7.1
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä
3 §. Määritelmät.
Pykälän 1 momentin 11 kohdan mukaista palvelunantajan määritelmää täydennettäisiin siten, että määritelmään lisättäisiin julkisen yhteisön lisäksi yksityiset yhteisöt ja säätiöt. Siten määritelmä kattaisi myös osakeyhtiön, osuuskunnan, kommandiittiyhtiön kuin avoimen yhtiönkin muodossa toimivat yhteisöt ja yhdistykset sekä säätiöt, jotka järjestävät ja tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Säätiöt ja yhtiömuotoiset toimijat olivat epähuomiossa jääneet pois hyväksytyn lain määritelmästä. Muutos vastaisi siten vallitsevaa käytännön tilannetta ja aiemmin voimassa ollutta sääntelyä, eikä siten laajentaisi lain soveltamisalaa uusiin toimijoihin.
54 §. Terveydenhuollon palvelunantajan oikeus saada potilastietoja ja potilastietojen luovuttaminen hoidon turvaamiseksi.
Pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti, jossa säädettäisiin potilaan tutkimuksen ja hoidon järjestämiseksi välttämättömien potilastietojen ja annettua hoitoa koskevan yhteenvedon luovuttamisesta toiselle, potilaan kanssa sovitulle palvelunantajalle Sääntely vastaisi siten toiminnallisesti aiempaa potilaslain 13 §:n 3 momentin 2 kohtaa, jonka mukaan potilastietoja on voinut luovuttaa toiselle toimintayksikölle tai ammattihenkilölle potilaan suullisen suostumuksen tai asiayhteydestä muuten ilmenevän suostumuksen mukaisesti. Ehdotuksessa suullista ja asiayhteydestä ilmenevää suostumusta vastaa se, että kyseessä täytyy olla potilaan kanssa sovittu palvelunantaja, jolle tietoja voidaan luovuttaa.
Siten esimerkiksi yksityinen terveydenhuollon palvelunantaja antaessaan potilaan kanssa sovitusti lähetteen hyvinvointialueelle, saa antaa lähetteellä potilaan tutkimuksen ja hoidon järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot. Ja vastaavasti jos hoitovastuu annetun hoidon jälkeen siirtyy toiselle, potilaan kanssa sovitulle palvelunantajalle, palvelunantaja saa luovuttaa jatkohoidon järjestämisen kannalta välttämättömän yhteenvedon annetusta hoidosta. Säännös mahdollistaisi hoitopalautteen luovuttamisen myös lähetteen tehneelle palvelunantajalle, vaikkei hoitovastuu sinne enää palautuisikaan. Yksityisessä terveydenhuollossa esimerkiksi lääkäriasemilla potilaan hoitoon voisi osallistua useampia palvelunantajia, ja säännös mahdollistaisi välttämättömien potilastietojen luovuttamisen myös näissä tilanteissa. Säännös mahdollistaisi potilastietojen luovuttamisen valtion oikeuspsykiatrisesta sairaalasta hyvinvointialueelle, kun arvioidaan valtion sairaalaan mielenterveyslain 17 §:n mukaisesti hoitoon otettujen potilaiden tarkoituksenmukaisinta hoitopaikkaa eli hoitovastuun mahdollista siirtymistä. Koska lähetteen antamisesta ja jatkohoidosta, samoin kuin hoidon toteuttamisesta usean eri palvelunantajan yhteistyönä, on joka tapauksessa potilaslain mukaisesti sovittava potilaan kanssa yhteistyössä, eikä hoidon järjestäminen ja toteuttaminen ole mahdollista ilman kyseisiä tietoja, on välttämättömät potilastiedot voitava toimittaa ilman asiakastietolain 54 §:ssä tarkoitettua luovutuslupaa tai erillistä tietosuoja-asetuksen tai julkisuuslain mukaista suostumusta.
Säännöksen lisääminen pykälään selkiyttää tiedonsaantioikeuden ja tietojen luovuttamisen kokonaisuutta. Koska ehdotettava mahdollisuus luovuttaa välttämättömiä potilastietoja potilaan tutkimuksen ja hoidon järjestämiseksi ei edellytä asiakkaan antamaa luovutuslupaa, myöskään asiakkaan tekemät kiellot eivät vaikuttaisi tietojen luovuttamiseen. On kuitenkin otettava huomioon, että säännöksen perusteella voitaisiin luovuttaa ainoastaan tutkimuksen ja hoidon järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot, ja kyse on potilaan kanssa sovittavasta jatkohoidosta tai hoidon toteuttamisesta yhteistyössä muiden palvelunantajien kanssa, joten jos potilas ei halua joitain tietojaan luovutettavan, on arvioitava tarkkaan mitkä tiedot tilanteessa olisivat välttämättömiä ja mitkä tiedot voitaisiin jättää luovuttamatta ilman että tutkimuksen tai hoidon järjestämisen tarkoituksenmukaisuus vaarantuu.
57 §.Tiedonsaantioikeuden toteuttaminen tietojärjestelmän avulla.
Pykälään muutettaisiin tietojärjestelmästä käytettävää sanamuotoa siten, että se mahdollistaa asiakastietojen luovuttamisen myös palvelunantajan oman tietojärjestelmän avulla, kun taas voimassa olevan pykälän sanamuodon mukaan kyseessä tulisi olla useamman palvelunantajan tietojärjestelmä. Pykälä mahdollistaisi tiedonsaantioikeuden toteuttamisen tietojärjestelmän avulla 53 §:n mukaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon välisissä luovutuksissa, joissa on tarve käyttää pelkästään yksittäisen palvelunantajan omaa tietojärjestelmää. Esimerkiksi hyvinvointialueilla voitaisiin ottaa käyttöön sekä potilastietojen että sosiaalihuollon asiakastietojen käsittelyyn yhteinen tietojärjestelmä, jonka avulla voidaan luovuttaa asiakastietoja sosiaali- ja terveydenhuollon välillä tai käsitellä asiakastietoja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisissä palveluissa.
64 §. Sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisen tiedonsaantioikeus.
Pykälän otsikkoa esitetään täsmennettäväksi niin, että siitä ilmenee tarkoitettavan sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaista. Pykälään lisättäisiin uusi 4 momentti, jossa säädettäisiin viranomaisen järjestämässä terveydenhuollossa toimivan sosiaalihuollon ammattihenkilön oikeudesta saada Kansaneläkelaitokselta salassa pidettäviä asiakkaan etuuksia koskevia tietoja, jotka olisivat välttämättömiä potilaan terveydentilaan liittyviä sosiaaliturva-etuuksia koskevan neuvonnan ja ohjauksen varmistamiseksi. Potilaalle tulisi etukäteen ilmoittaa tiedonsaantioikeuden toteuttamisesta.
Terveydenhuollon yhteydessä toimivista sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tekemästä työstä käytetään usein terveyssosiaalityön käsitettä, vaikka kyseisiä tehtäviä voivat hoitaa muutkin kuin sosiaalityöntekijät. Vaikka terveydenhuollossa sosiaalityötä tekevät henkilöt ovat sosiaalihuollon ammattihenkilöitä, on terveyssosiaalityön palvelutehtävä perinteisesti osa hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän järjestämisvastuulle kuuluvan terveydenhuoltolain (1326/2010) 3 luvun mukaista sairaanhoitopalvelua, ja sitä toteutetaan pääasiassa sairaalahoidon tai muun erikoissairaanhoidon yhteydessä. Esimerkiksi HUS-yhtymässä toimii noin 200 sosiaalityöntekijää, joilla on vuosittain n. 90 000 asiakastapaamista. Koska terveydenhuollon tehtävässä toimiva sosiaalihuollon ammattihenkilö ei toimi sosiaalihuoltolain mukaisissa sosiaaliviranomaisen tehtävissä, eikä muutenkaan toteuta työssään sosiaalihuoltolain mukaisia palveluja, tiedonsaantioikeutta ei voi toteuttaa pykälän 1 momentin nojalla. Lisäksi terveydenhuollon sosiaalityötä tehdään muun muassa valtion oikeuspsykiatrisissa sairaaloissa, joissa pitkäaikaisen laitoshoidon aikana sosiaalihuollon ammattihenkilö avustaa ja hoitaa potilaan etuuksiin ja sosiaalihuoltoon liittyviä asioita sekä laatii hoitomaksuselvityksiä hyvinvointialueille.
Terveydenhuoltolain 24 §:n mukaan sairaanhoitopalveluun sisältyy sairauksien taudinmäärityksen ja hoidon lisäksi myös esimerkiksi kärsimysten lievittäminen sekä potilaan hoitoon sitoutumista ja omahoitoa tukeva ohjaus. Terveydenhuoltolain 30 §:n mukaan potilaan tarvitessa kuntoutusta, jota ei ole säädetty hyvinvointialueen tehtäväksi, hyvinvointialueen tehtävänä on huolehtia siitä, että asianomaiselle annetaan tietoja muista kuntoutusmahdollisuuksista ja ohjattava henkilö tarpeen mukaan esimerkiksi Kansaneläkelaitoksen palvelujen piiriin. Lisäksi terveydenhuoltolain 22 §:n mukaan hyvinvointialue (sekä Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä) on velvollinen huolehtimaan siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan todistuksen tai lausunnon silloin, kun todistuksen tai lausunnon tarve perustuu lakiin, taikka on asukkaan tai potilaan hoidon, toimeentulon, opiskelun tai muun vastaavan syyn kannalta välttämätöntä.
Terveydenhuollossa sosiaalityötä toteuttavat sosiaalihuollon ammattihenkilöt osallistuvat potilaan hoidon ja kuntoutuksen suunnitteluun, ohjaavat ja neuvovat potilasta erilaisissa sairauden, vamman tai vammautumisen aiheuttamissa ongelmissa ja sairauteen liittyvissä sosiaaliturvaa koskevissa asioissa kuten sairauspäiväraha, matka- ja lääkekorvaukset, eläkkeet ja vammaisetuudet, avustavat potilaita etuuksien hakemisessa sekä tukevat muuttuneen elämäntilanteen selvittelyssä. Etuustietoja tarvitaan myös terveydenhuollon vastuulle kuuluvien lausuntojen ja todistusten laatimista varten. Lisäksi sosiaalityöntekijät ohjaavat potilaita Kansaneläkelaitoksen järjestämien kuntoutuspalveluiden hakemisessa, esimerkiksi sopeutumisvalmennus ja vaativa lääkinnällinen kuntoutus. Tarvittaessa potilas ohjataan sosiaalihuollon palveluihin terveydenhuoltolain 50 a ja 53 a §:n mukaisesti.
Tiedonsaantioikeus koskisi Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvaetuuksia koskevia tietoja, jotka olisivat välttämättömiä terveydentilaan liittyviä sosiaaliturva-etuuksia koskevan neuvonnan ja ohjauksen varmistamiseksi. Tiedonsaantioikeus mahdollistaisi siten potilaan oikeuksien turvaamista ja ehkäisisi myös tarvetta siirtyä sosiaalihuollon asiakkaaksi, kun tarvittavaa ohjausta ja neuvontaa voitaisiin antaa heti samassa asiayhteydessä. Terveydenhuollon sosiaalityön asiakasryhmässä on usein toimintakyvyltään heikoimmassa asemassa olevia potilaita, joiden psyykkinen tai fyysinen toimintakyky on kokonaan tai väliaikaisesti alentunut. Siten terveydenhuollon sosiaalityöntekijälle on tärkeää saada tieto jo mahdollisesti vireillä olevista etuushakemuksista. Pykälän nojalla saatavat tiedot ovat välttämättömiä nimenomaan silloin, kun potilas ei itse muista saamiaan etuuksia tai vireillä olevia etuushakemuksia tai ei muiden syiden vuoksi kykene itse edistämään asioidensa hoitoa.
Tiedot voisivat olla asiakkaalle myönnettyjä etuuksia sekä vireillä olevia etuushakemuksia koskevia tietoja. Näitä tietoja olisivat esimerkiksi toimeentulotuen päätökset ja laskelmat sekä muut asiakkaalle maksetut ja maksettavat etuudet kuten lääkekorvaukset, työttömyysetuus, eläkkeet, asumistuki ja sairauspäiväraha. Asumistukea koskevasta tiedosta nähdään vuokranantaja, jolle voidaan tarvittaessa ilmoittaa sairaalahoidon pitkittymisestä ja siten varmistaa, ettei sairaalahoidon pitkittymisestä aiheudu ongelmia asiakkaan asumiseen. Työttömyysetuutta koskevasta tiedosta ilmenee esimerkiksi, milloin asiakkaan työttömyysajan ilmoitus pitää laittaa.
Ilman tiedonsaantioikeutta kriittisimmin sairaiden ja haavoittuvimmassa asemassa olevien potilaiden asioiden hoito hankaloituu ja viivästyy aiheuttaen sairaille henkilöille turhaan lisää inhimillistä kärsimystä. Potilasta hoitava henkilökunta ei saa tarvittavia tietoja esim. välttämättömien lausuntojen ja todistusten laatimista varten. Potilaat eivät tiedä etuuksiaan kuten esimerkiksi toimeentulotuesta, lääkkeiden maksusitoumuksista tai etuusmahdollisuuksiaan ruokaan ja sairaalamatkoihin. Kun sosiaaliturvaetuusasioita ei saada oikea-aikaisesti hoidettua sairaalasta käsin, kasaantuneet ja monimutkaistuvat asiat siirtyvät sosiaalitoimelle. Sairaalassa olo voi myös pitkittyä, jos kotiuttamisen edellyttämiä sosiaaliturvaan liittyviä ja muita potilaan keskeisiä asioita ei ole saatu hoidettua ajoissa. Esimerkiksi potilas on saattanut saada häädön asunnostaan, koska vuokria ei ole maksettu, tai menettää työpaikkansa ja sairauspäivärahan, koska todistusten ja etuuksien hakemusten toimittaminen on myöhästynyt.
Potilaalle tulisi etukäteen ilmoittaa tiedonsaantioikeuden toteuttamisesta. Siten tiedonsaantioikeutta ei voi käyttää ilman, että potilas on siitä tietoinen. Lisäksi terveydenhuollon sosiaalityössä on huomioitava potilaslain 6 §:n vaatimukset hoidon toteuttamisesta yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Neuvonta ja ohjaus tulee varmistaa erityisesti sellaisten henkilöiden osalta, jotka eivät ole itse kykeneviä itse hoitamaan etuuksiin liittyviä asioita. Siten tiedonsaantioikeutta ei tulisi käyttää silloin, kun henkilö on kykenevä itse selvittämään ja hoitamaan etuuksiin liittyvät asiansa.
Tiedonsaantioikeus voidaan toteuttaa julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019) 23 §:n mukaisen katseluyhteyden avulla, jos kyseisen pykälän mukaiset edellytykset katseluyhteyden avaamiselle toteutuvat (PeVL 73/2018 vp). Edellytyksenä on, että katselumahdollisuus on rajattu vain yksittäisiin hakuihin, jotka voivat kohdistua tiedonsaantioikeuden mukaisesti tarpeellisiin tai välttämättömiin tietoihin, ja että tietojen hakemisen yhteydessä selvitetään tietojen käyttötarkoitus. Kela on toteuttanut katseluyhteydeksi niin kutsutun Kelmu-palvelun, jonka avulla tiedonsaantioikeus olisi mahdollista tiedonhallintalain edellytysten täyttyessä toteuttaa.
72 §. Tahdonilmaisupalvelu.
Pykälän 1 momenttia esitetään täsmennettäväksi niin, että tahdonilmaisupalveluun olisi velvoite tallentaa asiakastietolain ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaiset informoinnit, luovutusluvat, kiellot ja valtakunnallisia tietojärjestelmäpalveluja koskevat suostumukset, kun taas momentin alkuperäisen sanamuodon mukaan olisi tallennettava laajemmin kaikki, eli myös tietosuoja-asetuksen tai julkisuuslain mukaiset paikalliset asiakastietojen käsittelyä koskevat suostumukset. Kaikkien suostumusten tallennusvelvoite ei ole perusteltu, koska kyseessä olisi palvelunantajan omia, paikallisia luovutuksia koskeva suostumus. Tallennusvelvoitetta ei alun alkaen ollut tarkoitettu sellaiseksi, että se koskisi myös paikallisia luovutuksia koskevia suostumuksia. Paikallisten suostumusten tallentaminen tahdonilmaisupalveluun on kuitenkin edelleen mahdollista pykälän 2 momentin perusteella.
Vaikka paikallisia suostumuksia ei tallennettaisikaan tahdonilmaisupalveluun, on palvelunantajan varmistettava niiden asianmukaisesta tallentamisesta paikallisesti. Julkisuuslain esitöiden lähtökohtana on, että laissa säädetyn suostumuksen nimenomaisuuden vaatimus voi käytännössä edellyttää kirjallisen suostumuksen vaatimista (HE 30/1998 vp, s. 102). Rekisterinpitäjän tulee voida osoittaa myös tietosuoja-asetuksen mukaisen suostumuksen sisältö.
97 §. Ohjaus, valvonta ja seuranta.
Pykälän 2 momenttia muutettaisiin niin, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtäviin kuuluisi asiakastiedon sähköisen käsittelyn ja siihen liittyvän tiedonhallinnan ohjauksen lisäksi myös muun kuin sähköisen aineiston käsittelyn ohjaus. Palvelunantajilla on vielä hallussaan myös analogista eli paperilla tai mikrofilmeillä olevaa aineistoa, johon liittyvä ohjausta ei ole tällä hetkellä säädetty minkään tahon vastuulle. Ohjauksen tarpeita on kuitenkin ilmennyt erityisesti, kun hyvinvointialueille on siirretty kuntien ja kuntayhtymien aineistoja. Myös asiakastietolain sääntely esimerkiksi säilytysaikoja ja hävittämiseen liittyen koskee myös muuta kuin sähköistä aineistoa, joten ohjausvastuun määrittäminen on tarpeen. Lisäksi selkiytetään laitoksen ohjausvastuista käytettyjä sanamuotoja siten, että ohjausvastuun kokonaisuus käy selkeämmin ilmi.
102 §. Siirtymäsäännökset.
Pykälään esitetään useita siirtymäsäännöksiä koskevia muutoksia. Muutostarpeet johtuvat esimerkiksi hyvinvointialueiden aloittamiseen liittyvien tietojärjestelmähankinnoista ja uusien tietojärjestelmien käyttöönottoihin tarvittavasta ajasta.
Pykälän 1 momentin mukaista siirtymäaikaa sosiaali- ja terveydenhuollon välisen tiedonsaantioikeuden toteuttamisesta valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin siirrettäisiin 1.3.2027 saakka. Siirtymäajan tulee olla myöhemmin kuin 4 momentin mukainen sosiaalihuollon palvelunantajien liittymisvelvollisuus valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon välisiä luovutuksia koskevan luovutusluvan toteuttaminen edellyttää muutoksia sekä valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin että palvelunantajien omiin tietojärjestelmiin, joten toimeenpanoon on varattava riittävästi aikaa. Lisäksi 1 momenttiin lisättäisiin erillinen siirtymäaika sosiaalihuollon palvelunantajan oikeudelle saada reseptikeskukseen tallennetuista lääkemääräyksistä. Siirtymäaikaa olisi 1.11.2027, jolloin reseptikeskukseen on toteutettava valtakunnallinen lääkityslista, jonka avulla on saatavilla ajantasainen ja luotettava tieto asiakkaan käytössä olevasta lääkityksestä, yksittäisten eri aikoina kirjoitettujen lääkemääräysten sijasta. Reseptikeskuksessa on nykytilanteessa tieto kaikista potilaalle laadituista lääkemääräyksistä, jotka voivat olla ristiriitaisia, päällekkäisiä ja vanhentuneita.
Pykälän 2 momentti sisältää siirtymäajan kaikkiin potilastietoihin ja työterveyshuoltoon kohdistuvalle kiellolle. Siirtymäaika on ollut 1.1.2024 asti.
Pykälän 3 momentti sisältää siirtymäajan sosiaalihuollon palveluiden järjestämisen ja toteuttamisen yhteydessä kirjattavien potilastietojen tallentamisesta potilasrekisteriin viimeistään 1.3. 2027. Siirtymäaikaa esitetään muutettavaksi niin, että siirtymäaika on yhdenmukainen 1 momentin mukaisen sosiaali- ja terveydenhuollon välisen luovutusluvan toteutuksen kanssa.
Pykälän 4 momentin mukaan lain 60 §:ssä tarkoitettu potilastietojen luovuttaminen ulkomaille on toteutettava viimeistään 1.1.2025, eikä siihen esitetä muutosta.
Pykälän 5 momenttissa säädettäisiin sosiaalihuollon palvelunantajan Kanta-palveluihin liittymisvelvoitteen siirtymäajasta. Julkisen palvelunantajan liittymisvelvoite esitetään siirrettäväksi 1,5 vuodella eteenpäin, eli uusi siirtymäaika olisi 1.3.2026. Samaa ajankohtaa esitetään myös yksityisen palvelunantajan liittymisvelvoitteen siirtymäajaksi, koskien sekä julkisen lukuun että omaan lukuunsa toimivia yksityisiä palvelunantajia. Omaan lukuunsa toimivien yksityisten palvelunantajien siirtymäaikaa muutettaisiin siten kahdella kuukaudella. Lisäksi momenttiin täsmennettäisiin, että lain 55 §:n mukainen luovutuslupa olisi otettava käyttöön viimeistään sosiaalihuollon palvelunantajan liittyessä valtakunnalliseen asiakastietovarantoon. Myös 70 §:n mukainen luovutusta koskevien tietojen tallentaminen lokirekisterien säilytyspalveluun tulisi toteuttaa Kanta-palveluun liittymisestä lähtien.
Pykälän 6 momentti sisältäisi sääntelyn terveydenhuollon palvelunantajan potilasasiakirjojen Kanta-palveluun tallentamisen määräajoista, eikä siihen esitetä muutoksia.
Pykälän 7 momenttissa säädettäisiin sosiaalihuollon palvelunantajan sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen Kanta-palveluun tallentamisen määräajoista. Momentista poistetaan kohdat palvelutehtävien asiakasasiakirjojen tallentamisen määräajoista lukuun ottamatta perheoikeudellisten palvelujen palvelutehtävän asiakasasiakirjojen tallentamista sekä kaikissa palvelutehtävissä syntyvien video- ja äänitallenteiden tallentamista. Muiden palvelutehtävien asiakirjat tulee tallentaa liittymisvelvoitteen mukaisessa aikataulussa.
Pykälän 8 momenttiin lisättäisiin siirtymäaikaa omatietovarannon puolesta asioinnin toteutukselle 1.9.2025 saakka. Siirtymäaika mahdollistaa sekä alaikäisten että täysi-ikäisten puolesta asioinnin. Toteutus vaati toimenpiteitä Kelan lisäksi Digi- ja väestötietovirastolta sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Lisäksi momentti sisältää siirtymäajan hyvinvointitietojen luovuttamisesta palvelunantajille 1.1.2026 mennessä.
Pykälän 9 momentti sisältää siirtymäajan potilastietojen luovuttamisesta hyvinvointisovelluksille. Momenttiin lisättäisiin erillinen siirtymäaika lain 50 §:n mukaisen puolesta asioinnin toteutukselle siten, että puolesta asiointi olisi toteutettava viimeistään 1.9.2025 mennessä. Puolesta asioinnin toteutus edellyttää hyvinvointisovellusten toteutusten lisäksi muutoksia myös Kanta-palveluihin. Siirtymäajan sanamuodon mukaan momentissa säädettäisiin takaraja, mihin mennessä puolesta asiointi viimeistään pitää toteuttaa, mutta sen voi toteuttaa myös aiemmin hyvinvointisovellusten tarpeiden mukaisesti.