Allmänt
Syftet med propositionen är att i lagen om småbarnspedagogik göra de ändringar som behövs för att göra tillstånds- och registreringsförfarandet smidigare för privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken. Det föreslås att tillstånds- och tillsynsmyndigheternas rätt att få uppgifter ändras så att de av andra myndigheter kan skaffa nödvändiga uppgifter för att bedöma om och idka tillsyn över att de allmänna villkoren för privat småbarnspedagogik uppfylls och för att behandla tillståndsansökningar. Vidare föreslås det att lagen kompletteras med bestämmelser om lämnande av uppgifter i elektronisk form för tillståndshandläggning och registrering. Det föreslås att lagen om Enheten för utredning av grå ekonomi ändras så att enhetens fullgöranderapporter med uppgifter om ekonomi och verksamhet kan användas för utredning och tillsyn i fråga om de allmänna villkoren för bedrivande av privat småbarnspedagogisk verksamhet.
Sammantaget anser kulturutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen i propositionen, men med följande anmärkningar och ändringsförslag.
Smidigare tillståndsprocess
Vid utskottets sakkunnigutfrågning har propositionen allmänt taget välkomnats och vunnit stöd. Utskottet instämmer i de bedömningar som framfördes vid utfrågningen och anser att de föreslagna ändringarna av bestämmelserna förbättrar flexibiliteten i tillståndsförfarandet. Med tanke på tillståndsförfarandet för privat småbarnspedagogisk verksamhet och smidigheten i förfarandena för bedömning och tillsyn i fråga om uppfyllandet av de allmänna villkoren för privat småbarnspedagogisk verksamhet är det viktigt att regionförvaltningsverkens rätt att få uppgifter av andra myndigheter utvidgas och att uppgifterna i fortsättningen kan fås elektroniskt. Utskottet välkomnar att det i lagen föreslås en skyldighet för serviceproducenten att lämna de uppgifter som behövs för tillståndsbehandlingen och registreringen via en elektronisk tjänst samt att uppdatera de uppgifter som ska föras in i registret.
Utskottet noterar att den information som regionförvaltningsverket får tillgång till fortfarande är bristfällig i den föreslagna ändringen av lagen om småbarnspedagogik, om myndigheten inte ges rätt att få personbeteckningarna på dem som använder bestämmanderätt på serviceproducentens vägnar så att myndigheten genom uppgift om personbeteckningarna kan försäkra sig om att personerna i fråga uppfyller de allmänna villkoren i 43 a § 1 mom. i lagen om småbarnspedagogik. Utskottet föreslår att bestämmelsen preciseras på det sätt som framgår av detaljmotiven.
Enligt propositionen samlas uppgifter om serviceproducenter inom småbarnspedagogiken in i ett register som utvecklats för social- och hälsovårdens behov (Soteri). Utskottet hänvisar till utfrågningen av de sakkunniga och observerar att lösningen inte helt ligger i linje med att småbarnspedagogiken inte har varit socialservice sedan 2012. Enligt erhållen utredning stannade man i samband med beredningen av lagförslaget för att använda Soteri, eftersom det bäst ansågs stödja en smidig tillstånds- och tillsynsprocess och också vara ett kostnadseffektivt system. Utskottet anser lösningen vara motiverad.
Iakttagelser om bestämmelserna om tillförlitlighet
I ett sakkunnigyttrande till utskottet har det också framförts vissa andra anmärkningar än de som egentligen gäller ett smidigare tillståndsförfarande, såsom behovet av att precisera de så kallade tillförlitlighetsbestämmelserna i lagen om småbarnspedagogik. Bestämmelserna har införts för att bekämpa svart ekonomi, och ett exempel från den senaste tiden är 7 § om fastställande av tjänsteproducentens tillförlitlighet i lagen om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023).
I ett sakkunnigyttrande har det ansetts vara en brist att det varken i det föreslagna 42 § 4 mom. i lagen om småbarnspedagogik eller i den gällande 43 a § 1 mom. 3 punkten nämns de avgifter som Tullen tar ut, även om detta typiskt sett har tagits in i andra motsvarande bestämmelser. I utlåtandet har det också framförts att ordalydelsen i det gällande 43 a § 3 mom. i lagen om småbarnspedagogik sannolikt inte medger utredning av hur skyldigheterna fullgjorts före dagens läge, även om fullgörandet av de skyldigheter som hänför sig till skatter, socialförsäkringsavgifter och de avgifter som Tullen tar ut som ett allmänt villkor för beviljande av näringstillstånd i andra lagar i allmänhet har utsträckts till antingen tre eller fem år.
Utskottet hänvisar till inkommen utredning och konstaterar att lagförslaget innehåller förslag till sådana ändringar i bestämmelserna som behövs för att göra den elektroniska kommunikationen och tillstånds- och registreringsförfarandet smidigare. Därför fäster man i propositionen inte större uppmärksamhet vid exempelvis bestämmelserna om tillförlitlighet och således inte heller 43 a § i lagen om småbarnspedagogik, som gäller allmänna villkor för bedrivande av privat småbarnspedagogik. Beredningen av ändringarna i bestämmelserna förutsätter bland annat en noggrann granskning och analys av bestämmelserna om rätt att få information och personuppgifter, vilket inte varit möjligt vid beredningen av det aktuella lagförslaget.
Utskottet anser det vara ytterst viktigt att undervisnings- och kulturministeriet bedömer behovet av att komplettera lagstiftningen om småbarnspedagogik med mer omfattande bestämmelser om tillförlitlighet och bereder ett lagförslag om detta så snart som möjligt.