Senast publicerat 25-09-2024 13:06

Betänkande ShUB 8/2024 rd RP 38/2024 rd Social- och hälsovårdsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av tobakslagen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av tobakslagen (RP 38/2024 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande. 

Motion

I samband med propositionen har utskottet behandlat följande motion: 

åtgärdsmotion
 AM 24/2024 rd  
Mira Nieminen saf 
 
Åtgärdsmotion om att förbjuda smaktillsatser i tobaks- och nikotinprodukter.

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • konsultativ tjänsteman Laura Terho 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • specialsakkunnig Reetta Honkanen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • jurist Merike Helander 
    Barnombudsmannens byrå
  • överinspektör för miljö- och hälsoskyddet Tomi Kekki 
    Regionförvaltningsverket i Södra Finland
  • professor (emerita) Kirsi Vähäkangas 
    Östra Finlands universitet
  • ledande expert Isabella Lencioni 
    Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira)
  • specialsakkunnig Otto Ruokolainen 
    Institutet för hälsa och välfärd (THL)
  • utvecklingschef Heikki Luoto 
    Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf
  • livsmedelsexpert Anna Salminen 
    Finlands Dagligvaruhandel rf
  • ordförande Pekka Puska 
    ASH Finland rf
  • chef för samhällsansvar Elina Laine 
    Finlands Olympiska Kommitté rf
  • överläkare Anna-Mari Hekkala 
    Finlands Hjärtförbund rf
  • hälsofrämjande specialist Tuuli Hynynen 
    Cancerorganisationerna
  • ombudsman Lauri Mäkinen 
    Tupakkateollisuusliitto ry
  • läkare Atte Virolainen. 

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Utbildningsstyrelsen
  • HUS-sammanslutningen, Giftinformationscentralen
  • Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab
  • Finlands Kommunförbund
  • Tammerfors stad, miljöhälsa
  • Egentliga Finlands välfärdsområde
  • ordförande Maria Juusela 
    Doctors Against Tobacco - Finlands nätverk
  • Filha ry
  • Turism- och Restaurangförbundet rf
  • SOSTE Finlands social och hälsa rf
  • Finska Läkarföreningen Duodecim
  • Finlands Veterinärförbund rf
  • Finlands Tandläkarförbund rf
  • Finlands Hälsovårdarförbund FHVF rf.

PROPOSITIONEN OCH MOTIONEN

Propositionen

Regeringen föreslår att tobakslagen ändras. Ändringsbehovet beror på en ändring i tolkningen av läkemedelslagen som gjort att så kallade nikotinpåsar får säljas fritt. 

Genom propositionen genomförs föresatsen i regeringsprogrammet för regeringen Orpo att nikotinpåsar ska inkluderas i tobakslagens tillämpningsområde, och försäljning tillåtas med beaktande av de bestämmelser som föreskrivs för detta. Syftet med bestämmelserna är att förhindra användningen bland ungdomar, parallellimport och illegal handel samt att motverka organiserad brottslighet. Detaljförsäljning blir tillståndspliktig, samma nikotingränser införs som i grannländerna och endast smaker riktade till vuxna tillåts. 

Regeringen föreslår att det till tobakslagen fogas en definition av rökfria nikotinprodukter som omfattar nikotinpåsar och produkter som har en nära likhet med sådana. Typiskt är det fråga om snusliknande produkter som inte innehåller tobaksplanta, men som innehåller nikotin och som till användningssätt och utseende motsvarar traditionell tobak för användning i munnen. 

För rökfria nikotinprodukter föreskrivs enligt förslaget en nikotingräns och på produkterna till-lämpas ett förbud mot karakteristiska dofter eller smaker med undantag av smakerna mentol, mint, te, ingefära, rosmarin och trä. Till övriga delar föreslås det att bestämmelserna om rökfria nikotinprodukter i stort sett ska motsvara tobakslagens bestämmelser om tobaksprodukter och nikotinvätskor. Detaljhandelsförpackningarna för sådana produkter ska vara försedda med hälsovarningar och förpackningarnas utformning föreslås bli enhetlig. Detaljhandeln med produkterna görs tillståndspliktig och partihandeln anmälningspliktig samtidigt som distansförsäljningen av produkterna förbjuds. För införsel föreslås bland annat kvantitativa gränser och tidsgränser. Det införs avgifter för övervakningen av produkterna och försäljningen av dem. Användningen av rökfria nikotinprodukter ska vara förbjuden i lokaler och på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning och på utomhuslekplatser. Det föreslås bli förbjudet för personer under 18 år att inneha och importera alla slag av tobakssurrogat. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft så snart som möjligt efter det att den frysningsperiod som avses i direktivet om tekniska föreskrifter har löpt ut. Dock avses de bestämmelser som gäller egenskaperna hos rökfria nikotinprodukter och detaljhandelsförpackningarna för dem träda i kraft först senare. Dessutom ingår det flera övergångsbestämmelser i den föreslagna lagen. 

Åtgärdsmotionen

AM 24/2024 rd. I åtgärdsmotionen föreslås det att regeringen snabbt vidtar åtgärder för att förbjuda smakämnen i tobaks- och nikotinprodukter och ägna uppmärksamhet åt försäljningsförpackningarna genom att söka möjligheter att göra dem mindre attraktiva. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Regeringen föreslår att tobakslagen ändras till följd av en ändring i den tolkning av läkemedelslagen som gjort att nikotinpåsar får säljas fritt. Regeringen föreslår att det till tobakslagen fogas en definition av rökfria nikotinprodukter som omfattar nikotinpåsar och produkter som har en nära likhet med sådana. För rökfria nikotinprodukter föreslås en nikotingräns och det föreslås ett förbud mot karakteristiska dofter eller smaker, med undantag för vissa specifika smaker. Till övriga delar föreslås det att bestämmelserna om rökfria nikotinprodukter i stort sett ska motsvara tobaks-lagens bestämmelser om tobaksprodukter och nikotinvätskor. 

Enligt propositionsmotiven (s. 13) är målet med propositionen att i enlighet med regeringsprogrammet förhindra parallellimport och illegal handel samt att motverka organiserad brottslighet. Ett mål med propositionen är att finländare som har skaffat snus via olagliga kanaler ska övergå till att använda lagligt sålda nikotinpåsar. Ur denna synvinkel sett ska regleringen vara sådan att nikotinpåsar förblir ett tillräckligt lockande alternativ till snus. Ett mål med propositionen är dessutom att i enlighet med regeringsprogrammet förhindra användningen av nikotinpåsar bland ungdomar. Ett mål är också att minska risken för livshotande nikotinförgiftning hos små barn om de kommer åt att svälja eller suga på nikotinpåsar. 

Propositionens mål står, vilket också konstateras i propositionen (s. 13), delvis i strid med varandra, eftersom en etablering av nikotinpåsarnas ställning på den finländska marknaden ohjälpligt ökar sannolikheten för att produkterna blir en ny inkörsport till nikotinberoende för barn och unga och därigenom till användning av andra tobaks- och nikotinprodukter. Denna risk kan enligt propositionsmotiven emellertid minskas genom att man gör nikotinpåsarna mindre lockande och begränsar deras tillgänglighet. 

Utskottet välkomnar lagförslaget. Det är viktigt att rökfria nikotinprodukter omfattas av tobakslagen. I och med den föreslagna regleringen får tobakssurrogat i fortsättningen inte säljas till eller innehas eller föras in i landet av personer under 18 år (53, 62 och 118 § i lagförslaget). Utskottet anser det vara viktigt att syftet med den föreslagna regleringen är att förebygga i synnerhet användning bland unga och att stödja dem som står i kontakt med barn och unga, såsom idrottsföreningar, att besluta om åtgärder för att förebygga nikotinberoende bland minderåriga. 

Utskottet välkomnar att det i propositionen föreslås bestämmelser som kan bedömas göra nikotinpåsar mindre attraktiva, åtminstone för dem som inte röker eller använder snus. Sådana effekter har sannolikt exempelvis begränsningen av smaker samt varningsmärkningarna på förpackningarna och ett enhetligare utseende på förpackningarna. Utskottet anser det vara viktigt att också de rökfria nikotinprodukternas förpackningspåskrifter minskar användningen. Utskottet betonar att alla åtgärder som minskar användningen av nikotinprodukter måste främjas i den fortsatta beredningen. Det finns enligt propositionsmotiven (s. 23) vetenskapliga bevis för att enhetligare förpackningar för tobaksprodukter gör dem mindre attraktiva och gör varningsmärkningarna mer synliga. I detta avseende kan effekterna antas vara likartade även för nikotinpåsar. 

Regeringen föreslår också att användningen av rökfria nikotinprodukter förbjuds i lokaler och på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning och på utomhuslekplatser. Även om användningen av rökfria nikotinprodukter inte orsakar samma sanitära olägenhet för andra människor som rökning, anser utskottet att det föreslagna förbudet är motiverat. Utskottet anser att förslaget förenklar och förtydligar situationen och gör det möjligt att bättre än för närvarande ingripa i användningen av alla slag av tobakssurrogat vid läroanstalterna. Förslaget gör det lättare för lärare och andra som arbetar med barn under 18 år att i skolorna ingripa mot användningen av nikotinpåsar och snus samt elektroniska cigaretter med eller utan nikotin. Vid läroanstalter blir det i fortsättningen lättare att omhänderta elektroniska cigaretter av minderåriga elever, eftersom förbudet mot innehav inte längre är beroende av om produkten innehåller nikotinhaltig eller nikotinfri vätska. Det är mycket svårt att visuellt avgöra om en elektronisk cigarett innehåller nikotinhaltig eller nikotinfri vätska. Eftersom snus, energisnus och nikotinpåsar är snarlika utseendemässigt är det i skolorna i praktiken svårt att ingripa också mot innehav och användning av snus som innehåller tobak, trots att detta redan är förbjudet enligt gällande lag. Dessutom betonar utskottet förbudets betydelse i strävan att skydda barn mot livshotande nikotinförgiftning som kan orsakas av intag av nikotinpåsar. Enligt uppgift framkommer det i förfrågningar hos Giftinformationscentralen särskilt att barn av misstag exponerats för nikotinpåsar, och därför är det enligt utskottet motiverat att begränsa barnens tillgång till nikotinpåsar genom det föreslagna användningsförbudet på särskilda områden. 

Utskottet konstaterar att propositionen den 16 april 2024 anmäldes i ett förfarande enligt det så kallade anmälningsdirektivetEuropaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535 om ett informationsförfarande beträffande tekniska föreskrifter och beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster., och frysningsperioden enligt direktivet löpte ut den 17 juli 2024. Under frysningsperioden inkom inga synpunkter eller detaljerade utlåtanden om propositionen från kommissionen eller andra medlemsstater i EU. 

Utskottet föreslår en teknisk ändring i hänvisningsbestämmelsen i 74 § 1 mom. 6 punkten i lagförslaget. I övrigt föreslår utskottet att lagförslaget godkänns utan ändringar. 

Nikotingräns, begränsning av smaker och tillsatser som underlättar upptaget av nikotin

Regeringen föreslår en ny 25 a § i tobakslagen med bestämmelser om krav för rökfria nikotinprodukter. Enligt den föreslagna 1 mom. 1 punkten får rökfria nikotinprodukter som innehåller mer nikotin än 16,6 milligram per gram produkt inte säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter. Den föreslagna regleringen innehåller dessutom en gräns för nikotinmängden per påse. Enligt 25 a § 2 mom. får rökfria nikotinprodukter inte säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter som färdiga dosenheter vars vikt understiger 0,5 gram eller överstiger 1 gram. Eftersom exempelvis en nikotinpåse får väga högst 1 gram, får en nikotinpåse i praktiken innehålla högst 16,6 milligram nikotin. Enligt 12 § 1 mom. 2 punkten i tobakslagen får utsläppen från en cigarett som säljs eller på annat sätt överlåts eller som tillverkas i näringsverksamhet bestå av högst 1 milligram nikotin. Enligt inkommen utredning påverkas upptaget av nikotin dock av flera olika faktorer och därför är det inte entydigt att jämföra upptaget från olika nikotinprodukter. 

Enligt den föreslagna 25 a § 1 mom. 2 punkten får det inte säljas eller på annat sätt till konsumenter överlåtas rökfria nikotinprodukter som har en karakteristisk doft eller smak. Med karakteristisk doft eller smak avses enligt den föreslagna 2 § 25 punkten en doft eller smak av annat än tobak, till följd av en tillsats eller kombination av tillsatser, som är tydligt märkbar före eller under användningen av en tobaksprodukt, nikotinvätska, nikotinfri vätska för förångning eller rökfri nikotinprodukt. Utgångspunkten är enligt propositionen alltså att en rökfri nikotinprodukt får smaka endast som en icke smaksatt tobaksprodukt, till exempel vanligt snus. Enligt uppgift tillåter propositionen alltså alla olika tobakssmaker. I en undantagsbestämmelse föreskrivs det emellertid att rökfria nikotinprodukter får smaka mentol, mint, te, ingefära, rosmarin eller trä. I propositionsmotiven (s. 37) konstateras det att mentol och mint är de huvudsakliga smakämnena i nikotinpåsar och de ska vara tillåtna även i fortsättningen. De övriga smaker som förblir tillåtna bedöms inte vara lockande särskilt för minderåriga. 

Sakkunniga har i stor utsträckning uttryckt oro över att i synnerhet den höga maxgränsen för nikotin och undantagen från smakämnen inte räcker till för att svara mot målet att förebygga användning bland unga och förgiftningar. Den föreslagna övre gränsen för nikotinhalten är anmärkningsvärt hög särskilt med tanke på barns och även djurs säkerhet. Den är dubbelt så stor som den normala halten i munsnus. Höga nikotinhalter leder också till ett snabbt beroende hos förstagångsanvändare och till ett stärkt beroende hos dem som redan lider av nikotinberoende. Användningen av starka nikotinpåsar kan leda till förgiftning och därför spelar nikotinhalten i nikotinpåsarna en central roll. Sakkunniga lyfte också fram att enligt undersökningar lockar smakämnen unga till försök och användning. Dessutom kommer de aromämnen som används sannolikt att öka nikotinpåsarnas toxicitet, eftersom en del av aromämnena också ökar upptaget av nikotin. Till exempel mentol ökar i sig nikotinets effekt på hjärnan och kan göra användaren mer beroende. Motsatta uppfattningar om begränsningarna framfördes vid utskottets sakkunnigutfrågning av Tupakkateollisuusliitto ry, Dagligvaruhandel rf och Mara ry, som ansåg att de föreslagna begränsningarna är för stränga. 

Utskottet anser det vara viktigt att det fastställs övre gränser för nikotinhalten i rökfria nikotinprodukter och att smakerna begränsas. Nikotinpåsar finns på marknaden i flera EU- och EES-länder, men regleringen av produkterna har tills vidare inte harmoniserats på EU-nivå. Regleringen kring nikotinpåsar varierar också i Norden. Av de nordiska länderna har tills vidare endast Island infört en nikotingräns för nikotinpåsar: 20 milligram nikotin per gram produkt. Inte heller Estland har fastställt någon övre gräns. Enligt uppgift till utskottet publicerades det i Sverige i mars 2024 ett betänkande där det föreslås att nikotinhalten får vara högst 12 milligram per gram produkt. I Danmark har nyligen ett förslag om att nikotinpåsar får innehålla högst 9 milligram nikotin per påse sänts på remiss. Danmark planerar att förbjuda karakteristiska dofter och smaker i nikotinpåsarna, med undantag för mentol. Avsikten är också att justera nikotinhalten i nikotinpåsar så att de motsvarar nikotinhalten i cigaretter. 

Utskottet ser det som nödvändigt att statsrådet följer hur den nu föreslagna regleringen fungerar särskilt med tanke på främjandet av folkhälsan, minskningen av skillnaderna i välfärd och hälsa samt förebyggandet av användningen bland unga (Utskottets förslag till uttalande). Utskottet betonar att utvecklingen av regleringen i EU och i synnerhet i de nordiska länderna måste bevakas noggrant. Åtgärder måste vidtas skyndsamt för att göra regleringen enhetlig, om det i de andra nordiska länderna föreskrivs lägre gränsvärden för nikotinhalten eller strängare begränsningar av smakämnen än i Finland. 

Utskottet noterar också att propositionen inte innehåller något förbud mot tillsatser som underlättar upptaget av nikotin i rökfria nikotinprodukter. I propositionsmotiven (s. 23) konstateras det att nikotinhalten i en nikotinpåse därför inte heller i fortsättningen ger något klart besked om hur mycket nikotin som tas upp från produkten. Det beror på att nikotinet i två produkter som innehåller lika mycket nikotin kan upptas på olika sätt beroende på produkternas innehåll av tillsatser som underlättar upptaget. Dessutom kan man använda flera nikotinpåsar samtidigt, varvid exponeringen för nikotin kan bli mycket hög. En del av de folkhälsoorganisationer och myndigheter som utskottet hört ansåg att tillsatser som underlättar upptaget av nikotin bör förbjudas. 

Social- och hälsovårdsministeriet uppger utifrån uppgifter från tillverkarna att nikotinpåsarna i praktiken alltid får tillsatser som ökar upptaget av nikotin. Om dessa tillsatser förbjöds skulle nikotinet inte tas upp lika bra som för närvarande och produkterna skulle troligen bli mindre attraktiva. 

Utskottet betonar att bestämmelserna om tobaks- och nikotinprodukter i fortsättningen måste bevakas och bedömas samlat också med tanke på hur effektivt regleringen å ena sidan förebygger användningen och å andra sidan styr övergången från produkter som är skadliga för hälsan till produkter som är mindre skadliga. 

Fortsatta åtgärder

Utskottet konstaterar att flera folkhälsoorganisationer och myndigheter har uttalat att åldersgränsen för köp av tobaks- och nikotinprodukter och minimiåldern för försäljare bör höjas till 20 år. En höjning av åldersgränsen föreslogs också vid utskottsbehandlingen av en tidigare ändring av tobakslagen. Utskottet konstaterade då i sitt betänkande ShUB 2/2022 rd (s. 4—5) att det behövs fortsatt beredning i anslutning till detta. En höjning av åldersgränsen har föreslagits i slutrapporter från arbetsgrupperna för utveckling av tobaks- och nikotinpolitiken, senast 2022. Enligt inkommen utredning togs förslaget emellertid inte in i den nu aktuella propositionen, eftersom den framför syftar till att åtgärda att det plötsligt blivit fritt att sälja nikotinpåsar på den finländska marknaden. Utskottet betonar att en höjning av åldersgränsen måste övervägas vid en senare översyn av tobakslagen. 

Utskottet anser att det med tanke på folkhälsan och en minskning av välfärds- och hälsoskillnaderna är nödvändigt att målmedvetet och konsekvent vidta fortsatta åtgärder för att i enlighet med den ovan nämnda arbetsgruppens förslag nå målet att få slut på användningen av tobaksprodukter och andra nikotinprodukter fram till 2030. Utskottet anser det vara viktigt att konsumtionen av dessa produkter bevakas och att man med alla medel försöker nå målet om ett rökfritt Finland. Utskottet anser att det är viktigt att alla tillförsäkras rätt till en rökfri livsmiljö. 

Social- och hälsovårdsutskottet understryker att det utöver lagstiftningsändringar behövs andra åtgärder. Det måste tillhandahållas ett omfattande och jämlikt stöd för att sluta röka och använda andra nikotinprodukter. Utskottet konstaterar att tillräckliga resurser bör tryggas också för tillsynen över och styrningen av tobaks- och nikotinprodukter. Också myndigheternas kommunikation har en central betydelse när det gäller att förebygga och minska användningen. 

Åtgärdsmotionen

Social- och hälsovårdsutskottet har beslutat att behandla åtgärdsmotion AM 24/2024 rd i samband med behandlingen av propositionen. I motionen föreslås det att regeringen snabbt vidtar åtgärder för att förbjuda smakämnen i tobaks- och nikotinprodukter och ägna uppmärksamhet åt försäljningsförpackningarna genom att söka möjligheter att göra dem mindre attraktiva. 

När det gäller tobaksprodukter grundar sig förbudet mot karakteristiska dofter och smaker på tobaksdirektivet, och medlemsstaterna får inte nationellt förbjuda karakteristiska dofter och smaker från andra tobaksprodukter än cigaretter, rulltobak och upphettade tobaksprodukter. Ett förbud mot smakämnen i alla tobaksprodukter skulle enligt uppgift gå klart längre och skulle därför sannolikt vara problematiskt med tanke på EU-rätten. När det gäller nikotinvätskor är läget enligt uppgift något mer oklart och kräver att en förhandsbedömning begärs av kommissionen. Andra nikotinprodukter, såsom de rökfria nikotinprodukter som avses i den aktuella propositionen, omfattas inte av tillämpningsområdet för tobaksdirektivet. 

Utskottet konstaterar att regleringen om neutrala förpackningar (”plain packaging”), där detaljhandelsförpackningarna inte får skilja sig från varandra och man med hjälp av dem inte får främja försäljningen av en produkt, också enligt den gällande tobakslagen gäller detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. I den nu aktuella propositionen föreslås det i princip på motsvarande sätt också att detaljhandelsförpackningarna för rökfria nikotinprodukter görs enhetliga. Närmare bestämmelser om detta skulle utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. 

Utskottet ser det som ändamålsenligt att bestämmelser om rökfria nikotinprodukter utfärdas på det sätt som föreslås i propositionen. Utskottet föreslår därför att åtgärdsmotion AM 24/2024 rd förkastas. 

DETALJMOTIVERING

74 §. Allmänna rökförbud.

I 1 mom. 6 punkten finns en hänvisning till 13 § 1 mom. 2 punkten i hälsoskyddslagen. Den paragrafen har ändrats genom lag 1187/2021 på så sätt att förteckningen över anmälningsskyldiga verksamheter i 1 mom. i stället är en hänvisning till de verksamhetsställen och verksamheter som räknas upp i bilagan till lagen. Eftersom 13 § 1 mom. 2 punkten i hälsoskyddslagen har utgått genom ändringen, föreslår utskottet att hänvisningen i 74 § 1 mom. 6 punkten i tobakslagen ändras så att den gäller 13 § 1 mom. i hälsoskyddslagen. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 38/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen förkastar åtgärdsmotion AM 24/2024 rd. Riksdagen godkänner ett uttalande. (Utskottets förslag till uttalande) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av tobakslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i tobakslagen (549/2016) 2 § 25 och 33 punkten, 6 § 1 punkten, det inledande stycket i 8 § 1 mom., 22 § 1 mom., 30 § 3 mom., 31 och 34 §, det inledande stycket i 40 §, 44 § 1 mom., rubriken för 48 §, 48 § 1 mom., 50 § 1 mom., 52 a §, 53 § 1 mom., 58 och 59 §, 60 § 2 mom. 1 punkten, 60 § 3 och 4 mom., 62, 65 och 66 §, 67 § 1 mom. 3 punkten, 74 § Utskottet föreslår en ändring 1 mom. 6 punkten och Slut på ändringsförslaget 3 mom., 81 §, 90 § 1 mom. 1 och 2 punkten, 90 § 3 mom. 3 punkten, 91 § 2 mom., det inledande stycket i 91 § 4 mom., 91 § 4 mom. 5 punkten, 94 § 2 och 3 mom., 97 § 1 mom. 1, 2 och 6 punkten, det inledande stycket i 100 § 1 mom., 100 § 1 mom. 3 och 4 punkten, 109 §, 113 § 2 mom. samt 117, 118 och 119 §, 
av dem det inledande stycket i 8 § 1 mom. sådant det lyder i lag 547/2022, det inledande stycket i 40 § sådant det lyder i lag 136/2022, 52 a, 58 och 65 §, 74 § Utskottet föreslår en ändring 1 mom. 6 punkten och  Slut på ändringsförslaget3 mom., det inledande stycket i 91 § 4 mom., 91 § 4 mom. 5 punkten, 94 § 3 mom. och 117 § sådana de lyder i lag 283/2022, 60 § 4 mom., 97 § 1 mom. 1, 2 och 6 punkten och 109 § sådana de lyder i lag 1374/2016, 94 § 2 mom. sådant det lyder i lag 701/2018, det inledande stycket i 100 § 1 mom. och 100 § 1 mom. 3 och 4 punkten sådana de lyder i lag 262/2022 och 119 § sådan den lyder i lag 248/2019, och 
fogas till 2 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 248/2019, 1170/2022 och 212/2023, en ny 14 a-punkt, till lagen nya 25 a, 29 a, 29 b och 39 a–39 c §, till 67 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lag 283/2022, en ny 4 punkt, till 80 § ett nytt 2 mom. och till 91 § 4 mom., sådant det lyder i lag 283/2022, nya 6 och 7 punkter som följer: 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
14 a) rökfria nikotinprodukter tobakssurrogat som till användningssättet motsvarar en i 10–12 punkten avsedd tobaksprodukt och som innehåller nikotin, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
25) karakteristisk doft eller smak en doft eller smak av annat än tobak, till följd av en tillsats eller kombination av tillsatser, som är tydligt märkbar före eller under användningen av en tobaksprodukt, nikotinvätska, nikotinfri vätska för förångning eller rökfri nikotinprodukt, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
33) försäljningsdisk kundtjänsten på ett försäljningsställe från vilken tobaksprodukter, nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter överlåts eller säljs, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6 § 
Valviras uppgifter 
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) ska styra regionförvaltningsverken och kommunerna när de fullgör sina uppgifter enligt denna lag. Valvira ska övervaka 
1) efterlevnaden av bestämmelserna om ingredienser, utsläpp, brandsäkerhet, kvalitet och tekniska egenskaper i fråga om tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare, nikotinvätskor, nikotinfria vätskor för förångning, örtprodukter för rökning och rökfria nikotinprodukter, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8 § 
Kommunens uppgifter 
Kommunen ska inom sitt område i samarbete med välfärdsområdet sörja för den lokala verksamheten för rökavvänjning och avvänjning från användning av andra nikotinhaltiga produkter. Kommunen ska inom sitt område övervaka 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
22 § 
Allmänna skyldigheter för tillverkare och importörer av vissa andra produkter 
Tillverkare och importörer av sådana elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare, nikotinvätskor, nikotinfria vätskor för förångning, örtprodukter för rökning eller rökfria nikotinprodukter som är avsedda att säljas eller på annat överlåtas i näringsverksamhet svarar för att dessa produkter stämmer överens med gällande bestämmelser och föreskrifter. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
25 a § 
Krav för rökfria nikotinprodukter 
Till konsumenter får inte säljas eller på annat sätt överlåtas rökfria nikotinprodukter som 
1) innehåller mer nikotin än 16,6 milligram per gram produkt, 
2) har en karakteristisk doft eller smak; rökfria nikotinprodukter får dock smaka mentol, mint, te, ingefära, rosmarin eller trä. 
Rökfria nikotinprodukter får inte säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter som färdiga dosenheter vars vikt understiger 0,5 gram eller överstiger 1 gram. 
Vad som i 11 § 1 mom. 2, 3, 5, 7 och 9 punkten föreskrivs om tobaksprodukter tillämpas även på rökfria nikotinprodukter. 
29 a § 
Anmälningar om rökfria nikotinprodukter 
En tillverkare eller importör av rökfria nikotinprodukter ska på förhand göra en anmälan till Valvira om en produkt som den avser att börja sälja eller på annat sätt överlåta till konsumenter. Det ska också göras en anmälan för varje väsentlig ändring av produkten innan den ändrade produkten börjar säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter. 
Den anmälan som avses i 1 mom. ska innehålla 
1) tillverkarens namn och kontaktuppgifter, en ansvarig juridisk eller fysisk person inom EU och importören till EU, 
2) en förteckning över alla ingredienser som ingår i produkten, uppdelad på varumärke och sort, med uppgift om kvantiteter på ingredienserna, 
3) toxikologiska uppgifter avseende produktens ingredienser och utsläpp, särskilt med hänsyn till deras beroendeframkallande effekter, 
4) information om nikotindoser och nikotinupptag vid konsumtion under förhållanden som är normala eller som rimligen kan förutses, 
5) en försäkran om att tillverkaren eller importören tar fullt ansvar för produktens kvalitet och säkerhet när den släpps ut på marknaden och används under förhållanden som är normala eller som rimligen kan förutses. 
29 b § 
Försäljningsvolymer för rökfria nikotinprodukter 
Tillverkaren eller importören av rökfria nikotinprodukter ska årligen till Valvira lämna uppgifter om försäljningsvolymerna för rökfria nikotinprodukter, uppdelade på varumärke och sort. 
30 § 
Metod, format och tidpunkt för lämnande av uppgifter om vissa andra produkter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Närmare bestämmelser om metoden och formatet för lämnande av de uppgifter som avses i 26, 27, 29 a och 29 b § och om tidpunkten för lämnande av de uppgifter som avses i 27 §, 28 § 1 mom. och 29 b § får utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. 
31 § 
Allmänna bestämmelser för detaljhandelsförpackningar 
Tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare, örtprodukter för rökning, nikotinvätskor, nikotinfria vätskor för förångning och rökfria nikotinprodukter får säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter endast i detaljhandelsförpackningar som stämmer överens med denna lag och bestämmelser som utfärdats med stöd av den samt med relevant EU-lagstiftning. Cigarrer får dock överlåtas även separat, om de är försedda med de märkningar som avses i 32 § 1 mom. 1 punkten. 
34 § 
Minsta tillåtna förpackningsstorlek för tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter 
Detaljhandelsförpackningar med tobaksprodukter ska innehålla minst 20 cigaretter, 30 gram rull- eller piptobak eller 10 cigariller. Detaljhandelsförpackningar med rökfria nikotinprodukter ska innehålla minst 20 dosenheter eller 30 gram produkter i lösvikt. 
Tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter får inte, med undantag för cigarrer, säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenterna i detaljhandelsförpackningar som innehåller mindre förpackningar eller som kan delas upp i mindre förpackningar. 
I syfte att genomföra EU-lagstiftningen får det genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet föreskrivas om minsta tillåtna storlek på detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter. 
39 a § 
Märkning av detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter 
Detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter ska vara försedda med 
1) en förteckning över alla ingredienser som ingår i produkten i fallande viktordning, 
2) uppgift om produktens nikotinhalt och fördelningen per dos, 
3) tillverkarens satsnummer, 
4) en rekommendation om att förvara produkten utom räckhåll för barn, 
5) hälsovarningar på finska och svenska. 
Vad som föreskrivs i 33 § tillämpas med undantag för dess 2, 5 och 8 punkt även på detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter. 
På detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter får produktens produktnamn och produktgrupp, tillverkarens eller importörens firma och kontaktuppgifter samt produktens förpackningsstorlek, smak och streckkod anges så att detaljhandelsförpackningen i fråga om sin märkning inte skiljer sig från andra detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter och så att märkningen inte främjar försäljningen av produkten. 
Om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag, får detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter inte vara försedda med andra märkningar än de som enligt 1–3 mom. är obligatoriska eller tillåtna på detaljhandelsförpackningar. 
Genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet får det utfärdas närmare bestämmelser om 
1) text, teckensnitt, teckengrad, färg, storlek, placering och andra specifikationer för de hälsovarningar som avses i 1 mom. 5 punkten, 
2) teckensnitt, teckengrad, färg, yta, placering och andra specifikationer för de märkningar som avses i 3 mom.; genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet får det även föreskrivas om undantag från kravet på enhetlighet enligt 3 mom. i fråga om specifikationer för märkningarna, förutsatt att det rör sig om mindre undantag som inte främjar försäljningen av produkten. 
39 b § 
Utformningen i övrigt av detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter 
En detaljhandelsförpackning för rökfria nikotinprodukter får inte i fråga om form, färg, material eller annan utformning skilja sig från andra detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter, och försäljningen av produkten får inte främjas genom detaljhandelsförpackningens utformning. 
Närmare bestämmelser om former, färger, material och annan utformning som är tillåtna i fråga om detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter får utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. Genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet får det även föreskrivas om undantag från kravet på enhetlighet enligt 1 mom. i fråga om utformningen av detaljhandelsförpackningar, förutsatt att det rör sig om mindre undantag som inte främjar försäljningen av produkten. 
39 c § 
Utformningen av rökfria nikotinprodukter 
En rökfri nikotinprodukt får inte i fråga om form, färg, yta eller annan utformning skilja sig från andra rökfria nikotinprodukter i samma produktgrupp, och försäljningen av produkten får inte främjas genom produktens utformning. 
Närmare bestämmelser om form, färg, yta och annan utformning som är tillåtna i fråga om rökfria nikotinprodukter får utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. Genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet får det även föreskrivas om undantag från kravet på enhetlighet enligt 1 mom. i fråga om de rökfria nikotinprodukternas utformning, förutsatt att det rör sig om mindre undantag som inte främjar försäljningen av produkten. 
40 § 
Undantag för varningsmärkning i utrikestrafik 
Vad som i 32 § 1 mom. 1 punkten, 36 § 1 mom. 5 punkten, 39 § 1 mom. och 39 a § 1 mom. 5 punkten föreskrivs om användningen av finska och svenska i varningsmärkningar tillämpas inte i fråga om försäljning av tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare, örtprodukter för rökning och rökfria nikotinprodukter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
44 § 
Tillståndsplikt för detaljhandel 
Tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter får säljas eller på annat sätt överlåtas i detaljhandel endast om den kommun där försäljningsstället ligger har beviljat ett detaljhandelstillstånd för försäljningsstället och tillståndshavaren. Tillstånd för detaljhandel i ett mobilt kommunikationsmedel beviljas dock av hemkommunen för den som ansöker om tillstånd. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
48 § 
Anmälan om detaljhandel med nikotinvätska och rökfria nikotinprodukter 
Den som har ett sådant detaljhandelstillstånd för tobaksprodukter som beviljats med stöd av den gamla tobakslagen får på samma försäljningsställe även sälja nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter, efter att först ha gjort en skriftlig anmälan till den kommun som beviljat tillståndet och lämnat en uppdatering av de uppgifter som avses i 46 § 1 mom. till kommunen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
50 § 
Anmälningsplikt för partihandel 
Partihandel med tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter får bedrivas av den som har gjort en skriftlig anmälan om saken till den kommun där försäljningsstället ligger. Anmälan ska innehålla de uppgifter som avses i 46 § 1 mom. Motsvarande anmälan ska göras före en väsentlig förändring i verksamheten och om verksamheten upphör. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
52 a § 
Förbud mot försäljning av produkter avsedda för smaksättning av tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter 
Till konsumenter får inte säljas eller på annat sätt överlåtas produkter vars syfte är att i en tobaksprodukt eller rökfri nikotinprodukt skapa en karakteristisk doft eller smak. 
53 § 
Förbud mot försäljning till minderåriga 
Tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter får inte säljas eller på annat sätt överlåtas eller förmedlas till den som inte har fyllt 18 år. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
58 § 
Förbud mot distansförsäljning 
Gränsöverskridande distansförsäljning av tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, nikotinvätskor, örtprodukter för rökning och rökfria nikotinprodukter är förbjuden. Inte heller en näringsidkare som är etablerad i Finland får sälja eller på annat sätt överlåta sådana produkter till konsumenter med hjälp av ett sådant medel för distanskommunikation som avses i 6 kap. 7 § 2 mom. i konsumentskyddslagen (38/1978). 
59 § 
Förbud mot försäljning på tullauktion 
Tobaksprodukter, örtprodukter för rökning, elektroniska cigaretter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter får inte säljas på tullauktion. 
60 § 
Begränsningar i partihandel 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Nikotinvätskor får säljas i parti endast till sådana partiaffärer som gjort anmälan enligt 50 §, för återförsäljning, och till den som 
1) har ett sådant detaljhandelstillstånd som avses i 44 § och i enlighet med 46 § 1 mom. 2 punkten eller 49 § har angett att den säljer nikotinvätskor; vad som ovan i detta moment föreskrivs om nikotinvätskor tillämpas även på rökfria nikotinprodukter, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Tobaksprodukter, nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter får inte säljas i parti på sådana ställen som avses i 45 § 3 mom. 
Dessutom får tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter säljas i parti till detaljförsäljare som inte behöver ha ett detaljhandelstillstånd enligt denna lag och till partiförsäljare som inte omfattas av anmälningsplikten enligt denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
62 § 
Införselförbud som gäller för minderåriga 
Den som inte har fyllt 18 år får inte föra in tobaksprodukter eller tobakssurrogat i landet. 
65 § 
Förbud mot införsel med hjälp av ett medel för distanskommunikation 
En privatperson får inte från en näringsidkare skaffa eller ta emot tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, nikotinvätskor, örtprodukter för rökning eller rökfria nikotinprodukter per post, som varutransport eller på något annat sätt från andra länder. 
66 § 
Tidsgränser för resandeinförsel 
En i Finland bosatt person som på något annat sätt än med flyg anländer till Finland från ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet får inte föra in tobaksprodukter, nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter i landet, om hans eller hennes resa har varat högst 24 timmar. 
En utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet bosatt person som på något annat sätt än med flyg anländer till Finland från ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet får inte föra in tobaksprodukter, nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter i landet, om hans eller hennes vistelse i Finland inte är en genomresa och varar högst tre dygn. 
Trots vad som föreskrivs i 1 mom. får personen föra in tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter i landet, om det är uppenbart att de har skaffats före utresan från Finland. Trots vad som föreskrivs i 2 mom. får personen föra in nämnda produkter i landet, om det är uppenbart att de är avsedda för hans eller hennes personliga bruk under vistelsen i Finland. 
67 § 
Kvantitativa begränsningar för resandeinförsel 
En privatperson får inte 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) när det gäller örtprodukter för rökning vars detaljhandelsförpackningar är märkta på ett sätt som avviker från 39 § 1 mom. föra in mer än 200 enheter färdigrullade produkter och 250 gram produkter i lösvikt i landet, 
4) när det gäller rökfria nikotinprodukter vars detaljhandelsförpackningar är märkta på ett sätt som avviker från 39 a § 1 mom. 5 punkten föra in mer än 1 000 gram sådana produkter i landet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
74 § 
Allmänna rökförbud 
Tobaksrökning är förbjuden 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) på allmänna badstränder från ingången av maj till utgången av september; med allmän badstrand avses en badstrand där den kommunala hälsoskyddsmyndigheten förväntar sig att ett stort antal människor badar och om vilken det ska göras en anmälan enligt 13 § 1 mom. Utskottet föreslår en strykning 2 punkten  Slut på strykningsförslageti hälsoskyddslagen (763/1994). (Ny) 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Rökfria tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter får inte användas i lokaler eller på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning och inte heller på utomhuslekplatser. 
80 § 
Anslag om rökförbud 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som i 1 mom. föreskrivs om rökförbud tillämpas även på förbudet enligt 74 § 3 mom. mot användning av rökfria tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter. 
81 § 
Verkställighet av rökförbud 
Om någon bryter mot ett rökförbud enligt 74 § 1 mom. och trots uppmaning inte avbryter tobaksrökningen, får innehavaren av lokalen eller utomhusområdet eller dennes representant avlägsna personen i fråga därifrån, om detta inte kan anses oskäligt. Vad som ovan föreskrivs om rökförbud tillämpas även på förbudet enligt 74 § 3 mom. mot användning av rökfria tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter. 
90 § 
Avgifter för behandling av ansökningar och anmälningar 
Kommunen tar ut avgift enligt en av kommunen godkänd taxa för 
1) behandling av ansökan om detaljhandelstillstånd enligt 44 §; avgift tas ut också för en anmälan om ändring av ett detaljhandelstillstånd när det är fråga om utvidgning av detaljhandeln till nya produktgrupper, 
2) behandling av anmälan om detaljhandel med nikotinvätska eller rökfria nikotinprodukter enligt 48 §, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Valvira kan av tillverkare och importörer ta ut avgift för 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) mottagning, lagring, hantering, analys och offentliggörande av uppgifter som lämnats till verket med stöd av 14–16, 18, 20, 26–29, 29 a och 29 b § samt anknytande åtgärder, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
91 § 
Avgifter för övervakningen enligt tobakslagen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Övervakningsavgiften är högst 500 euro per försäljningsdisk. Om en aktör dock i enlighet med 46 § 1 mom. 2 punkten eller 50 § 1 mom. har gjort en anmälan om detalj- eller partihandel med både tobaksprodukter och nikotinvätskor eller har gjort en anmälan enligt 48 § om detaljhandel med nikotinvätskor, tas högst dubbel övervakningsavgift ut. Vad som ovan i detta moment föreskrivs om nikotinvätskor tillämpas även på rökfria nikotinprodukter. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För att täcka de kostnader som övervakningen enligt denna lag orsakar tar Valvira årligen ut en övervakningsavgift hos tillverkare och importörer av tobaksprodukter, nikotinvätskor, nikotinfria vätskor för förångning och rökfria nikotinprodukter. Övervakningsavgiften bildas enligt följande på basis av de försäljningsvolymer som tillverkaren eller importören under det föregående kalenderåret har rapporterat till Valvira med stöd av 16, 27 och 29 b §: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
5) nikotinvätskor och nikotinfria vätskor för förångning: 0,01 euro per milliliter, 
6) rökfria nikotinprodukter som säljs i dosenheter: 0,001 euro per styck, 
7) andra rökfria nikotinprodukter: 1,7 euro per kilogram. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
94 § 
Registrering och offentliggörande av uppgifter om produkttillsyn 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Valvira gör de uppgifter som erhållits med stöd av 14 § 1 mom. 1–4 punkten och 15, 18, 26, 29, 29 a och 29 b §, med undantag för företagshemligheter, tillgängliga för allmänheten på en webbplats, där det bara kan göras enskilda sökningar med produktnamnet eller namnet eller företags- och organisationsnumret på den registrerade som sökvillkor. 
Med avvikelse från 16 § 3 mom. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) ska namnet på en sådan fysisk person som avses i 26 § 2 mom. 1 punkten och 29 a § 2 mom. 1 punkten i denna lag offentliggöras som sådant när uppgifter görs tillgängliga i enlighet med 2 mom. i denna paragraf. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
97 § 
Återkallande av detaljhandelstillstånd 
Kommunen får återkalla ett i 44 § avsett eller ett med stöd av den gamla tobakslagen beviljat detaljhandelstillstånd för minst en vecka och högst sex månader, om innehavaren av detaljhandelstillståndet, trots att kommunen eller en annan tillsynsmyndighet gett en skriftlig varning eller trots en straffrättslig påföljd 
1) säljer eller på annat sätt överlåter sådana tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare, nikotinvätskor, nikotinfria vätskor för förångning, örtprodukter för rökning eller rökfria nikotinprodukter vars detaljhandelsförpackningar strider mot bestämmelserna i 5 kap., 
2) låter bli att göra en anmälan om försäljning av nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter i enlighet med 48 § eller lämna väsentliga uppgifter som avses i 49 §, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) i strid med 58 § säljer eller på annat sätt överlåter tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter till konsumenter med hjälp av ett medel för distanskommunikation, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
100 § 
Försäljningsförbud 
Valvira kan förbjuda försäljning och annan överlåtelse av tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, nikotinvätska, nikotinfri vätska för förångning, örtprodukter för rökning och rökfria nikotinprodukter, om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) tillverkaren eller importören inte har lämnat uppgifter enligt 14–16, 18, 20, 26, 27, 29, 29 a eller 29 b § till Valvira på föreskrivet sätt, inom föreskriven tid eller i föreskrivet format eller om de uppgifter som lämnats inte är korrekta, 
4) tillverkaren eller importören inte har betalat Valvira de avgifter som avses i 90 § 3 mom. eller 91 § 4 mom. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
109 § 
Brott vid försäljning av tobak 
Den som uppsåtligen 
1) i strid med 53 § 1 mom. säljer eller på annat sätt mot ersättning överlåter eller förmedlar tobaksprodukter, nikotinvätska eller rökfria nikotinprodukter till någon som inte har fyllt 18 år, 
2) i strid med 51 § säljer eller på annat sätt mot ersättning överlåter eller förmedlar tuggtobak, tobak för användning i näsan eller tobak för användning i munnen, 
3) i strid med 44 § i näringsverksamhet säljer eller på annat sätt överlåter tobaksprodukter, nikotinvätska eller rökfria nikotinprodukter utan detaljhandelstillstånd eller utan att göra en anmälan om detaljhandel med nikotinvätska eller rökfria nikotinprodukter enligt 48 §, eller 
4) i strid med 60 § i partihandel säljer eller på annat sätt överlåter tobaksprodukter, nikotinvätska eller rökfria nikotinprodukter till någon annan än en sådan aktör som avses i den paragrafen, 
ska för brott vid försäljning av tobak dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. 
113 § 
Rökningsförseelse 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som föreskrivs om tobaksrökning i 1 mom. gäller även rökning av örtprodukter för rökning och användning av elektroniska cigaretter samt användning av rökfria tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter i strid med 74 § 3 mom. i lokaler eller på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning och på utomhuslekplatser. 
117 § 
Ytterförpackningar 
Vad som i denna lag föreskrivs om detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter, örtprodukter för rökning, elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare, nikotinfri vätska för förångning och rökfria nikotinprodukter gäller även eventuella ytterförpackningar, med undantag av 32 § 1 mom. 2 punkten, 34 och 35 § samt 6 kap. 
118 § 
Förbud mot innehav 
Den som inte har fyllt 18 år får inte inneha tobaksprodukter eller tobakssurrogat. 
119 § 
Förstöring 
En anhållningsberättigad tjänsteman får bevisligen förstöra eller låta förstöra en sådan tobaksprodukt, örtprodukt för rökning, elektronisk cigarett, nikotinvätska eller rökfri nikotinprodukt jämte förpackning som kan tas i beslag om det finns skäl att anta att den kommer att förklaras förverkad och som inte har något nämnvärt försäljnings- eller bruksvärde. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . Bestämmelserna i 25 a och 34 § samt 39 a § 1 mom. träder dock i kraft sex månader efter ikraftträdandet av denna lag och bestämmelserna i 39 a § 2–4 mom., 39 b och 39 c § och 80 § 2 mom. ett år efter ikraftträdandet av denna lag. 
Vad som föreskrivs i 65 § tillämpas inte på rökfria nikotinprodukter som har skaffats före ikraftträdandet av denna lag. 
I fråga om rökfria nikotinprodukter som säljs eller på annat sätt överlåts till konsumenter i Finland vid ikraftträdandet av denna lag ska den anmälan som avses i 29 a § göras inom sex månader från ikraftträdandet. Tillverkare och importörer av rökfria nikotinprodukter ska första gången lämna de uppgifter som avses i 29 b § till Valvira det kalenderår som följer på ikraftträdandet av denna lag. 
En näringsidkare som vid ikraftträdandet av denna lag säljer eller på annat sätt överlåter rökfria nikotinprodukter i detaljhandel och som inom tre månader från ikraftträdandet till kommunen lämnar en i 46 § avsedd tillståndsansökan om detaljhandel med rökfria nikotinprodukter eller gör en i 48 § avsedd anmälan om detaljhandel med rökfria nikotinprodukter får trots vad som föreskrivs i 44 § 1 mom. sälja eller på annat sätt överlåta rökfria nikotinprodukter i detaljhandel under ett år från ikraftträdandet. 
En näringsidkare som vid ikraftträdandet av denna lag säljer eller på annat sätt överlåter rökfria nikotinprodukter i partihandel och som inom tre månader från ikraftträdandet till kommunen gör en i 50 § föreskriven anmälan om partihandel med rökfria nikotinprodukter får trots vad som föreskrivs i 50 § sälja rökfria nikotinprodukter i parti under ett år från ikraftträdandet. En näringsidkare får trots vad som föreskrivs i det inledande stycket i 60 § 2 mom. sälja eller på annat sätt överlåta för återförsäljning rökfria nikotinprodukter under tre månader från ikraftträdandet av denna lag samt trots vad som föreskrivs i 1 punkten i det momentet under ett år från ikraftträdandet, om köparen kan visa att denne har gjort en sådan ansökan eller anmälan som avses i den punkten. 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets förslag till uttalande

Utskottet förutsätter att statsrådet följer hur den nu föreslagna regleringen fungerar särskilt med tanke på främjandet av folkhälsan, minskningen av skillnaderna i välfärd och hälsa samt förebyggandet av användningen bland unga och vid behov snabbt vidtar åtgärder för att ändra regleringen. I synnerhet om det i de andra nordiska länderna föreskrivs lägre gränsvärden för nikotinhalten än i Finland eller strängare begränsningar av smakämnen eller tillsatser bör regleringen göras enhetlig till denna del. Dessutom ska statsrådet följa användningen av nikotinpreparat och vilka konsekvenser användningen har särskilt för personer under 20 år. 
Helsingfors 20.9.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Krista Kiuru sd 
 
vice ordförande 
Mia Laiho saml 
 
medlem 
Kim Berg sd 
 
medlem 
Maaret Castrén saml (delvis) 
 
medlem 
Hanna-Leena Mattila cent 
 
medlem 
Ville Merinen sd 
 
medlem 
Ilmari Nurminen sd 
 
medlem 
Aino-Kaisa Pekonen vänst (delvis) 
 
medlem 
Minna Reijonen saf 
 
medlem 
Anne Rintamäki saf (delvis) 
 
medlem 
Päivi Räsänen kd 
 
medlem 
Pia Sillanpää saf 
 
medlem 
Markku Siponen cent 
 
medlem 
Oskari Valtola saml 
 
medlem 
Henrik Wickström sv 
 
medlem 
Ville Väyrynen saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Päivi Salo.  
 

Reservation 1

Motivering

Syftet med tobakslagen är att användningen av tobaksprodukter och andra nikotinhaltiga produkter som innehåller för människor giftiga ämnen och orsakar beroende ska upphöra. Rökavvänjning bidrar till folkhälsomålen och minskar förekomsten av tobaksrelaterade sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och lungsjukdomar. 

Finland har hittills målmedvetet vidtagit åtgärder för att avsevärt minska rökningen och förhindra att fler börjar röka. Enligt Institutet för hälsa och välfärd orsakar rökning fortfarande samhället kostnader på cirka 1,3 miljarder euro. Tobaksrökning medför cirka 340 miljoner euro i utgifter för hälso- och sjukvården. En minskning av tobaksrökningen och avvänjning från tobaksprodukter är därför mycket motiverad också ur ekonomisk synvinkel. 

Den lagändring som regeringen föreslår styr utvecklingen delvis i rätt riktning, men är delvis otillräcklig. Det finns inga hälsopolitiska motiveringar för alla detaljer i propositionen och därför kan vi inte godkänna dem. Vi är också oroade över hur nya produkter som ersätter tobak marknadsförs bland unga. 

I denna reservation föreslår vi ändringar som kan skydda unga människor från att börja röka, minska användningen av tobaksprodukter, de skador som användningen av tobaksprodukter och det beroende som uppstår samt på lång sikt förbättra folkhälsan. 

Nikotinhalten bör sänkas till 12 milligram per gram

Nikotin orsakar betydande skador på människan redan vid låga halter. Det är särskilt skadligt för växande barn och unga samt för foster. Enligt sakkunnigyttranden till utskottet ökar risken för nikotinberoende när nikotinmängden ökar. Höga nikotinhalter ökar risken för förgiftning och gör tobaksprodukterna särskilt beroendeframkallande, vilket gör det svårt att sluta använda tobaksprodukter och ökar de långsiktiga hälsoriskerna. 

Att sänka nikotinhalten till en nordisk nivå på 12 milligram per gram skulle vara ett enkelt och effektivt sätt att minska tobaksprodukternas beroendeframkallande effekt. En sänkning av nikotinhalten i tobaksprodukter skulle avsevärt minska risken för beroende, särskilt bland ungdomar och konsumenter av nya tobaksprodukter. En minskning av nikotindoserna gör det också lättare att sluta röka, eftersom abstinenssymtom då också blir lindrigare. 

Förbud mot tillsatser och smaker i rökfria nikotinprodukter

Tillsatserna i tobaksprodukter lockar särskilt ungdomar att prova och fortsätta använda tobaksprodukter. Tobakslagen förbjuder redan nu tillsättning av karakteristiska dofter och smaker i cigaretter, rulltobak samt nikotinfria och nikotinhaltiga vätskor som används i elektroniska cigaretter. Förbudet mot dofter och smaktillsatser bör utsträckas till att gälla alla produkter som omfattas av tobakslagen. Det omfattande utbud av rökfria nikotinprodukter som tillåts genom lagförslaget är inte hälsopolitiskt motiverat. 

De söta smaker som i propositionen tillåts för rökfria nikotinprodukter, såsom mentol och mint, döljer den dåliga smak som är karakteristisk för tobak och kan ge den felaktiga uppfattningen att produkten är ofarlig. Dessa tillsatser kan också bidra till att öka de negativa effekterna av produkterna. Till exempel mentol ökar upptaget av nikotin i blodet, förstärker nikotinets effekt på användarens hjärna och bidrar därmed också till uppkomsten av beroende. 

Ett förbud mot smaker i alla produkter som ersätter tobak skulle vara mycket viktigt för att hindra nya användare från att börja använda tobaksprodukter. Avlägsnandet av tillsatser och smaker skulle göra tobaksprodukter mindre attraktiva och göra det lättare att sluta använda dem. 

Höj åldersgränsen för försäljning, innehav och införsel av tobaksprodukter till 20 år

Om man börjar röka som ung ökar risken för långvarigt beroende och utveckling av allvarliga sanitära olägenheter avsevärt. Över 90 procent av rökarna börjar använda tobaksprodukter före 20 års ålder, vilket innebär att en högre åldersgräns än för närvarande höjer tröskeln för att börja och minskar antalet nya rökare avsevärt. Om de unga själva inte kan köpa tobaksprodukter skulle sannolikheten för att de börjar röka minska. Exempelvis i Förenta staterna har åldersgränsen för köp av tobaksprodukter, såsom cigaretter och elektroniska tobaksprodukter, höjts till 21 år. En höjning av åldersgränsen skulle också i Finland kunna stärka den positiva utvecklingen när det gäller att minska rökningen bland unga. 

För folkhälsans skull är det mycket viktigt förebygga att unga börjar röka. Höjningen av åldersgränsen för köp, innehav och införsel av tobaksprodukter från nuvarande 18 år till 20 år är enligt flera myndigheter och folkhälsoorganisationer ett effektivt sätt att förebygga att unga börjar röka. Enligt Institutet för hälsa och välfärd är metoderna i propositionen inte tillräckliga för att svara mot målen att förebygga förgiftningar och att unga använder tobaksprodukter och nikotinhaltiga produkter som ersätter tobaksprodukter. Därför bör åldersgränserna höjas till 20 år. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner lagförslaget med ändringar. (Reservationens ändringsförslag) 

Reservationens ändringsförslag

Lag om ändring av tobakslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i tobakslagen (549/2016) 2 § 25 och 33 punkten, 6 § 1 punkten, det inledande stycket i 8 § 1 mom., Utskottet föreslår en ändring 11 § 1 och 6 punkten,  Slut på ändringsförslaget22 § 1 mom., 30 § 3 mom., 31 och 34 §, det inledande stycket i 40 §, 44 § 1 mom., rubriken för 48 §, 48 § 1 mom., 50 § 1 mom., 52 a §, 53 § 1 Utskottet föreslår en ändring och 2  Slut på ändringsförslagetmom., 58 och 59 §, 60 § 2 mom. 1 punkten, 60 § 3 och 4 mom., 62, 65 och 66 §, 67 § 1 mom. 3 punkten, 74 § 3 mom., 81 §, 90 § 1 mom. 1 och 2 punkten, 90 § 3 mom. 3 punkten, 91 § 2 mom., det inledande stycket i 91 § 4 mom., 91 § 4 mom. 5 punkten, 94 § 2 och 3 mom., 97 § 1 mom. 1, 2 och 6 punkten, det inledande stycket i 100 § 1 mom., 100 § 1 mom. 3 och 4 punkten, 109 §, 113 § 2 mom. samt 117, 118 och 119 §, 
av dem det inledande stycket i 8 § 1 mom. sådant det lyder i lag 547/2022, Utskottet föreslår en ändring 11 § 6 punkten sådan den lyder i lag 212/2023,  Slut på ändringsförslagetdet inledande stycket i 40 § sådant det lyder i lag 136/2022, 52 a, 58 och 65 §, 74 § 3 mom., det inledande stycket i 91 § 4 mom., 91 § 4 mom. 5 punkten, 94 § 3 mom. och 117 § sådana de lyder i lag 283/2022, 60 § 4 mom., 97 § 1 mom. 1, 2 och 6 punkten och 109 § sådana de lyder i lag 1374/2016, 94 § 2 mom. sådant det lyder i lag 701/2018, det inledande stycket i 100 § 1 mom. och 100 § 1 mom. 3 och 4 punkten sådana de lyder i lag 262/2022 och 119 § sådan den lyder i lag 248/2019, och 
fogas till 2 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 248/2019, 1170/2022 och 212/2023, en ny 14 a-punkt, till lagen nya 25 a, 29 a, 29 b och 39 a–39 c §, till 67 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lag 283/2022, en ny 4 punkt, till 80 § ett nytt 2 mom. och till 91 § 4 mom., sådant det lyder i lag 283/2022, nya 6 och 7 punkter som följer: 
2, 6 och 8 § 
(Som i ShUB) 
Utskottet föreslår en ändring 11 § Slut på ändringsförslaget (Ny) 
Förbjudna tillsatser och egenskaper 
Till konsumenten får inte säljas eller på annat sätt överlåtas 
1) cigaretter, rulltobak eller Utskottet föreslår en strykning upphettade  Slut på strykningsförslagettobaksprodukter med en karakteristisk doft eller smak, (16.2.2023/212) 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) tobaksprodukter Utskottet föreslår en strykning för rökning  Slut på strykningsförslagetmed tillsatser som underlättar upptag av nikotin eller inhalering av rök, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 
22 § 
(Som i ShUB) 
25 a § 
Krav för rökfria nikotinprodukter 
Till konsumenter får inte säljas eller på annat sätt överlåtas rökfria nikotinprodukter som 
1) innehåller mer nikotin än Utskottet föreslår en ändring 12  Slut på ändringsförslagetmilligram per gram produkt, 
2) har Utskottet föreslår en ändring någon Slut på ändringsförslaget smakUtskottet föreslår en strykning ; rökfria nikotinprodukter får dock smaka mentol, mint, te, ingefära, rosmarin eller trä Slut på strykningsförslaget. 
(2 mom. som i ShUB) 
Vad som i 11 § 1 mom. 2, 3, 5, Utskottet föreslår en ändring 6,  Slut på ändringsförslaget7 och 9 punkten föreskrivs om tobaksprodukter tillämpas även på rökfria nikotinprodukter. 
29 a, 29 b, 30, 31 och 34 § 
 
(Som i ShUB) 
39 a § 
Märkning av detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter 
Detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter ska vara försedda med 
(1—4 punkten som i ShUB) 
5) hälsovarningar på finska och svenskaUtskottet föreslår en ändring  samt figurativa varningar för rökfria tobaksprodukters negativa effekter på hälsan Slut på ändringsförslaget. 
(2—5 mom. som i ShUB) 
39 b, 39 c, 40, 44, 48, 50 och 52 a § 
 
(Som i ShUB) 
53 § 
Förbud mot försäljning till Utskottet föreslår en ändring personer under 20 år Slut på ändringsförslaget 
Tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter får inte säljas eller på annat sätt överlåtas eller förmedlas till den som inte har fyllt Utskottet föreslår en ändring 20 Slut på ändringsförslaget år. 
Tobakssurrogat, röktillbehör och elektroniska cigaretter får inte i näringsverksamhet säljas eller på annat sätt överlåtas till den som inte har fyllt Utskottet föreslår en ändring 20 Slut på ändringsförslaget år. (Nytt) 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
58—60 § 
 
(Som i ShUB) 
62 § 
Införselförbud som gäller för Utskottet föreslår en ändring personer under 20 år Slut på ändringsförslaget 
Den som inte har fyllt Utskottet föreslår en ändring 20 Slut på ändringsförslaget år får inte föra in tobaksprodukter eller tobakssurrogat i landet. 
65—67, 74, 80, 81, 90, 91, 94, 97, 100, 109, 113 och 117 § 
 
(Som i ShUB) 
118 § 
Förbud mot innehav 
Den som inte har fyllt Utskottet föreslår en ändring 20 Slut på ändringsförslaget år får inte inneha tobaksprodukter eller tobakssurrogat. 
119 § 
 
(Som i ShUB) 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Ikraftträdandebestämmelsen 
(Som i ShUB) 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 20.9.2024
Hanna-Leena Mattila cent 
 
Markku Siponen cent 
 

Reservation 2

Motivering

Vi stöder propositionen om ändring av tobakslagen på så sätt att nikotinpåsar omfattas av tobakslagens tillämpningsområde och att användningen av rökfria nikotinprodukter förbjuds i lokaler och på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning och på utomhuslekplatser. Vi anser dock att propositionen i alltför hög grad beaktar tobaksindustrins och dagligvaruhandelns intressen och åsidosätter till exempel folkhälsoaspekter och konsekvenserna för barns och ungas hälsa och välfärd. Därför reserverar vi oss mot betänkandet. 

Vid utskottets sakkunnigutfrågning ansåg folkhälsoorganisationerna och de flesta myndigheterna att den föreslagna nikotingränsen (16,6 mg) är för hög. Vi anser att den valda gränsen inte har motiverats på ett trovärdigt sätt i propositionen och att det inte räcker med en märkning enligt den så kallade CLP-förordningen om produktens akuta toxicitet på produktens detaljhandelsförpackning. Också enligt propositionen är den föreslagna nikotingränsen relativt hög och kan vara livshotande särskilt för småbarn. I propositionen konstateras det att en nikotinpåse innehållande 16,6 milligram nikotin kan, om påsen förtärs, döda ett barn som väger drygt 30 kilogram. Vi anser att det är nödvändigt att värna folkhälsan, särskilt barns och ungas hälsa, och fastställa en gräns på högst 12 mg per gram produkt. Även denna gräns är mycket hög jämfört med det som framhålls av många av de sakkunniga som utskottet hört, men går i samma riktning som i våra grannländer. Hittills har det i Sverige inte föreskrivits någon nikotingräns för produkterna, men i mars 2024 publicerades ett betänkande där det föreslås att nikotinhalten får vara högst 12 milligram per gram produkt. Danmark planerar att höja priset på nikotinpåsar till samma nivå som priset på tobaksprodukter, förbjuda karakteristiska dofter och smaker i nikotinpåsarna, med undantag för mentolsmak, samt justera nikotinhalterna till 9 milligram nikotin (förslaget är på remiss). I Estland håller man på att inleda beredning av bestämmelser om nikotinpåsar, medan nikotingränsen i Lettland är 4 mg. I Norge har ingen nikotinpåse godkänts av myndigheterna, men på marknaden finns det nikotinpåsar med tobak som marknadsförs som snus som är tillåtet i landet. Vi anser det viktigt att man i fortsättningen strävar efter en mer enhetlig reglering. Vi föreslår ett uttalande i frågan. 

Regeringen föreslår att ett flertal olika smaker ska vara tillåtna i rökfria nikotinprodukter. Många av de sakkunniga som utskottet hört har kritiserat propositionen. Undersökningar visar att smakämnen ökar ungdomars intresse för tobaks- och nikotinprodukter. Smakerna ger också en mindre skadlig bild av produkterna och sänker tröskeln för försök och användning. I propositionen sägs det att de karakteristiska dofterna och smakerna, inklusive mentol och mint, i och med det nuvarande tobaksdirektivet förbjöds i fråga om vissa tobaksprodukter framför allt på grund av att de konstaterats vara lockande i synnerhet för ungdomar. Enligt sakkunnigyttrandena kommer dessutom de aromämnen som används sannolikt att öka nikotinpåsarnas toxicitet, eftersom en del av aromämnena också ökar upptaget av nikotin och stärker uppkomsten av ett beroende. Regionförvaltningsverket i Södra Finland konstaterar dessutom att det också med tanke på det praktiska genomförandet av tillsynen är mycket problematiskt att tillåta vissa smaker, eftersom det ökar behovet av tolkning och därmed orsakar onödig administrativ börda. Också Kommunförbundet noterar samma missförhållande och föreslår i likhet med många andra att förbudet mot karakteristiska smaker och dofter i rökfria nikotinprodukter bör överensstämma med bestämmelserna i tobakslagen i övrigt. I den föreslagna 25 a § föreslås inget förbud mot sådana tillsatser i rökfria nikotinprodukter som ökar upptaget av nikotin. Det går inte heller i fortsättningen att av nikotinhalten i en nikotinpåse sluta sig till hur mycket nikotin som faktiskt absorberas av produkten. Det är utifrån sakkunnigutfrågningen nödvändigt att förbjuda också tillsatser för att främja hälsan och förebygga skador. Vi föreslår att nikotinpåsar inte får innehålla tillsatser eller smaker som underlättar upptaget av nikotin. 

Under remissförfarandet och utskottets sakkunnigutfrågning ansåg flera folkhälsoorganisationer och myndigheter att åldersgränsen för köp och försäljning av tobaks- och nikotinprodukter bör höjas till 20 år. En höjning av åldersgränsen skulle ha positiva effekter på de ungas hälsa och minska skillnaderna i välfärd och hälsa på befolkningsnivå. Vi anser att regeringen omedelbart bör vidta åtgärder för att höja åldersgränsen i tobakslagen till 20 år. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner lagförslaget med ändringar (Reservationens ändringsförslag) och att riksdagen godkänner ett uttalande. (Reservationens förslag till uttalande) 

Reservationens ändringsförslag

Lag om ändring av tobakslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i tobakslagen (549/2016) 2 § 25 och 33 punkten, 6 § 1 punkten, det inledande stycket i 8 § 1 mom., Utskottet föreslår en ändring 11 § 1 och 6 punkten,  Slut på ändringsförslaget22 § 1 mom., 30 § 3 mom., 31 och 34 §, det inledande stycket i 40 §, 44 § 1 mom., rubriken för 48 §, 48 § 1 mom., 50 § 1 mom., 52 a §, 53 § 1 Utskottet föreslår en ändring och 2  Slut på ändringsförslagetmom., 58 och 59 §, 60 § 2 mom. 1 punkten, 60 § 3 och 4 mom., 62, 65 och 66 §, 67 § 1 mom. 3 punkten, 74 § 3 mom., 81 §, 90 § 1 mom. 1 och 2 punkten, 90 § 3 mom. 3 punkten, 91 § 2 mom., det inledande stycket i 91 § 4 mom., 91 § 4 mom. 5 punkten, 94 § 2 och 3 mom., 97 § 1 mom. 1, 2 och 6 punkten, det inledande stycket i 100 § 1 mom., 100 § 1 mom. 3 och 4 punkten, 109 §, 113 § 2 mom. samt 117, 118 och 119 §, 
av dem det inledande stycket i 8 § 1 mom. sådant det lyder i lag 547/2022, Utskottet föreslår en ändring 11 § 6 punkten sådan den lyder i lag 212/2023,  Slut på ändringsförslagetdet inledande stycket i 40 § sådant det lyder i lag 136/2022, 52 a, 58 och 65 §, 74 § 3 mom., det inledande stycket i 91 § 4 mom., 91 § 4 mom. 5 punkten, 94 § 3 mom. och 117 § sådana de lyder i lag 283/2022, 60 § 4 mom., 97 § 1 mom. 1, 2 och 6 punkten och 109 § sådana de lyder i lag 1374/2016, 94 § 2 mom. sådant det lyder i lag 701/2018, det inledande stycket i 100 § 1 mom. och 100 § 1 mom. 3 och 4 punkten sådana de lyder i lag 262/2022 och 119 § sådan den lyder i lag 248/2019, och 
fogas till 2 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 248/2019, 1170/2022 och 212/2023, en ny 14 a-punkt, till lagen nya 25 a, 29 a, 29 b och 39 a–39 c §, till 67 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lag 283/2022, en ny 4 punkt, till 80 § ett nytt 2 mom. och till 91 § 4 mom., sådant det lyder i lag 283/2022, nya 6 och 7 punkter som följer: 
2, 6 och 8 § 
(Som i ShUB) 
Utskottet föreslår en ändring 11 § Slut på ändringsförslaget (Ny) 
Förbjudna tillsatser och egenskaper 
Till konsumenten får inte säljas eller på annat sätt överlåtas 
1) cigaretter, rulltobak eller Utskottet föreslår en strykning upphettade  Slut på strykningsförslagettobaksprodukter med en karakteristisk doft eller smak, (16.2.2023/212) 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) tobaksprodukter Utskottet föreslår en strykning för rökning  Slut på strykningsförslagetmed tillsatser som underlättar upptag av nikotin eller inhalering av rök, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 
22 § 
(Som i ShUB) 
25 a § 
Krav för rökfria nikotinprodukter 
Till konsumenter får inte säljas eller på annat sätt överlåtas rökfria nikotinprodukter som 
1) innehåller mer nikotin än Utskottet föreslår en ändring 12  Slut på ändringsförslagetmilligram per gram produkt, 
2) har Utskottet föreslår en ändring någon Slut på ändringsförslaget smakUtskottet föreslår en strykning ; rökfria nikotinprodukter får dock smaka mentol, mint, te, ingefära, rosmarin eller trä Slut på strykningsförslaget. 
(2 mom. som i ShUB) 
Vad som i 11 § 1 mom. 2, 3, 5, Utskottet föreslår en ändring 6,  Slut på ändringsförslaget7 och 9 punkten föreskrivs om tobaksprodukter tillämpas även på rökfria nikotinprodukter. 
29 a, 29 b, 30, 31 och 34 § 
 
(Som i ShUB) 
39 a § 
Märkning av detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter 
Detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter ska vara försedda med 
(1—4 punkten som i ShUB) 
5) hälsovarningar på finska och svenskaUtskottet föreslår en ändring  samt figurativa varningar för rökfria tobaksprodukters negativa effekter på hälsan Slut på ändringsförslaget. 
(2—5 mom. som i ShUB) 
39 b, 39 c, 40, 44, 48, 50 och 52 a § 
 
(Som i ShUB) 
53 § 
Förbud mot försäljning till Utskottet föreslår en ändring personer under 20 år Slut på ändringsförslaget 
Tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter får inte säljas eller på annat sätt överlåtas eller förmedlas till den som inte har fyllt Utskottet föreslår en ändring 20 Slut på ändringsförslaget år. 
Tobakssurrogat, röktillbehör och elektroniska cigaretter får inte i näringsverksamhet säljas eller på annat sätt överlåtas till den som inte har fyllt Utskottet föreslår en ändring 20 Slut på ändringsförslaget år. (Nytt) 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
58—60 § 
 
(Som i ShUB) 
62 § 
Införselförbud som gäller för Utskottet föreslår en ändring personer under 20 år Slut på ändringsförslaget 
Den som inte har fyllt Utskottet föreslår en ändring 20 Slut på ändringsförslaget år får inte föra in tobaksprodukter eller tobakssurrogat i landet. 
65—67, 74, 80, 81, 90, 91, 94, 97, 100, 109, 113 och 117 § 
 
(Som i ShUB) 
118 § 
Förbud mot innehav 
Den som inte har fyllt Utskottet föreslår en ändring 20 Slut på ändringsförslaget år får inte inneha tobaksprodukter eller tobakssurrogat. 
119 § 
 
(Som i ShUB) 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Ikraftträdandebestämmelsen 
(Som i ShUB) 
 Slut på lagförslaget 

Reservationens förslag till uttalande

Riksdagen förutsätter att statsrådet aktivt samarbetar med andra länder när det gäller att utveckla regleringen av nikotinprodukter i syfte att minska skillnaderna i hälsa och välfärd. 
Helsingfors 20.9.2024
Ilmari Nurminen sd 
 
Krista Kiuru sd 
 
Kim Berg sd 
 
Ville Merinen sd 
 
Aino-Kaisa Pekonen vänst