Senast publicerat 06-06-2024 11:00

Utlåtande StoUU 2/2024 rd U 4/2024 rd Stora utskottet Statsrådets skrivelse till riksdagen om kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om en övervakningsram för resilienta europeiska skogar

Till statsrådet

INLEDNING

Remiss

I enlighet med 96 § i grundlagen har statsrådet lämnat riksdagen en skrivelse (U 4/2024 rd) om kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om en övervakningsram för resilienta europeiska skogar. 

Utlåtanden

Följande utlåtanden har lämnats i ärendet: 

  • jord- och skogsbruksutskottet 
    JsUU 2/2024 rd
  • miljöutskottet 
    MiUU 3/2024 rd
  • ekonomiutskottet 
    EkUU 6/2024 rd

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • minister Sari Essayah 
  • konsultativ tjänsteman Juha Roppola 
    jord- och skogsbruksministeriet.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • miljöministeriet
  • Ålands landskapsregering
  • Naturresursinstitutet
  • Finlands miljöcentral
  • Finlands Naturpanel
  • Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK
  • Skogsindustrin rf
  • Finlands naturskyddsförbund rf.

SKRIVELSEN

Förslaget och statsrådets ståndpunkt

Den 22 november 2023 offentliggjorde Europeiska kommissionen ett förslag till förordning om en övervakningsram för resilienta europeiska skogar, COM (2023) 728 final. Förslaget baserar sig på EU:s skogsstrategi 2030 (COM(2021) 572 final. Huvudsyftet med förslaget är att säkerställa en högkvalitativ övervakning av skogarnas tillstånd, förbättra riskbedömningen och riskberedskapen, stödja markförvaltares och offentliga myndigheters evidensbaserade beslutsfattande samt främja forskning och innovation. Förslaget syftar dessutom till att stödja ett konsekvent och effektivt genomförande av befintlig EU-politik som direkt eller indirekt påverkar skogar på områdena miljö och biologisk mångfald, klimat, katastrof- och riskminskning, energi och bioekonomi. Utgångspunkten för kommissionens förslag till förordning är ett system för övervakning av skogsdata som inrättas i samarbete mellan kommissionen och medlemsstaterna. I förslaget ingår också medlemsstaternas frivilliga skogsbruksplaner. 

Enligt statsrådet är det viktigt att förslaget har som mål att stödja evidensbaserat beslutsfattande och främja öppen tillgång till information om skogsresurser. Statsrådet stöder också en konsekvent och högklassig insamling av skogsdata. Enligt statsrådet är det särskilt viktigt att uppföljningen av trender på nationell nivå möjliggör harmonisering av skogsdata på EU-nivå. Statsrådet anser att det är viktigt att ombesörja mångfalden av skogsmiljön genom att förbättra övervakningen och att det samtidigt är en del i bekämpningen av klimatförändringen. I den fortsatta beredningen av förslaget bör skillnaderna mellan medlemsstaterna och ändringarna i förhållandena dock beaktas på ett tillräckligt sätt. Dessutom bör det preciseras hur insamlade skogsdata ger konkret mervärde och stöder målen i förslaget till förordning. Statsrådet konstaterar att Finland har förbundit sig att inlämna statistik för de processer som rör skogar i EU och internationellt, men en onödig administrativ börda av överlappande rapportering bör undvikas. Rapporteringen ska även så bra som möjligt betjäna olika aktörers behov. 

Detaljerna i kommissionens förslag och statsrådets ståndpunkt framgår av statsrådets skrivelse U 4/2024 rd

Ålands landskapsregerings ståndpunkt

Ålands landskapsregering anser att förslaget till förordning innehåller bestämmelser vars administrativa börda är oskälig. Förslagets ekonomiska konsekvenser är oproportionerliga i förhållande till nyttan. Förslaget ökar den administrativa bördan för landskapsförvaltningen både när det gäller naturvården och skogsbruket i anslutning till insamling, harmonisering, uppföljning och rapportering av data. Förslaget förutsätter en betydande ökning av anslagen till personal, inversioner och teknisk utveckling. Dessutom kan förslaget kräva lagstiftningsåtgärder i anslutning till förenhetligande av skogsvårds- och naturvårdslagarna, spridning av miljöinformation samt ansvarsfördelning mellan Åland och riket i fråga om insamling och rapportering av uppgifter. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

(1) Stora utskottet ser i likhet med statsrådet som välmotiverat den föreslagna förordningens syfte att mellan medlemsstaterna främja insamlingen av jämförbara skogsdata av hög kvalitet och ett evidensbaserat beslutsfattande. Som statsrådet konstaterar är det viktigt att ombesörja mångfalden av skogsmiljön genom att förbättra övervakningen och att det samtidigt är en del i bekämpningen av klimatförändringarna. 

(2) Med hänvisning till de synpunkter som framförts i jord- och skogsbruksutskottets (JsUU 2/2024 rd), miljöutskottets (MiUU 3/2024 rd) och ekonomiutskottets (EkUU 6/2024 rd) utlåtanden föreslår stora utskottet statsrådet följande ställningstaganden till de fortsatta förhandlingarna och ramvillkor för förhandlingsmålen. Stora utskottet har i sitt utlåtande också beaktat jord- och skogsbruksministeriets skriftliga tilläggsutredning i ärendet, där förhandlingsmål preciseras särskilt i fråga om delegerade akter och genomförandeakter. 

(3) Stora utskottet konstaterar att syftet med förslaget är att skapa en ram för övervakning av skogsdata som upprätthålls i samarbete mellan Europeiska kommissionen och medlemsstaterna och som består av ett geografiskt noggrant identifieringssystem som baserar sig på fjärranalys, skogsdata som kommissionen tillhandahåller utifrån standardiserade data och harmoniserade skogsdata som medlemsstaterna tillhandahåller. Stora utskottet instämmer i den bedömning som framfördes vid utfrågningen av sakkunniga om att förslaget är av betydelse för hela skogssektorn i Finland, även om dess direkta konsekvenser i huvudsak gäller administrativa frågor. 

(4) Stora utskottet anser att man vid beredningen av förslaget bör beakta skogarnas centrala betydelse för Finland. Som fackutskotten påpekar är Finland den skogrikaste medlemsstaten i EU. Av Finlands areal utgörs cirka 75 procent av skog. Av denna skogsareal äger staten drygt 25 procent, privatpersoner cirka 61 procent och bolagen drygt 8 procent. Skogarna är en viktig naturresurs för Finland med tanke på samhällsekonomin, sysselsättningen, utnyttjandet av naturen för rekreation och naturens mångfald samt enskilda medborgares inkomster. 

(5) Stora utskottet anser det vara ett ytterst viktigt förhandlingsmål att skillnaderna mellan medlemsstaterna och de nationella förhållandena beaktas vid förhandlingarna om förslaget. Förpliktelserna och definitionerna i förslaget till förordning ska vara tydliga och anpassas till förhållandena i Finland. Stora utskottet anser det vara nödvändigt att säkerställa att den uppföljningsram som baserar sig på förordningen inte leder till begränsningar i användningen av skogarna. I likhet med fackutskotten betonar stora utskottet att skogspolitiken även i fortsättningen bör höra till medlemsstaternas nationella beslutanderätt. 

(6) På motsvarande sätt är det nödvändigt att säkerställa att skogsägarnas rättigheter och egendomsskydd respekteras och att jämlikheten mellan aktörerna inom skogsbruket och skogsägarna säkerställs. Sakkunniga har till denna del framfört att till exempel den föreslagna lokaliseringen av gamla skogar kan leda till att dessa områden lämnas utanför virkeshandeln och därigenom till begränsningar i användningen av enskilda skogar. 

(7) Också den administrativa börda och de kostnader som genomförandet av förslaget medför ska anses vara skäliga och de uppgifter som samlas in på basis av förslaget ska ha ett klart definierat användningsbehov och användningsobjekt. Den information som genereras med stöd av förordningen ska ge ett verkligt mervärde i uppföljningen av hur förordningens mål uppnås och det ska finnas säkerhet om informationens tillförlitlighet innan den publiceras. Det är viktigt att regleringen på EU-nivå genomförs på ett sätt som främjar efterfrågan på produkter och tjänster hos företag som är inriktade på datainsamling på hög nivå och utnyttjande av den. 

(8) Stora utskottet anser att EU:s system för uppföljning av skogarnas tillstånd bör grunda sig mer heltäckande än vad som föreslagits på befintliga nationella uppgifter om skogsinventering. Stora utskottet förhåller sig kritiskt till kartsystemet i dess föreslagna form och anser att det i detta skede av behandlingen av ärendet inte har lagts fram tillräckliga bevis på systemets mervärde eller tillförlitlighet. Stora utskottet anser att man i stället för uppföljningssystemet bör kunna utnyttja statistikuppgifter på medlemsstatsnivå i större utsträckning än vad som föreslagits. Stora utskottet anser det vara nödvändigt att det högkvalitativa system för skogsövervakning jämte uppgifter som Finland redan har i bruk kan utnyttjas flexibelt vid tillämpningen av förordningen. Det är viktigt att se till att de uppgifter som samlas in enligt förordningen inte ersätter de existerande nationella data som samlats in under en lång tid eller skapar ett system som överlappar dem. 

(9) Stora utskottet anser det vara ytterst viktigt att definitionerna i förslaget förtydligas, att flertydigheten i dem undanröjs och att det säkerställs att de lämpar sig för förhållandena i Finland och möjliggör nationellt handlingsutrymme. Fackutskotten fäster i detta avseende särskild uppmärksamhet vid mångtydigheten i de föreslagna begreppen skogsenhet samt urskog och naturskog. Det måste åtgärdas vid den fortsatta beredningen av förslaget. 

(10) Stora utskottet instämmer i statsrådets bedömning att de frivilliga skogsbruksplanerna för medlemsstaterna i förslaget ger Finland en kanal för att informera de övriga medlemsstaterna och EU-institutionerna om de nationella målen för skogarna, grunderna för ett hållbart skogsbruk och de nationella särdragen. Stora utskottet instämmer i likhet med fackutskotten i statsrådets ståndpunkt att man vid förhandlingarna måste säkerställa att medlemsstaternas skogsbruksplaner förblir frivilliga på det sätt som kommissionen föreslår. 

(11) I likhet med statsrådet betonar stora utskottet förslagets förhållande till EU:s statistikförordning, miljöinformationsdirektiv och dataskyddsreglering. För att säkerställa att uppgifterna om skogsövervakning är tillförlitliga är det viktigt att basmaterialet till statistiken, inklusive lokaliseringsuppgifterna om provytorna för insamlingen, är sekretessbelagt i enlighet med EU:s statistikförordning, och att man vid fördelningen av skogsinformation beaktas också aspekter som hänför sig till den inre och yttre säkerheten, målen för skyddet av skogsnaturen och skyddet av affärshemligheter och personuppgifter. 

(12) Stora utskottet förhåller sig i enlighet med statsrådets preciserade ståndpunkt vid sakkunnighörandet i princip negativt till att specifikationerna för skogsdata enligt bilaga II ändras genom delegerade akter och till att kommissionen ges möjlighet att anta genomförandeakter om skogsdata enligt bilaga III. En sådan reglering kan leda till alltför långtgående och detaljerade bestämmelser i förhållande till förslagets syften och medföra administrativa konsekvenser och kostnadseffekter som är svåra att förutse. En särskilt stor osäkerhet hänför sig enligt sakkunnighörandena till att anta genomförandeakter om bilaga III, eftersom medlemsstaterna med stöd av den i praktiken kan åläggas sådana nya skyldigheter att insamla data som inte har kunnat förutses i regleringsskedet. 

(13) Stora utskottet betonar att man vid den fortsatta beredningen måste se till att författnings- och genomförandebefogenheterna inte delegeras till kommissionen på ett sätt som de facto gör det möjligt att ändra författningarnas centrala delar, påverkar medlemsstaternas beslutanderätt i fråga om skogspolitiken och orsakar betydande merkostnader och andra konsekvenser som det är svårt att exakt förutse. 

(14) Stora utskottet upprepar sin etablerade ståndpunkt att all EU-reglering måste vara tydlig, proportionell och förenlig med proportionalitets- och subsidiaritetsprinciperna. Vid förhandlingarna om förslaget måste man se till att de skyldigheter som följer av förslaget bildar en sammanhängande och konfliktfri helhet med andra redan befintliga EU-åtgärder. Överlappande reglering måste undvikas och behörighetsfördelningen mellan EU och medlemsländerna måste respekteras. Detta är viktigt med tanke på såväl förutsägbarheten i omvärlden och skogsägarnas rättigheter som planeringen av investeringarna. 

(15) Enligt utredning till stora utskottet befinner sig förhandlingarna om förslaget i ett inledande skede, och flera medlemsstater har endast framfört preliminära ståndpunkter om förslaget. Stora utskottet anser att det ligger i Finlands intresse att aktivt delta i de fortsatta förhandlingarna. Stora utskottet betonar vikten av ett nära samarbete med andra likasinnade medlemsländer och ett målmedvetet inflytande på EU-institutionerna för att lyfta fram Finlands synpunkter och särskilda omständigheter. 

UTSKOTTETS UTLÅTANDE

Stora utskottet meddelar

att utskottet omfattar statsrådets ståndpunkt i ärendet. 
Helsingfors 26.4.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Heikki Autto saml 
 
2 vice ordförande 
Maria Guzenina sd 
 
medlem 
Sanna Antikainen saf 
 
medlem 
Juho Eerola saf 
 
medlem 
Ritva Elomaa saf 
 
medlem 
Elisa Gebhard sd 
 
medlem 
Ville Kaunisto saml 
 
medlem 
Teemu Keskisarja saf 
 
medlem 
Jani Kokko sd 
 
medlem 
Katri Kulmuni cent 
 
medlem 
Merja Kyllönen vänst 
 
medlem 
Helena Marttila sd 
 
medlem 
Matias Mäkynen sd 
 
medlem 
Maria Ohisalo gröna 
 
medlem 
Susanne Päivärinta saml 
 
medlem 
Onni Rostila saf 
 
medlem 
Aura Salla saml 
 
medlem 
Saara-Sofia Sirén saml 
 
medlem 
Sari Tanus kd 
 
medlem 
Sinuhe Wallinheimo saml 
 
medlem 
Eerikki Viljanen cent 
 
ersättare 
Timo Harakka sd 
 
ersättare 
Pia Kauma saml 
 
ersättare 
Antti Kurvinen cent 
 
ersättare 
Mikko Polvinen saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Anna Sorto.  
 

Avvikande mening 1

Motivering

Socialdemokraterna konstaterar att Finland bör förhålla sig positivt till förslaget till förordning om att förenhetliga uppföljningen av skogarna på EU-nivå. 

I kommissionens förslag konstateras att skogarna utsätts för allt fler påfrestningar på grund av klimatförändringar, mänsklig verksamhet samt förändringar i markanvändningen. Till exempel skogsbränder, skadedjur, torka och hetta förstärker ofta varandra och det blir mer sannolikt med naturkatastrofer som överskrider statsgränserna. Finlands naturpanel konstaterar i sitt yttrande till stora utskottet att kommissionens utgångspunkt motsvarar uppfattningen om nuläget och framtiden. Enligt en nyligen publicerad rapport från den europeiska klimattjänsten Copernicus är Europa den kontinent i världen som uppvärms snabbast och mängden kraftiga extrema väderfenomen har ökat. 

Syftet med kommissionens förslag till förordning är att säkerställa enhetlig övervakning av hög kvalitet som gör det möjligt att spåra framstegen mot uppnåendet av EU:s mål, policymål och mål som rör skogar, inbegripet för biologisk mångfald, klimat och krishantering, Det ligger i Finlands intresse att dessa mål uppnås inom EU. 

Finland är Europas skogrikaste land och vi har redan avancerade system för skogsuppföljning. Statsrådet måste vid förhandlingarna kräva och främja samma ambitionsnivå för hela EU. Medlemsländernas olika system bör beaktas och utnyttjas till den del de uppfyller behövliga kriterier. Fungerande och utvecklade system i Finland bör kunna användas även i fortsättningen. Inom dataproduktionen är det skäl att försöka undvika överlappande produktion av information och utnyttja nationell expertis och nationellt källmaterial, såsom terrängmätningar. 

Finland ställer sig starkt bakom delningen av data inom EU och främjandet av dess kompatibilitet inom alla informationsområden. Uppföljningen av skogarna får inte vara ett undantag. I fråga om förslaget till förordning bör man vid förhandlingarna säkerställa att medlemsländernas data är kompatibla. När Finland i sin skogspolitik betonar att olika situationer i medlemsländerna ska beaktas, bidrar en delad datainsamling på EU-nivå dessutom till att identifiera dessa skillnader. 

Försämringen av den biologiska mångfalden är ett betydande problem och Finland har i likhet med andra EU-länder förbundit sig att före 2030 vända utvecklingen av den biologiska mångfalden så att den blir positiv. I fråga om uppföljningen av skogarnas mångfald finns det dock fortfarande brister också i Finland, och uppföljningen av mångfalden bör utvecklas till att vara mer heltäckande. De uppgifter som beskriver skogarnas ekologiska status och som nu följs upp (t.ex. beståndet av döda träd, trädbeståndets åldersstruktur eller bearbetning av jord och hydrologi) och som inte föreslås bli insamlade i kommissionens förordning bör dock fortsätta nationellt. Finland bör vid förhandlingarna främja att de inkluderas i de uppgifter som samlas in på EU-nivå. 

Enligt förslaget till förordning ska urskogar och naturskogar kartläggas. Finland har redan förbundit sig att skydda urskogar och naturskogar senast 2030 i strategin för biologisk mångfald. Trots att kartläggningen av dem leder till extra kostnader, till exempel i samband med terrängkartläggningar, är kostnaden inte bara knuten till effekterna av denna ram för skogsuppföljning, utan den ska genomföras i vilket fall som helst. 

Avvikande mening

Kläm 

Vi föreslår

att statsrådet beaktar det som sägs ovan. 
Helsingfors 26.4.2024
Maria Guzenina sd 
 
Elisa Gebhard sd 
 
Jani Kokko sd 
 
Helena Marttila sd 
 
Matias Mäkynen sd 
 
Timo Harakka sd 
 

Avvikande mening 2

Motivering

Kommissionens förslag till förordning om en övervakningsram för Europas skogar ingriper i den nationella skogspolitik som uteslutande hör till medlemsländerna. Genom förslaget till förordning inrättas ett system för skogsuppföljning som baserar sig på fjärranalys och som baserar sig på geografiskt exakta satellitdata. Systemet ska bilda ett system för övervakning av användningen av skogarna. 

Detaljerade skogsdata som kartlägger skogen med enskilda skogsbestånds och avdelningars noggrannhet skulle äventyra skogsägarnas integritetsskydd. 

I förslaget till förordning om en övervakningsram för skogar föreslås omfattande delegerade befogenheter för kommissionen. I artikel 5 och bilaga II till förslaget till förordning föreskrivs om skogsdata som medlemsstaterna ansvarar för att producera. Enligt artikel 14 i förslaget till förordning får kommissionen genom delegerade akter ändra innehållet i skogsdata i bilaga II. Att ändra indikatorförteckningen i bilaga II till förslaget till förordning genom kommissionens delegerade akter innebär en risk för betydande kostnader för Finland, eftersom Finland är det skogrikaste landet i EU och det därför är dyrt att samla in ny detaljerad information. 

Stora utskottets ståndpunkt att ändra indikatorförteckningen i bilaga II genom delegerade akter bör vara klart negativ. 

I artikel 8 i förslaget till förordning föreskrivs det om kommissionens och medlemsstaternas skyldighet att samla in de skogsdata som förtecknas i bilaga III genom en stegvis strategi och om kommissionens möjlighet att anta genomförandeakter i anslutning till detta. Skogsdata enligt bilaga III är bland annat biomassa ovan jord, skogsstruktur, lokalisering av skogsmiljöer utanför Natura 2000-områden och skogens naturlighetsklasser. 

Införandet av ytterligare indikatorer i bilaga III i förslaget till förordning bör inte godkännas. 

Avvikande mening

Kläm 

Vi föreslår

att stora utskottets ståndpunkt om att genom delegerade akter ändra innehållet i skogsinformationen i förslaget till förordning ska vara klart negativ 
Helsingfors 26.4.2024
Katri Kulmuni cent 
 
Mika Lintilä cent 
 
Eerikki Viljanen cent 
 
Antti Kurvinen cent 
 

Avvikande mening 3

Motivering

Vänsterförbundet och De gröna kan inte instämma med majoritetens ståndpunkt i stora utskottet. 

Kommissionens förslag till förordning bör stödjas. I Finland har man under en lång tid samlat in omfattande skogsdata till exempel med hjälp av riksomfattande skogsinventering (VMI), och det är motiverat att främja en utvidgning av samma typ av insamling av data i andra EU-länder. Harmoniserade, jämförbara skogsdata behövs för att stödja ett konsekvent och effektivt genomförande av många av EU:s nuvarande politikområden som har direkt eller indirekt inverkan på skogarna. Sådana är till exempel förordningen om avskogning, LULUCF, direktivet om förnybar energi och en eventuell framtida restaureringsförordning. Det konstaterar också ekonomiutskottet i sitt utlåtande. Om information produceras på EU-nivå blir det möjligt att göra en objektiv jämförelse mellan medlemsstaterna och bedöma konsekvenserna av lagstiftningen om skogarna. Detta gynnar inte bara miljön utan också Finland. 

Enligt kommissionens bedömning kommer Finland inte att få några stora relativa kostnader, eftersom Finland redan har ett utvecklat system för skogsuppföljning. Den nuvarande VMI innehåller omfattande mätningar av skogsresurserna, inklusive trädbeståndets volym, tillväxt och kvalitet, skogarnas hälsa och kollagren. Det finns brister särskilt i fråga om indikatorer som beskriver skogarnas mångfald också i Finland. När det gäller mångfald samlas uppgifter in närmast om kärlväxter, och uppföljningen av mångfalden bör därför göras mer heltäckande också i Finland. Till exempel för uppföljning av mer sällsynta strukturdrag som är viktiga för den biologiska mångfalden lämpar sig de nuvarande VMI-materialen inte som sådana (Siitonen m.fl. 2020). 

För närvarande baserar sig de uppgifter som samlas in om skogsfåglar på en beräkning som utförs av frivilliga. Övervakningsskyldigheten bör förlängas och det arbete som utförs av frivilliga bör tilldelas tillräckliga resurser. Sådana uppgifter om beståndet av döda träd, trädbeståndets åldersstruktur eller jordmånen och hydrologin som inte föreslås i förordningen bör fortfarande samlas in nationellt. Detta är nödvändigt för att den biologiska mångfalden ska kunna beaktas bättre vid användningen av skogarna. Den finländska skogsnaturens mångfald har försämrats allvarligt till följd av de nuvarande sätten att använda skogarna. 

I Finland insamlas inte heller exempelvis uppgifter om var urskogar och naturskogar är belägna. Uppgiften om var de finns är dock väsentlig bland annat med tanke på genomförandet av direktivet om förnybar energi. Enligt direktivets kriterier är det virke som samlas in från dem inte hållbart. Dessutom har Finland förbundit sig att skydda de återstående urskogarna och naturskogarna i enlighet med nyckelmålet i EU:s strategi för biologisk mångfald 2030. Den nu aktuella förordningen stöder detta åtagande som redan ingåtts. Terrängkartläggningar måste också göras för genomförandet av strategin för biologisk mångfald, och kostnaderna för dessa kartläggningar kan inte ses enbart som kostnadsposter i anslutning till det aktuella förslaget till förordning eller som nya kostnadsposter.Trots att det i statsrådets ståndpunkt konstateras att kartläggningen av urskogar och naturskogar skulle medföra särskilda merkostnader i Finland, har de mest representativa naturskogarna och urskogarna dock på många ställen redan kartlagts väl i Finland. Till exempel på statens mark har det under de senaste åren gjorts kartläggningar bland annat i fråga om Arbetsgruppen för naturskog och naturskogarna i Sapmí (Syrjänen m.fl. 2024). När det gäller kostnaderna är det också viktigt att beakta detta: vilken blir den alternativa kostnaden, särskilt på lång sikt, om dessa åtgärder för att trygga naturen inte vidtas? 

Skogsrelaterade intressen kan inte bedömas enbart utifrån ägarnas rättigheter. Skogarna är inte bara förknippade med ägarnas intressen utan också med miljöns eget intresse, vilket redan på många ställen främjas genom reglering. Skogarna är också förknippade med andra skogs- och miljöanvändares intressen, såsom turism, naturens hälsoeffekter/rekreationsanvändning och på längre sikt exempelvis matproduktion. Skogarnas tillstånd ska kunna följas så att skogsägarnas integritetsskydd inte äventyras. Kommissionens förslag kan genomföras och verkställas så att argumentet om integritetsskydd är onödigt. 

Avvikande mening

Kläm 

Vi föreslår

att statsrådet beaktar det som sägs ovan 
Helsingfors 26.4.2024
Merja Kyllönen vänst 
 
Maria Ohisalo gröna