1 §
Tillämpningsområde
Denna lag tillämpas på konsumentprodukter.
Med konsumentprodukter avses i denna lag produkter som omfattas av tillämpningsområdet för Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/988 om allmän produktsäkerhet, ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1025/2012 och Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2020/1828 och om upphävande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/95/EG och rådets direktiv 87/357/EEG, nedan förordningen om allmän produktsäkerhet.
Bestämmelserna i 4, 6 och 22 § i denna lag tillämpas också på marknadskontrollen av produkter som omfattas av tillämpningsområdet för Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/42/EG om maskiner och om ändring av direktiv 95/16/EG och som är avsedda att användas eller som i väsentlig omfattning används för privat konsumtion (maskiner som är avsedda att användas av konsumenter).
I denna lag föreskrivs också om konsumentsäkerhetsdelegationen.
2 §
Allmänna krav på konsumentprodukter
Bestämmelser om allmänna krav på konsumentprodukter och om skyldigheten att uppfylla dessa krav finns i förordningen om allmän produktsäkerhet.
Närmare bestämmelser om de krav som ställs på konsumentprodukter för att skydda hälsan får utfärdas genom förordning av statsrådet.
3 §
Språkkrav som gäller konsumentprodukter
Den information som avses i artikel 9.7 och artikel 11.4 i förordningen om allmän produktsäkerhet ska ges på finska eller svenska eller båda språken med iakttagande av vad som föreskrivs i 34 § i språklagen (423/2003), om inte informationen getts genom allmänt kända anvisnings- eller varningsanteckningar. Den information som ges med stöd av artikel 19 d eller artikel 22.9 d i förordningen om allmän produktsäkerhet ska dock ges på finska och svenska, om inte informationen getts genom allmänt kända anvisnings- eller varningsanteckningar.
Vad som föreskrivs i 1 mom. tillämpas också när den information som avses i momentet ges i elektroniskt format på det sätt som avses i artikel 21 i förordningen om allmän produktsäkerhet.
Om inte något annat följer av 2 mom. ska den information som avses i artikel 21 i förordningen om allmän produktsäkerhet ges på finska eller svenska eller båda språken med iakttagande av vad som föreskrivs i 34 § i språklagen till den del det behövs för att identifiera och förstå informationen.
4 §
Marknadskontrollmyndigheter
Säkerhets- och kemikalieverket är den marknadskontrollmyndighet som avses i förordningen om allmän produktsäkerhet och denna lag, om inte något annat följer av 3 mom.
Om inte något annat följer av 3 mom. är Tullen den marknadskontrollmyndighet som avses i förordningen om allmän produktsäkerhet och denna lag, om marknadskontrollen gäller
1) import från länder utanför Europeiska unionen,
2) export från Finland,
3) transitering genom Finland,
4) lossning av ett parti konsumentprodukter och tillhörande lagring när konsumentprodukter levereras till Finland från Europeiska unionens medlemsstater.
När en myndighet med stöd av annan lagstiftning övervakar en konsumentprodukts säkerhet är den myndigheten den marknadskontrollmyndighet som avses i förordningen om allmän produktsäkerhet och denna lag. Om den övervakning som sker med stöd av annan lagstiftning endast omfattar enstaka säkerhetsaspekter, övervakar den myndighet som avses i detta moment dock inte efterlevnaden av bestämmelserna i kapitel II i förordningen om allmän produktsäkerhet.
Säkerhets- och kemikalieverket är marknadskontrollmyndighet när det gäller maskiner som är avsedda att användas av konsumenter.
Bestämmelser om marknadskontrollmyndighetens uppgifter och befogenheter finns förutom i denna lag även i lagen om marknadskontrollen av vissa produkter (1137/2016), nedan marknadskontrollagen , och i förordningen om allmän produktsäkerhet.
Bestämmelser om den myndighet som svarar för de yttre gränskontrollerna finns i 4 § 2 mom. i marknadskontrollagen.
5 §
Marknadskontroll
Marknadskontrollmyndigheten övervakar konsumentprodukternas säkerhet och överensstämmelse med kraven samt att de ekonomiska aktörerna och leverantörerna av onlinemarknadsplatser iakttar de skyldigheter i fråga om konsumentprodukter som föreskrivs i denna lag och i förordningen om allmän produktsäkerhet.
6 §
Rätt att utföra inspektioner
Bestämmelser om marknadskontrollmyndighetens rätt att utföra inspektioner finns i marknadskontrollagen.
I utrymmen som används för boende av permanent natur får inspektion vidtas endast om inspektionen är nödvändig för att utreda de omständigheter som inspektionen gäller och det finns anledning att misstänka att ett hälsobrott som avses i 44 kap. 1 § i strafflagen (39/1889) har begåtts.
7 §
Rätt att få information av leverantörer av onlinemarknadsplatser
Marknadskontrollmyndigheten har Utskottet föreslår en ändring trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter Slut på ändringsförslaget rätt attUtskottet föreslår en ändring Slut på ändringsförslaget av leverantörer av onlinemarknadsplatser få sådan information som är nödvändig med tanke på tillsynen. Utskottet föreslår en strykning Rätten att få information gäller även sådana upplysningar som är nödvändiga för tillsynen och som är sekretessbelagda på grund av att de gäller enskild affärsverksamhet eller yrkesutövning eller en enskild persons ekonomiska ställning eller hälsotillstånd eller annars är sekretessbelagda med stöd av lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) när de innehas av en myndighet. Slut på strykningsförslaget
8 §
Förelägganden som gäller leverantörer av onlinemarknadsplatser
Marknadskontrollmyndigheten kan ålägga en leverantör av en onlinemarknadsplats att inom en skälig tid fullgöra sin skyldighet enligt artikel 22.1–4, 22.6, 22.10 eller 22.12 i förordningen om allmän produktsäkerhet.
Om en leverantör av en onlinemarknadsplats har sådant innehåll på sitt onlinegränssnitt som hänvisar till ett erbjudande om en farlig produkt och det inte finns andra effektiva sätt att avlägsna risker, kan marknadskontrollmyndigheten förelägga leverantören av onlinemarknadsplatsen att avlägsna detta innehåll från sitt onlinegränssnitt, blockera tillgången till det eller visa en uttrycklig varning.
Marknadskontrollmyndigheten kan även interimistiskt utfärda ett föreläggande enligt 1 och 2 mom. Det interimistiska föreläggandet gäller tills marknadskontrollmyndigheten avgör saken slutgiltigt. Marknadskontrollmyndigheten ska avgöra saken skyndsamt.
Marknadskontrollmyndigheten får förena ett föreläggande som den utfärdat med stöd av denna paragraf med vite eller med hot om att den försummade åtgärden utförs på den försumliges bekostnad.
9 §
Information till Europeiska kommissionen
Det är marknadskontrollmyndighetens uppgift att lämna in de anmälningar av medlemsstaten som avses i artikel 26.1–26.3 och 26.6–26.8 i förordningen om allmän produktsäkerhet och utföra medlemsstatens kontroller som avses i artikel 26.8 i den förordningen.
10 §
Påföljdsavgift för brott mot tillverkares skyldigheter
Påföljdsavgift kan påföras en tillverkare som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar att iaktta följande skyldigheter i förordningen om allmän produktsäkerhet:
1) skyldigheten enligt artikel 9.2 att göra en intern riskanalys och utarbeta teknisk dokumentation eller skyldigheten enligt artikel 9.3 att säkerställa att den tekniska dokumentationen är aktuell,
2) märkningsskyldigheten enligt artikel 9.5,
3) informationsskyldigheten enligt artikel 9.6,
4) skyldigheten enligt artikel 9.7 att säkerställa att produkten åtföljs av tydliga bruksanvisningar och säkerhetsinformation,
5) skyldigheten enligt artikel 9.8 första stycket c att via Safety Business Gateway informera marknadskontrollmyndigheterna i de medlemsstater i Europeiska unionen, där det på marknaden har tillhandahållits en farlig produkt som tillverkaren har släppt ut på marknaden, om produkten,
6) skyldigheten enligt artikel 20 att anmäla en olycka eller instruera importören eller en av distributörerna att göra anmälan.
11 §
Påföljdsavgift för brott mot importörers skyldigheter
Påföljdsavgift kan påföras en importör som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar att iaktta följande förbud eller skyldigheter i förordningen om allmän produktsäkerhet:
1) förbudet enligt artikel 11.2 mot att släppa ut en produkt på marknaden om importören, på grundval av den information som denne förfogar över, anser eller har skäl att tro att produkten inte överensstämmer med kraven i artiklarna 9.2, 9.5 och 9.6,
2) skyldigheten enligt artikel 11.2 att informera tillverkaren om en farlig produkt och säkerställa att marknadskontrollmyndigheterna informeras om detta via Safety Business Gateway,
3) märknings- eller informationsskyldigheterna enligt artikel 11.3,
4) skyldigheten enligt artikel 11.4 att säkerställa att produkten åtföljs av tydliga bruksanvisningar och säkerhetsinformation,
5) skyldigheten enligt artikel 11.5 att säkerställa att lagrings- eller transportförhållandena inte äventyrar produktens överensstämmelse med kraven i artikel 9.5 och 9.6,
6) skyldigheten enligt artikel 11.8 första stycket c att via Safety Business Gateway informera marknadskontrollmyndigheterna i de medlemsstater i Europeiska unionen, där det på marknaden har tillhandahållits en farlig produkt som importören har släppt ut på marknaden, om produkten,
7) skyldigheten enligt artikel 20.3 att informera tillverkaren om en olycka eller göra en anmälan utifrån tillverkarens instruktioner.
12 §
Påföljdsavgift för brott mot distributörers skyldigheter
Påföljdsavgift kan påföras en distributör som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet försummar att iaktta följande förbud eller skyldigheter i förordningen om allmän produktsäkerhet:
1) skyldigheten enligt artikel 12.2 att säkerställa att lagrings- eller transportförhållandena inte äventyrar produktens överensstämmelse med kraven i artiklarna 9.5–9.7, 11.3 och 11.4,
2) förbudet enligt artikel 12.3 att tillhandahålla produkten på marknaden om distributören, på grundval av den information som denne förfogar över, anser eller har skäl att tro att en produkt inte överensstämmer med kraven i artiklarna 9.5–9.7, 11.3 och 11.4,
3) skyldigheten enligt artikel 12.4 att säkerställa att marknadskontrollmyndigheterna i de medlemsstater i Europeiska unionen där det på marknaden har tillhandahållits en sådan farlig produkt eller produkt som inte uppfyller kraven i artiklarna 9.5–9.7, 11.3 och 11.4 som distributören har tillhandahållit på marknaden omedelbart informeras om produkten via Safety Business Gateway, samt att tillverkaren eller importören informeras,
4) skyldigheten enligt artikel 20.3 att informera tillverkaren om en olycka eller göra en anmälan utifrån tillverkarens instruktioner.
13 §
Påföljdsavgift för brott mot tillverkares representanters skyldigheter
Påföljdsavgift kan påföras en tillverkares representant som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar att iaktta den i artikel 10.2 b i förordningen om allmän produktsäkerhet föreskrivna skyldigheten att informera tillverkaren om att en produkt är farlig, om tillverkarens representant anser eller har skäl att tro detta.
Vad som i 10 § föreskrivs om tillverkare tillämpas i stället för på tillverkaren på tillverkarens representant till den del tillverkaren genom en skriftlig fullmakt har gett representanten i uppdrag att utföra uppgiften.
14 §
Påföljdsavgift för brott mot ekonomiska aktörers vissa skyldigheter
Påföljdsavgift kan påföras en ekonomisk aktör som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar att iaktta följande skyldigheter:
1) skyldigheten enligt artikel 16.2 i förordningen om allmän produktsäkerhet att regelbundet kontrollera att produkten överensstämmer med den tekniska dokumentation som avses i artikel 9.2 och uppfyller kraven i artikel 9.5–9.7,
2) skyldigheten enligt artikel 16.3 i förordningen om allmän produktsäkerhet att på produkten eller dess förpackning, paketet eller ett åtföljande dokument ange sina uppgifter,
3) skyldigheten enligt artikel 4.3 c i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 att informera om att en produkt utgör en risk, om den ekonomiska aktören har skäl att tro detta.
Påföljdsavgift kan dessutom påföras en ekonomisk aktör som uppsåtligen försummar att iaktta följande skyldigheter i förordningen om allmän produktsäkerhet:
1) skyldigheterna enligt artikel 19 a–c att i ett erbjudande om produkten tydligt och synligt ange information om tillverkare eller ansvarig person samt information om produkten,
2) skyldigheten enligt artikel 19 d att i ett erbjudande om produkten tydligt och synligt ange varnings- och säkerhetsinformation.
15 §
Påföljdsavgift för brott mot skyldigheter som gäller leverantörer av onlinemarknadsplatser
Påföljdsavgift kan påföras en leverantör av en onlinemarknadsplats som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet försummar att iaktta följande skyldigheter i förordningen om allmän produktsäkerhet:
1) skyldigheten enligt artikel 22.12 att via Safety Business Gateway informera om farliga produkter som har erbjudits på leverantörens onlinegränssnitt och som leverantören har faktisk kännedom om,
2) skyldigheten enligt artikel 22.12 att utan dröjsmål informera relevanta näringsidkare och ekonomiska aktörer om den information leverantören har fått om olyckor eller säkerhetsproblem, i de fall denne har kännedom om att produkten i fråga erbjöds av dessa näringsidkare via leverantörens gränssnitt,
3) skyldigheten enligt artikel 22.12 att utan dröjsmål via Safety Business Gateway anmäla eventuella olyckor som leverantören har informerats om och som leder till en allvarlig risk för eller faktisk skada på en konsuments hälsa eller säkerhet orsakad av en produkt som tillhandahålls på leverantörens onlinemarknadsplats samt informera tillverkaren om detta,
4) skyldigheten enligt artikel 22.12 att avstå från att hindra produktåterkallelser.
16 §
Påföljdsavgiftens storlek
Påföljdsavgiftens storlek ska baseras på en samlad bedömning. När avgiftens storlek bestäms ska hänsyn tas till
1) överträdelsens art, omfattning och varaktighet samt hur allvarlig överträdelsen är,
2) den vinning som erhållits genom överträdelsen, om denna uppgift finns att tillgå,
3) de åtgärder som tillverkaren, tillverkarens representant, importören, distributören eller leverantören av onlinemarknadsplatsen vidtagit för att lindra eller avhjälpa skadan,
4) de eventuella tidigare överträdelser av bestämmelserna i denna lag som tillverkaren, tillverkarens representant, importören, distributören eller leverantören av onlinemarknadsplatsen begått,
5) påföljder som påförts näringsidkaren i en annan medlemsstat i Europeiska unionen för samma gränsöverskridande överträdelse, om uppgift om sådana påföljder finns att tillgå.
Om påföljdsavgiften påförs en juridisk person får påföljdsavgiften utgöra högst en procent av omsättningen under året före det då överträdelsen upphörde, dock högst 100 000 euro. Om bokslutet ännu inte är klart när påföljdsavgiften påförs eller om affärsverksamheten nyligen inletts och något bokslut inte finns att tillgå, kan omsättningen uppskattas utifrån någon annan tillgänglig utredning.
Den påföljdsavgift som påförs en fysisk person får vara högst en procent av dennes inkomster enligt den verkställda beskattningen för året före det då överträdelsen upphörde, dock högst 10 000 euro. Om inkomsterna inte kan utredas på ett tillförlitligt sätt, kan de uppskattas utifrån annan tillgänglig utredning.
17 §
Påförande av påföljdsavgift
Påföljdsavgiften påförs av marknadskontrollmyndigheten. Påföljdsavgiften ska betalas till staten.
Påföljdsavgift får inte påföras, om det har förflutit mer än två år sedan handlingen.
I ett ärende som gäller påföljdsavgift får det i syfte att påföra en fysisk person en påföljdsavgift inte användas uppgifter som personen har lämnat med stöd av skyldigheten att lämna uppgifter enligt 8 § i marknadskontrollagen och som har fåtts genom att personen med stöd av 28 § i den lagen har förelagts vite för att fullgöra skyldigheten.
18 §
Avstående från att påföra påföljdsavgift
Påföljdsavgift påförs inte om överträdelsen är ringa eller påförande av påföljdsavgift ska anses uppenbart oskäligt.
Påföljdsavgift påförs inte om personen för samma handling har ett ärende som gäller påförande av påföljdsavgift anhängigt eller om ärendet är avgjort och har vunnit laga kraft.
Påföljdsavgift behöver inte påföras om tillverkaren, tillverkarens representant, importören, distributören eller leverantören av onlinemarknadsplatsen har vidtagit tillräckliga korrigerande åtgärder omedelbart efter att överträdelsen upptäcktes och det inte är fråga om en allvarlig eller återkommande överträdelse.
Utskottet föreslår en strykning Påföljdsavgift behöver inte heller påföras om ett vite har dömts ut på grund av samma överträdelse. Slut på strykningsförslaget
19 §
Påföljdsavgiftens förhållande till straffrättsliga bestämmelser
Påföljdsavgift får inte påföras någon som är misstänkt för samma handling i en förundersökning, någon i fråga om vilken det pågår åtalsprövning avseende samma handling eller någon som är svarande i domstol i ett brottmål som gäller samma handling. Påföljdsavgift får inte heller påföras någon som har dömts genom en lagakraftvunnen dom för samma handling i ett brottmål.
Om en påföljdsavgift har påförts en fysisk person, får åtal inte väckas mot personen för samma handling och får personen i ett brottmål inte meddelas dom för samma handling.
Bestämmelser om straff för hälsobrott finns i 44 kap. 1 § i strafflagen.
20 §
Ändringssökande
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019).
Vid sökande av ändring i beslut som gäller föreläggande och utdömande av vite samt föreläggande och verkställighet av hot om tvångsutförande tillämpas dock viteslagen (1113/1990).
Ett beslut av marknadskontrollmyndigheten som gäller annat än påförande av påföljdsavgift kan verkställas även om besvär har anförts.
I ett interimistiskt förordnande som marknadskontrollmyndigheten utfärdat med stöd av 8 § får ändring inte separat sökas genom besvär.
21 §
Verkställighet av påföljdsavgift
Bestämmelser om verkställigheten av påföljdsavgifter finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002). En påföljdsavgift preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades.
Påföljdsavgiften avskrivs om en avgiftsskyldig fysisk person avlider.
22 §
Straffbestämmelser som gäller maskiner som är avsedda att användas av konsumenter
Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot ett förbud eller ett föreläggande som gäller maskiner som är avsedda att användas av konsumenter och som utfärdats med stöd av marknadskontrollagen ska, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, för konsumentsäkerhetsförseelse dömas till böter.
Utskottet föreslår en strykning Den som bryter mot ett förbud eller föreläggande som gäller maskiner som är avsedda att användas av konsumenter och som har utfärdats med stöd av marknadskontrollagen och förenats med vite, kan lämnas obestraffad för samma gärning. Slut på strykningsförslaget
23 §
Konsumentsäkerhetsdelegationen
I anslutning till arbets- och näringsministeriet kan det finnas en konsumentsäkerhetsdelegation.
Delegationen ska följa tillämpningen av och tillsynen över lagstiftningen om konsumentsäkerhet, lämna utlåtanden och lägga fram förslag och initiativ till utveckling av lagstiftningen och tillsynen över den samt behandla andra frågor som gäller verkställigheten av denna lag och lagen om konsumtionstjänsters säkerhet ( / ) samt förbättrandet av konsumentprodukters och konsumtionstjänsters säkerhet. Delegationen ska också planera åtgärder för att skapa behövligt samarbete med dem som handlägger frågor som gäller arbetarskydd, räddningsväsende, polisväsende, standardisering, forskning och testning samt andra frågor som gäller konsumentprodukters och konsumtionstjänsters säkerhet.
Närmare bestämmelser om konsumentsäkerhetsdelegationen får utfärdas genom förordning av statsrådet.
24 §
Konsumentsäkerhetsdelegationens sammansättning
Konsumentsäkerhetsdelegationen består av en ordförande och en vice ordförande samt högst 18 andra medlemmar. Samtliga medlemmar förordnas av statsrådet för tre år i sänder. Statsrådet utser en personlig suppleant för vice ordföranden och för varje annan medlem.
Ordföranden samt vice ordföranden, sex andra medlemmar och deras suppleanter ska vara personer som inte kan anses representera verksamhetsutövarnas eller konsumenternas intressen.
Om en medlem eller en suppleant avgår eller avlider under sin mandatperiod, utser arbets- och näringsministeriet, med beaktande av vad som föreskrivs i 2 mom., en ny medlem eller suppleant i dennes ställe för den återstående mandatperioden.
25 §
Ikraftträdande
Denna lag träder i kraft den 20 .
Genom denna lag upphävs konsumentsäkerhetslagen (920/2011) och lagen om underrättelser till Europeiska kommissionen om marknadskontrollen av vissa produkter som medför risk (1197/2009).
Handels- och industriministeriets beslut om tungmetaller som övergår från förnödenheter som kommer i beröring med livsmedel (268/1992), handels- och industriministeriets beslut om utlösning av N-nitrosaminer och N-nitroserbara ämnen från dinappar och tröstnappar av elastomer eller gummi (903/1994), statsrådets förordning om maskiners säkerhet (400/2008) och statsrådets förordning om förbud mot utsläppande på marknaden av vissa skärverktyg (683/2013) förblir i kraft.
Den konsumentsäkerhetsdelegation som är verksam vid ikraftträdande av denna lag fortsätter till utgången av sin mandatperiod som den delegation som avses i denna lag.