Senast publicerat 22-10-2024 11:30

Betänkande KoUB 9/2024 rd RP 80/2024 rd Kommunikationsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av luftfartslagen och till lagar som har samband med den

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av luftfartslagen och till lagar som har samband med den (RP 80/2024 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • konsultativ tjänsteman Niina Honkasalo 
    kommunikationsministeriet
  • överinspektör Joona Huhtakangas 
    kommunikationsministeriet
  • lagstiftningsråd Heini Färkkilä 
    justitieministeriet
  • verkställighetschef Sakari Haataja 
    Rättsregistercentralen
  • ledande sakkunnig Susanna Metsälampi 
    Transport- och kommunikationsverket
  • jurist Oona Niemi 
    Energimyndigheten
  • ledande expert Mari Tenhovirta 
    Energimyndigheten
  • chef för samhällsrelationer Anna Sotaniemi 
    Finnair Abp
  • Regulatory Affairs Manager Inkeri Lilleberg 
    Neste Abp
  • jurist Kai Massa 
    Turism- och Restaurangförbundet rf
  • expert, näringspolitik Mikko Paloneva 
    Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • arbets- och näringsministeriet
  • Air BP Finland Oy
  • Finnair Abp.

Inget yttrande av8 

  • St1 Nordic Oy.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att luftfartslagen, lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport och lagen om verkställighet av böter ändras. 

Propositionens huvudsakliga syfte är att genom nationell reglering precisera och komplettera EU:s förordning om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport. Dessutom preciseras och kompletteras bestämmelserna om elförsörjning till stillastående luftfartyg i en förordning om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel. 

Transport- och kommunikationsverket föreslås bli behörig myndighet i frågor som gäller luftfartygsoperatörer och unionsflygplatsernas ledningsenheter. I luftfartslagen ska det enligt förslaget tas in bestämmelser om de uppgifter som Transport- och kommunikationsverket åläggs till följd av förordningen om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport samt bestämmelser om påföljdssystemet. 

Energimyndigheten föreslås bli behörig myndighet i fråga om flygbränsleleverantörer. I lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport ska det enligt förslaget tas in bestämmelser om de uppgifter som Energimyndigheten åläggs i fråga om flygbränsleleverantörer till följd av förordningen om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport samt bestämmelser om påföljdssystemet för flygbränsleleverantörer. 

Det föreslås att lagen om verkställighet av böter ändras så att lagens tillämpningsområde kompletteras med verkställigheten av påföljdsavgifter som följer av förordningen om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

(1) Utskottet välkomnar de principer och utgångspunkter som både förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och infrastrukturförordningen bygger på. Utskottet välkomnar också att regeringens proposition, som preciserar och kompletterar nämnda EU-förordningar, är ett steg mot en mer hållbar lufttrafik. 

(2) Utskottet anser dock att det är viktigt att man vid genomförandet av den preciserande och kompletterande nationella lagstiftningen strävar efter lösningar som orsakar lufttrafiken så små merkostnader och olägenheter som möjligt. I synnerhet små flygplatser får inte förorsakas oskäliga merkostnader. 

Tillgången på hållbara bränslen

(3) Utskottet har uppmärksammats på de problem som hänför sig till tillgången på hållbara bränslen och de högre kostnaderna för dessa. Utskottet uttrycker därför oro över om det finns tillräcklig tillgång på hållbart bränsle, särskilt med tanke på artikel 12.3 i förordningen om hållbara flygbränslen (ReFuelEU Aviation). I artikeln förutsätts det att medlemsstaterna ska säkerställa att en unionsflygplats ledningsenhet som underlåter att vidta nödvändiga åtgärder för att åtgärda en brist på tillräcklig tillgång för luftfartygsoperatörer till flygbränslen som innehåller minimiandelar av hållbara flygbränslen i enlighet med artikel 6.3 åläggs en sanktionsavgift. Kommunikationsministeriet har emellertid konstaterat att denna skyldighet i praktiken hänför sig till den infrastruktur som behövs och möjliggörande av sådan infrastruktur, inte till frågor som gäller marknaden för eller tillgången på flygbränslen. Med andra ord ska påföljdsavgift inte påföras av den orsaken att det på grund av flexibilitetsmekanismen inte finns tillgång till flygbränslen som innehåller minimiandelar av hållbara flygbränslen. Enligt uppgift bedömer den behöriga myndigheten alltid från fall till fall om påförande av påföljdsavgift. 

Flexibilitetsmekanismen

(4) Enligt kommunikationsministeriets syn föreskrivs det om flexibilitetsmekanismen i förordningen och bestämmelser om mekanismen kan inte heller utfärdas på nationell nivå. Medlemsländerna har inte getts något handlingsutrymme i fråga om flexibilitetsmekanismen. 

(5) Utskottet inskärper att flexibilitetsmekanismen i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport bör kunna utnyttjas i enlighet med de nationella behoven vid genomförandet av förordningen. Det har inom utskottet ifrågasatts huruvida propositionens definitioner påverkar genomförandet av mekanismen, särskilt på unionsnivå. Enligt kommunikationsministeriet kan propositionens definition av bränsleleverantörer inverka på om begreppet flygbränsleleverantör tolkas som en aktör som är verksam i endast en eller i flera medlemsstater. Därför anser utskottet att det är nödvändigt att noggrant bevaka hur förordningen och i synnerhet flexibilitetsmekanismen genomförs. Vid behov ska också åtgärder vidtas för att flexibilitetsmekanismen ska kunna genomföras i den omfattning som avses i förordningen. Utskottet föreslår att riksdagen godkänner ett uttalande där riksdagen förutsätter 

att statsrådet noga bevakar hur förordningen om hållbara bränslen för lufttransport genomförs och i synnerhet hur flexibilitetsmekanismen genomförs på unionsnivå, och vid behov vidtar åtgärder för att flexibilitetsmekanismen ska kunna genomföras i den omfattning som avses i förordningen. 

Utsläppshandeln

(6) Utskottet fäster uppmärksamhet vid utsläppshandeln för lufttrafiksektorn och betonar att intäkterna från utsläppshandeln för lufttrafiken måste återbördas till sektorn och användas för utvecklingen av förnybara drivmedel och främjandet av användningen av dem. 

Myndigheternas resurser

(7) Utskottet fäster uppmärksamhet vid tillsynsmyndigheternas resurser och betonar att tillräckliga resurser bör reserveras för skötseln av de nya obligatoriska tillsynsuppgifterna. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om ändring av luftfartslagen

151 a §. Påföljdsavgift för luftfartygsoperatörer.

Justitieministeriet konstaterar i sitt yttrande att det i luftfartslagen och lagen om distributionsskyldighet på tillbörligt sätt föreslås bestämmelser om preskription av verkställigheten av påföljdsavgiften. Däremot saknas det bestämmelser om preskription av rätten att påföra påföljdsavgift, det vill säga när den behöriga myndigheten inte längre kan vidta de åtgärder som påförandet av en sanktion förutsätter. Utskottet har lagt till en bestämmelse enligt vilken påföljdsavgift inte får påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. 

151 b §. Påföljdsavgift för unionsflygplatsens ledningsenhet.

På de grunder som nämns ovan har utskottet lagt till en bestämmelse enligt vilken påföljdsavgift inte får påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. 

153 §. Myndigheters rätt att få information och utföra inspektioner.

Justitieministeriet har konstaterat att det i 3 mom. föreslås en ny rätt att få uppgifter av Energimyndigheten. Transport- och kommunikationsverket har rätt att på begäran och trots sekretessbestämmelserna av Energimyndigheten få behövliga uppgifter för fullgörande av de myndighetsuppgifter verket har enligt 93 b §. Myndigheternas rätt att få och möjlighet att lämna ut uppgifter kan enligt grundlagsutskottets vedertagna tolkningspraxis gälla "behövliga uppgifter" för ett visst syfte, om lagen ger en uttömmande förteckning över innehållet i uppgifterna. Om innehållet däremot inte anges i form av en förteckning, ska det i lagstiftningen krävas att "uppgifterna är nödvändiga" för ett visst syfte.  

Enligt kommunikationsministeriet har det inte varit möjligt att specificera innehållet i de uppgifter som avses. Därför har utskottet preciserat bestämmelsen genom att begränsa utlämnandet till de uppgifter som är nödvändiga. 

2. Lagen om ändring av lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport

11 b §. Påförande av påföljdsavgift och påföljdsavgiftens storlek för flygbränsleleverantörer.

På de grunder som nämns ovan har utskottet lagt till en bestämmelse enligt vilken påföljdsavgift inte får påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. 

3. Lagen om ändring av 1 § i lagen om verkställighet av böter

Lagrubriken.

Utskottet gör en lagteknisk korrigering i den finska lagrubriken. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Kommunikationsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 1—3 i proposition RP 80/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen godkänner ett uttalande. (Utskottets förslag till uttalande) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av luftfartslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i luftfartslagen (864/2014) 2 § 30 punkten, 3 § 1 mom. 7 punkten och 153 § 1 och 3 mom., sådana de lyder, 2 § 30 punkten i lag 174/2023, 3 § 1 mom. 7 punkten i lag 965/2018, 153 § 1 mom. delvis ändrat i lag 1327/2021 och 153 § 3 mom. i lag 965/2018, samt 
fogas till 2 §, sådan den lyder i lagarna 534/2020, 1327/2021 och 174/2023, nya 31 och 32 punkter, till 3 § 1 mom., sådant det lyder i lagarna 965/2018 och 1327/2021, nya 8 och 9 punkter, till lagen en ny 93 §, i stället för den 93 § som upphävts genom lag 534/2020, och till lagen nya 93 a-93 c och till lagen nya 151 a-151 d § som följer:  
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
30) leverantör av gemensamma informationstjänster för U-space en tjänsteleverantör som tillhandahåller gemensamma informationstjänster enligt artikel 2.4 i U-space-genomförandeförordningen i U-space-luftrum, 
31) infrastrukturförordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU, 
32) elförsörjning till stillastående luftfartyg elförsörjning enligt artikel 2.23 i infrastrukturförordningen till parkerade luftfartyg. 
3 § 
Behöriga myndigheter 
Transport- och kommunikationsverket är nationell luftfartsmyndighet i Finland. Utöver vad som i denna lag föreskrivs om Transport- och kommunikationsverkets uppgifter, är Transport- och kommunikationsverket behörig nationell myndighet enligt följande av Europeiska unionens rättsakter: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 598/2014 om regler och förfaranden för att av bullerskäl införa driftsrestriktioner vid flygplatser i unionen inom en välavvägd strategi och om upphävande av direktiv 2002/30/EG ( förordningen om flygplatsbuller ), 
8) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405 om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Aviation) ( förordningen om hållbara bränslen för lufttransport ) till den del den gäller de rättigheter och skyldigheter som föreskrivs för luftfartygsoperatörer som avses i artikel 3.3 och unionsflygplatsernas ledningsenheter som avses i artikel 3.2 i den förordningen, 
9) infrastrukturförordningen till den del den gäller i artikel 12 i den förordningen avsedda krav som gäller elförsörjning till stillastående luftfartyg. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
93 § 
Elförsörjning till stillastående luftfartyg 
Flygplatsoperatören ansvarar för att elförsörjningen till stillastående luftfartyg säkerställs i enlighet med artikel 12 i infrastrukturförordningen. 
Med avvikelse från 1 mom. behöver el inte levereras till en sådan remoteplats för luftfartyg som avses i artikel 12.2 i infrastrukturförordningen. 
93 a § 
Behandling av begäran om tankningskrav 
Transport- och kommunikationsverket ska i enlighet med artikel 5 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport behandla en begäran enligt artikel 5.3 i den förordningen av en luftfartygsoperatör som avses i artikel 3.3 i den förordningen och fatta beslut om begäran. 
93 b § 
Anmälningar från unionsflygplatsens ledningsenhet 
Transport- och kommunikationsverket ska behandla anmälningar från luftfartygsoperatörer som avses i artikel 3.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport om brister hos sådana unionsflygplatsers ledningsenheter som i artikel 3.2 i den förordningen att fullgöra skyldigheten enligt artikel 6.1 i den förordningen. Bestämmelser om förfarandet finns i den nämnda artikeln i den förordningen. 
93 c § 
Vissa anmälningar 
Transport- och kommunikationsverket kan på begäran av flygplatsoperatören besluta att flygplatsen i fråga ska betraktas som en sådan unionsflygplats som avses i artikel 3.1 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. Bestämmelser om begäran och beslut finns i artikel 2.2. i den förordningen. 
De beslut som avses i artikel 2.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och som gäller behandling såsom luftfartygsoperatör ska anmälas till Transport- och kommunikationsverket. Transport- och kommunikationsverket ska anmäla om beslutet. Bestämmelser om förfarandet finns i den nämnda artikeln i den förordningen. 
14 kap. 
Administrativa påföljder som gäller tillstånd, anmälningar och godkännanden 
151 a § 
Påföljdsavgift för luftfartygsoperatörer 
Transport- och kommunikationsverket påför en luftfartygsoperatör som avses i artikel 3.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport en påföljdsavgift, om operatören uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot eller försummar tankningskravet enligt artikel 5 i den förordningen. 
Påföljdsavgiftens belopp ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av det årliga genomsnittspriset på flygbränsle per ton multiplicerat med den totala årliga otankade mängden. När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas. 
Transport- och kommunikationsverket ska i beslutet om påförande av påföljdsavgift motivera den metod med vilken priset på flygbränsle har fastställts på Europeiska unionens marknad för flygbränsle. Metoden ska grunda sig på verifierbara och objektiva kriterier, inklusive den senaste tillgängliga tekniska rapport som avses i artikel 13 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. 
Transport- och kommunikationsverket kan befria en luftfartygsoperatör från en påförd påföljdsavgift, om luftfartygsoperatören kan visa att försummelsen av skyldigheterna enligt artikel 5 berodde på exceptionella och oförutsebara omständigheter som var oberoende av operatörens vilja och vars verkningar inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. 
Utskottet föreslår en ändring Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. Slut på ändringsförslaget 
151 b § 
Påföljdsavgift för unionsflygplatsens ledningsenhet 
Transport- och kommunikationsverket påför en unionsflygplats ledningsenhet som avses i artikel 3.2 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport en påföljdsavgift, om ledningsenheten uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att vidta behövliga åtgärder för att avhjälpa en brist på tillräcklig tillgång för luftfartygsoperatörer enligt artikel 3.3 i den förordningen till flygbränslen som innehåller minimiandelar av hållbara flygbränslen i enlighet med vad som föreskrivs i artikel 6.3 i den förordningen. 
Påföljdsavgiften får uppgå till högst 100 000 euro. När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas. 
Utskottet föreslår en ändring Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. Slut på ändringsförslaget 
151 c § 
Verkställighet av påföljdsavgift 
De påföljdsavgifter som avses i 151 a och 151 b § ska betalas till staten. Bestämmelser om verkställigheten av påföljdsavgifter finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002). 
En påföljdsavgift preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades. 
151 d § 
Rapport om användningen av intäkterna från påföljdsavgifter 
Transport- och kommunikationsverket offentliggör rapporter om användningen av intäkterna från de påföljdsavgifter som avses i 151 a och 151 b § samt i 11 a § i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007) på det sätt som anges i artikel 12.10 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. 
153 § 
Myndigheters rätt att få information och utföra inspektioner 
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av tjänsteleverantörer, tillståndshavare, andra aktörer och personer vars rättigheter och skyldigheter regleras i denna lag få de uppgifter som är nödvändiga för utförande av uppgifter enligt denna lag. Uppgifterna ska lämnas ut utan obefogat dröjsmål, i den form som myndigheten begärt och avgiftsfritt. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av Energimyndigheten få Utskottet föreslår en ändring nödvändiga Slut på ändringsförslaget uppgifter för fullgörande av de myndighetsuppgifter verket har enligt 93 b §. Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av Tullen få behövliga uppgifter för förfaranden för godkännande av sådana säkerhetsgodkända speditörer och kända avsändare som avses i 146§. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007) 2 § 1 mom. 15 punkten och 13 § 1 mom., sådana de lyder i lag 603/2021, och 
fogas till 1 §, sådan den lyder i lag 603/2021, ett nytt 2 mom., till 2 § 1 mom., sådant det lyder i lag 603/2021, en ny 16 punkt, till 3 §, sådan den lyder i lag 603/2021, ett nytt 5 mom., till 4 §, sådan den lyder i lagarna 802/2020 och 1134/2022, ett 4 mom. och till lagen nya 11 a–11 d § och 14 b § som följer: 
1 § 
Lagens syfte 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. är syftet med lagen också att verkställa Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405 om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Aviation) (förordningen om hållbara bränslen för lufttransport) till den del det är fråga om myndighetsuppgifter som följer av skyldigheter och rättigheter för flygbränsleleverantörer och om ett påföljdssystem för flygbränsleleverantörer. 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
15) energiinnehåll ett drivmedels nedre värmevärde; när energiinnehållet bestäms anses drivmedlet vara levererat vid en temperatur av 15 grader Celsius, 
16) flygbränsleleverantör den som har äganderätten till sådant flygbränsle som avses i artikel 3.6 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport eller sådan vätgas för luftfart som avses i artikel 3.17 i den förordningen innan flygbränslet eller vätgasen överlåts till ett luftfartyg på en unionsflygplats som avses i artikel 3.1 i den förordningen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3 § 
Distributionsskyldighet och lagens tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelserna i 1, 3, 4, 9, 11 a-11 d, 13, 14 a och 14 b § i denna lag tillämpas på flygbränsleleverantörer. 
4 § 
Behöriga myndigheter och utlämnande av uppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Energimyndigheten är behörig myndighet enligt artikel 11 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport i ärenden som gäller flygbränsleleverantörer. 
11 a § 
Påföljdsavgift för flygbränsleleverantörer 
Påföljdsavgift påförs flygbränsleleverantör som uppsåtligen eller av oaktsamhet, 
1) underlåter att fullgöra de skyldigheter i fråga om minimiandelar av hållbara flygbränslen som anges i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport, 
2) underlåter att fullgöra de skyldigheter som anges i artikel 4 i den förordningen och som gäller minimiandelar av i den förordningen avsedda syntetiska flygbränslen och genomsnittliga andelar av syntetiska flygbränslen åren 2030-2034, 
3) har lämnat vilseledande eller felaktiga uppgifter om egenskaperna hos eller ursprunget för hållbara flygbränslen som leverantören har tillhandahållit i enlighet med artikel 9.2 och artikel 10 i den förordningen. 
11 b § 
Påförande av påföljdsavgift och påföljdsavgiftens storlek för flygbränsleleverantörer 
Energimyndigheten påför de påföljdsavgifter som avses i 11 a §. 
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av 11 a § 1 mom. 1 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och hållbart flygbränsle enligt artikel 3.7 i den förordningen multiplicerat med den mängd flygbränsle som inte uppfyller de minimiandelar som avses i artikel 4 i den förordningen och bilaga I till den förordningen. 
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av11 a § 1 mom. 2 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på syntetiskt flygbränsle enligt artikel 3.12 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i den förordningen multiplicerat med den mängd flygbränsle som inte uppfyller de minimiandelar som avses i artikel 4 i den förordningen och bilaga I till den förordningen. För att undvika dubbel påföljd ska i påföljdsavgiftens storlek beaktas eventuella påföljdsavgifter som påförts flygbränsleleverantören för underlåtenhet att iaktta de skyldigheter i fråga om minimiandelen syntetiska flygbränslen som avser tidsperioden 2030-2034. 
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av 11 a § 1 mom. 3 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och hållbart flygbränsle enligt artikel 3.7 multiplicerat med den mängd bränsle för vilken vilseledande eller felaktiga uppgifter har lämnats. 
När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas. 
Energimyndigheten ska när den påför en påföljdsavgift motivera den metod med vilken priset på flygbränsle, hållbart flygbränsle och syntetiskt flygbränsle har fastställts på Europeiska unionens marknad för flygbränsle. Metoden ska grunda sig på verifierbara och objektiva kriterier, inklusive den senaste tillgängliga tekniska rapport som avses i artikel 13 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. 
Utskottet föreslår en ändring Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. Slut på ändringsförslaget 
11 c § 
Energimyndighetens skyldighet att säkerställa leverans av den mängd flygbränsle som motsvarar underskottet 
Energimyndigheten ska säkerställa att alla flygbränsleleverantörer som har ackumulerat ett underskott i förhållande till den skyldighet som fastställs i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport när det gäller minimiandelarna hållbara flygbränslen och syntetiska flygbränslen under en viss rapporteringsperiod, under den efterföljande i förordningen avsedda rapporteringsperioden ska förse marknaden med en mängd av respektive bränsle som motsvarar detta underskott, utöver den mängd som de är skyldiga att leverera för den rapporteringsperioden enligt vad som föreskrivs i artikel 12 i den förordningen. 
Fullgörandet av skyldigheten enligt 1 mom. befriar inte flygbränsleleverantören från skyldigheten att betala påföljdsavgift. 
11 d § 
Viss typ av begäran från flygbränsleleverantörer 
Energimyndigheten ska behandla en begäran som avses i artikel 11.8 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport från en flygbränsleleverantör. Bestämmelser om behandlingen av begäran finns i artikel 11.8 i den förordningen. 
13 § 
Ändringssökande 
Omprövning av ett beslut som arbets- och näringsministeriet har fattat med stöd av denna lag och av Energimyndighetens beslut som avses i 3 a, 5, 11 a och 12 § får begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003). 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
14 b § 
Verkställighet av påföljdsavgifter och felavgifter 
Bestämmelser om verkställigheten av påföljdsavgifter och felavgifter som påförts med stöd av 11, 11 a och 12 § finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002). 
De påföljdsavgifter och felavgifter som avses i 1 mom. preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 1 § i lagen om verkställighet av böter 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om verkställighet av böter (672/2002) 1 § 2 mom. Utskottet föreslår en ändring 31 Slut på ändringsförslaget punkten, sådan den lyder i lag Utskottet föreslår en ändring 545/2024 Slut på ändringsförslaget, och  
fogas till 1 § 2 mom., sådan den lyder i lagarna 1183/2023, 23/2024Utskottet föreslår en ändring , Slut på ändringsförslaget 36/2024 Utskottet föreslår en ändring och 545/2024 Slut på ändringsförslaget nya Utskottet föreslår en ändring 32 Slut på ändringsförslaget och Utskottet föreslår en ändring 33 Slut på ändringsförslaget punkter som följer: 
1 § 
Lagens tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
På det sätt som föreskrivs i denna lag verkställs också 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en ändring 31 Slut på ändringsförslaget) Utskottet föreslår en ändring påföljdsavgift inom tillsynen över växtskyddsmedel enligt 40 a § i lagen om växtskyddsmedel (1563/2011) Slut på ändringsförslaget, 
Utskottet föreslår en ändring 32 Slut på ändringsförslaget) påföljdsavgifter enligt 151 a och 151 b § i luftfartslagen (864/2014), 
Utskottet föreslår en ändring 33 Slut på ändringsförslaget) påföljdsavgifter enligt 11 och 11 a § i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007) samt en felavgift enligt 12 § i den lagen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets förslag till uttalande

1.

Riksdagen förutsätter att statsrådet noga bevakar hur förordningen om hållbara bränslen för lufttransport genomförs och i synnerhet hur flexibilitetsmekanismen genomförs på unionsnivå, och vid behov vidtar åtgärder för att flexibilitetsmekanismen ska kunna genomföras i den omfattning som avses i förordningen. 
Helsingfors 9.10.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Jouni Ovaska cent 
 
vice ordförande 
Timo Furuholm vänst (delvis) 
 
medlem 
Pekka Aittakumpu cent 
 
medlem 
Marko Asell sd 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Petri Huru saf 
 
medlem 
Aleksi Jäntti saml 
 
medlem 
Sheikki Laakso saf 
 
medlem 
Mats Löfström sv 
 
medlem 
Jani Mäkelä saf 
 
medlem 
Martin Paasi saml 
 
medlem 
Pinja Perholehto sd 
 
medlem 
Anne Rintamäki saf 
 
ersättare 
Eerikki Viljanen cent. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Mika Boedeker.