Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (RP 44/2024 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
I propositionen föreslås det att lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation ändras. Regeringen föreslår att skyldigheten för teleföretag som tillhandahåller nättjänster i kabeltelevisionsnät och förvaltare av centralantennsystem att distribuera Rundradions allmännyttiga radioprogramutbud slopas.
Syftet med propositionen är att göra det möjligt att använda nätet effektivare i kabelnäten och att erbjuda förbindelser av bättre kvalitet. Dessutom ändras de nationella bestämmelserna om distributionsskyldighet så att de motsvarar kraven i EU-lagstiftningen.
I lagen föreslås dessutom mindre kompletteringar och tekniska ändringar.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 juli 2024.
(1) I propositionen föreslås det att skyldigheten att distribuera Rundradions allmännyttiga radioprogramutbud i kabelnät slopas. I Finland lyssnar uppskattningsvis cirka 25 000—50 000 hushåll på radiosändningar via kabel medan över 90 procent av radiolyssnandet sker via andra distributionskanaler. Enligt utredning är det tekniskt svårt att upprätthålla distribueringen av radiosändningar via kabel eftersom den teknik som behövs är delvis föråldrad, det inte längre finns stöd för utrustning och programvara och det inte heller finns reservdelar att tillgå. Användningen av föråldrad teknik begränsar också utvecklingen av tjänster i anslutning till andra behov av kabelbredband. Dessutom har det bedömts att skyldigheten att distribuera radiosändningar inte längre uppfyller villkoren för den sändningsplikt som avses i teledirektivet.
(2) Vid sakkunnighörandet fick förslaget om slopande av distributionsskyldigheten ett visst understöd. En del av de sakkunniga ansåg å sin sida att förslaget lagts fram för tidigt och ansåg att det kunde äventyra förmedlingen av varningsmeddelanden till dem som för närvarande lyssnar på radio via kabel. Vid sakkunnighörandet har det å ena sidan ansetts att den föreslagna övergångsperioden är viktig, å andra sidan att distributionsskyldigheten bör slopas så snart som möjligt utan någon övergångsperiod.
(3) Utskottet anser sammantaget att det i detta skede är nödvändigt att slopa distributionsskyldigheten för radiosändningar i kabeldistributionen på det sätt som föreslås i propositionen. Utskottet anser att den övergångsperiod på ett år som föreslås i propositionen för övergången till andra sätt för mottagning av radiosändningar, såsom antennmottagning eller bredbandsmottagning, är ytterst viktig. Utskottet betonar dessutom vikten av aktiv medborgarinformation och anvisningar för att man ska kunna förbereda sig för och reagera på förändringen i tid. Genom en kontrollerad övergång till andra mottagningssätt kan man också sträva efter att säkerställa att behoven hos grupper med särskilda behov beaktas och att varningsmeddelandena når fram så heltäckande som möjligt. Enligt utredning medför övergången inga betydande kostnader för medborgarna.
(4) Nödcentralsverket lyfte i sitt utlåtande fram att varningsmeddelandena med nuvarande metoder når högst 50 procent av den berörda befolkningen och att cirka 6—8 procent av dem nås med radio. Utskottet anser det vara nödvändigt att i fortsättningen utveckla förmedlingen av myndighetsmeddelanden och varningsmeddelanden för att trygga den nationella säkerheten på ett sätt som beaktar förändringarna i den säkerhetspolitiska miljön och att det säkerställs att meddelandena når hela befolkningen så heltäckande som möjligt.
(5) Utskottet anser att förslaget om återkallande av radiotillstånd på grunder som hänför sig till den nationella säkerheten behövs och fyller sitt syfte.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var