Regeringen föreslår ändringar i lagen om funktionshinderservice och vissa lagar som har samband med den. Lagarna antogs och stadfästes i slutet av förra valperioden. Det föreslås att ikraftträdandet skjuts upp så att alla lagar träder i kraft den 1 januari 2025 i stället för den 1 oktober 2023. Senareläggningen baserar sig på regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering, men i stället för den 1 oktober 2024 som nämns i regeringsprogrammet föreslår regeringen den 1 januari 2025 som nytt ikraftträdandedatum.
På följande grunder ställer jag mig inte bakom förslaget att senarelägga ikraftträdandet.
Det hade varit möjligt att göra behövliga ändringar i lagen om funktionshinderservice utan att skjuta upp ikraftträdandet
I propositionen beskrivs som ett alternativ att lagens ikraftträdande inte skjuts upp. Den nya lagen skulle då träda i kraft som planerat, i början av oktober 2023. Efter det skulle lagens genomförande följas upp och ändringsbehoven bedömas noggrant utifrån uppföljningen. Enligt propositionen tryggar detta alternativ bättre tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna för personer med funktionsnedsättning, ger bästa möjlighet att följa lagens kostnadseffekter och konsekvenser för rätten för personer med funktionsnedsättning att få den service de behöver. Dessutom får man ett faktaunderlag med hjälp av vilket det blir lättare att bedöma de ändringar som behövs i lagen.
Jag anser att propositionen inte innehåller övertygande argument för att den nya lagen inte skulle kunna utvecklas medan den är i kraft, med beaktande av det som sägs ovan och det som grundlagsutskottet betonar i sitt utlåtande (GrUU 1/2023 rd), nämligen att den nya lagen förbättrar tillgodoseendet av de sociala rättigheterna för personer med funktionsnedsättning enligt 19 § 1 och 3 mom. i grundlagen jämfört med nuläget.
Skjut inte upp kraftträdandet av lagstiftning som innebär att kränkningar av de mänskliga rättigheterna upphör
Enligt utredning till utskottet är argumenten för att skjuta upp ikraftträdandet av den nya lagen problematiska med tanke på grundlagen och Finlands internationella människorättsförpliktelser. Propositionen är också motstridig därför att den berör en hel del aspekter på konstitutionen och de internationella människorättskonventionerna som snarare talar mot än för den föreslagna senareläggningen.
Den föreslagna senareläggningen innebär i praktiken att funktionshinderservicen fram till ingången av 2025 kommer ordnas på basis av föråldrad och delvis bristfällig lagstiftning. Den gällande lagstiftningen om funktionshinderservice uppfyller nämligen inte fullt ut kraven i grundlagen eller i FN:s funktionsrättskonvention. Grundlagsutskottet noterar särskilt i sitt utlåtande (GrUU 1/2023 rd) att FN:s kommitté för rättigheter för personer med funktionsnedsättning i sitt avgörande i ett enskilt klagomål (S.K. mot Finland (nr 46/2018)) ansett att Finland hade brutit mot artikel 19 (rätten att leva självständigt och delta i samhället) och artikel 5 (jämlikhet och icke-diskriminering) i funktionsrättskonventionen. Utifrån Tuomas Ojanens utlåtande till grundlagsutskottet är det för sin del klart att den lag om funktionshinderservice som antogs och stadfästes i slutet av förra valperioden däremot uppfyller kraven i grundlagen och konventionen.
Regeringen föreslår alltså i praktiken senareläggning av ikraftträdandet av bestämmelser som avhjälper en påvisad kränkning av de mänskliga rättigheterna. Grundlagsutskottet anser i sitt utlåtande (GrUU 1/2023 rd) att detta dock inte utgör något absolut konstitutionellt hinder för att godkänna propositionen. Trots grundlagsutskottets ståndpunkt anser jag dock att staten alltid bör vidta åtgärder för att utan dröjsmål sätta stopp för de kränkningar av de mänskliga rättigheterna som konstaterats av människorättskonventionernas övervakningsorgan. Jag anser att motiveringen i propositionen (omprövning av tillämpningsområdet för den nya lagen om funktionshinderservice på grund av bristfälliga konsekvensbedömningar) inte kan berättiga staten att fortsätta med en kränkning av de mänskliga rättigheterna som staten med tanke på sina skyldigheter i fråga om de mänskliga rättigheterna omedelbart bör upphöra med.
Ikraftträdandet av lagstiftning som tryggar barnets rättigheter får inte skjutas upp
Senareläggningen av ikraftträdandet av den nya lagen om funktionshinderservice motiveras med behovet av att reservera tid för att revidera vissa bestämmelser i lagen. Av propositionen och regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering framgår det dock inte att avsikten är att i den fortsatta beredningen på något sätt ändra de bestämmelser som syftar till att tillförsäkra barn med funktionsnedsättning rätt till den service de behöver. Trots detta skjuts också ikraftträdandet av dessa viktiga reformer upp.
Propositionen fäster mycket liten uppmärksamhet vid att den nuvarande lagstiftningen inte till alla delar tryggar barnets rättigheter enligt grundlagen, FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och FN:s konvention om barnets rättigheter. Den gällande lagstiftningen innehåller brister bland annat i fråga om barnets rätt att påverka angelägenheter som gäller barnet självt och barnets rätt att få den funktionshinderservice som hen behöver. Av barnombudsmannens yttrande framgår att FN:s kommitté för barnets rättigheter i sina färska slutsatser till finska staten har rekommenderat flera åtgärder för att stärka bland annat rätten för barn med funktionsnedsättning att få allmän undervisning, bli hörda och integrerade socialt samt minska antalet placeringar på institutioner. Bestämmelserna i den nya lagen om funktionshinderservice bidrar till att stärka rättigheterna och ställningen för barn med funktionsnedsättning i enlighet med dessa rekommendationer. Att skjuta upp ikraftträdandet av den nya lagen innebär således att ikraftträdandet av den lagstiftning som tillgodoser barnets rättigheter skjuts upp utan att det i propositionen har lagts fram ordentliga argument för detta.
Grundlagsutskottet anser i sitt utlåtande (GrUU 1/2023 rd) att det är nödvändigt att social- och hälsovårdsutskottet utreder om de bestämmelser som påverkar barnets rättigheter kan träda i kraft vid den ursprungliga planerade tidpunkten för ikraftträdandet av lagen om funktionshinderservice eller vid någon annan väsentligt tidigare tidpunkt än den som föreslås i propositionen. I social- och hälsovårdsutskottet hördes social- och hälsovårdsministeriet, som uppgav att revideringen av lagstiftningen om funktionshinderservice är en helhet där det inte är ändamålsenligt att låta bara en del av bestämmelserna träda i kraft innan tillämpningsområdet för den nya lagen preciseras. Det är inte möjligt att separera en del av bestämmelserna i lagen så att de träder i kraft innan man gör ändringar i tillämpningsområdet, ansåg ministeriet.
Det som står i ministeriets bemötande motsvarar inte till alla delar den åsikt som framförts av de sakkunniga som social- och hälsovårdsutskottet hört. Enligt en sakkunnigutredning till utskottet kan många sådana bestämmelser som tryggar ställningen för barn och unga med funktionsnedsättning och som ingår i den nya lagen men inte i den gällande lagen sättas i kraft vid den ursprungliga tidpunkten för ikraftträdandet av den nya lagen, trots att ikraftträdandet av vissa andra bestämmelser i den nya lagen senareläggs. Till exempel 18–21 § i den nya lagen kan sättas i kraft omedelbart för att trygga barnets rättigheter, även om ikraftträdandet i övrigt skjuts upp.
Senareläggningen kan inte motiveras med finansieringsprincipen
Enligt regeringsprogrammet får de årliga kostnadseffekterna för hela reformen jämfört med nuläget vara högst 100 miljoner euro. Syftet med senareläggningen av ikraftträdandet är enligt propositionen att finansiera reformen av välfärdsområdena. Välfärdsområdenas verksamhet baserar sig i väsentlig grad på statlig finansiering, som också förverkligandet av finansieringsprincipen är beroende av. Staten ska bevilja välfärdsområdena tillräcklig finansiering för att de ska kunna fullgöra sina lagstadgade skyldigheter att tillhandahålla tjänster.
Finansieringen ska ligga i linje med skyldigheterna att tillhandahålla tjänster — och motsvarande rättigheter för klienterna — och inte med finansieringen av skyldigheterna att tillhandahålla tjänster. Finansieringsprincipen förutsätter att staten garanterar den finansiering som välfärdsstatens lagstadgade uppgifter förutsätter. Regeringen måste för sin del säkerställa att finansieringsprincipen iakttas, och den kan inte motivera lagändringen med att finansieringsprincipen inte annars realiseras.
Lagens tillämpningsområde, företräde och exakthet i regleringen
I sina utlåtanden (GrUU 79/2022 rd och GrUU 100/2022 rd) om det lagstiftningspaket som nu ska senareläggas noterade grundlagsutskottet att den föreslagna regleringen var så vag att innehållet i tjänsterna, förutsättningarna för att få tjänsterna och kretsen av dem som har rätt till tjänsterna inte entydigt framgick av lagen. Social- och hälsovårdsutskottet gjorde åtskilliga preciseringar och kompletteringar utifrån grundlagsutskottets utlåtanden i syfte att skriva in subjektiva rättigheter så att lagen de facto vid tillämpningen av den i välfärdsområdena tillförsäkrar alla personer med funktionsnedsättning den funktionshinderservice de behöver.
Vid social- och hälsovårdsutskottets sakkunnigutfrågning har vissa funktionshindersorganisationer och justitieombudsmannen dock framfört att den lagstiftning som nu skjuts upp behöver preciseras ytterligare. Justitieombudsmannen fäste uppmärksamhet vid att lagen om funktionshinderservice inte innehåller några tydliga bestämmelser om lagens tillämpningsområde, personkrets, förutsättningarna för att få service eller lagens förhållande till annan lagstiftning. Vissa organisationer påpekade att det i lagen inte tillräckligt exakt har skrivits in sådana tjänster som är viktiga exempelvis för rörelsehindrade och personer med sensoriska funktionsnedsättningar. Vid sakkunnighörandena påpekades det också att lagen saknar till exempel bestämmelser om samordning med annan lagstiftning, vilket gör det oklart bland annat om lagen inom sitt tillämpningsområde åsidosätter den allmänna lagstiftningen om socialvård och om den lag som tryggar bästa service alltid ska tillämpas när service beviljas en person med funktionsnedsättning.
Jag anser att beredningen av dessa eventuella ändringar som lyftes fram vid sakkunnigutfrågningarna är motiverad, även om detta argument inte kan motivera en senareläggning av ikraftträdandet. Ändringarna kunde ha gjorts medan lagen var i kraft.
Utgångspunkten för beredningen av ändringar i lagen
Lagen om funktionshinderservice tillämpas på grupper med mycket olika servicebehov. Social- och hälsovårdsutskottet har i samband med behandlingen av den betonat att lagens syfte är att främja likabehandling och lika rättigheter för personer med funktionsnedsättning oberoende av funktionsnedsättningens art och personens boningsort. Främjandet av likabehandling innebär dock inte att personer med funktionsnedsättning ska behandlas som en homogen grupp. Lagstiftningen om funktionshinderservice ska vara så heltäckande och exakt att den ger alla grupper med funktionsnedsättning tillgång till de tjänster de behöver.
Utgångspunkten för beredningen av ändringarna bör vara att möjligheterna för personer med funktionsnedsättning till ett vanligt, normalt liv garanteras på lika villkor i förhållande till personer utan funktionsnedsättning inom livets alla delområden, såsom arbetslivet, familjelivet, delaktigheten i samhället och möjligheterna till politisk aktivitet. Grundlagsutskottet påpekar (GrUU 79/2022 rd) att det till exempel inte nödvändigtvis är problematiskt att göra skillnad mellan exempelvis tjänster för personer i arbetsför ålder och för personer som passerat arbetsför ålder, förutsatt att det finns en godtagbar grund för skillnaderna. Grundlagsutskottets ståndpunkt ska enligt min mening tolkas så att serviceutbudet kan delas upp för olika grupper med funktionsnedsättning om detta grundar sig på godtagbara samhällspolitiska mål och inte äventyrar tillgången till de tjänster som personer med funktionsnedsättning behöver i sitt normala liv. Uppdelningen kan dock inte grunda sig på sparbeting och kan inte genomföras exempelvis i form av en kategorisk åldersgräns.
Produktionen av tjänster för personer med funktionsnedsättning har redan under den nuvarande lagens giltighetstid varit förknippad med många problem. Tillgången till service som enligt lag är en subjektiv rättighet och som beviljats personer med funktionsnedsättning har försvårats av att det finns knappt om arbetskraft och tjänsteproducenter. Därför kan till exempel delaktigheten i arbetslivet riskeras bland personer med funktionsnedsättning som i och för sig är fullt kapabla att arbeta men som behöver rikligt med personlig assistans och färdtjänst. När ändringar i lagen om funktionshinderservice bereds bör man fästa uppmärksamhet vid denna typ av frågor när det gäller det faktiska tillgodoseendet av rättigheterna.