Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar. Utskottet föreslår en teknisk precisering i lagförslagets ingress.
Bakgrund
Syftet med propositionen är att genomföra de åtgärder som behövs för att uppnå målet att öka skatteintäkterna genom att slopa bilskattestödet för husbilar enligt vad regeringen kom överens om vid förhandlingarna om planen för de offentliga finanserna för 2025–2028. Som en del av de överenskomna åtgärderna beslutade regeringen att gradvis slopa bilskattestödet för husbilar under en övergångsperiod på 15 år.
Enligt propositionen har det i samband med beredningen bedömts att det uppställda skatteintäktsmålet kan nås säkrare om fordonsskatten på husbilar höjs än om bilskattefriheten för husbilar slopas. En höjning av fordonsskatten på husbilar har uppskattats vara förknippad med mindre negativa beteendeeffekter som minskar skatteintäkterna än avskaffandet av bilskattestödet för husbilar. Därför har regeringen i samband med behandlingen av budgetpropositionen för 2025 beslutat höja fordonsskattens drivkraftsskatt för husbilar i stället för att slopa bilskattestödet för husbilar. Fordonsskatten berör hela husbilsbeståndet, medan bilskatten av EU-rättsliga skäl gäller nästan uteslutande nya husbilar de första åren. Om antalet nya husbilar som säljs i Finland ersätts med husbilar som importeras begagnade på grund av bilbeskattningen, kommer staten också att gå miste om mervärdesskatteintäkter utöver bilskatteintäkterna från nya husbilar.
Ändringarna enligt propositionen
Enligt förslaget ska fordonsskattelagen ändras så att drivkraftsskatten för husbilar i fortsättningen bestäms på motsvarande sätt som drivkraftsskatten för andra personbilar i kategori M1. Detta innebär att fordonsskattens drivkraftsskatt för dieseldrivna husbilar höjs från nuvarande 0,9 cent till 5,5 cent per dag för varje påbörjat hundratal kilogram totalmassa. Drivkraftsskatten per dag för gas- och eldrivna husbilar samt laddbara hybridhusbilar ska vara lägre än detta. I motsats till för andra personbilar i kategori M1 föreslås det emellertid att när drivkraftsskatten för husbilar bestäms, ska fordonets totalmassa som beaktas begränsas till 7 500 kilogram. I praktiken innebär detta att drivkraftsskatten för husbilar med en totalmassa på minst 7 500 kilogram tas ut i form av en platt skatt per dag enligt drivkraft. För bensindrivna husbilar ska det fortsättningsvis inte tas ut drivkraftsskatt.
Det föreslås att ändringarna i skattenivån genomförs på en gång. Detta är enligt propositionen motiverat för att man ska uppnå det mål för totala skatteintäkter som uppställts för ändringen. Dessutom skulle ett stegvis genomförande innebära mycket små höjningar i skattenivån under flera på varandra följande år.
Statiskt beräknat uppskattas den föreslagna ändringen öka intäkterna från fordonsskatten med cirka 16,5 miljoner euro per år. Enligt propositionen blir ökningen dock sannolikt mindre än så, eftersom den höjda drivkraftsskatten sannolikt leder till minskad användning av husbilar i trafik. Detta minskar den ökning av intäkterna av fordonsskatten som sker till följd av höjningen av drivkraftsskatten för husbilar och minskar dessutom intäkterna av grundskatten för husbilar jämfört med nuläget. När man beaktar att avställning blir vanligare, uppskattas det i propositionen att den föreslagna ändringen ökar intäkterna av fordonsskatten med 10,5 miljoner euro per år. Intäkterna av drivkraftsskatten ökar med cirka 13,5 miljoner euro på årsnivå, men samtidigt sjunker intäkterna av grundskatten med cirka 3 miljoner euro.
Ökningen av skatteintäkterna är uppskattningsvis cirka 3 miljoner euro 2025, eftersom fordonsskatten tas ut i förväg för en skatteperiod på tolv månader och skatten enligt de nya skattegrunderna därför kommer att debiteras redan från och med januari 2025, står det i propositionen.
Även om användningen i trafik av husbilar förväntas minska något till följd av den föreslagna ändringen, kommer antalet faktiska dagar i användning för husbilar eller antalet körda kilometer sannolikt ändå inte att minska lika mycket. Minskningen av användningen i trafik beror snarare på en ökning i det beteende som syftar till att minska fordonsskattebelastningen.
I propositionen bedöms det att den föreslagna ändringen inte har några betydande konsekvenser för mängden resor eller den inhemska turistnäringen.
Sakkunniga har i och för sig ansett det vara bättre att skärpa beskattningen av husbilar genom att höja fordonsskatten än genom att slopa bilskattefriheten. Men drivkraftsskattenivån har kritiserats och ansetts oskälig. Man har också lyft fram konsekvenserna bland annat för turismen och den ökade avställningen av husbilar. Begränsningen av den totalmassa som ska beaktas vid beräkningen av drivkraftsskatten till 7 500 kilogram har vid sakkunnigutfrågningen ansetts vara en förbättring jämfört med det propositionsutkast som var på remiss vid beredningen, men det har också framförts att gränsen borde vara ännu lägre.
Utskottets bedömning av propositionen
Sammantaget sett anser utskottet att de föreslagna ändringarna behövs och är angelägna. En höjning av fordonsskatten på husbilar behövs av statsfinansiella skäl. För närvarande omfattas husbilar av en skattestöd eftersom de är befriade från bilskatt. I stället för att skattestödet gradvis slopas ska nu drivkraftsskatten höjas. Syftet med propositionen är att uppnå de eftersträvade skatteintäkterna på ett sätt som ökar skatteintäkterna snabbare och mer jämlikt än bilskatten och som dessutom både ur de skattskyldigas synvinkel och administrativt sett är enklare än bilskatten.
Enbart på grundval av den procentuella höjningen kan man inte dra någon slutsats om huruvida höjningen är skälig. Den föreslagna höjningen är procentuellt stor, eftersom den nuvarande nivån på drivkraftsskatten på husbilar är mycket låg. I reda pengar kan höjningen anses vara relativt måttfull till exempel jämfört med husbilens årliga bränslekostnader. De skattskyldiga har dessutom möjlighet att påverka den skärpta skattebelastningen per fordon genom att begränsa tiden som fordonet är i trafik. För att ändringen ska vara skälig har man dessutom redan vid beredningen av propositionen begränsat fordonets totalmassa till 7 500 kilogram vid fastställandet av drivkraftsskatten.
Sammantaget kan den föreslagna höjningen anses vara relativt måttfull jämfört med andra kostnader för husbilar. Utskottet konstaterar dessutom att beskattningen av husbilar även i fortsättningen är lindrigare än beskattningen av andra personbilar, eftersom husbilar fortfarande är befriade från den bilskatt av engångsnatur som tas ut i samband med den första registreringen, förutsatt att de lagstadgade förutsättningarna för befrielse från bilskatt uppfylls.
Avslutningsvis
Utskottet föreslår att de ändringar som tidigare föreslagits i 11 § (lagen om ändring av 11 § i och bilagan till fordonsskattelagen, RP 107/2024 rd, FiUB 22/2024 rd) beaktas i lagförslagets ingress.