Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om grundläggande utbildning (RP 212/2024 rd): Ärendet har remitterats till grundlagsutskottet för utlåtande till kulturutskottet.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om grundläggande utbildning ändras.
Lagen avses träda i kraft den 1 augusti 2025. Den ändring som gäller utbildningens mål avses träda i kraft den 1 augusti 2026.
I propositionen ingår ett avsnitt om lagförslagets förhållande till grundlagen och lagstiftningsordningen. Regeringen anser att lagförslaget kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Regeringen anser att det ändå är önskvärt att grundlagsutskottet lämnar utlåtande i ärendet.
(1) Regeringen föreslår att lagen om grundläggande utbildning ändras. Enligt motiveringen (s. 20) är syftet med propositionen att stärka lärarnas och rektorernas befogenheter att ingripa i användningen av telefoner och andra mobila enheter under arbetsdagen. Syftet med lagändringarna är att stärka och förbättra elevernas förmåga att koncentrera sig på undervisningen och skolans övriga verksamhet. Dessutom stärks rätten till en trygg studiemiljö för alla som deltar i undervisningen.
(2) I motiveringen till lagstiftningsordningen bedöms den föreslagna bestämmelsen om användning av telefoner och andra mobila enheter uttryckligen i förhållande till 10, 12, 15, 16 och 121 § i grundlagen. Med hänsyn till att den föreslagna regleringen enligt motiveringen (s. 48) kan bedömas begränsa de grundläggande fri- och rättigheterna i "viss mån", är motiveringen till den anmärkningsvärt omfattande.
(3) Den föreslagna regleringen, vars syfte är att stärka och förbättra elevernas förmåga att koncentrera sig på undervisningen, handlar enligt utskottet främst om att i enlighet med 22 § i grundlagen se till att de kulturella rättigheter som tryggas i 16 § i grundlagen tillgodoses. Grundlagsutskottet anser att den föreslagna regleringen inte är sådan reglering som begränsar eller ingriper i de grundläggande fri- och rättigheterna. Dessutom anser utskottet att det är klart att en sådan användning av mobila enheter som inte tjänar inlärningen eller som inte har att göra med hälso- och sjukvården och som stör undervisningen eller inlärningen inte ens omfattas av skyddet för de grundläggande fri- och rättigheterna. Inte heller bestämmelserna om att begränsa användningen av mobila enheter under arbetsdagen annat än på lektionerna är problematiska.
(4) Enligt motiveringen (s. 40—41) hindrar propositionen inte att en elev använder digitala enheter som upprätthåller elevens funktionsförmåga som hjälpmedel för inlärningen eller när en elev behöver en telefon eller en mobil enhet på grund av begränsad funktionsförmåga till följd av skada. Enligt motiveringen kan elever med utvecklingsstörning eller talsvårigheter behöva digitala hjälpmedel till exempel för att kommunicera, behandla information i en enklare form eller för verksamhetsstyrning. Synskadade elever behöver telefoner eller andra mobila enheter som hjälpmedel för att röra sig eller se i skolan. Till denna del har man i motiveringen också hänvisat till att handikappade elever och andra elever som behöver särskilt stöd med stöd av 31 § i lagen om grundläggande utbildning har rätt att avgiftsfritt få sådana särskilda hjälpmedel som behövs för att de ska kunna delta i undervisningen.
(5) Grundlagsutskottet påpekar att förhållandet mellan den föreslagna 29 § 4 mom. och 31 § i den gällande lagen om grundläggande utbildning utifrån propositionen förblir rätt oklart. Kulturutskottet bör förtydliga den föreslagna regleringen så att elevens rätt att använda digitala enheter som upprätthåller funktionsförmågan tillgodoses på det sätt som konstateras i motiveringen trots det föreslagna förbudet mot användning av telefoner och andra mobila enheter.
(6) Det konstateras i motiveringen (s. 40) att om det är nödvändigt att använda en telefon eller någon annan mobil enhet för elevens personliga hälsovård kan läraren eller rektorn få dessa uppgifter om barnets sjukdom och de åtgärder den kräver av vårdnadshavarna, den specialiserade sjukvården och skolhälsovården. Det framgår inte av propositionen och motiveringen vad denna möjlighet skulle grunda sig på. Den föreslagna regleringen bör preciseras, om det inte någon annanstans i lagstiftningen föreskrivs om rätten att få uppgifter.
Grundlagsutskottet föreslår
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var