4.2.3
Taloudelliset vaikutukset
Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi eduskunnassa sen yhteydessä.
Esityksessä ehdotetaan, että poliisin ja syyttäjien tulisi käsitellä kiireellisesti lapsen henkeen, terveyteen, yksityisyyteen, rauhaan, kunniaan tai vapauteen kohdistuvat rikokset ja lapseen kohdistuvat seksuaalirikokset. Käräjäoikeudessa pääkäsittelyn aloittamiselle olisi 30 päivän määräaika asian vireilletulosta.
Poliisin osalta lainsäädäntöuudistuksen myötä vuosittain noin 8 200 sellaista asiaa, jotka nykyisin käsitellään ilman erityistä kiireellisyyttä, tulisi kiireellisesti käsiteltäviksi. Poliisin tilastoja tarkastellessa tulee ottaa huomioon, että sellaiset lapsiin kohdistuvat rikosasiat, joissa on epäiltynä alle 18-vuotias henkilö, tulevat jo nykyisin kiireellisesti käsiteltäviksi. Sen vuoksi tilastoista tulee tarkastella tapauksia, joissa asianomistaja on alle 18-vuotias ja epäilty täysi-ikäinen. Poliisin tilaston perusteella vuosina 2019—2021 lapsen henkeen, terveyteen, yksityisyyteen, rauhaan, kunniaan tai vapauteen kohdistuvia rikoksia ja lapseen kohdistuvia seksuaalirikoksia, joissa epäilty oli täysi ikäinen, on ollut keskimäärin 8 240 vuodessa.
Poliisin lisämäärärahatarpeen arviossa tulee lisäksi ottaa huomioon erityisesti lapsia koskevien internetiä hyväksi käyttäen tehtyjen rikosten määrän kasvu Suomessa ja Euroopassa. Nämä ehdotuksen mukaan kiireellisyyssääntelyn piiriin kuuluvat lapsia koskevat tutkinnat ovat sisällöltään erilaisia, ja keskimääräisesti arvioiden yksi tutkija pystyy hoitamaan tällaisia, osittain erityisosaamista vaativia asioita noin sata vuodessa. Velvoitteiden toteuttaminen ilman muiden rikosten tutkinnan tai muiden esitutkintatoimenpiteiden (esimerkiksi pakkokeinojen käyttö) viivästymistä ei olisi mahdollista ilman resurssilisäyksiä.
Esityksestä aiheutuisi poliisille 29 henkilötyövuoden (71 000 e/htv) lisätarve. Vuoden 2023 lisämäärärahatarve on neljännes pysyvästä lisätarpeesta. Poliisille aiheutuisi siten henkilöstökustannuksista 515 000 euron lisämäärärahan tarve vuonna 2023 ja 2,059 miljoonan euron vuosittainen lisäkustannus vuodesta 2024 alkaen. Nämä kustannukset kohdistuvat sisäministeriön hallinnonalalle momentille 26.10.01 Poliisitoimen toimintamenot.
Poliisin tietojärjestelmät eivät tällä hetkellä tue ehdotettuja muutoksia. Poliisiasian tietojärjestelmään Patjaan tulee tehdä muutoksia, jotta vaaditut tehtävät voidaan hoitaa. Sen lisäksi muutokset täytyy suunnitella myös rakenteilla olevaan viranomaistietojärjestelmä Vitjaan. Muutostöistä aiheutuisi poliisille kertaluonteiset 50 000 euron tietojärjestelmäkustannukset.
Syyttäjien osalta vuosien 2019—2021 tilastojen perusteella lainsäädäntöuudistuksen myötä vuosittain noin 1 800 sellaista asiaa, jotka nykyisin käsitellään ilman erityistä kiireellisyyttä, tulisi kiireellisesti käsiteltäviksi.
Lisäksi on otettava huomioon, että alle 18-vuotiaisiin kohdistuvia vakavia ja törkeitä rikoksia on näiden kiireellisten asioiden joukossa paljon. Kyse ei siten ole valtaosin pelkästään lievistä tai yksinkertaisista rikosasioista. Erityisesti seksuaalirikokset ja pieniin lapsiin kohdistuneet rikokset ovat sellaisia, joita yleensä hoitavat erikoissyyttäjät tai ainakin aihealueeseen perehtyneet syyttäjät.
Uudistuksen piiriin kuuluvien asioiden käsittely kiireellisenä ilman lisäresursseja johtaisi siihen, että asioita käsittelisivät jatkossa myös sellaiset syyttäjät, jotka eivät ole perehtyneet lapsiin kohdistuviin rikoksiin ja niiden erityispiirteisiin. Syyttäjien työkuorman tasaamiseksi näitä asioita jouduttaisiin jakamaan myös muille syyttäjille, sillä yksi erikoissyyttäjä ei kykene hoitamaan kovin monen kiireellisen asian syyteharkintaa ja pääkäsittelyä samanaikaisesti päällekkäin. Tällöin menetettäisiin erikoistumisesta saadut hyödyt, ja vaikutus saattaisi olla prosessia hidastava. Myös syyteharkinnan laatu kärsisi. Lisäksi ilman lisäresursseja uudistuksen toteuttaminen johtaa väistämättä muiden syyttäjien käsiteltävinä olevien asioiden käsittelyaikojen pidentymiseen.
Esityksestä aiheutuisi Syyttäjälaitokselle 10 henkilötyövuoden (90 000 e/htv) lisätarve. Syyttäjälaitokselle aiheutuisi lisäksi yhteensä 50 000 euron (5 000 e/htv) lisäkustannus välttämättömistä henkilötyövuosiliitännäisistä palvelukeskus- ja perustietotekniikkamaksuista. Vuoden 2023 lisämäärärahatarve on neljännes pysyvästä lisätarpeesta. Syyttäjälaitokselle aiheutuisi siten 238 000 euron lisämäärärahan tarve vuonna 2023 ja 950 000 euron vuosittainen lisäkustannus vuodesta 2024 alkaen. Nämä kustannukset kohdistuvat oikeusministeriön hallinnonalalle momentille 25.30.01 Syyttäjälaitoksen toimintamenot.
Tuomioistuimien osalta vuosien 2019—2021 tilastojen perusteella lainsäädäntöuudistuksen myötä vuosittain noin 1 350—1 400 sellaista asiaa, jotka nykyisin käsitellään ilman erityistä kiireellisyyttä, tulisi kiireellisesti käsiteltäviksi. Käytännössä osa näistä asioista käsiteltäisiin joka tapauksessa kiireellisessä menettelyssä jonkin toisen kiireellisyysperusteen soveltuessa, esimerkiksi jos vastaaja on vangittu.
Lisääntynyt kiireellisenä käsiteltävien asioiden määrä edellyttäisi tuomioistuimilta jatkuvaa varautumista. Kiireellisesti käsiteltävien asioiden saapumista ei pystytä yleensä kovin tarkasti ennakoimaan. Tuomioistuin voi varautua kiireellisiin asioihin ennakoimalla niin, että tietty osa tuomioistuimen resursseista varataan näiden asioiden käsittelyyn, vaikka tiedossa ei ole milloin tällaisia asioita tulee vireille. Vaihtoehtoisesti tuomioistuimen työ voidaan suunnitella ilman tällaista ennakkovarautumista ja kiireellisten asioiden saapumiseen reagoidaan muuttamalla tehtyjä suunnitelmia siirtämällä muiden asioiden käsittelyä myöhemmäksi. Aikaisempaa suurempaan kiireellisiin asioihin varautuminen sitoisi jossain määrin tuomioistuinten resursseja. Kiireellisyyden aiheuttaman lisäresurssin laskemiseen ei kuitenkaan nykyisellään ole laskentakaavaa. Selvää kuitenkin on, että kiireellinen käsittely vaikuttaa nykyiseen käsittelykapasiteettiin. Ilman lisäresursseja uudistuksen toteuttaminen johtaisi muiden tuomioistuimien käsiteltävinä olevien asioiden käsittelyaikojen pidentymiseen.
Esityksestä aiheutuisi tuomioistuimille kahdeksan tuomarin henkilötyövuoden (95 000 e/htv), kahdeksan kansliahenkilökunnan henkilötyövuoden (44 000 e/htv) ja kahden haastemiehen henkilötyövuoden (52 000 e/htv) lisätarve. Tuomioistuimille aiheutuisi lisäksi yhteensä 90 000 euron (5 000 e/htv) lisäkustannus välttämättömistä henkilötyövuosiliitännäisistä palvelukeskus- ja perustietotekniikkamaksuista. Vuoden 2023 lisämäärärahatarve on neljännes pysyvästä lisätarpeesta. Tuomioistuimille aiheutuisi siten henkilöstökustannuksista 326 000 euron lisämäärärahan tarve vuonna 2023 ja 1,306 miljoonan euron vuosittainen lisäkustannus vuodesta 2024 alkaen. Nämä kustannukset kohdistuvat oikeusministeriön hallinnonalalle momentille 25.10.03 Muiden tuomioistuinten toimintamenot.
Esitutkinnan kiireellistä käsittelyä koskevasta muutoksesta poliisin tietojärjestelmiin aiheutuisi 50 000 euron kertaluonteinen lisäkustannus vuonna 2023. Nämä kustannukset kohdistuvat sisäministeriön hallinnonalalle momentille 26.10.01 Poliisitoimen toimintamenot.
Kokonaisuutena arvioidaan, että esityksestä aiheutuisi valtiontaloudelle 50 000 euron kertaluontoiset kustannukset vuonna 2023, 1 079 000 euron lisämäärärahan tarve vuonna 2023 ja 4 315 000 euron vuosittaiset kustannukset vuodesta 2024 alkaen.