9 a §. Utvidgning av social- och hälsovårdsverksamheten under covid-19-epidemin.
Social- och hälsovårdsutskottet föreslår att paragrafen stryks med anledning av grundlagsutskottets utlåtande och på de grunder som konstateras ovan i utskottets överväganden.
58 c §. Åtgärder för att förhindra spridning av covid-19-epidemin.
Grundlagsutskottet konstaterade i sitt utlåtande (s. 9) att begreppet ”med avseende på område och funktion avgränsade utrymmen utomhus” i 58 c § i viss mån blir ospecificerat. Social- och hälsovårdsutskottet föreslår att 1 mom. preciseras i detta avseende.
Social- och hälsovårdsutskottet föreslår att de felaktiga hänvisningarna till 4 mom. i 1 och 2 mom. ändras till en hänvisning till 3 mom.
Enligt 5 mom. får skyldigheterna eller besluten enligt paragrafen inte hindra rätten till lagstadgade tjänster eller rätten att få sin sak behandlad av den behöriga myndigheten eller hindra en tjänsteman från att sköta sina tjänsteåligganden. Motsvarande bestämmelser finns också i 58 d § 7 mom. och 58 f § 6 mom. Enligt ordalydelsen i paragrafen gäller dessa bestämmelser om möjligheten att sköta tjänsteåligganden endast tjänstemän. I propositionsmotiven (s. 82 och 93) — men inte i själva bestämmelsen — konstateras detta gälla också arbetstagare i arbetsavtalsförhållande. Kulturutskottet säger i sitt utlåtande (s. 12) att det inom bildningsbranschen, utöver statstjänstemän och personer i arbetsavtalsförhållande, finns ett stort antal kommunala tjänsteinnehavare som inte nämns i bestämmelsen eller motiveringen i propositionen. Kulturutskottet föreslår (s. 12) att social- och hälsovårdsutskottet överväger att precisera de ovannämnda bestämmelserna så att de täcker alla behövliga anställningsformer. Social- och hälsovårdsutskottet föreslår att 58 c § 5 mom. preciseras på det sätt som avses i kulturutskottets utlåtande så att där också nämns tjänsteinnehavare.
De skyldigheter som föreslås i 6 mom. gäller aktörer som disponerar över stationer, terminaler och andra motsvarande utrymmen. Uttrycket ”övriga motsvarande utrymmen” är alltför öppet och bör enligt grundlagsutskottet därför preciseras (s. 8). Med stöd av vad som anförts ovan föreslår social- och hälsovårdsutskottet att uttrycket preciseras.
58 d §. Förutsättningar för användningen av utrymmen avsedda för kunder och deltagare för att förhindra spridning av covid-19-epidemin.
Grundlagsutskottet betonade i sitt utlåtande (s. 6) fortsatt kravet på att begränsningarna ska vara nödvändiga. Enligt utskottet är det inte problemfritt att bestämmelserna är inkonsekvent formulerade när det gäller bedömningen av nödvändigheten. Enligt utskottet står det klart att användningen av restriktioner och befogenheter ska vara nödvändig med stöd av bestämmelserna. Det räcker inte med att det kan anses vara nödvändigt. Bestämmelserna i lagförslaget måste preciseras. Enligt grundlagsutskottet är en sådan precisering ett villkor för att lagförslaget ska kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Social- och hälsovårdsutskottet föreslår med anledning av grundlagsutskottets utlåtande att ordalydelsen ”kan anses vara nödvändigt” i 1 mom. ändras till ”är nödvändigt”.
I 1 mom. finns i fråga om aktörer en felaktig hänvisning till 3 mom. i paragrafen. Bestämmelser om dessa aktörer finns i 5 mom. Utskottet föreslår att denna hänvisningsbestämmelse korrigeras.
Det föreslås i 1 mom. att behörigheten att fatta de beslut som avses i paragrafen ska anvisas det kommunala organ som ansvarar för bekämpningen av smittsamma sjukdomar. Beslutet ska fattas av regionförvaltningsverket, om åtgärderna är nödvändiga på flera kommuners område. Om det i regionförvaltningsverkets beslut meddelas en striktare skyldighet än i ett eventuellt tidigare beslut av en kommun inom regionförvaltningsverkets område, ska regionförvaltningsverkets beslut iakttas, står det i motiveringen till lagförslaget. Å andra sidan kan kommunen enligt motiveringen fatta ett striktare beslut än regionförvaltningsverket för sitt område, om det är nödvändigt till följd av smittläget i kommunen.
Grundlagsutskottet påpekar (s. 9) att den i motiveringen föreslagna tolkningen av det striktare beslutets företräde inte bygger på innehållet i de nu föreslagna bestämmelserna. Att ett beslut är primärt på grund av sitt sakinnehåll kan inte bygga enbart på motiveringen till lagen, utan det måste föreskrivas i lag. Social- och hälsovårdsutskottet föreslår med anledning av grundlagsutskottets utlåtande att bestämmelsen ändras så att de skyldigheter som anges i ett beslut av en kommun som är i kraft samtidigt med regionförvaltningsverkets beslut kompletterar de skyldigheter som inom kommunens område gäller genom regionförvaltningsverkets beslut. Kommunens beslut kan således utvidga eller skärpa regionförvaltningsverkets beslut i fråga om samma eller olika begränsningar. Utskottet konstaterar att syftet med tillägget i fråga inte är att allmänt begränsa kommunens beslutanderätt enligt 1 mom., utan endast att föreskriva att kommunen inte genom sitt beslut får avvika från regionförvaltningsverkets beslut till förmån för en snävare eller lindrigare begränsning, om det för området finns ett gällande beslut av regionförvaltningsverket.
Utskottet betonar att de beslutsfattande myndigheterna är skyldiga att informera om besluten på ett klart och begripligt sätt. Denna skyldighet framhävs av att samma aktörer kan bli föremål för olika myndigheters beslut som fattats vid olika tidpunkter. De informationsskyldigheter som anges i förvaltningslagen medför en skyldighet för myndigheterna att aktivt och begripligt informera om de beslut som gäller i området och som gäller samma frågekomplex så att de bildar en förståelig och logisk helhet för befolkningen och de som berörs av skyldigheterna.
I 2 mom. föreskrivs om de villkor under vilka ett beslut som avses i 1 mom. får fattas. När det gäller incidensen av smittfall hänvisas det i propositionen till antalet bekräftade smittfall under de senaste 14 dagarna. Eftersom det är svårt att få information om incidensen under de 14 dygn som omedelbart föregått beslutet, föreslår utskottet att bestämmelsens ordalydelse ändras så att den hänvisar till tillgänglig information.
I 2 mom. kopplas villkoren för att fatta beslut till en sakkunnigbedömning. Det sägs dock varken i bestämmelsen eller i motiveringen till den vems eller vilken aktörs sakkunskap det hänvisas till i bestämmelsen. Social- och hälsovårdsutskottet konstaterar att det alltid i sista hand är fråga om en sakkunnigbedömning som grundar sig på prövning av den behöriga myndighet som fattar beslutet. Myndigheten i fråga kan och bör enligt egen prövning också utnyttja sakkunskap som fås från annat håll när den fattar beslut, men helhetsbedömningen inför beslutet görs i sista hand av den behöriga myndigheten, som i fråga om beslutet också har motiveringsskyldighet enligt 45 § i förvaltningslagen. Avsikten med bestämmelsen är således inte att begränsa den behöriga myndighetens prövningsrätt utifrån utomstående sakkunnigbedömningar. Motsvarande uttryck ingår i 58 f § 2 mom. och 58 g § 2 mom., som på motsvarande sätt omfattas av utskottets tolkning enligt ovanstående.
Grundlagsutskottet konstaterade i sitt utlåtande (s. 9) att begreppet ”med avseende på område och funktion avgränsade utrymmen utomhus” i 58 d § i viss mån blir ospecificerat. Social- och hälsovårdsutskottet föreslår att bestämmelserna i 3 mom. om utrymmen utomhus preciseras.
I fråga om 7 mom. hänvisar utskottet till den ändring som föreslås i 58 c § 5 mom. och föreslår att också 58 d § 6 mom. preciseras så att där också nämns tjänsteinnehavare.
58 f §. Temporär begränsning av antalet passagerare för att förhindra spridning av covid-19-epidemin.
Utskottet hänvisar till motiveringen i samband med 58 d § och föreslår att ordalydelsen ”kan anses vara nödvändigt” i 1 mom. ändras till ”är nödvändigt”.
I 2 mom. föreskrivs det om de villkor under vilka ett beslut som avses i 1 mom. får fattas. När det gäller incidensen av smittfall hänvisas det i propositionen till antalet bekräftade smittfall under de senaste 14 dagarna. Eftersom det är svårt att få information om incidensen under de 14 dygn som omedelbart föregått beslutet, föreslår utskottet att bestämmelsens ordalydelse ändras så att den hänvisar till tillgänglig information.
När det gäller kravet på sakkunnigbedömning i 2 mom. hänvisar utskottet till motiveringen till 58 d §.
I fråga om 6 mom. hänvisar social- och hälsovårdsutskottet till den ändring som föreslås i 58 c § 5 mom. och föreslår att också 58 d § 6 mom. preciseras så att där också nämns tjänsteinnehavare.
58 g §. Temporär stängning av utrymmen för kunder och deltagare i syfte att förhindra spridning av covid-19-epidemin.
Med anledning av grundlagsutskottets utlåtande och med hänvisning till motiveringen till ändringarna i 58 d § 1 mom. föreslår social- och hälsovårdsutskottet att bestämmelsen ändras.
I 2 mom. föreskrivs det om de villkor under vilka ett beslut som avses i 1 mom. får fattas. När det gäller incidensen av smittfall hänvisas det i propositionen till antalet bekräftade smittfall under de senaste 14 dagarna. Eftersom det är svårt att få information om incidensen under de 14 dygn som omedelbart föregått beslutet, föreslår utskottet att bestämmelsens ordalydelse ändras så att den hänvisar till tillgänglig information.
När det gäller kravet på sakkunnigbedömning i 2 mom. hänvisar utskottet till motiveringen till 58 d §.
Av de skäl som framförs i övervägandena föreslår utskottet att möjligheten att stänga ned de idrottsformer som avses i 58 g § 4 mom. 1 punkten avgränsas till verksamhet inomhus. Dessutom föreslås det att möjligheten att stänga djurparker enligt 4 punkten i samma moment avgränsas till att gälla endast inomhus.
58 h §. Plan för åtgärder för att förhindra spridning av covid-19-epidemin.
Utskottet föreslår att 3 mom. kompletteras så att den plan som nämns i paragrafen, med undantag av personuppgifter som ingår i den, ska hållas framlagd. Det överensstämmer med 58 a §, som gäller restauranger, enligt vilken planen, med undantag av personuppgifter som ingår i den, ska hållas framlagd för kunderna. En ökad öppenhet förbättrar enligt utskottets uppfattning också förutsättningarna för tillsynen.
59 a §. Tillsyn.
Eftersom det föreslås att 9 a § stryks, föreslår utskottet också strykning av sista meningen i 59 a § 1 mom. om regionförvaltningsverkets behörighet i förhållande till beslut som fattats med stöd av 9 a §.
I paragrafens 4 mom. föreskrivs det om polisens rätt att övervaka att de beslut om offentliga tillställningar och allmänna sammankomster som meddelats med stöd av 58 § iakttas i fråga om skyldigheter och begränsningar som gäller publikens storlek och antalet personer samt upprätthållande av avstånd. Social- och hälsovårdsutskottet konstaterar att restriktionerna i 58 § dock inte gäller publikstorlek och antalet personer eller avstånden, utan i paragrafen föreskrivs det om rätt att förbjuda allmänna sammankomster eller offentliga tillställningar samt stänga de lokaler som nämns i paragrafen. Därför föreslår utskottet att det till 59 a § 4 mom. fogas hänvisningar till 58 c § 2 mom. och 58 d §, eftersom aktörerna med stöd av dessa paragrafer omfattas av skyldigheter som gäller antalet personer samt upprätthållandet av avstånd. Till momentet fogas dessutom ett omnämnande av att polisen övervakar offentliga tillställningar och allmänna sammankomster också när regionförvaltningsverket eller kommunen har förbjudit dem, eftersom regionförvaltningsverket och kommunen enligt 58 § kan förbjuda dem med stöd av paragrafen.
59 b §. Inspektioner.
Bestämmelserna i 3 mom. gäller Transport- och kommunikationsverkets rätt att utföra inspektioner. Enligt momentet finns bestämmelser om Transport- och kommunikationsverkets inspektionsrätt i 196 § i lagen om transportservice (320/2017) och bestämmelser om verkets rätt att få information i 197 § i den lagen. Kommunikationsutskottet föreslår i sitt utlåtande (KoUU 13/2020 rd, s. 5) att regleringen förtydligas särskilt i fråga om dess förhållande till lagen om transportservice.
Enligt utredning till social- och hälsovårdsutskottet kan Transport- och kommunikationsverket i princip under samma inspektionsbesök övervaka både verksamheten enligt lagen om transportservice och iakttagandet av skyldigheterna enligt lagen om smittsamma sjukdomar. Det kan uppstå oklarhet om innehållet i befogenheterna, om tillsynsbestämmelserna i två olika lagar kan till-lämpas samtidigt på inspektionen. I och för sig hänvisas det i både lagen om smittsamma sjukdomar och lagen om transportservice till bestämmelserna om inspektioner i 39 § i förvaltningslagen, vilket innebär att befogenheterna i praktiken i stor utsträckning är enhetliga. Vid tillämpningen av 196 § i lagen om transportservice kan verket dock ta hjälp av utomstående experter för att genomföra tillsynen.
Utskottet föreslår att ordalydelsen i 3 mom. ändras så att hänvisningen till lagen om transportservice stryks, varvid bestämmelserna i 2 mom. tillämpas också på de inspektioner som Transport- och kommunikationsverket utför med stöd av lagen om smittsamma sjukdomar. I 3 mom. föreslås dock en hänvisning till 196 § 4 och 5 mom. i lagen om transportservice, där det föreskrivs om rätten att ta hjälp av utomstående experter, eftersom verket självt inte har expertis inom hälsosäkerhet. Eftersom utskottet nedan föreslår en ny 59 e § om rätt att få information, föreslås det dessutom att hänvisningen i 59 § 3 mom. till 197 § i lagen om transportservice stryks.
I sista meningen i 59 b § 4 mom. i lagförslaget sägs det att bestämmelser om de nämnda myndigheternas rätt att meddela förelägganden och använda tvångsmedel finns i 59 c och 59 d §. Förvaltningsutskottet konstaterar i sitt utlåtande (s. 10) att denna rättighet formellt dock inte regleras direkt i dessa paragrafer, utan enligt 59 d § 2 mom. kan kommunfullmäktige ge en myndighet som avses i 1 mom. rätt att överföra behörigheten enligt 59 c § 1 och 2 mom. vidare till den läkare som ansvarar för smittsamma sjukdomar i kommunen, till någon annan tjänsteinnehavare i kommunen eller till en sektion i ett kommunalt organ. Social- och hälsovårdsutskottet föreslår att hänvisningsbestämmelsen ändras så att den utöver 59 d § 1 mom. hänvisar till 2 mom. i den paragrafen, eftersom det där föreskrivs om kommunfullmäktiges rätt att delegera behörigheten enligt 59 c § 1 och 2 mom. vidare.
59 c §. Förelägganden och tvångsmedel.
Eftersom det föreslås att 9 a § stryks, föreslår utskottet också strykning av första meningen i 59 c § 2 mom. om regionförvaltningsverkets behörighet i förhållande till beslut som fattats med stöd av 9 a §.
Förvaltningsutskottet anser i sitt utlåtande (s. 10—11) att det i fråga om motiveringen till paragrafen är befogat att i betänkandet påpeka att bestämmelsen i 4 mom. förutsätter möjlighet att rätta till förseelsen. Samtidigt finns det skäl att konstatera att tidsfristen enligt 3 mom. fastställs i förhållande till bristens eller missförhållandets karaktär samt arten av den verksamhet föreläggandet gäller. Förvaltningsutskottet påpekar dessutom att det finns ett tekniskt fel i början av 4 mom. I momentets första mening saknas ett omnämnande av Transport- och kommunikationsverket. Social- och hälsovårdsutskottet delar förvaltningsutskottets åsikt om tolkningen av bestämmelserna och föreslår dessutom att första meningen i 4 mom. ändras så att i den utöver kommunen och regionförvaltningsverket nämns också Transport- och kommunikationsverket.
59 d §. Behörig kommunal myndighet.
Utskottet föreslår att 2 mom. ändras så att också ett kommunalt organ hör till de behöriga tillsynsmyndigheter enligt 1 mom. till vilka behörigheten enligt 59 c § 1 och 2 mom. kan överföras genom beslut av kommunfullmäktige. I den paragraf som regeringen föreslår nämns redan en sektion i ett kommunalt organ som en instans till vilken behörigheten kan överföras, varför det är motiverat att också nämna ett kommunalt organ. Genom tillägget preciseras det att behörigheten också kan överföras exempelvis till kommunala myndigheter enligt livsmedelslagen och hälsoskyddslagen också med stöd av detta moment. Dessa myndigheter är enligt de lagarna en nämnd eller något annat kollegialt organ som utses av kommunen.
59 e §. Rätt att få information.
Social- och hälsovårdsutskottet konstaterar att det i de förslag till bestämmelser i lagen om smittsamma sjukdomar som ingår i propositionen saknas en i tillsynsreglering vanligen förekommande bestämmelse om rätt att få information. Utskottet föreslår att det till lagen fogas en ny 59 e § om detta.
Om de uppgifter som lämnas ut innehåller personuppgifter, grundar sig behandlingen av dem på artikel 6.1 c (behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige) och artikel 9.2 i (allmänt intresse på folkhälsoområdet) i EU:s dataskyddsförordning 2016/679. Enligt artikel 6.2 i dataskyddsförordningen får medlemsstaterna behålla eller införa mer specifika bestämmelser för att anpassa tillämpningen av bestämmelserna i denna förordning med hänsyn till behandling för att efterleva punkt 1 c genom att närmare fastställa specifika krav för uppgiftsbehandlingen och andra åtgärder för att säkerställa en laglig och rättvis behandling. Enligt artikel 9.2 i ska behandlingen ske på grundval av unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga och specifika åtgärder för att skydda den registrerades rättigheter och friheter fastställs, särskilt tystnadsplikt.
I 24 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999, offentlighetslagen) finns bestämmelser om sekretessbelagda myndighetshandlingar. Enligt 23 § i den lagen får den som är anställd hos en myndighet eller innehar ett förtroendeuppdrag inte röja en handlings sekretessbelagda innehåll eller en uppgift som vore sekretessbelagd om den ingick i en handling, och inte heller någon annan omständighet som han har fått kännedom om i samband med sin verksamhet hos myndigheten och för vilken tystnadsplikt föreskrivs genom lag. En uppgift för vilken tystnadsplikt gäller får inte heller röjas efter det att verksamheten hos myndigheten har upphört eller det uppdrag som utförts för myndighetens räkning har avslutats. Vid behandlingen är det fråga om sådan behandling av uppgifter enligt 6 § 1 mom. 2 punkten i dataskyddslagen som regleras i lag eller som föranleds av en uppgift som direkt har ålagts den personuppgiftsansvarige i lag. Således omfattas sådan behandling av bestämmelserna i 6 § 2 mom. i dataskyddslagen om den personuppgiftsansvariges och personuppgiftsbiträdets skyldighet att vidta lämpliga och särskilda åtgärder för att skydda den registrerades rättigheter. Eftersom regionförvaltningsverket, kommunen och Transport- och kommunikationsverket är myndigheter, tillämpas på dem lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019), där det bland annat föreskrivs om informationssäkerhet.
63 §. Isolering.
För konsekvensens skull föreslår utskottet att en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården stryks ur 63 § 1 mom. som en sådan plats för isolering som uttryckligen nämns i bestämmelsen, eftersom syftet med de ändringar i 68 § som föreslås i propositionen är att möjliggöra isolering även någon annanstans än på en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården.
68 §. Omständigheterna under tiden i karantän och isolering.
I 2 mom. föreskrivs det om platsen för karantän eller isolering. Det föreskrivs också att kommunen vid behov ska ordna en lämplig karantänsplats för den som ska hållas i karantän och även svara för hans eller hennes mathållning. Utskottet konstaterar att bestämmelsen i fråga också bör gälla situationer där en person hålls i isolering. Det föreslås att bestämmelsen kompletteras i enlighet med detta.
69 §. Begränsning av kontakter under tiden i karantän och isolering.
Platsen för karantän eller isolering kan med anledning av den föreslagna regleringen också vara någon annan än en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården. Utskottet föreslår att man i 1 mom. för konsekvensens skull i stället för en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården använder begreppet karantäns- eller isoleringsplats.
79 a §. Ersättning av kostnader till följd av beslut enligt 9 a §.
Bestämmelserna i paragrafen hänför sig till den 9 a § som föreslås i regeringens proposition. Eftersom det föreslås att 9 a § stryks, föreslår utskottet att också 79 a § stryks.
91 §. Verkställighet av beslut.
Det föreslås att omnämnandet av 9 a § stryks ur paragrafen, eftersom den paragrafen föreslås utgå.
Ikraftträdandebestämmelsen.
I propositionen föreslås det att de epidemirelaterade restriktionsbestämmelserna i lagförslaget ska gälla till utgången av 2021. Grundlagsutskottet (s. 6—7) ser det som uppenbart att det inte är möjligt att på ett tillförlitligt sätt bedöma epidemiläget och således nödvändigheten av de föreslagna begränsningsåtgärderna för en så lång tidsperiod. Grundlagsutskottet anser att giltighetstiden för de bestämmelser som föreslås bli temporära måste förkortas så att de gäller högst till och med den 30 juni 2021. Det är ett villkor för att lagförslaget ska kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Social- och hälsovårdsutskottet föreslår att bestämmelsen ändras med anledning av grundlagsutskottets utlåtande.