Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 5 Helsingistä Sodankylään on valtakunnallisesti tärkeä itäisen Suomen pääväylä. Se kuuluu myös osana yleiseurooppalaiseen TEN-liikenneverkkoon ja on osa Eurooppatietä E63. Valtatien 5 Siilinjärvi—Iisalmi-yhteysvälin ensisijaiset ongelmat ovat tien puutteellinen laatutaso suhteessa liikenteen tarpeisiin sekä vakavien liikenneonnettomuuksien suuri määrä. Valtatien liikennöitävyyttä haittaavat lähinnä tien kapeus, mäkisyys, mutkaisuus ja suuri liittymätiheys. Ohitusmahdollisuudet ovat huonot. Yhteysvälillä on monin paikoin tarvetta yksityistieliittymäjärjestelyille, pohjavesiensuojaukselle sekä meluntorjunnalle.
Yhteysväli on melko vilkasliikenteinen (5 900—16 400 autoa vuorokaudessa). Raskaan liikenteen osuus on valtateille tavanomainen 10—11 prosenttia.
Tiehankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä palvella alueen maankäytön tarpeita toteuttamalla valtatie pääosin uuteen linjaukseen. Yhteysvälillä tapahtuu vuosittain 9—14 henkilövahinkoon johtavaa onnettomuutta. Kuolonkolareita tapahtuu vuosittain. Tiellä on runsaasti tasoliittymiä, jotka haittaavat sekä liikenteen sujumista että liikenneturvallisuutta. Nopeusrajoitus 80 km/h ja Taipaleen kohdalla 60 km/h ei myöskään täytä valtateille asetettua tavoitetta 100 km/h .
Siilinjärvi—Pöljä-välin osalta yleissuunnitelma on valmistunut. Muilta osin suunnitelmavalmiutta tulee parantaa. Siilinjärvi—Pöljä-välillä ja Nerkoon kohdalla valtatietä 5 parannetaan rakentamalla valtatie uuteen maastokäytävään, muutoin ohituskaistajärjestelyllä.
Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta luomalla laatutasoltaan yhtenäinen, mahdollisimman häiriötön ja päätien vaatimukset täyttävä tieosuus. Tavoitteena on myös, että liikenteen ympäristölle aiheuttamat haitalliset vaikutukset on minimoitu.
Suunnittelussa on huomioitu joukkoliikenteen tarpeet, meluhaittojen pienentäminen ja hirvieläinonnettomuuksien estäminen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,