Senast publicerat 25-11-2024 15:27

Betänkande FiUB 22/2024 rd RP 107/2024 rd Finansutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 11 § i och bilagan till fordonsskattelagen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 11 § i och bilagan till fordonsskattelagen (RP 107/2024 rd): Ärendet har remitterats till finansutskottet för betänkande. 

Beredning i delegation

Ärendet har beretts i finansutskottets skattedelegation. 

Sakkunniga

Delegationen har hört 

  • lagstiftningsråd Markus Teräväinen 
    finansministeriet
  • finansexpert Jussi Kiviluoto 
    finansministeriet
  • planerare Johanna Hiltunen 
    kommunikationsministeriet
  • miljöråd Outi Honkatukia 
    miljöministeriet
  • specialsakkunnig Irene Keskihannu 
    Transport- och kommunikationsverket
  • verkställande direktör Tero Lausala 
    Autoalan Keskusliitto ry
  • verkställande direktör Tero Kallio 
    Bilimportörerna och -industrin rf
  • expert Sini Puntanen 
    Företagarna i Finland rf
  • ekonomisk expert Janne Kalluinen 
    Skattebetalarnas Centralförbund rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Statens ekonomiska forskningscentral
  • Finlands klimatpanel
  • Automobilförbundet rf
  • Finlands naturskyddsförbund rf
  • Suomen Taksiliitto ry
  • Sähköinen liikenne ry.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att fordonsskattelagen ändras så att fordonsskatten höjs med sammanlagt cirka 34 miljoner euro enligt nivån 2026. Höjningen ska enligt förslaget i huvudsak gälla grundskatten och drivkraftsskatten på renodlade elbilar och laddbara hybridbilar. 

Fordonsskattens grundskatt per år för renodlade elbilar föreslås stiga med cirka 53 euro. Fordonsskattens drivkraftsskatt för renodlade elbilar stiger enligt förslaget med i genomsnitt cirka 35 euro. Den årliga grundskatten på personbilar som är laddhybrider stiger med i genomsnitt cirka 37 euro. I fråga om laddhybriderna föreslås drivkraftsskatten för bensindrivna personbilar stiga med i genomsnitt cirka 41 euro medan den föreslås sjunka med i genomsnitt cirka 140 euro för dieseldrivna personbilar. Grundskatten på paketbilar som är laddhybrider föreslås stiga med i genomsnitt cirka 35 euro. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025 och avses bli behandlad i samband med den. 

Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025. Den föreslagna fordonsskatten tillämpas dock först i fråga om skatt som tas ut den 1 januari 2026 och senare. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar. 

Genom propositionen genomförs de åtgärder för att höja fordonsskatten som regeringen kom överens om vid överläggningarna om planen för de offentliga finanserna för 2025—2028. Höjningen gäller grundskatten och drivkraftsskatten, och den ska gälla främst elbilar och laddbara hybrider. I och med att bilbeståndet blir elektrifierat leder denna skatteförhöjning till ökade skatteintäkter, står det i propositionen. 

Den överenskomna höjningen av fordonsskatten hänför sig också till en förlängning av skattesubventionen för beskattningsvärdet för sådana elbilar som används som tjänstebilar för åren 2026—2029. Målet är att genom skatteändringarna enligt en statisk bedömning öka statens skatteinkomster med cirka 20 miljoner euro på 2026 års nivå, inbegripet den förlust av skatteinkomster som enligt uppskattning följer av att skattesubventionen för tjänstebilar förlängs. Av statsfinansiella skäl är höjningen av fordonsskatten dock permanent och dimensioneringen ändras inte utifrån de faktiska kostnaderna för skattesubventionen för tjänstebilar. 

Utöver de statsfinansiella målen är ett syfte med ändringen av drivkraftsskatten att göra energiskattesystemet mer konsekvent så att man slopar den skatteförmån som den lägre genomsnittliga punktskatten på elström lett till på årsnivå jämfört med skatten på motorbensin. De nuvarande drivkraftsskattesatserna har fastställts i samband med den energiskattereform som trädde i kraft 2011. Enligt propositionen ansågs då elbilar och laddhybrider vara begränsat användbara eftersom deras tekniska utveckling befann sig i initialfasen och laddningsinfrastrukturen var bristfällig. Skattenivåerna fastställdes då enligt korta körsträckor med eldrift. I dag har dessa begränsningar av användbarheten till stor del undanröjts. 

De föreslagna ändringarna i fordonsskatten beräknas öka intäkterna från skatten med cirka 34 miljoner euro på 2026 års nivå, varav grundskattens andel uppgår till cirka 20 miljoner euro. Av dessa ändringar kommer cirka 30 procent, det vill säga 10 miljoner euro, att märkas redan 2025 som en ökning av skatteintäkter, eftersom fordonsskatt tas ut i förväg för en skatteperiod på tolv månader och debetsedlar där skattebeloppen bygger på de nya skattegrunderna kommer att sändas ut redan från och med januari 2025. 

I och med att elbilarna och laddhybriderna blir allt vanligare kommer skatteändringarna att omfatta en allt större del av fordonsbeståndet, vilket i sin tur leder till ökade intäkter från fordonsskatten. Skattehöjningarnas effekt på intäktsökningarna från fordonsskatten beräknas i propositionen uppgå till cirka 44 miljoner euro 2027 och 55 miljoner euro 2028. 

Sakkunniga har kritiserat höjningen av fordonsskatten på elbilar och laddhybrider och ansett att den bland annat försämrar fordonsskattens utsläppsstyrande effekt och bromsar elektrifieringen av trafiken. Dessutom har det ansetts att höjningen kan försämra möjligheterna att uppnå målen för minskning av utsläppen inom transportsektorn eller skyldigheterna att minska utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn. 

Eftersom skatteändringarna i någon mån ökar de årliga kostnaderna för elbilar och laddhybrider jämfört med bilar med förbränningsmotor, kommer marknadsandelarna för elbilar och laddhybrider enligt propositionen att minska något vid första registrering och vid import av begagnade fordon. Kostnaderna för elbilar stiger med i genomsnitt 88 euro per år och kostnaderna för bensin-drivna laddhybrider med i genomsnitt 78 euro, medan kostnaderna för dieseldrivna laddhybrider minskar med i genomsnitt 104 euro. 

De föreslagna ändringarna beräknas öka koldioxidutsläppen till atmosfären från drivmedelskonsumtionen med cirka 0,03 megaton på 2030 års nivå. De kalkylerade koldioxidutsläppen inom ansvarsfördelningssektorn kommer på 2030 års nivå att stiga med uppskattningsvis cirka 0,02 megaton när man beaktar de förnybara bränslenas andel av bränsleförbrukningen, står det i propositionen. De kalkylerade koldioxidutsläppen från ansvarsfördelningssektorn blir kumulativt sett cirka 0,06 megaton högre för åren 2025—2030. Kombinerat med förlängningen av skattesubventionen för tjänstebilar med nollutsläpp, som beräknas sänka de kalkylerade utsläppen från trafiken, är de kalkylerade utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn enligt propositionen kumulativt sett för åren 2025—2030 endast cirka 0,01 megaton högre än om inga skatteändringar gjordes. 

Sammantaget sett anser utskottet att de föreslagna ändringarna behövs och är angelägna. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Finansutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 107/2024 rd utan ändringar. 
Helsingfors 22.11.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Markus Lohi cent 
 
medlem 
Markku Eestilä saml 
 
medlem 
Janne Heikkinen saml 
 
medlem 
Timo Heinonen saml 
 
medlem 
Marko Kilpi saml 
 
medlem 
Jari Koskela saf 
 
medlem 
Suna Kymäläinen sd 
 
medlem 
Aki Lindén sd 
 
medlem 
Mika Lintilä cent 
 
medlem 
Laura Meriluoto vänst 
 
medlem 
Minna Reijonen saf 
 
medlem 
Jari Ronkainen saf 
 
medlem 
Joona Räsänen sd 
 
medlem 
Sari Sarkomaa saml 
 
medlem 
Sami Savio saf 
 
medlem 
Ville Valkonen saml 
 
medlem 
Pia Viitanen sd 
 
medlem 
Ville Vähämäki saf 
 
ersättare 
Krista Mikkonen gröna 
 
ersättare 
Riitta Mäkinen sd 
 
ersättare 
Henrik Wickström sv. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Tarja Järvinen.  
 

Reservation 1 /sd

Motivering

I proposition RP 107/2024 rd föreslås det att fordonsskattelagen ändras så att fordonsskatten höjs med sammanlagt cirka 34 miljoner euro enligt nivån 2026. Höjningen ska enligt förslaget i huvudsak gälla grundskatten och drivkraftsskatten på renodlade elbilar och laddbara hybridbilar. Ändringen görs genom revidering av skattetabellerna A och A1 i bilagan till fordonsskattelagen. Vid överläggningarna om planen för de offentliga finanserna för 2025—2028 kom regeringen överens om åtgärder för att förbättra hållbarheten i de offentliga finanserna och skapa förutsättningar för att bromsa skuldsättningen. Propositionens mål är fiskala och de försvagar i viss mån fordonsskattens styreffekt på utsläppen. 

Beskattningen av transporter bildar en helhet som inte kan greppas via en enskild skatteändring. Bakgrunden till regeringens nu föreslagna skattehöjning är proposition RP 35/2023 rd från i fjol där regeringen föreslog en sänkning av fordonsskatten med 50 miljoner euro per år med tyngdpunkt på bilar med medelhög och hög utsläppsnivå samt på de äldsta bilarna. Propositionernas sammantagna effekt blir då en skärpning av beskattningen av utsläppssnåla bilar och en lindring av beskattningen av bilar med medelhög och hög utsläppsnivå. Även om fordonsskattens styreffekt inte är lika stor som drivmedels-, energi- eller bilbeskattningens, är den sammantagna effekten av besluten outhärdlig med tanke på den gröna omställningen. 

Förnyelsen av bilbeståndet bromsas upp och utsläppen ökar. Propositionen strider alltså mot målet att dämpa utsläppen från trafiken. Finland har som mål att minska utsläppen från trafiken med hälften från 2005 års nivå fram till 2030. Trafiken har också en central betydelse för uppnåendet av det mål om minskade utsläppet som ställts upp för den så kallade ansvarsfördelningssektorn. Ett misslyckande med detta mål leder till en situation där Finland måste bedriva handel med utsläppsminskningsenheter med de EU-länder som har lyckats med sitt mål. Det är helt oklart till vilket pris och av vem vi kan få sådana enheter, och det är en betydande risk för statsfinanserna i slutet av årtiondet att målet för minskning av utsläppen från trafiken inte har kunnat nås. 

Bilisterna reagerar klart och tydligt på beskattningen av transporter genom sina konsumtionsval. Detta erbjuder en stor möjlighet för transportskatterna att styra utvecklingen av bilbeståndet i landet, men gör det också svårt att uppnå skatternas fiskala mål, eftersom skattebasen försvagas om bilbeståndet utvecklas i riktning mot mindre beskattade bilar. Fordonsskattens styreffekt bland de tre huvudsakliga skatterna verkar vara minst och dess avkastning mest förutsägbar, vilket ur fiskal synvinkel gör den mer användbar än bil- eller drivmedelsskatten. De krympande skattebaserna inom transporter är en central orsak till att statens inkomstunderlag minskar, och därför är det motiverat att tyngdpunkten i beskattningen av transporter flyttas över till fordonsskatten. 

Socialdemokraterna understöder regeringens proposition om höjning av fordonsskatten för att stärka skattebasen för transporter. Propositionen är också rättvis när skattehöjningen progressivt riktas till dem som har de högsta inkomsterna, dvs. till dem som har den största skattekraften. Propositionen är dock inte i sig tillräcklig, utan den bör förenas med ett återtagande av de ogrundade skattesänkningar för bilar med höga utsläpp och gamla bilar som det fattades beslut om 2023. Om 2023 års sänkningar av fordonsskatten inte återtas lindrar regeringen fordonsskatten över lag, vilket inte är önskvärt med tanke på beskattningen av transporter i stort. 

Sammantaget skulle de ändringar i fordonsskattetabellerna som socialdemokraterna föreslår statiskt öka intäkterna från fordonsskatten med cirka 85 miljoner euro per år. Beskattningen av gamla bilar och bilar med höga utsläpp skärps, vilket sannolikt skulle göra att de fortare utgår ur bilbeståndet. Proposition RP 35/2023 rd fokuserade skattesänkningen i skattetabell 1 på bilar med medelstora och stora utsläpp så att skattenedsättningen börjar på utsläppsnivån 111 gram per kilometer och sträckte sig till utsläppsnivån 210 gram per kilometer. Vi vill återinföra fordonsskatten på dessa bilar i dess tidigare form. Regeringen föreslog då inga ändringar i skattetabell 1 A för bilar vars utsläpp mäts med WLTP-metoden. Tabellen gäller bilar som förvärvats 2017—2019 eller därefter. Socialdemokraterna föreslår därför inga ändringar i denna tabell, eftersom det inte finns någon skattelättnad som kan återtas. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner lagförslaget med följande ändringar: (Reservationens ändringsförslag) 

Reservationens ändringsförslag

Lag om ändring av 11 § i och bilagan till fordonsskattelagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i fordonsskattelagen (1281/2003) 11 § 1 mom. 2 punkten och i bilagan till lagen skattetabellerna 1Utskottet föreslår en ändring , Slut på ändringsförslaget 1 A Utskottet föreslår en ändring och 2 Slut på ändringsförslaget, sådana de lyder, 11 § 1 mom. 2 punkten i lag 943/2018, skattetabell 1 Utskottet föreslår en ändring och 2 Slut på ändringsförslaget i lag 1223/2023 och skattetabell 1 A i lag 1071/2018, som följer: 
11 § 
Drivkraftsskatt 
För fordon som utnyttjar annan kraftkälla eller annat bränsle än motorbensin påförs drivkraftsskatt. Drivkraftsskattebeloppet per dag är 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) med avvikelse från bestämmelserna i 1 punkten per dag för varje påbörjat hundratal kilogram totalmassa dock
a) 1,9 cent om fordonets drivkraft är el,
b) 0,95 cent om fordonets drivkraft är el och motorbensin,
c) 3,6 cent om fordonets drivkraft är el och dieselolja,
d) 3,1 cent om fordonets drivkraft är bränsle som består av metan,
 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Skattebeloppet per dag beräknas enligt de bestämmelser som gäller vid ikraftträdandet av denna lag till och med den 31 december 2025. 
 Slut på lagförslaget 

SKATTETABELL 1 

Fordonets CO2-utsläpp 

Skattens belopp 

g/km 

cent/dag 

euro/365 dagar 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

29,10 

106,21 

10 

29,10 

106,21 

11 

29,10 

106,21 

12 

29,10 

106,21 

13 

29,10 

106,21 

14 

29,10 

106,21 

15 

29,10 

106,21 

16 

29,10 

106,21 

17 

29,10 

106,21 

18 

29,10 

106,21 

19 

29,10 

106,21 

20 

29,10 

106,21 

21 

29,10 

106,21 

22 

29,10 

106,21 

23 

29,10 

106,21 

24 

29,10 

106,21 

25 

29,10 

106,21 

26 

29,10 

106,21 

27 

29,10 

106,21 

28 

29,10 

106,21 

29 

29,10 

106,21 

30 

29,10 

106,21 

31 

29,10 

106,21 

32 

29,10 

106,21 

33 

29,10 

106,21 

34 

29,10 

106,21 

35 

29,10 

106,21 

36 

29,10 

106,21 

37 

29,10 

106,21 

38 

29,10 

106,21 

39 

29,10 

106,21 

40 

29,10 

106,21 

41 

29,10 

106,21 

42 

29,10 

106,21 

43 

29,10 

106,21 

44 

29,10 

106,21 

45 

29,10 

106,21 

46 

29,10 

106,21 

47 

29,10 

106,21 

48 

29,10 

106,21 

49 

29,10 

106,21 

50 

29,10 

106,21 

51 

29,10 

106,21 

52 

29,10 

106,21 

53 

29,10 

106,21 

54 

29,10 

106,21 

55 

29,10 

106,21 

56 

29,10 

106,21 

57 

29,10 

106,21 

58 

29,10 

106,21 

59 

29,10 

106,21 

60 

29,10 

106,21 

61 

29,10 

106,21 

62 

29,10 

106,21 

63 

29,10 

106,21 

64 

29,10 

106,21 

65 

29,10 

106,21 

66 

29,10 

106,21 

67 

29,10 

106,21 

68 

29,10 

106,21 

69 

29,10 

106,21 

70 

29,10 

106,21 

71 

29,10 

106,21 

72 

29,10 

106,21 

73 

29,10 

106,21 

74 

29,10 

106,21 

75 

29,10 

106,21 

76 

29,10 

106,21 

77 

29,10 

106,21 

78 

29,10 

106,21 

79 

29,10 

106,21 

80 

29,10 

106,21 

81 

29,10 

106,21 

82 

29,10 

106,21 

83 

29,20 

106,58 

84 

29,50 

107,67 

85 

29,80 

108,77 

86 

30,10 

109,86 

87 

30,40 

110,96 

88 

30,70 

112,05 

89 

30,90 

112,78 

90 

31,20 

113,88 

91 

31,50 

114,97 

92 

31,80 

116,07 

93 

32,10 

117,16 

94 

32,40 

118,26 

95 

32,80 

119,72 

96 

33,10 

120,81 

97 

33,40 

121,91 

98 

33,70 

123,00 

99 

34,00 

124,10 

100 

34,40 

125,56 

101 

34,70 

126,65 

102 

35,00 

127,75 

103 

35,40 

129,21 

104 

35,70 

130,30 

105 

36,00 

131,40 

106 

36,40 

132,86 

107 

36,70 

133,95 

108 

37,10 

135,41 

109 

37,40 

136,51 

110 

37,80 

137,97 

111 

Utskottet föreslår en ändring 38,20 Slut på ändringsförslaget 

138,70 

112 

Utskottet föreslår en ändring 38,50 Slut på ändringsförslaget 

139,79 

113 

Utskottet föreslår en ändring 38,90 Slut på ändringsförslaget 

140,89 

114 

Utskottet föreslår en ändring 39,30 Slut på ändringsförslaget 

141,62 

115 

Utskottet föreslår en ändring 39,70 Slut på ändringsförslaget 

142,71 

116 

Utskottet föreslår en ändring 40,10 Slut på ändringsförslaget 

143,81 

117 

Utskottet föreslår en ändring 40,40 Slut på ändringsförslaget 

144,90 

118 

Utskottet föreslår en ändring 40,80 Slut på ändringsförslaget 

145,63 

119 

Utskottet föreslår en ändring 41,20 Slut på ändringsförslaget 

146,73 

120 

Utskottet föreslår en ändring 41,60 Slut på ändringsförslaget 

147,82 

121 

Utskottet föreslår en ändring 42,00 Slut på ändringsförslaget 

148,92 

122 

Utskottet föreslår en ändring 42,40 Slut på ändringsförslaget 

149,65 

123 

Utskottet föreslår en ändring 42,80 Slut på ändringsförslaget 

150,74 

124 

Utskottet föreslår en ändring 43,30 Slut på ändringsförslaget 

151,84 

125 

Utskottet föreslår en ändring 43,70 Slut på ändringsförslaget 

152,93 

126 

Utskottet föreslår en ändring 44,10 Slut på ändringsförslaget 

153,66 

127 

Utskottet föreslår en ändring 44,50 Slut på ändringsförslaget 

154,76 

128 

Utskottet föreslår en ändring 45,00 Slut på ändringsförslaget 

155,85 

129 

Utskottet föreslår en ändring 45,40 Slut på ändringsförslaget 

156,95 

130 

Utskottet föreslår en ändring 45,80 Slut på ändringsförslaget 

157,68 

131 

Utskottet föreslår en ändring 46,30 Slut på ändringsförslaget 

158,77 

132 

Utskottet föreslår en ändring 46,70 Slut på ändringsförslaget 

159,87 

133 

Utskottet föreslår en ändring 47,20 Slut på ändringsförslaget 

160,96 

134 

Utskottet föreslår en ändring 47,60 Slut på ändringsförslaget 

161,69 

135 

Utskottet föreslår en ändring 48,10 Slut på ändringsförslaget 

162,79 

136 

Utskottet föreslår en ändring 48,50 Slut på ändringsförslaget 

163,88 

137 

Utskottet föreslår en ändring 49,00 Slut på ändringsförslaget 

164,61 

138 

Utskottet föreslår en ändring 49,50 Slut på ändringsförslaget 

165,71 

139 

Utskottet föreslår en ändring 49,90 Slut på ändringsförslaget 

166,80 

140 

Utskottet föreslår en ändring 50,40 Slut på ändringsförslaget 

167,90 

141 

Utskottet föreslår en ändring 50,90 Slut på ändringsförslaget 

168,63 

142 

Utskottet föreslår en ändring 51,40 Slut på ändringsförslaget 

169,72 

143 

Utskottet föreslår en ändring 51,90 Slut på ändringsförslaget 

170,82 

144 

Utskottet föreslår en ändring 52,40 Slut på ändringsförslaget 

171,91 

145 

Utskottet föreslår en ändring 52,90 Slut på ändringsförslaget 

172,64 

146 

Utskottet föreslår en ändring 53,40 Slut på ändringsförslaget 

173,74 

147 

Utskottet föreslår en ändring 53,90 Slut på ändringsförslaget 

174,83 

148 

Utskottet föreslår en ändring 54,40 Slut på ändringsförslaget 

175,93 

149 

Utskottet föreslår en ändring 54,90 Slut på ändringsförslaget 

176,66 

150 

Utskottet föreslår en ändring 55,40 Slut på ändringsförslaget 

177,75 

151 

Utskottet föreslår en ändring 56,00 Slut på ändringsförslaget 

178,85 

152 

Utskottet föreslår en ändring 56,50 Slut på ändringsförslaget 

179,94 

153 

Utskottet föreslår en ändring 57,00 Slut på ändringsförslaget 

180,67 

154 

Utskottet föreslår en ändring 57,60 Slut på ändringsförslaget 

181,77 

155 

Utskottet föreslår en ändring 58,10 Slut på ändringsförslaget 

182,86 

156 

Utskottet föreslår en ändring 58,70 Slut på ändringsförslaget 

183,96 

157 

Utskottet föreslår en ändring 59,20 Slut på ändringsförslaget 

184,69 

158 

Utskottet föreslår en ändring 59,80 Slut på ändringsförslaget 

185,78 

159 

Utskottet föreslår en ändring 60,30 Slut på ändringsförslaget 

186,88 

160 

Utskottet föreslår en ändring 60,90 Slut på ändringsförslaget 

187,61 

161 

Utskottet föreslår en ändring 61,40 Slut på ändringsförslaget 

188,70 

162 

Utskottet föreslår en ändring 62,00 Slut på ändringsförslaget 

189,80 

163 

Utskottet föreslår en ändring 62,60 Slut på ändringsförslaget 

190,89 

164 

Utskottet föreslår en ändring 63,20 Slut på ändringsförslaget 

191,62 

165 

Utskottet föreslår en ändring 63,80 Slut på ändringsförslaget 

192,72 

166 

Utskottet föreslår en ändring 64,30 Slut på ändringsförslaget 

193,81 

167 

Utskottet föreslår en ändring 64,90 Slut på ändringsförslaget 

194,91 

168 

Utskottet föreslår en ändring 65,50 Slut på ändringsförslaget 

195,64 

169 

Utskottet föreslår en ändring 66,10 Slut på ändringsförslaget 

196,73 

170 

Utskottet föreslår en ändring 66,70 Slut på ändringsförslaget 

197,83 

171 

Utskottet föreslår en ändring 67,40 Slut på ändringsförslaget 

198,92 

172 

Utskottet föreslår en ändring 68,00 Slut på ändringsförslaget 

199,65 

173 

Utskottet föreslår en ändring 68,60 Slut på ändringsförslaget 

200,75 

174 

Utskottet föreslår en ändring 69,20 Slut på ändringsförslaget 

201,84 

175 

Utskottet föreslår en ändring 69,80 Slut på ändringsförslaget 

202,94 

176 

Utskottet föreslår en ändring 70,50 Slut på ändringsförslaget 

206,59 

177 

Utskottet föreslår en ändring 71,10 Slut på ändringsförslaget 

210,24 

178 

Utskottet föreslår en ändring 71,70 Slut på ändringsförslaget 

214,25 

179 

Utskottet föreslår en ändring 72,40 Slut på ändringsförslaget 

217,90 

180 

Utskottet föreslår en ändring 73,00 Slut på ändringsförslaget 

221,92 

181 

Utskottet föreslår en ändring 73,70 Slut på ändringsförslaget 

225,57 

182 

Utskottet föreslår en ändring 74,30 Slut på ändringsförslaget 

229,22 

183 

Utskottet föreslår en ändring 75,00 Slut på ändringsförslaget 

233,23 

184 

Utskottet föreslår en ändring 75,70 Slut på ändringsförslaget 

236,88 

185 

Utskottet föreslår en ändring 76,30 Slut på ändringsförslaget 

240,90 

186 

Utskottet föreslår en ändring 77,00 Slut på ändringsförslaget 

244,55 

187 

Utskottet föreslår en ändring 77,70 Slut på ändringsförslaget 

248,20 

188 

Utskottet föreslår en ändring 78,40 Slut på ändringsförslaget 

252,21 

189 

Utskottet föreslår en ändring 79,00 Slut på ändringsförslaget 

255,86 

190 

Utskottet föreslår en ändring 79,70 Slut på ändringsförslaget 

259,88 

191 

Utskottet föreslår en ändring 80,40 Slut på ändringsförslaget 

263,53 

192 

Utskottet föreslår en ändring 81,10 Slut på ändringsförslaget 

267,18 

193 

Utskottet föreslår en ändring 81,80 Slut på ändringsförslaget 

271,19 

194 

Utskottet föreslår en ändring 82,50 Slut på ändringsförslaget 

274,84 

195 

Utskottet föreslår en ändring 83,20 Slut på ändringsförslaget 

278,86 

196 

Utskottet föreslår en ändring 83,90 Slut på ändringsförslaget 

282,51 

197 

Utskottet föreslår en ändring 84,70 Slut på ändringsförslaget 

286,52 

198 

Utskottet föreslår en ändring 85,40 Slut på ändringsförslaget 

290,17 

199 

Utskottet föreslår en ändring 86,00 Slut på ändringsförslaget 

293,82 

200 

Utskottet föreslår en ändring 86,60 Slut på ändringsförslaget 

297,84 

201 

Utskottet föreslår en ändring 87,20 Slut på ändringsförslaget 

301,49 

202 

Utskottet föreslår en ändring 87,70 Slut på ändringsförslaget 

305,50 

203 

Utskottet föreslår en ändring 88,30 Slut på ändringsförslaget 

309,15 

204 

Utskottet föreslår en ändring 88,90 Slut på ändringsförslaget 

312,80 

205 

Utskottet föreslår en ändring 89,50 Slut på ändringsförslaget 

316,82 

206 

Utskottet föreslår en ändring 90,00 Slut på ändringsförslaget 

320,47 

207 

Utskottet föreslår en ändring 90,60 Slut på ändringsförslaget 

324,48 

208 

Utskottet föreslår en ändring 91,20 Slut på ändringsförslaget 

328,13 

209 

Utskottet föreslår en ändring 91,80 Slut på ändringsförslaget 

331,78 

210 

Utskottet föreslår en ändring 92,40 Slut på ändringsförslaget 

335,80 

211 

93,00 

339,45 

212 

93,50 

341,27 

213 

94,10 

343,46 

214 

94,70 

345,65 

215 

95,30 

347,84 

216 

95,90 

350,03 

217 

96,50 

352,22 

218 

97,10 

354,41 

219 

97,70 

356,60 

220 

98,30 

358,79 

221 

98,90 

360,98 

222 

99,50 

363,17 

223 

100,10 

365,36 

224 

100,70 

367,55 

225 

101,30 

369,74 

226 

101,90 

371,93 

227 

102,50 

374,12 

228 

103,10 

376,31 

229 

103,70 

378,50 

230 

104,30 

380,69 

231 

104,90 

382,88 

232 

105,50 

385,07 

233 

106,20 

387,63 

234 

106,80 

389,82 

235 

107,40 

392,01 

236 

108,00 

394,20 

237 

108,60 

396,39 

238 

109,20 

398,58 

239 

109,80 

400,77 

240 

110,40 

402,96 

241 

111,00 

405,15 

242 

111,60 

407,34 

243 

112,20 

409,53 

244 

112,90 

412,08 

245 

113,50 

414,27 

246 

114,10 

416,46 

247 

114,70 

418,65 

248 

115,30 

420,84 

249 

115,90 

423,03 

250 

116,50 

425,22 

251 

117,10 

427,41 

252 

117,70 

429,60 

253 

118,30 

431,79 

254 

118,90 

433,98 

255 

119,50 

436,17 

256 

120,10 

438,36 

257 

120,70 

440,55 

258 

121,30 

442,74 

259 

121,90 

444,93 

260 

122,50 

447,12 

261 

123,10 

449,31 

262 

123,70 

451,50 

263 

124,30 

453,69 

264 

124,90 

455,88 

265 

125,40 

457,71 

266 

126,00 

459,90 

267 

126,60 

462,09 

268 

127,20 

464,28 

269 

127,80 

466,47 

270 

128,40 

468,66 

271 

128,90 

470,48 

272 

129,50 

472,67 

273 

130,10 

474,86 

274 

130,70 

477,05 

275 

131,20 

478,88 

276 

131,80 

481,07 

277 

132,40 

483,26 

278 

132,90 

485,08 

279 

133,50 

487,27 

280 

134,00 

489,10 

281 

134,60 

491,29 

282 

135,10 

493,11 

283 

135,70 

495,30 

284 

136,30 

497,49 

285 

136,80 

499,32 

286 

137,30 

501,14 

287 

137,90 

503,33 

288 

138,40 

505,16 

289 

139,00 

507,35 

290 

139,50 

509,17 

291 

140,00 

511,00 

292 

140,60 

513,19 

293 

141,10 

515,01 

294 

141,60 

516,84 

295 

142,10 

518,66 

296 

142,60 

520,49 

297 

143,20 

522,68 

298 

143,70 

524,50 

299 

144,20 

526,33 

300 

144,70 

528,15 

301 

145,20 

529,98 

302 

145,70 

531,80 

303 

146,20 

533,63 

304 

146,70 

535,45 

305 

147,20 

537,28 

306 

147,70 

539,10 

307 

148,10 

540,56 

308 

148,60 

542,39 

309 

149,10 

544,21 

310 

149,60 

546,04 

311 

150,10 

547,86 

312 

150,50 

549,32 

313 

151,00 

551,15 

314 

151,40 

552,61 

315 

151,90 

554,43 

316 

152,40 

556,26 

317 

152,80 

557,72 

318 

153,30 

559,54 

319 

153,70 

561,00 

320 

154,20 

562,83 

321 

154,60 

564,29 

322 

155,00 

565,75 

323 

155,50 

567,57 

324 

155,90 

569,03 

325 

156,30 

570,49 

326 

156,70 

571,95 

327 

157,20 

573,78 

328 

157,60 

575,24 

329 

158,00 

576,70 

330 

158,40 

578,16 

331 

158,80 

579,62 

332 

159,20 

581,08 

333 

159,60 

582,54 

334 

160,00 

584,00 

335 

160,40 

585,46 

336 

160,80 

586,92 

337 

161,20 

588,38 

338 

161,60 

589,84 

339 

161,90 

590,93 

340 

162,30 

592,39 

341 

162,70 

593,85 

342 

163,10 

595,31 

343 

163,40 

596,41 

344 

163,80 

597,87 

345 

164,20 

599,33 

346 

164,50 

600,42 

347 

164,90 

601,88 

348 

165,20 

602,98 

349 

165,60 

604,44 

350 

165,90 

605,53 

351 

166,30 

606,99 

352 

166,60 

608,09 

353 

166,90 

609,18 

354 

167,30 

610,64 

355 

167,60 

611,74 

356 

167,90 

612,83 

357 

168,20 

613,93 

358 

168,50 

615,02 

359 

168,90 

616,48 

360 

169,20 

617,58 

361 

169,50 

618,67 

362 

169,80 

619,77 

363 

170,10 

620,86 

364 

170,40 

621,96 

365 

170,70 

623,05 

366 

171,00 

624,15 

367 

171,30 

625,24 

368 

171,60 

626,34 

369 

171,90 

627,43 

370 

172,10 

628,16 

371 

172,40 

629,26 

372 

172,70 

630,35 

373 

173,00 

631,45 

374 

173,20 

632,18 

375 

173,50 

633,27 

376 

173,80 

634,37 

377 

174,00 

635,10 

378 

174,30 

636,19 

379 

174,50 

636,92 

380 

174,80 

638,02 

381 

175,10 

639,11 

382 

175,30 

639,84 

383 

175,50 

640,57 

384 

175,80 

641,67 

385 

176,00 

642,40 

386 

176,30 

643,49 

387 

176,50 

644,22 

388 

176,70 

644,95 

389 

177,00 

646,05 

390 

177,20 

646,78 

391 

177,40 

647,51 

392 

177,60 

648,24 

393 

177,90 

649,33 

394 

178,10 

650,06 

395 

178,30 

650,79 

396 

178,50 

651,52 

397 

178,70 

652,25 

398 

178,90 

652,98 

399 

179,10 

653,71 

400 eller mera 

179,30 

654,44 

SKATTETABELL 2 

Fordonets totalmassa 

Skattens belopp 

 

kilogram 

cent/dag 

euro/365 dagar 

högst 1 300 

Utskottet föreslår en ändring 61,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 222,65 Slut på ändringsförslaget 

1 301–1 400 

Utskottet föreslår en ändring 64,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 233,60 Slut på ändringsförslaget 

1 401–1 500 

Utskottet föreslår en ändring 67,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 245,28 Slut på ändringsförslaget 

1 501–1 600 

Utskottet föreslår en ändring 70,60 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 257,69 Slut på ändringsförslaget 

1 601–1 700 

Utskottet föreslår en ändring 74,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 270,83 Slut på ändringsförslaget 

1 701–1 800 

Utskottet föreslår en ändring 78,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 284,70 Slut på ändringsförslaget 

1 801–1 900 

Utskottet föreslår en ändring 82,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 299,30 Slut på ändringsförslaget 

1 901–2 000 

Utskottet föreslår en ändring 86,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 314,63 Slut på ändringsförslaget 

2 001–2 100 

Utskottet föreslår en ändring 90,60 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 330,69 Slut på ändringsförslaget 

2 101–2 200 

Utskottet föreslår en ändring 95,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 347,48 Slut på ändringsförslaget 

2 201–2 300 

Utskottet föreslår en ändring 100,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 365,00 Slut på ändringsförslaget 

2 301–2 400 

Utskottet föreslår en ändring 105,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 383,25 Slut på ändringsförslaget 

2 401–2 500 

Utskottet föreslår en ändring 110,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 402,23 Slut på ändringsförslaget 

2 501–2 600 

Utskottet föreslår en ändring 115,60 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 421,94 Slut på ändringsförslaget 

2 601–2 700 

Utskottet föreslår en ändring 121,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 442,38 Slut på ändringsförslaget 

2 701–2 800 

Utskottet föreslår en ändring 127,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 463,55 Slut på ändringsförslaget 

2 801–2 900 

Utskottet föreslår en ändring 133,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 485,45 Slut på ändringsförslaget 

2 901–3 000 

Utskottet föreslår en ändring 139,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 508,08 Slut på ändringsförslaget 

3 001–3 100 

Utskottet föreslår en ändring 145,60 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 531,44 Slut på ändringsförslaget 

3 101–3 200 

Utskottet föreslår en ändring 152,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 555,53 Slut på ändringsförslaget 

3 201–3 300 

Utskottet föreslår en ändring 159,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 580,35 Slut på ändringsförslaget 

3 301–3 400 

Utskottet föreslår en ändring 166,00 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 605,90 Slut på ändringsförslaget 

3 401 eller mera 

Utskottet föreslår en ändring 173,20 Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 632,18 Slut på ändringsförslaget 
Helsingfors 22.11.2024
Joona Räsänen sd 
 
Pia Viitanen sd 
 
Aki Lindén sd 
 
Suna Kymäläinen sd 
 
Riitta Mäkinen sd 
 

Reservation 2 /cent

Motivering

Rättvis transportbeskattning

Centern vill utveckla beskattningen av trafiken i en rättvisare riktning genom en totalreform av transportbeskattningen. Faktum kvarstår att Finlands skatteinkomster kommer att rasa inom den närmaste framtiden uttryckligen på grund av att skatteintäkterna från transporter minskar. Utan en totalreform kommer allt färre att betala en allt större andel av transportskatterna. De som inte har möjlighet att köpa elbilar. 

Behovet av en totalreform understryks av att regeringen har beslutat att Finland ska införa handel med utsläppsrätter inom transportsektorn redan 2027 och detta kommer att ha stora effekter på drivmedelspriserna. En ansvarsfull politik är att hitta en rättvis lösning där alla vägtrafikanter är med och står för kostnaderna. När det gäller att främja detta bromsar regeringen in fastän det är bråttom. 

Centern föreslår ett tillägg på sammanlagt 100 miljoner euro för 2025 för att reformera beskattningen av transporter. 

Av detta täcks 50 miljoner genom att den sänkning av fordonsskatten för gamla bilar som regeringen genomfört och som är svagt motiverad med tanke på de offentliga finanserna återtas. Den lagändring som gäller detta är redan i kraft, men sänkningen av fordonsskattens grundskatt till-lämpas enligt den gällande lagen på den skatt som tas ut för den 1 januari 2025 och därefter, så tillämpningen av lagen hinner ännu upphävas (Förslag till uttalande 1)

Ytterligare 50 miljoner samlas in genom att beskattningen av renodlade elbilar och laddhybridbilar höjs mer än vad regeringen har för avsikt att göra. Regeringens skattehöjning på 34 miljoner euro för renodlade elbilar och laddbara bensindrivna hybridbilar är ett steg i rätt riktning, men även efter det är totalbeskattningen av elbilar fortfarande ganska moderat. Även om bilbeståndet behöver förnyas, är det skäligt att också elbilsägarna i högre grad än för närvarande ska delta i finansieringen av väginfrastrukturen (Förslag till uttalande 2)

Regeringen har för avsikt att införa en vägavgift för tung trafik. Detta projekt bör påskyndas. Vi vill samla in 15 miljoner euro genom att införa en vinjettavgift för utländska lastbilar redan nästa år. Likaså finns det skäl att påskynda genomförandet av dieselolja för yrkestrafik. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner två uttalanden. (Reservationens förslag till uttalanden) 

Reservationens förslag till uttalanden

1. Riksdagen förutsätter att regeringen för konsolidering av de offentliga finanserna återtar den sänkning av fordonsskattens grundskatt som blir tillämplig den 1 januari 2025. 2. Riksdagen förutsätter att regeringen för konsolidering av de offentliga finanserna utan dröjsmål bereder en lagändring genom vilken man eftersträvar en tilläggsintäkt på 50 miljoner euro i inflödet av fordonsskatt på elbilar och laddhybrider. 
Helsingfors 22.11.2024
Markus Lohi cent 
 
Mika Lintilä cent 
 

Reservation 3 /gröna och vänst

Motivering

Finland släpar efter när det gäller att fullgöra sina klimatförpliktelser. Den nationella klimatlagen förutsätter att Finland minskar sina koldioxidutsläpp med 60 procent fram till 2030, med 80 procent fram till 2040 och med 90—95 procent fram till 2050 jämfört med 1990 års nivå. Enligt lagen ska Finland vara klimatneutralt senast 2035. Som medlem i Europeiska unionen måste Finland också bland annat halvera utsläppen från ansvarsfördelningssektorn, inklusive utsläppen från trafiken, fram till 2030 jämfört med 2005 års nivå. Då är det ännu möjligt att uppfylla EU:s skyldighet att vara klimatneutralt senast 2050. Genom de åtgärder som hittills vidtagits kommer dessa skyldigheter inte att fullföljas, utan ytterligare åtgärder kommer att behövas. När det gäller trafiken inom ansvarsfördelningssektorn är situationen kritisk. 

Trafiken är den största utsläppskällan inom ansvarsfördelningssektorn. Den står för cirka 23 procent av Finlands totala utsläpp. Så gott som alla dessa utsläpp kommer från vägtrafiken. Tidigare var förhoppningen att man genom att utnyttja flexibilitet i utsläppsminskningen mellan sektorerna inte skulle ha så stort tryck på utsläppsminskning inom ansvarsfördelningssektorn och därmed trafiken, men när markanvändningssektorns koldioxidsänkande effekt dramatiskt har krympt jämfört med tidigare uppskattningar, kan flexibiliteten sannolikt inte utnyttjas. I värsta fall måste flexibiliteten göras i motsatt riktning. Utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn, dvs. särskilt inom trafiken, bör således minskas ännu snabbare än tidigare för att skyldigheterna att minska utsläppen ska kunna fullgöras. 

Att inte uppfylla åtagandena om utsläppsminskning är inte bara ett juridiskt och moraliskt problem utan också en stor ekonomisk risk för Finland. Utsläppsminskningsunderskottet inom ansvarsfördelningssektorn kan behöva kompenseras genom köp av dyra utsläppsminskningsenheter från andra EU-medlemsstater. En särskild ekonomisk risk utgörs av att det inte kommer att uppnås utsläppsminskningar inom markanvändningssektorn och att det inte finns utsläppsminskningsenheter att köpa från andra länder. Då blir underskottet en skyldighet för ansvarsfördelningssektorn enligt koefficienten 1,08 och utsläppen från ansvarsfördelningssektorn, särskilt från trafiken, måste minskas eller fler utsläppsenheter köpas. 

Regeringen föreslår att fordonsskatten höjs med cirka 34 miljoner euro. De föreslagna höjningarna ska i huvudsak gälla grundskatten och drivkraftsskatten på renodlade elbilar och laddbara hybridbilar. Propositionen är inte i linje med Finlands egna klimatförpliktelser enligt lagen eller uppfyllandet av klimatförpliktelserna på EU-nivå. Eftersom skattehöjningar i praktiken föreslås endast för elbilar, kommer det att bromsa upp omställningen till utsläppssnåla transporter och därigenom försvåra uppfyllandet av Finlands klimatförpliktelser. Propositionen tacklar inte heller på något sätt den ekonomiska risk som ett eventuellt uteblivet åtagande att minska utsläppen medför, utan risken blir större. 

Elbilar är en kritisk del av elektrifieringen av trafiken. För att klimatmålen ska nås krävs det utöver andra åtgärder en betydande ökning av försäljningen av renodlade elbilar i alla bilkategorier. Trots detta kommer propositionen tillsammans med sänkningen av drivmedelsskatten, ändringarna i distributionsskyldigheten och slopandet av anskaffningsstödet för elbilar med största sannolikhet att avsevärt försämra efterfrågan på elbilar. Propositionen motiveras med fiskala konsekvenser, men propositionens beräknade fiskala effekt kan uppnås också utan att utsläppsminskningarna äventyras. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen förkastar lagförslaget. 
Helsingfors 22.11.2024
Laura Meriluoto vänst 
 
Krista Mikkonen gröna