Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 1 och 24 § i lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för säsongsanställning (RP 169/2024 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för utlåtande till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för säsongsanställning (907/2017, säsongsarbetslagen). Lagen grundar sig på Europeiska unionens direktiv om säsongsanställning,Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/36/EU av den 26 februari 2014 om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för säsongsanställning.som sätter gränserna för den nationella lagstiftningens handlingsutrymme. Tillstånd för säsongsarbete i Finland beviljas endast för kortvarigt arbete som är säsongbetonat enligt årstidernas växlingar. I propositionen utvidgas lagens tillämpningsområde utöver till turism och jordbruk också till skogsbruk. Därmed kan insamling av naturprodukter genom förordning av statsrådet kan fogas till regleringen. I och med de föreslagna ändringarna är de som anländer från tredjeländer för att plocka vilda bär framöver i huvudsak säsongsarbetare i ett anställningsförhållande.
De tillstånd som berättigar till säsongsarbete är enligt 5 § i säsongsarbetslagen dels ett visum för säsongsarbete som beviljas av en beskickning för högst 90 dagar, dels ett uppehållstillstånd för säsongsarbete. Uppehållstillstånd för säsongsarbete beviljas av Migrationsverket för längre tid än 90 dagar. När ett tillstånd beviljas för längre tid än sex månader görs dessutom en prövning av tillgången på arbetskraft. Den föreslagna ändringen utesluter möjligheten att bevilja Schengenvisum för plockning av vilda bär, vilket var möjligt tidigare.
För dem som rekryterats till Finland för bärskördesäsongen är plockningen av vilda bär i praktiken säsongbetonat arbete, och branschen är i hög grad beroende av utländsk arbetskraft. Förvaltningsutskottet anser att kravet på anställningsförhållande för att plockarna ska kunna beviljas inresetillstånd förbättrar plockarnas rättigheter. Det främjar förebyggandet och bekämpningen av arbetsrelaterat utnyttjande inom en bransch där det i många år har förekommit allvarligt, strukturellt arbetsrelaterat utnyttjande inklusive människohandel.
I propositionsmotiven angående konsekvenserna för företagen konstateras det att den föreslagna ändringen av övergången till anställningsförhållanden bland annat höjer företagens kostnader och samtidigt ökar företagens administrativa börda. Utskottet ser det dock som viktigt att branschen har tydliga, förutsägbara regler för ordnandet av inresan och arbetet för plockarna av vilda bär samt för myndigheternas tillsyn över verksamheten och skyddet av plockarna. Utskottet anser att de föreslagna ändringarna medför ett mer jämlikt och transparent system för branschen. Under de nya förhållandena kan företagen också utveckla nya förtjänstmodeller och verksamhetssätt som säkerställer tillvaratagandet av vilda bär.
Som det konstateras också i propositionen eliminerar ett anställningsförhållande eller ett inresetillstånd för säsongsarbete inte i sig risken för arbetsrelaterat utnyttjande. Förvaltningsutskottet välkomnar att man i propositionen strävat efter att tydligare lyfta fram att den lagändring som nu föreslås är en inledande åtgärd, men att det behövs också andra åtgärder, såsom tillsyn och eget ansvarsarbete från företagens sida. Det är också bra att man i propositionen har identifierat behovet av att bevaka i vilken utsträckning ändringarna lyckas bekämpa människohandel och vilka kompletterande åtgärder som eventuellt behövs på området. Förvaltningsutskottet instämmer i det som sägs i propositionen om behovet av att följa med naturbärsbranschens verksamhetsmönster och hur plockarnas ställning utvecklas efter att lagen har trätt i kraft, men betonar också vikten av att nära följa hur lagstiftningen och verksamhetsmönstren utvecklas i Sverige.
Förvaltningsutskottet föreslår
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var