Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om uppdatering av bemyndiganden att utfärda förordning inom justitieministeriets förvaltningsområde (RP 73/2024 rd): Ärendet har remitterats till lagutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
I propositionen föreslås det att 24 lagar inom justitieministeriets förvaltningsområde ändras. Bemyndigandena att utfärda förordning uppdateras så att de motsvarar de nuvarande kraven på exakthet och noggrann avgränsning. Den gällande lagstiftningen innehåller fortfarande en hel del generella bemyndiganden som inte uppfyller dessa krav.
Syftet med propositionen är att göra det möjligt att med stöd av bemyndigandena utfärda nya förordningar, att ändra förordningar och att slopa onödiga bemyndiganden. Det föreslås att de förordningar som utfärdats med stöd av de lagar som ändras fortfarande förblir i kraft.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2025.
Propositionen går ut på att ändra 24 lagar inom justitieministeriets förvaltningsområde. Bestämmelserna om bemyndigande att utfärda förordning uppdateras så att de motsvarar de nuvarande kraven på exakthet och noggrann avgränsning. Den gällande lagstiftningen innehåller fortfarande en hel del generella bemyndiganden som inte uppfyller dessa krav. I propositionsmotiven redogörs det för grundlagsutskottets utlåtandepraxis om de krav på exakthet och noggrann avgränsning som det lagstadgade bemyndigandet att utfärda förordning ska uppfylla (se RP, s. 6—7 och 17). Syftet med propositionen är att se till att det med stöd av föreskrivna bemyndiganden är möjligt att utfärda nya förordningar och att ändra förordningar. Ett ytterligare syfte är att genom de författningstekniska ändringarna slopa onödiga bestämmelser.
Enligt propositionen ska bemyndigandena uppdateras genom att onödiga allmänna bemyndiganden upphävs och genom att det i lagen vid behov föreskrivs exakta och noggrant avgränsade bemyndiganden i stället för generella bemyndiganden. Olika lagtekniska genomförandesätt ska användas lagspecifikt vid uppdateringen beroende på om förordningar har utfärdats med stöd av lagen eller inte och om det i lagen utöver det allmänna bemyndigandet redan finns exakta och noga avgränsade bemyndiganden eller inte. De gällande förordningar som har utfärdats med stöd av de paragrafer som upphävs eller ändras ska förbli i kraft.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med följande kommentarer och ändringsförslag.
21 §. Register.
Enligt förslaget till ändring av 21 § 1 mom. ska ”Bestämmelser om de uppgifter som domstolen ska översända och som ska införas i registret utfärdas genom förordning av statsrådet.” Lagutskottet noterar att formuleringen i fråga kan anses problematisk bland annat för att de uppgifter som ska föras in i registret redan definieras i lagen. Också det grundläggande innehållet i de uppgifter som domstolen ska översända bestäms med stöd av lagen. På förordningsnivå är det däremot fråga om närmare bestämmelser. Lagutskottet föreslår därför att sista meningen i 21 § 1 mom. i lagförslag 10 ändras så att närmare bestämmelser om de uppgifter som domstolen ska översända och som ska införas i registret får utfärdas genom förordning av statsrådet.
I propositionsmotiven (RP s. 16) står det att med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 20 §, som föreslås bli upphävd, har förordningen om lagfarts- och inteckningsregister (960/1996) utfärdats, som har utfärdats också med stöd av jordabalken (540/1995) samt 17 och 22 § i lagen om lagfarts- och inteckningsregister (353/1987). Lagen om lagfarts- och inteckningsregister (353/1987) har upphävts genom lagen om införande av lagstiftningen om överföring av inskrivningsärenden (584/2009). Enligt 3 § i den lagen förblir förordningen om lagfarts- och inteckningsregister i kraft. I jordabalken finns gällande exakta och noga avgränsade bemyndiganden med stöd av vilka förordningen om lagfarts- och inteckningsregister vid behov kan ändras i fortsättningen. Förordningen föreslås i propositionen förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet i lagen om införande av jordabalken upphävs.
Sakkunniga har framfört att 7 kap. i jordabalken innehåller bestämmelser på lagnivå om lagfarts- och inteckningsregistret och att möjligheten att upphäva bestämmelserna på förordningsnivå bör utredas framöver.
Lagutskottet noterar att 7 kap. i jordabalken som sagt innehåller bestämmelser på lagnivå om lagfarts- och inteckningsregistret. Den förordning om lagfarts- och inteckningsregistret som förblir i kraft innehåller dock närmare bestämmelser som behövs för registerföringen. Lagutskottet har nyligen i samband med en annan översyn (se LaUB 4/2024 rd, s. 3) påpekat att det i fortsättningen finns skäl att följa hur reformen av jordabalken fungerar och vilka konsekvenser den får. Utskottet har också sett det som motiverat att bedömningen av möjligheterna och behoven att utveckla regleringen fortsätter senare. Enligt en utredning som lagutskottet fått i samband med behandlingen av den aktuella propositionen är det möjligt att det vid den fortsatta utvecklingen av bestämmelserna i jordabalken också blir aktuellt att göra en samlad översyn av bestämmelserna i förordningen om lagfarts- och inteckningsregistret. I det sammanhanget kan man också överväga att upphäva bestämmelserna på förordningsnivå, om det i ljuset av eventuella framtida ändringar i jordabalken inte anses nödvändigt att ha kvar dem. Följaktligen anser lagutskottet det motiverat att behovet av bestämmelser på förordningsnivå framöver bedöms samtidigt som behoven att se över jordabalken.
Lagutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var