​​

​​​Suurpetojen kannanhoidollinen metsästys

​Suomessa elää neljä suurpetoa: ahma, ilves, karhu ja susi. Viimeisten vuosikymmenten aikana jokaisen lajin lukumäärä on kasvanut. Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomen ahmakanta on esimerkiksi kymmenkertaistunut 1990-luvun alun jälkeen.

Luonnonvarakeskus on arvioinut, että Suomessa elää 447 ahmaa (2023), 2 390–2 575 yli vuoden ikäistä ilvestä (2023), 2 100–2 250 karhua (2023) ja 277–321 sutta (2024). ​Kanta-arviot perustuvat muun muassa ihmisten ilmoittamiin näköhavaintoihin, jälkilaskentaan, DNA- aineistoihin ja tilastollisiin mallinnuksiin. Laskentamenetelmät eroavat toisistaan eri lajien kohdalla (Suurpetojen määrän arviointi​)​. Varmistetut suurpetohavainnot kirjataan Luonnonvarakeskuksen karttapalveluun.​​ ​​Suurpetokantoja koskevia tarkempia tietoja Luonnonvarakeskuksen julkaisuissa kirjallisuus­-osiossa​.​

Ihmisten lähelle laajentunut suurpetokanta voi aiheuttaa onnettomuuksia ja vahinkoja poronhoidolle, karjataloudelle ja kotieläimille. Eläinten aiheuttamat vahingot korvataan riistavahinkolain (2009/105)​ nojalla. Suurpetojen aiheuttamat onnettomuudet ja vahingot merkitään maa- ja metsätalous­ministeriön ylläpitämään Riistavahingot.fi-palveluun.

​Suurpedot voivat aiheuttaa myös sosiaalisia pelkoja ja rajoittaa ihmisten liikkumista luonnossa ja kodin lähellä. Käsitellessään kansalaisaloitetta (KAA 4/2020) eduskunta edellytti, että valtioneuvosto ryhtyy valmistelemaan metsästyslain muutosta. Muutos sallisi suden metsästyksen poikkeusluvalla, jos metsästyksestä ei ole haittaa suojelutason säilymiselle tai sen saavuttamiselle. Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta totesi mietinnössään (MmVM 7/2022), että ”valiokunta pitää välttämättömänä susikannan hoidon kokonaisvaltaista tarkastelua siten, että myös sosiaalinen ulottuvuus otetaan huomioon kannanhoidollista metsästystä koskevassa harkinnassa”.​

​​​Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa Vahva ja välittävä Suomi sanotaan, että ”suurpetopolitiikkaa on hoidettava tavalla, joka huomioi myös sosiaalisen kestokyvyn”. Hallitusohjelmassa todetaan myös, että ”suurpetojen kannanhoidollinen metsästys turvataan lainsäädännöllä".​​

Suurpetoja suojellaan Suomessa EU:n luontodirektiivin (92/43/ETY​​) ja kansallisen lainsäädännön nojalla.

​Niin luontodirektiivin kuin voimassa olevan kansallisen lainsäädännön mukaan ahman, ilveksen, karhun ja suden metsästys on lähtökohtaisesti kielletty. Direktiivi kuitenkin antaa jäsenvaltioille mahdollisuuden poiketa suojelusta, jollei ”muuta tyydyttävää ratkaisua ole ja jollei poikkeus haittaa kyseisten lajien kantojen suotuisaa suojelua niiden luontaisella levinneisyysalueella”. Direktiivin 16 artikla tuo esille hyväksyttävät syyt luontodirektiivistä poikkeamiselle. Niihin kuuluvat muun muassa luonnonvaraisen eläimistön suojelu ja erityisen merkittävien vahinkojen ehkäiseminen. Muita hyväksyttäviä syitä ovat yleistä turvallisuutta koskevat tai muut yleisen edun kannalta erittäin tärkeät ja pakottavat syyt, joihin kuuluvat myös sosiaaliset ja taloudelliset syyt.

​Suomen riistakeskus on voinut myöntää kannanhoidollisia poikkeuslupia suurpetojen metsästykseen sellaisille reviiri­alueille, jotka ovat maantieteellisesti rajattuja. Kannan­hoidollisella metsästyksellä tarkoitetaan suunnitelmallista ja kannanvaihteluihin reagoivaa metsästystä, joka vaikuttaa suurpetokannan kokoon, kannan kasvuun ja alueellisiin tiheyksiin. Alueelliset hallinto-oikeudet ovat kuitenkin usein kumonneet poikkeusluvat, kun luontojärjestöt ovat kannelleet asiasta. 

​Suurpetojen metsästykseen on voitu myöntää joko vahinko­perusteinen tai kannanhoidollinen poikkeuslupa. Jälkimmäistä ei ole määritelty lainsäädännössä täsmällisesti, minkä vuoksi oikeustila on ollut epäselvä. Hallinto-oikeudet ovat kumonneet Suomen riistakeskuksen myöntämiä lupia suurpetojen metsästykseen erityisesti siitä syystä, että päätöksissä ei ole riittävän tarkasti ja selvästi perusteltu, mihin luontodirektiivissä mainittuun hyväksyttyyn päämäärään poikkeusluvalla on pyritty.

​Maa- ja metsätalousministeriö perusti 20.11. 2024 hankkeen (MMM070:00/2024) ​metsästyslain 41 §:n muuttamisesta. Hallituksen esityksen tarkoituksena on mahdollistaa suurpetojen kannanhoidollinen metsästys luontodirektiivissä ja oikeuskäytännössä määriteltyjen kriteerien mukaisesti. Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi metsästyslain 41 §:n muuttamisesta​ valmistui 19.2.2025.

​Esityksen mukaan metsästyslain 41 §:ään lisätään säännös, jonka mukaan ”lupaharkinnassa on otettava huomioon taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset vaatimukset sekä alueelliset ja paikalliset erityispiirteet. Lupaharkinnassa voidaan ottaa huomioon myös riistaeläinlajeja ja niiden elinympäristöjen hoitoa koskevat hoitosuunnitelmat”.

​​Samalla laajennetaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksenanto­valtuutusta. Ministeriö voi vastedes antaa asetuksella tarkempia säännöksiä ”poikkeusluvan päämäärästä, suotuisan suojelutason vähimmäismäärästä, suurimmasta sallitusta saalismäärästä, saalisyksilöiden sukupuolesta ja iästä sekä alueesta, jota rajoitus tai päämäärä koskee”.

Luonnos hallituksen esitykseksi oli lausuntokierroksella 12.3.2025 asti. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle keväällä 2025.​​​​​​​​​​​​​​​​​​

​​​Valmistelu ennen eduskuntakäsittelyä 

​​​Asiantuntijatyöryhmä suden ja muiden suurpetojen poikkeuslupakäytäntöjen kehittämiseksi​​, MMM022:00/2024​​​​
– ​Maa- ja metsätalousministeriön asetti 12.3. 2024 asiantuntijatyöryhmän, jonka tehtäväksi annettiin laatia ehdotus asetuksesta, joka tekee sujuvammaksi suurpetojen vahinkoperusteisten lupien myöntämisen. Tehtävänä oli myös tehdä ehdotuksia kannanhoidollisten poikkeuslupien mahdollistamiseksi ja suurpetojen arvioinnin ja hoidon kehittämiseksi.

Suden ja muiden suurpetojen poikkeuslupakäytäntöjen kehittämistä valmistelleen asiantuntijatyöryhmän loppuraportti. Maa- ja metsätalousministeriö VN/8175/2024
Lausuntoyhteenveto, VN/8175/2024

Valtioneuvoston asetus 479/2024 metsästyslaissa säädetyistä poikkeusluvista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Hallituksen esitys laiksi ​​metsästyslain 41 §:n muuttamisesta, MMM070:00/2024
​​– Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi metsästyslain 41 §:n muuttamisesta​​

​Käsittely eduskunnassa​​

​​​Aiheen aiempi käsittely

Kansalaisaloite KAA 4/2020 Suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittaminen ja susivahinkojen estäminen
​​​– käsittelyn yhteydessä eduskunta antoi asiasta useita lausumia

Eduskunta hyväksyi 14.10.2022 äänin 125–17 ehdotuksen siitä, että valtioneuvosto ryhtyy valmistelemaan metsästyslain muutosta, joka sallii suden metsästyksen poikkeusluvan perusteella, jos siitä ei ole haittaa lajin suotuisan suojelutason säilyttämiselle tai saavuttamiselle. Eduskunta hyväksyi myös viisi lausumaa asiasta. PTK 110/2022, kohta 5.

Kirjallinen kysymys KK 442/2022 suurpetojen siirtämisestä luontodirektiivin liitteestä IV liitteeseen V / Markku Eestilä, kok

Lakialoite LA 24/20​23 laiksi metsästyslain muuttamisesta / Anne Kalmari, kesk

Kirjallinen kysymys KK 68/2023 ilveksen metsästämisestä / Jenni Pitko, vihr

Kirjallinen kysymys KK 74/2023 susien kannanhoidollisesta metsästyksestä / Jari Koskela, ps

Kirjallinen kysymys KK 180/2023 suurpetojen kannanhoidollisen metsästyksen turvaamisesta / Tuomas Kettunen, kesk

Lakialoite LA 19/2024 laiksi metsästyslain 41 a §:n muuttamisesta / Jenni Pitko vihr

Keskustelualoite KA 23/2024 suurpetojen kannanhoidollisen metsästyksen edistymisestä, maaseutuelinkeinojen turvaamisesta, turvallisuuden lisäämisestä ja metsäpeurakannasta huolehtimisesta / Mikko Polvinen, ps

Kirjallinen kysymys KK 309/2024 suurpetojen (erityisesti karhun ja ilveksen) siirtämisestä luontodirektiivin liitteestä IV liitteeseen V / Mikko Polvinen, ps

Kirjallinen kysymys KK 489/2024 susikyytien korvaamisesta kunnille / Eva Kalli, kesk ​​​​

​​Oikeusvertailevaa aineistoa​​

​​Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi metsästyslain 41 §:n muuttamisesta
​– kansainvälistä vertailua sivuilla 5 ja 17

Kansainvälinen sääntely

Yleissopimus (SoPS 29/1986) Euroopan luonnonvaraisen kasviston ja eläimistön sekä niiden elinympäristön suojelusta (ns. Bernin sopimus)

Suomen tekemät varaumat sopimukseen: Asetus 29/1986 Euroopan luonnonvaraisen kasviston ja eläimistön sekä niiden elinympäristön suojelusta tehdyn yleissopimuksen voimaansaattamisesta

​Sääntely Euroopan unionissa 

Neuvoston direktiivi 92/43/ETY luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelusta (EU:n luontodirektiivi)

Euroopan komission tiedonanto: ohjeasiakirja COM: C (2021)7301​ luontodirektiivin mukaisesta yhteisön tärkeinä pitämien eläinlajien tiukasta suojelusta

Sääntely muissa maissa

Hallituksen esityksessä mainitaan, että muista EU-maista vain Ruotsi on vertailukelpoinen maa suurpetojen kannanhoidon osalta. Sekä Suomessa ja Ruotsissa suurpetopopulaatiot vastaavat toisiaan. Kummassakin maassa kaikki neljä eurooppalaista suurpetokantaa (karhu, ilves, susi ja ahma) ovat samassa suhteessa melkein yhtä runsaita. Tästä syystä oikeusvertailua on tehty vain Ruotsin lainsäädäntöön.

Jaktlag (1987:259)

Jaktförordning (1987:905)

​Aiheeseen liittyvää aineistoa kirjaston kokoelmassa ja verkossa​​

​​Susikanta Suomessa maaliskuussa 2024​ / Mia Valtonen et al. Luonnonvarakeskus, 2024. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus, 54/2024.

Karhukanta Suomessa 2023​ / Samuli Heikkinen et al. Luonnonvarakeskus, 2024. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus, 19/2024.

Ahmakanta Suomessa 2023 / Ilpo Kojola et al. Luonnonvarakeskus, 2023. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus, 123/2023.

Ilveskanta Suomessa 2023 / Mia Valtonen et al. Luonnonvarakeskus, 2023. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus, 55/2023.

Suomen karhukannan hoitosuunnitelma. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja, 2022:11.

Suomen ilveskannan hoitosuunnitelma. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja, 2021:22.

Suurpetoriski ja vahinkojen ennaltaehkäisy tuotantoeläintiloilla : selvitys / Jani Pellikka, Mari Tikkunen, Marko Lehtonen. Luonnonvarakeskus, 2021. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus, 5/2021.

Kansalaisten susisuhde : selvitys / Jani Pellikka, Juha Hiedanpää. Luonnonvarakeskus, 2020. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus, 56/2020.

Framework for Transboundary Cooperation on Management and Conservation of Wolves in Fennoscandia. Ministry of Agriculture and Forestry of Finland, Norwegian Environment Agency, Swedish Environmental Protection Agency, 2020.

Suomen susikannan hoitosuunnitelma. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja, 2019:24.

Suurpetojen salametsästys eläinsuojelurikoksena – empiirinen analyysi käräjäoikeuden tuomioista / Outi Ratamäki. Ympäristöpolitiikan ja -oikeuden vuosikirja X, 2017, s. 345–391.
– Luettavissa Edilex-palvelussa Eduskunnan kirjastossa asiakaskoneilla tai eduskunnan lähiverkossa.
​– Ympäristöpolitiikan ja -oikeuden vuosikirjan saatavuus Eduskunnan kirjastossa​

Suden kanssa / Juha Hiedanpää, Outi Rantamäki. Lapin yliopistokustannus, 2015
Hiedanpään ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Suomen ahmakannan hoitosuunnitelma. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja, 9/2014.

Iso paha susi vai hyödyllinen hukka? Ekologis-juridinen näkökulma suden suojelun / Suvi Borgström. Itä-Suomen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, 2011. Väitöskirja.​​​

​Muuta aineistoa ​​

​Blogit ja mielipidekirjoitukset

Miksi metsästys on ongelmallista? Animalia 2022 

Metsästyskirja – metsästäjän ja riistanhoitajan puheenvuoro. Arno Westerholm. Suomen Perusta, 2023

Metsästyslain 41a§ muuttuu, mikä muuttuu käytännössä? Leena Iivonen, Luonnonsuojeluliitto Tapiola, blogi 4.3.2023

Kannanhoidollinen metsästys- mitä se on ja miksi sen perään huudetaan. Leena Iivonen. Luonnonsuojeluliitto Tapiola, blogi 31.10.2023

Suurpetojen metsästys Suomessa puhuttaa. Suomen riistakeskus 31.10.2023

Luontoliiton susiryhmä ja Suomen eläinoikeusjuristit ry: Suurpetoasiat on siirrettävä ympäristöministeriölle. Luontoliitto 15.10.2024

Kolmen suden Suomi. Riku Lumiaro, Suomen Luonnonsuojeluliitto, blogi 2.7.2024 

Suurpedot suomalaisten arjessa – miksi suurpetoja metsästetään Suomessa? Metsästäjäliitto 20.5.2024

EU:n jäsenvaltiot äänestivät suden suojelun heikentämisen puolesta – WWF: kotieläinvahinkoja ei torjuta tappamalla susia. Riikka Kaartinen, WWF 26.9.2024

Kannanhoidollinen metsästys tuo sudelle ihmispelon. Metsästäjäliitto 24.11.2024

Pedot poronomistajien kukkarolla​. Anne Ollila, Poromies -lehti, blogi 13.12.2024

Järjestöt

Eläinoikeusjärjestö Animalia

Luonnonsuojeluliitto Tapiola 

Luontoliitto

Metsästäjäliitto

Paliskuntain yhdistys

Suomen eläinoikeusjuristit

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen riistakeskus

Oikeustapaukset

​Oikeuskäytäntö suurpetojen metsästyksestä on muodostunut EU-tuomioistuimen ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuista.

EU-tuomioistuin

C-342/05
​Euroopan yhteisöjen komissio vastaan Suomen tasavalta. ​​ ​Jäsenyysvelvoitteiden noudattamatta jättäminen - Luontotyyppien suojelu - Luonnonvarainen eläimistö ja kasvisto - Suden metsästys.

C-674/17​
​Luonnonsuojeluyhdistys Tapiola Pohjois-Savo – Kainuu ry vastaan Risto Mustonen ym.
Korkeimman hallinto-oikeuden esittämä ennakkoratkaisupyyntö. Luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelu​.

Korkein hallinto-oikeus

KHO 2020:27

KHO 2020:28

KHO 2020: 29

KHO 2022:48

KHO 2023:99

KHO 2023:100​

Katso myös 

Itä-Suomen poliisilaitoksen suden lopettamista koskevat päätökset​. Apulaisoikeuskansleri 7.11.2017​​​

​​Sisällöllinen toimitus: Eduskunnan kirjasto, sähköposti: kirjasto@eduskunta.fi, maaliskuu 2025, päivitetty 19.3.2025