Allmänt
Regeringen föreslår att riksdagen godkänner de ändringar som gjordes 2022 i koden i Internationella arbetsorganisationens sjöarbetskonvention från 2006 och antar en lag om sättande i kraft av de bestämmelser i ändringarna som hör till området för lagstiftningen.
De ändringar som gjordes i koden 2022 stärker sjömännens rättigheter. De gäller tillgång till skyddsutrustning i lämplig storlek, kostnadsfri och kvalitativ mat och dryck ombord på fartyget, rätten till hemresa för strandsatta sjömän och ställningen för ersättare för dessa, sjömäns rätt till omedelbar sjukvård i land samt hemsändning av en avliden sjömans kropp eller aska, förbindelser som möjliggör sociala kontakter ombord och i hamnar, undersökning av dödsfall bland sjömän och årlig rapportering av uppgifterna om dödsfall till ILO samt vissa andra ändringar av teknisk natur. Ändringarna gäller både kodens juridiskt bindande del A och de icke obligatoriska anvisningarna i del B.
För genomförandet av ändringarna av koden föreslås det i propositionen att lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och lagen om ordnande av arbetskraftsservice får bestämmelser om skyldigheter för aktörer som tillhandahåller privat arbetskraftsservice inom sjöfartsbranschen. I lagarna föreslås även preciseringar som baserar sig på den gällande koden i sjöarbetskonventionen. Enligt förslaget ska dessutom lagen om sjöarbetsavtal få bestämmelser om arbetsgivarens skyldighet att underrätta arbetarskyddsmyndigheten om dödsfall bland sjömän för vidarerapportering till Internationella arbetsorganisationen.
Ändringarna i koden i sjöarbetskonventionen träder i kraft internationellt den 23 december 2024. Lagen om att sätta i kraft ändringarna avses träda i kraft vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet. Avsikten är att den här lagen och de ändringar som föreslås i lagen om sjöarbetsavtal och lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och som grundar sig på ändringarna av koden i sjöarbetskonventionen ska träda i kraft samtidigt som ändringarna av koden i konventionen träder i kraft internationellt.
Utskottet tillstyrker lagförslagen men med följande ändringar och anmärkningar.
Privat arbetsförmedling för sjömän
Ett av syftena med koden i sjöarbetskonventionen är att sjömän ska ha tillgång till ett effektivt och välorganiserat arbetsförmedlingssystem. Den privata arbetsförmedlingen på medlemsstaternas territorium ska uppfylla bestämmelserna i standard A1.4 i koden. I Finland har den privata arbetsförmedlingen inom sjöfarten inte någon betydande omfattning, men enligt propositionen väntas den bli vanligare i framtiden.
Bestämmelser om privat arbetsförmedling finns i 12 kap. 4 och 5 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Bestämmelserna är relativt kortfattade. Enligt 4 § avses med privat arbetskraftsservice arbetsförmedling och annan service i anslutning till jobbsökning som är oberoende av arbets- och näringsmyndigheterna och som tillhandahålls av fysiska eller juridiska personer samt uthyrning av arbetskraft. I 5 § föreskrivs det om förbud för privata arbetsförmedlingstjänster att ta ut avgifter för arbetsförmedling. Bestämmelserna om privat arbetsförmedling i 143 och 144 § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice, som träder i kraft vid ingången av 2025, motsvarar till sitt innehåll 4 och 5 § i den gällande lagen.
Standard A1.4 i koden innehåller detaljerade bestämmelser om organiseringen av den privata arbetsförmedlingen inom sjöfarten, skyddet av arbetssökande och behandlingen av klagomål över arbetsförmedlingen. År 2022 kompletterades punkt 5 c (vi) i standarden med en bestämmelse om att sjömän före eller under anställningsförfarandet ska få information om sina rättigheter enligt detta system.
Regeringen föreslår att den ändring i standard A1.4 som gjordes 2022 (sista meningen i punkt 5 c (vi)) genomförs nationellt genom att 12 kap. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice kompletteras med en ny 4 a § om skyldigheterna för aktörer som tillhandahåller privat arbetskraftsservice inom sjöfartsbranschen. Syftet är att säkerställa att anställningsförhållandet för personer som anställts för arbete till sjöss via privat arbetsförmedling följer den lagstiftning som till-lämpas på arbetsavtalet, att de är medvetna om sina rättigheter och skyldigheter enligt arbetsavtalet och är behöriga för uppgiften. Motsvarande ändring föreslås även i lagen om ordnande av arbetskraftsservice.
Utöver den ändring som gjordes i koden 2022 ska den nya 4 b § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och 143 b § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice också precisera bestämmelserna om privat arbetsförmedling i punkt 5 c (iv) och (vi) i den gällande standarden A1.4. I paragraferna föreslås bestämmelser om att trygga enskilda kunders ekonomiska ställning i arbete till sjöss.
Sakkunniga har påpekat att den föreslagna regleringen i den form som föreslås i propositionen ännu inte fullföljer sjöarbetskonventionens samtliga bestämmelser om privat arbetsförmedling. Enligt punkt 5 c (vi) i standard A1.4 ska privata arbetsförmedlingstjänster ha ett skyddssystem, genom försäkring eller på annat likvärdigt sätt, så att sjöpersonal kan kompenseras för ekonomiska förluster. En sådan reglering ingår enligt uppgift inte i lagstiftningen och föreslås inte heller i den aktuella propositionen. Utskottet ser det som angeläget att regeringen utreder om lagstiftningen behöver kompletteras till denna del.
Tillsyn över privat arbetsförmedling. Enligt punkt 5 c (v) i standard A1.4 ska rekryterings- och förmedlingskontor för sjömän säkerställa att eventuella klagomål på deras verksamhet undersöks och behandlas och att den behöriga myndigheten underrättas om eventuella olösta klagomål. Enligt punkt 6 i standarden ska den behöriga myndigheten noga övervaka alla rekryterings- och förmedlingskontor för sjömän som verkar på medlemsstatens territorium och enligt punkt 7 ska den behöriga myndigheten se till att klagomål över rekryterings- och förmedlingskontor för sjömän utreds och behandlas i lämpliga organ och förfaranden. Vid behov kan representanter för redare och sjömän medverka i behandlingen.
I propositionen föreslås det att de ovan beskrivna bestämmelserna i koden genomförs genom en ny bestämmelse i 12 kap. 4 a § 2 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och genom en bestämmelse i 143 a § 2 mom. i lagen om ordnande av arbetskraftsservice. Sådana försummelser av skyldigheterna som en aktör som tillhandahåller privat arbetskraftsservice inom sjöfartsbranschen gjort sig skyldig till och som kommit till arbets- och näringsministeriets kännedom ska enligt momentet vid behov behandlas i ministeriets delegation för sjömansärenden.
Delegationen för sjömansärenden finns som berednings-, förhandlings- och remissorgan i anslutning till arbetsministeriet. Delegationen ska allmänt utveckla den lagstiftning som gäller sjömännens arbetsförhållanden och sociala förhållanden samt behandla specialfrågor som hänför sig till sjömännens arbetsförhållanden. Enligt uppgift till utskottet kan delegationens uppgifter på grund av arten av den nuvarande verksamheten inte utvidgas så att delegationen skulle behandla försummelser inom den privata arbetsförmedlingen beträffande sjömännens rättsskydd. Utskottet ser det som angeläget att arbets- och näringsministeriet prövar om den reglering som föreslås i propositionen uppfyller kraven i konventionsbestämmelserna om behandling av klagomål över arbetsförmedlingstjänster.
Sociala kontakter
Standard A3.1 i sjöarbetskonventionen gäller bostad och rekreationsmöjligheter. År 2022 fogades omnämnandet av sociala kontakter till punkt 17 i standarden. Enligt de icke-bindande anvisningarna i konventionen bör redaren, i den mån det rimligtvis är möjligt, ordna internetförbindelse åt sjömännen på redarens fartyg, varvid eventuella användaravgifter bör vara rimliga.
Utskottet konstaterar att internetförbindelsernas betydelse för att sjömännen ska kunna ha kontakt med närstående i land har ökat och ökar ytterligare. Utskottet ser det som viktigt att besättningen på fartygen har möjlighet att använda internetförbindelser.