1
Laki avoimesta yhtiöstä ja kommandiittiyhtiöstä
1 luku Yleisiä säännöksiä
1 §.Soveltamisala ja yhtiömiesten vastuu. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että lakia sovelletaan kaikkiin Suomen lain mukaan rekisteröityihin avoimiin yhtiöihin ja kommandiittiyhtiöihin, jollei muussa laissa toisin säädetä. Vaikka voimassa olevassa laissa ei ole vastaavaa nimenomaista säännöstä, ehdotus vastaa sisällöltään voimassa olevaa oikeutta, osakeyhtiölakia ja osuuskuntalakia. Lainvalinnan osalta ei siten ole ratkaisevaa esimerkiksi se, millä paikkakunnalla yhtiömies tai yhtiön johto asuu tai toimii tai missä pääosa yhtiön toiminnasta on.
Ehdotuksen mukaan avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö syntyvät rekisteröimisellä. Voimassa olevan lain mukaan yhtiö syntyy, kun vapaamuotoisen yhtiösopimuksen tunnusmerkit täyttyvät. Ehdotuksella selvennetään sitä, että avoin yhtiö tai kommandiittiyhtiö syntyy vain silloin, kun osapuolet sitä nimenomaisesti haluavat.
Momentin toinen virke elinkeinotoiminnan harjoittamisesta yhteisen taloudellisen tarkoituksen saavuttamiseksi vastaa sisällöltään voimassa olevaa lakia. Voimassa olevan lain sanamuodosta poiketen mainittu toiminta perustuu yhtiösopimukseen, jonka vähimmäissisällöstä ehdotetaan säädettäväksi jäljempänä luvun 4 §:ssä. Yhtiön harjoittamaan toimintaan sovellettavassa erityislainsäädännössä elinkeinotoiminta voidaan määritellä tästä laista poikkeavalla tavalla. Tällaisilla elinkeinotoiminnan määritelmillä ei kuitenkaan ole vaikutusta esimerkiksi avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön rekisteröintikelpoisuuteen.
Pykälän 1 momentissa edellytetään voimassa olevaa lakia vastaavasti kahta tai useampaa yhtiömiestä. Yhtiösopimuksen osapuolina on siten oltava ainakin kaksi luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä. Tämän edellytyksen osalta ei ole merkitystä sillä, kuka yhtiömiehenä mahdollisesti toimivan oikeushenkilön omistaa.
Pykälän 2 momentissa määritellään avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö. Määritelmät vastaavat sisällöltään voimassa olevan lain 1 luvun 1 §:ää. Voimassa olevan lain 1 luvun 1 §:n 2 ja 3 momentista poiketen pykälässä ei erikseen säädetä avointa yhtiötä ja kommandiittiyhtiötä koskevien säännösten soveltamisesta. Pykälän 2 momentin avoimen yhtiön ja kommandiittiyhtiön määritelmien ja lain 7 luvun 2 §:n perusteella avoimia yhtiöitä ja kommandiittiyhtiöitä koskevia säännöksiä sovelletaan näihin yhtiömuotoihin voimassa olevaa lakia vastaavalla tavalla.
Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan siirrettäväksi voimassa olevan lain 7 luvun 1 §:n kommandiittiyhtiön vastuunalaisen yhtiömiehen ja äänettömän yhtiömiehen määritelmät. Muutokset eivät vaikuta lain sisältöön, mutta ne helpottavat lain luettavuutta.
2 §.Yhtiön synty ja rekisteröiminen. Pykälän mukaan avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö syntyvät rekisteröinnillä. Ehdotus poikkeaa voimassa olevasta laista, jonka mukaan henkilöyhtiö syntyy, kun yhtiömiehet ovat sopineet yhtiön perustamisesta. Ehdotuksen mukaan yhtiö on ilmoitettava rekisteröitäväksi kolmen kuukauden kuluessa perustamissopimuksen allekirjoittamisesta tai yhtiön perustaminen raukeaa. Määräaika lasketaan siitä, kun viimeinen yhtiömies on allekirjoittanut yhtiösopimuksen. Ehdotuksella selvennetään sitä, että avoin yhtiö tai kommandiittiyhtiö syntyy vain silloin, kun osapuolet sitä nimenomaisesti haluavat.
Momentin viittaussäännöksen mukaan rekisteriin ilmoittamiseen ja toiminimeen sovelletaan kaupparekisterilakia ja toiminimilakia (128/1979), mikä vastaa voimassa olevaa lakia.
Ehdotus vastaa osakeyhtiölain 2 luvun 8 §:n 1 momenttia ja 9 §:n ensimmäistä virkettä.
Ennen tämän lain voimaantuloa perustettuun rekisteröimättömään yhtiöön sovellettavan siirtymäsäännöksen mukaan tällainen yhtiö on ilmoitettava rekisteröitäväksi viimeistään kahden vuoden kuluessa lain voimaantulosta. Säännöksiä yhtiön syntymisestä rekisteröinnillä ja rekisteri-ilmoituksen tekemiselle säädettävästä kolmen kuukauden määräajasta ei sovelleta tällaiseen yhtiöön siirtymäaikana. Lain pääsäännöstä (ks. 3 a § alla) poiketen tällainen yhtiö säilyttää oikeus- ja oikeustoimikelpoisuutensa mainitun kahden vuoden määräajan, vaikka yhtiötä ei ilmoitettaisi rekisteröitäväksi.
3 a §.Toiminta ennen rekisteröimistä. Pykälän 1 momentin mukaan yhtiö ei voi ennen rekisteröimistä hankkia oikeuksia eikä tehdä sitoumuksia, eikä myöskään olla asianosaisena tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa. Ehdotus poikkeaa voimassa olevasta laista, jonka mukaan rekisteröimätön henkilöyhtiö on oikeustoimi- ja oikeuskelpoinen. Ehdotus liittyy 2 §:ssä ehdotettuun henkilöyhtiön rekisteröintivelvollisuuteen. Ehdotus vastaa osakeyhtiölain 2 luvun 10 §:n 1 momenttia.
Ehdotetun siirtymäsäännöksen mukaan pykälää ei sovelleta ennen tämän lain voimaantuloa perustetun rekisteröimättömän yhtiön ennen siirtymäajan päättymistä tekemän toimen pätevyyteen eikä muuhun oikeustoimi- ja asianosaiskelpoisuuteen siirtymäaikana. Yleisten siviiliprosessioikeudellisten periaatteiden nojalla rekisteröintiä koskevan siirtymäajan jälkeen rekisteröimätön tai purettu henkilöyhtiö voi olla asianosaisena asiassa, joka on tullut vireille jo rekisteröintiä koskevan siirtymäajan aikana (Lappalainen, Siviiliprosessioikeus I, 1995, s. 287).
Sen sijaan asiassa, joka tulee tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa vireille rekisteröintiä koskevan siirtymäajan päättymisen jälkeen, tarkoitus on, että voimassa olevan lain 5 luvun 11 ja 17 § tulevat pakottavina säännöksinä sovellettaviksi. Jos avoin yhtiö tai kommandiittiyhtiö katsotaan purkautuneeksi siirtymäsäännöksen perusteella ja purkautumisen jälkeen ilmaantuu uusia varoja, yhtiötä vastaan nostetaan kanne tai muuten tarvitaan selvitystoimia, tuomioistuimen on hakemuksesta määrättävä yhtiölle selvitysmies. Selvitysmiehen on tästä tiedon saatuaan ilmoitettava asiasta yhtiömiehille. Muutoin jälkiselvityksestä on soveltuvin osin voimassa, mitä voimassa olevassa laissa on säädetty yhtiön selvittämisestä. Kanteen osalta yleisten siviiliprosessioikeudellisten periaatteiden mukaisesti kantajan väite hänellä olevasta oikeudesta vastaajaa (yhtiötä ja/tai yhtä tai useampaa yhtiömiestä) kohtaan synnyttää sekä kantajalle että vastaajalle asialegitimaation eli oikeuden prosessata asianomaisena (omissa nimissään) oikeudenkäyntiin saatetusta oikeudellisesta vaateesta (Lappalainen, mts. 273—274).
Pykälän 2 momentin mukaan yhtiön puolesta ennen sen rekisteröimistä tehdyistä toimista vastaavat toimesta päättäneet ja siihen osallistuneet yhteisvastuullisesti. Yhtiösopimuksen allekirjoittamisen jälkeen tehdystä toimesta tai yhtiösopimuksessa yksilöidystä, enintään vuosi ennen yhtiösopimuksen allekirjoittamista tehdystä toimesta aiheutuneet velvoitteet siirtyvät yhtiölle, kun yhtiö rekisteröidään. Rekisteröinnin jälkeenkin yhtiömiehet vastaavat voimassa olevan lain tapaan ennen henkilöyhtiön rekisteröintiä syntyneistä velvoitteista yhtiömiehen yleisen vastuun perusteella. Ehdotus vastaa osakeyhtiölain 2 luvun 9 §:n 1 momentin toista virkettä ja 10 §:n 2 momenttia.
Ehdotetun siirtymäsäännöksen mukaan ennen tämän lain voimaantuloa perustettu rekisteröimätön yhtiö vastaa sen puolesta ennen siirtymäkauden päättymistä tehtyihin toimiin perustuvista velvoitteista voimassa olevaa lakia vastaavasti. Avoimen yhtiön yhtiömiehen ja kommandiittiyhtiön vastuunalaisen yhtiömiehen lakiin perustuvan vastuun perusteella mainitut yhtiömiehet vastaavat myös siirtymäaikana yhtiön lukuun tehtyihin toimiin perustuvista velvoitteista.
Pykälän 3 momentissa säädetään puhevallan käyttämisestä perustamista koskevissa asioissa ja yhtiöpanosten perimisestä ennen rekisteröintiä. Voimassa olevassa laissa ei ole vastaavaa säännöstä, joka liittyy 2 §:ssä ehdotettuun henkilöyhtiön rekisteröintivelvollisuuteen. Avoimen yhtiön yhtiömiehet ja kommandiittiyhtiön vastuunalaiset yhtiömiehet vastaavat yhtiömiehen yleisen vastuun perusteella edellä mainituista toimista aiheutuneista kustannuksista myös yhtiön rekisteröinnin jälkeen. Muiden perustettavan yhtiön puolesta toimivien osalta ehdotus vastaa sisällöltään osakeyhtiölain 2 luvun 10 §:n 3 momenttia. Momentissa tarkoitetuista toimista aiheutuneiden tavanomaisten kulujen korvaamisesta yhtiön perustamisen rauetessa ehdotetaan säädettäväksi luvun 3 c §:n 2 momentissa.
3 b §.Oikeustoimet rekisteröimättömän yhtiön kanssa. Pykälässä säädetään yhtiön sopimuskumppanin asemasta ja rekisteröimättömän yhtiön kanssa tehdyn sopimuksen sitovuudesta. Ehdotus vastaa sisällöltään osakeyhtiölain 2 luvun 11 §:ää.
Voimassa olevassa laissa ei ole ehdotusta vastaavaa säännöstä, joten voimassa olevan lain mukaan sopimuksen osapuoli ei voi luopua yhtiön kanssa tehdystä sopimuksesta sillä perusteella, että hän ei tiennyt, että henkilöyhtiö on rekisteröimätön. Muutos liittyy 2 §:ssä ehdotettuun velvollisuuteen rekisteröidä henkilöyhtiö.
Ehdotetun siirtymäsäännöksen mukaan tätä pykälää ei sovelleta oikeustoimeen, joka on tehty ennen tämän lain voimaantuloa perustetun yhtiön kanssa tämän lain voimaantulosta laskettavan kahden vuoden siirtymäajan kuluessa.
3 c §.Perustamisen raukeaminen. Pykälässä säädetään perustamisen raukeamisesta ja velvollisuudesta palauttaa yhtiöosuudesta maksettu määrä yhtiömiehille. Pykälän 1 momentin säännös perustamisen raukeamisesta vastaa osakeyhtiölain 2 luvun 12 §:n 1 momenttia. Yhtiömiehille palautettavasta yhtiöpanoksesta ja siitä saadusta tuotosta vähennettävillä tavanomaisilla kuluilla tarkoitetaan pykälän 2 momentissa esimerkiksi tavanomaisia perustamisasiakirjojen laatimisesta maksettavia palkkioita ja rekisteri-ilmoituksen tekemisestä perittäviä maksuja. Jos yhtiömiehet ovat hyväksyneet tavanomaista suuremmat kulut, ne on vähennettävä. Säännös ei ole vahingonkorvaussäännös, minkä vuoksi momentissa tarkoitetuissa tilanteissa palautusvelvollisuutta ei esimerkiksi voida sovitella. Ehdotus poikkeaa sisällöltään osakeyhtiölain 2 luvun 12 §:stä siten, että ehdotuksen mukaan avoimen yhtiön yhtiömiehet ja kommandiittiyhtiön vastuunalaiset yhtiömiehet ovat vastuussa palauttamisesta samalla tavalla kuin osakeyhtiön hallitus.
Ehdotus liittyy 2 §:ssä ehdotettuun velvollisuuteen rekisteröidä henkilöyhtiö. Voimassa olevan lain mukaan avointa yhtiötä ja kommandiittiyhtiötä ei tarvitse rekisteröidä, joten nykyisin yhtiön perustaminen ei voi raueta rekisteröimättömyyden vuoksi eikä yhtiöpanosten palauttaminen voi tulla tällä perusteella ajankohtaiseksi.
Ehdotetun siirtymäsäännöksen mukaan pykälää ei sovelleta ennen tämän lain voimaantuloa perustettuun rekisteröimättömän yhtiön rekisteröintiä koskevan siirtymäajan kuluessa. Tällaisen yhtiön rekisteröimiseen ei siten sovelleta kolmen kuukauden määräaikaa eikä rekisteröimisen epääminen siirtymäaikana aiheuta yhtiön perustamisen raukeamista, vaan yhtiö voidaan ilmoittaa siirtymäaikana uudelleen rekisteröitäväksi.
4 §.Yhtiösopimus ja sen muuttaminen. Pykälän 1 momentissa säädetään yhtiösopimuksen vähimmäissisällöstä. Momentin mukaan yhtiömiesten on laadittava, päivättävä ja allekirjoitettava yhtiösopimus, jossa on mainittava yhtiön toiminimi, kotipaikkana oleva Suomen kunta, toimiala ja yhtiömiehet.
Voimassa olevan 4 §:n 1 momentissa ei määritellä yhtiösopimuksen muotoa eikä vähimmäissisältöä. Toisaalta ehdotusta sisällöltään vastaavat tiedot on kaupparekisterilain mukaan mainittava henkilöyhtiön perusilmoituksessa ja käytettävissä olevien tietojen mukaan lähes kaikki henkilöyhtiöt rekisteröidään. Ehdotus ei siten käytännössä muuta yhtiön perustamisen edellytyksiä.
Ehdotettu yhtiösopimuksen vähimmäissisältö vastaa osakeyhtiölain ja osuuskuntalain perustamissopimuksen, yhtiöjärjestyksen ja sääntöjen vähimmäissisältöä koskevia säännöksiä. Yhtiösopimukseen voidaan voimassa olevaa oikeutta vastaavasti ottaa myös muita määräyksiä yhtiön toiminnasta. Voimassa olevaa oikeutta vastaavasti yhtiömiehet voivat määrätä yhtiön tilikaudesta yhtiösopimuksessa taikka kaupparekisterin perusilmoituksessa ja muutosilmoituksessa. Yhtiömiehet voivat myös laatia yhtiösopimuksesta erillisiä osakassopimuksia aivan kuten osakeyhtiössä ja osuuskunnassa. Osakassopimuksilla ei lähtökohtaisesti ole yhtiöoikeudellista vaikutusta vaan ainoastaan velvoiteoikeudellinen vaikutus.
Voimassa olevan lain mukaisesti toiminimestä säädetään toiminimilaissa. Ehdotuksen mukaan yhtiön kotipaikkana on mainittava Suomessa sijaitseva kunta, mikä vastaa sisällöltään voimassa olevaa lakia. Yhtiön toimialaa koskevat niin ikään vastaavat periaatteet kuin voimassa olevassa laissa. Myös henkilöyhtiön toimialana voi edelleen olla kaikki laillinen liiketoiminta, mikä vastaa osakeyhtiölakia. Avoimen yhtiön yhtiömiehistä tai kommandiittiyhtiön vastuunalaisista yhtiömiehistä on ilmoitettava voimassa olevan kaupparekisterilain mukaiset henkilötiedot.
Ehdotetun siirtymäsäännöksen mukaan pykälän 1 momenttia ei sovelleta ennen tämän lain voimaantuloa perustettuun rekisteröimättömään yhtiöön rekisteröintiä koskevan siirtymäajan aikana. Tällaisella yhtiöllä tulee siten olla kirjallinen yhtiösopimus vasta rekisteröintiä koskevan siirtymäajan päättyessä.
Pykälän 2 ja 3 momentti vastaavat sisällöltään voimassa olevan lain 4 §:n 1 ja 2 momenttia.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 momentti, jonka mukaan yhtiösopimuksen muutos tulee voimaan rekisteröinnistä. Voimassa olevan lain mukaan yhtiösopimuksen muutos tulee yleensä voimaan heti kun siitä on päätetty, jollei myöhemmästä hetkestä sovita (HE 6/1987 vp., s. 19). Ehdotus liittyy 2 §:ssä ehdotettuun henkilöyhtiön rekisteröintivelvollisuuteen. Ehdotus vastaa sisällöltään osakeyhtiölain 5 luvun 30 §:n 2 momenttia.
Yhtiön muuttaminen avoimesta yhtiöstä kommandiittiyhtiöksi tai kommandiittiyhtiöstä avoimeksi yhtiöksi edellyttää yhtiösopimuksen muutosta. Ehdotuksen mukaan myös tällainen muutos tulisi voimaan rekisteröimisellä. Vastuunalaisen yhtiömiehen ryhtyessä äänettömäksi yhtiömieheksi yhtiösopimuksen voimaantulo rekisteröimisellä vastaa lain 8 luvun 1 §:n 2 momenttia, jonka mukaan äänettömäksi yhtiömieheksi ryhtyvä yhtiömies vastaa niistä yhtiön velvoitteista, jotka ovat syntyneet ennen kuin vastuunrajoituksen merkitsemisestä kaupparekisteriin on kuulutettu, kuten vastuunalainen yhtiömies. Yhtiöiden sulautumisen voimaantuloa rekisteröimisellä ehdotetaan selvennettäväksi ehdotuksen 8 luvun 6 §:ssä.
Ennen uuden lain voimaantuloa päätettyjen rekisteröimättömien yhtiösopimuksen muutosten osalta jäljempänä ehdotetaan siirtymäsäännöstä, jonka mukaan tällainen muutos on ilmoitettava rekisteröitäväksi viiden vuoden kuluessa uuden lain voimaantulosta. Jos muutosta ei rekisteröidä määräajassa tehdyn ilmoituksen perusteella, muutos raukeaa ja yhtiösopimusta sovelletaan siinä muodossa kuin se on viimeksi rekisteröity. Jos yhtiösopimuksen muutosta ei ilmoiteta rekisteröitäväksi vaikka yhtiömies on sitä vaatinut määräajan kuluessa, vaatimuksen tehneellä yhtiömiehellä on oikeus vaatia yhtiön purkamista ja hakea selvitysmiehen määräämistä siten kuin lain 5 luvun 11 §:ssä säädetään. Jos yhtiösopimuksen muutosta ei ilmoiteta rekisteröitäväksi eikä selvitysmiestä haeta edellä mainitussa määräajassa, yhtiösopimuksen muutos raukeaa ja muun muassa yhtiön purkamiseen myöhemmin sovelletaan rekisteröityä yhtiösopimusta.
Ehdotetun siirtymäsäännöksen mukaan pykälän 4 momentin rekisteröimistä koskevia säännöksiä sovelletaan ennen tämän lain voimaantuloa päätettyyn yhtiösopimuksen muutokseen viiden vuoden siirtymäajan kuluttua. Lakiehdotuksen mukaan ennen tämän lain voimaantuloa perustettu rekisteröimätön yhtiö on ilmoitettava rekisteröitäväksi kahden vuoden kuluessa lain voimaantulosta. Tällaiseen perusilmoitukseen on liitettävä tuolloin voimassa oleva yhtiösopimus, minkä vuoksi yhtiösopimuksen muutoksen rekisteröintiä koskevaa viiden vuoden määräaikaa ei sovelleta rekisteröimättömään yhtiöön.
Näiden muutosten seurauksen voimassa olevan lain 3 momentti siirtyy sisällöltään muuttamattomana 5 momentiksi.
2 luku Avoimen yhtiön yhtiömiesten keskinäiset suhteet
1 §.Tahdonvaltaisuus. Pykälään ehdotetaan teknisluontoista muutosta, koska laissa ehdotetaan nimenomaisesti säädettäväksi yhtiösopimuksesta. Selvyyden vuoksi ”yhtiömiesten sopimus” -ilmaus korvataan ilmauksella ”yhtiösopimus” tässä ja muissa pykälissä. Ehdotuksella ei rajoiteta yhtiömiesten oikeutta edelleen sopia myös osakassopimuksella siitä, että yhtiömiesten välisissä suhteissa poiketaan 2 luvun säännöksistä.
2 §.Yhtiön asioiden hoito. Pykälän 3 momenttia ehdotetaan selvennettäväksi siten, että momentissa tarkoitetusta yhtiömiehen itsenäisen hallintovaltuuden rajoituksesta on määrättävä yhtiösopimuksessa. Voimassa olevan lain sanamuodon ja oikeuskirjallisuuden perusteella on epäselvää, voidaanko yhtiömiehen itsenäistä oikeutta hoitaa yhtiön asioita rajoittaa suhteessa sivullisiin yhtiösopimuksen lisäksi muulla yhtiömiesten välisellä sopimuksella. Ehdotuksen 2 luvun 1 §:n 1 momentin perusteella yhtiömiesten oikeudet ja velvollisuudet määräytyvät ensisijaisesti yhtiösopimuksen mukaan. Yhtiösopimus on ehdotuksen mukaan laadittava kirjallisesti ja sen muutokset tulevat voimaan rekisteröinnillä.
3 luku Avoimen yhtiön edustaminen
1 §.Yhtiömiehen edustamisoikeus. Pykälän 2 momentissa ”yhtiömiesten sopimus” ilmaus korvataan ”yhtiösopimuksella”.
5 luku Avoimen yhtiön selvitystila
1 §.Yhtiön purkaminen. Pykälän 1 ja 2 momentit vastaavat voimassa olevaa lakia. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti, jonka mukaan avoimen yhtiön purkamismenettelystä on mahdollista määrätä yhtiösopimuksessa voimassa olevasta laista poiketen jo yhtiötä perustettaessa tai toiminnan aikana. Siltä osin kuin yhtiösopimuksessa ei määrätä purkamismenettelystä, yhtiömiehet voivat sopia siitä purkamista koskevan vaatimuksen jälkeen siten kuin tässä pykälässä säädetään. Siltä osin kuin yhtiösopimuksessa ei määrätä eivätkä yhtiömiehet sovi yhtiön purkamisesta, viimesijaisesti sovelletaan tämän luvun säännöksiä.
Lisäksi ehdotetaan, että voimassa olevan lain 3 momentti jaetaan uudeksi 4 ja 5 momentiksi. Uudessa 4 momentissa säädetään purkamisen ajankohdasta sisällöltään voimassa olevan 3 momentin ensimmäistä virkettä vastaavasti. Lisäksi momentissa on otettu huomioon se, että purkamismenettelystä voidaan määrätä yhtiösopimuksessa. Uudessa 5 momentissa säädetään voimassa olevan 3 momentin toisesta virkkeestä ilmenevää periaatetta vastaavasti edellytyksistä, joilla yhtiösopimuksessa tai muussa yhtiömiesten sopimuksessa voidaan määrätä purkamismenettelystä.
Voimassa olevan lain 3 momentin mukaan sopimusta yhtiön purkamisesta ei saa tehdä ilman momentissa mainittujen yhtiömiehen konkurssipesän, ulosmittausvelkojan, yhtiöosuuden pakkohuutokauppaostajan ja yhtiömiehen kuolinpesän suostumusta. Ehdotetussa 5 momentissa vaatimus laajennetaan koskemaan myös yhtiön purkamista koskevan yhtiösopimuksen ehdon rekisteröintiä. Vaatimus koskee sekä purkamisehdon ottamista yhtiösopimukseen että yhtiösopimuksen purkamisehdon muuttamista. Ehdotetun 1 luvun 4 §:n 4 momentin mukaan yhtiösopimuksen muutosta ei saa panna täytäntöön ennen kuin muutos on rekisteröity. Tarkoitus on, että yhtiömiehen konkurssipesän, ulosmittausvelkojan, pakkohuutokauppaostajan ja yhtiömiehen kuolinpesän myötävaikutusta vaaditaan myös silloin, kun yhtiömiehet pyrkivät näissä tilanteissa sopimaan purkamismenettelystä yhtiösopimusta muuttamalla. Ehdotettu säännös soveltuu myös kommandiittiyhtiöön lain 7 luvun 2 §:n nojalla. Purkautuvan yhtiön varojen jakoon sovelletaan lain 6 luvun 2 §:ää, jolleivät yhtiömiehet ole yhtiösopimuksessa tai purkamista koskevan vaatimuksen jälkeen erikseen sopineet toisin. Ehdotettua 5 momenttia sovellettaisiin myös tällaisiin yhtiösopimuksen ehdon rekisteröintiin ja erillisiin sopimuksiin.
Ehdotuksen mukaan yhtiömiehet voivat lähtökohtaisesti yksimielisesti päättää yhtiön purkamista koskevien yhtiösopimuksen määräysten muuttamisesta. Yhtiömiehen konkurssin tai yhtiöosuuden ulosmittauksen yhteydessä tällaisiin yhtiösopimuksen muutoksiin voivat tulla sovellettavaksi takaisinsaannista konkurssipesään annetussa laissa (758/1991, takaisinsaantilaki) ja ulosottokaaressa (705/2007) säädetyt takaisinsaantiperusteet, joiden vallitessa velallisen omaisuutta koskeva oikeustoimi tai oikeustoimeen rinnastuva toimenpide voidaan tuomioistuimen päätöksellä määrätä peräytymään. Takaisinsaantilain 5 §:n ja ulosottokaaren 3 luvun 84 §:n mukaan oikeustoimi peräytyy, jos sillä on yksin tai yhdessä muiden toimenpiteiden kanssa sopimattomasti suosittu velkojaa toisten velkojien kustannuksella tai siirretty omaisuutta pois velkojien ulottuvilta. Peräytymisen edellytyksenä on, että velallinen oli oikeustointa tehtäessä maksukyvytön tai että oikeustoimi osaltaan johti velallisen maksukyvyttömyyteen. Henkilöyhtiön yhtiömiehiä pidetään takaisinsaantilain 3 §:n mukaan toistensa läheisinä. Yhtiömiesten katsotaan siten oikeustoimen peräyttämisen edellyttämällä tavalla tienneen maksukyvyttömyydestä tai ylivelkaisuudesta sekä seikoista, joiden vuoksi oikeustoimi oli sopimaton, jollei saateta todennäköiseksi, etteivät yhtiömiehet tienneet eikä heidän olisi pitänyt tietää mainituista seikoista. Samoin yhtiömiessuhteesta seuraa, ettei peräytymiseen sovelleta takaisinsaantilain 5 §:n 3 momentin mukaista viiden vuoden määräaikaa. Kyseiset takaisinsaantilain ja ulosottokaaren säännökset suojaavat yhtiömiehen velkojia tilanteissa, joissa yhtiösopimuksen määräyksiä yhtiön purkamisesta pyritään muuttamaan yhtiömiehen maksukyvyttömyyden johdosta yhtiömiehen velkojien vahingoksi. Ehdotusta vastaavaa suostumusmenettelyä yhtiöjärjestyksen muutoksen osalta ei ole osakeyhtiölaissa. Osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen muuttamiseen esimerkiksi siten, että osakkeenomistajan oikeutta yhtiön varoihin yhtiön purkautuessa rajoitetaan tai osakkeen lunastushinnan osalta poiketaan lain olettamasäännön mukaisesta käyvästä arvosta, ei siten edellytä osakkeenomistajan velkojien suostumusta.
Näiden muutosten seurauksena voimassa olevan lain 4 momentti siirtyy 6 momentiksi muutettuna siten, että siinä otetaan huomioon mahdollisuus määrätä purkamismenettelystä yhtiösopimuksessa.
2 §.Yhtiösopimuksen irtisanominen. Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että avoimen yhtiön yhtiömiehenä ja kommandiittiyhtiön vastuunalaisena yhtiömiehenä olevan oikeushenkilön sekä kommandiittiyhtiön äänettömän yhtiömiehen osalta tässä momentissa tarkoitettu irtisanomisoikeus muutetaan olettamasäännöksi, josta voidaan poiketa yhtiösopimuksessa. Muutos ei koske avoimen yhtiön yhtiömiehenä tai kommandiittiyhtiön vastuunalaisena yhtiömiehenä olevaa luonnollista henkilöä.
Muutoksella helpotetaan avoimen yhtiön ja kommandiittiyhtiön perustamista yli kymmenen vuoden määräaikaiseksi yhtiökaudeksi. Tämä voi olla tarpeen esimerkiksi pitkäaikaisia investointeja edellyttävässä sijoitustoiminnassa ja teollisessa toiminnassa. Ehdotus ei vaikuta oikeustoimilain 36 §:n yleisen kohtuullistamissäännöksen ja voimassa olevan lain 5 luvun 5 §:n soveltamiseen. Viimeksi mainitun perusteella yhtiö voidaan purkaa, kun yhtiösuhteen edellytykset ovat rauenneet.
Lisäksi ehdotetaan irtisanomisoikeuden selventämistä silloin, kun yhtiökautta on jatkettu. Ehdotuksen mukaan momentissa tarkoitettua irtisanomisoikeutta ei ole, jos yhtiömiehet sopivat enintään kymmenen vuoden yhtiökauden jatkamisesta uudeksi enintään kymmenen vuoden yhtiökaudeksi. Yhtiökauden alkamisajankohta määräytyy yhtiösopimuksen perusteella. Ehdotus vastaa nykyistä oikeustilaa, vaikka voimassa olevassa laissa ei ole vastaavaa nimenomaista säännöstä. Ehdotus vastaa oikeuskirjallisuudessa esitettyä tulkintaa (Wilhelmsson ja Jääskinen 2001, s. 245).
6 §.Yhtiöosuuden lunastaminen. Pykälää ehdotetaan selvennettäväksi siten, että yhtiösopimuksessa voidaan määrätä myös lunastamisen edellytyksistä. Lisäksi ehdotetaan, että sellaiseen yhtiösopimuksen muutokseen ja muiden yhtiömiesten päätökseen, joka koskee yhtiöosuuden lunastamista, vaaditaan yhtiömiehen konkurssipesän, ulosmittausvelkojan, pakkohuutokaupan ostajan ja kuolinpesän suostumus vastaavalla tavalla kuin tämän luvun 1 §:ssä säädetään yhtiön purkamista koskevasta yhtiösopimuksen muutoksesta ja muusta yhtiömiesten sopimuksesta.
Voimassa olevan pykälän 4 momentin sanamuodon mukaan lunastamisen edellytyksiin, ehtoihin ja menettelyyn sovelletaan tämän pykälän säännöksiä, jollei toisin ole sovittu. Oikeuskirjallisuudessa on esitetty, että tämän säännöksen perusteella voidaan sopia myös muista lunastamisen edellytyksistä (Airaksinen ja Kymäläinen, Yritysoikeus, 2014, s. 173). Ehdotuksen mukaan yhtiösopimuksessa voidaan määrätä yhtiön ja yhtiömiesten velkojia sitovasti yhtiöosuuden lunastamisen edellytyksistä, menettelystä ja muista ehdoista. Muutos ei vaikuta yhtiön purkamista koskevien 5 §:n pakottavien säännösten soveltamiseen. Muutos selventää ja helpottaa yhtiöosuuden lunastamisen järjestämistä.
Ehdotetun 1 momentin mukaan lunastusehdosta voidaan määrätä myös yhtiösopimuksessa. Lunastusta koskevan määräyksen ottamisesta yhtiösopimukseen on päätettävä yksimielisesti, jollei yhtiösopimuksessa määrätä toisin yhtiösopimuksen muuttamisesta. Yhtiösopimuksessa voidaan määrätä sopimuksen muuttamisesta ja lunastuspäätöksen tekemisestä esimerkiksi yhtiömiesten enemmistöpäätöksellä. Lunastusehdon ottaminen yhtiösopimukseen ja ehdon muuttaminen on ilmoitettava rekisteröitäväksi kaupparekisteriin. Muutos tulee voimaan rekisteröinnistä ja lunastuksen edellytykset tulevat myös sivullisten tietoon. Nimenomaista säännöstä siitä, että kaikista lunastuksen ehdoista voidaan määrätä yhtiösopimuksessa, ehdotetaan selvyyden vuoksi.
Ehdotuksen myötä yhtiömiehet voivat velkojiaan sitovasti ennalta määrätä yhtiösopimuksessa esimerkiksi siitä, millä ehdoin lunastetaan sen yhtiömiehen yhtiöosuus, jonka osalta olisi peruste yhtiön purkamiseen. Lunastaminen voi olla myös vaihtoehto 1 §:n 2 momentissa tarkoitetulle yhtiön purkamiselle yhtiösopimuksessa määrätyllä tavalla. Yhtiösopimuksessa voitaisiin määrätä esimerkiksi lunastusoikeudesta, lunastukseen oikeutetuista, lunastushinnasta ja sen suorittamisesta sekä vakuuden antamisesta.
Voimassa olevan lain tavoin lunastushintaa ja lunastuksen muita ehtoja voidaan sovitella oikeustoimilain 36 §:n nojalla, jos määräys on kohtuuton.
Pykälän uudessa 2 momentissa säädetään lunastuksen kohteena olevan yhtiömiehen velkojien ja muiden oikeudenomistajien asemasta. Tarkoitus on, että yhtiömiehen velkojien ja oikeudenomistajien suojasäännöksiä ei voi kiertää sellaisella lunastusta koskevalla yhtiösopimuksen määräyksellä tai muiden yhtiömiesten päätöksellä, joka tehdään tai rekisteröidään 1 §:ssä tarkoitetun tilanteen vallitessa. Jotta yhtiön purkaminen voidaan välttää lunastamalla purkamisperusteeseen vetoavan yhtiömiehen yhtiöosuus, voidaan yhtiöosuus aina viime kädessä lunastaa pykälän 3 ja 4 momentissa säädetyillä ehdoilla. Edellä luvun 1 §:n yhteydessä mainitut takaisinsaantiperusteet voivat tulla sovellettaviksi myös, jos yhtiösopimuksen yhtiöosuuden lunastamista koskevia määräyksiä on pyritty muuttamaan yhtiömiehen maksukyvyttömyyden johdosta yhtiömiehen velkojien vahingoksi.
Muutoksen seurauksena voimassa olevan lain 2—4 momentti siirtyvät 3—5 momenteiksi siten muutettuina, että uudessa 5 momentissa on otettu huomioon mahdollisuus määrätä lunastuksen ehdoista yhtiösopimuksessa.
7 §.Lunastusriidat. Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi edellä 6 §:ssä tarkoitetusta lunastusoikeudesta johtuvien riitojen käsittelystä. Pykälän 1 momentti lunastushinnan tallettamisesta ja kanteen nostamisesta lunastuksen suuruuden ja muiden ehtojen vahvistamiseksi vastaa sisällöltään voimassa olevaa lakia. Ulosotonhaltijoiden lakkauttamisen seurauksena pykälässä mainittujen talletusten vastaanotto on siirretty aluehallintovirastoille. Ehdotus poikkeaakin sanamuodoltaan voimassa olevasta laista siten, että lunastushinta talletetaan ulosotonhaltijan sijaan yhtiön kotipaikan aluehallintoviraston huostaan.
Pykälän 2 momentin mukaan yhtiömiehet voivat voimassa olevaa lakia vastaavasti joko ennalta yhtiösopimuksessa tai erikseen lunastusriidan ilmenemisen jälkeen sopia lunastusriidan käsittelystä muussa kuin 1 momentissa tarkoitetussa menettelyssä. Momentissa on otettu huomioon myös tämän luvun 6 §:n 1 momentissa tarkoitetut eri tavat, joilla lunastuksen ehdoista ja lunastusmenettelystä voidaan määrätä ja sopia.
14 §.Päätös toiminnan jatkamisesta. Pykälän 1 momentin viittaussäännös lunastukseen sovellettaviin säännöksiin ehdotetaan muutettavaksi tämän luvun 6 §:n muutoksen johdosta.
6 luku Avoimen yhtiön omaisuuden jako
2 §.Jakoperuste. Pykälän 3 momenttia ehdotetaan selvennettäväksi siten, että yhtiömiehet voivat sivullisia sitovasti määrätä yhtiön omaisuuden jaosta yhtiösopimuksessa. Omaisuuden jakoa koskevan yhtiösopimusmääräyksen rekisteröintiin sovellettaisiin ehdotuksen 5 luvun 1 §:n 5 momenttia, jonka mukaan yhtiösopimuksen muuttaminen edellyttää yhtiömiehen konkurssipesän, ulosmittausvelkojan, pakkohuutokauppaostajan ja yhtiömiehen kuolinpesän myötävaikutusta silloin, kun yhtiön purkaminen johtuu yhtiömiehen konkurssista, yhtiöosuuden ulosmittauksesta tai yhtiömiehen kuolemasta. Omaisuuden jakoa koskeviin yhtiösopimuksen muutoksiin voitaisiin soveltaa myös edellä 5 luvun 1 §:n yhteydessä mainittuja takaisinsaantiperusteita, jos yhtiösopimuksen yhtiön omaisuuden jakoa koskevia määräyksiä pyritään yhtiömiehen maksukyvyttömyyden johdosta muuttamaan yhtiömiehen velkojan vahingoksi.
7 luku Kommandiittiyhtiö
1 §.Yhtiömiehet. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi, koska vastaavia säännöksiä ehdotetaan 1 luvun 1 §:n 3 momenttiin.
2 §.Sovellettavat säännökset. Pykälän 2 momentin sanamuotoa ehdotetaan tarkistettavaksi lakiehdotuksen yleisen linjauksen mukaisesti siten, että pykälässä mainittuja kommandiittiyhtiöitä koskevia olettamasäännöksiä sovelletaan, jollei yhtiösopimuksessa tai erikseen ole toisin sovittu. Yhtiömiesten välisissä suhteissa olettamasäännöistä voidaan edelleen poiketa myös osakassopimuksella. Momentin perusteella yhtiömiehet voivat yhtiösopimuksessa sivullisia sitovasti poiketa muun muassa luvun 8 §:n kommandiittiyhtiön purkamista tai 9 §:n omaisuuden jakoa koskevista olettamasäännöistä. Lisäksi yhtiömiehet voivat sopia purkamisesta, yhtiöosuuden lunastamisesta ja omaisuuden jaosta myös purkamisperusteeseen vetoamisen jälkeen. Lain 5 luvun 1 ja 6 §:n vaatimuksia konkurssipesän, ulosmittausvelkojan, pakkohuutokauppaostajan ja kuolinpesän suostumuksesta laista poikkeavan yhtiösopimuksen purkamis- tai lunastusehdon rekisteröimiselle tai muulle sopimukselle sovelletaan myös kommandiittiyhtiöön.
6 §.Äänettömän yhtiömiehen velkavastuu. Pykälän 2 momentin sanamuotoa ehdotetaan tarkistettavaksi lakiehdotuksen yleisen linjauksen mukaisesti siten, että ”yhtiömiesten sopimus” –ilmaus korvataan ”yhtiösopimus” –ilmauksella. Momentissa säädetään yhtiön velkojan oikeudesta vaatia suoritusta äänettömän yhtiömiehen panoksesta siinä tapauksessa, että panosta vähennetään. Muutos ei vaikuta säännöksen sisältöön.
8 luku Yhtiömuodon muuttaminen ja yhtiöiden sulautuminen
6 §.Sulautuminen. Pykälän 4 momentissa säädetään sulautumisesta silloin, kun sulautumiseen osallistuvan yhtiön omaisuuteen on vahvistettu yrityskiinnitys. Momentin mukaan sulautumisen rekisteröinti edellyttää kiinnityksen etuoikeuksien järjestämisen rekisteröintiä, jos useamman kuin yhden sulautumiseen osallistuvan yhtiön omaisuuteen kohdistuu yrityskiinnitys. Ehdotus vastaa sisällöltään voimassa olevaa lakia ja osakeyhtiölain 16 luvun 15 §:n 4 momenttia. Momentista ehdotetaan poistettavaksi maininta sulautuvan yhtiön varojen ja vastuiden siirtymisestä vastaanottavalle yhtiölle kaupparekisterimerkinnällä. Vastaavaa yleistä säännöstä sulautumisen oikeusvaikutuksista ehdotetaan pykälän 5 momenttiin.
Ehdotuksen 5 momentissa säädetään voimassa olevaa lakia vastaavasti sulautumisen ilmoittamisesta kaupparekisteriin. Lisäksi momentissa ehdotetaan säädettäväksi sulautumisen rekisteröinnin oikeusvaikutuksista. Ehdotuksen mukaan sulautuvan yhtiön varat ja velat siirtyvät selvitysmenettelyttä vastaanottavalle yhtiölle rekisteröinnillä. Samalla sulautuva yhtiö purkautuu ja sulautumisessa mahdollisesti perustettava uusi yhtiö syntyy. Ehdotus vastaa osakeyhtiölain 16 luvun 16 §:n 1 momenttia ja osuuskuntalain 20 luvun 17 §:n 1 momenttia. Sulautuminen jo olemassa olevaan yhtiöön edellyttää käytännössä myös vastaanottavan yhtiön yhtiösopimuksen muutosta, josta sovitaan pykälän 1 momentin mukaisessa sulautumissopimuksessa. Myös tällainen yhtiösopimuksen muutos tulee voimaan sulautumisen rekisteröimisellä.
7 §.Lunastus. Pykälän 1 momentin viittaussäännös yhtiöosuuden lunastuksen määrästä ehdotetaan muutettavaksi lain 5 luvun 6 §:n muuttamisen johdosta. Ehdotus vastaa sisällöltään voimassa olevaa lakia.