Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av alkohollagen (RP 173/2024 rd): Ärendet har remitterats till grundlagsutskottet för utlåtande till social- och hälsovårdsutskottet.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att alkohollagen ändras.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.
I propositionen ingår ett avsnitt om propositionens förhållande till grundlagen och lagstiftningsordning. Enligt propositionen kan lagförslagen behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Regeringen anser det dock önskvärt att grundlagsutskottet lämnar utlåtande i ärendet.
(1) Syftet med propositionen är att ändra alkohollagen så att det blir möjligt för alkoholbolaget Alko Ab och för aktörer med detaljhandelstillstånd för alkoholdrycker att bedriva näthandel med alkoholdrycker samt att ha andra detaljhandelskoncept som baserar sig på distribution och avhämtning, såsom leverans av alkoholdrycker. Avsikten är att ändringarna ska genomföras så att åldersgränskontrollen säkerställs.
(2) Propositionen innehåller ett med beaktande av regleringens betydelse relativt omfattande avsnitt om lagförslagets förhållande till grundlagen och de internationella människorättskonventionerna. Grundlagsutskottet anser att propositionen, inklusive motiveringen till lagstiftningsordningen, har beretts omsorgsfullt och att utskottet därför vid bedömningen av lagstiftningsordningen kan stödja sig på det som sägs i motiveringen till lagstiftningsordningen.
(3) Grundlagsutskottet anser dock att bestämmelsen i 17 a § 2 mom. i lagförslaget om tillståndsmyndighetens rätt att i leveranstillståndet för alkoholdrycker ställa villkor och begränsningar är alltför öppen. Myndighetens befogenhet att förena tillstånd med villkor ska grunda sig på tillräckligt exakta bestämmelser i lag (se t.ex. GrUU 46/2016 rd, s. 3, och GrUU 13/2014 rd, s. 2). Bestämmelsens öppna karaktär har särskild betydelse med tanke på hur exakt tillsynen bestäms i lagförslaget och kravet på exakthet och noggrann avgränsning i fråga om förutsättningarna för påförande av påföljdsavgift enligt 71 § 1 mom. 8 punkten. Regleringen bör preciseras.
(4) Den föreslagna ändringen kan enligt propositionen ha vissa skadliga konsekvenser både för människors hälsa och välbefinnande i allmänhet och för barns och ungas välbefinnande och individuella utveckling. Statsrådet bör följa upp vilka konsekvenser de föreslagna ändringarna har särskilt för familjer och barn.
Grundlagsutskottet anför
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var