Klimatneutralitet, hållbarhetsomställning och biologisk mångfald
Utskottet konstaterar att det är positivt att anslagen under miljöministeriets huvudtitel hålls ungefär på samma nivå som året innan i en situation där den permanenta obalansen mellan de strukturella utgifterna och inkomsterna i de offentliga finanserna och brytandet av skuldsättningsutvecklingen förutsätter att de offentliga finanserna stärks och således minskas avsevärt. Den totala summan i budgeten för miljöministeriets huvudtitel 35 är 252 miljoner euro, vilket är 9,1 miljoner euro mer än året innan. Bakom ökningen ligger den nationella medfinansieringen av anslaget under moment 35.20.95 för InvestEU-programmet (5,8 miljoner euro), projektet för vattendatasystemet och vattentillståndssystemet (3,6 miljoner euro) samt det tillägg som föreslås för Metso- och Helmi-programmen (1,75 miljoner euro). Beloppet av produktivitetsfrämjande åtgärder under huvudtiteln är 4,8 miljoner euro.
Klimatförändringarna och förlusten av biologisk mångfald är globala sammanlänkade utmaningar som måste lösas tillsammans och som därför måste behandlas samtidigt. Utskottet anser det vara viktigt att budgetförslaget strävar efter en övergripande infallsvinkel för att uppnå målet om klimatneutralitet och främja en ren omställning och anser att behandlingen bör fördjupas ytterligare. Övergången till ett klimatneutralt samhälle påskyndas effektivast genom investeringar i förnybara energikällor, främjande av energieffektivitet och cirkulär ekonomi samt satsningar på koldioxidsnålhet i industrins processer. När det gäller att nå målen har resultaten av forskning, utveckling och innovationer en central betydelse. Det långsiktiga samarbetet mellan den offentliga och den privata sektorn har en särskilt viktig roll i genomförandet av den gröna omställningen. Den privata sektorn gör merparten av de investeringar som behövs, och den offentliga sektorns roll är att möjliggöra en hållbar utvecklingstrend. Utskottet betonar att det är viktigt att hitta sådana innovativa lösningar också i den skattemässiga och övriga ekonomiska styrningen genom vilken man effektivt kan uppmuntra och kanalisera privata pengar till att genomföra av hållbarhetsomställningen.
Enligt den allmänna motiveringen till budgeten främjas målen för klimatneutralitet med sammanlagt cirka 2,22 miljarder euro, vilket är cirka 147 miljoner euro mer än 2024, den andra tilläggsbudgeten medräknad. Höjningen av anslagsnivån beror särskilt på att helheten förnybar energi och energieffektivitet har ökat, vilket dock framför allt förklaras av ändrad tidsmässig fördelning på grund av tidtabellen för utbetalningen av energistöd. Utskottet konstaterar att den föregående regeringens framtidsinvesteringar av engångsnatur och Finlands program för hållbar tillväxt (RRF) har avslutats, men att det fortfarande finns kvar anslag för RRF-projekten. För väsentliga energistöd som stöder ibruktagande och kommersialisering av ny teknik samt investeringar i energieffektivitet har det dock i budgetpropositionen för 2025 anvisats endast 14 miljoner euro för de nya förbindelserna.
Utskottet betonar att det särskilt i fråga om klimatåtgärderna bör noteras att en stor del av de åtgärder som syftar till att uppnå målen enligt den nationella klimatlagen och EU-lagstiftningen genomförs inom andra förvaltningsområden än miljöministeriets. För att klimatmålen ska nås krävs ytterligare åtgärder särskilt inom ansvarsfördelningssektorn, dvs. utöver miljöministeriets förvaltningsområde även inom arbets- och närings-, jord- och skogsbruksministeriets samt kommunikationsministeriets förvaltningsområden och markanvändningssektorn, dvs. inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde.
Enligt 16 § i klimatlagen ska statsrådet följa hur klimatplanerna, såsom klimatplanen på medellång sikt KAISU, genomförs och vid behov fatta beslut om ytterligare åtgärder. Utskottet noterar att uppnåendet av det nationella klimatneutralitetsmålet enligt klimatårsberättelsen (B 16/2024 rd) förutsätter ytterligare åtgärder inom markanvändningssektorn och andra sektorer. Statsrådet bör således följa utvecklingen i fråga om utsläppsminskningen och föreslå ytterligare åtgärder och finansiering för dem för att nå klimatlagens mål. Beredningen av en ny klimatplan på medellång sikt har inletts under ledning av miljöministeriet och avsikten är att planen ska bli klar 2025.
Också främjandet av cirkulär ekonomi är en utmaning för alla förvaltningsområden. Miljöministeriet genomför i samarbete med de övriga ministerierna ett strategiskt program för cirkulär ekonomi. Målet är att cirkulär ekonomi ska utgöra den nya grunden för ekonomin. Green deal för cirkulär ekonomi är ett gemensamt strategiskt åtagande som baserar sig på företagens, kommunernas, landskapens, organisationernas och statens frivillighet. Det är ett sätt att främja resurseffektivitet och förändringen mot en hållbar ekonomi i Finland före 2035. En hållbar ekonomi bidrar till att stävja klimatkrisen, förlusten av biologisk mångfald och överkonsumtionen av naturresurser. Med tanke på förbrukningen av naturresurser och målet att öka det ekonomiska mervärde som de ger hänför sig de viktigaste ändringsbehoven och åtgärderna inom Green deal för cirkulär ekonomi till den byggda miljön, industrin, hållbar konsumtion och affärsverksamhet, energisystemet och livsmedelskedjan.
Utskottet anser det vara viktigt att säkerställa att det pågående arbetet med cirkulär ekonomi fortsätter. I september offentliggjordes de första Green deal-åtagandena för cirkulär ekonomi. Det behövs offentlig finansiering för att stödja och påskynda att de blir mångfaldigt fler. Utöver miljöministeriets förvaltningsområde främjas cirkulär ekonomi särskilt som en del av den betydande finansiering för återanvändning och återvinning av centrala material och restprodukter från industrin som ingår i planen för återhämtning och resiliens inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde.
Som en del av den koldioxidsnåla energiomställningen beräknas vätgasekonomin medföra stora möjligheter för Finland. Tillgången till ren el är kärnan i vätgasekonomin. Det finns förhoppningar om att väte kunde vara lösningen för flera objekt som är svåra att dekarbonisera. Genom elektrifiering kan väte användas bland annat i trafiken, värmeproduktionen och den industriella produktionen. I regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo har det ställts som mål att Finland ska kunna producera 10 procent av EU:s rena väte. Regeringen siktar i första hand på investeringar inom förädlingsindustrin och export av högt förädlingsvärde i stället för att Finland årligen skulle exportera stora mängder el eller oförädlad vätgas.
Finlands mål är att höja forsknings- och utvecklingsfinansieringens (FoU) andel till 4 procent av bnp före 2030. I enlighet med det nationella målet och den gällande FoU-finansieringslagen kommer statens FoU-finansiering att ökas till 1,2 procent i förhållande till bnp fram till 2030, under förutsättning att den privata sektorns insatser ökar till 2,67 procent av bnp. För att utöka den rena ekonomin och uppnå klimatneutralitet måste man främja en omställning till ren energi inom industrin och investeringar som gynnar den. I enlighet med regeringsprogrammet bereds en ny energi- och klimatstrategi som syftar till negativa koldioxidutsläpp.
Utskottet betonar att forskning har en viktig roll när det gäller att lösa samhälleliga och ekonomiska utmaningar och stärka konkurrenskraften. Genom politiska åtgärder bör man främja en FoUI-modell som stöder lösningsorienterad FoUI-verksamhet som sträcker sig över regeringsperioderna och tar sig an utmaningarna till exempel i fråga om energiomställningen. Vid sidan av forskningsfinansieringen bör man främja uppskalningen från grundforskningen till tillämpad forskning, där också företag och andra aktörer spelar en aktiv roll. Verksamhetsmodeller genom vilka den offentliga finansieringen kan förväntas ge den privata finansieringen en hävstångseffekt är till exempel FoUI-program och kompetenskluster som är gemensamma för forskningsorganisationer och företag samt FoUI-infrastrukturer och försöksmiljöer som kan samutnyttjas.
Arbetet i programform stärker den nationella förmågan att centraliserat påverka också inriktningen av EU-finansieringen. Basfinansiering behövs dock för självfinansiering för att forskningsinstituten ska kunna ansöka om konkurrensutsatt finansiering och utveckla de strategiska förmågorna på lång sikt. Också insamlingen av grundforskning och tidsserier vid forskningsinstitut bör garanteras långsiktig säkerhet genom basfinansiering, eftersom detta arbete inte lämpar sig för programfinansiering.
Ett viktigt projekt för att främja koldioxidsnålhet inom miljöministeriets förvaltningsområde är att göra miljötillståndsgivningen smidigare. Målet är att utveckla principen om ett enda serviceställe vid sidan av utvecklingen av digitaliseringen och lagstiftningen. Utskottet anser att målen för smidigare tillståndsprocesser är viktiga för att påskynda produktionsinvesteringar som främjar energiomställningen. Tillståndsprocesserna ska göras smidigare utan att man prutar på en hög miljöskyddsnivå, vilket förutsätter tillräckliga resurser för myndighetsuppgifter i anslutning till tillståndsgivningen. Utskottet anser det vara viktigt att säkerställa att tillståndsmyndigheterna har tillräckligt med kompetens, lokal förståelse samt personal och andra resurser.
Miljö- och naturvård
Utskottet konstaterar att det också finns behov av större satsningar, men i det strama ekonomiska läget är det bra att anslagen för biologisk mångfald samt vatten- och miljövård ändå stiger något från och med 2024. Anslagen höjs av det anslag som anvisas miljöfonden samt av tilläggen för skyddet av Östersjön och vattendragen. För naturvård och rekreationsanvändning av naturen anvisas sammanlagt cirka 103 miljoner euro under momenten 35.10.21, 35.10.52 och 35.10.63. Det har reserverats 21,5 miljoner euro för livsmiljöprogrammet Helmi och 21,36 miljoner euro för handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (Metso). Finansieringen av programmen Metso och Helmi har ökats med 1,75 miljoner euro under moment 35.10.63.
Utskottet framhäver vikten av Metso och Helmi som en del av genomförandet av målen för biologisk mångfald. Regeringsprogrammets mål att stoppa utarmningen av den biologiska mångfalden före 2030 ska nås genom att genomföra en ny strategi och ett nytt handlingsprogram för skydd och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden, genomföra Metso och Helmi samt att effektivisera andra åtgärder för att skydda arter och naturtyper.
Metso genomförs i samarbete mellan jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet. På moment 30.40.45 (främjande av vården av skogsnatur) under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel föreslås det sammanlagt 9,3 miljoner euro för genomförandet av handlingsplanen Metso, varav cirka 7,3 miljoner euro anvisas för miljöstöd och cirka 2 miljoner euro för naturvårdsprojekt. Anslaget möjliggör Metso-åtgärder på en areal av cirka 3 600 hektar. Målet med principbeslutet om Metso är att före 2025 skydda sammanlagt 82 000 hektar genom miljöstöd och naturvårdsprojekt. Före slutet av 2024 genomförs Metso på en areal på knappa 70 000 hektar.
Även Helmi genomförs i samarbete mellan jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet. Det huvudsakliga målet med programmet är att stärka den biologiska mångfalden i Finland och förbättra livsmiljöernas tillstånd. Jord- och skogsbruksministeriet ansvarar bland annat för skydd och restaurering av myrar, iståndsättning och skötsel av fågelvatten och fågelvåtmarker, iståndsättning och skötsel av vårdbiotoper och livsmiljöer med skog samt iståndsättning av småvatten och strandnatur. Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde finns det 1,7 miljoner euro under moment 30.40.45 och 1 miljon euro under moment 30.40.50. för genomförandet av Helmi-programmet.
Utskottet anser det vara viktigt att programmet för återhämtning av vandringsfiskbestånden (Nousu) fortsätter och får 2,8 miljoner euro i anslag under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel (30.40.31). Projektvattendragen och stödobjekten varierar från undanröjandet av hinder i små älvar till vandringslösningar i stora, byggda älvar.
Utskottet konstaterar att det efter det att EU:s restaureringsförordning trädde i kraft den 18 augusti 2024 återstår två år att utarbeta en nationell restaureringsplan. Enligt preliminära bedömningar förutsätter genomförandet av restaureringsförordningen att finansieringen av befintliga politikinstrument (t.ex. programmen Metso, Helmi, Nousu och Sotka för sjöfåglars livsmiljöer) höjs under de kommande åren. Enligt den nuvarande informationen kommer det inte att ordnas någon separat EU-finansiering för genomförandet av restaureringen. Behoven preciseras i och med beredningen av restaureringsplanen, och anslag måste anvisas enligt behov. De behov av information och utredningar som restaureringsplanen förutsätter kartläggs för närvarande. Miljöministeriets och jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområden samarbetar i det avseendet, och finansieringsbehovet bara för utredningar och konsekvensbedömningar som hänför sig till utarbetandet av restaureringsplanen stiger till flera miljoner euro.
Utskottet framhäver att EU:s restaureringsförordning och dess mål är centrala när det gäller att stoppa förlusten av biologisk mångfald. Det har också funnits stor osäkerhet kring kostnaderna för genomförandet av förordningen i de olika skedena under beredningen av ärendet. Utöver utredningskostnaderna och de egentliga restaureringsåtgärderna i anslutning till utarbetandet av planen finns det behov av att bereda sig på de nya uppföljnings- och rapporteringsskyldigheter som restaureringsförordningen förutsätter. Utskottet betonar behovet av en grundlig bedömning av de samlade konsekvenserna i planeringsarbetet för att minimera oförutsedda, oönskade konsekvenser som en i sig välkommen restaurering kan orsaka. Till exempel restaurering av välvuxna, dikade torvskogar leder enligt forskningsbaserad kunskap till att myrvegetationen kommer tillbaka och sannolikt till att torvmängden ökar och att kolet binds i marken i större utsträckning. Samtidigt leder det också till en permanent förlust av sänkan i trädbeståndet och eventuellt till ökade utsläpp av metan och lustgas från jordmånen, vilket under de kommande årtiondena kan försvaga områdets totala kolbalans. Det är därför viktigt att bedöma de samlade konsekvenserna för att bedöma dessa utbytesrelationers betydelse och rikta in åtgärderna optimalt.
Arbetet med att bevara mångfalden i områden utanför naturskyddsområdena är också viktigt. Utskottet konstaterar att miljöministeriets, Finlands miljöcentrals och Naturresursinstitutets gemensamma projekt granskar typer av områden som kan uppfylla den internationella definitionen av ett område som stöder mångfalden. Enligt definitionen används områdena så att de kan ge positiva och långvariga resultat när det gäller att skydda de lokala naturvärdena. Dessa OECM-områden (OECM = Other Effective Area-based Conservation Measures) kallas i Finland för områden som främjar mångfalden och bidrar till att öka skyddsytan mot det globala målet på 30 procent. Utgångspunkten för de områden som stöder mångfalden är att identifiera naturvärdena i området, märka ut dem på kartan och trygga och främja bevarandet av dem på ett planmässigt och långsiktigt sätt som en del av den övriga användningen av området. Arbete som stöder mångfalden kan basera sig på lagstadgade förpliktelser, markägarens eget beslut eller till exempel vårdavtal. Områden som uppfyller internationella definitioner godkänns vid miljöministeriet varefter de rapporteras i internationell statistik. Det väsentliga är att stödet för mångfalden utgår från markägarens eller regionens förvaltares utgångspunkter. Rapporteringen av områdena medför alltså inga nya skyldigheter för markägaren eller skärpningar när det gäller områdesanvändningen. Bevarandet av naturvärden bör dock följas upp.
Största delen av den statliga budgetfinansiering som Forststyrelsens naturtjänster får finns under miljöministeriets moment 35.10.52 (Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter). Under momentet finansieras skötseln av nationalparker, andra naturskyddsområden, områden som reserverats för naturskydd, ödemarksområden och kulturarvsobjekt samt skyddet av hotade arter och naturtyper. Under momentet 35.10.52 föreslås sammanlagt 48,4 miljoner euro.
Utskottet konstaterar att naturtjänsternas uppgifter har ökat betydligt under de senaste åren när nya nationalparker har inrättats. Många av de nya uppgifterna sköts utan permanent finansiering, så de har skötts med särskild finansiering. Naturtjänsternas ledningssystem har utvecklats, kostnadsstruktur förbättrats och antalet årsverken har sålunda nästan halverats under de två senaste åren. Som bäst pågår en genomgång av fastighetsegendomen för att söka besparingar särskilt i de fortlöpande underhållskostnaderna. Utskottet påpekar att nedskärningarna i sysselsättningspenningen i öppna anstalter direkt påverkar finansieringsbehovet, eftersom en betydande del av infrastrukturen i strövområden i södra Finland har skötts med hjälp av sysselsättningspenningen. När fångarbetet upphör bör man sträva efter att utöver den knappa basfinansieringen också ordna andra finansieringsalternativ för skötseln av dessa områden, såsom frivilliga besöksavgifter och företagspartnerskap.
Utskottet fäster särskild uppmärksamhet vid betydelsen av de områden som naturtjänsterna sköter om för planerna enligt restaureringsförordningen. Naturtjänsterna har redan erfarenhet av kostnadseffektivt genomförande av restaureringsarbeten till exempel inom ramen för programmet Helmi, vilket kan ha betydelse med tanke på de totala kostnaderna enligt restaureringsförordningen.
Utskottet noterar behovet att säkerställa en ändamålsenlig skötsel av värdefulla kulturarvsobjekt. Skötseln av kulturarvsobjekt som överförts tidigare från till exempel Museiverket till Forststyrelsen kräver kompetens, och kostnaderna är ofta stora eftersom objekten är unika. I finansministeriets arbetsgrupp för statliga strategiska fastigheter utan full beläggning (Strava) har det därför föreslagits att man slopar det statliga ägandet i fråga om underutnyttjade objekt, såsom slottsruinerna i Kajana och Sjöfästningen Svartholm.
Vattenvård
I budgetpropositionen anvisas 19,9 miljoner euro för vattenskydd och vattenvård. Anslaget används för fortsättningen av genomförandet av planerna för vatten- och havsvården (2022—2027) genom att finansiera projekt via programmet för förbättring av vattendragens och havets tillstånd (Ahti) och satsa på att förbättra Skärgårdshavets tillstånd. Utskottet anser det vara viktigt att öka finansieringen för att förbättra Skärgårdshavets tillstånd och att rikta den till främjande av återvinning av näringsämnen och andra åtgärder för att förbättra havsområdets tillstånd i syfte att stryka Skärgårdshavet från listan över de värsta belastningskällorna (hot spots) i Östersjön. Utskottet betonar att vattenskyddet i praktiken genomförs i stor utsträckning genom verkningsfulla åtgärder i avrinningsområdet och på många olika sätt.
Miljöministeriet, Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland och jord- och skogsbruksministeriet utarbetar som bäst en lägesbedömning till Skyddskommissionen för Östersjön om huruvida Skärgårdshavet kunde strykas från hot spot-listan. Målet är att Finland före utgången av 2027 ska kunna lämna in en ansökan till Skyddskommissionen för Östersjön om att stryka Skärgårdshavet från hot spot-listan inom den målsatta tidsplanen enligt Skärgårdshavsprogrammet. Det finns många villkor för avskaffandet, av vilka det viktigaste är att minska kväve- och fosforbelastningen från jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde och att göra den nedåtgående trenden i fråga om belastningen permanent. Andra villkor är det åtgärdsprogram som inletts för att stävja belastningen och finansieringen av genomförandet av programmet. Dessutom finns det villkor som gäller bland annat gödselmängder i förhållande till spridningsarealen, djurstallarnas egenskaper, återvinning av näringsämnen och gödsling samt skyddsområden för odlingsmark och växttäcke vintertid.
Den totala belastningen av näringsämnen i Skärgårdshavet har minskat åren 1995—2023. Minskningen av den totala belastningen beror i synnerhet på att punktbelastningen har minskat, främst på grund av att reningen av avloppsvatten från tätbebyggelse förbättrats. Också den diffusa fosforbelastningen, som huvudsakligen härstammar från jordbruket, går nedåt och enligt belastningsuppgifterna för 2023 är det den första gången som nedgången är mer permanent. Däremot finns det inga tecken på att den diffusa kvävebelastningen skulle minska.
Åtgärdernas effekter syns långsamt i havsområdets tillstånd, eftersom de näringstillgångar som under årtionden ackumulerats i havet bromsar upp förbättringen av tillståndet. Under syrefria förhållanden frigörs särskilt fosfor från bottensedimentet som en så kallad intern belastning. Därför bör uppföljningen i avrinningsområdet och i kustälvens omedelbara närhet utvecklas och en fortsatt uppföljning tryggas för att effekterna ska kunna verifieras också på längre sikt. Övervakningen i avrinningsområdet bör koncentreras till jordbruksdominerade delavrinningsområden och man borde öka den geografiska täckningen, övervakningsfrekvensen och ta i bruk nya automatiska metoder för övervakning. Den föreslagna tilläggsfinansieringen för utvecklingen av vattendatasystemet och övervakningarna (35.10.23) är ytterst viktig. För verifieringen och övervakningen av genomslagskraften behövs det pålitlig, systematisk och långsiktig information om miljöövervakning. Målet bör vara att vidareutveckla informationssystemet för vatten- och havsvård Pisara till en informationskällä för vatten- och havsvård som betjänar alla aktörer. Där kunde man till exempel sammanställa information från konsekvensbedömningar av olika finansieringsprogram och jordbrukets miljö- och vattenövervakningar till förståeligt och överskådligt format. Det behövs tillräckliga resurser för produktionen av övervakningsdata och kommunikationen.
Utskottet konstaterar att statens revisionsverk nyligen har utfört en effektivitetsrevision och lämnat en revisionsberättelse (SRV 10/2024) Vatten- och havsvårdens styrning, finansiering och effektivitet — Minskning av näringsbelastningen från jordbruket. Som sin rekommendation framför revisionsverket bland annat att de viktigaste åtgärderna med tanke på vatten- och havsvården är de som effektivt förebygger tillförsel av näringsämnen från åkrarna till vattendragen samt de som främjar flyttning av gödselnäring från områden med överskott till områden med behov av näring på ett ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Dessutom bör man beakta möjligheterna att testa och införa resultatbaserade incitament.
Samhällen, byggande och boende
Konjunkturläget i Finlands ekonomi har varit svag under de senaste ett par åren. Det ekonomiska läget har tyngts av Rysslands anfallskrig mot Ukraina, de stigande räntorna och den tilltagande inflationen. Det svaga ekonomiska läget och i synnerhet de stigande räntorna på bostadslån har lett till en betydande minskning av efterfrågan på bostäder, vilket har lett till att färdiga bostäder har blivit osålda. I år uppskattas hushållens realinkomster öka måttligt. Enligt en så kallad RAKSU-rapport, som publicerades av byggbranschens konjunkturgrupp i september 2024, förbättrar den avtagande inflationen och de sjunkande räntorna köpkraften, vilket väntas stimulera bostadsköpen i slutet av 2024 och byggandet i sin helhet förutspås vända uppåt 2025. Åtstramningen av finansieringen, det stora antalet färdiga och osålda bostäder i kombination med nedgången i priserna på gamla bostäder möjliggör inte någon snabb återhämtning inom bostadsbyggandet.
Det byggdes rekordmycket under 2018—2022 då det färdigställdes cirka 40 000 bostäder per år då volymen av både den subventionerade och fritt finansierade bostadsproduktionen var stor. Efter de rekordstora byggvolymerna har nedgången varit stor. Ara-produktionen täckte 2023 cirka hälften av de påbörjade projekten och deras betydelse i år är fortfarande stor på en nivå av cirka 9 000 bostäder. År 2025 börjar man bygga uppskattningsvis cirka 20 000 bostäder varav cirka 8 000 bostäder är statligt subventionerad bostadsproduktion. Utskottet välkomnar att regeringen i en situation där det byggs mycket lite på marknadsvillkor har reagerat på situationen med den historiskt höga räntestödsfullmakten för innevarande år (2,25 miljarder euro). Fullmakten att godkänna räntestödslån för 2025 uppgår till 1,75 miljarder euro enligt planen för de offentliga finanserna 2025—2028.
I enlighet med planen för de offentliga finanserna 2025—2028 sjunker fullmakten ytterligare för 2026, när branschen ska återhämta sig, så att fullmakten för 2026 och 2027 uppgår till sammanlagt 2 miljarder euro. Enligt regeringsprogrammet dimensioneras fullmakterna för räntestöds- och borgenslån för statligt subventionerad bostadsproduktion bättre än tidigare så att de återspeglar det övriga konjunkturläget inom byggbranschen, vilket innebär att fullmakten ökas under lågkonjunktur och minskas under högkonjunktur. Från och med år 2000 utvecklades Ara-produktionen och den fritt finansierade byggnadsproduktionen kontracykliskt, dvs. när den fritt finansierade produktionen minskade, ökade Ara-produktionen och vice versa. Åren 2015—2022 ökade Ara-produktionen dock samtidigt som den fritt finansierade produktionen, vilket har bedömts ha inverkat negativt på prisnivån inom hela byggbranschen, eftersom produktionen byggs med samma produktionsinsatser. Den höga fullmaktsnivån som nu föreslås i en lågkonjunktur inom byggandet är väl i linje med regeringsprogrammets mål. Utskottet anser det vara viktigt att nivån på fullmakterna för 2026 bedöms på nytt i god tid på förhand, om den svaga konjunkturen drar ut på tiden. Ara-bostäderna bidrar till stabiliteten på bostadsmarknaden i en föränderlig omvärld och förebygger segregation i nya områden.
Den höjda räntenivån har höjt de hyror för ara-bostäder som fastställs på egen bekostnad. Ara Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet har tvingats avslå eller skjuta upp behandlingen av ansökningar om lån i synnerhet med kort räntestöd, eftersom hyrorna för objekten på nuvarande räntenivå kommer att ligga på minst samma nivå som marknadshyrorna eller klart över den. Ara har också lyft fram att en försämring av entreprenörernas ekonomiska situation nu förutsätter att både Ara-aktörerna och i synnerhet Ara gör noggrannare riskanalyser. Det finns ändå i sikte att lånebeslut om kortvarigt räntestöd kan fattas enklare då räntorna börjar sänka.
Utskottet konstaterar att det till kapitel 35.20 under miljöministeriets huvudtitel Samhällen, byggande och boende föreslås 24,4 miljoner euro, vilket är 7 procent mindre än i år (26,4 miljoner euro). Orsaken till minskningen är att projektet om datasystemet för den byggda miljön avslutas (3 miljoner euro), reparationsunderstöden minskar (2 miljoner euro) till 7,55 miljoner euro och Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet läggs ned (6,136 miljoner euro). Reparationsunderstöden används huvudsakligen för installation av hissar i efterhand och reparation av bostäder för äldre och personer med funktionsnedsättning. Utskottet anser att stödet till reparationsbyggande och undanröjandet av hindren för träbyggande ger många fördelar både genom att främja klimatneutralitet och förbättra sysselsättningen. Utskottet noterar att då det uttryckliga programmet för träbyggande ändå har upphört är det nödvändigt att följa upp om det i fortsättningen behövs andra motsvarande styrmedel för att effektivt främja målen på det sättet som identifierats i regeringsprogrammet.
Utskottet konstaterar att nya anslag som lagts till under kapitel 35.20 är InvestEU-programmet (5,8 miljoner euro) och programmet för att eliminera långtidsbostadslöshet under moment 35.20.33 (3,65 miljoner euro).
Utskottet konstaterar att den behandlar regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om upphävande av lagen om Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (RP 136/2024 rd). I propositionen föreslås att lagen om Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet ska upphävas. Aras nuvarande lagstadgade funktioner och personal överförs administrativt till miljöministeriet från och med den 1 januari 2025. Överföringen av uppgifterna har budgettekniska konsekvenser i form av anslagsöverföringar mellan olika moment i statsbudgeten. Aras omkostnader (35.20.01) Omkostnaderna för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (35.20.01) på 6,136 miljoner euro överförs till miljöministeriets omkostnader (35.01.01.) och omkostnadsmomentet för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet slopas i budgeten. Vid miljöministeriet ska i fortsättningen finnas Centralen för statligt stött bostadsbyggande, som ska svara för de lagstadgade uppgifter som för närvarande hör till genomförandet av statens bostadspolitik. Avsikten är att bestämmelser om detaljerna ska stadgas genom en separat proposition som lämnas i november 2024.
Investeringsunderstödet för grupper med särskilda behov minskar som en del av regeringens sparbeslut från våren 2024 till 15 miljoner euro på så sätt att finansieringen av bostadsobjekt som anknyter till personer med funktionsnedsättning tryggas. På grund av nedskärningen av understödsfullmakten har Ara redan i slutet av mars 2024 stängt ansökan om investeringsunderstöd för grupper med särskilda behov. Det har funnits ett permanent behov av och efterfrågan på understöd bland annat när det gäller att öka utbudet av studentbostäder eller kollektiva boendeformer som lämpar sig för de äldre eller minnessjuka. Därför vore det viktigt att sträva efter att höja anslagsnivån i framtiden.
Utskottet välkomnar att det reserveras 2 miljoner euro för boenderådgivning (35.20.31). Lagen om stöd för boenderådgivning till kommunerna 2023—2027 (1036/2022) är en temporär försökslag som trädde i kraft vid ingången av 2023 och som har börjat genomföras snabbt i kommunerna. Cirka 40 kommuner använder stödet för att ordna boenderådgivning. Genom boenderådgivning förebyggs boendeproblem som kan leda till förlust av bostaden, och det är därför ett väsentligt sätt att uppnå målet att eliminera bostadslösheten, konstaterar utskottet. Utskottet ansåg i sitt betänkande att det är aktuellt att utvidga boenderådgivningen när de stigande levnadskostnaderna i större utsträckning minskar försörjningen och således också ökar risken för bostadslöshet.
Utskottet påpekar ännu att MBT-avtalen om markanvändning, boende och trafik på lång sikt skapar förutsättningar för bostadsbyggande i framtiden. I dagens utmanande konjunkturläge inom bostadsbyggandet är det viktigt att MBT-avtalen skapar förutsättningar för de urbana regionernas tillväxt och tillgänglighet. Utskottet konstaterar att MBT-avtalsförhandlingarna för åren 2024—2035 i de urbana regionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Jyväskylä, Lahtis och Kuopio har slutförts. Genom avtalen främjar staten och kommunerna i de urbana regionerna en stadsplanering av bostäder och en bostadsproduktion som motsvarar behoven, en hållbar och utsläppssnål samhällsstruktur och trafiksystem samt infrastrukturinvesteringar i anslutning till dem. Till skillnad från tidigare avtal omfattar de nya avtalen inte någon minimiandel för statligt stödd Ara-bostadsproduktion av bostadsbyggandet i de urbana regionerna. Befolkningsmängden i de urbana regionerna förutspås fortsätta att öka kraftigt, vilket innebär att påskyndandet av bostadsproduktionen ändå är ett centralt mål i avtalen.