Senast publicerat 20-06-2024 09:24

Betänkande ShUB 7/2024 rd RP 55/2024 rd Social- och hälsovårdsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om Keva och till vissa lagar som har samband med den

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om Keva och till vissa lagar som har samband med den (RP 55/2024 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande och till ekonomiutskottet för utlåtande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • regeringsråd Ville Koponen 
    finansministeriet
  • konsultativ tjänsteman Matti Sillanmäki 
    finansministeriet
  • ledande expert Mikko Määttä 
    Finansinspektionen
  • chef för juridiska ärenden Jussi-Pekka Rantanen 
    Keva.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • social- och hälsovårdsministeriet
  • Kyrkostyrelsen
  • Finlands näringsliv EK rf
  • Finanssiala ry
  • Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL rf
  • Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om Keva, lagen om Finansinspektionen och lagen om Finansinspektionens tillsynsavgifter ändras. 

Enligt propositionen överförs tillsynen över pensionsanstalten Keva i sin helhet från finansministeriet till Finansinspektionen. Finansinspektionens tillsyn utvidgas således till att utöver tillsynen över planeringen av Kevas finansieringsverksamhet och över dess placeringsverksamhet också omfatta Kevas övriga verksamhet. Finansministeriet ska dock fortfarande utnämna Kevas fullmäktige, fastställa utjämningsavgiften för pensionsutgifterna för personalen i Kevas medlemssamfund samt svara för de uppgifter vid Keva som hänför sig till skötseln av pensionsskyddet för statens, den evangelisk-lutherska kyrkans, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks personal. 

Till lagen om Keva fogas bestämmelser om de tillsynsbefogenheter som Finansinspektionen behöver för sin tillsynsuppgift. I lagen om Finansinspektionen föreslås bestämmelser om att Keva för Finansinspektionen är ett övrigt tillsynsobjekt och jämställs i fråga om vissa befogenheter med auktoriserade tillsynsobjekt, vilket innebär att Finansinspektionen i förhållande till Keva i många avseenden får motsvarande tillsynsbefogenheter som när det gäller andra aktörer som hör till gruppen i fråga. Den tillsynsavgift som tas ut hos Keva enligt lagen om Finansinspektionens tillsynsavgifter höjs så att den motsvarar Finansinspektionens utvidgade tillsynsuppgift. 

Vidare ändras lagen om Keva så att de särskilda behörighetsvillkoren och verksamhetsförpliktelserna för Kevas styrelse och verkställande direktör i huvudsak motsvarar kraven på och förpliktelserna för arbetspensionsförsäkringsbolagens ledning enligt lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag. Till lagen om Keva fogas bestämmelser om Kevas ansvariga matematiker och dennes uppgifter och behörighetsvillkor. Det föreslås också flera mindre ändringar genom vilka bland annat sammanträdena för Kevas fullmäktige och valutskott kan vara elektroniska sammanträden, den lagstadgade skyldigheten att tillsätta en delegation för ärenden som gäller arbetsoförmåga och rehabilitering i anslutning till Keva slopas och skyldigheten för finansministeriet, kyrkans pensionsfond, Folkpensionsanstalten och Finlands Bank att vart femte år mer omfattande bedöma hur kostnadseffektiviteten och kvalitetsnivån för skötseln av deras pensioner förverkligas slopas. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2025. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

I propositionen föreslås det att tillsynen över Keva i sin helhet överförs till Finansinspektionen. För närvarande utövar Finansinspektionen tillsyn över Kevas verksamhet endast i fråga om planeringen av finansieringsverksamheten och dess placeringsverksamhet, och finansministeriet svarar för den allmänna tillsynen över Keva. Finansministeriet svarar dock enligt propositionen fortfarande för utnämningen av Kevas fullmäktige, fastställandet av utjämningsavgiften för pensionsutgifterna för Kevas medlemssamfund samt för vissa andra uppgifter som hänför sig till skötseln av pensionsskyddet för statens, kyrkans, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks personal i Keva. 

Syftet med propositionen är att förtydliga och effektivisera tillsynen över Kevas verksamhet samt att undanröja skuggområden, konfliktsituationer och andra problem i anslutning till den nuvarande tillsynen, som är fördelad mellan finansministeriet och Finansinspektionen, och ministeriets tillsynsroll. Social- och hälsovårdsutskottet har tidigare vid behandlingen av lagen om Keva betonat att tillsynen ska utgöra en tydlig och välfungerande helhet och ansett det nödvändigt att det utreds hur tillsynen fungerar, och att man på grundval av utredningen vid behov bereder eventuella lagändringar (ShUB 6/2015 rd, s. 3). 

I propositionen föreslås det att det till lagen om Keva fogas bestämmelser om de tillsynsbefogenheter och behörigheter att meddela föreskrifter som Finansinspektionen behöver för sin tillsynsuppgift. Behörighetsvillkoren för Kevas styrelse och verkställande direktör föreslås bli ändrade så att de i stor utsträckning motsvarar bestämmelserna om arbetspensionsbolagens ledning. Det föreslås också att det till lagen fogas bestämmelser om ansvarig matematiker som motsvarar bestämmelserna om arbetspensionsbolag. 

Regeringen föreslår ändring också i lagen om Finansinspektionen och lagen om Finansinspektionens tillsynsavgifter. I och med de föreslagna ändringarna får Finansinspektionen i förhållande till Keva i många avseenden motsvarande tillsynsbefogenheter som i fråga om arbetspensionsbolag. Dessutom föreslås det att den tillsynsavgift som tas ut hos Keva höjs så att den motsvarar Finansinspektionens utvidgade tillsynsuppgift, varvid den tillsynsavgift som Keva betalar till sin storleksklass motsvarar avgiften för arbetspensionsbolag av motsvarande storlek. 

Social- och hälsovårdsutskottet anser att de föreslagna ändringarna är nödvändiga och relevanta. Utskottet tillstyrker lagförslagen. Också ekonomiutskottet anser i sitt utlåtanden att ändringarna är väl underbyggda och värda att stödjas. 

Utskottet konstaterar att Keva i och med de föreslagna ändringarna i stor utsträckning omfattas av motsvarande bestämmelser om Finansinspektionens tillsynsbefogenheter som arbetspensionsförsäkringsbolagen, och Finansinspektionen ska utöva tillsyn över Kevas verksamhet i regel på samma sätt som över arbetspensionsförsäkringsbolagens verksamhet. I propositionen har man dock beaktat att Kevas verksamhet både till sin juridiska form och till sin natur avviker från arbetspensionsförsäkringsbolagens verksamhet. Keva bedriver inte försäkringsverksamhet utan verkställer det lagstadgade pensionsskyddet för arbetstagare inom den offentliga sektorn och samlar in avgifter av medlemssamfunden för finansiering av dessa arbetstagares pensionsskydd. 

Vid social- och hälsovårdsutskottets sakkunnigutfrågning har det på motsvarande sätt som vid ekonomiutskottets utfrågning framförts divergerande åsikter om de föreslagna bestämmelserna i lagen om Keva om de tillsyns- och bemyndiganden att meddela föreskrifter som Finansinspektionen behöver för sin tillsynsuppgift. Social- och hälsovårdsutskottet instämmer med ekonomiutskottets åsikt att det är viktigt att man följer upp och utvärderar hur den nya lagstiftningen fungerar, varvid också bestämmelserna om behörigheterna att meddela föreskrifter vid behov kan ändras senare. 

De särskilda behörighetsvillkoren och verksamhetsförpliktelserna för Kevas styrelse och verkställande direktör som föreslås i lagen om Keva motsvarar i huvudsak kraven på och förpliktelserna för arbetspensionsförsäkringsbolagens ledning enligt lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag. I lagen om Keva föreslås dock inga bestämmelser enligt 12 § 3 mom. i lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag om att endast en del av förvaltningsrådets och styrelsens ledamöter kan vara bundna till de aktörer inom finansbranschen som räknas upp i momentet genom anställning eller medlemskap i förvaltningsorganet. Social- och hälsovårdsutskottet håller med ekonomiutskottet om att behovet av att förenhetliga regleringen bör bedömas i samband med revideringen av 12 § i lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag. 

Som en teknisk korrigering föreslår utskottet att ordet ”bolagets” i 6 § 1 mom. i lagförslag 1 ändras till ”Kevas”, eftersom Keva inte är ett bolag utan en offentligrättslig pensionsanstalt som förvaltas av dess medlemssamfund. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2 och 3 i proposition RP 55/2024 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 55/2024 rd med ändringar.(Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om Keva 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om Keva (66/2016) 9 b, 18 och 31 §, av dem 9 b § sådan den lyder i lag 513/2020, 
ändras 6 och 7 §, 8 § 1 mom., 8 c §, 9 a § 1 mom., 24 § 3 mom. och 25 a § 3 mom., 
av dem 6 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 514/2020, 8 § 1 mom., 8 c § och 9 a § 1 mom. sådana de lyder i lag 513/2020, 24 § 3 mom. sådant det lyder i lag 455/2020 och 25 a § 3 mom. sådant det lyder i lag 541/2019, samt 
fogas till 8 b §, sådan den lyder i lag 513/2020, ett nytt 1 mom., varvid de nuvarande 1—5 mom. blir 2—6 mom., till 9 §, sådan den lyder i lagarna 513/2020 och 293/2023, ett nytt 7 mom., till lagen en ny 10 a §, till 14 §, sådan den lyder i lag 513/2020, ett nytt 2 mom., varvid de nuvarande 2—4 mom. blir 3—5 mom., till lagen en ny 14 a § och en ny 17, § i stället för den 17 § som upphävts genom lag 513/2020, samt till lagen nya 34 a och 36 a § som följer: 
6 § 
Tillsyn 
Finansinspektionen övervakar att Keva iakttar denna lag och annan lagstiftning om arbetspensionsförsäkringsverksamhet som gäller Keva och därtill anslutande god praxis. Finansinspektionen ska särskilt övervaka att Kevas verksamhet har ordnats på ett sätt som tryggar de förmåner som pensionsskyddet omfattar och att Utskottet föreslår en ändring Kevas Slut på ändringsförslaget förvaltnings- och styrsystem är tillräckliga och tillförlitliga. 
Med avvikelse från 1 mom. omfattar Finansinspektionens tillsynsuppgift dock inte verksamhet som avses i 24 §. 
Finansinspektionen kan av särskilda skäl förordna att en specialrevision av Kevas förvaltning och räkenskaper ska utföras. 
7 § 
Av finansministeriet tillsatt revisor och specialrevision 
Finansministeriet tillsätter för högst sex räkenskapsperioder i sänder en revisor som utifrån Kevas bokföring och annat material ska granska att de beräkningar som avses i 24 § och som Keva har lämnat om den summa som behövs för betalningen av statens, evangelisk-lutherska kyrkans, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks pensioner och om ersättningen för Kevas kostnader är riktiga och tillräckliga. Revisorn har dessutom till uppgift att utifrån Kevas bokföring och annat material granska att 
1) Keva har tagit ut statliga och kyrkliga arbetsgivares pensionsavgifter i enlighet med vad som föreskrivs i 2 § 1 mom. i lagen om finansiering av statens pensionsskydd och 14 § 3 mom. i lagen om evangelisk-lutherska kyrkans pensionsfond (656/2023) samt arbetstagarens pensionsavgift i enlighet med vad som föreskrivs i 168 § 2 mom. i pensionslagen för den offentliga sektorn, 
2) pensionsavgifter samt överföringsavgifter och Sysselsättningsfondens andel av arbetspensionskostnaderna har betalats till statens pensionsfond till rätt belopp, 
3) pensionsavgifterna och Sysselsättningsfondens andel av arbetspensionskostnaderna har betalats till evangelisk-lutherska kyrkan till rätt belopp. 
Revisorn ska vara antingen en av Revisionstillsynen godkänd CGR-revisor eller en OFGR-revisor. Bestämmelser om revision finns i revisionslagen (1141/2015). 
Finansministeriet kan av särskilda skäl förordna att en specialrevision av Kevas räkenskaper i anslutning till den verksamhet som avses i 24 § ska utföras. 
8 § 
Allmänna krav på förvaltningen 
Styrelsen och verkställande direktören ska leda Keva med yrkesskicklighet och med beaktande av verksamhetens syfte samt i enlighet med sunda och försiktiga verksamhetsprinciper och principerna för god förvaltning. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8 b § 
Beslutfattandet vid fullmäktigesammanträdena 
Ett fullmäktigesammanträde ordnas antingen som ett ordinarie sammanträde eller som ett sammanträde i en elektronisk miljö. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8 c § 
Valutskottet 
Valutskottet bereder för fullmäktige förslag till arvoden för de förtroendevalda samt tillsättningen av styrelseledamöter. 
Ett valutskottssammanträde ordnas antingen som ett ordinarie sammanträde eller som ett sammanträde i en elektronisk miljö. 
Valutskottets ledamöter ska ingå i Kevas fullmäktige. Valutskottet har en ordförande och en vice ordförande. Den personliga suppleanten för en ledamot i valutskottet är ersättare för den som valts till utskottet. I valutskottets arbetsordning, som godkänns av fullmäktige, bestäms närmare om valutskottets sammansättning och val av ledamöterna samt om valutskottets verksamhet. 
9 § 
Styrelsen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som i denna lag föreskrivs om styrelseledamöter ska även tillämpas på suppleanter. 
9 a § 
Styrelsens beslutfattande 
Beslut i ärenden som hör till styrelsen kan fattas vid ett ordinarie sammanträde eller 
1) vid ett sammanträde i en elektronisk miljö, eller 
2) i ett elektroniskt beslutsförfarande före sammanträdet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10 a § 
Elektroniskt sammanträde och elektroniskt beslutsförfarande 
Ett elektroniskt sammanträde som avses i 8 b § 1 mom., 8 c § 2 mom. eller 9 a § 1 § mom. 1 punkten kan hållas genom videokonferens eller någon annan lämplig teknisk metod för dataöverföring så att 
1) sammanträdets ordförande och sekreterare på ett tillförlitligt sätt kan verifiera vem som deltar i sammanträdet, 
2) sammanträdets ordförande kan leda sammanträdet på det sätt som avses i 8 b, 8 c och 9 a §, och 
3) den som deltar i sammanträdet kan följa sammanträdet och delta i behandlingen av ärendena. 
I ett i 9 a § 1 mom. 2 punkten avsett elektroniskt beslutsförfarande ska de ärenden som ska behandlas specificeras i kallelsen till sammanträdet och det ska nämnas före vilken tidpunkt ärendet kan behandlas i elektroniskt beslutsförfarande. Ett ärende är behandlat när samtliga styrelseledamöter har uttryckt sin åsikt i ärendet och tidsfristen för behandlingen har löpt ut. Ett ärende ska överföras för behandling vid ett sammanträde om bara en ledamot kräver detta eller om bara en ledamot har avstått från att uttrycka sin åsikt. 
Ett protokoll som gäller beslut som fattats i elektroniskt beslutsförfarande kan justeras före sammanträdet. 
Vid elektroniska sammanträden och i elektroniskt beslutsförfarande ska informationssäkerheten tillgodoses och det ska ses till att utomstående inte har tillgång till sekretessbelagda uppgifter. 
14 § 
Verkställande direktör 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Verkställande direktören ska vara väl ansedd och ha god kännedom om arbetspensionsförsäkringsverksamhet, placeringsverksamhet och företagsledning. Verkställande direktören får inte vara fullmäktigeledamot eller styrelseledamot i Keva eller i 34 a § avsedd ansvarig matematiker. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
14 a § 
Särskilda behörighetsvillkor för ledningen 
En juridisk person eller en minderårig eller den, för vilken har förordnats en intressebevakare, vars handlingsbehörighet har begränsats eller som är försatt i konkurs, får inte vara styrelseledamot eller verkställande direktör. Bestämmelser om ett näringsförbuds inverkan på behörigheten finns i lagen om näringsförbud (1059/1985). 
Minst hälften av styrelseledamöterna och verkställande direktören ska ha sin bostadsort inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, om inte Finansinspektionen beviljar undantag från detta. Undantag får beviljas, om det inte äventyrar en effektiv tillsyn över Keva eller skötseln av Kevas verksamhet i enlighet med sunda och försiktiga verksamhetsprinciper. 
En styrelseledamot eller verkställande direktören får inte vara ledamot av ett arbetspensionsförsäkringsbolags förvaltningsråd eller styrelse. 
17 § 
Skyldighet att anmäla förändringar som gäller styrelseledamöterna och verkställande direktören till Finansinspektionen 
Keva ska utan dröjsmål underrätta Finansinspektionen om förändringar som gäller styrelseledamöterna och verkställande direktören. Av anmälan ska framgå att styrelseledamöterna och verkställande direktören uppfyller kraven i 9, 14 och 14 a §. 
24 § 
Betalning av statens, evangelisk-lutherska kyrkans, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks pensionsutgifter och ersättning av Kevas kostnader 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansministeriet, kyrkans pensionsfond, Folkpensionsanstalten och Finlands Bank bedömer årligen hur de mål som ställts för kostnadseffektiviteten och kvalitetsnivån för skötseln av pensionerna har förverkligats. I detta syfte ska Keva lämna tillräckliga uppgifter till de ovannämnda parterna. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
25 a § 
Riskbedömning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Keva ska till Finansinspektionen ge in ett sammandrag av riskbedömningen och de slutsatser som dragits av den. Sammandraget ska innehålla åtminstone resultaten av riskbedömningen, en beskrivning av de använda metoderna samt de viktigaste antagandena. 
34 a § 
Ansvarig matematiker 
Keva ska ha en ansvarig matematiker med uppgift att se till att de försäkringsmatematiska metoder som tillämpas vid Keva är adekvata och att grunderna för de avgifter som avses i 19 § uppfyller kraven i denna lag. 
Den ansvariga matematikern ska årligen ge styrelsen en bedömning av huruvida den i 2 § 1 mom. 2 punkten avsedda uppgiften har skötts på det sätt som förutsätts i 2 mom. i den paragrafen. 
På behörighetsvillkoren för och fastställandet av behörigheten för den ansvariga matematikern samt på disciplinära påföljder tillämpas 31 kap. 5–7, 7 a, 7 b, 8 och 9 § i försäkringsbolagslagen (521/2008). Finansinspektionen ska underrättas om att en ansvarig matematiker har anställts eller avgått. 
36 a § 
Finansinspektionens behörighet att meddela föreskrifter 
Finansinspektionen får utfärda närmare föreskrifter om 
1) anmälningar som avses i 17 §, 
2) hur den interna kontrollen och riskhanteringen ska ordnas, 
3) innehållet i insideranmälan och sättet att göra insideranmälan, 
4) innehållet i insiderregistret och sättet att registrera uppgifter i insiderregistret, 
5) verksamhet som hänför sig till minskning av risken för arbetsoförmåga hos kommunsektorns personal, välfärdsområdenas och välfärdssammanslutningarnas personal, de statsanställda, evangelisk-lutherska kyrkans personal, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks personal. 
 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
På ärenden som gäller tillsynen av Keva och som är anhängiga vid finansministeriet vid ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om Finansinspektionen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Finansinspektionen (878/2008) 4 § 3 mom., 4 § 4 mom. 8 punkten och 4 § 6 mom., 5 § 27 punkten, 28 § 2 mom., 29 § 5 mom., 31 § 4 mom. och 32 § 2 mom., 
sådana de lyder, 4 § 3 mom. i lag 954/2021, 4 § 4 mom. 8 punkten i lag 752/2012, 4 § 6 mom. i lag 270/2021, 5 § 27 punkten i lag 520/2016, 28 § 2 mom. i lag 976/2021, 29 § 5 mom. och 31 § 4 mom. i lag 184/2023 samt 32 § 2 mom. i lag 954/2021, som följer: 
4 § 
Tillsynsobjekt 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Med auktoriserade tillsynsobjekt jämställs vid tillämpningen av 3 kap. i denna lag också försäkringsföreningar enligt lagen om försäkringsföreningar (1250/1987), försäkringskassor enligt lagen om försäkringskassor (948/2021), pensionsanstalten Keva ( Keva ) enligt lagen om Keva (66/2016), pensionskassor och pensionsstiftelser enligt lagen om pensionsstiftelser och pensionskassor (946/2021), tilläggspensionskassor, tilläggspensionsstiftelser, EES-tilläggspensionsstiftelser och EES-tilläggspensionskassor enligt lagen om tilläggspensionsstiftelser och tilläggspensionskassor (947/2021), kreditinstituts, värdepappersföretags, försäkringsbolags och försäkringsföreningars andra än i 2 mom. 14 punkten avsedda holdingföretag samt konglomerats holdingsammanslutningar enligt lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat (699/2004), i enlighet med vad som föreskrivs i det nämnda kapitlet. 
Med övriga tillsynsobjekt avses i denna lag 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8) Keva, Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt enligt lagen om pension för lantbruksföretagare (1280/2006) och Sjömanspensionskassan enligt lagen om sjömanspensioner (1290/2006), 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansinspektionen utövar tillsyn över statens pensionsfonds och Statens kärnavfallshanteringsfonds placeringsverksamhet och över efterlevnaden av bestämmelserna om insiderregister och insideranmälan samt tillsyn över kyrkans pensionsfond. Bestämmelser om tillsynsuppgifterna finns dessutom i lagen om statens pensionsfond (1297/2006), kärnenergilagen (990/1987) och kyrkolagen (652/2023). 
5 § 
Andra finansmarknadsaktörer 
Med andra finansmarknadsaktörer avses i denna lag 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
27) den som för insiderregister enligt 4 f § i lagen om statens pensionsfond, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
28 § 
Begränsning av ledningens verksamhet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller också försäkringsföreningar, pensionsstiftelser, pensionskassor, tilläggspensionsstiftelser, tilläggspensionskassor, EES-tilläggspensionsstiftelser, EES-tilläggspensionskassor, Keva, försäkringskassor och andra i 5 § 24 punkten avsedda finansmarknadsaktörer samt kreditinstituts, värdepappersföretags, försäkringsbolags, försäkringsföreningars, finans- och försäkringskonglomerats, värdepapperscentralers och börsers holdingföretag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
29 § 
Tillsättning av ombud 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som föreskrivs i denna paragraf gäller också försäkringsföreningar, pensionsstiftelser, pensionskassor, tilläggspensionsstiftelser, tilläggspensionskassor, EES-tilläggspensionsstiftelser, EES-tilläggspensionskassor, Keva, försäkringskassor och arbetslöshetskassor, i 20 kap. 12 § 2 mom. i lagen om placeringsfonder avsedda filialer som är förvaringsinstitut, i 14 kap. 1 § i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder avsedda filialer som är förvaringsinstitut, dem som enligt 5 kap. 1 § i den lagen är registrerade i det register som avses i 5 kap. 2 § i den lagen, utländska organisationer som verkar som förvarare enligt 2 § 1 mom. 2 punkten i lagen om värdepapperskonton och dem som enligt 4 § i lagen om registrering av vissa kreditgivare och kreditförmedlare är skyldiga att anmäla sig till det register över kreditgivare och förmedlare av person-till-person-lån som förs av Finansinspektionen. 
31 § 
Revisorernas anmälningsskyldighet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som föreskrivs i denna paragraf tillämpas dessutom på försäkringsföreningar, pensionsstiftelser, pensionskassor, tilläggspensionsstiftelser, tilläggspensionskassor, EES-tilläggspensionsstiftelser, EES-tilläggspensionskassor, Keva, försäkringskassor, arbetslöshetskassor, Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt och Sjömanspensionskassan samt på dem som enligt 4 § i lagen om registrering av vissa kreditgivare och kreditförmedlare är skyldiga att anmäla sig till det register över kreditgivare och förmedlare av person-till-person-lån som förs av Finansinspektionen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
32 § 
Sammankallnings- och närvarorätt 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som föreskrivs i 1 mom. tillämpas också på försäkringsföreningar, pensionsstiftelser, pensionskassor, tilläggspensionsstiftelser, tilläggspensionskassor, EES-tilläggspensionsstiftelser, EES-tilläggspensionskassor, Keva, försäkringskassor och arbetslöshetskassor. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 6 § i lagen om Finansinspektionens tillsynsavgifter 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Finansinspektionens tillsynsavgifter (1209/2023) 6 § 1 mom. 12 och 13 punkten samt 
fogas till 6 § 1 mom. en ny 14 punkt, som följer: 
6 § 
Avgifter som tas ut hos aktörer inom försäkrings- och pensionssektorn 
De avgifter som tas ut hos de aktörer inom försäkringssektorn som betalar proportionell avgift och grundavgift bestäms enligt följande: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
12) i fråga om statens pensionsfond enligt lagen om statens pensionsfond, kyrkans pensionsfond enligt kyrkolagen och Statens kärnavfallshanteringsfond enligt kärnenergilagen är grundavgiften 18 940 euro och den proportionella avgiften 0,002835 procent av balansomslutningen multiplicerat med 0,4, 
13) i fråga om arbetslöshetskassor enligt lagen om arbetslöshetskassor är grundavgiften 8 220 euro och den proportionella avgiften 0,7119 procent av medlemsavgiftsintäkterna, 
14) i fråga om pensionsanstalten Keva enligt lagen om Keva är grundavgiften 7 580 euro och den proportionella avgiften 0,002410 procent av balansomslutningen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 19.6.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Krista Kiuru sd 
 
vice ordförande 
Mia Laiho saml 
 
medlem 
Hilkka Kemppi cent 
 
medlem 
Terhi Koulumies saml 
 
medlem 
Hanna-Leena Mattila cent 
 
medlem 
Ville Merinen sd 
 
medlem 
Ilmari Nurminen sd 
 
medlem 
Anne Rintamäki saf 
 
medlem 
Päivi Räsänen kd 
 
medlem 
Pia Sillanpää saf 
 
medlem 
Oskari Valtola saml 
 
medlem 
Henrik Wickström sv 
 
medlem 
Ville Väyrynen saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Harri Sintonen  
 
utskottsråd 
Sanna Pekkarinen.