Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 23 välillä Varkaus—Viinijärvi on osa itä-länsi -suuntaista päätieyhteyttä. Pohjois-Karjalasta etelään suuntautuvat elinkeinoelämän kuljetukset ovat lisänneet valtatie 23:n käyttöä viimeisten valtatie 5:n parantamisten jälkeen. Tie on tärkeä myös Varkauden puuteollisuuden kuljetuksille.
Nykyinen valtatie on mäkinen, mutkainen ja kapea. Näkemäolosuhteet ovat monin paikoin huonot. Tien puutteet aiheuttavat ongelmia erityisesti raskaalle liikenteelle. Tieosuuden liikenne on lisääntynyt tai lisääntyy huomattavasti Äänekosken biotuotelaitoksen ja Leppävirran Riikinvoima Oy:n ekovoimalaitoksen liikenteen johdosta.
Tieosuudelle laadittiin vuonna 2001 tarveselvitys, joka päivitettiin vuonna 2007. Tiesuunnitelma valtatie 23:n parantamiseksi välillä Varkaus—Viinijärvi on hyväksytty Liikennevirastossa helmikuussa 2014 lukuun ottamatta Karvion kohtaa.
Hankkeesta on toteutettu Alakylän ohituskaistaosuus ja Kypäräjärven ohituskaistaosuus. Alakylän ohituskaistaosuuden rakentaminen alkoi vuonna 2014 ja hanke valmistui syksyllä 2015. Alakylän ohituskaistojen ja tarvittavien yksityistiejärjestelyjen rakentamisen kokonaiskustannukset olivat noin 5 milj. euroa.
Kypäräjärven ohituskaistojen rakentaminen tarvittavine yksityistiejärjestelyineen alkoi elokuussa 2015 ja urakka valmistui syksyllä 2016. Kypäräjärven ohituskaistojen rakentamisen kokonaiskustannukset olivat noin 6 milj. euroa.
Hankkeen toteuttamisesta muilta osin ei ole tehty päätöstä. Koko hankkeen arvioidut kustannukset ovat noin 53 milj. euroa, mistä 11 milj. euroa on jo toteutettu.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,