Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar.
Allmänt
Syftet med propositionen är att i enlighet med regeringsprogrammet för regeringen Orpo höja punktskatten på tobak med 100 miljoner euro åren 2026 och 2027. Dessutom är avsikten att i enlighet med regeringens rambeslut höja punktskatten på tobak med 50 miljoner euro år 2025. Det har senare fastställts att höjningen träder i kraft den 1 november 2024. Höjningen är en del av åtgärderna för att balansera de offentliga finanserna.
Syftet med skattehöjningarna är dels att få in skatteintäkter, dels att priserna på tobaksprodukter ska stiga och därigenom de tobaksrelaterade skadorna kunna förebyggas. Enligt propositionen beaktar sättet att genomföra höjningarna hur den inhemska prisstegringen påverkar resandeinförseln, smugglingen och grå marknader. En okontrollerad ökning av resandeinförsel och smuggling riskerar att äventyra de statsfinansiella och hälsorelaterade målen med tobaksbeskattningen.
De föreslagna höjningarna är förenliga med syftet med tobakslagen, att minska rökning. Höjningarna stämmer också överens med de förslag som arbetsgruppen för utveckling av tobaks- och nikotinpolitiken framfört om att punktskatten på tobak ska fortsätta höjas varje halvår och att tobaksprodukternas skattestruktur ska bevaras i samband med framtida skattehöjningar. Genom åtgärder som påverkar beskattningen av och priserna på tobaksprodukter kan man effektivt påverka rökningen på befolkningsnivå.
Enligt förslaget höjs skatten på cigaretter, rulltobak, pip- och cigarettobak, cigarrer och cigariller med i genomsnitt 27,1 procent. Höjningarna koncentreras till skatten per enhet och minimiskatten. Höjningarna genomförs i sex etapper. Den första höjningen görs vid ingången av november 2024, den andra vid ingången av juli 2025 och därefter halvårsvis så att den sista höjningen genomförs den 1 juli 2027.
I propositionen beräknas det att de föreslagna skattehöjningarna ökar statens intäkter från punktskatten på tobak med sammanlagt 150 miljoner euro betraktat enligt effekterna efter höjningarna i slutet av 2027 och jämfört med en situation där skattesatserna inte skulle ändras. Fullt genomslag på skatteintäkterna enligt kontantprincipen får höjningarna 2028. I propositionen bedöms det att om den första skattehöjningen genomförs redan den 1 november 2024 i stället för den 1 januari 2025 kommer skatteintäkter sannolikt på grund av upplagring att överföras från 2025 till 2024 enligt kontantprincipen.
Tidigare höjningar
Punktskatten på tobak har höjts från och med 2009 med undantag för 2011, 2013 och 2024. Mellan 2016 och 2023 har höjningarna genomförts halvårsvis. Skattehöjningarna har motiverats med både statsfinansiella och hälsopolitiska skäl. Syftet med höjningarna har varit att åstadkomma en måttlig prisstegring på tobaksprodukter och därigenom förebygga tobaksrelaterade skador. Enligt propositionen har dessutom till exempel de betydande höjningarna av punktskatten på rulltobak, cigarrer och cigariller 2022 och 2023 bidragit till att den temporära ökningen av konsumtionen av dem vände nedåt.
Höjning i etapper
Vissa av de sakkunniga som utskottet hörde riktade kritik mot förslaget om att höjningarna görs varje halvår och ansåg att detta sätt att genomföra höjningarna är administrativt tungrott på grund av den prissättningsprocess och de ändringar i informationssystemen som krävs när skatten höjs.
Utskottet påpekar att en höjning i etapper bidrar till att de enskilda ändringarna hålls på en måttlig nivå. Det är viktigt för att myndigheterna ska ha så bra kontroll som möjligt över resandeinförseln och den grå marknaden. Dessutom konstaterar utskottet att de skattehöjningar som nu föreslås motsvarar det sätt att höja skatterna varje halvår som har tillämpats under de två senaste regeringsperioderna. Enligt uppgift har det inte observerats några nämnvärda problem med genomförandet av höjningarna, även om det står klart att det medför extra arbete för de olika aktörerna.
Elektroniska cigaretter och nikotinpåsar
De föreslagna höjningarna av tobaksskatten gäller inte elektroniska cigaretter eller nikotinpåsar. Av propositionen framgår att det behövs mer information om utvecklingen av den skattepliktiga konsumtionen, resandeinförseln och den olagliga förmedlingen av vätskor för elektroniska cigaretter, tobaksprodukter avsedda för upphettning och rökfria nikotinprodukter innan eventuella ändringar görs i beskattningen. Enligt propositionen kan ändringar vid behov föreslås i en regeringsproposition som lämnas senare.
Flera av dem som hördes föreslog att skatten ska höjas också i fråga om elektroniska cigaretter och nikotinpåsar, antingen nu eller inom den närmaste framtiden. Men det ansågs också vara bra att först utreda situationen i fråga om dessa produkter.
Tobaksaccisen på vätskor för elektroniska cigaretter infördes 2017. Fastställandet av skattenivån var då förenat med osäkerhetsfaktorer. Det finns både nikotinhaltiga och nikotinfria vätskor för elektroniska cigaretter. Enligt uppgift har det visat sig problematiskt att få i synnerhet nikotinfria alternativ att omfattas av beskattningen, eftersom de också har andra användningsändamål som inte ska beskattas. Nikotinpåsar blev däremot punktskattepliktiga produkter först vid ingången av 2024. Beskattningen av dessa produkter är således ännu inte etablerad och det finns inga tillförlitliga uppskattningar av skattens inverkan på priserna eller konsumtionen. Prisstegringen som följer av beskattningen kan också leda till resandeinförsel eller parallellimport som faller utanför beskattningen, eller import av snus som liknar nikotinpåsar och som inte heller omfattas av skatten. Med tanke på de statsfinansiella och hälsorelaterade målen med tobaksbeskattningen är det viktigt att vätskor för elektroniska cigaretter och nikotinpåsar också beskattas.
Tullen har föreslagit att tobaksaccisen utvidgas till att gälla starka (med en nikotinhalt på mer än 20 milligram per milliliter) nikotinvätskor som används i elektroniska cigaretter. Till denna del hänvisar utskottet till det som sägs i propositionen om att frågan har en beröringspunkt med tobakslagen och att den därför utreds separat genom samarbete mellan finansministeriet och social- och hälsovårdsministeriet.
Avslutningsvis
Utskottet understryker vikten av att följa effekterna av förslaget. Utskottet framhåller också att det är viktigt att situationen i fråga om elektroniska cigaretter och nikotinpåsar bevakas och att möjligheten till skattehöjningar också i fråga om dem utreds.