Senast publicerat 26-10-2023 14:15

Betänkande KoUB 19/2022 rd RP 263/2022 rd Kommunikationsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till ändring av vissa lagar som gäller transportsektorn

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till ändring av vissa lagar som gäller transportsektorn (RP 263/2022 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • specialsakkunnig Katja Peltola 
    kommunikationsministeriet
  • trafikråd Veli-Matti Syrjänen 
    kommunikationsministeriet
  • polisinspektör Kari Onninen 
    Polisstyrelsen
  • överingenjör Timo Repo 
    Utbildningsstyrelsen
  • specialsakkunnig Matti Mämmi 
    Transport- och kommunikationsverket
  • trafikexpert Hanna Kalenoja 
    Autoalan Keskusliitto ry, även representant för Bilimportörerna och -industrin rf
  • verkställande direktör Pekka Aaltonen 
    Logistiikkayritysten Liitto ry
  • intressebevakningsdirektör Ari Herrala 
    Finlands Transport och Logistik SKAL rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Skatteförvaltningen
  • Ålands landskapsregering.

Inget yttrande av 

  • Försörjningsberedskapscentralen
  • Arbetshälsoinstitutet.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår ändringar i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg, lagen om tillsyn över fartygssäkerheten, lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg, lagen om transportservice, lagen om passagerarfartygs personlistor och miljöskyddslagen för sjöfarten. 

I lagen om transportservice föreslås det ändringar i riskvärderingen av innehavare av person- eller godstrafiktillstånd som gäller väg samt ändringar som gäller de nya bestämmelserna till följd av ändringen av direktivet om användning av fordon hyrda utan förare för godstransporter på väg. Det föreslås också att det till lagen fogas straffbestämmelser och avgiftspåföljder som gäller försummelse att meddela behövliga uppgifter samt försummelse att inhämta handlingar och medföra dem i fordonet. 

Numret för det nya direktivet om minimikrav på utbildning för sjöfolk uppdateras i lagarna. Direktivet förutsätter inga andra ändringar i de nationella författningarna. 

Enligt förslaget ska lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg ändras så att vajerfärjor som inte hör till en landsväg inte längre ska omfattas av lagens tillämpningsområde, varvid lagstiftningen bättre motsvarar rådande praxis. Dessutom föreslås det ändringar som underlättar skeppsmätningen av finska fartyg och tryggar tillgången till krävande skeppsmätningar i framtiden. 

Det föreslås att det till miljöskyddslagen för sjöfarten fogas en skyldighet att ordna utbildning i fråga om avfallshantering i hamnar. Bestämmelsen motsvarar bestämmelserna i direktivet som gäller fartygsavfall. 

I lagarna föreslås dessutom andra ändringar av teknisk karaktär. 

Lagarna avses huvudsakligen träda i kraft den 1 januari 2023. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Utskottet anser att den nu aktuella propositionen behövs och fyller sitt syfte. Den gäller huvudsakligen genomförandet av olika EU-rättsakter inom transportsektorn. Sakkunniga har ansett att den föreslagna helheten bland annat stöder och effektiviserar polisens trafikövervakningsarbete. 

Utskottet föreslår utifrån utfrågningen av sakkunniga vissa ändringar som beskrivs närmare i detaljmotiveringen nedan. 

DETALJMOTIVERING

4. Lagen om ändring av lagen om transportservice

17 §. Fordon som används i trafik.

Sakkunniga har i princip förordat propositionens förslag om att det anges tidsfrister för användningen av sådana hyrda motordrivna fordon som används för godstrafik och som är registrerade i en annan medlemsstat i EU. Det har dock framförts att avsikten inte är att sådana hyrda fordon kontinuerligt ska användas i Finland. Därför bör man enligt inkommen utredning införa ett krav på att sådana hyrda fordon ska registreras i Finland efter en månads användning. Utskottet anser att det här är motiverat för att förhindra att hyrda fordon kontinuerligt används i Finland och för att säkerställa fordonsskatteintäkter. Utskottet föreslår ändringar i 17 § 3 mom. i lagförslag 4 så att fordonet får användas i Finland i högst 30 på varandra följande dagar, varefter fordonet ska registreras i Finland eller lämna landet. 

262 §. Olovligt bedrivande av yrkesmässig trafik.

Utskottet föreslår utifrån inkommen utredning att den föreslagna bestämmelsen i 2 mom. stryks, eftersom endast fysiska personer kan ha ställning som gärningsmän. Det anses inte nödvändigt att införa bestämmelser om bötesstraff för förare i egenskap av fysiska personer på grund av att deras arbetsgivare inte har handlat på det sätt som förutsätts i EU:s förordning om tillstånd för godstrafik. 

262 a §. Felaktig registrering av fordon som används i trafik.

Utskottet föreslår utifrån inkommen utredning att paragrafen kompletteras med ett omnämnande om att ett motordrivet fordon som innehavaren av godstrafiktillstånd använder och som hyrts i en EU-medlemsstat ska användas i tillståndspliktig trafik. Dessutom föreslår utskottet att paragrafen ändras så att den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet i strid med skyldigheten enligt 17 § 3 mom. efter 30 dagar av användning av ett sådant hyrt fordon inte har registrerat fordonet i Finland ska dömas till böter för felaktig registrering av fordon som används i trafik. Ändringen av straffbestämmelsen följer av utskottets ändring i 17 § 3 mom. 

268 §. Förseelser som gäller handlingar för ett motordrivet fordon och uppgifter om tillståndspliktig trafik.

Utskottet har utifrån inkommen utredning på motsvarande grunder som i ovan beskrivna ändring av 262 § 2 mom. strukit den avgiftspåföljd som föreslås i 268 § 1 mom. för förare som inte medför ett sådant förartillstånd enligt EU:s förordning om tillstånd för godstrafik som är förpliktande för trafikidkare. Enligt uppgift kommer straffbestämmelserna i propositionen att ses över i samband med separat fortsatt beredning. 

5. Lagen om ändring av vissa bestämmelser i lagen om passagerarfartygs personlistor

1 §.

Utskottet föreslår att bestämmelsen i 18 § 2 mom. i den gällande lagen, enligt vilken den som bryter mot ett åläggande som har meddelats med stöd av 17 § och förenats med vite inte kan dömas till straff för samma gärning, upphävs eftersom den är onödig och eventuellt orsakar oklarhet. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Kommunikationsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 1–3 och 6 i proposition RP 263/2022 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 4 och 5 i proposition RP 263/2022 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg (1686/2009) 3, 64, 66, 67, 71 och 73 §, sådana de lyder, 3 § delvis ändrad i lag 783/2019 samt 64, 66, 67, 71 och 73 § i lag 946/2018, som följer: 
3 § 
Fartyg på vilka lagen tillämpas 
Denna lag tillämpas på finska fartyg på finskt vattenområde och utanför finskt vattenområde samt på utländska fartyg på finskt vattenområde enligt vad som föreskrivs nedan. 
Denna lag tillämpas på finska fiskefartyg som har en längd av minst 10 meter. Inom fartområde I för inrikes fart tillämpas lagen dock endast på fiskefartyg som har en längd av minst 12 meter. Lagen tillämpas dessutom på utländska fiskefartyg i klass III som används för fångst på Finlands territorialvatten eller som lossar fångsten i en finsk hamn. 
Denna lag tillämpas inte på fritidsbåtar, nöjesfartyg, hyresbåtar och inte heller på sådana vajerfärjor som styrs med hjälp av en styrlina eller någon annan av Transport- och kommunikationsverket godkänd anordning som ersätter styrlinan och vilka enligt 6 § i lagen om trafiksystem och landsvägar (503/2005) inte hör till en landsväg. 
Denna lag tillämpas inte på följande fartyg, om de besiktas inom ett annat adekvat besiktningssystem: 
1) försvarsmaktens eller gränsbevakningsväsendets fartyg som inte regelbundet används i allmän trafik för transport av passagerare eller gods, eller på 
2) fartyg som används för sådan frivillig sjöräddning som inte är kommersiell verksamhet. 
64 § 
Utförare av skeppsmätning 
Skeppsmätning av finska fartyg utförs av Transport- och kommunikationsverket, erkända klassificeringssällskap eller av skeppsmätare som utsetts av Transport- och kommunikationsverket och som inte är anställda hos Transport- och kommunikationsverket. 
66 § 
Ansökan om och ordnande av skeppsmätning 
Redaren eller dennes ombud ska skriftligen ansöka om skeppsmätning hos Transport- och kommunikationsverket, ett erkänt klassificeringssällskap eller en utsedd skeppsmätare. 
Transport- och kommunikationsverket meddelar föreskrifter om de uppgifter som ska fogas till ansökan, ansökningstidpunkten och ordnandet av skeppsmätning. 
67 § 
Skeppsmätning och mätbrev 
Ett fartyg med en längd av minst 12 meter ska mätas innan det sätts i trafik som ett finskt fartyg. På begäran av redaren eller fartygets befälhavare kan också ett fartyg med en längd som underskrider 12 meter mätas. 
När fartygsbygget nått ett sådant stadium att fartygets övre däck är på plats kan skeppsmätaren ombes upprätta en tillfällig mätblankett för underdäcksutrymmet. 
På basis av skeppsmätningen utfärdar Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap för fartyget ett mätbrev enligt skeppsmätningskonventionen. 
71 § 
Mätbrev för Suez kanal och Panama kanal 
På begäran av redaren eller fartygets befälhavare kan Transport- och kommunikationsverket för ett finskt fartyg utfärda ett mätbrev på engelska för Suez kanal eller för Panama kanal. Ett sådant mätbrev kan också utfärdas för ett utländskt fartyg i en finsk hamn, om redaren eller fartygets befälhavare anhåller om det hos Transport- och kommunikationsverket. 
Utfärdandet av ett mätbrev för Suez kanal eller för Panama kanal ska göras i enlighet med de regler för skeppsmätning som vid respektive tidpunkt gäller för Suez kanal och Panama kanal. 
73 § 
Ändringar som påverkar uppgifterna i mätbrevet 
Om ett fartyg, efter det att det har försetts med ett mätbrev, har undergått ändringar som påverkar dräktigheten, ska redaren eller fartygets befälhavare underrätta Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap om detta utan dröjsmål. Fartygets dräktighet ska fastställas på nytt och för fartyget ska utfärdas ett nytt mätbrev enligt skeppsmätningskonventionen och med iakttagande av den tidsbegränsning som anges i skeppsmätningskonventionen. 
Bestämmelserna i 1 mom. tillämpas också när rum som inte är märkta som lastrum används som lastrum. 
Om ändringar som avses i 1 mom. konstateras på ett utländskt fartyg som har ett mätbrev enligt skeppsmätningskonventionen, ska Transport- och kommunikationsverket underrätta skeppsmätningsmyndigheterna i fartygets flaggstat om detta. 
Om fartygets namn eller hemort ändras eller uppgifterna om fartyget ändras på något annat sätt som påverkar uppgifterna i mätbrevet, ska redaren eller dennes ombud utan dröjsmål skriftligen ansöka om ett nytt mätbrev hos Transport- och kommunikationsverket. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av 11 e och 23 § i lagen om tillsyn över fartygssäkerheten 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om tillsyn över fartygssäkerheten (370/1995) 11 e § samt det inledande stycket i 23 § och 23 § 4 punkten, sådana de lyder, 11 e § i lag 1138/2010 samt det inledande stycket i 23 § och 23 § 4 punkten i lag 543/2004, som följer: 
11 e § 
Undantag 
En sådan obligatorisk inspektion av ett fartyg som avses i PSC-direktivet behöver inte förrättas, om 
1) tillsynsmyndigheten anser att inspektionen skulle äventyra inspektörens, fartygets, besättningens eller hamnens säkerhet eller skada den marina miljön, 
2) fartyget anlöper hamnen nattetid annars än i reguljär trafik, eller 
3) fartyget anlöper en ankarplats nattetid eller om fartygets besök vid ankarplatsen varar en så kort tid att en inspektion inte kan förrättas på ett tillfredsställande sätt. 
I det fall att en inspektion inte förrättas ska tillsynsmyndigheten registrera detta i inspektionsdatabasen. 
23 § 
Närmare bestämmelser och föreskrifter 
Genom förordning av statsrådet får det för verkställigheten av PSC-direktivet bestämmas om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4) kontroll av besättningens behörighet, kommunikationsförmåga och språkkunskaper med beaktande av bestämmelserna i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/993 om minimikrav på utbildning för sjöfolk, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 2 och 13 § i lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg (1687/2009) 2 § 3 punkten och rubriken för 13 §, sådana de lyder i lag 976/2018, som följer: 
2 § 
Definitioner 
I denna lag och i de bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av den avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) direktivet om minimikrav på utbildning för sjöfolk Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/993 om minimikrav på utbildning för sjöfolk, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
13 § 
Avsteg från behörighetskraven för däcks- och maskinbefälet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring av lagen om transportservice 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om transportservice (320/2017) 13 §, 97 § 2 punkten och 268 § 1 mom., sådana de lyder, 13 § i lag 371/2019, 97 § 2 punkten i lag 301/2018 och 268 § 1 mom. i lagarna 731/2018 och 299/2021, samt 
fogas till 17 §, sådan den lyder i lag 60/2022, ett nytt 3 mom., varvid det nuvarande 3 mom. blir 4 mom.Utskottet föreslår en strykning , till 262 §, sådan den lyder i lag 60/2022, ett nytt 2 mom. Slut på strykningsförslaget och till 262 a §, sådan den lyder i lag 60/2022, ett nytt 2 mom. som följer: 
13 § 
Betraktande av innehavare av person- eller godstrafiktillstånd som riskföretag 
Som riskföretag enligt artikel 12 i EU:s förordning om trafikidkare betraktas en innehavare av person- eller godstrafiktillstånd som definieras som riskföretag enligt följande förordningar: 
1) kommissionens förordning (EU) 2016/403 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1071/2009 vad gäller klassificeringen av allvarliga överträdelser av unionens bestämmelser som kan leda till att vägtransportföretaget förlorar sitt goda anseende, och om ändring av bilaga III till Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG, och 
2) kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/695 om fastställande av tillämpningsföreskrifter för Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG vad gäller den gemensamma formeln för beräkning av ett transportföretags riskvärdering. 
17 § 
Fordon som används i trafik 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Innehavare av godstrafiktillstånd får använda hyrda motordrivna fordon som är registrerade i en annan medlemsstat i Europeiska unionen för godstrafik under en period av Utskottet föreslår en ändring högst 30  Slut på ändringsförslagetpå varandra följande Utskottet föreslår en ändring dagar Slut på ändringsförslaget under ett kalenderår utan att fordonet är registrerat i Finland. Innehavare av godstrafiktillstånd ska innan ett sådant Utskottet föreslår en ändring hyrt Slut på ändringsförslaget fordon används meddela Transport- och kommunikationsverket fordonets registreringstecken och hyresavtalets längd, vilka om villkoren uppfylls antecknas i det trafik- och transportregister som avses i 216 §. Hyresavtalets längd får vara högst Utskottet föreslår en ändring 30 på varandra följande dagar Slut på ändringsförslaget. Utskottet föreslår en ändring Ett sådant hyrt fordon ska registreras i Finland efter det att det använts i 30 dagar eller så ska fordonet lämna landet.  Slut på ändringsförslagetAntalet sådana hyrda fordon får uppgå till högst 25 procent av företagets fordonspark av motordrivna fordon som är registrerade för tillståndspliktig godstrafik. Om ett företag har en fordonspark av motordrivna fordon bestående av två eller tre fordon, får företaget använda ett sådant hyrt fordon. I ett sådant hyrt fordon ska i elektroniskt format eller på papper medföras fordonets registreringsintyg samt hyresavtalet eller en bestyrkt kopia av det samt, om föraren inte är den som egentligen hyr fordonet, arbetsavtalet eller en bestyrkt kopia av det. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
97 § 
Definitioner gällande behörighet för fartygspersonal 
I detta kapitel avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) direktivet om minimikrav på utbildning för sjöfolk Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/993 om minimikrav på utbildning för sjöfolk, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en strykning 262 § Slut på strykningsförslaget 
Utskottet föreslår en strykning Olovligt bedrivande av yrkesmässig trafik Slut på strykningsförslaget 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en strykning Även en innehavarare av godstrafiktillstånd som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bedriver tillståndspliktig godstransport på väg utan det i artikel 5 i EU:s förordning om tillstånd för godstrafik avsedda förartillstånd ska för olovligt bedrivande av yrkesmässig trafik dömas till böter. Slut på strykningsförslaget 
262 a § 
Felaktig registrering av fordon som används i trafik 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För felaktig registrering av fordon som används i trafik döms även Utskottet föreslår en ändring den Slut på ändringsförslaget som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet Utskottet föreslår en ändring i strid med skyldigheten enligt 17 § 3 mom. Slut på ändringsförslaget inte har meddelat Transport- och kommunikationsverket registreringstecknet och hyresavtalets längd för ett motordrivet fordon som hyrs Utskottet föreslår en ändring för tillståndspliktig trafik Slut på ändringsförslaget i en annan medlemsstat i Europeiska unionenUtskottet föreslår en ändring  eller inte har registrerat ett sådant hyrt fordon i Finland efter att ha använt det i 30 dagar Slut på ändringsförslaget
268 § 
Förseelser som gäller handlingar för ett motordrivet fordon och uppgifter om tillståndspliktig trafik 
Föraren av ett motordrivet fordon kan påföras en avgift för trafikförseelse på 40 euro, om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot skyldigheten att medföra handlingar enligt 
1) artikel 4.6 Utskottet föreslår en strykning eller artikel 5  Slut på strykningsförslageti EU:s förordning om tillstånd för godstrafik eller artikel 19.1 i EU:s förordning om internationell busstrafik, 
2) 17 § 3 mom., 
3) 39 §, eller 
4) 151 § 2 mom. 1 punkten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Bestämmelserna i 17 § 3 mom., 262 a § 2 mom. och 268 § 1 mom. träder dock i kraft först den 6 augusti 2023. 
 Slut på lagförslaget 

5. Lag om ändring av vissa bestämmelser i lagen om passagerarfartygs personlistor 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om passagerarfartygs personlistor (1038/2009) 5 § 3 mom., 6 § 3 mom., 7 § 3 mom., 9–11 §, 12 § 2 mom., 13 och 14 §, 15 § 1 mom., 18 § 1 mom. 5–9 punkten Utskottet föreslår en ändring och 2 mom. Slut på ändringsförslaget, 22 och 23 § samt 24 § 4 mom., av dem 5 § 3 mom., 6 § 3 mom., 7 § 3 mom., 12 § 2 mom., 15 § 1 mom. och 18 § 1 mom. 5–9 punkten Utskottet föreslår en ändring och 2 mom. Slut på ändringsförslaget sådana de lyder i lag 171/2019, 10, 13, 14 och 22 § sådana de lyder i lag 988/2018 samt 24 § 4 mom. sådant det lyder i lag 1536/2019. 
Utskottet föreslår en strykning 2 § Slut på strykningsförslaget 
 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

6. Lag om ändring av 9 kap. 1 § i miljöskyddslagen för sjöfarten 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 9 kap. 1 § i miljöskyddslagen för sjöfarten (1672/2009), sådan paragrafen lyder i lag 669/2021, ett nytt 6 mom. som följer: 
9 kap. 
Hur avfall tas emot i hamn 
1 § 
Mottagningsanordningar för avfall i hamn 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Hamninnehavaren ska ordna behövlig utbildning för hamnpersonalen, så att de förvärvar och upprätthåller väsentlig och uppdaterad kunskap för sina uppgifter. Vid utbildningen ska det särskilt tas hänsyn till eventuell hantering av farliga ämnen i hamnen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 9.12.2022 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Suna Kymäläinen sd 
 
vice ordförande 
Ari Torniainen cent 
 
medlem 
Pekka Aittakumpu cent 
 
medlem 
Heikki Autto saml 
 
medlem 
Sandra Bergqvist sv 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Petri Huru saf 
 
medlem 
Juho Kautto vänst 
 
medlem 
Johan Kvarnström sd 
 
medlem 
Joonas Könttä cent 
 
medlem 
Sheikki Laakso saf 
 
medlem 
Mirka Soinikoski gröna. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Juha Perttula.