Viimeksi julkaistu 23.5.2024 8.48

Keskustelualoite KA 14/2024 vp 
Timo Harakka sd ym. 
 
Keskustelualoite tekoälystä Suomen tulevaisuuden menestystekijänä ja yhteiskunnallisten haasteiden aiheuttajana

Eduskunnan puhemiehelle

Tekoälyn nopea kehitys viime vuosina on herättänyt maailmanlaajuisesti suuria toiveita ja syvällisiä huolia. Erityisesti loppuvuonna 2022 julkaistu ChatGPT osoitti sadoille miljoonille ihmisille konkreettisesti, miten laajat kielimallit muuttavat elämää.  

Tekoälyllä on keskeinen rooli Suomen tulevaisuudessa. Tekoälyllä on merkittävä vaikutus niin talouteen, työllisyyteen kuin yhteiskuntaamme kokonaisuutena. Suomi voi hyödyntää tekoälyä monin tavoin vahvistaakseen innovaatiovetoista kasvua, parantaakseen julkisia palveluita, lisätäkseen yhdenvertaisuutta ja vastatakseen globaaleihin haasteisiin. Samalla on varauduttava merkittäviin, myös kielteisiin, yhteiskunnallisiin muutoksiin, joita tekoäly tuo muassaan. 

Ottaen huomioon, että tekoäly ja muut murrosteknologiat tulevat vaikuttamaan voimakkaasti kansalaisten elämään, yhteiskunnallinen keskustelu on vasta heräämässä ja demokraattisesti valitut päättäjät eivät ole esittäneet ratkaisuja keskeisiin kysymyksiin. Niitä ovat: 

Tekoälyn vaikutus työelämään ja koulutukseen: Miten varmistamme, että tekoälyn kehitys tukee työllisyyttä ja osaamisen kehittämistä Suomessa? Miten vastataan työpaikkojen menetyksiin ja digitaalisen kuilun kasvamisen uhkaan?  

Tekoälyn eettiset kysymykset: Miten varmistamme tekoälyn eettisen kehityksen ja sen vastuullisen käytön niin siviili- kuin sotilastarkoituksissa? Miten huolehdimme järjestelmien totuudenmukaisuudesta, manipuloimattomuudesta ja läpinäkyvyydestä? Millaisia edellytyksiä on luoda kansainvälinen tekoälyn turvallisuuden ja hallinnan sopimusjärjestelmä?  

Tekoäly ja innovaatiot: Miten voimme edistää tekoälyn avulla Suomen kilpailukykyä ja talouskasvua? Miten estetään datavallan keskittyminen harvojen mega-alustojen käsiin?  

Tekoäly ja kestävä kehitys: Miten tekoäly voidaan valjastaa ilmastonmuutoksen torjumiseen ja muihin YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin?  

Tekoälyn käyttö julkishallinnossa: Miten voimme hyödyntää tekoälyä julkisten palveluiden kehittämisessä? Miten suojelemme kansalaisia algoritmiseltä syrjinnältä ja yksityisyyden loukkauksilta?  

Nyt on korkea aika avata näkökulmia ja luoda pohjaa strategisille päätöksille, joita tekoälyn hyödyntäminen ja siihen liittyvien yhteiskunnallisten muutosten hallinta edellyttää.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun tekoälyn kehityksen tuomista mahdollisuuksista Suomen tulevaisuuden menestykselle samoin kuin tekoälyn aiheuttamiin yhteiskunnallisiin haasteisiin varautumisesta. 
Helsingissä 21.5.2024 
Timo Harakka sd 
Riitta Mäkinen sd 
Johan Kvarnström sd 
Pinja Perholehto sd 
Juha Viitala sd 
Lotta Hamari sd 
Joona Räsänen sd 
Pia Viitanen sd 
Paula Werning sd 
Tuula Haatainen sd 
Eemeli Peltonen sd 
Ilmari Nurminen sd 
Eeva-Johanna Eloranta sd 
Saku Nikkanen sd 
Mika Kari sd 
Matias Mäkynen sd 
Johanna Ojala-Niemelä sd 
Kimmo Kiljunen sd 
Nasima Razmyar sd 
Krista Kiuru sd 
Timo Suhonen sd 
Lauri Lyly sd 
Kim Berg sd 
Aki Lindén sd 
Tytti Tuppurainen sd 
Helena Marttila sd 
Ville Merinen sd 
Miko Bergbom ps 
Joakim Vigelius ps 
Sebastian Tynkkynen ps 
Veijo Niemi ps 
Ritva Elomaa ps 
Vesa Kallio kesk 
Mika Lintilä kesk 
Petri Honkonen kesk 
Antti Kurvinen kesk 
Atte Harjanne vihr 
Oras Tynkkynen vihr 
Heikki Vestman kok 
Merja Kyllönen vas 
Mika Poutala kd