Personaldimensionering
År 2020 infördes i äldreomsorgslagen bland annat en skyldighet att ha en personaldimensionering på minst 0,7 anställda per klient vid verksamhetsenheter för serviceboende med heldygnsomsorg och verksamhetsenheter för långvarig institutionsvård för äldre. I dimensioneringen beaktas endast personal som deltar i det direkta klientarbetet.
Bestämmelsen om personaldimensionering var avsedd att träda i kraft fullt ut efter en övergångsperiod som löpte ut den 1 april 2023, så att kommunerna och samkommunerna samt tjänsteleverantörerna skulle ha möjlighet att förbereda sig på en betydande ökning av personalbehovet. När befolkningen åldras har pensionsavgångar och ökat servicebehov orsakat tilltagande svårigheter i tillgången till personal, står det i propositionen. Därför har det inte varit möjligt att uppnå dimensioneringen på 0,7 anställda vid alla verksamhetsenheter inom den tidsfrist som ursprungligen föreskrevs i lagen. Äldreomsorgslagen ändrades våren 2023 så att personaldimensioneringen på minst 0,7 ska tillämpas från och med den 1 december 2023. Dessförinnan skulle personaldimensioneringen vara minst 0,6 anställda per klient och från och med den 1 april 2023 minst 0,65 anställda per klient.
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo kommer behovet av tjänster för äldre under de närmaste årtiondena att öka märkbart jämfört med nuläget. Som en del av regeringsprogrammets mål om individuella tjänster och behovsenliga tjänster ingår i regeringsprogrammet en formulering om att den nuvarande personaldimensioneringen på 0,65 bibehålls under regeringsperioden, och ikraftträdandet av personaldimensioneringen på 0,7 inom heldygnsomsorg skjuts upp till den 1 januari 2028 för att säkerställa att det finns tillräckligt med personal inom social- och hälsovården. Den faktiska personaldimensioneringen har ökat vid enheterna för heldygnsomsorg för äldre under 2020—2023. År 2020 uppfyllde 31 procent av enheterna dimensioneringen på 0,65. På tre år har andelen stigit till 89 procent. I maj 2023 uppfyllde 40 procent av enheterna för dygnetruntvård personaldimensioneringen på 0,7. Enligt uppgift till utskottet behövs det ytterligare cirka 1 773 anställda (inklusive vikarier) för att höja dimensioneringen till 0,7.
Social- och hälsovårdsutskottet anser att ikraftträdandet behöver skjutas upp med cirka fyra år och tillstyrker lagförslaget utan ändringar. Enligt 20 § i äldreomsorgslagen ska en verksamhets-enhet ha en personal som till antal, utbildning och uppgiftsstruktur motsvarar antalet äldre personer som tillhandahålls service av verksamhetsenheten och det servicebehov deras funktionsförmåga medför, och som garanterar dem en högkvalitativ service. Om funktionsförmågan hos en äldre person som vårdas i verksamhetsenhetens lokaler har försämrats så mycket att han eller hon behöver omsorg oavsett tid på dygnet, ska det finnas tillräcklig personal på verksamhetsenheten alla tider på dygnet. Utskottet betonar att personaldimensioneringen är en minimidimensionering och att dimensioneringen ska vara högre om klienternas servicebehov kräver det. Utskottet anser det vara nödvändigt att statsrådet noga bevakar hur personaldimensioneringen följs under övergångsperioden.
Tillräcklig personal
Lagstiftningen reviderades under den föregående regeringsperioden för att se till att det finns tillräckligt med personal, och i regeringsprogrammet för regeringen Orpo ingår flera åtgärder med hjälp av vilka den personal som behövs inom äldreomsorgen säkerställs före 2028. Socialvårdslagens bestämmelser om hemvård oberoende av tid på dygnet och gemenskapsboende, vilka trädde i kraft vid ingången av 2023, gör det möjligt att gradera vården och omsorgen så att endast de klienter placeras i serviceboende med heldygnsomsorg vars situation förutsätter kontinuerlig närvaro av personalen eller vars vård och omsorg förutsätter krävande kompetens, inklusive vård i livets slutskede.
För att trygga den personal som behövs ska det enligt propositionen under regeringsperioden genomföras ett program för ett bra arbete. Regeringens mål är att se över personalens arbetsfördelning så att arbetsinsatsen för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården inriktas på uppgifter som motsvarar deras utbildning. I regeringsprogrammet ingår också åtgärder för att upprätthålla och förbättra äldre personers funktionsförmåga bland annat genom att stödja organisationers och kommuners arbete samt genom att främja stödtjänster och dagverksamhet. Antalet utbildningsplatser utökades betydligt redan 2020, då det föreskrevs om dimensioneringen i lagen. Enligt propositionsmotiven börjar effekterna av det ökade antalet utbildningsplatser synas i arbetskraften från och med 2023 och tydligare från och med 2024. För detta reserverades finansiering för utbildning av 5 000 nya närvårdare och 700 sjukskötare. Också tilläggsutbildning för omsorgsassistenter har ordnats med målet att utbilda 1 500 nya omsorgsassistenter under 2022—2025. På motsvarande sätt är målet att med undervisnings- och kulturministeriets statsandelsfinansiering utbilda 1 000 omsorgsassistenter under 2022—2024. Det behövs också tekniska lösningar för att trygga tillgången på tjänster och personal.
Det går enligt propositionsmotiven att bättre se till att det finns tillräcklig personal genom en diversifiering av servicestrukturen. Hemvård oberoende av tid på dygnet gör det möjligt att tillhandahålla mångsidiga tjänster, förutom i hemmet, också till klienter i gemenskapsboende. Detta kan således bromsa den förutspådda ökningen av behovet av serviceboende med heldygnsomsorg. När hemvårdsbesöken fördelas jämnare under dygnet, får klienterna tjänster som är bättre tidsanpassade enligt deras behov. De nationellt enhetliga kriterierna för bedömning av vårdbehovet (RAI-systemet) gör det möjligt att allt bättre rikta tjänsterna enligt klienternas behov. Utskottet anser det viktigt att satsningarna på serviceboende inte minskar möjligheterna att utveckla hemvårdstjänsterna.
Ekonomiska konsekvenser
Propositionen hänför sig till den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2023 samt till budgetpropositionen för 2024 och avses bli behandlad i samband med dem. Den höjning av välfärdsområdenas finansieringsnivå som följer av personaldimensioneringen enligt den gällande övergångsbestämmelsen utgör 128,2 miljoner euro i budgetpropositionen för innevarande år. I summan har man beaktat den finansiering som anvisats välfärdsområdena i enlighet med budgetpropositionen för 2023 utifrån en kalkylerad dimensionering på 0,7 för förberedelser inför att uppnå ökad dimensionering redan den 1 april 2023.
På basis av propositionen minskas, med stöd av 9 § i lagen om välfärdsområdenas finansiering, moment 28.89.31 med 7,12 miljoner euro som reserverats för genomförande av personaldimensioneringen på 0,7 för december 2023. Minskningen föreslås ingå i den andra tilläggsbudgeten för 2023. Finansieringen av välfärdsområdena kan sänkas om den föreslagna lagstiftningen godkänns och fastställs i tillräckligt god tid innan betalningsposten för december betalas till välfärdsområdena.
Välfärdsområdenas finansiering ska på motsvarande sätt minskas för 2024—2027, eftersom dimensioneringen träder i kraft fullt ut först senare. Den minskning av finansieringen som görs på grund av ändring av den lagstadgade uppgiften uppgår i budgetpropositionen för 2024 till 89 miljoner euro per år. Utskottet anser det nödvändigt att bevaka hur välfärdsområdenas finansiering räcker till för att äldreomsorgen ska kunna genomföras.
Avslutningsvis
Enligt uppgifter till utskottet har tillgången till omsorgstjänster för äldre utvecklats i en mycket negativ riktning samtidigt som personaldimensioneringen har höjts. Den minskande tillgången till dygnetruntvård har inte kunnat kompenseras genom förbättrad tillgång till hemvård. Under 2010—2022 uppskattas omfattningen av dygnetruntvård ha sjunkit med 3,4 procentenheter och omfattningen av hemvård med 2,2 procentenheter i åldersgruppen som fyllt 75 år.
En höjning av personaldimensioneringen har för klienterna och omsorgspersonalen inneburit en positiv förändring, och en senareläggning av dess sista fas har befarats kunna försvåra rekryteringen av personal och sektorns förmåga att behålla personalen. Utskottet anser det nödvändigt att statsrådet vid sidan av personaldimensioneringen följer hur tillgången till äldreomsorg utvecklas under den övergångsperiod som nu föreskrivs. Utskottet framhåller att det i 20 § i äldreomsorgs-lagen sägs att personalen i verksamhetsenheterna till antal, utbildning och uppgiftsstruktur fortsatt ska motsvara antalet äldre personer som tillhandahålls service av verksamhetsenheten och det servicebehov deras funktionsförmåga medför, och att en högkvalitativ service ska garanteras.