Senast publicerat 29-10-2024 13:36

Betänkande MiUB 7/2024 rd RP 102/2024 rd Miljöutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av miljöskyddslagen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av miljöskyddslagen (RP 102/2024 rd): Ärendet har remitterats till miljöutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • konsultativ tjänsteman Eeva Nurmi 
    miljöministeriet
  • gruppchef Markus Kauppinen 
    Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes)
  • överinspektör Nufar Finel 
    Finlands miljöcentral
  • ledande jurist Marko Nurmikolu 
    Finlands Kommunförbund
  • expert Mika Kapanen 
    Kylfirmornas Förbund i Finland rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK.

Inget yttrande av 

  • Finlands Dagligvaruhandel rf.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att miljöskyddslagen ändras. 

Syftet med propositionen är att till behövliga delar genomföra Europaparlamentets och rådets förordningar om fluorerade växthusgaser och ämnen som bryter ned ozonskiktet. 

Enligt propositionen ska systemet för certifiering av personer och verksamhetsutövare i miljöskyddslagen anpassas på det sätt som förutsätts i förordningarna. Det föreslås att EU-lagstiftningen kompletteras med nationell lagstiftning som gäller kompetenser hos verksamhetsutövares ansvariga och skyldigheten för branscher att utse en ansvarig. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025 och avses bli behandlad i samband med den. 

Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Syftet med propositionen är att till behövliga delar genomföra EU:s F-gasförordning (förordning (EU) 2024/573) och ozonförordning (förordning (EU) 2024/590), som trädde i kraft den 11 mars 2024. Förordningarna är direkt bindande EU-lagstiftning i medlemsstaterna. Propositionen innehåller de nationella bestämmelser som behövs för att genomföra förordningarna i fråga om systemet för certifiering av verksamhetsutövare och tillsynen över dem. Sammantaget anser miljöutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med vissa ändringar och anmärkningar. 

Miljökonsekvenser

Montrealprotokollet till Wienkonventionen är ett avtal som har ratificerats av alla länder och som begränsar produktion och förbrukning av samt handel med ämnen som bryter ned ozonskiktet samt fluorkolväten, som är kända som starka växthusgaser. I EU har begränsningarna i Montrealprotokollet genomförts med ozonförordningen och F-gasförordningen. Fluorerade växthusgaser, dvs. F-gaser, används i stor utsträckning i samhället exempelvis i kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsapparater, byggnader, fordon och också för mer specifika användningsändamål, såsom elöverförings- och eldistributionsapparater. 

F-gaser och ämnen som bryter ned ozonskiktet är växthusgaser som värmer upp klimatet väldigt kraftigt. F-gaser förstör inte ozonskiktet, men är växthusgaser som i typfallet värmer upp klimatet flera hundra eller till och med flera tusen gånger mer än koldioxid. Genom förordningarna kan man på EU-nivå uppnå en utsläppsminskning på cirka 500 megaton CO2-ekvivalenter fram till 2050. Enligt uppskattning minskar F-gasförordningen utsläppen i Finland med 0,1 megaton fram till 2035. Utsläppsminskningarna beror på minskad användning av F-gaser och förbättrad hantering av läckage samt indirekt på att de nya apparater som introduceras är effektivare än de nuvarande. F-gasförordningen leder till att F-gaser till stor del ersätts med så kallade naturliga köldmedier (t.ex. koldioxid, ammoniak och propan). Övergången till utrustning som drivs med naturliga köldmedier kommer också att förbättra försörjningstryggheten, eftersom den största delen av produktionen av F-gaser i dagsläget sker utanför EU, medan produktionen av naturliga köldmedier mycket väl kan utvidgas inom EU. 

Utskottet anser att regleringen är motiverad. Det bör dock noteras att när F-gaser används för många olika ändamål, inverkar regleringen också höjande på kostnaderna inom flera olika sektorer, såsom jordbruk, livsmedelsindustri, transporter, dagligvaruhandel och fastighetshållning. Kontrollskyldigheten gäller emellertid inte för de vanligaste luftvärmepumparna i hushållen, eftersom deras mängd köldmedier så gott som alltid underskrider kontrollgränsen. 

Kompetenskrav och visande av kompetens

F-gasförordningen ändrar kompetenskraven för personer och verksamhetsutövare när de utvidgas till att omfatta nya användningsområden och behandling av så kallade naturliga köldmedier. Utrustning innehållande naturliga köldmedier är tekniskt sett av annan typ än utrustning innehållande F-gaser. Behandling av dessa kräver ny form av kompetens, så att de inte utgör en säkerhetsrisk i arbetet eller äventyrar byggnadernas brandsäkerhet. Också branschen själv understöder kompetenskraven. 

F-gasförordningen förutsätter tidsbestämd certifiering. Nationella bestämmelser ska utfärdas om certifieringssystem, således utbildning, visande av kompetens och beviljande av certifiering, giltighetstiden för och förnyande av certifiering. I propositionen föreslås behövliga ändringar i bestämmelserna om utbildning och visande av kompetens. Utskottet ställer sig bakom förslaget om en giltighetstid på sju år för certifieringen, som är den maximilängd som F-gasförordningen till-låter. 

Det huvudsakliga syftet med den repetitionskurs eller kompetensbedömning som ska genomgås med sju års mellanrum är att upprätthålla kunnandet om utvecklingen för köldmedier och energisnålhet. Utskottet anser att repetitionskurserna bör vara lättare än när kompetensen påvisas och således också billigare. Repetitionskursernas innehåll kommer emellertid att bestämmas genom genomförandeförordningar från kommissionen, som än så länge inte finns att tillgå. I enlighet med artikel 10.9 i F-gasförordningen kan bestämmelser om detaljerna i repetitionskursen eller något annat bedömningsförfarande utfärdas nationellt. Sätten att avlägga repetitionskursen påverkar kostnaderna, dvs. det är i detta nu inte är möjligt att göra en exakt beräkning av de kostnader som repetitionskurserna orsakar. Utskottet anser det vara viktigt att man när närmare bestämmelser om repetitionskurser och kompetensbedömning införs genom förordning av statsrådet också tar hänsyn till att det ska gå smidigt att fullgöra skyldigheterna. 

Enligt propositionen ska personer som för närvarande är certifierade förnya sin certifiering senast den 12 mars 2029. Utskottet välkomnar att regeringen föreslår samma övergångsperiod för nya användningssektorer som kräver certifiering och för hantering av sådana köldmedier för vilka det inte tidigare har krävts certifiering. Anpassningen av utbildningsprogrammen, utbildningen, påvisandet och utfärdandet av certifiering inom kylbranschen till de nya kraven tar tid och det finns praktiska verksamhetsrelaterade grunder för en enhetlig övergångsperiod. 

Tillsyn

Propositionen kräver ändringar i Säkerhets- och kemikalieverkets (Tukes) kompetensregister, som enligt uppskattning orsakar en engångskostnad på omkring 100 000 euro. I kompetensregistret för kylbranschen finns det omkring 29 000 personer, vars certifiering ska förnyas vart sjunde år. I statsbudgeten anvisas Tukes ett anslag på 280 000 euro för att sköta uppgifterna. 

En effektivare tillsyn när det gäller F-gasförordningen och ozonförordningen och ett ökat myndighetssamarbete på såväl nationell nivå som EU-nivå samt rådgivning till verksamhetsutövarna förutsätter tillräckliga myndighetsresurser. Dokumentövervakning av läckagekontrollen av luftkonditioneringsutrustning i mobil utrustning är en ny uppgift för Finlands miljöcentral. Verkställigheten av och tillsynen över förordningarna beräknas kräva en insats på sammanlagt cirka 8 års-verken från Finlands miljöcentral från och med 2025. Utgångspunkten i propositionen är emellertid att i enlighet med genomförandet av statsförvaltningens produktivitetsprogram avgörs finansieringsbehovet genom att man avstår från befintliga uppgifter eller effektiviserar användningen av befintliga resurser. Utskottet konstaterar att man måste sörja för de lagstadgade uppgifterna och att adekvata anvisningar och råd i övergångsskedet sannolikt minskar behovet av att senare ingripa i missförhållanden som uppdagas i tillsynen. Möjligheten till en tidig satsning kan således minska kostnaderna i fortsättningen. 

Närings-, trafik- och miljöcentralerna samt de kommunala miljömyndigheterna utövar i egenskap av allmänna tillsynsmyndigheter tillsyn över läckagekontrollerna och servicebokföringen i fråga om anordningarna. Deras arbetsmängd beräknas inte öka nämnvärt, eftersom utrustning som innehåller F-gaser gradvis fasas ut och ersätts med utrustning som innehåller alternativa köldmedier. I och med den skyldighet till separat insamling av vissa isolerade cellplast som regleringen förutsätter ska en ny avfallstyp övervakas av de kommunala miljövårds- och byggnadsmyndigheterna, vilket dock inte bedöms medföra betydande extra arbete. 

DETALJMOTIVERING

183 §. Förbud och förelägganden som gäller ämnen, kemikalier, preparat, produkter, anordningar och maskiner.

Utskottet föreslår en ändring av teknisk natur så att den grundläggande bestämmelsen om tillsynsmyndighetens behörighet i 3 mom. står kvar i gällande lydelse, dvs. att hänvisningen till 189 § stryks liksom nästa mening om den kommunala tillsynsmyndigheten. Syftet med propositionen är inte att ändra nuläget för tillsynen i fråga om miljöskyddsmyndigheternas delade behörighet. De allmänna tillsynsmyndigheterna enligt miljöskyddslagen är både närings-, trafik- och miljöcentralen och den kommunala miljövårdsmyndigheten. Den ändrade formuleringen motsvarar den gällande miljöskyddslagen och syftar till att säkerställa nuläget. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Miljöutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 102/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av miljöskyddslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i miljöskyddslagen (527/2014) 21 § 4 mom., rubriken för 17 kap., rubriken för 159 §, 159 § 1–3 mom., 161–165 § och 183 § 3 mom., av dem 21 § 4 mom. sådant det lyder i lag 963/2022, rubriken för 159 § och 159 § 1 och 3 mom. samt 161, 162 och 164 § sådana de lyder i lag 215/2017, 159 § 2 mom. sådant det lyder i lag 557/2017, 163 och 165 § sådana de lyder i lag 423/2015 samt 183 § 3 mom. sådant det lyder i lag 1018/2018 samt 
fogas till lagen en ny 162 a § som följer: 
21 § 
Statliga myndigheter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finlands miljöcentral är behörig myndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/590 om ämnen som bryter ned ozonskiktet och om upphävande av förordning (EG) nr 1005/2009, nedan ozonförordningen , och Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/573 om fluorerade växthusgaser, om ändring av direktiv (EU) 2019/1937 och om upphävande av förordning (EU) nr 517/2014, nedan F-gasförordningen , och övervakar att förordningarna iakttas, om inte något annat föreskrivs någon annanstans i denna lag. Dessutom har Finlands miljöcentral hand om och utvecklar informationsutbytet om bästa tillgängliga teknik, följer utvecklingen inom bästa tillgängliga teknik och informerar om den. Finlands miljöcentral svarar också för uppföljning och sanering av vrak som medför risk för miljöskada, om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag, samt för ordnande av vård av djur som blivit nedsmutsade till följd av olje- eller annan kemikalieskada. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
17 kap. 
Ämnen som bryter ned ozonskiktet, fluorerade växthusgaser och alternativa köldmedier 
159 § 
Kompetens som krävs och hur kompetensen visas 
En person eller verksamhetsutövare som utför installation, underhåll, service, reparation, nedmontering eller läckagekontroll av anordningar eller system som innehåller sådana ämnen som avses i bilaga I till ozonförordningen eller i bilagorna I–III till F-gasförordningen eller sådana köldmedier som utgör alternativ till sådana ämnen eller tar till vara ovannämnda ämnen ska ha tillräcklig kompetens att förebygga utsläpp av ämnena. 
En person ska visa sin kompetens i enlighet med denna lag, ozonförordningen eller F-gasförordningen eller i enlighet med krav som föreskrivits med stöd av dem enligt följande: 
1) den som arbetar inom hanteringen av stationär kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsutrustning, hanteringen av organiska Rankinecykler, hanteringen av kylenheter i lastbilar och släpfordon, lätta fordon, intermodala containrar, kylcontainrar och tågvagnar ska visa sin kompetens i en yrkesexamen, och utbildningsanordnaren ska utfärda ett intyg för den som visat sin kompetens; bestämmelser om utfärdande av intyg finns i lagen om yrkesutbildning (531/2017), 
2) den som hanterar släckanläggningar, elektriska brytare och luftkonditioneringsutrustning i fordon och den som tar till vara fluorerade växthusgaser från anordningar som innehåller lösningsmedel baserade på dessa gaser ska visa sin kompetens vid ett prov ordnat av ett sådant organ med tillräcklig sakkunskap som Säkerhets- och kemikalieverket har godkänt och den som har visat sin kompetens genom ett godkänt prov tilldelas ett intyg. 
Som organ med tillräcklig sakkunskap räknas läroanstalter inom dessa branscher, företag som svarar för certifieringen av personer och importörer av anordningar eller utrustning. Då personalen vid ett organ med tillräcklig sakkunskap sköter offentliga förvaltningsuppgifter enligt denna lag tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar på personalen. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
161 § 
Ansvarig för verksamheten samt anordningar 
En i 159 § 1 mom. avsedd verksamhetsutövare som utför sådana uppdrag åt en tredje part som kräver kompetens ska utse en ansvarig. Den ansvarige ska vara verksamhetsutövare eller vara anställd hos verksamhetsutövaren i fråga och ska ha den kompetens som avses i det momentet. Den ansvarige ska svara för att de föreskrivna miljöskyddskraven iakttas i verksamheten och för att den personal som hanterar köldmedier uppfyller kompetenskraven. Den ansvarige ska ha reella möjligheter att sköta sin uppgift. 
En verksamhetsutövare som avses i 159 § 1 mom. ska ha sådana anordningar och redskap som krävs för ändamålsenlig serviceverksamhet. Närmare bestämmelser om de anordningar och redskap som behövs vid installation, underhåll, service, reparation, nedmontering eller läckagekontroll av anordningar eller system som innehåller ämnen som avses i ozonförordningen eller F-gasförordningen eller vid tillvaratagandet av sådana ämnen utfärdas genom förordning av statsrådet. 
162 § 
Certifiering och dess giltighet 
En person som avses i 159 § 1 mom. ska göra en anmälan till Säkerhets- och kemikalieverket för certifiering. Anmälan ska innehålla behövliga person- och kontaktuppgifter och en redogörelse för att kompetenskraven uppfylls i enlighet med 159 § 2 mom. Säkerhets- och kemikalieverket ska utfärda ett certifikat för den som uppfyller kompetenskraven. Certifikatet är giltigt i sju år. För förnyande av certifiering ska personen genomgå den repetitionskurs som avses i F-gasförordningen eller delta i bedömningen av sin kompetens. Personen ska lämna in en ansökan om förnyande av certifiering till Säkerhets- och kemikalieverket tre månader innan giltighetstiden för certifikatet löper ut. Säkerhets- och kemikalieverket förnyar certifikatet när personen har genomgått den repetitionskurs som avses i artikel 10.9 i den förordningen eller med godkänt resultat deltagit i bedömningen av sin kompetens. 
En i 159 § 1 mom. avsedd verksamhetsutövare som utför sådana uppdrag åt en tredje part som kräver kompetens ska för tillsynen och för verifiering av den i 159 § 1 mom. avsedda kompetens som krävs enligt ozonförordningen, F-gasförordningen eller denna lag eller en författning som utfärdats med stöd av dem göra en anmälan till Säkerhets- och kemikalieverket om vilken kompetens personalen har samt om verksamhetens karaktär och om arbetsredskapen. Säkerhets- och kemikalieverket ska utfärda ett certifikat för verksamhetsutövare som uppfyller kompetenskraven. 
Säkerhets- och kemikalieverket kan besluta att återkalla ett certifikat, om det kommer fram att en person eller verksamhetsutövare inte handlar i enlighet med kompetenskraven eller om en verksamhetsutövare inte längre uppfyller kompetenskraven. Innan certifikatet återkallas ska Säkerhets- och kemikalieverket ge verksamhetsutövaren eller personen möjlighet att avhjälpa bristen, om den inte är så väsentlig att den inte kan avhjälpas inom en skälig tid. 
Närmare bestämmelser om innehållet i de anmälningar som avses i denna paragraf och om anmälningsförfarandet samt om förfarandena för förnyande av certifiering, repetitionskurser och bedömning av kompetensen utfärdas genom förordning av statsrådet. 
162 a § 
Installationsbevis 
En i 159 § 1 mom. avsedd verksamhetsutövare ska över installationen av en stationär kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsutrustning upprätta ett installationsbevis som specificerar anordningen och innehåller en beskrivning av de provningar och andra åtgärder som har vidtagits för att säkerställa funktionsdugligheten. Ett installationsbevis som undertecknats av den ansvarige hos verksamhetsutövaren överlämnas till innehavaren av anordningen. 
Närmare bestämmelser om innehållet i ett installationsbevis får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
163 § 
Läckagekontroller 
Innehavaren av eller ägaren till anordningar som innehåller i 159 § 1 mom. avsedda ämnen ska se till att anordningarna och eventuella läckagedetektorsystem kontrolleras regelbundet och att det förs service- och kontrolljournal över anordningarna i enlighet med artikel 21 i ozonförordningen och artiklarna 5–7 i F-gasförordningen. 
Anordningens innehavare eller ägare ska se till att den som utför kontrollen och verksamhetsutövaren har ett av Säkerhets- och kemikalieverket utfärdat certifikat enligt 162 §. 
Närmare bestämmelser om de kontroller som avses i 1 mom. samt om de uppgifter som service- och kontrolljournalen ska innehålla får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
164 § 
Kompetensregister och offentlig informationstjänst 
Säkerhets- och kemikalieverket ska föra register över de verksamhetsutövare och personer som är certifierade i enlighet med 162 §, över de ansvariga som avses i 161 § och över de anordnare av kompetensprov som avses i 159 § 2 mom. för tillsyn över deras verksamhet och för säkerställande av att de som är i behov av tjänster kan försäkra sig om att verksamheten är ändamålsenlig. Säkerhets- och kemikalieverket är personuppgiftsansvarig för det register som avses i denna paragraf. 
I registret införs i fråga om certifierade verksamhetsutövare 
1) firma, eventuell bifirma, företags- och organisationsnummer, adress till det verksamhetsställe där verksamheten bedrivs, och övriga kontaktuppgifter samt information om rätten att utöva verksamheten, 
2) den ansvariges namn, personbeteckning, tillståndsnummer, kompetensens giltighet och samtycke till uppgiften. 
I fråga om certifierade personer införs i registret namn, personbeteckning, tillståndsnummer och kompetensens giltighet, hemadress eller adress till det verksamhetsställe där verksamheten bedrivs, och övriga kontaktuppgifter samt information om rätten att utöva verksamheten. 
I fråga om anordnare av kompetensprov införs i registret namn, verksamhetsställets adress och den i 159 § 2 mom. avsedda bransch som provet gäller. 
Trots bestämmelserna i 16 § 3 mom. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet får Säkerhets- och kemikalieverket via det allmänna datanätet lämna ut sådana uppgifter ur registret som behövs för att säkerställa kompetensen ( offentlig informationstjänst ). Dessa uppgifter omfattar 
1) verksamhetsutövarens namn, företags- och organisationsnummer, verksamhetsställets adress och information om rätten att utöva verksamheten samt i fråga om den ansvarige namn, tillståndsnummer och kompetensens giltighet, 
2) en persons namn, kommun, information om rätten att utöva verksamheten, tillståndsnummer och kompetensens giltighet, samt 
3) i fråga om anordnaren av kompetensprov namn, verksamhetsställets adress och den bransch som provet gäller. 
På begäran av försvarsmakten eller gränsbevakningsväsendet kan det tillfälligt eller varaktigt uppställas begränsningar i fråga om de uppgifter som lämnas ut via den offentliga informationstjänsten, om det behövs för att trygga rikets säkerhet eller försörjningsberedskap. Det kan likaså tillfälligt eller varaktigt uppställas begränsningar i fråga om de uppgifter som lämnas ut via den offentliga informationstjänsten då en verksamhetsutövare, en ansvarig eller en person av grundad anledning särskilt begär det. 
I den offentliga informationstjänsten kan information sökas bara med enkel sökning där sökvillkoren omfattar 
1) verksamhetsutövarens namn, företags- och organisationsnummer, den kommun där verksamhetsstället finns, information om rätten att utöva verksamheten och den ansvariges namn och tillståndsnummer, och 
2) en persons namn, tillståndsnummer och kommun samt information om rätten att utöva verksamheten. 
Säkerhets- och kemikalieverket ska utplåna uppgifterna om en verksamhetsutövare, en ansvarig, en person eller en anordnare av kompetensprov ur registret och den offentliga informationstjänsten utan dröjsmål efter det att 
1) verksamhetsutövaren, den ansvarige, den berörda personen eller anordnaren av kompetensprov har upphört med sin verksamhet, 
2) verksamhetsutövarens, den ansvariges eller den berörda personens certifikat har återkallats, 
3) verksamhetsutövaren, den ansvarige, den berörda personen eller anordnaren av kompetensprov har begärt det, eller 
4) myndigheten har fått information om att den ansvarige eller den berörda personen har avlidit. 
165 § 
Lämnande av uppgifter om fluorerade växthusgaser 
Den som importerar eller exporterar ämnen som avses i bilaga V del 2 till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/1999 om styrningen av energiunionen och av klimatåtgärder samt om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 663/2009 och (EG) nr 715/2009, Europaparlamentets och rådets direktiv 94/22/EG, 98/70/EG, 2009/31/EG, 2009/73/EG, 2010/31/EU, 2012/27/EU och 2013/30/EU samt rådets direktiv 2009/119/EG och (EU) 2015/652 och om upphävande av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 525/2013 eller i bilagorna I, ll och III till F-gasförordningen, importerar eller exporterar anordningar som innehåller sådana ämnen, eller tillverkar, installerar eller underhåller anordningar som innehåller sådana ämnen eller utför annan behandling, distribution eller avfallshantering av sådana ämnen ska på begäran årligen lämna Finlands miljöcentral uppgifter om försäljning, användning, import, export, mängder som tagits till vara och bortskaffande av dessa ämnen. 
Närmare bestämmelser om de uppgifter som avses i 1 mom. och om hur de ska lämnas får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
183 § 
Förbud och förelägganden som gäller ämnen, kemikalier, preparat, produkter, anordningar och maskiner 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Säkerhets- och kemikalieverket beslutar om förbud och förelägganden enligt 1 och 2 mom. om överträdelsen gäller efterlevnaden av en statsrådsförordning som utfärdats med stöd av 216 § och som gäller produkter som innehåller organiska lösningsmedel. Säkerhets- och kemikalieverket beslutar om förbud och föreläggande också om överträdelsen gäller fullgörande av skyldigheter för certifiering av personer och verksamhetsutövare enligt 159–162, 162 a och 163 § eller enligt bestämmelser som utfärdats med stöd av dem eller enligt F-gasförordningen, eller iakttagande av beslut om undantag enligt 218 § 2 mom. Finlands miljöcentral beslutar om förbud och förelägganden när överträdelsen gäller efterlevnaden av ozonförordningen eller en statsrådsförordning som utfärdats med stöd av 163 §. Finlands miljöcentral beslutar också om förbud och förelägganden om det gäller efterlevnaden av F-gasförordningen till andra delar än i fråga om certifiering av personer och verksamhetsutövare. Förbud mot användning av en enskild anordning som strider mot bestämmelserna samt föreläggande att fullgöra underhållsskyldighet meddelas dock Utskottet föreslår en strykning i enlighet med 189 §  Slut på strykningsförslagetav en i 23 § 1 mom. avsedd allmän tillsynsmyndighet. Utskottet föreslår en strykning Om det är fråga om sådan verksamhet som inte är tillståndspliktig, anmälningspliktig eller registreringspliktig, meddelas föreläggandet av den kommunala miljövårdsmyndigheten.  Slut på strykningsförslagetTransport- och kommunikationsverket beslutar om förbud och förelägganden om överträdelsen gäller efterlevnaden av förordningen om typgodkännande av förbränningsmotorer. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Personer och verksamhetsutövare som utför de uppgifter som avses i 159 § 1 mom. i denna lag i fråga om kylenheter i fordon eller tågvagnar, intermodala containrar, kylcontainrar, eller organiska Rankinecykler ska visa sin kompetens enligt denna lag senast den 12 mars 2029. 
Personer och verksamhetsutövare som certifierats med stöd av en lag som gällt före ikraftträdandet av denna lag ska förnya sin kompetens i enlighet med denna lag och den statsrådsförordning som utfärdats med stöd av 162 § i den senast den 12 mars 2029. 
Det kompetensregister och den offentliga informationstjänst som avses i 164 § i den lag som gällde vid ikraftträdandet av denna lag ska bringas i överensstämmelse med denna lag inom 18 månader från ikraftträdandet. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 24.10.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Jenni Pitko gröna 
 
vice ordförande 
Pinja Perholehto sd 
 
medlem 
Pauli Aalto-Setälä saml 
 
medlem 
Marko Asell sd 
 
medlem 
Noora Fagerström saml 
 
medlem 
Petri Huru saf 
 
medlem 
Mai Kivelä vänst 
 
medlem 
Johan Kvarnström sd 
 
medlem 
Jorma Piisinen saf 
 
medlem 
Merja Rasinkangas saf 
 
medlem 
Tere Sammallahti saml 
 
medlem 
Sara Seppänen saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Marja Ekroos.