Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelussa on aivan oikein kehuttu ja jopa ylistetty meidän hienoa peruskoulua ja meidän taitavia, osaavia opettajia. He tekevät kovaa työtä jopa tavallisena aikana ja nyt poikkeuksellisen kovaa työtä tällaisena aikana. Edustaja Kemppi mielestäni kuitenkin toi esille sitä puolta, mikä tässä salissa on jäänyt kyllä valitettavan vähälle huomiolle, sitä suurta taakkaa, mikä tällä hetkellä opettajien harteilla on, mutta myös sitä, minkä tuossa aiemmin keskustelun aikana toin esille eli erään opettajan viestin, missä hän totesi, että edelleen meillä varhaiskasvatus ja perusopetus 1.—3. luokalla jatkavat toimintaansa ja lähiopetusta antavat opettajat ja varhaiskasvattajat altistuvat joka päivä ilman suojavarusteita lukuisille kontakteille. Ja hän totesi, että Tampereellakin on päivittäin 850 lasta, joista osa on kouluissa puhtaasti päivähoidossa perhetilanteen vuoksi.
Tässä keskustelussa mielestäni on jäänyt liian pienelle huomiolle se, että näistä lapsista aika monet ovat pakon sanelemana siellä koulussa. Ymmärrän sen, että tässä keskustelussa on tuotu esille, että on joitain perheitä ja tilanteita, joissa on hyvä, että lapsi on siellä koulussa ja pääsee kodistaan myös pois tällaisena vakavana aikanakin. Ministeri Anderssonilta tätä kysyin tuossa keskustelun aiemmassa vaiheessa, jolloin hän oli vielä täällä eduskunnassa paikalla, ja hän vastasi ja luetteli vain prosenttimääriä, minkä verran näitä lapsia on. Mutta kun jokaisen prosentin takana, arvoisa hallitus, on ihan oikeita pieniä lapsia.
Ministeri Andersson sanoi, että koulussa 1.—3. luokan oppilaista on noin 8 prosenttia. Jos meillä ikäryhmä on noin 50 000, niin siellä on toistakymmentätuhatta lasta tällä hetkellä koulussa. Varhaiskasvatuksessa on noin 26 prosenttia, eli se on vielä paljon isompi määrä pieniä lapsia, jotka ovat tällä hetkellä päivähoidossa — valtaosa itse asiassa sen takia, että heillä ei ole tällä hetkellä muuta vaihtoehtoa. Vanhemmat ovat kriittisissä töissä ja eivät voi olla lastensa kanssa vastaamassa pienten lasten päivähoidosta tai huolehtimassa etäopetuksesta kodissa, [Hilkka Kemppi: Kyllä!] tai sitten vanhemmilla ei ole etätyömahdollisuutta — he ovat tekemässä sellaista työtä, mistä ei voi olla etätyössä. Ja sitten asia, joka on itse asiassa sukua tälle, on se, että ei ole taloudellista mahdollisuutta. Kun olet sellaisessa työssä, että et pysty etätyötä tekemään, et voi myöskään kotiin jäädä, sen takia, että on maksettava asuntolainat tai vuokrat, kaikki muut juoksevat kulut, sähköt ja muut, ja silloin tulemme siihen tilanteeseen, että on perheitä, joilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta ottaa lastaan pois sieltä isosta lapsijoukosta edes tällaisessa tilanteessa. Sen takia itse peräänkuulutin kyllä sitä, että meidän olisi pitänyt koulut sulkea, kaikki koulut sulkea, antaa näille opettajille mahdollisuus keskittyä etäopetukseen, antaa heidän kuitenkin myös olla pois aina yli kymmenen lapsen joukoista ja taata näille perheille toimeentulo. Siihen esitettiin erilaisia malleja, esimerkiksi päivärahamallin kautta, niin että se ei olisi jäänyt perheen taloudellisesta asemasta kiinni. Vähän hämmästelen, että vasemmistosta ei tätä puolta ole pidetty enempää esillä, että nämä perheet, joilla ei nyt ole mahdollisuutta ottaa lastaan pois sieltä kouluryhmistä, ovat nimenomaan hyvin pienituloisia. Edustaja Kemppi toi esille sitä, että nyt koululuokkia ja oppilaita on yhdistelty, eli siellä ollaan kuitenkin tälläkin hetkellä ei välttämättä normaaliluokkien kokoisissa mutta kuitenkin kohtuullisen suurissakin ryhmissä, ja silloin kun näitä kontakteja tulee enempi, niin se näkyy näin.
Tämä on yksi mahdollisuus ottaa digiloikka. Katsoin tuossa entisen opettajakollegani Anniina Luceniuksen tekemää videota omille pienille etäoppilailleen — erinomaisen hienoa työskentelyä — tai luokanopettaja Matti Kotosen työskentelyä, kuinka hän aloittaa jokaisen päivän erilaisessa hahmossa opettajana videoneuvottelulla koko luokalle, houkuttelee koululaiset sinne katsomaan, miltäs se meidän opettaja tänään näyttää — ja on paljon kaikkea hienoa muuta materiaalia, mitä siellä tulee. Toivottavasti tämä jää tämän kriisin yhdeksi hienoksi puoleksi meille kaikille.
Myös tämä kouluruoka-asia on ollut esillä. Eräs äiti tuossa kirjoitti, että ”kaikki kunnia kouluruualle, yllätti muuten ruuan menekki, pojathan syövät kuin aikuiset”, ja se on totta, että monelle lapselle kouluruoka on erittäin tärkeä juttu. Muistan omilta opettaja-ajoiltani, että maanantaisin ruokaa muuten meni aina normaalia enempi — eli maanantaisin, enempi kuin muina päivinä, lapset olivat usein nälkäisempiä. Sen takia kannustan kyllä kaikkia kuntia ottamaan mallia Janakkalasta, missä tehtiin nyt päätös, että perheille jaetaan raaka-aineita ruokaan kahden viikon satseissa, ja tällä tavalla saadaan muuten ihan kivaa kotitalousoppiakin koululaisille.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä antaa kiitosta erityisoppilaiden opettajille, jotka tekevät sitä lähiopetusta kaikissa tilanteissa, kiitosta myös kuntien ja kaupunkien sivistystoimille erinomaisesta nopeasta toiminnasta ja reagoinnista ja ennen muuta näille koulujemme opettajille ja muulle kouluhenkilökunnalle. He ovat tämän koronakriisinkin isoja työn sankareita.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Arvoisat edustajat, nyt on listalla enää kolme puheenvuoropyyntöä. Samaan aikaan on valmistunut tämä talousvaliokunnan mietintö, ja toivoisin, että ei tarvitsisi keskeyttää tätä istuntoa nyt, vaikka tällä kiire onkin. Koetetaan pitää nämä loput puheenvuorot ytimekkäinä. — Edustaja Eskelinen näyttää esimerkkiä.