Bakgrund och mål
I propositionen föreslås det att Patent- och registerstyrelsen under vissa förutsättningar kan besluta att avsluta likvidationen eller återinföra ett sådant anmälningsskyldigt företag till handelsregistret som har förordnats att träda i likvidation eller avföras ur handelsregistret på grund av försummelse att göra vissa anmälningar i anslutning till handelsregistret. Det kan röra sig om försummelse av anmälan av bokslut, behörig styrelse och i lagen om näringsverksamhet avsedd företrädare eller uppgifter om verkliga förmånstagare enligt penningtvättslagen. Enligt förslaget förutsätter ett beslut om återinförande i handelsregistret eller avslutande av likvidationen en ansökan som ska göras inom ett år från beslutet om likvidation eller avregistrering. Regleringen ska tillämpas på anmälningsskyldiga som har förordnats att träda i likvidation eller avförts ur registret den 1 januari 2023 eller därefter.
Bakgrunden till förslaget är förändrad tolkningspraxis hos registermyndigheten Patent- och registerstyrelsen 2023. Enligt den kan avförande ur handelsregistret eller försättande i likvidation till följd av försummelse från den anmälningsskyldige inte längre betraktas som ett sakfel som ska rättas till med stöd av 50 § i förvaltningslagen. Eftersom handelsregisterlagen inte innehåller några bestämmelser om avslutande av likvidationen eller återinförande i registret i fråga om en anmälningsskyldig som på grund av försummelse har förordnats träda i likvidation eller avregistreras, kräver fortsatt näringsverksamhet i praktiken att den anmälningsskyldige upplöses genom ett likvidationsförfarande och att ett nytt bolag bildas.
Ekonomiutskottet anser att förslaget behövs och är motiverat. Enligt propositionen har omkring 55 000 anmälningsskyldiga avförts ur handelsregistret mellan den 1 januari 2019 och den 31 augusti 2024 på grund av försummelser. Under samma period har cirka 3 400 företag på ansökan återinförts i registret. Ekonomiutskottet noterar att en del av de företag som avförts ur registret har varit företag som har tänkt fortsätta med sin verksamhet. För att kunna fortsätta med verksamheten är det i sådana fall oskäligt att företaget måste avvecklas och ett nytt företag bildas.
Eventuella andra påföljder för den anmälningsskyldige till följd av avregistrering
I de sakkunnigyttranden som lämnats till utskottet framförs det att förordnande om likvidation eller avregistrering kan leda till skattepåföljder för den anmälningsskyldige samt uppsägning eller omstrukturering av personal, lån och andra avtal. Den gällande lagstiftningen eller propositionen innehåller inga bestämmelser om hur dessa eventuella andra påföljder kan förhindras. Syftet med propositionen är dock att den anmälningsskyldige ska kunna fortsätta sin verksamhet så normalt som möjligt och på motsvarande sätt som före förordnandet om likvidation eller avregistrering.
I en del av sakkunnigyttrandena anses det att den tolkningsanvisning som ingår i propositionsmotiven inte är tillräcklig för att avvärja eventuella skattepåföljder och andra påföljder, utan bestämmelser om detta bör utfärdas i lag. I ett sakkunnigyttrande föreslås det att datumet för när den anmälningsskyldige i enlighet med handelsregisterlagen återinförs i registret ska antecknas som den dag då avregistreringen antecknades i registret.
Ekonomiutskottet instämmer i arbets- och näringsministeriets svar av den 2 december 2024 och konstaterar att handelsregistrets grundläggande uppgift är att upprätthålla tillförlitlig och aktuell information om företag, sammanslutningar och personer som är verksamma i dem. Enligt uppgift till ekonomiutskottet skulle sakkunnigyttrandets förslag om att retroaktivt anteckna datumet för återinförande i registret som en annan dag än den då återinförandet sker vara en mycket exceptionell lösning med tanke på den gällande regleringen. Utskottet konstaterar också att faktaunderlaget till beredningen är begränsat på grund av att regleringen är brådskande och att det utifrån underlaget inte går att bedöma alla de konsekvenser som det kan ha att datumet för återinförande i registret anges vara samma datum som datumet för avregistreringen.
Informationsutbyte mellan myndigheter
Ekonomiutskottet noterar det som konstaterats i flera sakkunnigyttranden, nämligen att också företag som genuint bedriver affärsverksamhet avförs ur handelsregistret. Utskottet konstaterar också att även om det med stöd av den föreslagna lagstiftningen igen blir möjligt att återinföra företagen till registret, bör man försöka undvika att verksamma företag avförs ur registret. I första hand bör de påföras andra påföljder för försummelse av anmälningsskyldigheten. Utskottet betonar till denna del vikten av informationsutbyte mellan myndigheterna och anser det viktigt att exempelvis information från skatteförvaltningen utnyttjas mer och effektivare i processerna än för närvarande.
Elektronisk kommunikation
Ekonomiutskottet anser också att det är viktigt att möjligheterna till elektronisk kommunikation utnyttjas så effektivt som möjligt till exempel för att nå företagens ansvariga innan företaget avförs ur handelsregistret. När systemen utvecklas är det viktigt att se till att det är lätt att uträtta ärenden samt att systemet är tillförlitligt och driftsäkert.
Ändringen av ikraftträdandebestämmelsen i handelsregisterlagen
Ikraftträdandebestämmelsen i den reviderade handelsregisterlagen från 2023 föreslås bli ändrad så att 23 § om uppdaterade registeruppgifter börjar tillämpas först den 1 januari 2027 i stället för den 1 januari 2026. I ett sakkunnigyttrande påpekas det att förslaget inte motiveras tillräckligt i propositionen. Ekonomiutskottet anser det motiverat att skjuta upp tillämpningen, eftersom det enligt propositionen är uppenbart att det tekniska genomförandet för kontroll av att registeruppgifter är uppdaterade ännu inte kommer att vara slutfört i början av 2026. Utskottet hänvisar också till arbets- och näringsministeriets svar enligt vilket ett uppskov med tillämpningen på det sätt som föreslås i propositionen inte i någon betydande grad påverkar registrets aktualitet.