Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av energieffektivitetslagen (RP 170/2024 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
I propositionen föreslås det att energieffektivitetslagen ändras.
Propositionen syftar till att genomföra en ändring av EU:s direktiv om tillsynen över datacentralers energieffektivitet.
Enligt förslaget ska datacentraler med ett installerat it-effektbehov på minst 500 kilow åläggas att göra vissa uppgifter om sig själva tillgängliga för allmänheten. I lagen tas det dessutom in bestämmelser om Energimyndighetens rätt att få upplysningar och utföra inspektioner.
Lagen avses träda i kraft den 30 december 2024.
Genom propositionen genomförs den ändring av energieffektivitetsdirektivet som ålägger datacentraler att göra vissa uppgifter om sig själva tillgängliga för allmänheten. Bakgrunden till ändringen är datacentralernas stora energiförbrukning och en strävan efter att öka deras energieffektivitet.
Ekonomiutskottet anser att de föreslagna bestämmelserna till centrala delar är motiverade för genomförandet av direktivet. Ekonomiutskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande ändringar och kommentarer.
Enligt uppgift till utskottet innehåller artikel 12 i direktivet och dess bilaga VII handlingsutrymme som gäller dels huruvida också mindre datacentraler än de vars installerade it-effektbehov är minst 500 kilowatt ska omfattas av regleringens tillämpningsområde, dels på vilket sätt de datacentraler som regleringen omfattar ska offentliggöra de uppgifter som krävs. Värt att notera är dessutom att förteckningen i bilaga VII över uppgifter som ska göras tillgängliga inte är uttömmande utan utgör endast ett minimikrav. I propositionen föreslås det att den i direktivet föreskrivna storleksbegränsningen ska beaktas.
Utöver de begränsningar som direktivet tillåter föreslås det att det nationella genomförandet avgränsas så att det i lagen endast förutsätts att datacentralerna offentliggör vilket landskap de är belägna i. Ekonomiutskottet instämmer i utgångspunkten för bestämmelserna och anser att Finland av orsaker som hänför sig till försvaret och områdessäkerheten inte bör tillåta att uppgifter offentliggörs i den omfattning som direktivet förutsätter. Enligt artikel 346.1 a i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt ska ingen medlemsstat vara förpliktad att lämna sådan information vars avslöjande den anser strida mot sina väsentliga säkerhetsintressen. Artikeln har ansetts medge den nu föreslagna nationella avgränsningen.
Ekonomiutskottet anser att den utgångspunkt som framfördes vid utfrågningen av sakkunniga är att de lagstadgade kraven på skyldigheten för datacentraler att offentliggöra uppgifter inte får äventyra säkerheten i samhället, den kritiska kommunikationen eller infrastrukturen. Noggranna uppgifter om geografiskt läge och förhållanden är centrala informationskällor för aktörer som av någon anledning på kort eller lång sikt vill skada det finländska samhället.
Kravet på öppenhet i fråga om information kan innebära en utmaning för myndigheternas verkliga förmåga att skydda samhället mot direkta eller indirekta hot och risker. Ekonomiutskottet anser att det är viktigt att skydda den information som lämnas ut om datacentralerna i fråga om sådana aktörer vars särskilda kärnuppgift är att skydda funktioner som är kritiska för statens funktionsförmåga.
Enligt uppgift till ekonomiutskottet har man vid beredningen av förslaget strävat efter att finna en balans mellan å ena sidan säkerhetsaspekten och å andra sidan kraven i energieffektivitetsdirektivet. Sakkunniga har dock lyft fram ett behov av att ytterligare precisera lagstiftningen så att datacentraler som betjänar säkerhetsmyndigheternas operativa verksamhet inte omfattas av skyldigheten att offentliggöra uppgifter. Ekonomiutskottet föreslår vissa preciseringar till denna del på det sätt som beskrivs nedan.
29 f § Uppgifter om datacentraler.
Utskottet föreslår att det i bestämmelsen tas in ett omnämnande av tillhandahållandet av samhällets vitala funktioner. Syftet med ändringen är att säkerställa att datacentraler som betjänar säkerhetsmyndigheternas operativa verksamhet inte omfattas av skyldigheten att offentliggöra uppgifter. Den i propositionen föreslagna bestämmelsen behöver preciseras, eftersom också andra funktioner än tryggandet av den territoriella integriteten kan vara bundna till sådana väsentliga säkerhetsintressen som avses i artikel 346.1 a i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.
Ett exempel på de aktörer som i och med utskottets tillägg inte omfattas av skyldigheten att offentliggöra uppgifter är de myndigheter och andra aktörer som avses i lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät (10/2015). I lagen föreskrivs det om säkerställande av att den kommunikation som samarbetet mellan de myndigheter som är viktiga med tanke på säkerheten i samhället förutsätter, är störningsfri och obruten. Det gäller till exempel Suomen Erillisverkot Oy. Ett annat exempel är också Suomen Huoltovarmuusdata Oy, som lyder under Försörjningsberedskapscentralen och som är ett statligt bolag som äger datorhallskapacitet.
Ekonomiutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var