Regeringen föreslår att lagen om smittsamma sjukdomar ändras genom en precisering av kommunens och regionförvaltningsverkets möjlighet att för en viss tid stänga utrymmen för näringsverksamhet eller annan verksamhet som är avsedda för kunder eller deltagare. Bestämmelser om vilka utrymmen och funktioner som ett beslut om stängning kan gälla finns i den gällande lagen om smittsamma sjukdomar. Till dem hör lokaler för idrott och sport, träningslokaler, allmänna bastur, simhallar och badinrättningar, dansställen och utrymmen som används för körsång och amatörteater, nöjes- och temaparker, inomhuslekparker och inomhuslekplatser samt allmänna utrymmen i köpcentra, med undantag för affärslokaler i detaljhandeln och lokaler som används för att tillhandahålla tjänster samt passager till dessa lokaler. Propositionen syftar till att skärpa regleringen utan att det är känt om de nuvarande begränsningarna har varit tillräckliga för sitt syfte. Om smitta kan förebyggas redan med stöd av den gällande 58 g § och de beslut som fattas med stöd av den, finns det inga grunder för bestämmelser om en fullständig nedstängning. Möjligheten till stängning oberoende av antalet kunder är också problematisk med tanke på prövningen av om begränsningarna är nödvändiga.
Propositionen förbjuder utan undantag också all motion inomhus som gynnar rehabilitering, hälsa och välbefinnande. Något av det viktigaste är enligt Samlingspartiet att bedöma lagändringens konsekvenser för hanteringen av epidemin och för de metoder som kan tillämpas före en fullständig stängning av lokalerna. Den föreslagna lagen kommer att ha betydande konsekvenser för den lagstadgade rehabiliteringen, för barns och ungas skolmotion samt för företag och arbetstagare.
Europeiska standardiseringsorganisationen CEN har berett en internationell rekommendation och standardisering för säker motion inomhus under pandemin. Enligt CEN:s förslag ska antalet personer i utrymmena övervakas så att det för varje yta på 10 m² får finnas högst en deltagare. Enligt standardförslaget ska lokalerna vara övervakade och under en pandemi uppfylla alla andra omständigheter som gäller hygien och hälsosäkerhet. Samlingspartiet föreslår att man i lokaler som anknyter till motion och idrott, såsom gym och simhallar, i stället för en fullständig nedstängning beaktar det maximala antalet personer enligt antalet kvadratmeter på så sätt att varje deltagare ska ha 20 kvadratmeter fritt utrymme.
En fullständig nedstängning är ett hårt slag mot dem som får rehabilitering genom FPA och mot hälsan och välfärden över lag. Samtidigt innebär nedstängningen att företagarna och arbetstagarna i branschen tvingas betala ett mycket högt pris för bekämpningen av viruset. De ekonomiska nackdelarna av en begränsning och nedstängning av affärsverksamheten urskiljs fortfarande inte i tillräcklig utsträckning. Enligt Statens idrottsråds utredning våren 2020 ser situationen för företagen inom idrottsbranschen i många avseenden sämre ut än för företagen i genomsnitt. Hos 59 av företagen inom idrottsbranschen har omsättningen minskat med minst hälften. Det har knappt gjorts några som helst konsekvensbedömningar inom idrottssektorn, och verksamhetslokalerna har i det närmaste helt grundlöst klassificerats som högrisklokaler. Det finns cirka 1 100 kommersiella motions- och idrottscenter i Finland, och dessutom finns det ett stort antal andra företag och tjänster inom motions- och idrottsbranschen. Enligt föreningen Suomen kunto- ja liikuntakeskus yhdistys har samarbetsförfaranden redan inletts för tusentals personer inom branschen.
Antalet personer i träningscenter och andra idrottslokaler ska begränsas till att följa de allmänna bestämmelserna om avstånd, dvs. två meters avstånd. I Europa har man i fråga om gym och idrottslokaler tillämpat det antal kvadratmeter per person som krävs för att garantera hälsosäkerheten, det vill säga 9—15 m2 per person. En lösning av detta slag kunde tillämpas också i Finland. Samlingspartiet föreslår att antalet aktiva personer i idrottslokaler ska kunna begränsas så att det för varje yta på 20 m² får finnas högst en deltagare, inklusive personal. På detta sätt kan man ordna möjlighet till motion och idrott på ett hälsosäkert sätt under den fortsatt svåra epidemin.
Avsikten är att de begränsningar som gäller näringsverksamhet i lagen om smittsamma sjukdomar ska tillämpas stegvis. De strängare restriktionerna ska tillämpas först om de tidigare åtgärderna inte har varit tillräckliga och de lindrigare metoderna redan har använts. Bestämmelsen om stängning av kundlokaler är avsedd som en allra sista utväg. Lagändringen skulle som sådan också i betydande grad ge negativa konsekvenser för folkhälsan.
I fråga om begränsningarna enligt lagen om smittsamma sjukdomar kan en stängning av kundlokaler inte vara ett självändamål, utan det väsentliga i förebyggandet av spridningen av en allmänfarlig smittsam sjukdom är åtgärderna för att minska de sociala kontakterna och iaktta hälsosäkra verksamhetssätt. Begränsningarna ska alltid vara nödvändiga och proportionella. Förebyggandet av smittspridning ska ske på det sätt som minst försvårar näringsverksamheten.
Det är problematiskt att regeringen inte har bedömt alternativa lösningar för att uppnå målet i propositionen. Utifrån de sakkunnigyttranden som social- och hälsovårdsutskottet fått är det uppenbart att lagändringen i betydande grad kommer att ingripa i företagarnas rätt att idka näring, människors motion och välfärd samt rehabilitering och förebyggande av skador och sjukdomar.
Enligt samlingspartiet får den föreslagna paragrafen inte hindra någons rätt till lagstadgade tjänster, och den får inte hindra en tjänsteman eller tjänsteinnehavare från att sköta sina tjänsteåligganden.
Samlingspartiet kräver att man i lokaler som anknyter till motion och idrott, såsom gym och simhallar, i stället för en kategorisk nedstängning beaktar det maximala antalet personer enligt antalet kvadratmeter på så sätt att varje deltagare ska ha 20 kvadratmeter fritt utrymme. Det möjliggör hälsosäker motion också under epidemin.
Ridmaneger och lokaler som används för utbildning av hundar bör enligt samlingspartiets bedömning lämnas utanför de utrymmen som ska stängas. Hälsosäker verksamhet, inklusive tillbörlig hygienpraxis, säkerhetsavstånd och tillsyn, kan beaktas i verksamheten.
Omsorgen om djuren, djurens motion och skolningen av dem kan inte avbrytas under epidemin. Samlingspartiet kräver att de lokaler som behövs för detta kan användas, dock med beaktande av hälsosäkerheten.
Samlingspartiet kräver att statsrådet skyndar på utvecklingen av en kompensationsmodell för ekonomiska förluster till följd av stängningen av kundlokaler enligt 58 g § i lagen om smittsamma sjukdomar, så att näringsidkarna ersätts i tillräcklig utsträckning för stängningen av lokaler.