan man inte enbart förutsätta att arbets- och näringsministeriet och Migrationsverket följer situationen utan man måste genom olika åtgärder se till att utnyttjandet av arbetstagare bättre kan förhindras.
Lönedumpning bör kriminaliseras så att företagen inte kan uppnå konkurrensfördelar genom att betala för låga löner till arbetstagarna. Dessutom bör fackföreningarna ges rätt att väcka talan för att bättre försvara arbetstagarnas rättigheter, särskilt i fråga om utsatta arbetstagare, såsom arbetskraftsinvandrare.
Tillgångsprövning
Enligt propositionen behåller regeringen systemet för tillgångsprövning i dess nuvarande form. Tillgången på arbetskraft prövas i fråga om arbetstagarens ansökan om uppehållstillstånd när tillståndet ansöks för första gången. Dessutom prövas tillgången på arbetskraft även på ansökan om fortsatt tillstånd, om tillstånd ansöks för en annan bransch än den som det första tillståndet beviljades för. Om anställningsförhållandet har varat över nio månader och upphör, undviker den som söker fortsatt uppehållstillstånd för arbetstagare tillgångsprövningen och kan söka arbete inom de branscher där det har konstaterats råda brist på arbetskraft i hela landet.
Skillnaderna mellan de regionala riktlinjerna och den riksomfattande förteckningen blir inte tillräckligt tydliga, och de kan påverka systemet med tillgångsprövning negativt. Finansministeriet konstaterade redan i sitt remissvar om lagförslaget att det inte tydligt framgår av propositionen vilket mervärde de riksomfattande riktlinjerna har i förhållande till de befintliga regionala riktlinjerna.
EU:s direktiv om ett kombinerat tillstånd
Propositionen hänför sig också till det direktiv om ett kombinerat tillstånd som lyder under EU-lagstiftningen. Direktivet ska sättas i kraft nationellt senast den 21 maj 2026. Direktivet innehåller bestämmelser om minimivillkor för skyddstiden. Enligt artikel 11.4 a i direktivet får uppehållstillstånd inte återkallas under tre månader efter att arbetstagaren har blivit arbetslös och under sex månader om arbetstagaren har hunnit arbeta i minst två år. Enligt direktivet om ett kombinerat tillstånd får en medlemsstat dock tillåta en innehavare av ett kombinerat tillstånd att vara arbetslös under en längre period.
I Finland införs i och med den aktuella propositionen en skyddstid på tre månader som motsvarar minimitiden i direktivet, även om skyddstiden kunde ha varit längre. Det är viktigt att följa hur andra länder agerar utifrån direktivet, eftersom andra länder kan gynnas i konkurrensen om internationella experter ifall de inför längre skyddstider.
Uppföljning
Propositionen har redan konstaterats ha negativa konsekvenser för arbetskraftsinvandrarnas bild av Finland. Det är dessutom viktigt att följa upp om det arbetsrelaterade utnyttjandet ökar och vidta åtgärder utifrån uppföljningen.