Allmänt
I propositionen föreslås det att lagstiftningen om jour och operativ verksamhet inom hälso- och sjukvården ändras. Dess huvudsakliga innehåll rör fastställandet av sjukhusnätet. I lagen förtydligas också bestämmelserna om under vilka förutsättningar operationer och andra åtgärder kan skaffas av andra tjänsteproducenter. Dessutom görs vissa andra preciseringar i regleringen.
Syftet med propositionen är att stärka det nationella servicenätet av sjukhus för specialiserad sjukvård och jourer dygnet runt i Finland så att det på ett högklassigt, patientsäkert och hållbart sätt kan svara på befolkningens behov av service nu och i framtiden såväl under normala förhållanden som i exceptionella situationer och under undantagsförhållanden. Strävan med propositionen är särskilt att trygga tillräcklig personal och specialkompetens vid olika sjukhus och inom andra tjänster genom att centralisera den mest krävande verksamheten som är beroende av personresurser och förutsätter beredskap till universitetssjukhusen och centralsjukhusen. Målet är att på så vis förbättra jämlikheten inom vården samt vårdens kvalitet och genomslag liksom klient- och patientsäkerheten när personalens kompetens har säkerställts och verksamheten är av jämn kvalitet. Med propositionen eftersträvas också ett hållbart nationellt sjukhus- och servicenätverk. Förvaltningsutskottet ställer sig bakom dessa mål.
Bakgrunden till detta är den långvariga samhällsomvälvningen, där befolkningen och därmed också arbetskraften koncentreras till vissa områden, befolkningen blir äldre och nativiteten sjunker. Tillgången på kompetent personal är en väsentlig faktor med tanke på det praktiska genomförandet av välfärdsområdets organiseringsansvar. I många områden anlitas hyrd arbetskraft, vilket höjer kostnaderna betydligt. Samtidigt finns en oro för hur välfärdsområdenas finansiering ska räcka till och mer allmänt för läget i de offentliga finanserna. Servicestrukturen måste ses över så att det kan säkerställas att befolkningen får tillräcklig vård, omsorg och andra tjänster när tillgången på arbetskraft och de offentliga finanserna försvagas.
Den demokratiska grunden för den regionala självstyrelsen och kravet på att det ska föreskrivas om dess uppgifter i lag
Enligt lagen om välfärdsområden (611/2021) är ett välfärdsområde ett offentligrättsligt samfund som har självstyrelse inom sitt område. Den högsta beslutanderätten utövas av det genom direkta val utsedda välfärdsområdesfullmäktige. Välfärdsområdenas självstyre grundar sig på 121 § 4 mom. i grundlagen, enligt vilket bestämmelser om självstyrelse på större förvaltningsområden än kommuner utfärdas genom lag.
Närmare bestämmelser om hur välfärdsområdets självstyrelse ska genomföras finns i lagen om välfärdsområden och i andra lagar. Kravet på lagbundenhet när det gäller uppgifter som hör till välfärdsområdenas självstyrelse innebär att bestämmelser om de uppgifter som åläggs välfärdsområdet ska utfärdas genom lag. Också bestämmelser om avgränsning och fråntagande av uppgifter ska utfärdas genom lag. Däremot kan uppgifter för välfärdsområdet inte fastställas enbart genom förordning eller administrativ styrning. Utskottet konstaterar att de bestämmelser på lagnivå som ingår i propositionen fastställer uppgifter för välfärdsområdena både genom att avgränsa och möjliggöra dem.
Grunden för fastställandet av välfärdsområdets uppgifter kan också vara ett lagfäst samarbetsavtal av det slag som det hänvisas till i det föreslagna 4 mom. i 45 § i hälso- och sjukvårdslagen. Syftet med ett sådant samarbetsavtal är bland annat att säkerställa arbetsfördelningen, samarbetet och samordningen mellan de välfärdsområden som ingår i samarbetsområdet till den del detta behövs för skötseln av välfärdsområdenas lagstadgade uppgifter och för tryggandet av kostnadsnyttoeffektiviteten i social- och hälsovården.
I propositionen begränsas dock möjligheten att upprätthålla flera än en enhet med jour dygnet runt inom flera specialområden för de välfärdsområden för vilka det är tillåtet enligt den gällande lagen. Å andra sidan kan välfärdsområdet besluta att upprätthålla jour dygnet runt inom primärvården, men i lagen föreskrivs det om de orter där de kan upprätthållas.
Fastställandet av välfärdsområdenas uppgifter genom den föreslagna lagstiftningen innehåller författningsstyrning som i tämligen hög grad berör välfärdsområdenas verksamhet. Den detaljerade styrningen av sjukhustjänsterna inskränker samtidigt välfärdsområdenas självständiga beslutanderätt i fråga om ordnandet av dessa tjänster.
Å andra sidan har det lagts fram skäl för att den föreslagna regleringen ska utfärdas genom lag. Ytterst anknyter dessa skäl till strävan att inom de gränser som statens ekonomiska resurser tillåter tillgodose de grundläggande fri- och rättigheter som avser att trygga tillräckliga hälso- och sjukvårdstjänster och befolkningens hälsa. Syftet med författningsstyrningen, som i huvudsak innebär en centralisering av uppgifterna, är att säkerställa välfärdsområdenas förmåga att se till att de grundläggande fri- och rättigheterna för invånarna i välfärdsområdet tillgodoses.
Förvaltningsutskottet fäste uppmärksamhet vid samma frågeställning i sitt utlåtande om propositionen om välfärdsområdesreformen. Utskottet konstaterade då att statens starka styrning av välfärdsområdena inskränker området för demokratiskt beslutsfattande. Styrningen motiveras å andra sidan av att finansieringen av välfärdsområdena helt grundar sig på statlig finansiering och av de krav som hänför sig till tryggande av lika tillgång till tjänster. Bestämmelserna om styrningen av välfärdsområdet säkerställer att ett välfärdsområde, med den allmänna finansieringsandel som det förfogar över, kan trygga tillräckliga social- och hälsovårdstjänster för var och en på lika villkor och även svara för de övriga lagstadgade förpliktelser som åligger välfärdsområdet (FvUU 12/2021 rd, s. 36). Utskottet anser att man på motsvarande sätt också kan bedöma de nu aktuella förslagen om inriktning av sjukhustjänsterna.
Administrativa konsekvenser
Propositionens administrativa konsekvenser gäller inte bara fastställandet av välfärdsområdenas uppgifter utan också välfärdsområdenas möjligheter att fullgöra de uppgifter som åläggs dem. Till denna del är propositionens administrativa konsekvenser både positiva och negativa särskilt med tanke på kunderna.
Genom centralisering av jourerna och den operativa verksamheten kan tillgången till vårdtjänster samt vårdtjänsternas kvalitet, genomslag och patientsäkerheten tryggas. Centraliseringen syftar också till att säkerställa att det finns tillräckligt med personal och mångsidig kompetens och samtidigt trygga jämlika förutsättningar för att få vård. Propositionens syfte är att reagera på befolkningsförändringar och tillgången på personal på längre sikt.
Å andra sidan förväntas det att tillgängligheten till de tjänster som välfärdsområdena ordnar kommer att försvagas. I propositionsmotiven görs det tämligen exakta bedömningar av hur avstånden till vårdenheterna kommer att bli längre för en del av befolkningen. Detta kan också försvaga jämlikheten när det gäller tillgång till tjänster. För största delen av befolkningen blir förändringarna relativt måttliga, men till exempel i glesbygdsområden kan tillgängligheten medföra utmaningar för olika befolkningsgrupper. Utskottet konstaterar att en tillgänglighet på lika villkor förutsätter bland annat transportarrangemang, vilket för sin del medför kostnader. Det kan dessutom indirekt påverka välfärdsområdets beslut om andra tjänster, såsom prehospital akutsjukvård. Särskild uppmärksamhet bör också fästas vid tillgången till digitala tjänster (t.ex. datakommunikationsförbindelser, digital kompetens). Samtidigt konstaterar utskottet att den flexibilitet som är inbakad i förslaget också kan förbättra tillgången till tjänster och förkorta vårdköerna.
Övriga synpunkter
Förvaltningsutskottet anser att social- och hälsovårdsutskottet särskilt bör fästa uppmärksamhet vid att bedömningen av reformens ekonomiska konsekvenser har gjorts noggrant och mångsidigt.
Förvaltningsutskottet konstaterar att vid sidan av det medicinska och terapeutiska perspektivet, kvalitets- och kompetensaspekterna samt frågorna om personalens tillräcklighet har sjukhusnätet också en ekonomisk dimension med bäring på investeringar, regionalpolitik och regional livskraft. Ett sjukhus med så omfattande tjänster som möjligt är en attraktions- och kvarhållningsfaktor för regionen och kommunerna och för invånarna och företagen. Dessutom är sjukhuset en betydande arbetsgivare och möjliggör och kräver utbildningsplatser. Därför är det väsentligt att konsekvensbedömningen är tillräckligt mångsidig och omfattande. Utskottet anser också att det är viktigt att de språkliga rättigheterna tillgodoses i fråga om båda nationalspråken.
Förvaltningsutskottet anser det viktigt att man på ett övergripande plan fäster uppmärksamhet vid behoven och möjligheterna av samarbete mellan myndigheterna. När lagstiftningen träder i kraft bör verksamheten planeras i nära samarbete mellan välfärdsområdena och andra myndigheter (t.ex. kommunerna, Nödcentralsverket och polisen).
I den rådande säkerhetspolitiska miljön finns det anledning att betona vikten av beredskap och beredskapsplanering. I reformen bör man beakta beredskapen inför olika slag av olyckor, störningar, kriser och undantagsförhållanden. Utskottet betonar vikten av att myndigheterna, också på olika förvaltningsnivåer, har en gemensam lägesbild och att ansvarsfördelningen är tydlig. Enligt propositionsmotiven (s. 146) är förslagen i propositionen förenliga med de gällande beredskapsplanerna för undantagsförhållanden och medför ingen risk för ett eventuell verkställande av dem.