Finland står vid ett vägskäl. Välfärdstjänsternas framtid utmanas av den fortsatta skuldsättningen. Vi kan gå vidare på den statsledda väg som regeringen har satt upp och som leder till en långsam förtvining. Skuldberget växer, beskattningen skärps, den offentliga sektorn sprider sig, finländarnas köpkraft och välfärd försvagas långsamt men säkert. I slutet av den här vägen väntar bara utsiktslöshet.
Vi kan också välja något annat. Vi kan välja ett människocentrerat fritt Finland där flit belönas, människor ges mer utrymme för företagsamhet, konkurrensen är rättvis, marknaden fungerar och välfärdstjänsterna tryggas. Genom att ge människor möjligheter kan vi skapa tro på framtiden.
Samlingspartiet vill ändra Finlands riktning och återföra vårt land på en hållbar väg. Finland måste föra en ansvarsfull politik som baserar sig på marknadsekonomi och frihet samt hög kompetens. Utgångspunkten för detta är ekonomin. Den ökande levnadsstandarden och den offentliga ekonomin räddas endast genom en livskraftig samhällsekonomi: genom arbete, framtidstro och vilja att bygga upp något nytt. Ekonomisk tillväxt är det enda sättet att finansiera framtida tjänster. Mer än att strypa flödet eller snylta på dina fickor behöver vi tillväxt och hopp om en bättre morgondag.
Det centrala innehållet i politiken är att göra val. Om ingen prioritering görs av utgifterna väljs ytterligare skuldsättning. Att leva på bekostnad av kommande generationer. Med utgiftsramarna för statsfinanserna vill vi säkerställa att politikerna inte alltid överför problem till kommande regeringar och generationer. Nu har ramarna brutits och regeringsprogrammets löfte att sluta leva på kommande generationers bekostnad har förkastats. Så här kan det inte fortsätta.
Det har inte heller hittills varit svårt för politikerna att öka skulden. I mer än tio år har vi spenderat mer än vi har råd med. Och slutet syns inte. Samhällets stora utmaningar från att trygga välfärdstjänsternas finansieringsbas till klimatförändringen och de sociala problemen är inte orsaker till att underlätta skuldsättningen och skrota reglerna för ansvarsfull ekonomi. Tvärtom. En förutsättning för att klara utmaningarna är en stark offentlig ekonomi. Också klimatpolitiken ska vara kostnadseffektiv.
Samlingspartiet vill stärka reglerna för ekonomin. Skuldsättningen ska vändas till en klart nedåtgående trend. Utgiftsökningen kan inte i det oändliga överstiga inkomsterna, eftersom betalningstiden infaller förr eller senare. Därför minskar vi statsskulden betydligt i vår budget. Utan handling kan man dock inte hålla fast vid tillväxten efter coronan.
Grunden för samlingspartiets alternativ är sysselsättning och företagande. Vi vill se till att alla har möjlighet att stödja sig själva genom sitt eget arbete. Vårt mål bör vara en sysselsättningsnivå på 80 procent före 2025. Vår alternativa budget innehåller metoder för att sysselsätta drygt 100 000 människor. Dessutom vill vi utvidga det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa till alla, för att de arbetslösas ställning ska vara jämlikare än för närvarande. Samtidigt lindrar vi inkomstbeskattningen med över en miljard euro, eftersom individen måste få bestämma mer om frukterna av sitt eget arbete än för närvarande.
I Finland bör man förstå hur den ekonomiska tillväxten uppstår. Receptet på framgång finns inte i den sunkiga statskapitalismen från det förflutna. Vår välfärd uppstår genom risktagning och arbete av företag som konkurrerar på marknaden. Att skapa nytt på en konkurrensutsatt marknad är källan till vår framgång. När antalet personer i arbetsför ålder inte längre ökar, är produktivitetstillväxten en allt viktigare väg till ekonomisk tillväxt. Därför har Samlingspartiet förbundit sig att höja FoUI-investeringarna till 4 procent av BNP före 2030 och att satsa på tillgången på kompetent arbetskraft med en bestående finansiering på 1,3 miljarder euro på utbildning. Investeringarna går dock förlorade om vi inte lyckas stärka de ekonomiska strukturerna. Genom att stärka sysselsättningen och sörja för konkurrenskraften kan vi locka nya investeringar och ny kompetens.
Arbete och företagande går hand i hand med bildning och utbildning. Samlingspartiet föreslår att alla utbildningsstadier stärks med ett program på sammanlagt nästan 1,3 miljarder euro. Även när det gäller finansieringen är det viktigare att upphöra med den kontinuerliga projektfinansieringen i skolorna, så att våra lärare som är bäst i världen kan koncentrera sig på sitt arbete.
Vi satsar 75 miljoner euro mer på äldreomsorgen än regeringen. Alla har rätt att åldras med värdighet. Vårdnivån förbättras inte genom att tricksa, utan genom yrkeskunniga vårdare och pengar. Sådant ger regeringens ihåliga löften inga garantier för.
Samlingspartiets alternativ återställer Finlands välfärd på en hållbar kurs. Välfärd uppstår inte genom skuldberg eller extrem beskattning eller genom att staten fattar alla beslut för oss. Välfärd uppstår genom arbete och företagsamhet. Det är dags att återställa förtroendet för marknadsekonomin och människorna och genomföra de reformer som är nödvändiga med tanke på det finländska välfärdssamhället, så att var och en kan lita på framtiden. Det är dags för förändring.
Att rädda välfärdstjänsterna förutsätter en omorientering av den ekonomiska politiken
Vår centrala utmaning är hållbarhetsunderskottet i de offentliga finanserna på 8 miljarder euro. Befolkningen i arbetsför ålder minskar samtidigt som antalet pensionärer ökar. De åldersrelaterade utgifterna ökar med cirka en halv miljard per år, även om vi inte längre skulle besluta om en enda ny utgiftsökning. Utan förändring finns det risk för att vi drivs in i en okontrollerad skuldsättning.
Den offentliga skulden i förhållande till vår ekonomiska storlek (BNP) har stigit till den högsta nivån i Finlands historia med över 70 procent. Ju högre skuldkvoten blir, desto svårare blir det att vända riktningen. Enligt finansministeriets prognos kommer skuldsättningen att accelerera under hela prognosperioden. Enligt regeringens vägplan för hållbarhet i de offentliga finanserna är målet att jämna ut skuldkvoten före utgången av årtiondet. Enligt planen har dock alla åtgärder i detta syfte överförts till nästa regering. Finland har ingen plan för att stoppa skuldsättningen, och regeringen strävar inte ens efter att minska hållbarhetsunderskottet. Den ansvarsfulla ekonomiska politiken har övergivits.
Regeringen varvar upp skuldsättningen under uppgången. Regeringen beslutade att bryta utgiftsramarna för statsfinanserna genom att öka utgifterna med 900 miljoner år 2022 och med 500 miljoner år 2023. Utgiftsramen har varit ett löfte om hur mycket regeringen använder skattebetalarnas pengar under valperioden. Ramarna har varit skattebetalarens skydd mot slösaktiga politiker. Till exempel rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken, Finlands Bank och Statens revisionsverk har klandrat regeringen för att den inte har kunnat lägga fram tillräckliga motiveringar för att skrota ramarna. Senast rekommenderade IMF (19.11.2021) Finland att återgå till utgiftsramarna.
Det har inte heller hittills varit svårt att öka skulden i de offentliga finanserna. Utgifterna har varit kroniskt större än inkomsterna ända sedan finanskrisen i över tio år. Trots detta planeras under statsministerns ledning metoder för att underlätta skuldsättningen under täckmantel av klimatinvesteringar. En ambitiös klimatpolitik och omsorg om välfärdstjänster av hög kvalitet är dock inget alternativ till en ansvarsfull ekonomisk politik. Tvärtom. En ansvarsfull ekonomisk politik är en förutsättning för en ambitiös klimatpolitik och för att välfärdstjänsterna ska kunna räddas. Också IMF (19.11.2021) påpekar att en stärkt offentlig ekonomi skulle hjälpa Finland att uppnå ambitiösa klimatmål.
Stärkandet av sysselsättningen utgör grunden för Samlingspartiets alternativ. Endast genom att stärka sysselsättningen kan vi lösa problemet med hållbarhetsunderskottet. Å andra sidan är stärkandet av sysselsättningen ett centralt sätt att påskynda den ekonomiska tillväxten. Enligt finansministeriet (2021) börjar minskningen av arbetskraften försvaga den potentiella tillväxten redan under de närmaste åren. Det är positivt att sysselsättningen har ökat snabbt efter coronaepidemin. I jämförelsen med de övriga nordiska länderna framhävs Finlands problem: vår sysselsättningstillväxt har åter varit långsammare än i de viktigaste jämförelseländerna.
Samlingspartiet anser att tillväxt endast uppstår genom kreativitet, flit och företagsamhet. Vänsterns lösning på nästan allt är att öka statens roll: staten beslutar på folkets vägnar, beskattar mer och gör riskinvesteringar med skattebetalarnas pengar. Samtidigt tiger man med att den offentliga sektorn i Finland redan nu är störst i världen enligt nästa alla indikatorer.
Vårt problem är inte att staten deltar i alltför liten utsträckning — tvärtom. I Finland bör man ge mer utrymme för människors flit och företagande genom att uppmuntra till arbete, förbättra risktagningens lönsamhet, undanröja hinder för inträde på marknaden och liberalisera marknaden. När man belönar flit vinner alla.
Om Samlingspartiet fick bestämma, skulle många saker vara annorlunda. Utgiftsramarna skulle fastställas på en ansvarsfull nivå och man skulle hålla fast vid dem. Beskattningen skulle inte skärpas, man skulle satsa på utbildning, klimat- och migrationspolitiken skulle skötas pragmatiskt och lösningsorienterat. Och framför allt: Varje problem som uppstår skulle inte alltid lösas med en ny skuld.
Vårt alternativ nöjer sig inte med att berätta vad vi inte vill, utan vi föreslår hur vi ska förändra Finlands riktning mot en hållbar framtid. Samlingspartiets alternativ kombinerar en ansvarsfull ekonomisk politik som tryggar välfärdstjänsterna och djärva satsningar på tillväxt. Samlingspartiet skulle bygga upp den ekonomiska politiken för 2020-talet kring fyra mål.
Samlingspartiet vill bygga ett Finland där företagaren har möjlighet att ta risker, lyckas och misslyckas, utvidga sitt företag och anställa människor. Samlingspartiet ställer som mål för Finland att öka antalet arbetsgivarföretag från 90 000 till 100 000 och antalet små och medelstora företag från 20 000 till 25 000.
Samlingspartiet vill bygga ett Finland där människorna har möjlighet att bli rikare genom kompetens, flit, arbete och företagande. Vi vill att finländarna i genomsnitt ska kunna öka sin nettoförmögenhet med 50 procent före 2030. Vi vill också att Finlands nettoinvesteringar i materiellt och immateriellt kapital ska kunna vändas i en klart positiv riktning.
Samlingspartiet vill bygga ett Finland där alla arbetsföra har möjlighet att klara sig genom sitt eget arbete. Samlingspartiet anser att Finland måste sträva efter en sysselsättningsgrad på 80 procent fram till 2030 för att välfärdstjänsterna ska kunna tryggas.
Samlingspartiet vill rädda välfärdstjänsterna och en ren miljö också för kommande generationer. Målet för den ekonomiska politiken måste vara att minska hållbarhetsunderskottet i de offentliga finanserna och att uppnå ekologisk hållbarhet i den ekonomiska tillväxten.
Dessa mål är ett recept med vilket varje arbetsför finländare kan klara sig genom sitt eget arbete. Dessa mål är också ett recept med vilket finländarna har möjlighet att förbättra sin levnadsstandard och samtidigt minska de utsläpp som är skadliga för klimatet. De leder mot ett Finland där det gemensamma goda räcker till för att dela med sig av också i fortsättningen, så att alla kan göras delaktiga.
De direkta effekterna av Samlingspartiets alternativa budget stärker den offentliga ekonomin med 1,5 miljarder euro.
Enligt en uppskattning av riksdagens interna informationstjänst stärker Samlingspartiets reformer sysselsättningen med 38 000 personer. Med hjälp av regeringens beräkningssätt kan man uppskatta att varje sysselsatt stärker den offentliga ekonomin med i genomsnitt 25 000 euro. Samlingspartiets alternativ stärker den offentliga ekonomin med beaktande av de dynamiska effekterna med en miljard euro.
Samlingspartiets hela sysselsättningspaket stärker sysselsättningen med 114 000—140 000 sysselsatta. Riksdagens interna informationstjänst bedömer inte konsekvenserna av alla sysselsättningsreformer. På det sätt som beskrivs ovan har Samlingspartiets sysselsättningspaket för en alternativ budget en stärkande effekt på de offentliga finanserna på 2,9–3,5 miljarder euro.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 1
Riksdagen förutsätter att man för att rädda välfärdstjänsterna och stärka arbetet mot klimatförändringen återgår till att åtgärda hållbarhetsunderskottet.
Reservationens förslag till uttalande 2
Riksdagen förutsätter att det för att förbättra den ekonomiska tillväxten och företagens verksamhetsförutsättningar ställs som mål för den ekonomiska politiken att antalet arbetsgivare och små och medelstora företag ska öka.
Reservationens förslag till uttalande 3
Riksdagen förutsätter att målet för sysselsättningsgraden är 80 procent före utgången av årtiondet, eftersom var och en ska ha rätt och möjlighet att klara sig genom sitt eget arbete.
Reservationens förslag till uttalande 4
Riksdagen förutsätter att målet för den ekonomiska politiken är varje människas möjligheter till välstånd och att hushållens nettoförmögenhet ökar med 50 procent före utgången av årtiondet.
Reservationens förslag till uttalande 5
Riksdagen förutsätter att målet för den ekonomiska politiken är att dämpa negativa externa effekter och en stark ekonomi för att Finland ska kunna svara på den utmaning som klimatförändringen medför.
Arbetet mot klimatförändringen och framtidens välfärdstjänster förutsätter en striktare skuldpolitik
Det finns inga omfattande välfärdstjänster utan en livlig marknadsekonomi och en hållbart finansierad offentlig sektor. Till exempel i Sverige har man lyckats kombinera den mycket låga skuldkvoten inom den offentliga ekonomin med en strikt ansvarsfull ekonomisk politik med omfattande nordiska välfärdstjänster. Engagemanget i en ansvarsfull utgiftspolitik har inte varit beroende av beslutsfattarnas politiska färg. Också i Finland bör varje parti förstå vilka förutsättningarna är för att bevara välfärdstjänsterna.
De brutna utgiftsramarna äventyrar den ekonomiska politikens trovärdighet och en ansvarsfull utgiftspolitik i fortsättningen. Därför måste reglerna för de offentliga finanserna uppdateras så att de blir ännu säkrare för skattebetalarna. Samlingspartiet föreslår att det föreskrivs om en skuldförankring för de offentliga finanserna och att reglerna för den ekonomiska politiken uppdateras i enlighet med den svenska modellen. De viktigaste instrumenten för styrning av ekonomin bör underställas en stark parlamentarisk beredning och därför bör skuldbestämmelserna föreskrivas på lagnivå.
En låg målnivå ska fastställas för den offentliga skuldsättningens andel av BNP. Inom den offentliga sektorn (kommunerna och staten) måste det ställas upp ett överskottsmål som tryggar hållbarhetsunderskottet och som beaktar de framtida åldersrelaterade utgifterna. Om den ekonomiska utvecklingen avviker från dessa mål, ska regeringen skyndsamt lämna riksdagen en plan för hur situationen ska avhjälpas.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 6
Riksdagen förutsätter att reglerna för den ekonomiska politiken ses över för att stärka de offentliga finanserna så att utgiftsramarna i framtiden fastställs utifrån målnivån för skuldkvoten och så att man i de offentliga finanserna eftersträvar ett överskott som tryggar hållbarhetsunderskottet.
Reservationens förslag till uttalande 7
Riksdagen förutsätter att den parlamentariska behandlingen av reglerna för den ekonomiska politiken utökas och att reglerna fastställs åtminstone på lagnivå.
Sysselsättningsgraden stiger inte genom goda föresatser — metoder finns
Arbetet ger utkomst, socialt kapital och möjlighet att förverkliga sig själv och sina drömmar. Det är viktigt att alla deltar. Stärkandet av sysselsättningen är det primära sättet att öka människornas välfärd och inkomster. Ett tillräckligt antal personer i arbetslivet avgör om vi lyckas minska det kroniska underskottet i finansieringen av välfärdstjänsterna. Om vi inte lyckas stärka de offentliga finanserna med hjälp av sysselsättning, börjar urvalet av metoder ta slut. Då återstår att anpassa utgifterna.
Regeringen kommer inte att nå sitt mål när det gäller att höja sysselsättningsgraden. När det gäller att stärka de offentliga finanserna kommer regeringen att sacka ännu mer efter sitt mål. I sin bedömning påpekar också IMF (2021) att regeringen inte kommer att nå sitt mål när det gäller att stärka sysselsättningen. Regeringen lovade i sitt program att stärka sysselsättningen med 60 000 fram till 2023, men har upprepade gånger urvattnat målet och metoderna. Nu berättar regeringen i vägplanen för hållbarhet i den offentliga ekonomin att den stärker den offentliga ekonomin med två miljarder euro genom att stärka sysselsättningen. Stärkandet av sysselsättningen behöver inte ske förrän 2030, således inte under nästa, eller följande, utan först under därpå följande regering. I början av sin mandatperiod beslutade regeringen att inrätta arbetsgrupper som dryftar sysselsättningsmetoder, men inga konkreta förslag har fåtts om deras arbete. Man skulle komma överens om att främja lokala avtal i arbetsgrupperna, men inte heller detta arbete har burit frukt. Sysselsättningsarbetsgrupperna har börjat verka som ett sätt att undvika faktiska reformer. Under sin återstående mandatperiod ämnar regeringen fatta beslut endast om metoder som stärker sysselsättningen så att den offentliga ekonomin stärks med 110 miljoner euro under en tioårsperiod. Hållbarhetsunderskottet är cirka åtta miljarder och regeringens budget uppvisar ett underskott på sju miljarder. Målet förutsätter grovt taget cirka 4 000 sysselsatta, vilket innebär cirka en tusendel av arbetskraften i arbetsför ålder. Det kan med fog konstateras att regeringen har överlåtit de centrala målen för sin sysselsättnings- och ekonomipolitik till denna del och koncentrerat sig på obetydliga reformer.
Samlingspartiet anser att Finland måste sträva efter en sysselsättningsgrad på 80 procent fram till 2030. Om en god sysselsättningsnivå i Norden har uppnåtts till exempel i Sverige och Danmark, är det möjligt också för oss. Det finns metoder om det bara finns politisk vilja. De mest betydande förbättringarna kan uppnås genom att öka omställningsskyddet, stödja arbetskraftens rörlighet och se över renovera det förlamande stödsystemet.
Det ska vara lönsamt att ta emot arbete i alla situationer. Utkomstskyddet för arbetslösa måste vara ett tillfälligt stöd för att trygga en snabb övergång till nya utmaningar, inte en permanent form av utkomst. För närvarande kan de inkomster som stödtagaren får i handen till och med minska om han eller hon tar emot arbete. Å andra sidan skapar den branta marginalbeskattningen incitament för extra arbete, risktagning och fortsatta ansträngningar. Samlingspartiet anser att man bör få behålla minst hälften av varje intjänad euro.
Sist och slutligen uppstår arbetsplatser endast till följd av lönsam företagsverksamhet. Enligt Företagarna i Finland rf:s företagargallup i oktober hade upp till 65 procent av arbetsgivarföretagen svårt att hitta tillräckligt med kompetent arbetskraft. Vår stela arbetsmarknad, bidragsfällorna och en svag arbetsrelaterad invandring bromsar upp den spirande tillväxtspiralen. Bristen på händer hotar leveranserna på beställningen och de planerade investeringarna. Minskningen av befolkningen i arbetsför ålder är ett problem också på lång sikt. Enligt finansministeriet försvagar den minskade arbetskraften den potentiella ekonomiska tillväxten redan under de närmaste åren.
Samlingspartiet vill möjliggöra genuina och rättvisa lokala avtal på alla arbetsplatser. Lokala avtal behövs för att man ska kunna komma överens om arbetsvillkoren i de företag där arbetet utförs. Kollektivavtalen ska även i fortsättningen fastställa minimivillkoren för anställningsförhållandet. Andra frågor kan avtalas på arbetsplatserna när förtroendet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren är i skick. Om parterna inte når samförstånd ska kollektivavtalet iakttas.
I samband med främjandet av lokala avtal effektiviseras övervakningen av att minimivillkoren iakttas. Personalens ställning och möjligheter att påverka på arbetsplatserna förbättras genom lagstiftningsreformer. Förhandlingsramen måste vara balanserad. Det ska också vara möjligt att ingå avtal under ledning av ett förtroendeombud som inte hör till förbundet. Lokala avtal skulle enligt undersökningen öka företagens vilja att djärvare anställa mer arbetskraft.
Arbetskraftsinvandringen måste åtminstone fördubblas. I programmet för internationell rekrytering har Samlingspartiet föreslagit ett flertal metoder för att uppnå målet. Om målet inte kan nås med dessa medel, måste vi snabbt skapa nya.
Vi föreslår ett certifikat för rättvis arbetsgivare för företag som utlovar snabbt tillståndsförfarande på två veckor för arbetstagare från utlandet. Det företag som får certifikatet förbinder sig att göra egenkontroller och rapportera. Administrationen av arbetstillstånd måste automatiseras och digitaliseras.
Den röriga och byråkratiska processen för arbetstillstånd, som nu är uppsplittrad på tre ministerier, måste koncentreras till en enda resultatansvarig enhet. Utländska medborgare som utexamineras från en finländsk högskola ska automatiskt beviljas uppehållstillstånd och studerande från länder utanför EU/EES-området måste få rätt till skatteavdrag för terminsavgifter i Finland.
Ekonomisterna har redan i flera år rekommenderat att skatten på överföring av medel inom bostadshandeln slopas som ett av de effektivaste sätten att förbättra arbetskraftens rörlighet.
Samlingspartiet har föreslagit att man utreder möjligheten att slopa överlåtelseskatten för bostadsköp under en tillräckligt lång övergångsperiod. Konsekvenserna av detta för de offentliga finanserna skulle kunna kompenseras exempelvis genom att det stiftas en långtidsorienterad, väsentligt lägre skatt eller alternativt genom att de mindre skadliga skatterna höjs.
Varje människa är en individ, vars och ens berättelse är unik. Arbetskraftsservicen måste ses över så att den stöder varje arbetssökandes individuella situation och så att stödet går till åtgärder som enligt undersökningar mest sannolikt stärker sysselsättningen. Enligt ett flertal studier är lönesubvention till stora delar ett ineffektivt sätt att främja sysselsättningen.
Enligt en ingående studie som statsrådet låtit göra om effekten av lönesubvention förbättras inte sysselsättnings- och inkomstnivån för personer med lönesubvention inom offentlig och tredje sektor efter perioden med lönesubvention. Studien sammanställer på ett övertygande sätt utländska forskningsrön och utvärderar utvecklingen i Finland på ett högkvalitativt sätt. Samlingspartiet föreslår att resurserna för tjänster för arbetslösa används till metoder som verkligen är effektiva och att lönesubventionen reduceras avsevärt.
Regeringen genomför den andra aktiveringsmodellen, som förbereddes under regeringen Sipilä och kallas den nordiska modellen för jobbsökning. Mekanismen går ut på att arbetslöshetsförmånen skärs ner, om den arbetssökande inte aktivt förbättrar sannolikheten för att få jobb. Regeringen Marin skapar ett hot om nedskärning i förmånen, som man kan undvika genom att skriva platsansökningar. Följden är att arbets- och näringstjänsterna måste ha en massa anställda som kontaktar de arbetssökande.
Regeringen har reserverat 70 miljoner euro i tidsbegränsad RRF-anslag för att öka personalen på arbets- och näringstjänsterna. Den beräknade ökningen av arbetsmängden hotar ändå att bli större än resursökningen. Samtidigt undrar många arbetssökande vad som kommer att hända med den individuella servicen. Samlingspartiet anser att varje människas situation är individuell och att också den hjälp som erbjuds därför måste vara individuell. Därför har vi i Samlingspartiet föreslagit att arbetskraftsservicen ska stärkas ytterligare med 20 miljoner euro.
Finansministeriet publicerade den 14 augusti 2020 en promemoria om sysselsättningsreformer som stärker de offentliga finanserna och genom vilka sysselsättningen ökar med 60 000 personer. Samlingspartiet anser att de sysselsättningsåtgärder som finansministeriet föreslår för äldre samt tjänster och arbetslöshetsförmåner kan genomföras.
Alla former av diskriminering i arbetslivet är entydigt fel. Var och en ska enligt förmåga och hälsa ha incitament att vara delaktig i arbetslivet så länge som krafterna förslår. De inkomstrelaterade tilläggsdagarna ska slopas stegvis, eftersom systemet sänder fel signaler till äldre arbetstagare. Dessutom bör man utreda möjligheten till den så kallade Singaporemodellen där det blir möjligt att betala delpension. På så sätt kan var och en i enlighet med sina egna möjligheter delta i arbetslivet så länge som möjligt.
Det finns också skäl att utveckla vuxenutbildningsstödet och studiestödet, men i fråga om dessa förverkligar Samlingspartiet inte förslagen i finansministeriets promemoria.
Samlingspartiet föreslår att det skapas en servicestruktur på basnivå för psykisk hälsa med terapigaranti. Depression och psykiska problem har blivit den största orsaken till arbetsoförmåga. Med terapigarantin säkerställs att var och en lätt har möjlighet att få snabb tillgång till korttidsterapi. Enligt initiativtagarna till ett medborgarinitiativ hade Finland 2019 cirka 58 000 personer i invalidpension på grund av psykiska störningar. För att inleda genomförandet av terapigarantin reserveras 35 miljoner euro.
Familjeledighetsreformen ska genomföras så att den beaktar barnets bästa, underlättar samordningen av föräldraskapet och arbetslivet, ökar familjernas valfrihet och flexibilitet, stärker kvinnors sysselsättning och ställning på arbetsmarknaden samt ökar barnens deltagande i småbarnspedagogiken.
I och med sänkningen stiger avgifterna för småbarnspedagogik mindre än för närvarande när föräldern blir sysselsatt. Detta motiverar föräldrar till små barn att arbeta. Dessutom kommer barnens deltagande i småbarnspedagogiken sannolikt att öka. Den tidiga tillgången till småbarnspedagogik har enligt undersökningen den största positiva effekten på barnets utveckling och på jämlikheten i utbildningen. När det gäller att erbjuda lika möjligheter är småbarnspedagogik en av de viktigaste metoderna. Samlingspartiet föreslår att avgifterna för småbarnspedagogik sänks med 30 miljoner euro.
Den ökade efterfrågan på tjänster inom småbarnspedagogiken har försämrat personalens tillräcklighet inom småbarnspedagogiken. Samlingspartiet föreslår i denna alternativa budget att högskolornas nybörjarplatser ska utökas för lärare inom småbarnspedagogiken för att lösa problemet. Varje barn bör ha rätt till en trygg och tillräcklig undervisning.
Samlingspartiet föreslår att det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa ska förnyas så att utkomstskyddet i början av arbetslösheten är bättre än för närvarande, varefter stödbeloppet sjunker antingen jämnt eller stegvis om arbetslösheten drar ut på tiden. Upp till 60 procent av arbetslöshetsperioderna upphör under de tre första månaderna.
Att förbättra stödet under de första stödmånaderna förbättrar omställningsskyddet och gör det också lättare för missnöjda arbetstagare att söka sig till nya utmaningar. En bättre rörlighet för arbetskraften förbättrar den allmänna produktivitetsutvecklingen. Enligt enkätundersökningar understöder majoriteten av finländarna graderingen av utkomstskyddet för arbetslösa.
I ett starkt konjunkturläge försvagar ett långvarigt inkomstrelaterat utkomstskydd för arbetslösa sysselsättningen. Hos företagen rapporteras det i stor utsträckning om akut brist på arbetskraft. De förrättningar och investeringar som är under beredning riskerar att bli ogjorda. Till följd av detta försämras hela samhällsekonomins prestationsförmåga. På basis av det starka konjunkturläget bör varaktigheten av det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa utöver graderingen förkortas med hundra dagar. Samtidigt återställs antalet inkomstrelaterade självriskdagar till sju.
Incitamenten för att ta emot arbete bör förbättras på flera sätt. Höjningarna av utkomstskyddet för arbetslösa försvagar incitamenten att ta emot arbete, vilket i sin tur försvagar sysselsättningen. Samlingspartiet föreslår att utkomstskyddet för arbetslösa ska återställas till 2019 års nivå.
Samlingspartiet föreslår att det i anknytning till utkomststödet återinförs en liten självrisk som sporrar till att bo förmånligare och undanröjer bidragsfällor. Bostadsbidraget har redan en självrisk, men i många fall ersätter utkomststödet boendeutgifterna efter bostadsbidraget helt och hållet. Det försvagar incitamenten för arbete, eftersom det räcker med endast lite extra arbete för att utkomststödet ska sänkas, till skillnad från bostadsbidraget. En låg självrisk sporrar till att söka en förmånligare bostad.
Det allmänna bostadsbidraget bidrar till flitfällor som gör det olönsamt att ta emot heltidsarbete. Därför föreslår Samlingspartiet att indexhöjningen av det allmänna bostadsbidraget ska frysas. Samlingspartiet ska också inleda en mer omfattande reform av det allmänna bostadsbidraget, där bidragsfällor undanröjs och där det på nytt fastställs för vilket slags boende samhällsstöd behövs.
Genom att höja utsökningens skyddade belopp från nuvarande 681,30 euro till omkring 900 euro förbättras incitamenten för dem som är föremål för utsökning att ta emot arbete. Höjningen av det skyddade beloppet är en åtgärd med snabb verkan som kan genomföras genom ett beslut av statsrådet. Arbets- och näringsministeriets arbetsgrupp för sysselsättningspaketet bedömer att åtgärden är kostnadsneutral.
Syftet med studiestödet som helhet är att trygga försörjningen för dem som studerar på heltid. Den studerande kan om han eller hon så önskar förbättra sin utkomst genom att arbeta. Inkomster som överskrider inkomstgränserna minskar dock studiestödet redan vid mycket låga inkomstnivåer. Regeringen avser att temporärt höja inkomstgränserna med 25 procent för ett år. Samlingspartiet föreslår att de studerandes möjligheter att njuta av frukterna av flit permanent och tillräckligt förbättras genom en permanent höjning av inkomstgränserna med 50 procent.
Samlingspartiet föreslår att hushållsavdraget höjs till Sveriges nivå. Vid hushållsavdraget för hela befolkningen slopas självriskandelen på hundra euro och det blir möjligt att utnyttja avdraget direkt i tjänstens konsumentpris. Tjänsteleverantören ska ansöka om det bristande beloppet hos skattemyndigheten genom en process där kriterierna för avdragsgillhet kontrolleras.
Samlingspartiet föreslår också ett bättre hushållsavdrag enligt Sitras modell för personer över 75 år för att stödja vardagliga sysslor. Rätten till skatteavdrag höjs till 70 procent. Självrisken på 100 euro slopas. Dessutom ska de vars skatter inte räcker för att göra avdrag få ett stöd på högst 1 200 euro årligen för att köpa tjänster. Hushållsavdraget blir då en kombination av direkt stöd och skattelättnad för låginkomsttagare. Sitra bedömer att modellen är internt kostnadsneutral.
Finland har en av de högsta skattegraderna i EU-länderna och en skatteprogression som hör till de strängaste och som försvagar incitamenten för flit. Detta försvagar också våra företags möjligheter att rekrytera de bästa internationella experterna från olika branscher till Finland.
Till skattekilen räknas utöver skatter även avgifter av skattenatur samt skattestrukturer som försvagar incitamenten att arbeta. En frisör är tvungen att i Finland klippa håret på fyra av sina kunder för att köpa sig en motsvarande klippning med de extra inkomster som han eller hon förtjänar. Den höga skattekilen styr människor att arbeta mindre och att utföra sådana arbeten hemma själva som utan skattekilen skulle köpas som service av företag som sysselsätter anställda.
Enligt den statiska beräkningsmodellen för riksdagens interna informationstjänst sänker skattelättnaden på 800 miljoner euro betydligt skattekilen och gör det möjligt för företag verksamma i Finland att sysselsätta närmare 9 000 nya personer. Konsekvenserna av hushållsavdraget och skattelättnaderna för de offentliga finanserna presenteras i stycke ett.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 8
Riksdagen förutsätter att regeringen skyndsamt lämnar en proposition om att sänka avgifterna för småbarnspedagogik med 30 miljoner euro.
Reservationens förslag till uttalande 9
Riksdagen förutsätter att regeringen genomför en reform av familjeledigheterna i enlighet med Samlingspartiets modell som genuint breddar jämlikheten och familjernas möjligheter.
Reservationens förslag till uttalande 10
Riksdagen förutsätter att regeringen som grund för sysselsättningspolitiken tar ett förslag som beretts av finansministeriet om metoder för att öka sysselsättningen, med undantag för studieförmånerna som helhet. Sammanlagt skulle genomförandet av förslagen stärka sysselsättningen för cirka 55 000 personer.
Reservationens förslag till uttalande 11
Riksdagen förutsätter att regeringen utan dröjsmål överlämnar en proposition till riksdagen i syfte att möjliggöra rättvisa lokala avtal i alla företag.
Reservationens förslag till uttalande 12
Riksdagen förutsätter att regeringen överlämnar en proposition till riksdagen med förslag till gradering av det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa så att det i början av arbetslösheten är bättre än för närvarande och sjunker stegvis när arbetslösheten drar ut på tiden
Reservationens förslag till uttalande 13
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar åtgärder för att förbättra stödet för läroavtalsutbildning och förbättra modellen för läroavtalsutbildning, för att ungdomsarbetslösheten ska kunna minskas betydligt.
Reservationens förslag till uttalande 14
Riksdagen förutsätter att regeringen inleder en mer omfattande reform för att stävja kostnaderna för det allmänna bostadsbidraget och avveckla bidragsfällor.
Reservationens förslag till uttalande 15
Riksdagen förutsätter att regeringen stävjar ökningen av utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa och stärker sysselsättningen genom att återställa utkomstskyddet för arbetslösa och det allmänna bostadsbidraget till 2019 års nivå.
Reservationens förslag till uttalande 16
Riksdagen förutsätter att regeringen lämnar en proposition med förslag om att slopa arbetslöshetsslussen med skyndsam tidtabell.
Reservationens förslag till uttalande 17
Riksdagen förutsätter att regeringen lämnar en proposition om att återinföra en måttlig självrisk av boendekostnaderna i utkomststödet.
Reservationens förslag till uttalande 18
Riksdagen förutsätter att regeringen lämnar en proposition om höjning av det skyddade beloppet vid utsökning till 900 euro.
Reservationens förslag till uttalande 19
Riksdagen förutsätter att regeringen påskyndar totalreformen av den sociala tryggheten så att det blir mer lönsamt att arbeta.
Reservationens förslag till uttalande 20
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar effektfulla åtgärder för att underlätta och förenkla arbetskraftsinvandring.
Reservationens förslag till uttalande 21
Riksdagen förutsätter att regeringen sörjer för företagens verksamhetsförutsättningar genom att fortsätta avvecklingen av normer och genom att trygga en stabil omvärld för företagarna.
Reservationens förslag till uttalande 22
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar åtgärder för att man inte längre ska tjäna in pension på inkomstrelaterade arbetslöshetsförmåner.
Reservationens förslag till uttalande 23
Riksdagen förutsätter att regeringen lägger fram en proposition om att höja det inkomstrelaterade arbets- och återinträdesvillkoret för att stärka incitamenten för arbete.
Reservationens förslag till uttalande 24
Riksdagen förutsätter att regeringen lägger fram en proposition om förkortning av varaktigheten av det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa i syfte att höja sysselsättningsgraden och förbättra incitamenten för att ta emot arbete.
Reservationens förslag till uttalande 25
Riksdagen förutsätter att regeringen inleder en utredning om metoder för att ersätta överlåtelseskatten på ett sätt som är mindre skadligt för arbetskraftens rörlighet.
Prioritering av utgifterna möjliggör satsningar på hållbar tillväxt
Den offentliga ekonomin räddas endast genom en livskraftig samhällsekonomi: genom arbete, framtidstro och vilja att bygga upp nytt. Mer än nedskärningar eller skattehöjningar behöver vi tillväxt och hopp om en bättre morgondag. Det är inte nödvändigt att rädda allt från igår.
Efter coronakrisen måste produktiviteten fås att öka. Det handlar å ena sidan om att öka satsningarna på forskning, utveckling och innovation, men de ökade resurserna går förlorade om vi inte lyckas reformera de ekonomiska strukturerna.
Samlingspartiet vill göra Finland till ett attraktivt objekt för lönsamma investeringar och företagsverksamhet. Arbetsmarknaden måste reformeras och rörligheten ökas. Arbetet och den som utför måste hitta varandra snabbare. Kreativitet och risktagande måste ges utrymme genom att hinder för marknadstillträde undanröjs, marknaden öppnas och den repressiva byråkratin undanröjs.
Företagen och företagarna måste ha möjlighet till en ny start utan orimliga ansträngningar. En företagare som har försatts i konkurs måste så snart som möjligt kunna sysselsätta sig själv också som företagare. Människors handlingskraft får inte kvävas om någon affärsverksamhet misslyckas.
Staten kan inte och bör inte välja vilka aktörer som når framgång i framtiden. Politikerna får inte bli riskinvesterare med skattebetalarnas pengar. Avskaffandet av ineffektiva företagsstöd måste fortsätta.
Inom miljöpolitiken behöver vi hopp i stället för slitsamma extremlägen. Debatten har dominerats av rädslan för att de politiska beslutsfattarna inte kan göra tillräckligt för att bekämpa klimatförändringen eller av att människornas vardag blir oskäligt svår.
Samlingspartiet anser att den enskilda människan inte får skuldbeläggas för klimatförändringen. Klimatförändringen är framför allt en global utmaning som löses på systemnivå och genom tekniska framsteg. Den ekonomiska tillväxten och arbetet mot klimatförändringen ska inte ställas mot varandra. Utsläppen kan minskas utan att människors liv försvåras och utan att den ekonomiska tillväxten begränsas.
Klimatförändringen, tillsammans med försämringen av naturens bärkraft, är mänsklighetens största utmaningar under detta århundrade. När det gäller klimatåtgärder är den viktigaste gärningen under de närmaste åren att genomföra EU:s gemensamma klimatpaket på ett förnuftigt sätt.
Samlingspartiet har understött och understöder stärkandet av EU:s roll som global klimatledare. Vi har förbundit oss till EU:s utsläppsminskningsmål på 55 procent. Finland bör växa hållbart och främja ett Europa som är ekonomiskt och ekologiskt hållbart.
Att stärka den gemensamma utsläppsprissättningen i form av EU:s utsläppshandel har varit den viktigaste klimatgärningen under detta århundrade. I klimatåtgärderna är det skäl att betona att miljöansvaret ska förenas med marknadsekonomin. Detta sker i första hand genom prissättning av utsläpp och teknikneutral styrning. Vi ställer oss främmande för mikrostyrd överreglering och inkonsekvens.
För att klara sig i den globala konkurrensen måste Finland som litet land satsa på forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (FoUI). Utan ordentliga satsningar på kompetens genereras ingen hållbar ekonomisk tillväxt. Samlingspartiet föreslår att anslagen till FoUI-satsningarna höjs med 200 miljoner euro utan att för den skull pruta på hållbara offentliga finanser. Samlingspartiet har förbundit sig att fram till 2030 vidta åtgärder för att höja Finlands FoUI-satsningar till fyra procent i förhållande till bruttonationalprodukten. De sammanlagda årliga FoUI-satsningarna inom den offentliga och privata sektorn bör enligt målet öka med cirka 600 miljoner euro per år. Av det uppgår andelen offentliga medel till 200 miljoner. Två tredjedelar av de satsningar som behövs måste komma från den privata sektorn. Frågan om huruvida det gemensamma målet nås kommer alltså framför allt att avgöras inom den privata sektorn.Också regeringen meddelar att den förbundit sig till fyraprocentsmålet i fråga om FoUI-satsningarna. Enligt färdplanen för hållbarhet i de offentliga finanserna är regeringens centrala mål att stabilisera ökningen av skuldkvoten uttryckligen genom att höja FoUI-intensiteten och därmed skapa en snabbare ekonomisk tillväxt. Här uppstår frågan om varför regeringen inte har fattat beslut för att uppnå målet.Regeringen kunde ha stärkt FoUI-finansieringen redan i budgeten för 2022 genom att prioritera utgifterna. Dess enda reform är en procentuell skärpning av företagens tidsbegränsade rätt till FoUI-avdrag. Reformen av FoUI-skatteavdraget misslyckades dock vid budgetmanglingen också enligt regeringens egen bedömning. Reformen blev ofullständig och lämpar sig endast för forskningsarbete som köps av offentliga aktörer. Enligt propositionen uppgår effekten av förändringen i avdragsnivån på de offentliga finanserna till cirka 19 miljoner euro. För en ökning på 200 miljoner euro återstår det mycket att göra.Genomslag nås genom en tillräcklig, men också bestående och förutsägbar nivå på FoUI-finansieringen. Regeringen löser problemet endast med lappverk. Finansieringen verkar öka år 2022, men detta sker med tidsbunden finansiering och huvudsakligen med hjälp av EU:s återhämtningsinstrument. Som en del av nedskärningslistan på 370 miljoner euro för 2023 ämnar regeringen minska Finlands Akademis permanenta forskningsfinansiering med 35 miljoner euro. Regeringen kompenserar för viss tid för minskningen av Veikkaus inkomster.Innan mandatperioden är slut tänker regeringen enligt sin nuvarande plan skära ner de permanenta anslagen till vetenskap med över 100 miljoner euro. Tvärtemot alla utfästelser kommer det helt och hållet att vara upp till nästa regering att få till stånd en bestående helhetslösning för FoUI-satsningarna.Samlingspartiet föreslår att FoUI-anslagen höjs med 100 miljoner euro varje år i tio år framöver. För nästa år anvisas ett permanent anslag på 55 miljoner euro till Business Finland för innovationsstöd som påskyndar förnyelse. Finlands Akademis permanenta finansiering bör stärkas med 35 miljoner euro varje år.Samlingspartiet föreslår att tillskotten till Finlands Akademi 2022 används för att stödja unga forskare i början av deras yrkeskarriär. Samlingspartiet föreslår också att andelen statlig forskningsfinansiering för universitetssjukhusen ska höjas till 90-talets nivå med en satsning på 10 miljoner euro för att stärka den medicinska spetsforskningen.
Samlingspartiet vill genomföra ett permanent FoUI-skatteincitament, genom vilket man eftersträvar en kalkylmässig effekt på cirka 100 miljoner euro. Samlingspartiet vill åtgärda de centrala bristerna i regeringens avdrag. Den avdragsrätt som regeringen föreskrivit gäller endast tjänster som köpts av offentlig sektor. Lösningen utesluter största delen av företagens FoUI-verksamhet och ger således inte önskade resultat.
Samlingspartiet föreslår ett permanent och omfattande skatteincitament i enlighet med de sakkunnigas rekommendationer. Där omfattas företagets egen forsknings- och utvecklingsverksamhet eller sådan forsknings- och utvecklingsverksamhet som företaget anskaffat i stor utsträckning av stödet på samma sätt som forskning som köpts inom den offentliga sektorn.
En central brist i regeringens proposition är att skatteincitamentet är tidsbundet. FoUI-projekten från innovation till genombrott på marknaden kan lätt ta tio år. Det tillfälliga stödet sporrar inte till långsiktiga utvecklingsprojekt. Samlingspartiet föreslår att skatteincitamentet ska vara permanent. Ett omfattande skatteincitament som genomförs permanent och som också beaktar företag i initialskedet sporrar till långsiktiga FoUI-satsningar. Med tanke på investeringsbesluten är det viktigt att beskattningen är förutsägbar.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 26
Riksdagen förutsätter att regeringen med det snaraste lägger fram ett förslag om en omfattande och permanent FoUI-skatteavdragsrätt för företagen, där också växande och ännu förlustbringande bolag i inledningsskedet beaktas.
Reservationens förslag till uttalande 27
Riksdagen förutsätter att regeringen prioriterar utgifterna inom den offentliga ekonomin så att de offentliga FoUI-insatserna kan höjas med 200 miljoner euro inom ramen för regeringens ursprungliga ramnivå.
Reservationens förslag till uttalande 28
Riksdagen förutsätter att regeringen inleder ett effektivitetsprogram för förvaltningen genom vilket omkostnaderna för förvaltningen återställs nära 2019 års nivå, med undantag för omkostnaderna för försvaret, gränssäkerheten, den inre säkerheten, rättsväsendet samt forskningen och utbildningen.
Reservationens förslag till uttalande 29
Riksdagen förutsätter att regeringen utnyttjar statens egendom för tillväxtinvesteringar och kapitaliserar projektbolag för snabba banförbindelser med två miljarder.
Reservationens förslag till uttalande 30
Riksdagen förutsätter att regeringen i enlighet med sakkunnigrekommendationerna utnyttjar bostadsfondens likvida kapital för att tillföra kapital till snabba banprojekt samt för att utveckla det övriga boendet och påskynda bostadsproduktionen.
Reservationens förslag till uttalande 31
Riksdagen förutsätter att regeringen lägger fram ett förslag om att utvidga den inkomstrelaterade delen också till dem som inte hör till arbetslöshetskassan.
Ett inkomstrelaterat och rättvist inkomstskydd som är öppet för alla
Det finländska systemet för utkomstskydd för arbetslösa inbegriper både det statligt garanterade utkomstskyddet för arbetslösa och möjligheten till tilläggsförsäkring via arbetslöshetskassan. Av det inkomstrelaterade utkomstskydd för arbetslösa som för närvarande betalas finansieras endast 5 procent genom kassornas medlemsavgifter. Däremot finansieras 57,5 procent med arbetslöshetsförsäkringsfondens arbetslöshetsförsäkringspremier och 37 procent med statens skatteinkomster. De som inte hör till kassorna deltar alltså redan nu i finansieringen av utgifterna för det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa i nästan samma utsträckning som medlemmarna i kassorna, men deras utkomstskydd för arbetslösa är relativt sett mycket svagare.
Oftare faller lågutbildade personer med svag ställning på arbetsmarknaden utanför kassorna. Medlemsavgifterna för kassor med lägre inkomstnivå är ofta högre. Arbetstagarna befinner sig således i en ojämlik ställning sinsemellan.
Den nuvarande modellens svaghet är att även de som under flera års tid har betalat den lagstadgade arbetslöshetsförsäkringspremien i olika anställningsförhållanden kan lämnas utanför skyddet. De har alltså betalat försäkringspremien utan att få något försäkringsskydd.
Konsekvensbedömningen i Samlingspartiets alternativa budget baserar sig på Mauri Kotamäkis (2018) modell, enligt vilken ansvaret för ordnandet av det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa har överförts till Folkpensionsanstalten. Ändringen minskar förvaltningen och byråkratin. Enligt riksdagens interna informationstjänst har reformen en negativ effekt på sysselsättningen på cirka 8 500 personer. Som helhet anser Samlingspartiet att nyttan med reformen är större än kostnaderna. Samlingspartiet anser det vara viktigt att utvidgningen genomförs oberoende av andra ändringar i systemet för utkomstskydd för arbetslösa. Det handlar om rättvisa.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalande:
Reservationens förslag till uttalande 32
Riksdagen förutsätter att regeringen lägger fram de propositioner som behövs för att ett allmänt inkomstrelaterat utkomstskydd för arbetslösa ska kunna genomföras, så att alla som betalar utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa kan få rättvist stöd.
Satsningar på bildning för över en miljard
En bred bildning och kompetens på hög nivå utgör grunden för att Finland även i framtiden ska kunna vara ett hållbart och välmående land som förnyar sig. Ett samhälle med frihet och ansvar är möjligt endast när det förenas med en omfattande allmänbildning. Utifrån den finländska bildningsidén har det i vårt land skapats ett starkt mänskligt kapital och ett utbildningssystem som hör till världens bästa. Många finländska forskare och konstnärer har i och med en bra utbildning blivit bland de mest ansedda i världen.
Största delen av barnen och ungdomarna i Finland når vuxen ålder med goda kunskaper och färdigheter, färdiga för ett självständigt liv och ansvar i anslutning till det. Varje barn och ung person förtjänar en framtidsvision där man genom sin egen verksamhet kan förverkliga sina drömmar. De finländska ungdomarna är öppna, nyfikna och internationella.
Samlingspartiet är redo att satsa på hela utbildningsvägen allt från småbarnspedagogik till högre utbildning. Vår alternativa budget innehåller satsningar på bildning på över en miljard euro. Endast genom att göra en verklig omställning av regeringens politik säkerställer vi att våra daghem, skolor och läroanstalter även i framtiden är bäst i världen. Varje barn och ung person uppnår under sin studieväg glädjen och entusiasmen över att lära sig nya färdigheter. Det är en känsla som bär genom livet.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 33
Riksdagen förutsätter att regeringen etablerar det tvååriga försöket med förskoleundervisning som en permanent verksamhetsmodell.
Reservationens förslag till uttalande 34
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar åtgärder för att reformera stödet i tre steg inom den grundläggande utbildningen så att det garanterar alla ett tillräckligt och individuellt stöd
Reservationens förslag till uttalande 35
Riksdagen förutsätter att regeringen inleder en reform av finansieringssystemet för gymnasieutbildningen för att finansieringssystemet bättre ska motsvara de faktiska kostnaderna
Reservationens förslag till uttalande 36
Riksdagen förutsätter att regeringen bedömer konsekvenserna av överföringen till välfärdsområdena inom elev- och studerandevården och vid behov inför lagstiftningsändringar genom vilka överföringen återkallas.
Reservationens förslag till uttalande 37
Riksdagen förutsätter att högskolorna kapitaliseras med en miljard euro med utnyttjande av statens egendom.
Reservationens förslag till uttalande 38
Riksdagen förutsätter att regeringen inte minskar den permanenta finansieringen av vetenskap med över hundra miljoner euro under regeringsperioden.
Reservationens förslag till uttalande 39
Riksdagen förutsätter att regeringen återtar sin proposition om höjning av läropliktsåldern och hänvisar de resurser som är avsedda för läromedel och skolskjutsar till åtgärder som genuint förebygger skolavhopp.
Reservationens förslag till uttalande 40
Riksdagen förutsätter att regeringen återtar de planerade nedskärningarna på över hundra miljoner euro i den permanenta finansieringen av vetenskapen.
Reservationens förslag till misstroendeförklaring
Riksdagen konstaterar att regeringens linje att låta skuldsättningen accelerera och att låta bli att fatta sysselsättningsbeslut hotar att varaktigt urholka välfärdssamhällets finansieringsbas. Vi är oroade över löftet att sluta leva på bekostnad av kommande generationer. En politik som baserar sig på en ständig skuld äventyrar Finlands förmåga att bemöta det hot som klimatförändringen utgör. Regeringen har inte förmått bära sitt ansvar och göra värdeval för en hållbar framtid. Riksdagen konstaterar att regeringens politik som äventyrar välfärdstjänsterna och som baserar sig på fortsatt skuldsättning är misslyckad och inte åtnjuter riksdagens förtroende.