2.1
Maatalouden interventiorahaston verovelvollisuus
Arvonlisäverolain 7 §:n 1 momentin mukaan valtion liikelaitokset, Huoltovarmuuskeskus, Suomen Pankki ja Kansaneläkelaitos ovat harjoittamastaan 1 §:ssä tarkoitetusta toiminnasta erikseen verovelvollisia. Pykälän 2 momentin mukaan, mitä jäljempänä säädetään valtiosta, ei sovelleta 1 momentissa tarkoitettuihin laitoksiin. Lain 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan arvonlisäveroa suoritetaan liiketoiminnan muodossa tapahtuvasta tavaran ja palvelun myynnistä.
Valtio on hallinnollisista syistä verovelvollinen yhtenä yksikkönä. Arvonlisäverolain 7 §:ssä luetellaan ne valtion liikelaitokset ja eräät niihin verrattavat laitokset, joita ei arvonlisäverotuksessa katsota valtion osaksi. Kukin niistä on erikseen verovelvollinen. Tällaisten erikseen verovelvollisten laitosten myynteihin ja hankintoihin sovelletaan arvonlisäverolain yleisten säännösten mukaista verojärjestelmää. Esimerkiksi vähennysoikeutta koskevien säännösten perusteella tällainen erikseen verovelvollinen laitos saa vähentää verollista liiketoimintaa varten toiselta verovelvolliselta ostamastaan tavarasta tai palvelusta suoritettavan veron.
Valtiontalouden tarkastusvirasto kiinnitti vuonna 2020 huomiota siihen, että arvonlisäverotusta koskevat käytännöt olivat epäyhtenäisiä valtion talousarvion ulkopuolisten rahastojen osalta. Viraston tekemien tarkastusten mukaan osa tällaisista rahastoista oli merkitty erikseen arvonlisäverovelvolliseksi arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Tarkastusviraston mukaan ainoastaan arvonlisäverolain 7 §:n 1 momentissa mainittua Huoltovarmuuskeskusta tulisi kohdella erillisenä arvonlisäverovelvollisena ja muut valtion talousarvion ulkopuoliset rahastot tulisi käytäntöjen yhtenäistämiseksi lukea arvonlisäverotuksen osalta valtioon. Tämän perusteella maatalouden interventiorahasto, jäljempänä
interventiorahasto
, poistettiin arvonlisäverovelvollisten rekisteristä 1.1.2021 alkaen.
Maatalouden interventiorahastosta annetun lain (1206/1994), jäljempänä
interventiorahastolaki
, 1 §:n mukaan Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan mukaisesta interventiovarastoinnista, interventio-ostoista ja interventiomyynneistä aiheutuvien menojen maksamista varten Suomessa on maa- ja metsätalousministeriön alainen valtion talousarvion ulkopuolinen maatalouden interventiorahasto. Lain 6 §:n mukaan rahastosta maksetaan Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisesta aiheutuvat 1 §:ssä tarkoitetut menot sekä rahaston muusta toiminnasta aiheutuvat menot. Pykälän mukaan rahastosta maksettavista menoista säädetään maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.
Maatalouden interventiorahastosta maksettavista menoista annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (208/2010) 1 §:n 1 momentin mukaan rahastosta maksettavat menot voivat koskea maataloustuotteiden yhteisestä markkinajärjestelystä ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 992/72, (ETY) N:o 234/79, (EY) N:o 1037/2001 ja (EY) N:o 1234/2007 kumoamisesta annetussa Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetuksen (EU) N:o 1308/2013 II osan I osaston I luvun 2 jaksossa tarkoitettua julkista interventiota. Asetuksen 1 §:n 2 momentin mukaan rahastosta maksettavat menot voivat aiheutua interventiovarastoinnista, interventio-ostoista, interventiomyynneistä, tuotteiden siirtämisestä, erikseen sovittavasta ulkomailla tapahtuvasta tarkastuksesta, rahaston lainanotosta sekä muista toimista, jotka ovat tarpeellisia 1 momentissa säädettyjen tarkoitusten toteuttamiseksi. Asetuksen 2 §:n mukaan rahaston muusta toiminnasta aiheutuvina menoina rahastosta maksetaan interventiorahastolain 5 §:ssä tarkoitetut henkilöstön palkkauskustannukset, maatalouden interventiorahastosta annetun valtioneuvoston asetuksen (843/2004) 2 §:n mukaiset palkkiot sekä muut johtokunnan toiminnasta aiheutuvat kustannukset.
Interventiorahaston toiminnan taso vaihtelee EU:n markkinatilanteiden mukaan. Vaihteluja ja näiden vaikutuksia interventiotoiminnalle on tyypillisesti vaikea ennakoida. Vaihtelut interventiotoiminnan laajuudessa voivat johtaa siihen, että hankintojen arvonlisäverokustannuksista aiheutuu interventiorahaston toiminta- ja taloussuunnittelussa ennakoituja kuluja suurempi menoerä rahastolle. Tämä voi johtaa tarpeeseen lisäpääomittaa interventiorahastoa valtion talousarviosta rahaston lakisääteisen toiminta- ja maksukyvyn ylläpitämiseksi.
Mikäli interventiorahastoa pidettäisiin erikseen verovelvollisena ja se merkittäisiin arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, rahastolla olisi oikeus vähentää verollista liiketoimintaansa varten ostamistaan tavaroista tai palveluista suoritettavat arvonlisäverot. Vähennysoikeuden arvioidaan vähentävän tarpeita interventiorahaston lisäpääomittamiseen talousarviosiirroin.
2.2
Myöhästymismaksumenettely oma-aloitteisessa verotuksessa
Verovelvollisen ilmoittamisvelvollisuudesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 4 luvussa.
Omaverotuslain 25 §:n 1 momentin mukaan verovelvollisen on korjattava veroilmoituksessa oleva virhe antamalla kyseiseltä verokaudelta oikaisuilmoitus.
Vähäisten virheiden osalta voidaan soveltaa kevennettyä korjausmenettelyä. Omaverotuslain 25 §:n 2 momentin mukaan verovelvollinen voi ilman aiheetonta viivytystä korjata muuta kuin valmisteveroa koskevan taloudelliselta merkitykseltään vähäisen virheen muuttamalla seuraavilta verokausilta ilmoitettavan veron määrää tai muuta tietoa vastaavasti.
Seuraamusmaksuista säädetään omaverotuslain 7 luvussa. Lain mukaisia seuraamusmaksuja ovat myöhästymismaksu, veronkorotus ja laiminlyöntimaksu. Myöhästymismaksusta ja sen määrästä säädetään omaverotuslain 35 ja 36 §:ssä.
Myöhästymismaksun perusteista säädetään omaverotuslain 35 §:ssä.
Omaverotuslain 35 §:n 1 momentin mukaan Verohallinto määrää verovelvollisen maksettavaksi myöhästymismaksun, jos veroilmoitus annetaan säädetyn ajankohdan jälkeen.
Omaverotuslain 35 §:n 4 momentin mukaan verovelvolliselle on varattava tilaisuus selvityksen antamiseen 7 §:ssä säädetyllä tavalla ennen myöhästymismaksun määräämistä, ellei verovelvollisen kuuleminen ennen myöhästymismaksun määräämistä ole ilmeisen tarpeetonta. Jos myöhästymismaksua määrätään enintään 200 euroa, on tilaisuus selvityksen antamiseen varattava vain, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Omaverotuslain 7 §:ssä säädetään kuulemisesta.
Kuten edellä mainitusta säännöksestä ilmenee, verovelvollisen kuuleminen on pääsääntö, jos myöhästymismaksua tulee määrättäväksi enemmän kuin 200 euroa. Verovelvollisen kuuleminen 200 euroa suuremmista myöhästymismaksuista voisi olla ilmeisen tarpeetonta siinä poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa veroilmoituksen myöhästymiseen johtaneet seikat ovat Verohallinnon tiedossa jo veroilmoitusta annettaessa, koska ne on jo selvitetty verovelvollisen kanssa.
Omaverotuslain 35 §:n 5 momentin mukaan myöhästymismaksu jätetään määräämättä, jos ilmoituksen antaminen on viivästynyt verovelvollisesta riippumattomasta syystä tai laiminlyönnille on pätevä syy tai muu erityinen syy. Myöhästymismaksua ei määrätä, jos myöhässä ilmoitetulle verolle määrätään veronkorotus.
Myöhästymismaksun määräämättä jättämistä koskeva säännös on oikeusharkintainen. Lain esitöiden (hallituksen esitys eduskunnalle automaattista päätöksentekoa verotus- ja tulliasioissa koskevaksi lainsäädännöksi, HE 224/2022 vp) mukaan verovelvollisesta riippumattomina syinä voitaisiin pitää esimerkiksi yleisen tietoverkon toimintahäiriötä ja Verohallinnon sähköisen asiointipalvelun toimintahäiriötä sekä muuta vastaavaa syytä. Jos laiminlyönti johtuu sen sijaan esimerkiksi verovelvollisen valtuuttaman toimijan menettelystä, kysymys ei olisi verovelvollisesta riippumattomasta syystä. Pätevänä syynä pidettäisiin taas muun muassa sairastumista tai ylivoimaista estettä. Ilmoittamisvelvollisuus tulisi kuitenkin täyttää mahdollisimman nopeasti esteen lakattua, jotta myöhästymismaksu voitaisiin jättää määräämättä. Muuna erityisenä syynä voitaisiin pitää esimerkiksi verovelvollisen vahingossa tekemää lasku-, kirjoitus- tai ilmaisuerehdystä. Myöhästymisen vähäisyys ei olisi peruste myöhästymismaksun määräämättä jättämiselle.
Myöhästymismaksun määrästä säädetään omaverotuslain 36 §:ssä.
Omaverotuslain 36 §:n 1 momentin mukaan myöhästymismaksun määrä on kolme euroa jokaiselta veroilmoituksen antamisen määräpäivää seuraavalta päivältä ilmoituksen antamisajankohtaan saakka, kuitenkin enintään 135 euroa. Jos ilmoitus annetaan yli 45 päivää ilmoituksen antamisen määräpäivän jälkeen, myöhästymismaksun määrä on kuitenkin edellä mainittu määrä lisättynä kahdella prosentilla myöhässä ilmoitetun maksettavan veron määrästä.
Omaverotuslain 36 §:n 2 momentin mukaan edellä 1 momentissa säädetystä poiketen verokaudelta annettavan oikaisuilmoituksen perusteella määrättävän myöhästymismaksun määrä on kaksi prosenttia myöhässä ilmoitetun maksettavan veron määrästä. Jos oikaisuilmoitus annetaan enintään 45 päivää ilmoituksen antamisen määräpäivän jälkeen, myöhästymismaksua ei kuitenkaan määrätä.
Omaverotuslain 36 §:n 3 momentin mukaan veron määrän perusteella määräytyvä myöhästymismaksu on verolajilta enintään 15 000 euroa verokaudessa.
Omaverotuslain 36 §:n 4 momentin mukaan veron määrän perusteella määräytyvää myöhästymismaksua oikaistaan, jos maksettavan veron määrä pienenee oikaisuilmoituksen, veron määräämisen, päätöksen oikaisun, muutoksenhaun tai muun vastaavan syyn seurauksena.
Myöhästymismaksu muodostuu päiväkohtaisesta ja veron määrän perusteella määräytyvästä myöhästymismaksusta.
Ilmoitettua palautettavaa veroa syntyy silloin, kun yrityksellä on enemmän vähennettävää arvonlisäveroa kuin maksettavaa arvonlisäveroa eli verokauden arvonlisävero on negatiivinen. Palautuksen käytöstä säädetään veronkantolaissa (11/2018). Palautuksen käyttämisestä ja säilyttämisestä säädetään veronkantolain 4 luvussa. Palautusta käytetään erääntyneille veroille tai muille saataville ennen palautuksen maksamista verovelvollisen tilille. Lisäksi Verohallinto voi käyttää palautuksen niiden verojen suoritukseksi, joista palautuksensaaja on vastuussa esimerkiksi yhtiön tai yhtymän kautta. Palautus tulee pankkitilille noin viikon päästä siitä, kun palautus on käsitelty. Käytännössä palautusta ei makseta verovelvollisen tilille, jos veroilmoituksen käsittely Verohallinnossa on kesken. Palautus käytetään kuitenkin erääntyneille veroille veronkantolain mukaisesti, vaikka ilmoituksen käsittely Verohallinnossa olisi vielä kesken.
Arvonlisäverotusta ja muita oma-aloitteisia veroja koskevaa lainsäädäntöä uudistettiin vuonna 2017 voimaantulleella lainsäädännöllä. Lain esitöiden (verotusmenettelyn ja veronkannon uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi annettu hallituksen esitys, HE 29/2016 vp) 36 §:n säännöskohtaisissa perusteluissa on todettu, että oikaisuilmoituksen perusteella määrättäisiin myöhästymismaksua kaksi prosenttia myöhässä ilmoitetun maksettavan veron määrästä eli oikaisuilmoituksella ja aiemmin verokaudelle ilmoitetun veron määrän erotuksesta. Lain esitöissä todetaan, että liikaa ilmoitetulle palautettavan veron määrälle laskettaisiin myöhästymismaksua maksettavaa veroa koskevan pääsäännön mukaan. Tämä vastasi ennen uuden lain säätämistä sovellettua käytäntöä.
Ennen omaverotuslain voimaan tuloa veroilmoituksen myöhästymismaksusta ja myöhästymismaksun määrästä säädettiin verotililaissa (604/2009), joka kumottiin omaverotuslain voimaantulon yhteydessä. Kumotun verotililain 9 §:n 1 momentin mukaan myöhästymismaksu määrättiin myöhästyneen ilmoituksen johdosta myös silloin, kun ilmoitus asianomaista veroa koskevan lain mukaan oli annettava, vaikka kohdekaudelta ei tullut maksettavaksi veroa. Kumotussa verotililain 10 §:n 1 momentissa oli myöhästymismaksun määrää koskeva pääsääntö, jonka mukaan myöhästymismaksu laskettiin 15 prosentin korkokannan mukaisesti myöhässä ilmoitetulle maksettavan veron määrälle. Kumotun verotililain 10 §:n 3 momentin mukaan liikaa ilmoitettuun palautukseen oikeuttavaan arvonlisäveron määrään sovellettiin, mitä 1 momentissa säädettiin. Tämä säännös lisättiin lakiesitykseen eduskunnan valiokuntavaiheessa.
Omaverotuslakiin ei sisällytetty nimenomaista säännöstä siitä, että liikaa ilmoitetulle palautukseen oikeuttavan veron määrälle laskettaisiin myöhästymismaksua. Lain esitöissä (HE 29/2016 vp) on 36 §:n säännöskohtaisissa perusteluissa esitetty seuraava esimerkki:
Verovelvollinen ilmoittaa tammikuulta maksettavaa arvonlisäveroa 1 000 euroa 18.3. Myöhästymismaksua määrätään kuudelta päivältä 18 euroa. Verovelvollinen täydentää aiemmin antamaansa veroilmoitusta 30.4. antamalla oikaisuilmoituksen, jossa palautettavan veron määrä on 100 euroa. Myöhästymismaksua ei määrätä, koska veron määrä pienenee. Verovelvollinen täydentää aiemmin antamaansa veroilmoitusta 30.5. antamalla oikaisuilmoituksen, jossa maksettavan veron määrä on 200 euroa. Oikaisuilmoituksessa ilmoitetun veron ja verokaudella voimassa olevan ilmoituksen verojen erotus on 300 euroa. Verovelvolliselle määrätään myöhästymismaksua kaksi prosenttia veron määrän erotuksesta eli 6 euroa. Myös verokauden ensimmäisen veroilmoituksen myöhästymisestä määrätty 18 euron suuruinen myöhästymismaksu jää voimaan.
Edellä kuvatusta esimerkistä ilmenee lainsäätäjän tarkoitus, että ilmoitetun palautettavan veron määrän pieneminen otettaisiin huomioon ilmoitettavana maksettavana verona, josta myöhästymismaksun määrä tulisi laskea.
Korkein hallinto-oikeus on kuitenkin 23.12.2022 antamassaan päätöksessä taltio H3774 katsonut, että oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain myöhästymismaksua koskevan säännöksen perusteella ei ole ollut selvää, että ilmoitetun palautettavan veron määrän pienentäminen otettaisiin huomioon ilmoitettavana maksettavana verona, josta myöhästymismaksun määrä laskettaisiin. Korkein hallinto-oikeus totesi päätöksessään muun ohessa, että asian arvioinnissa oli annettava merkitystä myös perustuslakivaliokunnan lausunnoista ilmenevälle perustuslaista johtuvalle vaatimukselle sanktioluonteisia hallinnollisia seuraamuksia koskevan lainsäädännön täsmällisyydestä. Lisäksi oli otettava huomioon se, mitä valtiovarainvaliokunta oli todennut aiemmin verotililain säätämisen yhteydessä myöhästymismaksun määräämistä koskevan säännöksen täsmällisyydestä verovelvollisen ilmoittaessa liikaa arvonlisäveron palautusta, ja se, kuinka tämä oli otettu huomioon verotililaissa. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan, toisin kuin aikaisemmin verotililaissa, oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetussa laissa ei ole säännöstä siitä, että liikaa ilmoitettuun palautukseen oikeuttavaan arvonlisäveron määrään sovellettaisiin, mitä myöhässä ilmoitetusta maksettavan veron määrästä säädetään.