Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Liikenne tuottaa noin 20 % Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi on välttämätöntä suunnitella liikkumista yhä enemmän kestävien liikkumismuotojen eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen varaan. Suomen kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa linjattiin tavoitteeksi liikenteen päästöjen vähentäminen 50 % vuoteen 2030 mennessä. Näitä tavoitteita jouduttaneen vielä kiristämään, jotta pysymme Pariisin sopimuksen tavoitteessa rajata lämpeneminen 1,5 asteeseen.
Ilmastotavoitteiden johdosta joukkoliikenteen ja erityisesti raideliikenteen kulkumuoto-osuutta on välttämätöntä nostaa. Tämän mahdollistamiseksi on tehtävä laajoja ja mittavia investointeja raideliikenneinfraan, jotta kiskoliikenteen palvelutasoa ja kilpailukykyä suhteessa henkilöautoiluun ja lentoliikenteeseen voidaan nostaa. Suomen investoinnit raiteisiin ovat olleet vaatimattomalla tasolla, ja lähivuosina tarvitaan merkittävä tasokorotus. Suuren mittaluokan raideinvestointikokonaisuuden toteuttaminen edellyttää erilaisten rahoitusmallien selvittämistä, sillä valtiontalouden kehysten puitteissa toteuttaminen veisi ilmastotavoitteisiin nähden liian kauan aikaa.
Rataverkon osalta on keskityttävä suurten kaupunkien välisten yhteyksien laadun ja nopeustason nostoon. Nopeat junayhteydet ovat myös hyvin kilpailukykyisiä lentoliikenteeseen nähden.
Vastaavasti tarvitaan panostuksia myös suurten kaupunkiseutujen, kuten pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun, raitiotieverkkojen rakentamiseen, jotta nykyistä suurempi osa kaupunkiseutujen sisäisestä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajan liikenteestä saadaan ilmastoystävälliseksi.
Ennen kuin varsinaisia rakentamis- ja rahoituspäätöksiä voidaan tehdä, on varattava rahoitusta tarkempaa hankesuunnittelua varten.
Tämä talousarvioaloite kuuluu vihreiden vaihtoehtobudjettiin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,