Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 4 on maamme lyhin ja keskeisin tieyhteys pääkaupunkiseudun ja Pohjois-Suomen välillä ja se palvelee etenkin tavaraliikenteen merkittävimpänä pitkämatkaisten kuljetusten reittinä. Tie on osa EU:n TEN-T-ydinliikenneverkkoa, jonka tulee olla kokonaisuudessaan valmis vuonna 2030. Yhteysväli Jyväskylä—Oulu sisältyy liikennepoliittisen selonteon vuosien 2016—2022 kehittämisohjelmaan.
Valtatien 4 merkittävimmät puutteet Jyväskylän pohjoispuolella kohdistuvat osuudelle Kirri—Tikkakoski. Jyväskylän kaupungin ja Tikkakosken lentoaseman yhdistävän noin 15 kilometriä pitkän tiejakson ongelmina ovat erityisesti huono liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuutta haittaava ohitusmahdollisuuksien puute. Vilkkaan liikenteen aikaan valtatieltä kääntyvät autot synnyttävät jonoja ja vaaratilanteita, samaten tielle liittyminen on hankalaa. Liikenneturvallisuusriskiä kohottavat paikallisen liikenteen sekoittuminen pitkämatkaiseen liikenteeseen, kevyen liikenteen väylien puute ja runsas liittymien määrä. Tieosuudella on vuosina 2012—2016 tapahtunut 115 liikenneonnettomuutta, joista 25 on johtanut loukkaantumisiin ja neljä kuolemaan. Turvallisuussyistä nopeusrajoituksia on jouduttu alentamaan, ja tiellä on mm. raskaalle liikenteelle ongelmallisia 60 km/h -rajoituksia.
Väylän rakenteellinen kunto on heikko eikä sen leveys ole liikenteen vilkkauden edellyttämällä tasolla. Jakson korkeat liikennemäärät (KVL noin 15 000—19 000 ajoneuvoa vuorokaudessa) ja pitkämatkaisen raskaan liikenteen suuri osuus edellyttävät moottoritietasoista väylää. Hankkeen tuorein kustannusarvio on 125 miljoonaa euroa, mistä puolustusvoimien valmiusrakentamisen (Tikkakosken varalaskupaikka) aiheuttamien lisäkustannusten osuus on 12 miljoonaa euroa. Kohteen tiesuunnitelma on lainvoimainen ja rakentaminen on aloitettavissa vuonna 2018.
Äänekosken juuri toimintansa käynnistäneen biotuotetehtaan raakapuukuljetukset tapahtuvat lähinnä rekkoja käyttäen siten, että tärkein väylä on Nelostie. Sen parantamistyöt ovat parhaillaan käynnissä Äänekosken kohdalla, mutta tien huomattavasti vilkkaamman ja raskaammin kuormitetun osuuden Kirri—Tikkakoski rahoituspäätös on edelleen tekemättä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,