I regeringens första tilläggsbudget för 2025 föreslås ett tillägg på 16,3 miljoner euro i statens andel av de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen. Tillägget hänför sig till de föreslagna ändringarna och höjningarna som gäller FPA-ersättningar.
Utvidgningen av FPA-ersättningarna
De Gröna anser att huvudvikten och kärnansvaret när det gäller att ordna social- och hälsovård ska ligga på den offentliga sektorn. Var och en ska få de social- och hälsovårdstjänster som han eller hon behöver i rätt tid och på en hög nivå. När tjänsterna har rätt effekt, riktas rätt och fungerar som en helhet använder vi de gemensamma resurserna på ett förnuftigt sätt.
Regeringens förslag om att utvidga tillämpningsområdet för FPA-ersättningarna har bedömts öka användningen av privata tjänster. Risken är att de föreslagna höjda ersättningarna inte kommer dem som använder tjänsterna till godo utan förs över till priserna på tjänsterna. Propositionen kan också ha negativa konsekvenser för tillgången på personal i välfärdsområdena och för kontinuiteten i vården.
Den privata och tredje sektorn har en viktig kompletterande roll när det gäller att tillhandahålla tjänster. I synnerhet i situationer där välfärdsområdena inte har möjlighet att med till buds stående medel förbättra tillgången till tjänster eller välfärdsområdena av någon anledning har ett begränsat utbud av tjänster, kan det vara motiverat att utnyttja FPA-ersättningarna för att människorna lättare ska få tillgång till vård. FPA-ersättningar ska i huvudsak riktas till noggrant avgränsade servicehelheter, såsom assisterad befruktning och gynekologbesök.
På lång sikt bör åtgärder vidtas för att avveckla flerkanalsfinansieringen. Flerkanalsfinansieringen har bidragit till att bromsa övergången till ett effektivitetsbaserat system.
Sjukvårdsersättningar för assisterad befruktning
Regeringen begränsar sjukvårdsersättningarna för assisterad befruktning endast till behandlingar som grundar sig på medicinska orsaker, vilket missgynnar exempelvis kvinnliga par och ensamstående kvinnor jämfört med par som består av en kvinna och en man, eftersom barnlösheten för dem ofta inte är medicinskt relaterad. Denna skenbart neutrala avgränsning leder till indirekt diskriminering som propositionen inte motiverar på ett godtagbart sätt.
FPA-ersättningarna bör utvidgas till att gälla också dem som behöver vård av sociala orsaker, så att kvinnliga par och ensamstående kvinnor inte får en faktisk ofördelaktig ställning på grund av sexuell läggning eller familjeförhållanden och så att likabehandlingen av dem kan tryggas.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 1
Riksdagen förutsätter att regeringen utan dröjsmål bereder ändringar i lagstiftningen genom vilka FPA-ersättningarna för privat assisterad befruktning utvidgas till att gälla också dem som behöver vård av sociala orsaker, så att kvinnliga par och ensamstående kvinnor inte får en faktisk ofördelaktig ställning på grund av sexuell läggning eller familjeförhållanden och så att likabehandlingen av dem kan tryggas.
Reservationens förslag till uttalande 2
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar åtgärder för att trygga en tillräcklig finansiering av välfärdsområdena, förenkla flerkanalsfinansieringen av social- och hälsovårdstjänsterna och rikta FPA-ersättningarna så att de gäller sådana servicehelheter vars tillgänglighet inte kan förbättras tillräckligt snabbt med de medel som välfärdsområdena har till sitt förfogande.