Senast publicerat 11-10-2024 13:45

Betänkande EkUB 12/2024 rd RP 76/2024 rd Ekonomiutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 1 och 7 kap. i bokföringslagen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 1 och 7 kap. i bokföringslagen (RP 76/2024 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • ledande sakkunnig Timo Kaisanlahti 
    arbets- och näringsministeriet
  • verksamhetsledare Sanna Alakare 
    Finlands Revisorer rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Skatteförvaltningen
  • Börsstiftelsen i Finland
  • Finlands näringsliv rf
  • Finanssiala ry
  • Finnish Business & Society ry (FIBS)
  • Finnwatch rf
  • Centralhandelskammaren
  • Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo ry
  • Bildningsbranschen rf.

Inget yttrande av 

  • Företagarna i Finland rf.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås ändringar i bokföringslagen. Genom förslaget genomförs kommissionens delegerade direktiv om ändring av Europaparlamentets och rådets direktiv om bokslut vad gäller storlekskriterier för mikroföretag, små och medelstora företag, stora företag och koncerner. Vidare föreslås lagtekniska preciseringar för att bestämmelserna bättre ska motsvara syftet med direktivet om företagens hållbarhetsrapportering. 

Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt, för att bestämmelserna på det sätt som förutsätts i kommissionens delegerade direktiv ska kunna tillämpas på räkenskapsperioder som börjar den 1 januari 2024 eller därefter. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

I artikel 3 i direktiv 2013/34/EU avseende årsbokslut, koncernredovisning och rapporter i vissa typer av företag (redovisningsdirektivet) delas företag och koncerner av olika storlek in i kategorier efter balansomslutning, nettoomsättning och antal anställda. Enligt direktivet ska kommissionen minst vart femte år se över tröskelvärdena för att ta hänsyn till effekterna av inflationen. Kommissionen har därför antagit ett delegerat direktiv (direktiv (EU) 2023/2775) för att ändra tröskelvärdena för storlekskategorierna för mikroföretag samt små, medelstora och stora företag respektive koncerner. 

På grund av inflationsutvecklingen har tröskelvärdena för balansomslutning och nettoomsättning höjts med 25 procent genom det delegerade direktivet. Propositionen går i huvudsak ut på att nationellt genomföra det delegerade direktivet. I propositionen föreslås det att gränsvärdena i 1 kap. 4 a—4 c § i bokföringslagen höjs i den utsträckning som direktivet tillåter. Syftet med propositionen är att underlätta de finländska företagens administrativa börda. 

Sammantaget anser ekonomiutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget i propositionen, men med följande anmärkningar och ändringsförslag. 

Gränsvärdena för företagskategorierna

I den gällande bokföringslagen avses med stora företag bokföringsskyldiga för vilka minst två av följande tre gränsvärden överskrids på bokslutsdagen för både den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden: 1) balansomslutning 20 miljoner euro, 2) omsättning 40 miljoner euro och 3) genomsnittligt antal anställda under räkenskapsperioden 250 personer. Med medelstora företag avses för sin del bokföringsskyldiga för vilka högst ett av de här gränsvärdena överskrids för både den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden. För balansomslutningen föreslås gränsvärdet bli 25 miljoner euro och för omsättningen 50 miljoner euro. En höjning av gränsvärdena för stora företag innebär att antalet företag med skyldighet till hållbarhetsrapportering enligt 7 kap. i bokföringslagen minskar. 

I sakkunnigyttrandena har det framförts åsikter som avviker från varandra om de föreslagna höjningarna av gränsvärdena. En del av remissinstanserna anser att värdena bör ligga kvar på nuvarande nivå, medan andra är för de föreslagna ändringarna. De som föredrar ändringen anser det vara viktigt att man vid det nationella genomförandet av direktivet har utnyttjat nationella optionsmöjligheter och att man på detta sätt strävar efter att minska den administrativa bördan för företagen. 

I ett yttrande som motsätter sig förslaget uttrycks oro över att antalet företag som har skyldighet till hållbarhetsrapportering minskar och att detta påverkar intressentgruppernas tillgång till information. I yttrandet konstateras det att befrielse från rapporteringsskyldigheter med stor sannolikhet också leder till att samhällsansvarsarbetet i företagen skärs ned, så ändringen anses ha negativa konsekvenser för de mänskliga rättigheterna och miljön. I ett annat sakkunnigyttrande konstateras å sin sida att den föreslagna höjningen av gränsvärdena ökar obalansen mellan de finansiella institutens behov av information och informationen från onoterade företag. Som en möjlig följd av ändringarna i rapporteringsskyldigheten anses också att verksamhetsmöjligheterna för företag som för närvarande klassificeras som stora företag minskar om företagen tas bort från leverans- och värdekedjan på grund av bristfälliga hållbarhetsuppgifter. Dessutom anses höjningen av gränsvärdena för onoterade storföretag bromsa införandet och etableringen av såväl den digitala bokslutsrapporteringen som hållbarhetsrapporteringen i Finland. 

Redovisningsdirektivet gör det möjligt att i den nationella regleringen ha tröskelvärden som är lägre än de som nu föreslås i fråga om definitionerna av medelstora och stora företag. Då gäller skyldigheterna ett större antal företag än vad miniminivån i EU-lagstiftningen förutsätter. Enligt regeringsprogrammet för regeringen Orpo har regeringen som mål att avveckla överflödig företagsreglering och lätta på den administrativa bördan. Dessutom slår regeringsprogrammet fast att man i samband med genomförandet av EU-lagstiftningen undviker ytterligare nationell reglering. Ekonomiutskottet konstaterar att den nationella höjning av tröskelvärdena som direktivet möjliggör bidrar till att genomföra dessa skrivningar i regeringsprogrammet. Om möjligheten till höjning inte utnyttjas innebär det i praktiken ytterligare reglering i Finland och den administrativa bördan för finländska bokföringsskyldiga ökar jämfört med konkurrentföretag i andra EES-länder. 

Den föreslagna lagändringen gäller cirka 15 procent av de finländska bokföringsskyldiga som enligt gällande gränsvärden räknas till stora företag. Skyldigheten till hållbarhetsrapportering beräknas utebli för cirka 270 företag. Som det står i propositionen har dock också företag som är mindre än storföretag möjlighet till frivillig hållbarhetsrapportering, om det till exempel är en förutsättning för att få finansiering eller annars främjar företaget. Kostnaden för och tillgången till finansiering är ägnad att styra de aktörer som inte omfattas av den lagstadgade rapporteringsskyldigheten till att publicera och gå ut med information om sina hållbarhetsåtgärder. 

Utskottets ändringsförslag

Förhållandet mellan företagskategorierna

I några sakkunnigyttranden påpekas det att definitionen av medelstora företag i 1 kap. 4 c § 2 mom. i bokföringslagen är inkonsekvent, eftersom den inte utesluter mikroföretag och småföretag trots att lagstiftaren inte har haft för avsikt att samtidigt tillämpa två olika definitioner. Enligt erhållen utredning har bokföringsnämnden tagit ställning till ärendet i sitt utlåtande 2070/2024. Ekonomiutskottet anser emellertid att det är ändamålsenligt att definitionen av medelstora företag i bokföringslagen preciseras så att den bättre motsvarar ordalydelsen i direktivet om företagens hållbarhetsrapportering, som bestämmelsen grundar sig på. 

Förfarandet för att bestämma gränsvärdet för koncerner

I ett sakkunnigyttrande hänvisas det till artikel 3.8 i redovisningsdirektivet, som innehåller ett alternativt förfarande vid beräkning av koncernens storlek. Denna bestämmelse i direktivet kräver att medlemsstaterna ska tillåta en alternativ beräkningsmetod för att fastställa tröskelvärdet för balansomslutning och nettoomsättning. Det är således motiverat att ta in en kompletterande bestämmelse om detta i 1 kap. 6 a § i bokföringslagen. 

Vad som gäller för anordnare av lagstadgad utbildning

Bestämmelserna om hållbarhetsrapportering har fogats till bokföringslagen genom lag 1249/2023. Under riksdagsbehandlingen av lagändringen fogades till 7 kap. 1 § 5 mom. en bestämmelse enligt vilken bestämmelserna om hållbarhetsrapportering inte tillämpas på yrkeshögskolor. Efter lagändringen har det framgått att det inom utbildningssektorn finns ett fåtal andra icke-vinstdrivande aktiebolag som sköter lagstadgade utbildningsuppgifter och som omfattas av definitionen av stora företag i bokföringslagen. Utan den avgränsning av tillämpningsområdet som föreskrivs i lagen omfattas dessa aktörer av skyldigheten till hållbarhetsrapportering. Ekonomiutskottet ser det som lämpligt att icke-vinstdrivande utbildningsaktörer som bedriver verksamhet med offentliga medel och som har hand om lagstadgade uppgifter inte omfattas av denna skyldighet. 

DETALJMOTIVERING

1 kap. 4 c §. Stora företag och medelstora företag.

Definitionen av medelstort företag har fogats till bokföringslagen genom lag 1249/2023. Definitionerna av företagskategorier är avsedda att utesluta varandra, och då kan ett företag samtidigt höra till endast en kategori enligt 1 kap. 4 a—4 c §. Utifrån remissyttrandena föreslår ekonomiutskottet ändå att definitionen av medelstort företag preciseras för att klarlägga rättsläget. 

1 kap. 6 a §. Små och stora koncerner.

Genom de bestämmelser som föreslås i 2 och 3 mom. kompletteras förfarandet för att fastställa tröskelvärdet för koncerner i enlighet med artikel 3.8 i redovisningsdirektivet. 

7 kap. 1 §. Tillämpningsområde.

Utskottet föreslår att 1 mom. kompletteras så att bestämmelserna om hållbarhetsrapportering tillämpas också på stora koncerners moderföretag. Stora koncerners skyldighet att utarbeta en hållbarhetsrapport enligt 7 kap. 19 § i bokföringslagen riktas således uttryckligen till moderföretaget oberoende av dess egen företagsstorlek. Således är också ett moderföretag som är mindre än ett stort företag skyldigt att utarbeta en koncernhållbarhetsrapport, om det är fråga om en stor koncern enligt 1 kap. 6 a §. Eftersom också uppgifter som gäller moderföretaget självt ingår i den rapporten, är det å andra sidan inte nödvändigt att ålägga moderföretaget att utarbeta en separat hållbarhetsrapport om sin egen verksamhet. De föreslagna kompletteringarna baserar sig på bestämmelserna i direktivet om företagens hållbarhetsrapportering och redovisningsdirektivet. 

I 5 mom. i bestämmelsen om tillämpningsområdet för hållbarhetsrapporteringen föreslås ett undantag enligt vilket bestämmelserna om hållbarhetsrapportering inte gäller sådana aktörer som ordnar lagstadgad utbildning och vars verksamhet inte syftar till att eftersträva vinst. Med lagstadgad utbildning avses bland annat utbildning som regleras i lagen om grundläggande utbildning (628/1998), gymnasielagen (714/2018), lagen om yrkesutbildning (531/2017), yrkeshögskolelagen (932/2014), lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) och lagen om grundläggande konstundervisning (633/1998). Undantagsbestämmelsen gäller i praktiken de sammanslutningar som ordnar lagstadgad utbildning och som bedriver verksamhet i aktiebolagsform. Stiftelser omfattas å sin sida inte av tillämpningsområdet för direktivet om företagens hållbarhetsrapportering och de har inte heller genom nationell lagstiftning ålagts att rapportera om hållbarhet. 

Ikraftträdandebestämmelsen.

Utskottet föreslår vissa tekniska korrigeringar och preciseringar i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Ekonomiutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 76/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av 1 och 7 kap. i bokföringslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i bokföringslagen (1336/1997) 1 kap. 4 aUtskottet föreslår en ändring —4 c och 6 a § Slut på ändringsförslaget samt 7 kap. Utskottet föreslår en ändring 1 § 1 och 5 mom., Slut på ändringsförslaget 17 § 2 mom. och 20 § 3 mom., sådana de lyder, 1 kap. 4 aUtskottet föreslår en strykning  och Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring ,  Slut på ändringsförslaget4 b Utskottet föreslår en ändring och 6 a Slut på ändringsförslaget § Utskottet föreslår en strykning samt 4 c § 1 mom.  Slut på strykningsförslageti lag 1620/2015 Utskottet föreslår en ändring och 4 c § i lagarna 1620/2015 och 1249/2023 Slut på ändringsförslaget samt 7 kap. Utskottet föreslår en ändring 1 § 1 och 5 mom., Slut på ändringsförslaget 17 § 2 mom. och 20 § 3 mom. i lag 1249/2023, som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
4 a § 
Små företag 
I denna lag avses med små företag bokföringsskyldiga för vilka högst ett av följande tre gränsvärden överskrids på bokslutsdagen för både den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden: 
1) balansomslutning 7 500 000 euro, 
2) omsättning 15 000 000 euro, 
3) genomsnittligt antal anställda under räkenskapsperioden 50 personer. 
4 b § 
Mikroföretag 
I denna lag avses med mikroföretag bokföringsskyldiga för vilka högst ett av följande tre gränsvärden överskrids på bokslutsdagen för både den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden: 
1) balansomslutning 450 000 euro, 
2) omsättning 900 000 euro, 
3) genomsnittligt antal anställda under räkenskapsperioden 10 personer. 
4 c § 
Stora företag och medelstora företag 
I denna lag avses med stora företag bokföringsskyldiga för vilka minst två av följande tre gränsvärden överskrids på bokslutsdagen för både den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden: 
1) balansomslutning 25 000 000 euro, 
2) omsättning 50 000 000 euro, 
3) genomsnittligt antal anställda under räkenskapsperioden 250 personer. 
I denna lag avses med medelstora företag bokföringsskyldiga Utskottet föreslår en ändring som inte är mikroföretag eller små företag och Slut på ändringsförslaget för vilka högst ett av gränsvärdena enligt 1 mom. överskrids för både den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden. (Utskottet föreslår en ändring Nytt Slut på ändringsförslaget
6 a § (Utskottet föreslår en ändring Ny Slut på ändringsförslaget
Små och stora koncerner 
I denna lag avses med 
1) små koncerner sådana koncerner där högst ett av de gränsvärden som anges i 4 a § överskrids, 
2) stora koncerner sådana koncerner där minst två av de gränsvärden som anges i 4 c § överskrids. 
Överskridande av gränsvärdena enligt 1 mom. bestäms Utskottet föreslår en ändring utifrån det Slut på ändringsförslaget på moderföretagets bokslutsdag Utskottet föreslår en ändring upprättade koncernbokslutet, Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring  där de elimineringar som avses i 6 kap. har gjorts. Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring Trots 2 mom. kan överskridande av gränsvärdena basera sig på koncernföretagens sammanräknade tal på moderföretagets bokslutsdag. De gränsvärden för balansomslutning och omsättning som anges i 4 a och 4 c § ska då höjas med 20 procent. Slut på ändringsförslaget 
7 kap. 
Hållbarhetsrapport 
1 § (Utskottet föreslår en ändring Ny Slut på ändringsförslaget
Tillämpningsområde 
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas på stora företagUtskottet föreslår en ändring , moderföretag i en stor koncern Slut på ändringsförslaget samt på börsnoterade små och medelstora företag. Utskottet föreslår en ändring Ett moderföretag som upprättar en koncernhållbarhetsrapport är inte skyldigt att separat upprätta en hållbarhetsrapport om sin egen verksamhet. Slut på ändringsförslaget 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas inte på Finnvera Abp eller på Fonden för industriellt samarbete Ab om inte något annat föreskrivs genom förordning av statsrådet. Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas inte på Utskottet föreslår en ändring sammanslutningar som ordnar lagstadgad utbildning och vars verksamhet inte bedrivs i vinstsyfte. Slut på ändringsförslaget 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
17 § 
Möjlighet till undantag för dotterföretag 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelserna i 1 mom. gäller även moderföretag som är etablerade utanför EES-området, förutsatt att informationen om det finländska dotterföretaget och dess dotterföretag inkluderas i koncernhållbarhetsrapporten för moderföretaget, som får offentliggöras som en handling som är separat från koncernens verksamhetsberättelse. Vid upprättandet av koncernhållbarhetsrapporten krävs dessutom iakttagande av 
1) hållbarhetsrapporteringsstandarderna, eller 
2) ett förfarande som motsvarar hållbarhetsrapporteringsstandarderna enligt artikel 23.4 tredje stycket i öppenhetsdirektivet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
20 § 
Undantag med avseende på ett moderföretag som står under bestämmande inflytande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Undantaget enligt 1 mom. gäller även ett moderföretag som står under bestämmande inflytande av ett företag utanför EES-området, om koncernhållbarhetsrapporten upprättas i enlighet med hållbarhetsrapporteringsstandarderna eller på ett sätt som genom beslut av kommissionen enligt artikel 23.4 tredje stycket i öppenhetsdirektivet annars godkänts som likvärdigt med hållbarhetsrapporteringsstandarderna. Dessutom krävs det att 
1) moderföretaget offentliggör en hållbarhetsgranskningsberättelse som upprättats i enlighet med lagstiftningen i den stat där det företag som är etablerat utanför EES-området är beläget, 
2) den information som avses i artikel 8 i taxonomiförordningen om den verksamhet som moderföretaget bedriver presenteras i moderföretagets koncernhållbarhetsrapport. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . Utskottet föreslår en ändring Lagen tillämpas på räkenskapsperioder som börjar den 1 januari 2025 och därefter. Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring Lagen får Slut på ändringsförslaget tillämpas även på räkenskapsperioder som börjat före ikraftträdandet av denna lag, om räkenskapsperioden har börjat den 1 januari 2024 eller därefter. 
Ett finländskt dotterföretag på vilket artikel 19a eller 29a i redovisningsdirektivet tillämpas och vars moderföretag finns utanför EES-området får i enlighet med artikel 29a i redovisningsdirektivet och artikel 8 i taxonomiförordningen upprätta en koncernhållbarhetsrapport som innefattar alla andra inom EES-området verksamma dotterföretag till ett sådant moderföretag på vilka artikel 19a eller 29a i redovisningsdirektivet tillämpas. En förutsättning är att koncernhållbarhetsrapporten upprättas av ett dotterföretag vars omsättning inom EES-området var större än de övriga dotterföretagens under minst en av de fem föregående räkenskapsperioderna. Om dotterföretaget har bestämmande inflytande i den egna koncernen, betraktas som omsättning koncernens omsättning. Ett finländskt dotterföretag Utskottet föreslår en ändring som iakttar förfarandet enligt detta moment Slut på ändringsförslaget ska registrera och offentliggöra sin koncernhållbarhetsrapport inom 12 månader från utgången av den räkenskapsperiod som avses i koncernhållbarhetsrapporten på det sätt som föreskrivs i 7 kap. 25 och 26 § i Utskottet föreslår en ändring bokföringslagen Slut på ändringsförslaget. På finländska dotterföretag tillämpas Utskottet föreslår en ändring dessutom Slut på ändringsförslaget vad som föreskrivs i artikel 48i i redovisningsdirektivet om hållbarhetsuppgifter om dem inkluderas i en hållbarhetsrapport som upprättas med stöd av den sistnämnda artikeln av ett dotterföretag som är verksamt någon annanstans inom EES. Vad som föreskrivs i detta moment Utskottet föreslår en ändring får Slut på ändringsförslaget tillämpas till och med den 6 januari 2030. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 9.10.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Sakari Puisto saf 
 
vice ordförande 
Ville Kaunisto saml 
 
medlem 
Noora Fagerström saml 
 
medlem 
Kaisa Garedew saf 
 
medlem 
Lotta Hamari sd 
 
medlem 
Antti Kangas saf 
 
medlem 
Timo Mehtälä cent 
 
medlem 
Pia Sillanpää saf 
 
medlem 
Heikki Vestman saml 
 
medlem 
Juha Viitala sd 
 
medlem 
Johannes Yrttiaho vänst 
 
ersättare 
Aleksi Jäntti saml 
 
ersättare 
Vesa Kallio cent 
 
ersättare 
Teemu Kinnari saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Maiju Tuominen.