Den inre säkerheten
Allmänt om anslagen till myndigheterna för den inre säkerheten
Riksdagen förutsatte i samband med den senaste redogörelsen för den inre säkerheten att regeringen sörjer för verksamhetsförutsättningarna för de centrala myndigheterna inom den inre säkerheten (polisen, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket, Tullen och Migrationsverket), justitieförvaltningsmyndigheterna i straffrättskedjan (Åklagarmyndigheten och Brottspåföljdsmyndigheten) samt domstolsväsendet och att regeringen hållbart och långsiktigt tryggar deras finansieringsbas över valperioderna (FvUB 19/2021 rd, RSk 11/2022 rd — SRR 4/2021 rd). Förvaltningsutskottet konstaterar att Finlands säkerhetspolitiska omvärld har förändrats väsentligt sedan det ställningstagandet, och därför är det ännu viktigare att trygga verksamhetsförutsättningarna och finansieringen för de myndigheter som svarar för den inre säkerheten. Utskottet betonar att det är viktigt också med tanke på den övergripande säkerheten att de myndigheter som svarar för den inre säkerheten har tillräckliga resurser. Den övergripande säkerheten i samhället kan tryggas endast genom att man ser till att alla säkerhetsmyndigheter har de resurser de behöver för att sköta sina uppgifter. Utskottet betonar i detta utlåtande särskilt att det är viktigt att se till att skyddspolisen och Gränsbevakningsväsendet har tillräckliga resurser.
Förvaltningsutskottet anser att det är ytterst motiverat att avsevärt höja ramnivån för inrikesministeriets förvaltningsområde med beaktande av utskottets upprepade kritiska synpunkter om finansieringsunderskottet för ämbetsverken inom inrikesministeriets förvaltningsområde (t.ex. FvUU 28/2022 rd och FvUU 16/2022 rd). Enligt utskottet är satsningarna på den inre säkerheten nödvändiga i den förändrade omvärld där de myndigheter som svarar för den inre säkerheten utöver tidigare säkerhetshot står inför allt fler nya hot. Utskottet framhåller att myndigheterna för den inre säkerheten, i synnerhet polisen och Gränsbevakningsväsendet, ansvarar för den första insatsen i de flesta hybridsituationer. Det accentueras ytterligare nu när Finland är medlem i Nato.
I budgeten för 2025 föreslås under inrikesministeriets huvudtitel ett anslag på sammanlagt cirka 2,2 miljarder euro, vilket är omkring 372 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för innevarande år. Produktivitetsfrämjande åtgärder enligt regeringsprogrammet och de omkostnadsbesparingar som bestämdes våren 2024 har riktats till inrikesministeriets förvaltningsområde till ett belopp av sammanlagt 26,9 miljoner euro. Utskottet påpekar att det som i planen för de offentliga finanserna sägs om att förändringarna i Finlands säkerhetspolitiska miljö, lägesbilden och de identifierade riskerna förutsätter att säkerhetsmyndigheterna har tillräckliga resurser så att man proaktivt och målmedvetet kan skapa beredskap för oförutsedda förändringar och kriser. Justitieministeriets, inrikesministeriets och försvarsministeriets förvaltningsområdens andel av den besparing som riktas mot statsförvaltningens omkostnader är mindre (0,81 % av omkostnaderna) än inom andra förvaltningsområden (3,58 % av omkostnaderna).
Förvaltningsutskottet anser att det i det nuvarande säkerhetsläget är nödvändigt att man strävar efter att beakta säkerhetsmyndigheternas centrala roll i sparbesluten. Regeringen har till exempel beslutat att antalet poliser och gränsbevakare inte ska minskas. Utskottet påpekar dock samtidigt att Tullen, till skillnad från regeringsprogrammet och till exempel i den senaste redogörelsen för den inre säkerheten, inte hänförs till säkerhetsmyndigheterna då sparbesluten fattas. Utskottet anser det vara viktigt att också Tullens verksamhetsförutsättningar som central PTG-myndighet tryggas. Utskottet anser att regeringen bör göra en ombedömning av de sparkrav som gäller Tullen.
Utskottet fäster för alla myndigheters del uppmärksamhet vid IKT-systemens kvalitet, livstid och funktion samt vid hanteringen av driftskostnaderna under hela deras livscykel. Utskottet fäster i synnerhet uppmärksamhet vid ledningen av omfattande projekt som gäller informationssystem. Projekten ska kunna genomföras så att systemen är till faktisk nytta för utvecklingen av verksamheten. Utskottet konstaterar att den ökande förekomsten av hybridpåverkan framhäver vikten av fungerande och informationssäkra informationssystem. Den allmänna höjningen av kostnadsnivån ökar utgiftstrycket särskilt i fråga om IKT- och lokalkostnader, vilket till och med snabbt kan öka underskottet i myndigheternas finansiering. Enligt utskottets uppfattning innebär den allmänna höjningen av kostnadsnivån utmaningar för alla myndigheter.
Utskottet har i flera sammanhang lyft fram vikten av smidig informationsgång myndigheterna. Utskottet anser att det förvaltningsövergripande samarbetet mellan myndigheterna är ytterst viktigt och konstaterar att ett fungerande samarbete kan medföra betydande synergieffekter och därmed också spara resurser.
Skyddspolisen
Den information som skyddspolisen inhämtar är en väsentlig del av bekämpningen av hot mot den nationella säkerheten och det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet. Då den säkerhetspolitiska miljön utvecklas i en riktning som är allt svårare att förutsäga framhävs betydelsen av analyserad information från underrättelseinhämtning. Natomedlemskapet har ökat skyddspolisens internationella samarbete och det förutsätter fortfarande satsningar på anskaffning, uppbyggnad och underhåll av informationssystem samt på informationshantering.
Skyddspolisens resurser har under de senaste åren på goda grunder stärkts för att skyddspolisen ska ha förutsättningar att sköta de uppgifter som anvisats den i den lagstiftning om civil underrättelseinhämtning som trädde i kraft 2019. Skyddspolisens verksamhetsförutsättningar, organisation och kapacitet har utvecklats målmedvetet. Ett centralt element när det gäller effektiv tillämpning av de nya befogenheterna har varit uppbyggandet av ämbetsverkets tekniska kapacitet. Denna funktionsförmåga måste också kunna upprätthållas när omvärlden förändras snabbt.
Förvaltningsutskottet anser det vara nödvändigt att säkerställa skyddspolisens funktionsförmåga. Det anslag för skyddspolisens omkostnader som föreslås för 2025 (ca 64,8 miljoner euro) räcker enligt uppgift inte till för att behålla den nuvarande kapaciteten och personalen. För skyddspolisen föreslås i den tredje tilläggsbudgeten för 2024 ett tillägg på 5 miljoner euro för att trygga ämbetsverkets kritiska kapacitet och verksamhet. Inte heller denna tilläggsfinansiering räcker enligt utskottets uppfattning till för att trygga verksamheten på nuvarande nivå, utan det behövs en årlig tilläggsfinansiering på 9,8 miljoner euro. Det utmanande anslagsläget beror för sin del på den uteblivna finansieringen för underhåll och utveckling inom anslaget för investeringar. Bakom finansieringsunderskottet ligger också andra orsaker som inte beror på ämbetsverket, såsom ökade IKT-utgifter och fördröjda lokalprojekt.
Av budgetförslaget framgår att skyddspolisen för närvarande har cirka 580 anställda. Den anslagsnivå som föreslås för nästa år medför ett inbesparingsbehov på 4,4 miljoner euro för personalutgifterna, vilket motsvarar cirka 60 årsverken. Förvaltningsutskottet anser det vara ytterst oroväckande att skyddspolisen av ekonomiska skäl har varit tvungen att inleda samarbetsförhandlingar för att minska antalet anställda. Utskottet förutsätter att skyddspolisen tryggas de resurser som behövs.
Gränsbevakningsväsendet
Förvaltningsutskottet anser det nödvändigt att säkra Finlands gränssäkerhet och se till att Gränsbevakningsväsendet har tillräckliga resurser, materiel och teknik, vilket också konstateras i regeringsprogrammet. Det har fattats beslut som gett Gränsbevakningsväsendet tilläggsanslag för omkostnader i anknytning till den operativa verksamheten (lokaler, IKT-utgifter, nya fartyg och flygplan samt hinder vid östgränsen). Enligt utredning till utskottet räcker dessa anslagsökningar inte till för att täcka det finansieringsunderskott som följer av de tidigare anpassningsåtgärderna, den höjda kostnadsnivån och de ökande kostnaderna för att ta i bruk nya kapaciteter. Tilläggsfinansieringen har i huvudsak varit av engångsnatur.
Det anslag som föreslås för Gränsbevakningsväsendets omkostnader (26.20.01) (312 656 000 euro) är cirka 21 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2024. Det föreslagna tillägget på 6 miljoner euro för materialanskaffningar och IKT-utgifter undanröjer inte Gränsbevakningsväsendets anpassningsbehov, men det bidrar till upprätthållandet av den operativa verksamheten och de centrala kapaciteterna 2025. Av det anslag som föreslås för Gränsbevakningsväsendets investeringar (26.20.70) (120 750 000 euro) riktas 111,5 miljoner euro till anskaffning av utsjöbevakningsfartyg.
Förvaltningsutskottet har redan tidigare påpekat att det finns betydande underskott i Gränsbevakningsväsendets basfinansiering för att hålla verksamheten på nuvarande nivå, vilket blir än tydligare i det förändrade säkerhetsläget. De produktivitetsåtgärder och ytterligare besparingar som man beslutade om vid ramförhandlingarna i våras försvårar situationen ytterligare. Finansieringsunderskottet för 2025 är cirka 25 miljoner euro. På grund av anslagsläget blir Gränsbevakningsväsendet tvunget att börja anpassa verksamheten från 2025. Anpassningsbehovet har oundvikligen också konsekvenser för personalen. Skillnaden mellan det antal årsverken som säkerhetsläget förutsätter (3 100 årsverken) och anslagsramen är 140 årsverken i slutet av ramperioden.
På grund av anslagsläget måste Gränsbevakningsväsendet till exempel dra in på upphandlingar, minska övningarna och utbildningen samt utifrån en riskbedömning sänka nivån på den operativa verksamheten. Bland annat minskas flygtimmarna och ett utsjöbevakningsfartyg tas ur bruk i förtid. Utskottet påpekar att konsekvenserna av att de upphandlingar som utgår från livscykelhanteringen av materiel och material skjuts upp kan ta sig uttryck i stigande kostnader under de kommande åren.
Utskottet framhåller att det är nödvändigt att Gränsbevakningsväsendet tryggas de resurser som behövs. Utskottet har vid flera tillfällen påpekat att Gränsbevakningsväsendets roll framhävs särskilt i det nuvarande säkerhetsläget, där Gränsbevakningsväsendet ofta är den första myndigheten att möta hot mot såväl den yttre som den inre säkerheten. Gränsförvaltning, säkerheten i havsområdena samt den territoriella integriteten och försvarsberedskapen måste kunna tryggas under alla förhållanden. Under den senaste tiden har det gjorts ett flertal lagändringar som har förbättrat i synnerhet Gränsbevakningsväsendets förmåga att bekämpa olika hybridhot. Utskottet anser att Gränsbevakningsväsendet bör ha tillräckliga resurser också för att fullt ut utnyttja nya befogenheter och kapaciteter.
Polisen
Anslagsnivån för polisens omkostnader har höjts betydligt under innevarande regeringsperiod. Antalet anställda inom polisen har ökat stadigt sedan 2017, men tidigare ökningar har i huvudsak varit av engångsnatur. Antalet anställda i polisens operativa uppgifter ökar under ramperioden med 500 årsverken till mer än 8 000 årsverken (prognos 2024: 7 698 årsverken, prognos 2025: 7 754 årsverken). Utskottet välkomnar att den höjning av anslagsnivån som gjordes äntligen säkerställer möjligheten att planera polisens verksamhet på lång sikt. Nivån på polisens omkostnader ökar till 1 miljard euro före utgången av ramperioden 2027. Utskottet anser det nödvändigt att polisens anslag hålls på den nivå som fastställts i de senaste besluten.
Det föreslagna anslaget för polisens omkostnader (ca 975 miljoner euro) är 24 miljoner euro större än i den föregående budgeten. En betydande del av ökningen hänför sig till den ovan nämnda stegvisa ökningen av antalet poliser. Med tilläggsfinansieringen satsas det också på skolpolis-verksamhet, på utredning av ekonomiska brott och förbättring av kapaciteten inom denna utredning särskilt i nätmiljöer samt på bekämpning av ungdoms- och gängbrottslighet. Utskottet anser att de föreslagna tilläggen är viktiga, men konstaterar samtidigt att de nämnda verksamheterna bör få permanent tilläggsfinansiering.
Utskottet betonar att man målmedvetet och i tillräckligt god tid bör åtgärda de problem med ungdomsbrottslighet som framkommit. Polisen har tidigare beviljats ett anslag på 5 miljoner euro för förebyggande och bekämpning av ungdomsbrottslighet. Utskottet anser det viktigt att satsa på att bekämpa ungdomsbrottslighet, men konstaterar samtidigt att det till exempel inom den multiprofessionella ankarverksamheten behövs tillräckliga resurser inte bara för polisen utan också för andra aktörer. Utskottet betonar också i vidare bemärkelse betydelsen av förebyggande åtgärder. Bland annat en utökad skolpolisverksamhet kan ha en förebyggande effekt på ungdomsbrottsligheten. Utskottet konstaterar i detta sammanhang att olika skadliga fenomen, såsom ökningen av ungdoms- och gängbrottsligheten, snabbt sprider sig också till landskapscentrumen och andra större städer, vilket bör beaktas vid allokeringen av polisens resurser.
Utskottet påpekar att målet att öka den operativa personalen inte kan nås om det inte finns tillräckligt många sökande till polisutbildningen som uppfyller utbildningskraven och som lämpar sig för polisyrket. Det är viktigt att det finns tillräckligt med sökande som uppfyller utbildningskraven och att nybörjarplatserna vid polisutbildningen också tillsätts. Polisutbildningen ska även i fortsättningen svara mot de behov som framtidens arbetsliv och samhällsutveckling medför. Därför måste polisutbildningen kontinuerligt utvecklas. Samtidigt måste man sörja för polisyrkets attraktions- och kvarhållningsfaktorer, såsom högklassig personalledning, främjande av arbetshälsan, tillräcklig arbetshandledning och arbetarskyddet.
Enligt utredning till utskottet förverkligas regeringsprogrammets mål att öka antalet poliser med det planerade antalet studerande. Polisutbildningen hade 500 nybörjarplatser 2024. År 2025 beräknas 239 personer utexamineras från den finskspråkiga utbildningen och 10 personer från den svenskspråkiga utbildningen. Praktik utförs nästa år av 539 studerande. Det finns 450 nybörjarplatser till den utbildning som inleds 2025. Alla som inleder sin utbildning nästa år övergår till praktik under 2027.
Också polisen påförs sparkrav på grund av de nya anpassningsåtgärderna inom den offentliga ekonomin. Ökningen av polisens produktivitet bygger på lång sikt på strukturella utvecklingsåtgärder, genomförande av den stabiliseringsplan som tidigare beslutats och dämpning av de bestående kostnaderna. Utskottet anser det vara viktigt att tyngdpunkten i produktivitetsprogrammet ligger på att effektivisera och utveckla verksamheten. Utskottet anser att produktivitetsbesparingarna bör genomföras så att de inte inverkar på polisens operativa verksamhet. I synnerhet i det rådande säkerhetsläget är det nödvändigt att ökningen av antalet anställda i operativa uppgifter inom polisen genomförs i enlighet med regeringsprogrammet och tidigare rambeslut. Utskottet konstaterar dessutom att också kostnaderna för polisens verksamhet ökar kraftigt och att det beviljade tilläggsanslaget inte räcker till för att täcka de kommande årens utgiftsbehov.
Det är motiverat att brottsbekämpningen är ett av de områden som prioriteras med hjälp av den ökade finansieringen, och att man särskilt satsar på utredningen av vardagsbrott, som under de senaste åren har varit mycket överbelastad. Arbetsmängden i anslutning till utredningen av vardagsbrott är väldigt stor, vilket har lett till utmattning bland personalen och till att anställda söker sig till andra uppgifter inom polisen. Hur väl förbehandlingen av brott och utredningen av vardagsbrott utförs inverkar i betydande grad på medborgarnas tilltro till polisens verksamhet.
Regeringsprogrammet innehåller flera åtgärder för att effektivisera till exempel förundersökningen och informationsutbytet mellan myndigheterna, samt även i övrigt bekämpningen av brottslighet och terrorism. Utskottet anser också att det är viktigt att polisen och utsökningsmyndigheterna samarbetar smidigt för att återfå den ekonomiska vinningen av brott. Utskottet påskyndar beredningen av lagstiftningsändringar som berör dessa helheter. Utskottet konstaterar att de utvecklingsåtgärder som vidtagits tidigare redan har börjat få effekt i den praktiska polisverksamheten. Utskottet påpekar dessutom att arbetet för att bekämpa svart ekonomi bör effektiviseras och fortsätta målmedvetet.
Utskottet anser att det är viktigt att polisens närvaro i hela landet tryggas. Höjningen av nivån på polisens omkostnader bör göra polisen mer synlig också i glesbygdsområden och utanför landskapscentrum, framhåller utskottet.
Nödcentralsverket
Också Nödcentralsverket måste göra besparingar enligt produktivitetsprogrammet. Utskottet har i åtskilliga sammanhang tidigare konstaterat att Nödcentralsverkets verksamhet och prestationsförmåga inte kan tryggas utan tillräckliga personalresurser. De knappa personalresurserna har under en längre tid synts som ett högt antal sjukfrånvarofall och återspeglas direkt också i ämbetsverkets servicenivå och en smidig tillgång till hjälp för medborgarna. Utskottet framhåller att nödcentralsverksamheten och hur den fungerar direkt påverkar hur de myndigheter som utnyttjar nödcentralstjänster (polisen, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, social- och hälsovårdsväsendet) kan sköta sina lagfästa uppgifter. Nödcentralsverksamheten är därmed avgörande för tillgången till dessa myndigheters tjänster och för människors säkerhet. Därför bör de i och för sig nödvändiga sparåtgärderna inte riktas mot den operativa jourpersonalen. Det är också viktigt att Nödcentralsverket och de övriga ämbetsverken fortfarande kan utnyttja de poster som överförs så att sparåtgärderna kan genomföras så kontrollerat som möjligt. Utskottet anser att det också är viktigt att antalet samtal som inte hör till nödcentralerna minskas genom olika åtgärder.
Räddningsväsendet
Förvaltningsutskottet har i sina ställningstaganden på senare tid fäst särskild uppmärksamhet vid att Finland under de närmaste åren kommer att behöva betydligt mer personal inom räddningsväsendet för att de räddningstjänster som är nödvändiga med tanke på säkerheten ska kunna tryggas också i fortsättningen. Dessutom anser utskottet att det är viktigt att den svenskspråkiga polis- och räddningsutbildningen tryggas.
I budgeten för innevarande år har 3,5 miljoner euro anvisats för utökad räddningsutbildning. Enligt tidigare beslut anvisas det 4,4 miljoner euro såväl 2025 som 2026 och 5,5 miljoner euro 2027 för ordnande av räddningsutbildning. I nästa års budget ingår ett tillägg på 0,9 miljoner euro för Räddningsinstitutet och 0,5 miljoner euro för Helsingfors räddningsskola. Utskottet anser det vara viktigt att ökningen av antalet personer som utbildas till räddningspersoner leder till att målnivån på sammanlagt cirka 2 300 räddningspersoner nås senast 2032. Statens produktivitetsåtgärder får inte äventyra detta mål. Utskottet påpekar att satsningarna på att öka räddningsutbildningen leder till att Räddningsinstitutet blir tvunget att minska annan utbildning för yrkesutbildad personal inom räddningsväsendet (underbefäls- och befälsutbildning) samt utbildningen för avtalspersonal.
Utskottet framhäver att syftet med att öka antalet studieplatser vid räddningsutbildningen är att lösa bristen på räddningspersonal, som i värsta fall kan leda till att räddningsväsendets högklassiga tjänster äventyras. Utskottet betonar betydelsen av samarbete mellan olika aktörer för att finna lösningar. Detta kan också kräva att nya samarbetsformer utvecklas. Det är också viktigt att sörja för räddningsbranschens attraktions- och kvarhållningskraft. Den höga kvaliteten på räddningsväsendets tjänster måste vara säkerställd i hela landet. Utskottet understryker också här avtalsbrandkårernas centrala roll i räddningsväsendets sammantagna servicesystem och påpekar att deras ställning och verksamhetsförutsättningar måste tryggas på lång sikt med olika typer av åtgärder.
Utskottet konstaterar att staten fortfarande sörjer för räddningsväsendets yrkesutbildning, trots att välfärdsområdena har haft ansvaret för ordnandet av räddningsväsendet sedan ingången av 2023. Utskottet hänvisar i fråga om finansieringen av välfärdsområdena till det som sägs nedan i detta utlåtande.
Finansieringen av välfärdsområdena
Allmänt
Enligt budgetpropositionen uppgår den generella finansieringen av välfärdsområdena sammanlagt till cirka 26,2 miljarder euro 2025. Den kalkylerade finansieringen för social- och hälsovården är cirka 25,7 miljarder euro 2025. För räddningsväsendets del uppgår den kalkylerade finansieringen 2025 till cirka 580,5 miljoner euro.
Finansieringen av välfärdsområdena ökar med cirka 2,2 miljarder euro från 2024 till 2025. Budgeten för 2024 innehöll cirka 530 miljoner euro i finansiering för 2023, vilket innebär att finansieringen av välfärdsområdena ökar med cirka 1,6 miljarder euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2024.
I finansieringen har man beaktat regeringsprogrammet och de tilläggsåtgärder som beslutades 2024 och som sammanlagt minskar finansieringen av välfärdsområdena med knappt 300 miljoner euro 2025. Som minskningar har beaktats bland annat höjningen av klientavgifterna, lindringen av vårdgarantin och lindringen av personaldimensioneringen inom dygnetruntvården för äldre. Som ökningar har beaktats bland annat ändringen av tillämpningsområdet för lagen om funktionshinderservice samt terapigarantin för barn och unga.
I fråga om räddningsväsendet finns det inga ändringar i de lagstadgade uppgifterna 2025. Räddningsväsendets kalkylerade finansiering ökar med nästan 70 miljoner euro från 2024 till 2025.
Indexhöjningen av välfärdsområdenas finansiering är 3,00 procent 2025. Den ökar välfärdsområdenas finansiering med cirka 800 miljoner euro. Av detta belopp utgör den indexhöjning som ingår i efterhandsjusteringen cirka 67 miljoner euro. I finansieringen beaktas också den beräknade årliga ökningen av servicebehovet inom social- och hälsovården. Detta innebär att finansieringen ökar med cirka 270 miljoner euro 2025. Av detta belopp hänför sig 29 miljoner euro till den ökning av servicebehovet som beaktas i efterhandsjusteringen. Övergångsutjämningarna för 2025 minskar finansieringen med cirka 67 miljoner euro.
Budgetpropositionen för 2025 innehåller 1,4 miljarder euro som en förberedelse för efterhandsjusteringen av välfärdsområdenas finansiering 2023. Utskottet anser att detta är viktigt, men påpekar samtidigt att efterhandsjusteringen orsakar en form av rytmstörning i såväl välfärdsområdenas ekonomi som samhällsekonomin och planeringen av verksamheten eftersom den finansieringspost som är avsedd för kostnaderna under räkenskapsperioden inte flyter in samma år som kostnaderna uppkommer.
Utsikterna för välfärdsområdenas ekonomi
I budgetpropositionen beskrivs utvecklingsprognosen för välfärdsområdenas ekonomi med begrepp från redovisningen. Prognosen är till sin karaktär en kalkyl över utgiftstrycket där utgifterna förändras i takt med förändringar i servicebehovet, uppgifterna och priserna. I prognosen har man beaktat välfärdsområdenas egna anpassningsåtgärder särskilt i fråga om innevarande år. I fråga om 2025—2026 har välfärdsområdenas egna anpassningsåtgärder bedömts försiktigt, eftersom exakta uppgifter ännu inte finns att tillgå.
År 2023 uppvisade välfärdsområdenas sammanräknade resultat ett klart underskott och utgiftsökningen var snabb. År 2024 beräknas välfärdsområdenas resultat uppvisa ett underskott på cirka 1,5 miljarder euro, vilket innebär att underskottet ökar trots anpassningsåtgärderna året innan. År 2025 förväntas välfärdsområdenas resultat bli bättre och uppvisa ett underskott på 0,3 miljarder euro, när statens finansiering ökar till följd av efterhandsjusteringen.
Enligt budgetpropositionen är prognosen förknippad med risker. Välfärdsområdenas utgifter kan öka snabbare än väntat till exempel på grund av att priserna stiger snabbare eller på grund av lönekonkurrens i fråga om personalen. Personalbristen försvårar välfärdsområdenas verksamhet och även om bristen å ena sidan minskar personalkostnaderna, ökar den å andra sidan köp av tjänster och trycket på löneförhöjningar. Utgifterna kan dock bli mindre än beräknat, om välfärdsområdena lyckas genomföra besparingar och effektivisera sin verksamhet bättre än väntat, särskilt efter 2024. Utgångspunkten är att välfärdsområdena ska anpassa sin utgiftsutveckling till ramarna för den statliga finansieringen. Detta stöds också av bestämmelserna om välfärdsområdenas ekonomi, bland annat skyldigheten att täcka underskott.
Förvaltningsutskottet är medvetet om att välfärdsområdenas ekonomiska situation är utmanande. Välfärdsområdenas underskott för detta år visar sig vara större än vad som ursprungligen beräknades. Betydande orsaker till kostnadsökningen är bland annat inflationen, högre priser på köpta tjänster, löneförhöjningar och löneharmonisering. Till större reformer hör ofta att den eftersträvade nyttan kan väntas uppkomma på sikt. Välfärdsområdena har vidtagit och håller på att vidta anpassningsåtgärder och förändringsprogram som syftar till att förnya verksamheten och som väntas dämpa kostnadsökningen. Förändringarna i verksamheten genomförs dock i allmänhet inte lika snabbt som den kalkylerade finansieringen förändras.
Enligt lagen om välfärdsområden (611/2021) ska ett underskott i välfärdsområdets balansräkning täckas inom högst två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. Underskottet för 2023 ska således täckas före utgången av 2026. Enligt utredning till utskottet har många välfärdsområden föreslagit att tidsfristen för att täcka underskottet ska förlängas. Å andra sidan finns det också välfärdsområden för vilka den nuvarande tidsfristen räcker.
Enligt 123 § i lagen om välfärdsområden kan finansministeriet inleda ett utvärderingsförfarande i ett välfärdsområde bland annat om välfärdsområdet inte har täckt underskottet i balansräkningen inom den tidsfrist som anges i 115 § 2 mom.
Förvaltningsutskottet påpekar att staten och välfärdsområdet i utvärderingsförfarandet tillsammans ska bedöma vilka ekonomiska förutsättningar och andra förutsättningar relaterade till ordnande av social- och hälsovårdstjänster eller räddningsväsendets tjänster som välfärdsområdet har när det gäller att klara av sina uppgifter. För förfarandet tillsätts en utvärderingsgrupp, vars medlemmar utses av finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och välfärdsområdet. Finansministeriet utser en person som är oberoende av välfärdsområdet och ministerierna till ordförande för gruppen efter att ha hört välfärdsområdet.
Utvärderingsgruppen ska lägga fram ett förslag till åtgärder för att sanera välfärdsområdets ekonomi och trygga förutsättningarna för att ordna social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendets tjänster (122 §). Åtgärderna kan sträcka sig längre än välfärdsområdets ekonomiplaneringsperiod. I utvärderingsförfarandet kan det också framkomma ett behov av tilläggsfinansiering. Det behovet fattar statsrådet beslut om i en separat process. Enligt utredning till förvaltningsutskottet kan utvärderingsförfarandet också leda till att det ges mera tid för att täcka underskottet eller till att välfärdsområdet beviljas tilläggsfinansiering. Utskottet anser att utvärderingsförfarandet inte bör ses som ett hot, utan som en möjlighet att detaljerat utreda välfärdsområdets ekonomiska och funktionella situation och att lösa problemen. Utskottet påpekar också att det då kriterierna för förfarandet uppfylls är finansministeriet som ska överväga om det är skäl att inleda ett utvärderingsförfarande i anslutning till ekonomin.
Den kommunala ekonomin
Allmänt
Kommunernas ekonomi utgör en helhet på 24 miljarder euro. Efter vårdreformen som trädde i kraft 2023 består cirka två tredjedelar, dvs. cirka 16 miljarder euro, av kommunernas totala utgifter av kostnader för bildnings- och kulturverksamhet. Redan utgifterna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning (7,1 miljarder euro) och småbarnspedagogik (4,0 miljarder euro) täcker över hälften av kommunernas årliga totala utgifter. Basfinansieringen av dessa går i huvudsak via statsandelssystemet för kommunal basservice, som ingår i finansministeriets huvudtitel.
I början av 2025 övergår ansvaret för ordnandet av den offentliga arbetskraftsservicen på kommunerna. Ordnandet av arbetskraftsservicen blir ett nytt statsandelsåliggande för kommunerna, och finansieringen riktas till kommunerna via statsandelen för basservicen. De kostnader som överförs till kommunerna beräknas uppgå till cirka 0,6 miljarder euro.
År 2025 anvisas i budgetpropositionen sammanlagt cirka 5,6 miljarder euro för statsbidrag till kommunerna. Statsbidragens struktur förändras så att de kalkylerade statsbidragen ökar och statsunderstöden minskar. År 2025 uppgår kommunernas kalkylerade statsandelar (FM + UKM) till cirka 4,7 miljarder euro, kompensationen för förlorade skatteinkomster till 0,5 miljarder euro och övriga statsbidrag till cirka 0,4 miljarder euro.
Budgetpropositionen innehåller ett stort antal åtgärder som påverkar den kommunala ekonomin. De flesta av dem har en nära neutral eller något stärkande nettoeffekt på den kommunala ekonomin. Regeringens åtgärder stärker sammantaget den kommunala ekonomin med cirka 270 miljoner euro 2025 jämfört med budgeten för 2024.
Statsandelen för kommunal basservice
I budgetpropositionen för 2025 föreslås cirka 3,4 miljarder euro i statsandel för kommunal basservice. Statsandelen ökar med cirka 875 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2024. Orsaken till ökningen är framför allt den arbets- och näringsreform och totalreform av integrationslagen som träder i kraft vid ingången av 2025. Överföringarna till statsandelen i samband med reformen uppgår till sammanlagt cirka 874 miljoner euro, varav arbets- och näringstjänsterna och integrationstjänsterna står för cirka 658 miljoner euro och det utvidgade finansieringsansvaret för arbetslöshetsförmånerna för cirka 216 miljoner euro.
Statsandelen ökar dessutom genom en permanent ökning av statsandelen med 277 miljoner euro som är en lindring av effekterna på statsandelarna av överföringskalkylen för vårdreformen.
Ingen justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna genomfördes 2024, utan justeringen görs nu för första gången efter vårdreformen. När man beaktar de kostnader och inkomster som tidigare överförts från kommunerna till välfärdsområdena i samband med överföringskalkylen för vårdreformen är effekten av justeringen att statsandelarna ökar med cirka 64,5 miljoner euro.
Indexhöjningen (3,4 %) ökar statsandelen med 86 miljoner euro. I enlighet med regeringsprogrammet görs i statsandelen en besparing som motsvarar en indexhöjning med en procentenhet och vars effekt är 25 miljoner euro.
För kommunernas nya och utvidgade statsandelsåligganden anvisas en statsandel på 100 procent. Sådana åligganden är till exempel reformen av stödet för lärande och ökningen av den grundläggande utbildningen med tre årsveckotimmar. Nettoeffekten på statsandelen av ändringarna i uppgifterna ökar statsandelen med cirka 5 miljoner euro 2025, när man också beaktar konsekvenserna av att uppgifterna och skyldigheterna minskar, bland annat begränsningen av användningen av lönesubvention och slopandet av kommunernas sysselsättningsskyldighet.
Statsandelen för kommunal basservice minskas särskilt av att överföringskalkylen för vårdreformen preciseras till den del revideringen av kalkylerna ännu inte beaktats i budgeten för 2024. Som ett led i den nedbantningen av kommunernas uppgifter och skyldigheter minskar statsandelen för kommunal basservice dessutom med cirka 22,7 miljoner euro, vilket säkerställer helhetens stärkande effekt på statsfinanserna.
Enligt budgetpropositionen höjs statsandelen för kommunal basservice från 21,92 procent till 25,02 procent 2025.
Utsikter för den kommunala ekonomin
År 2023 var exceptionellt i hela kommunsektorn. Kommunernas och samkommunernas sammanlagda resultat för räkenskapsperioden ökade med nästan 0,5 miljarder euro till 1,75 miljarder euro. Årsbidraget räckte till för att täcka både avskrivningarna och nettoinvesteringarna. Bakom förbättringen av resultatet låg huvudsakligen poster av engångsnatur i anslutning till vårdreformen. Också när man jämför kommunerna var resultaten för 2023 rätt så starka. De starkaste årsbidragen och resultaten fanns i stora kommuner med över 100 000 invånare, medan situationen var svagast i små kommuner med färre än 2 000 invånare. År 2023 fanns det 15 kommuner med negativt årsbidrag.
Enligt kommunekonomiprogrammet, som publicerades hösten 2024, försvagas läget inom den kommunala ekonomin kraftigt 2024 eftersom de exceptionella skattefinansieringsposter som hänför sig till 2023 inte längre stärker den kommunala ekonomin. Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde, som beskriver balansen i den kommunala ekonomin, beräknas bli cirka en miljard euro negativt 2024.
Under ramperioden beräknas verksamhetens och investeringarnas kassaflöde minska och bli negativt belopp både på riksnivå och i alla kommunstorleksgrupper. Detta beror till största delen på att nettoinvesteringarna hålls på en hög nivå särskilt i de stora städerna och att de så kallade skattepengarna som betalas i efterskott till följd av vårdreformen slopas. Situationen är svagast i mindre kommuner med färre än 5 000 invånare. I större kommuner försvagas verksamhetens och investeringarnas kassaflöde inte längre betydligt efter 2025, men det är fortfarande klart negativt. I alla kommunstorleksgrupper finns det betydande skillnader när det gäller det ekonomiska anpassningstrycket. Det att ekonomin i olika kommuner utvecklas i olika riktning leder också till att deras framtida utmaningar är olika.
Obalansen mellan inkomsterna och utgifterna i den kommunala ekonomin beräknas bli större under de närmaste åren särskilt till följd av ökade kostnader, investeringstryck samt avstämningar och återkrav av statsandelar i samband med vårdreformen. Förvaltningsutskottet anser att sysselsättningsutvecklingen efter arbets- och näringsreformen har en allt större inverkan på den kommunala ekonomin. Den kommunala ekonomin är därför känsligare än tidigare för konjunkturväxlingar.
När det föreskrivs om kommunernas uppgifter måste det ses till att kommunerna har faktiska förutsättningar att klara av sina åligganden i enlighet med finansieringsprincipen. Utskottet understryker att det i regeringsprogrammet har fastställts att staten förbinder sig att kompensera kommunerna för de nya uppgifter och skyldigheter som åläggs dem samt för eventuella utvidgningar av uppgifterna genom att finansiera uppgifterna och skyldigheterna fullt ut eller genom att avveckla andra skyldigheter. Kommunerna ska också kompenseras för de effekter som ändringar i beskattningsgrunderna har på skatteintäkterna.
Enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (618/2021) riktas en statsandel på 100 procent till nya och mer omfattande kommunala uppgifter och åligganden samt för nya uppgifter. För att statens finansieringsansvar ska kunna genomföras fullt ut förutsätts det också att det görs en realistisk bedömning av vilka följder nya eller mer omfattande uppgifter och åligganden har för den kommunala ekonomin, betonar förvaltningsutskottet.
Det blir allt viktigare att trygga den kommunala ekonomins hållbarhet på lång sikt. Förvaltningsutskottet vill framhålla vikten av att det, som också regeringsprogrammet säger, görs en övergripande översyn av den kommunala finansieringen och statsandelssystemet, så att de motsvarar kommunernas nya roll och läget efter att social- och hälsovårdsreformen trätt i kraft och arbets- och näringsreformen genomförts. Avvecklingen av normer bör också fortsätta.
Statens kommunersättningar och stöd för främjande av integration
Från arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde ersätts kommunerna, välfärdsområdena och Folkpensionsanstalten för kostnaderna för mottagande av flyktingar enligt en kalkylerad grund eller enligt de faktiska kostnaderna. Enligt utredningen uppgår de kalkylerade kostnaderna 2025 till sammanlagt cirka 167,4 miljoner euro och de faktiska kostnaderna till 330,4 miljoner euro. Anslaget ökar med cirka 114,5 miljoner euro jämfört med budgeten för 2024, vilket i huvudsak beror på att personer som fått tillfälligt skydd och flytt från Ukraina undan Rysslands anfallskrig börjar omfattas av de kostnadsersättningar som betalas till kommunerna och välfärdsområdena.
Enligt kommunekonomiprogrammet beräknas det 2025 betalas sammanlagt cirka 98 miljoner euro i ersättningar till kommunerna. Dessutom stöds mottagandet av flyktingar till kommunerna under inrikesministeriets moment med ett särskilt anslag för omplacering från EU:s asyl-, migrations- och integrationsfond.
I och med arbets- och näringsreformen riktas en del av finansieringen av integrationsutbildningen till kommunerna som en del av statsandelssystemet för kommunal basservice. När det gäller dem som omfattas av ersättningar enligt integrationslagen, såsom personer som får internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd i sin hemkommun, riktas finansieringen till kommunerna som en del av den kalkylerade ersättningen.
Inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde anvisas det cirka 2,6 miljoner euro för främjande av integration och arbetskraftsinvandring. Anslaget krymper med ca 2,3 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2024. I anslaget har beaktats de ändringar som följer av totalreformen av integrationslagen. Dessutom påverkas anslagets belopp av produktivitetsåtgärderna enligt regeringsprogrammet.
Enligt budgetpropositionen sker integrationen i Finland i princip genom arbete. Det centrala syftet med integrationsåtgärderna är att säkerställa en så snabb övergång till arbetsmarknaden som möjligt med tillräckliga färdigheter. Utskottet betonar att det enligt regeringsprogrammet ska säkerställas att integration är möjlig på båda inhemska språken. Förvaltningsutskottet ser det som viktigt att man fortsätter att förbättra effektiviteten i integrationen.