Propositionen gäller ett försök med basinkomst 2017 och 2018. Utifrån försöket kommer man att bedöma om det sociala trygghetssystemet kan revideras med hjälp av basinkomst. Tanken är att i synnerhet minska tröskeleffekterna av att ta ett jobb. Försöket är ett led i ett större utredningsprojekt kring basinkomst. Den andra, mer omfattande delen startar i början av 2018.
Syftet med försöket är att i synnerhet klarlägga vilka konsekvenser en basinkomst utan behovsprövning har för arbetsmarknadsbeteendet och delaktigheten i fråga om personer som är arbetslösa och får arbetsmarknadsstöd eller grunddagpenning när försöket inleds. Intresset riktar sig i första hand mot tröskeleffekterna och hur arbetsmarknaden påverkas om de försvinner. Därför är sysselsättningen den primära resultatvariabeln. Sekundära bedömningskriterier är i vilken omfattning basinkomsten påverkar förmånstagarens benägenhet att anmäla sig som arbetslös arbetssökande eller utnyttja arbetskraftsförvaltningens tjänster och vilka inkomstförändringar basinkomstagaren får. För att förbättra insynen i försöket och förhindra snedvridning av resultaten finns det ett begränsat antal resultatvariabler.
Basinkomsten kommer att vara skattefri inkomst. Följaktligen införs nödvändiga ändringar i lagen om förskottsuppbörd, men inga andra ändringar införs i beskattningen.
Utskottet välkomnar försöket med basinkomst. Det är bra att basinkomsten är skattefri inkomst för att beskattningen inte ska ge upphov till nya tröskeleffekter, så kallade flitfällor. Utskottet ser emellertid ett problem med att inga andra ändringar görs i inkomstbeskattningen av försöksdeltagarna. Deltagarna får skattefri basinkomst. Eftersom beskattningen inte skiljer sig från beskattningen av en kontrollgrupp, kommer deras inkomster att stiga av basinkomsten oberoende av hur stora inkomster de har i övrigt. De kan alltså ha betydande arbetsinkomster utöver den skattefria basinkomsten. Sett i statsfinansiellt perspektiv kan den föreslagna modellen inte tillämpas på hela befolkningen i arbetsför ålder, om inte inkomstbeskattningen samtidigt ändras. Detta måste beaktas i utvärderingen av resultaten, påpekar utskottet.
Det är mycket viktigt att man i den mer omfattande delen av försöket, som startar 2018, undersöker vilka andra ändringar det behövs i inkomstbeskattningen. Basinkomsten bör samordnas med beskattningen, menar utskottet. Frågan bör förberedas tillsammans med finansministeriet och Skatteförvaltningen och på ett tillräckligt tidigt stadium för att nödvändiga ändringar ska kunna göras.
Avslutningsvis pekar utskottet för tydlighetens skull på att basinkomsten måste samordnas med exempelvis sjukdagpenning enligt sjukförsäkringslagen och att det påverkar basinkomsten och den vägen också beskattningen. Enligt det huvudsakliga innehållet i propositionen ska basinkomsten ”utgöra skattefri inkomst för basinkomsttagaren och dennes övriga inkomster kommer inte att minska beloppet av basinkomsten”. För att det inte ska råda någon oklarhet kring detta, bör passusen ändras till att basinkomsten inte minskar av basinkomsttagarens arbetsinkomster. Om den som får basinkomst ansöker om exempelvis sjukdagpenning, räknas dagpenningen ut på normalt sätt och personen får sjukdagpenning för samma tid som basinkomsten betalas ut för. Då drar Folkpensionsanstalten av basinkomstbeloppet på sjukdagpenningen och därmed påverkas beskattningen. Den skattefria basinkomsten sjunker eller försvinner helt och hållet och bruttobeloppet av sjukdagpenningen betraktas som beskattningsbar inkomst. Frågan behandlas på sid. 17—18 i propositionen, men för tydlighetens skull framhåller utskottet att återkrav av basinkomsten inte påverkar beskattningen av den förmån som basinkomsten dras av på.
Försöket ska genomföras 2017 och 2018 och det går än så länge inte att ta ställning till vilka andra ändringar det kan behövas i beskattningen av deltagarna. Därför anser utskottet att åtgärdsmotion AM 56/2016 rd ska avböjas. De synpunkter som läggs fram i motionen bör enligt utskottet behandlas i den andra delen av försöket, som startar i början av 2018. I motionen föreslås det att försöket kompletteras med ett skatteelement, som gör att de medel som tas ut genom beskattning tas in på nytt i försöksbudgeten.